quote:Bron: Nu.nl
De pil is slecht voor het hartUitgegeven: 21 januari 2003 16:07
GRONINGEN - Bepaalde geneesmiddelen, waaronder de anticonceptiepil, lijken het risico op hart- en vaatziekten te verhogen. Dat blijkt uit een promotieonderzoek van T. Monster van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).
De promovendus toont een relatie aan tussen het gebruik van medicijnen en eiwitverlies via de urine, dat een aanwijzing is voor hart- en vaatziekten.
Monster stelt in zijn onderzoek dat geneesmiddelen van invloed zijn op het verlies van eiwitten via de urine. Bepaalde middelen remmen het eiwitverlies, maar anderen, zoals de anticonceptiepil of hormonen tegen overgangsklachten, verergeren het juist.
Tsja. Wat te denken? Er werd al gewaarschuwd voor allerlei enge ziektes bij pilgebruik, oa bepaalde vormen van kanker en trombose (dacht ik!) en nu dit. Als je (ook als man ja) zo'n bijsluiter doorbladert, vraag ik me toch echt af of pilgebruik wel zo verstandig is, als 18-jarige jonge vrouw die 'm wellicht tot d'r 40e gaat slikken.
Of is het allemaal paniek? Wat vinden de vrouwen d'r hier van?
Of is dit een extra factor?
Een meisje van 18 heeft sowieso véél minder kans op hartproblemen dan een vrouw van 40. Stel dat de pil nu de kans verhoogt op hartklachten, dan blijft die kans bij dat meisje nog steeds erg klein. Bij die vrouw van 40 wellicht iets groter. Je moet het dus allemaal relativeren. Absoluut zal de kans wellicht iets verhoogd zijn, maar relatief gezien ligt dat echt in de 10e procenten ofzo.
Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je er nog meer bij doet. Combinatie roken en pil levert wel een aanzienlijk risico op thrombose. En naast een slecht effect op de bloedvaten, is roken uiteraard ook niet bevordelijk voor hart en longen.
quote:Vroeger niet, laatste paar jaar wel. Ben inmiddels 33 en rook helaas nog steeds als een ketter. Ik wil eigenlijk graag stoppen met de pil, ben eerder een tijd gestopt geweest en voelde me toen op de een of andere manier ook veel beter.
Op woensdag 22 januari 2003 12:13 schreef Lois het volgende:
Ik vraag me af hoeveel vrouwen die de pil slikken daadwerkelijk stil staan bij de bijwerkingen.
Ik ken een heleboel vrouwen die de pil slikken en stevig roken. Sta je daar ooit bij stil?
Vind de alternatieven echter ook niet helemaal geweldig; zit zelf te denken aan een spiraaltje maar daar hoor je ook de vreselijkste verhalen over. Ben wel van plan binnenkort een afspraak te maken met een gynaecoloog om er eens over te praten.
quote:Ik vind het ook echt heel merkwaardig dat er zo makkelijk mee omgegaan wordt...
Ik vraag me af hoeveel vrouwen die de pil slikken daadwerkelijk stil staan bij de bijwerkingen.
Ik ken een heleboel vrouwen die de pil slikken en stevig roken. Sta je daar ooit bij stil?
quote:Vooral 3e generatie pilgebruik verhoogt het risico op trombose enorm. Mijn moeder zit in de elastisch therapeutische kousen business en ze merkte al toen die hele 3e generatiepil crisis begon dat ze steeds meer jongere vrouwen kreeg als klant die trombosebenen hadden en elastische kousen nodig hadden.
Op dinsdag 21 januari 2003 17:15 schreef Luigi het volgende:[..]
Bron: Nu.nl
Tsja. Wat te denken? Er werd al gewaarschuwd voor allerlei enge ziektes bij pilgebruik, oa bepaalde vormen van kanker en trombose (dacht ik!)
quote:Als je rookt schaad je al je gezondheid, iedere roker weet dat en rookt toch tegen die feiten op. Dan kan een andere schadelijke keuze er ook nog wel bij, die ontken je dan namelijk gewoon in een moeite mee.
Op woensdag 22 januari 2003 12:24 schreef Luigi het volgende:[..]
Ik vind het ook echt heel merkwaardig dat er zo makkelijk mee omgegaan wordt...
ik rook en gebruik de pil en wil zeker binnen een paar jaar stoppen met de pil, je kan mij niet vertellen dat al die zooi op de lange duur niets meer doet dan ie nu schijnt te doen
quote:
Denk er wel degelijk over na, maar dan....
quote:Een van de redenen waarom ik niet rook is de pil...
Op woensdag 22 januari 2003 13:33 schreef Brighteyes het volgende:[..]
Denk er wel degelijk over na, maar dan....
quote:Jah bij mij ook..
Op woensdag 22 januari 2003 13:40 schreef Troel het volgende:[..]
Een van de redenen waarom ik niet rook is de pil...
quote:Toch moet ik een beetje lachen als ik dit lees (sorry hoor): Kun je dan niet beter stoppen met róken?!
Op woensdag 22 januari 2003 12:34 schreef DarkElf het volgende:
ik denk er wel over na hoor.ik rook en gebruik de pil en wil zeker binnen een paar jaar stoppen met de pil, je kan mij niet vertellen dat al die zooi op de lange duur niets meer doet dan ie nu schijnt te doen
quote:tuurlijk maar ik weet dat ik daar niet genoeg zelfdiscipline voor heb op het moment, call me stupid maar ik ben wel eerlijk.
Op vrijdag 24 januari 2003 09:55 schreef Hik het volgende:[..]
Toch moet ik een beetje lachen als ik dit lees (sorry hoor): Kun je dan niet beter stoppen met róken?!
![]()
Daarvan is in ieder geval al onomstotelijk bewezen dat het erg slecht voor je is!
Ik rook en drink verder weinig, dus het zal bij mij wel meevallen. Misschien naïef, maar er zijn inderdaad zat vrouwen die veel meer roken en drinken en dan ook nog eens de pil slikken. En roken is veel slechter dan de pil gebruiken.
tweede generatie pil : Stediril 30, Microgynon 30 of 50, Neo-Stediril, Lovette, Diane 35.
derde generatie pil : Marvelon, Femodeen, Minulet, Mercilon, Meliane, Harmonet.
Voordelen van de pil:
-zeer betrouwbaar
-minder bloedverlies
-minder kans op bloedarmoede
-minder pijn tijdens de ongesteldheid
-minder premenstruele spanningen
-tot 50% minder kans op goed- en kwaadaardige gezwellen aan baarmoeder en eierstokken
N.B.:geen invloed op het ontstaan van baarmoederhalskanker
Nadelen van de pil:
Iets verhoogde kans op:
-hart- en vaatziekten vooral in combinatie met roken (>40 stoppen met roken of stoppen met de pil!!)
-trombose gedurende de eerste twee jaar van het gebruik van de pil
-trombose of embolie als dit in de naaste familie vóórkomt: gericht onderzoek naar de aanwezigheid van bepaalde erfelijk overdraagbare stollingsfactoren zoals factor V Leiden mutatie gewenst
-lichte stoornissen in de suikerstofwisseling
-lichte verhoging van de bloeddruk
-goedaardige aandoeningen van de lever
-mammacarcinoom (borstkanker) (relatief risico 1,23; absoluut risico blijft klein)
kans op VTE (veneuze trombo-embolische aandoeningen( (per 100.000 vrouwen per jaar): absoluut risico
-vrouwen (15-44 jaar): geen pil 5 tot 10 (0,005 tot 0,01%)
-bij pil van de tweede generatie 20 (0,02%)
-bij pil van de derde generatie 30 tot 40 (0,03 tot 0,04%)
tijdens zwangerschap 60 (0,06%)
[Dit bericht is gewijzigd door BloX op 24-01-2003 18:05]
quote:Groot gelijk!
Op vrijdag 24 januari 2003 10:31 schreef gathering_storm het volgende:
Ik slik de pil (Diane-35) wegens huidproblemen. En als ik -heel- eerlijk ben, heb ik liever een gave huid en een kinderloos bestaan ipv. een lichaam zonder chemicaliën en extra hormonen. Klinkt misschien oppervlakkig, maar ik had een ernstige vorm van acne. Ik ben ontzettend blij dat dat door die pil minder is geworden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |