abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195724526
Waarom maakt corona (of een ander virus) de ene persoon heel erg ziek en de ander maar een klein beetje ziek of misschien wel alleen verkouden? Ligt dat aan de 'hoeveelheid' virus die je binnen krijgt (lijkt me sterk?) of heeft dat volledig te maken met je immuunsysteem en je gezondheid in het algemeen? Als iemand koorts krijgt door corona en 2 weken uit de running is, betekent dat dan automatisch dat diegene niet erg gezond is in het algemeen? Of kan iemand die objectief een uitstekende gezondheid heeft (en dat dus niet alleen denkt) toch erg ziek worden?

Dus in het kort, waardoor is het verschil tussen een beetje ziek en erg ziek zijn te verklaren, en kan het erg ziek zijn een indicatie zijn voor een kwetsbaar immuunsysteem of toekomstige gezondheidsproblemen?
pi_195725021
Lijkt te komen door de viral load op het moment van besmetting en je genen. Mensen met bloedtype O worden bijvoorbeeld minder vaak ernstig ziek dan mensen met andere bloedtypes.
pi_195725041
Er schijnt ook een genetische factor in te zitten. Een verzwakt immuunsysteem helpt natuurlijk ook niet. Verreweg de meeste mensen die overlijden aan Corona kampten al met allerlei gezondheidsproblemen.
pi_195725134
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 08:04 schreef Jaeger85 het volgende:
Lijkt te komen door de viral load op het moment van besmetting en je genen. Mensen met bloedtype O worden bijvoorbeeld minder vaak ernstig ziek dan mensen met andere bloedtypes.
Bloedgroep O- masterrace represent *O*
Be kind, for everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
  maandag 19 oktober 2020 @ 08:25:37 #5
237930 DW457
DW457, wie anders?
pi_195725160
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 08:22 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

:')
  maandag 19 oktober 2020 @ 08:27:11 #6
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195725169
quote:

[..]

Deze man. _O_
Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral het volgende:Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism het volgende:dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195725395
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 08:28 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
De ene is wel een acteur van de Gates foundation en de ander niet?
Waarom zou een acteur doen alsof hij niet ziek is?
  maandag 19 oktober 2020 @ 11:29:19 #8
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195727000
Zouden jullie je laten testen als je een beetje verstopte neus hebt en verder nergens last van hebt? Als ik deze informatie mag geloven, is en verstopte neus zelden een indicatie van corona.
Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral het volgende:Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism het volgende:dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195727039
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:29 schreef Federer-fan het volgende:
Zouden jullie je laten testen als je een beetje verstopte neus hebt en verder nergens last van hebt? Als ik deze informatie mag geloven, is en verstopte neus zelden een indicatie van corona.
In de surveys van de vaccinetrial worden 'verkoudheisklachten' ook nooit genoemd, alleen koorts, constante hoest en verlies geur en reuk.
Dus niet snotterig, niezen, loopneus, keelpijn en dergelijke.
  maandag 19 oktober 2020 @ 11:33:45 #10
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195727050
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

In de surveys van de vaccinetrial worden 'verkoudheisklachten' ook nooit genoemd, alleen koorts, constante hoest en verlies geur en reuk.
Dus niet snotterig, niezen, loopneus, keelpijn en dergelijke.
Dus jij zou je in zo'n geval niet laten testen en gewoon naar buiten gaan (met een mondkapje)? Daar neig ik zelf namelijk naar. Als ik de hele tijd aan het hoesten was, geur- of smaakverlies of koorts had, zou ik sowieso thuisblijven.
pi_195727270
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:33 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dus jij zou je in zo'n geval niet laten testen en gewoon naar buiten gaan (met een mondkapje)? Daar neig ik zelf namelijk naar. Als ik de hele tijd aan het hoesten was, geur- of smaakverlies of koorts had, zou ik sowieso thuisblijven.
Ik heb de hele zomer behoorlijk last van hooikoorts gehad, meer dan in andere jaren. Ik wil niet lopen niezen en snotteren nu in een supermarkt. Ik weet van mezelf dat het hooikoorts is, maar ik kan me voorstellen dat anderen zich er erg ongemakkelijk bij zouden voelen.
Ik ga nog niet echt naar kantoor, maar als ik nu wakker zou worden met een snotneus, dan zou ik zeker niet gaan.
En zolang ik m'n scheten ruik zit het voor mezelf wel goed :P
  maandag 19 oktober 2020 @ 11:59:42 #12
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195727437
quote:
Neu. Ik laat mezelf morgen testen en dat is omdat ik last kreeg van keelpijn met hoesten.

Alleen een snotterneus zou ik laten lopen.
pi_195736435
Vitamine D gebrek maakt ook uit. Mogelijk is dat de reden waarom de IC volligt met medelanders (hoofddoekje of veel pigment helpt hier namelijk niet bepaald bij). 50ug vitD/dag en extra zink en de kans dat je erg ziek wordt neemt sterk af.

[ Bericht 16% gewijzigd door HalloAarde op 19-10-2020 20:51:14 (aanvulling) ]
pi_195756034
Ben ook wel beniewd.

Mijn symptomen bij griep/verkoudheid zijn ook geminimaliseerd de afgelopen jaren. Raar smaakje in mijn keel, ‘s avonds moe, vaker plassen, beetje spierpijn. Terwijl de andere gezinsleden, die dezelfde besmetting hebben de hele boel bij elkaar hoesten, niezen en zakdoeken vol snuiten.
.
pi_195756422
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 20:49 schreef HalloAarde het volgende:
Vitamine D gebrek maakt ook uit. Mogelijk is dat de reden waarom de IC volligt met medelanders (hoofddoekje of veel pigment helpt hier namelijk niet bepaald bij). 50ug vitD/dag en extra zink en de kans dat je erg ziek wordt neemt sterk af.
Hoi Willem.
pi_195756592
Koorts is volgens mij juist een teken van een sterk/efficient immuunsysteem? Een immuunsysteem dat zich slecht af laat remmen kan wel problematisch zijn, net als een immuunsysteem dat niet sterk genoeg reageert. De hoeveelheid virusdeeltjes dat iemand binnen heeft gekregen speelt denk ik ook zeker wel mee?

[ Bericht 0% gewijzigd door pietkanarie op 20-10-2020 23:24:54 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_195756857
quote:
Nee, ik doe dat niet. Heb me voorgenomen om alleen te laten testen als ik op zo'n minst 1 veelvoorkomend symptoom heb. Als ik niks uit het rijtje 'vaak voorkomend' heb en juist de dingen die zelden voorkomen bij corona wel... ik werk wel met 'kwetsbare' doelgroepen, maar we moeten sowieso thuisblijven bij verkoudheid, dus daarvoor hoef ik niet te testen. Ik houd me ook altijd aan regels als afstand, handen wassen enz. Bij verkoudheid ben ik er nog extra scherp op.
I believe i can fly!
pi_195757217
quote:

[..]

Ik ben 0+
  woensdag 21 oktober 2020 @ 00:03:12 #19
401485 Molo
Respect to the man with the va
pi_195757386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 23:47 schreef laracroftonline het volgende:

[..]

Ik ben 0+
Dat komt dan weer superveel voor, niet speciaal :+
If you have any poo, fling it now!
pi_195757563
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 23:01 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Hoi Willem.
Klinkt niet of je openstaat voor wetenschap. Zou grappig zijn als definitief blijkt dat het een van de grote factoren is
Dan zou dus degene die denken dat wappies dat roepen, dus zelf de hele tijd wappie geweest zijn _O-

Israel is al zover
https://www.timesofisrael(...)o-help-battle-virus/
pi_195759354
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 00:23 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]

Klinkt niet of je openstaat voor wetenschap. Zou grappig zijn als definitief blijkt dat het een van de grote factoren is
Dan zou dus degene die denken dat wappies dat roepen, dus zelf de hele tijd wappie geweest zijn _O-

Israel is al zover
https://www.timesofisrael(...)o-help-battle-virus/
Klinkt niet alsof je open staat voor bewezen wetenschap.
Vitamine D werkt, zink kan heel gevaarlijk zijn.
pi_195759902
Snap niet dat 'jullie' zo eigenwijs zijn. Wordt toch geadviseerd ook bij matige klachten te testen. Dus ook een loopneus e.d. als je die normaal niet hebt.

Heb zelf ook een minimale loopneus gehad, maar was wel positief getest.
Wil je verantwoordelijk zijn voor meer besmettingen en daarmee ook langere lockdown? Lijkt me niet toch, dus beter even testen.
Eerst denken, dan typen
pi_195760078
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:09 schreef Piger het volgende:
Snap niet dat 'jullie' zo eigenwijs zijn. Wordt toch geadviseerd ook bij matige klachten te testen. Dus ook een loopneus e.d. als je die normaal niet hebt.

Heb zelf ook een minimale loopneus gehad, maar was wel positief getest.
Wil je verantwoordelijk zijn voor meer besmettingen en daarmee ook langere lockdown? Lijkt me niet toch, dus beter even testen.
Was dat je enige symptoom, een minimale loopneus?

Ik denk ook wel dat het probleem is dat veel Nederlanders elke herfst/winter elke week wel wat nieserig zijn of een loopneus hebben. Ik heb zelf huisstofmijtallergie, dus ik weet van mezelf dat ik soms, zeker als ik veel met kleding of beddengoed in aanraking ben geweest ofzo, een beetje nieserig kan zijn of wat snotterigheid kan hebben.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_195760095
quote:
Nee. Als iedereen met een verstopte neus zich gaat laten testen is het hek van de dam (als dat al niet het geval is).
pi_195760112
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 08:09 schreef Halcon het volgende:
Er schijnt ook een genetische factor in te zitten. Een verzwakt immuunsysteem helpt natuurlijk ook niet. Verreweg de meeste mensen die overlijden aan Corona kampten al met allerlei gezondheidsproblemen.
Klopt, maar echter zijn er ook meer dan voldoende voorbeelden van (jonge) mensen met ernstige klachten zonder voorgeschiedenis. Dat is toch wel opmerkelijk.

Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met een bepaald bloedtype, vitamine tekort o.i.d.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_195760186
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:37 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]

Klopt, maar echter zijn er ook meer dan voldoende voorbeelden van (jonge) mensen met ernstige klachten zonder voorgeschiedenis. Dat is toch wel opmerkelijk.

Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met een bepaald bloedtype, vitamine tekort o.i.d.
Die zijn er ook ja. Er zijn ook voorbeelden van (jonge) mensen zonder voorgeschiedenis die opeens dood neer vallen tijdens het sporten, baby's die aan de wiegendood sterven, etc.

Als deze pandemie n ding heeft geleerd, dan is het dat behalve hygine ook gezond leven een belangrijke basis is. Daar is nog veel voor verbetering vatbaar. Veel mensen leven veel te ongezond.
pi_195760221
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:46 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die zijn er ook ja. Er zijn ook voorbeelden van (jonge) mensen zonder voorgeschiedenis die opeens dood neer vallen tijdens het sporten, baby's die aan de wiegendood sterven, etc.

Als deze pandemie n ding heeft geleerd, dan is het dat behalve hygine ook gezond leven een belangrijke basis is. Daar is nog veel voor verbetering vatbaar. Veel mensen leven veel te ongezond.
Oh ja daar heb je helemaal gelijk in.

Valt mij alleen op hoeveel mensen er automatisch vanuit gaan dat je dit niet in ernstige mate krijgt als je jong bent en geen medische voorgeschiedenis hebt.
pi_195760231
Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de griep. Sommige jongeren krijgen ook elk jaar hevige griep en zijn dan 1 of 2 weken uit de running. Anderen hebben nooit ergens last van (hoewel ze natuurlijk wel met het virus in aanraking komen). Ik denk ook wel dat een aantal basisoorzaken gezocht moet worden in teveel alcohol, slechte voeding, te weinig slaap, te weinig lichaamsbeweging, eventueel vitaminetekorten, etc.
pi_195760250
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:51 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]

Oh ja daar heb je helemaal gelijk in.

Valt mij alleen op hoeveel mensen er automatisch vanuit gaan dat je dit niet in ernstige mate krijgt als je jong bent en geen medische voorgeschiedenis hebt.
Die kans is wel klein, maar het kan wel uiteraard.
pi_195760292
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:52 schreef JohnDDD het volgende:
Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de griep. Sommige jongeren krijgen ook elk jaar hevige griep en zijn dan 1 of 2 weken uit de running. Anderen hebben nooit ergens last van (hoewel ze natuurlijk wel met het virus in aanraking komen). Ik denk ook wel dat een aantal basisoorzaken gezocht moet worden in teveel alcohol, slechte voeding, te weinig slaap, te weinig lichaamsbeweging, eventueel vitaminetekorten, etc.
In principe zijn er geen mensen van -30 die met een normale griep op een IC belandden omdat ze teveel alcohol drinken of een slecht voedingspatroon hebben.
Die voorbeelden zijn er in dit geval wel.

Maar goed, dat zijn uitzonderingen. I know.
pi_195760507
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:34 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Was dat je enige symptoom, een minimale loopneus?

Ik denk ook wel dat het probleem is dat veel Nederlanders elke herfst/winter elke week wel wat nieserig zijn of een loopneus hebben. Ik heb zelf huisstofmijtallergie, dus ik weet van mezelf dat ik soms, zeker als ik veel met kleding of beddengoed in aanraking ben geweest ofzo, een beetje nieserig kan zijn of wat snotterigheid kan hebben.
Ja niet meer dan dat.
Testcapaciteit is juist opgeschroefd om deze gevallen ook te testen. Niet alleen mensen die met hoge koorts in bed liggen.
Je kan zelf best wel bepalen of je nu snotterig bent omdat je net op een stoffige zolder bezig was, of dat dit ongewoon is.
Ik nies het hele jaar rond, dus daar test ik me niet op. maar ik heb in de winter echt niet elke week een loopneus.

En waar je 2 jaar terug in de winter een verkoudheid had, heb je nu waarschijnlijk corona omdat verkoudheid nu minder voorkomt.

Zelfs al vind je de lockdown bullshit, dan nog kan je beter testen. Hoe eerder besmettingen dalen hoe eerder lockdown stopt.
Eerst denken, dan typen
pi_195760621
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:57 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]

In principe zijn er geen mensen van -30 die met een normale griep op een IC belandden omdat ze teveel alcohol drinken of een slecht voedingspatroon hebben.
Die voorbeelden zijn er in dit geval wel.

Maar goed, dat zijn uitzonderingen. I know.
Er zijn ook wel aanwijzigingen dat dit virus bepaalde individuen om redenen waar we nu nog te weinig van afweten heel hard raakt ongeacht de leeftijd, en anderen juist minder. (Aangetoond is idd wel de band met een bepaalde genmutatie en bloedtype)

Maar dan zou je ook daar als overheid meer op kunnen testen. Ik heb zelf geen idee wat mijn bloedtype is. Ook weet ik niet of ik deze genmutatie heb. Als ik dat wel wist, zou ik misschien mijn eigen risico's beter in kunnen schatten.
pi_195766050
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 09:25 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Er zijn ook wel aanwijzigingen dat dit virus bepaalde individuen om redenen waar we nu nog te weinig van afweten heel hard raakt ongeacht de leeftijd, en anderen juist minder. (Aangetoond is idd wel de band met een bepaalde genmutatie en bloedtype)

Maar dan zou je ook daar als overheid meer op kunnen testen. Ik heb zelf geen idee wat mijn bloedtype is. Ook weet ik niet of ik deze genmutatie heb. Als ik dat wel wist, zou ik misschien mijn eigen risico's beter in kunnen schatten.
Dat laatste wat je schrijft ben ik ook echt voorstander van. Ieder 'lichaamsprofiel' (bloedgroep, DNA en zo ) brengt z'n eigen specifieke risico's met zich mee. Er is een land (weet even niet meer welke) dat van iedere inwoner zo'n profiel heeft gemaakt. Leefstijladviezen zijn dan ook echt afgestemd op het individu. Bijvoorbeeld: gezonde voeding is voor iedereen belangrijk maar wt je dan precies nodig hebt, verschilt wel per individu.
I believe i can fly!
pi_195766862
je weet ook niet of de jongvolwassenen/volwassenen of jongere sport additieven heeft gebruikt om de spieren sneller groter te maken. dat kan ook bijdragen of iemand het wel of niet overleefd.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')