abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195720243
Hoi,

We willen binnenkort onze vloerbedekking in de slaapkamers, overloop en de trap laten vervangen, en ik ben een complete leek wat betreft deze materie.

We krijgen wat tegenstrijdige gegevens van de verschillende leveranciers, dus ik hoop dat jullie me van wat deskundig advies kunnen voorzien.

Het oude tapijt is direct verlijmd op de betonvloer, dus zal wel erg moeilijk te verwijderen zijn (Het zit al 20 jaar vast). We hebben een tapijt gekozen uit de middenklasse wat zelf al redelijk zacht is, maar we willen graag een extra onderlaag van rubber voor geluids- en warmteisolatie plus het extra comfort wat het oplevert (Er is geen vloerverwarming). De slaapkamers worden ook als kantoor gebruikt (Buro, burostoel op wielen etc). We willen hetzelfde type tapijt in de slaapkamers, overloop en op de trap:

Productnaam: ALEXIA
Kleur: Espresso
Poolmateriaal: 100% POLYPROPYLEEN
Poolgewicht: 1485 gr/m2
Rug / Groef: AB
Fabricage methode: 1/10
Rolbreedte: 400 Bcm

Volgens de leverancier gechikt voor: Slaapkamers, Woonkamers, Trappen, Kantoren, Rolstoelvast, Anti-statisch, Geschikt voor vloerverwarming, Keuken, Easy to clean

De meeste technische termen zeggen mij niets...

De verschillende leveranciers bieden het aanbrengen van het tapijt aan, met behulp van spijkerlatten, samen met de ondervloer niet verlijmd (vilt, of onze voorkeur, een rubber variant die wat meer meegeeft). Het tapijt wordt gespannen met behulp van spijkertjes op en spijkerlat (?). Het bevestigen met spijkerlatten willen ze alleen in de slaapkamers doen. Op de overloop en de trap wil men de onderlaag en het tapijt wel verlijmen. Er zijn geen drempels tussen de ruimtes.

Mijn vragen:

1) Is het verwijderen van het oude tapijt iets wat ik zelf moet aanpakken, of is het dermate veel werk om dat netjes te doen dat je dit beter kunt laten doen door mensen met het juiste gereedschap?

2) De rolbreedte zorgt ervoor dat 1 slaapkamer een losse strip vloerbeddeking moet krijgen, en we vragen ons af of zo'n naad zichtbaar is. Tevens lijkt het mij dat daar dan geen spijkerlat gebruikt kan worden en het tapijt in die richting niet strakgetrokken kan worden, of zie ik dat verkeerd?

3) Waarom biedt men deze spijkerlatten aan? Wat is het voordeel nu eigenlijk (Ik snap dat verwijderen van vloerbedekking dan t.z.t. makkelijker is, maar dat vind ik geen overtuigend argument voor de spijkerlatten). Zijn er andere voordelen???

4) Omdat de slaapkamers ook als kantoor worden gebruikt, is er een buro en burostoel op wielen aanwezig. We willen de vloerbedekking daar zoveel mogelijk beschermen met een doorzichtige PVC plaat die speciaal daarvoor bedoeld is. Desondanks vraag ik me af of het gebruik van spijkerlatten na verloop van tijd toch (door het rollen van de stoel) zorgt dat het tapijt ophoogkomt en niet meer vlak/strak ligt overal. Pleit dit niet ook voor een betere verbinding door onderlaag en tapijt beiden te verlijmen op de vloer?

5) Ik heb het idee dat ik een beter en duurzamer resultaat heb door alles te laten verlijmen. Zijn er redenen (Afgezien van het moeilijk verwijderen) om dit niet te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_195720433
Of je de naad daar zien hangt af van het tapijt. Dit zal bijvoorbeeld bij laagpolig eerder zichtbaar zijn dan bij hoogpolig.

Hier prima ervaringen met alleen laten lijmen langs de randen. Wel altijd zo veel mogelijk gekozen voor jute rug. Met foam riskeer je over een jaar of 10 een Sahara onder je tapijt inclusief duinen.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')