abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195763712
Ik heb verbouwplannen (uitbouw van 5 x 3) en deel van mijn garage ombouwen naar bijkeuken (de deur naar de garage zit nu in de tuin, die komt door de uitbouw dan inpandig). Garage is dubbel geïsoleerd en daar staat nu witgoed.

Nu komt het omzetten van mijn hypotheek goed uit omdat ik mijn rente einde dit jaar opnieuw moet vastzetten en er dus geen boete bij komt.

Maar.. het is druk bij hypotheekboeren en ook bij mijn bank. Dus in de meantime probeer ik dus zo goed mogelijk alles uit te zoeken.

Wat is nu juiste volgorde ?

Taxatie ivm waarde voor en na verbouwing ? Hoe gaat taxatie ? Moet je dan ook je hele huis keurig opgeruimd hebben ?
Eerst offertes opvragen voor wat die uitbouw me gaat kosten ?
(uitbouw, garage aanpassen, nieuwe garage deur, woonkamer opnieuw laten stucen, nieuwe vloer beneden, vloerverwarming aanleggen, nieuwe kozijnen voorzijde huis, nieuwe voordeur).

en dan naar hypotheekboer ? Doe ik dit met bouwdepot of 2e hypotheek ?
En kan alles wat ik heb omschreven vanuit bouwdepot ?

Tevens:

een deel van mijn hypotheek is de aflossing afgedekt (not) door een gekoppelde verzekering (die niet gaat opleveren wat destijds is beloofd). Kan ik daar de verpanding af laten halen en het geld wat het ding waard is laten uitkeren ? Ik begreep van vereniging eigen huis website dat je dit dan " consumptief " kan gebruiken ? Hoe zit dat belastingtechnisch?

Ik realiseerd me dat veel vragen tzt beantwoord gaan worden door de hypothekeboer maar ik word kriegelig van het feit dat het nog even duurt en ik hou van duidelijkheid EN heb werkelijk de ballen verstand van hypotheken. Met het afsluiten destijds had ik hulp en die hulp is inmiddels niet meer beschikbaar.

Thanks alvast voor beanwoorden en/of tips
pi_195763827
Heb je overwaarde?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195763965
Toevallig net deze exersitie gedaan. Stap 1: kijken of de verbouwing idd uit de overwaarde gefinancierd kan worden. Daarvoor:

Wat is de hypotheekschuld?
Wat is de WOZ waarde?

Indien het verschil tussen deze twee groot genoeg is om je verbouwing te financieren hoef je niet lang de taxateur en kun je je hypotheek ophogen met een bouwdepot idd. En, als je wil, ook een consumptief deel.
pi_195764419
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je overwaarde?
hypootheek is 184500 en waarde zit nu rond de 220-225 (buren net verkocht voor 220, zelfde huis)
pi_195764434
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:45 schreef Itam het volgende:
Toevallig net deze exersitie gedaan. Stap 1: kijken of de verbouwing idd uit de overwaarde gefinancierd kan worden. Daarvoor:

Wat is de hypotheekschuld?
Wat is de WOZ waarde?

Indien het verschil tussen deze twee groot genoeg is om je verbouwing te financieren hoef je niet lang de taxateur en kun je je hypotheek ophogen met een bouwdepot idd. En, als je wil, ook een consumptief deel.
WOZ is 15300 ... verkoopwaarde is rond 220-225 (buren net verkocht voor 220, zonder uitbouw en geen luxe badkamer/keuken, ik heb luxe badkamer en luxe keuken
pi_195764786
o en ik wil geen consumptief deel afsluiten, ik vroeg me af of die verpande polis los kan en die waarde kan laten uitkeren en bijv.in pensioenfonds stoppen of wat dan ook
pi_195765289
vraag ik eerst offertes en dan bouwdepot/verhoging hypotheek of eerst verhoging hypotheek en dan offertes
pi_195765459
Wij hebben gedaan als volgt:

1. Offertes aangevraagd. Dan heb je namelijk een bedrag waarvoor je extra hypotheek wil. Als dit plaatje compleet is:
2. Hypotheekadviseur bezocht. Die regelde taxatie en nam met ons door wat de mogelijkheden waren qua hypotheek.
3. Taxateur kijkt naar je plannen/offerte/tekening en maakt op basis daarvan taxatie huidige waarde en waarde na verbouwing
4. Dan gaat de adviseur de hypotheek aanpassen en daarna ga je naar de notaris voor je verhoogde hypotheek.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_195766629
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 14:13 schreef Alan_Bastard het volgende:
Wij hebben gedaan als volgt:

1. Offertes aangevraagd. Dan heb je namelijk een bedrag waarvoor je extra hypotheek wil. Als dit plaatje compleet is:
2. Hypotheekadviseur bezocht. Die regelde taxatie en nam met ons door wat de mogelijkheden waren qua hypotheek.
3. Taxateur kijkt naar je plannen/offerte/tekening en maakt op basis daarvan taxatie huidige waarde en waarde na verbouwing
4. Dan gaat de adviseur de hypotheek aanpassen en daarna ga je naar de notaris voor je verhoogde hypotheek.
Wij willen het ook op deze manier aanpakken binnenkort :Y
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:20:51 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195766727
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 14:13 schreef Alan_Bastard het volgende:
n nam met ons door wat de mogelijkheden waren qua hypotheek.
3. Taxateur kijkt naar je plannen/offerte/tekening en maakt op basis daarvan t
Dit is inderdaad de juiste route :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:31 schreef MevrouwKees het volgende:
o en ik wil geen consumptief deel afsluiten, ik vroeg me af of die verpande polis los kan en die waarde kan laten uitkeren en bijv.in pensioenfonds stoppen of wat dan ook
Dan moet je een deel oversluiten omdat je een andere hypotheekvorm zult gaan nemen. Door het doorhalen van de verpanding zal de bank niet zonder meer akkoord gaan.

Met de huidige hypotheekrente is het wellicht het overwegen waard alles om te zetten naar een annuitaire of liniaire hypotheek. Door overgangsrecht kun je mogelijk een deel nog aflossingsvrij doen (als je dat voor 31-12-2012 ook al had).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_195772075
Thanks, Sanger.Ik wil idd dat deel oversluiten waar die polis aan hangt. Hypotheek bestaat uit aflossingsvrij en deel wat bij die polis hoort.. Dat aflossingsvrije deel moet ik rente opnieuw van vastzetten.. dus dat komt mooi uit.

Red ik dit alles wel voor einde jaar ?
  donderdag 22 oktober 2020 @ 08:03:22 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195779194
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:08 schreef MevrouwKees het volgende:
Red ik dit alles wel voor einde jaar ?
Bij mij was het binnen 6 weken geregeld, maar er komen natuurlijk vrije dagen en drukke dagen aan....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')