abonnement Unibet Coolblue
pi_195750867
In mijn freelance contract als bijlesgever staat een concurrentiebeding of relatiebeding. Voor mij is het niet duidelijk welke van de twee het is door het nogal lastig taalgebruik. Weet een van jullie wat er precies staat en wat dit betekent voor mij als ik het contract beëindig?

"A. opdrachtgever een onderneming drijft die zich bezighoudt met het verzorgen van bijlessen aan middelbare
scholieren en andere personen die begeleiding nodig hebben;"

"11. Freelancer verklaart gedurende een periode van twaalf maanden na beëindiging van deze overeenkomst geen werkzaamheden te (doen) bedrijven, bedoeld onder A, jegens bedrijven of personen die op het moment van
beëindiging van de overeenkomst cliënt zijn van de opdrachtgever, dan wel gedurende twee jaren voorafgaand
aan deze beëindiging cliënt van de opdrachtgever zijn geweest (hierna "relaties"), noch acquisitie te voeren
jegens deze relaties ten behoeve van deze werkzaamheden of vergelijkbare werkzaamheden van derden. Het
gaat hierbij specifiek om relaties die freelancer via [BEDRIJF] heeft leren kennen. Freelancer dient zich
voorts van iedere activiteit te onthouden die de relatie tussen de opdrachtgever en haar relaties negatief zou
kunnen beïnvloeden. Dit alles op straffe van een, zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, niet voor
rechtelijke matiging of compensatie vatbare, direct opeisbare boete van ¤ 500,- (zegge:vijfhonderd euro), te
vermeerderen met ¤ 25,- (zegge: vijfentwintig euro) voor iedere dag dat de overtreding voortduurt,
onverminderd het recht van opdrachtgever om volledige schadevergoeding te vorderen."

[ Bericht 3% gewijzigd door MaritZZ op 20-10-2020 18:05:05 ]
pi_195751175
Ik ben geen jurist.

Er staat volgens mij dat je 1 jaar geen bijlessen mag geven aan
- klanten van deze opdrachtgever op moment van eindigen en
- alle klanten die twee jaar voorafgaand aan beeindiging klant zijn geweest bij deze opdrachtgever. Meer specifiek klanten die jij via hen hebt leren kennen.

Lijkt mij een beetje overdreven eis eerlijk gezegd.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2020 18:07:00 ]
pi_195751499
Een relatiebeding, dus dat je geen klanten van je opdrachtgever mag inpikken om bijlessen voortgezet onderwijs te geven.

Heel normaal lijkt mij.

Je mag ze dus benaderen voor iets anders dan bijles en je mag zelf bijlessen blijven geven aan anderen, die geen voormalig klant zijn van opdrachtgever.
.
pi_195751520
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 18:06 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik ben geen jurist.

Er staat volgens mij dat je 1 jaar geen bijlessen mag geven aan
- klanten van deze opdrachtgever op moment van eindigen en
- alle klanten die twee jaar voorafgaand aan beeindiging klant zijn geweest bij deze opdrachtgever. Meer specifiek klanten die jij via hen hebt leren kennen.

Lijkt mij een beetje overdreven eis eerlijk gezegd.
Ik dacht al dat dit de betekenis was. Als dit de betekenis is dan hebben de eisen vrij weinig invloed op mij aangezien iedereen die ik bijles heb gegeven dit nu niet meer nodig hebben of van mij zullen krijgen.
pi_195751530
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 18:34 schreef MaritZZ het volgende:

[..]

Ik dacht al dat dit de betekenis was. Als dit de betekenis is dan hebben de eisen vrij weinig invloed op mij aangezien iedereen die ik bijles heb gegeven dit nu niet meer nodig hebben of van mij zullen krijgen.
In dat geval is er weinig aan de hand. Good for you
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')