abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 oktober 2020 @ 23:23:04 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195739586
Voor mijn zoontje van 13 zijn wij op zoek naar oplossing om zijn schermtijd te beheren. Nu willen wij eigenlijk dat dit geen harde eindtijd is, zodat hij niet midden in een potje tijdens het gamen ineens niet verder kan. Hij moet dan dus een melding krijgen en zijn potje afmaken, en hij zou hiervoor dan bv. 15 minuten moeten krijgen. Bij voorkeur met nog een melding met nog 10 minuten te gaan en nog een met nog 5 minuten te gaan.
Dit slot moet dan alleen gelden voor die specifieke gebruiker zodat zijn broertje wel op de PC kan tijdens de verplichte pauze.

Maar naast schermtijd willen wij ook kunnen blokkeren dat hij uberhaupt kan inloggen als wij van mening zijn dat hij dat niet mag, van afstand dus blokkeren als het ware.

Hij komt 's middags uit school en is dan alleen thuis. We willen eigenlijk dat hij normaal kan inloggen en kan gamen of YouTube kan kijken. Maar soms heeft hij het te bont gemaakt en mag hij voor straf niet op de computer. Wij zijn niet thuis en kunnen dat nu niet controleren, dat ging altijd op goed vertrouwen en tot voor kort ging dat prima. Maar meneertje is aan het puberen en we hebben al eens geconstateerd dat hij dan stiekem toch op zijn computer zit. In dit soort situaties willen we dan eigenlijk een soort van slot er op zetten.

Ander iets wat we willen; van afstand het slot verwijderen. Denk bv aan de situatie dat hij thuiskomt uit school en eerst huiswerk of een klusje moet doen voordat wij het slot vrij willen geven.

Daarnaast zou het mooi zijn als het ook een app heeft voor op zijn telefoon, die bellen/appen/internet na een bepaalde tijd niet meer mogelijk maakt (tenzij het ICE nummer zijn bv). Wekker functie etc moet dan wel blijven werken. Helemaal mooi zou het zijn als het ook live locatie kan doorgeven aan de ouders.

Welke app gebruiken jullie? Tevreden er over? Mis ik nog mogelijkheden die apps wel bieden? Ik hoor het graag!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_195740833
Waarom zou je websites gaan blokkeren terwijl je zoon er met een paar trucjes toch toegang toe kan hebben?
pi_195740900
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 23:23 schreef sanger het volgende:
Denk bv aan de situatie dat hij thuiskomt uit school en eerst huiswerk of een klusje moet doen voordat wij het slot vrij willen geven.
Hoe zou jij het vinden als je uit werk komt en iemand dit bij je doet?
pi_195740906
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 23:23 schreef sanger het volgende:
Helemaal mooi zou het zijn als het ook live locatie kan doorgeven aan de ouders.
Dit is best wel heftig he. Gun je kind ook wat vrijheid en privacy. Juist in de pubertijd is dat belangrijk voor jullie 'meneertje'.
pi_195740908
Ik zou er goed over nadenken of je zo’n relatie met je kind wilt. Sowieso als straf dingen afnemen... Helpt dat echt?
pi_195741937
Vraag het je zoon. Die kan dat prima uitzoeken en regelen. Oh, en als je het toch zelf doet, weet hij het ook snel genoeg te omzeilen.

Er zijn maar weinig volwassenen die sneller nieuwe dingen leren dan een puber. Je staat bij voorbaat 0-3 achter _O-
pi_195741957
Opvoeden!?
Zelf niet thuis zijn en wel de boel willen regelen op afstand.. Hij is 13, geen 5.

Gewoon afspraken maken en hem vertrouwen. Zo leer je iemand volwassen worden.

Ziek verhaal!
pi_195742019
Er is op zich wel wat voor te zeggen dat je wil dat hij minder achter de computer zit. Ik weet alleen niet of je kind tracken vervolgens de juiste oplossing is.

Ik zou eerder hem het vertrouwen geven en na drie dagen een vrije middag inplannen waarbij je onverwachts thuis komt. Dan kan je op een normale manier het gesprek aangaan IPV achter een scherm op je werk kijken of hij wel luistert en hem vervolgens op afstand daar weer voor straffen.
pi_195742032
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 07:07 schreef Document1 het volgende:
Er is op zich wel wat voor te zeggen dat je wil dat hij minder achter de computer zit. Ik weet alleen niet of je kind tracken vervolgens de juiste oplossing is.

Ik zou eerder hem het vertrouwen geven en na drie dagen een vrije middag inplannen waarbij je onverwachts thuis komt. Dan kan je op een normale manier het gesprek aangaan IPV achter een scherm op je werk kijken of hij wel luistert en hem vervolgens op afstand daar weer voor straffen.
Onverwachte controle is ook een vertrouwensbreuk.

Maak afspraken. Ga s avonds zitten en bespreek het huiswerk van de volgende dag. Leer hem plannen, vraag hem te koken.. Zorg dat je iemand kan belonen ipv straffen. Maar vooral; leer oorzaak gevolg, zodat hij over 5 jaar een prettige volwassene is.
pi_195742067
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 07:12 schreef _I het volgende:

[..]

Onverwachte controle is ook een vertrouwensbreuk.

Maak afspraken. Ga s avonds zitten en bespreek het huiswerk van de volgende dag. Leer hem plannen, vraag hem te koken.. Zorg dat je iemand kan belonen ipv straffen. Maar vooral; leer oorzaak gevolg, zodat hij over 5 jaar een prettige volwassene is.
Een 13 jarige mag je toch nog wel laten voelen dat er ouders zijn die op hem letten? Alles maar blind vertrouwen klinkt leuk tot je zoon 15 is en de halve middag stoned op bed ligt omdat jij er geen zicht op hebt. Misschien heb je zelf strenge ouders gehad en zet je je daarom nu af tegen ouderlijke macht maar een 13 jarige jongen is nog lang niet volwassen l, dat kan zo nog 10 jaar duren.
pi_195742112
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 07:18 schreef Document1 het volgende:

[..]

Een 13 jarige mag je toch nog wel laten voelen dat er ouders zijn die op hem letten? Alles maar blind vertrouwen klinkt leuk tot je zoon 15 is en de halve middag stoned op bed ligt omdat jij er geen zicht op hebt. Misschien heb je zelf strenge ouders gehad en zet je je daarom nu af tegen ouderlijke macht maar een 13 jarige jongen is nog lang niet volwassen l, dat kan zo nog 10 jaar duren.
Zeker. En dat doe je toch ook als je afspraken maakt en die opvolgt!?

Je hoeft hem niet blind te vertrouwen, je ziet hem elke avond. En juist om te voorkomen dat hij 2 jaar later stoned op bed ligt, leer je hem nu dat er gevolgen zitten aan keuzes.

Mijn opvoeding was verre van streng en volledig in lijn met bovenstaande. Prima voorbereiding om te leren omgaan met anderen, grenzen en resultaten. Dit (OP stelling) is de basis voor stiekem gedrag, want hij gaat hoe dan ook een omweg vinden voor de beperkingen.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:10:23 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195745980
Kleine context hierbij schetsen want ik zie enkele reacties die wellicht in andere situaties zouden werken, maar hier niet. Het betreft in dit geval geen standaard kind, voor zover de aangedragen oplossingen daar al zouden werken, maar een "probleemkind".

Het gaat om een kind van 13 maar hij is toch niet gelijk aan andere kinderen van 13.
Sociaal emotioneel loopt hij achter. Heeft een IQ aan de lage kant (76) en gaat naar speciaal voortgezet onderwijs. Daarnaast is hij gediagnosticeerd met ADHD en ODD.

Thuis blijven kan hij prima. Hij kan goed voor zichzelf zorgen en vind dit ook leuk. Hij heeft alleen gewoon heel veel moeite met autoriteit zoals bv. ouders of leerkrachten hebben. Hij weet altijd alles beter en heeft kort gezegd gewoon schijt aan anderen. Of hij denkt er niet over na. Afspraken maken is leuk, maar de ODD die zorgt er voor dat hij die toch niet nakomt. Schoolwerk weigert hij bv. met regelmaat te maken, ook op school. Hij zegt de leerkracht dan letterlijk dat hij wel iets beters te doen heeft of dat hij zijn projectje beter vind zoals hij het zelf wilt maken.

Om toch tot werken te komen moet hij een stok achter de deur hebben, een dwangmiddel zo je wilt. Sommigen zullen dit pedagogisch wellicht niet ok vinden, maar dat zijn waarschijnlijk dezelfde die alles afdoen met foei en niet meer doen. Dat werkt niet bij hem (bij niemand naar mijn mening trouwens, een misdraging moet consequenties hebben). Opvoeden is coachen, maar hij heeft hierin meer nodig.

Daarnaast zoeken we oplossing voor bij ons en bij zijn moeder thuis, dus die door zowel mij, mijn vriendin als zijn moeder (en evt toekomstige partner) gebruikt kan worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:12:26 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195746009
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 07:29 schreef _I het volgende:

[..]

Zeker. En dat doe je toch ook als je afspraken maakt en die opvolgt!?

Je hoeft hem niet blind te vertrouwen, je ziet hem elke avond. En juist om te voorkomen dat hij 2 jaar later stoned op bed ligt, leer je hem nu dat er gevolgen zitten aan keuzes.
Die afspraken volgt hij dus niet op. En leren over oorzaak/gevolg kan hij niet, zijn lage IQ zit hem voornamelijk in die hoek.

quote:
Mijn opvoeding was verre van streng en volledig in lijn met bovenstaande. Prima voorbereiding om te leren omgaan met anderen, grenzen en resultaten. Dit (OP stelling) is de basis voor stiekem gedrag, want hij gaat hoe dan ook een omweg vinden voor de beperkingen.
Nogmaals, dit zal voor een groot deel van de kinderen opgaan, maar niet voor hem. Als het zo eenvoudig zou zijn geweest.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:14:35 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195746034
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 07:12 schreef _I het volgende:

[..]

Onverwachte controle is ook een vertrouwensbreuk.

Maak afspraken. Ga s avonds zitten en bespreek het huiswerk van de volgende dag. Leer hem plannen, vraag hem te koken.. Zorg dat je iemand kan belonen ipv straffen. Maar vooral; leer oorzaak gevolg, zodat hij over 5 jaar een prettige volwassene is.
Beloning hebben we al geprobeerd, deert hem niet. Hij ziet simpelweg af van de beloning.

Huiswerk heeft hij niet (praktijkonderwijs), plannen zijn we al jaren mee bezig hem te leren (en mijn vriendin is daar heel goed in en heeft het zelfs mij kunnen leren, maar helaas). Oorzaak-gevolg heeft hij moeite mee, uit zijn IQ onderzoeken is gebleken dat dit het onderdeel is waar hij het laagste op scoort.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:15:06 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195746044
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 06:51 schreef _I het volgende:
Opvoeden!?
Zelf niet thuis zijn en wel de boel willen regelen op afstand.. Hij is 13, geen 5.

Gewoon afspraken maken en hem vertrouwen. Zo leer je iemand volwassen worden.

Ziek verhaal!
Een kind van 5 laat je niet alleen thuis imo....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:20:21 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_195746133
Overigens gaat het er om excessen te bestrijden. Vorige week heeft hij bij zijn moeder thuis om 4 uur s'nachts meerdere telefoongesprekken gevoerd. Terwijl zijn telefoon door moeder mee was genomen naar haar slaapkamer. Hij heeft die gewoon uit haar kamer gesneakt terwijl zij sliep... Hij weet dondersgoed dat hij dat niet mag. Dat soort gedrag vraagt om een straf, niet om vertrouwen (dat heeft hij immers al geschonden).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_195746966
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 13:20 schreef sanger het volgende:
Overigens gaat het er om excessen te bestrijden. Vorige week heeft hij bij zijn moeder thuis om 4 uur s'nachts meerdere telefoongesprekken gevoerd. Terwijl zijn telefoon door moeder mee was genomen naar haar slaapkamer. Hij heeft die gewoon uit haar kamer gesneakt terwijl zij sliep... Hij weet dondersgoed dat hij dat niet mag. Dat soort gedrag vraagt om een straf, niet om vertrouwen (dat heeft hij immers al geschonden).
Snap je punt, maakt het nog niet anders in de basis.

Je geeft zelf al aan dat hij dingen toch wel stiekem doet, dus dat probleem is er al.

Als hij samen met zn broertje is, lijkt het mij ook onverstandig om de ene wel toegang te geven en de ander niet. Dan wordt zn broertje ineens iemand met wie te onderhandelen valt en/of zijn stiekeme toegang.

Juist bij iemand die een laag iq heeft, wil je dat hij leert wat oorzaak gevolg is. En ook iemand in die groep snapt dat prima, anders zou hij dingen niet stiekem doen.

Zeg ook niet dat je nooit straf hoeft uit te delen, dat zijn nou eenmaal de gevolgen van zijn keuzes. Maar ik denk dat je het jezelf veel lastiger maakt als je beperkingen op afstand gaat regelen. Er is altijd onder uit te komen, al is het maar door bij anderen te gamen.

Feitelijk is er niets mis met gamen of internetten, als je al je taken af hebt. Of als je zaken op orde hebt. Het resultaat is belangrijker dan het opvolgen van regels en afspraken.

Wat ik bedoel, met een omweg, straf niet iemand als je er zelf niet bij bent. Geef hem dan een straf op een moment dat je er bij bent.

Je vraag aangaande gamen is zeer terecht. Zo verslavend als de pest en het brein wil niet stoppen. Zelfs met een klok zal dat lastig worden.

Wens je succes met je kleine man!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')