abonnement Unibet Coolblue
pi_195763840
Ik wil graag mijn woning uitbouwen. 5 x 3 meter

Waar moet ik op letten? Do's and don't s

Wat ik graag wil :

Uitbouw achterzijde woning (5 meter breed, 3 meter diep), schuifpui. Er moet een steunbalk in want dragende muur.
Woonkamer opnieuw laten stucen
Nieuwe vloer benedenverdieping (pvc gelijmd)
vloerverwarming aanleggen (hoe weet ik of ketel, vrij nieuw) hiervoor geschikt is ?
nieuwe kozijnen voorzijde huis (of eigenlijk nieuw glas, nu dubbelglas wil naar HR+++
nieuwe voordeur (moest toch al)
garage aanpassen, deel van garage wordt bijkeuken (huidige buitendeur valt straks binnen in uitbouw)
nieuwe garage deur voorzijde. Garage is al geïsoleerd bij bouw.

Iemand beetje idee wat zoiets kost ? Ik kan niets zelf op wat schilderwerk na.

Wat moet je absoluut niet doen ?
Wat juist wel ?
  woensdag 21 oktober 2020 @ 12:41:55 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195763900
Ik schat ergens tussen de 50 en 100k als je het goed doet. En misschien goedkoper, misschien duurder. :+

En absoluut niet doen; er vanuit gaan dat ze voor maart 2021 kunnen beginnen. In het kader van verwachtingsmanagement.

Wel doen: alle afspraken op papier zetten.
pi_195764463
bleiblei: neu..dit jaar starten leek onhaalbaar, voorjaar is voor mij prima. Kan je dan al wel je hypotheek etc afsluiten ? Ik moet mijn rente opnieuw vastzetten voor 1-1 dus leek me handig om dit dan direct te doen
  woensdag 21 oktober 2020 @ 14:08:55 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195765378
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:11 schreef MevrouwKees het volgende:
bleiblei: neu..dit jaar starten leek onhaalbaar, voorjaar is voor mij prima. Kan je dan al wel je hypotheek etc afsluiten ? Ik moet mijn rente opnieuw vastzetten voor 1-1 dus leek me handig om dit dan direct te doen
Ja dat kan, geld gaat een bouwdepot in, en daar blijft het 2 jaar in staan (als het niet uitgegeven wordt). Na 2 jaar wordt het (als je niet om verlenging vraagt) resterende bedrag in je bouwdepot afgelost op je hypotheek.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 14:11:01 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195765413
Wat wel handig is, is het als je al wat offertes van aannemers hebt liggen, want dan weet je hoeveel geld je nodig hebt bovenop je huidige hypotheek. De bank zal ook vragen om die gespecificeerde offerte bij het afsluiten.
pi_195766534
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 14:08 schreef bleiblei het volgende:
Ja dat kan, geld gaat een bouwdepot in, en daar blijft het 2 jaar in staan (als het niet uitgegeven wordt). Na 2 jaar wordt het (als je niet om verlenging vraagt) resterende bedrag in je bouwdepot afgelost op je hypotheek.
Hoe lang geld in een bouwdepot staat verscheelt per aanbieder en per financieel product. Ik zou niet zomaar de aanname durven maken dat het in geval van TS 2 jaar is.
So we just called him Fred too
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:13:22 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195766600
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:08 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Hoe lang geld in een bouwdepot staat verscheelt per aanbieder en per financieel product. Ik zou niet zomaar de aanname durven maken dat het in geval van TS 2 jaar is.
Ok, als je bij een "normale" (lees NL grootbank) verstrekker zit, is ie doorgaans 2 jaar geldig. Er zijn inderdaad in het grote woud van meer en minder discutabele geldverstrekkers, vele varianten aan looptijden. Kwam er zelfs 1 tegen met een maximale looptijd van een half jaar bij bestaande bouw 8)7 .
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:25:05 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195766791
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:39 schreef MevrouwKees het volgende:

Wat ik graag wil :

Uitbouw achterzijde woning (5 meter breed, 3 meter diep), schuifpui. Er moet een steunbalk in want dragende muur.
Woonkamer opnieuw laten stucen
Nieuwe vloer benedenverdieping (pvc gelijmd)
vloerverwarming aanleggen (hoe weet ik of ketel, vrij nieuw) hiervoor geschikt is ?
nieuwe kozijnen voorzijde huis (of eigenlijk nieuw glas, nu dubbelglas wil naar HR+++
nieuwe voordeur (moest toch al)
garage aanpassen, deel van garage wordt bijkeuken (huidige buitendeur valt straks binnen in uitbouw)
nieuwe garage deur voorzijde. Garage is al geïsoleerd bij bouw.
Ik zou beginnen met de stoppen over het praten over een uitbouw, maar te spreken over een renovatie van de begane grond.

Je wil duidelijk meer dan alleen een gat in de grond met beton erin en een stapel stenen met een dak erop.

De kosten hangen sterk af hoeveel je zelf wil regelen en wat je uit handen wil geven.
Je kan alles uit handen geven aan een aannemer, maar die zal wel geld in rekening brengen voor het coördineren van de werkzaamheden.
Je kan ook zelf coördineren, maar dan moet je zelf de kozijnenboer bellen bijvoorbeeld om af te spreken wanneer hij langs moet komen.

Om het voor jezelf overzichtelijk te houden zou ik kiezen zou ik het indelen van de werkzaamheden in fases:

- Ruwbouw: het plaatsen van de uitbouw, kozijnen en buitendeuren, aanpassen van garage, etc
- Afbouw: evt. binnendeuren, stuccen, vloerverwarming, elektra, etc
- Interieur: vloer leggen, evt verven kozijnen

Daarnaast zijn er imho een aantal dingen waar ook nog over na kan denken:

- Wat ga je doen met de keuken? Staat die in dezelfde ruimte? moet daar ook vloerverwarming komen?
- Waar ga je zelf wonen en waar laat je je spullen in de periode dat dit gaat spelen? Je kan er wel vanuit gaan dat het 6 tot 8 weken duurt om een dergelijke klus te klaren en zeker als je kiest voor vloerverwarming komt er een moment dat hele benedenverdieping leeg zal moeten zijn.
So we just called him Fred
pi_195772248
Fred: nou ja.. het begint met de uitbouw natuurlijk. :0).

Goed idee om het in 3 projecten te verdelen. Ik doe het liefst alles bij 1 bedrijf, maar of dat kostentechnisch slim is ? Ik heb niet veel verstand van dit soort dingen. Maar een kozijnenboer, vloerenboer etc zelf regelen dat lukt me wel.
Uitbouw met alles wat daarbij hoort laat ik door 1 bedrijf doen. Ga deze week direct offertes opvragen.

Vloerverwarming is nog discussie punt, ik weet nog niet of ik dat wel wil.
Kozijnen idem, als het nieuwe glas erin past, dan hou ik kozijnen anders moet er wat anders in.

Keuken: die blijft waar hij is, het deel wat nu los staat van de rest , dat gaat weg (daar zit een inbouwkoelkast en voorraadkast) , dit zijn zelfde kastjes als de rest van de keuken maar ivm zo goed mogelijk benutten van krappe ruimte heb ik koelkast apart laten plaatsen, anders geen vaatwasser .. Dus die blijft. Als vloerverwarming de keuze is dan zal alles eruit moeten en later weer terug.

Waar ben ik ? als het voorjaar 2021 wordt dan ga ik in caravan zitten. Vlakbij waar ik woon is een camping daar kan ik dan prima terecht als ik echt eruit moet.

Nog meer handige tips ? Voor mij mijn eerste grote project :)
pi_195772624
- Elke cv-ketel is geschikt voor vloerverwarming. Maak je daar maar niet druk over.

- Indien je huis aan een ander huus vast zit: hou er rekening mee dat aan die kant de zijmuur van de uitbouw aan de binnenkant verspringt ten opzichte van de bestaande muur in de woonkamer. De muur tussen twee woningen staat immers maar voor de helft op jouw perceel, terwijl de muur van de uitbouw volledig op jouw perceel komt te staan. Bovendien zal de uitbouw geïsoleerd moeten worden volgens de laatste eisen uit het bouwbesluit.

- informeer je buren tijdig over je plannen. Wanneer de uitbouw tot op de erfgrens komt te staan, zal de aannemer voor het uitgraven van de fundering en opmetselen%afwerken van de zijmuur het perceel van je buren moeten betreden.

- vergeet niet je budget voor herstel van de tuin van de buren en je eigen tuin.

- Alles door één aannemer laten uitvoeren heeft voor- en nadelen. Belangrijkste voordeel is dat je maar één aanspreekpunt hebt en de aannemer zelf de planning moet regelen met alle vakmannen die bij je over de vloer komen. Nadeel is dat een aannemer zomaar 10 tot 20% toeslag rekent bovenop de prijs die hij zelf aan de onderaannemers moet betalen. Dus ben jij waarschijnlijk duurder uit dan wanneer je zelf rechtstreeks de diverse partijen inhuurt. Maar let op: als je zelf de partijen inhuurt, dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de planning. Loopt de timmerman uit en staat er de volgende ochtend een stukadoor op de stoep die nog niet aan de slag kan? Dan kan die stukadoor je zomaar een rekening sturen voor de verloren dag. Zo'n grote verbouwing goed begeleiden is, zeker wanneer je er weinig tot geen ervaring mee hebt, een bijna fulltime taak. Je zal echt dagelijks meerdere keren je gezicht moeten laten zien op de bouw, voortgang bespreken, planning bewaken, planning tijdig aanpassen etc of het loopt helemaal in de soep met als gevolg chagrijnige werklui die mogelijk minder hun best doen omdat het allemaal niet lekker loopt.

- Wat betreft wonen in de caravan: ben je alleen, met partner of ook nog met kinderen? Hoe staan je gezinsleden hier tegenover. Reken op een periode van zeker drie a vier maanden als ik je plannen zo lees. Zorg er dan ook voor dat de aannemer zo vroeg mogelijk in het voorjaar begint. Want met een start bouw in bijvoorbeeld mei, 4 maanden doorlooptijd volgens planning, 3 weken bouwvak zit je al snel in de herfst voor het klaar is. Als er dan een tegenslag is, dan zit je tot ver in de herfst in je caravan.

- vloerverwarming altijd doen. Met het oog op de toekomst van gasloos wonen is dat een enorm pluspunt en nu is het relatief goedkoop aan te leggen omdat je hele huis toch al een puinhoop wordt en er toch een nieuwe vloer in gelegd moet worden.

- Als je het zelf in deelprojecten splitst, houd dan rekening met een langere doorlooptijd.
pi_195777338
Vergeet je rechtsbijstandsverzekering niet even aan te vinken (3 mnd vooraf)
pi_195777419
Kies maximale isolatie van de schuifpui tegen koudeval. Zorg dat je de groepen in de uitbouw, onder de schuifpui en onder de buitenmuren apart kan regelen.

Denk na over lichtpunten en stopcontacten.

Reserveer 50-100k
.
pi_195790525
thanks Ivo voor de tips! Neem ze allemaal mee .
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 18:44:19 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195790950
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:16 schreef Fer het volgende:
Denk na over lichtpunten en stopcontacten.
Neem dat zo vroeg mogelijk mee in je planning; achteraf zijn veel dingen al niet meer mogelijk !
Leg alle gemaakte afspraken in ieder geval ook goed vast; als er wat mis gaat in de bouw wijst iedereen doorgaans na elkaar en neemt niemand echt zijn verantwoording..
pi_195817826
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:38 schreef Ivo1985 het volgende:
- Elke cv-ketel is geschikt voor vloerverwarming. Maak je daar maar niet druk over.

Ja en nee, let wel op dat de vloerverwarming dan eventueel hydraulisch neutraal aangelegd moet worden.Bij, in ieder geval een aantal, intergas ketels moet OF de vloerverwarming hydraulisch neutraal, of een extra module bij de CV ketel geplaatst worden om storing te voorkomen.
pi_195824848
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:07 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Ja en nee, let wel op dat de vloerverwarming dan eventueel hydraulisch neutraal aangelegd moet worden.Bij, in ieder geval een aantal, intergas ketels moet OF de vloerverwarming hydraulisch neutraal, of een extra module bij de CV ketel geplaatst worden om storing te voorkomen.
het is een vaiilant
pi_195825062
Ben zelf hier mee bezig. Inmiddels helemaal tot boven gemetseld. Alles zelf doen scheelt mij mega veel. Kosten tot nu toe zijn denk ik tussen de 3 en 400 euro.



Kozijn voor raam en voor de deur via marktplaats en de eikenhouten vloer die er in komt ook via marktplaats. Wat allemaal nieuw is zijn de stenen en de shingles en de platen onder de shingles.
Wakadoodle!
pi_195922932
ikeetslakken zoals ik al zei; ik kan. zelf niet zo veel ;) dus meeste wil ik laten doen

uitbouw/aanbouw zal 15m2 worden dat ga ik niet zelf doen iig
pi_195924486
afdeling domme vragen (blont ;)) Voor taxatie; moet dan je hele huis opgeruimd zijn ?? Het gaat om taxatie voor ophogen hypotheek ivm bouwdepot dus waarde voor en na verbouwing..

En moet je ook alle offertes mbt het hele proiejct al binnen hebben (dus bouw zelf, vloeren etc..keuken) ? Ik heb over 2 weken afspraak bij de bank (eerder lukte niet)
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:36:27 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195924864
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:18 schreef MevrouwKees het volgende:
afdeling domme vragen (blont ;)) Voor taxatie; moet dan je hele huis opgeruimd zijn ?? Het gaat om taxatie voor ophogen hypotheek ivm bouwdepot dus waarde voor en na verbouwing..
Het is voor de taxateur natuurlijk wel zo prettig dat-ie niet struikelt over speelgoed, in de slaapkamer moet uitkijken dat-ie niet op je slipjes gaat staan en in de keuken eerst de vaat moet doen voor hij kan zien hoe je woning er bij staat ;)
quote:
En moet je ook alle offertes mbt het hele proiejct al binnen hebben (dus bouw zelf, vloeren etc..keuken) ? Ik heb over 2 weken afspraak bij de bank (eerder lukte niet)
Het is niet nodig, maar het helpt wel om te bepalen hoeveel geld je nodig hebt en je kan dan ook de bank gelijk laten zien waar je het aan uit wil geven.
So we just called him Fred
pi_195927427
@Fred thanks..Opgeruimd is het wel, maar mijn garage staat vol met van alles, zolder idem. Mooie stok achter de deur om eens 15 jaar verzamelde rommel uit te zoeken ;)

Qua offertes heb ik volgende week 1e aannemer over de vloer.
Vloer heb ik offerte voor
Keuken nog niet , maar kan ik wel bedenken.
pi_195930459
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:58 schreef MevrouwKees het volgende:
ikeetslakken zoals ik al zei; ik kan. zelf niet zo veel ;) dus meeste wil ik laten doen

uitbouw/aanbouw zal 15m2 worden dat ga ik niet zelf doen iig
Nee snap ik. Ik doe ook niet alles zelf, heb ook hulp, maar wat ik zelf kan doen doe ik zelf. En voor het metselen heb ik hulp. Dat scheelt een stuk. Ben overigens wel benieuwd waar de offertes op uit komen. Qua dak heb ik het op shingles gehouden vanwege de helling. Pannen kon net niet en de helling kon niet steiler.
Wakadoodle!
  donderdag 29 oktober 2020 @ 19:33:25 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195930681
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:26 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]

Nee snap ik. Ik doe ook niet alles zelf, heb ook hulp, maar wat ik zelf kan doen doe ik zelf. En voor het metselen heb ik hulp. Dat scheelt een stuk. Ben overigens wel benieuwd waar de offertes op uit komen. Qua dak heb ik het op shingles gehouden vanwege de helling. Pannen kon net niet en de helling kon niet steiler.
En je fundering? Hoe heb je dat gedaan?
pi_195930732
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

En je fundering? Hoe heb je dat gedaan?
Een meter diep en opgemetseld
Wakadoodle!
  donderdag 29 oktober 2020 @ 19:58:31 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195931445
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:35 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]

Een meter diep en opgemetseld
En dan een plankenvloer op balken?
Dat kan dan inderdaad goedkoop, maar is wel een beetje 80 jaar terug in de tijd :P . Dat kan je niet echt als een serieus alternatief noemen voor iemand die een prijsindicatie zoekt voor een aanbouw geplaatst door een pro.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')