abonnement Unibet Coolblue
pi_195880117
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:33 schreef RamboDirk het volgende:
Is dit je bijbaan of echte werk?

Ik kan mij enigzins voorstellen dat het leidinggevend kader gestresst is door de hele situatie. En daardoor wat aangebrand reageert op medewerkers die niet klakkeloos alles aannemen. Maar je plusuren verplicht opnemen tot zelfs een negatief saldo is natuurlijk ridicuul. Terecht dat jullie hier tegen in gaan.
Het is mijn bijbaan, ik studeer nog en ben niet financieel afhankelijk van deze job. Wel werk ik er al 2 jaar met veel plezier elk weekend. Vandaar dat zo'n mail extra wrang is.
..
pi_195920155
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:56 schreef AssasinsCreedz3 het volgende:
Het verhaal gaat verder, er is samen met een paar collega's informatie ingewonnen bij zowel het FNV en de KHN deze gaven ons gelijk. Hierdoor is het management op zijn teentjes getrapt en ben ik als zondebok aangewezen.

Deze mail ontving ik daags erna:

Los van de inhoud van de memo, hebben we gesproken over je werkhouding en betrokkenheid. Kritische vragen stellen mag, maar dit moet wel productief zijn en in verhouding staan met de rol/functie welke je binnen het bedrijf hebt en het aantal uren dat je voor ons werkzaam bent. We hebben hier tijdens het gesprek een grens gesteld, omdat we je betrokkenheid op bepaalde momenten contraproductief vinden en de werksfeer negatief beïnvloed. De vraag is wat je van ons als werkgever mag verwachten, voor welke type bedrijf je werkzaam bent en of dit past bij wat je zelf van een werkgever verwacht. Wat betreft je behoefte aan meer communicatie en meer inspraak, wordt hieraan hard gewerkt middels de oprichting van een klankbordgroep. Je bent hier zelf overigens bij betrokken en vragen dan ook je geduld tot het zover is. We hebben nadrukkelijk gevraagd minder snel namens of voor medewerkers in het algemeen te handelen. Concreet hebben we afgesproken om je werkhouding en de wederzijdse verwachtingen wat betreft deze betrokkenheid over uiterlijk 2 maanden te evalueren. We maken hiervoor nog een afspraak in de agenda.

Mijn werkhouding is goed, dit is ook vastgesteld in een beoordelingsgesprek. Heeft het zin om nog op deze mail te reageren?
Gewoon een verkapte bedreiging dit, wel ballen van ze dat ze je dit mailen.
Ik denk dat als je ''dit'' doorzet er inderdaad over 2 maanden een evaluatie plaatsvindt, de uitslag daarvan staat al in de sterren geschreven..

Je moet voor jezelf een risico inschatting maken en jezelf afvragen of dit het je waard is.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 1 november 2020 @ 22:54:25 #28
408813 crew  trein2000
pi_195991811
quote:
2s.gif Op maandag 19 oktober 2020 21:00 schreef YebCar het volgende:

[..]

Tuurlijk is dit mogelijk.
Hoe wil je anders je plusuren compenseren?
Je kan alleen je plusuren compenseren door of minder te werken dan je contracturen of uit te laten betalen.

Je werkgever kiest voor het eerste. Dat bedrijf NOW ontvangt en dat andere werknemers met 0 uren contracten worden opgeroepen doet er niet toe.

Het is juist een voordeel dat het zo gebeurd, je bent aan 1 stuk door vrij.
Bedrijf had ook kunnen besluiten om je elke dag te laten komen werken en je na 1 uur weer naar huis te sturen.

/edit, alleen die 2 weken in de min mag dus niet (kan wel, dit is te omzeilen wettelijk, maar het is niet netjes)

Redelijkheid en billijkheid. Werkgever heeft nu dus twee keer profijt voor de prijs van 1. Namelijk het minuur (de gedachte daar achter is dat het een voorschot is, maar dat gaat nu niet op want betaald door de NOW) en de NOW.

Beide zijn een “vergoeding” voor hetzelfde niet gewerkte uur. Daar zitten logischerwijs grenzen aan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_195997197
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 22:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Redelijkheid en billijkheid. Werkgever heeft nu dus twee keer profijt voor de prijs van 1. Namelijk het minuur (de gedachte daar achter is dat het een voorschot is, maar dat gaat nu niet op want betaald door de NOW) en de NOW.

Beide zijn een “vergoeding” voor hetzelfde niet gewerkte uur. Daar zitten logischerwijs grenzen aan.
Dat klopt dus niet helemaal (als ik denk wat je bedoelt)
Even de 2 weken in de min gaan weggelaten.

Situatie is als volgt: Hotel is open en is niet dicht. Dus werknemer kan werken, maar werkgever heeft besloten om TS niet te laten werken om zijn plusuren weg te werken. Dit mede omdat er niet genoeg gasten zijn om iedereen te laten werken. Prima, dit gebeurt ook wel eens in het lage seizoen (waar we overigens ook in zitten) Juist voor deze momenten is het plus/min uren systeem bedacht.

Dit is niet hetzelfde als hotel is dicht en plusuren worden weggestreept, dit is pas een dubbele vergoeding aangezien werkgever NOW ontvangt en daarmee overschoturen kan wegstrepen.

Het grootste verschil en juridisch punt is dat hotel open of dicht blijft tijdens deze crisis, en bij TS geval is dat hotel open blijft en zodoende mag zijn plusuren op deze manier weggewerkt worden. Immers kan TS ook iedere dag naar het hotel komen en weer naar huis worden gestuurd. (afhankelijk van zijn contract)

Maar even naar zijn post gekeken en TS praat over 2 dingen blijkbaar: zijn collegas die FT werken (waar mijn hele uitleg over gaat) en zichzelf die zijn job als bijbaan heeft in het weekend. Dan gaat het om wat voor contract TS heeft met het hotel.

[ Bericht 2% gewijzigd door YebCar op 02-11-2020 10:53:59 ]
pi_196019343
quote:
2s.gif Op maandag 2 november 2020 10:45 schreef YebCar het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet helemaal (als ik denk wat je bedoelt)
Even de 2 weken in de min gaan weggelaten.

Situatie is als volgt: Hotel is open en is niet dicht. Dus werknemer kan werken, maar werkgever heeft besloten om TS niet te laten werken om zijn plusuren weg te werken. Dit mede omdat er niet genoeg gasten zijn om iedereen te laten werken. Prima, dit gebeurt ook wel eens in het lage seizoen (waar we overigens ook in zitten) Juist voor deze momenten is het plus/min uren systeem bedacht.

Dit is niet hetzelfde als hotel is dicht en plusuren worden weggestreept, dit is pas een dubbele vergoeding aangezien werkgever NOW ontvangt en daarmee overschoturen kan wegstrepen.

Het grootste verschil en juridisch punt is dat hotel open of dicht blijft tijdens deze crisis, en bij TS geval is dat hotel open blijft en zodoende mag zijn plusuren op deze manier weggewerkt worden. Immers kan TS ook iedere dag naar het hotel komen en weer naar huis worden gestuurd. (afhankelijk van zijn contract)

Maar even naar zijn post gekeken en TS praat over 2 dingen blijkbaar: zijn collegas die FT werken (waar mijn hele uitleg over gaat) en zichzelf die zijn job als bijbaan heeft in het weekend. Dan gaat het om wat voor contract TS heeft met het hotel.

Contract voor onbepaalde tijd met minder dan 36 uur
..
pi_196025369
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:44 schreef AssasinsCreedz3 het volgende:

[..]

Contract voor onbepaalde tijd met minder dan 36 uur
Kan mij niet voorstellen dat het zo in je overeenkomst staat vermeld.
Vermeld nou eens duidelijk wat voor contract je hebt. Op wat voor basis je bent aangenomen etc etc
pi_196031219
Als je gaat sparen geef je je geld dan aan een vreemde of je baas? Bewaar het even voor me? Bewaar het lang voor me?

Plus uren is een spaarrekening bij je werkgever. Veel werkgevers zijn pragmatisch. Alles is leuk, aardig en correct tot het moment dat het ze even niet uitkomt om correct te zijn. Geld(overuren zijn geld) spaar je op de bank. Hoe meer plus uren je maakt hoe meer je je laat bepalen door je werk. Sowieso bepalen zij wanneer je overuren mag/moet maken. Vervolgens bepalen zij wanneer je ze op moet nemen en dus onverwachts thuis zit. Tenzij je graag af en toe onverwachts vrij wilt zijn zou ik me er verre van houden.

Dus de les is geen plusuren opbouwen, gelijk laten uitbetalen, meer contracturen afdwingen, regelmatig vrij nemen om het niet te laten oplopen. Is dat alles niet mogelijk dan minder overwerken en ergens anders gaan werken als je zo graag meer wilt verdienen.

Bedrijf kan er niet tegen dat TS de rest wakker maakt. Dat zien ze als muiterij. De luis in de pels die de plannen in de war schopt. Dat kunnen ze sportief opnemen en zich gewoon aan de wet houden, of ze gaan in de tegenaanval en intimideren. Dat is wat ze hier doen.

Het is herkenbaar hoor. Bedrijven die echt 100% correct zijn bestaan alleen in sectoren waar het geld tegen de plinten klotst of bij de overheid waar geen winstoogmerk is.

Die mail van het bedrijf is echt smerig. Klinkt als een bedreiging. Actie reactie, jij staat op je rechten? Prima, dan gaan zij er alles aan doen om jouw functioneren slecht te beoordelen. Echte smeerlappen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het is van hetzelfde niveau als werknemers die zich ziekmelden als iets ze niet zint. Gewoon laag.

Ik zou kijken of de rest van het bedrijf ook in actie blijft komen. Zo niet dan toch eens gaan rondkijken naar een betere werkgever.
pi_196212103
Meer- en mintijd is voor de werkgever om in te zetten. Verlof is voor de werknemer om in te zetten.

Zeker in seizoensgebonden werk zoals horeca is het normaal om meertijd op te bouwen in drukke maanden en minder te werken in rustige maanden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')