abonnement Unibet Coolblue
pi_195718229
Vorige week zijn wij verhuisd naar ons nieuwe huis. Omdat er geen groepenkaart in de meterkast bleek te zijn hebben mijn man en ik die vandaag zelf maar gemaakt door systematisch per ruimte te kijken welke groep er uitgeschakeld moet worden om een stroompunt (wcd/lichtschakelaar/inbouwapparaat) spanningsvrij te maken.
Maar nu vraag ik mij af of alles wel handig is aangesloten. Zouden jullie met mij mee willen denken/kijken?

Ik heb de volgende twee kasten hangen:

Deze hangt er waarschijnlijk al sinds de laatste verbouwing in 1996


En deze is als het goed is begin dit jaar opgehangen


De gekoppelde, ongenummerde groep in de bovenste afbeelding is gebruikt voor de inductie-kookplaat en de groep met nummer 13 hadden de vorige bewoners gelabeld met 'zwemspa'. Bij nummer 11 (volgens mij is dit een ALS) zit een sticker die volgens mij refereert aan de zonnepanelen.

Van de groepen 5, 6 en 7 is mij duidelijk dat deze geaard zijn en achter een ALS zitten, wat mij dat doet vermoeden dat 1 t/m 4 dat niet zijn. Van de ongenummerde kookgroep en de groepen vanaf nummer 8 weet ik het niet.

Ik heb ergens het idee dat nummers 8 t/m11 groepen zijn, 12 de bijbehorende ALS en 13 een krachtgroep met ingebouwde aardlek (als zoiets al bestaat).
Klopt dit?

Bijna alle apparatuur in de keuken (koelkast, vriezer, combi-oven en vaatwasser) zit aangesloten op groep 1 t/m 4, volgens mij dus [s]ongeaard[/s zonder ALS]. Kan dit kwaad? Mijn gevoel zegt dat je een vaatwasser niet ongeaard wil aansluiten namelijk.

Als laatste vraagje het volgende. In het washok zitten nu 2 opbouw-wcd's. Een dubbele en een enkele. De vorige bewoners hadden zowel de wasmachine als de wasdroger op het dubbele stopcontact (op groep 9) aangesloten en hadden die ook gelijktijdig aanstaan. Van wat ik overal lees is dit niet wenselijk.
Nu ben ik van plan om de wasdroger aan te gaan sluiten op de enkele wcd (die dan wel even een cm of 25 verplaatst moet worden, maar dat heb ik vaker gedaan, dus geen probleem). Dat losse stopcontact zit op dezelfde groep (nummer 5) als 2 wcd's in de eerste badkamer en 1 wcd+lichtschakelaar in de tweede badkamer. Kan ik dit straffeloos doen?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en adviezen.

edit: 'ongeaard' vervangen door 'niet achter een ALS'

[ Bericht 1% gewijzigd door SummerBreeze op 18-10-2020 20:12:13 ]
pi_195718391
Aarde en aardlek zijn niet hetzelfde. Bij voorkeur wil je alles via een aardlekschakelaar. Ook wil je alles ggeaard.

Ik weet dat rond 1990 wasmachine en dergelijk niet op een aardlek stond, geen idee waarom niet. Ik heb dat later aan laten passen.

Als wasmachine en droger op dezelfde stop staan hoeft dat geen probleem te zijn zolang ze maar niet gelijktijdig vol vermogen vragen. Het is dus verstandiger om ze op aparte groepen van elkaar te hebben maar het hoeft niet.
pi_195718883
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 18:46 schreef qajariaq het volgende:
Aarde en aardlek zijn niet hetzelfde. Bij voorkeur wil je alles via een aardlekschakelaar. Ook wil je alles ggeaard.

Ik weet dat rond 1990 wasmachine en dergelijk niet op een aardlek stond, geen idee waarom niet. Ik heb dat later aan laten passen.

Als wasmachine en droger op dezelfde stop staan hoeft dat geen probleem te zijn zolang ze maar niet gelijktijdig vol vermogen vragen. Het is dus verstandiger om ze op aparte groepen van elkaar te hebben maar het hoeft niet.
Uiteraard is 'geaard' iets anders dan 'achter een ALS'. Ik zie nu dat ik in mijn post de term 'geaard' wellicht niet juist gebruikt heb. Ik zal het aanpassen.

Het gaat hier om een huis met bouwjaar 1983 en we hebben in veel ruimtes wandcontactdozen zonder van die metalen pinnetjes, dus ongeaard. Deze wcd's zijn ook gekoppeld aan de groepen Nu vind in het ontbreken van randaard in een woon-/ of slaapkamer geen probleem. Maar de vaatwasser zit dus op groep 1 die niet achter een ALS zit. Dat lijkt me dat weer niet zo een strak plan, toch?

En wasmachine en droger staan hier dus wel vaak gelijktijdig aan, vandaar dus -zoals ik al schreef - ook mijn voornemen om de stekkers van deze apparaten in verschillende wcd's te stoppen die weer beiden op een andere groep zijn aangesloten, zoals ik hierboven al schreef. Ik vroeg mij alleen af of een wasmachine of droger op dezelfde groep kan als een viertal wcd's en 2 (LED)spotjes.
pi_195718983
Wasmachine en droger op een groep kan wel mits niet boven de 3685 W. Bij een luchtafvoerdroger en wasmachine tegelijk gaat dat 9 van de 10 x niet lukken . Warmtepompdroger daarentegen lukt t wel weer . Kijk dus even de aansluitwaardes na .

Groep 1 t/m 4 zitten idd niet achter aardlek , 5,6,7 en je kookgroep (niet zeker) zitten achter de aardlek (groen), 8,9 en 10 zitten achter aardlek no 12 . 11 is een aarlekautomaat (dus met eigen aardlek) voor je zonnepanelen . No 13 is een kracht aardlekautomaat met een trage karakteristiek , daar hangt een warmtepomp/ autolaadpaal oid aan ? Is op dit moment niet ingeschakeld iig
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_195719585
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 18:37 schreef SummerBreeze het volgende:

De gekoppelde, ongenummerde groep in de bovenste afbeelding is gebruikt voor de inductie-kookplaat en de groep met nummer 13 hadden de vorige bewoners gelabeld met 'zwemspa'. Bij nummer 11 (volgens mij is dit een ALS) zit een sticker die volgens mij refereert aan de zonnepanelen.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en adviezen.


[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 18-10-2020 21:00:41 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195719612
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 18:37 schreef SummerBreeze het volgende:

Bijna alle apparatuur in de keuken (koelkast, vriezer, combi-oven en vaatwasser) zit aangesloten op groep 1 t/m 4, volgens mij dus ongeaard. Kan dit kwaad? Mijn gevoel zegt dat je een vaatwasser niet ongeaard wil aansluiten namelijk.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en adviezen.


[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 18-10-2020 21:00:57 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195719641
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 19:23 schreef Cybersijp het volgende:
wasmachine en droger op een groep kan wel mits niet boven de 3685 W. Bij een luchtafvoerdroger en wasmachine tegelijk gaat dat 9 van de 10 x niet lukken . Warmtepompdroger daarentegen lukt t wel weer . kijk dus even de aansluitwaardes na .

Groep 1 t/m 4 zitten idd niet achter aardlek , 567 en je kookgroep (niet zeker) zitten achter de aardlek (groen), 89 en 10 zitten achter aardlek no 12 . 11 is een aarlekautomaat (dus met eigen aardlek) voor je zonnepanelen . no 13 is een kracht aardlekautomaat met een trage karakteristiek , daar hangt een warmtepomp/ autolaadpaal oid aan ?
Dank je voor de bevestiging dat ik dus inderdaad de juiste conclusie getrokken had v.w.b. welke groepen wel en welke niet achter een aardlekautomaat zitten.

Onze droger heeft geen warmtepomp, het is een condensdroger. Net de handleiding erbij gepakt: het aansluitvermogen is 2100-2800 W. Aansluiten op andere groep is dus nodig.

Nummer 13 is waar de vorige bewoners een zwemspa met warmtewisselaar op hadden aangesloten en waar wij onze (nog aan te schaffen) spa/bubbelbad/hottub op gaan aansluiten.
pi_195719721
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 20:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Die groepen zitten niet achter de ALS, maar kunnen wel geaard zijn. Even foto van de wandcontactdozen (zonder contactsteker) plaatsen.
Ik ben niet helemaal van gisteren. Ik heb al aangegeven dat de wandcontactdozen van de groepen 1-4 niet geaard zijn. Daar heb ik ook geen hulp bij nodig.

Voor de wcd waar de vaatwasser in zit zal ik morgen even zoeken of ik de plint van het keukenblok los kan maken om te kijken wat voor wcd hier zit. Mijn voornaamste vraag is of het kwaad kan als deze in een wcd zonder randaarde zit.
pi_195720503
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 20:10 schreef SummerBreeze het volgende:
Ik ben niet helemaal van gisteren. Ik heb al aangegeven dat de wandcontactdozen van de groepen 1-4 niet geaard zijn. Daar heb ik ook geen hulp bij nodig.

8)7

Zoek het dan ook verder maar zelf uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 18-10-2020 21:06:16 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195721392
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 21:00 schreef blomke het volgende:

[..]

8)7

Zoek het dan ook verder maar zelf uit.
Ik waardeer je input, echt. Maar iedere lamlul weet toch het verschil tussen een stopcontact mét en een stopcontact zónder randaarde?!

Het feit dat jij mij vraagt er eens een foto van te plaatsen komt op mij over alsof je denkt dat ik dat verschil niet zou kennen.
En daar mag ik dan best wat van zeggen, toch?
pi_195722491
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 22:01 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Ik waardeer je input, echt. Maar iedere lamlul weet toch het verschil tussen een stopcontact mét en een stopcontact zónder randaarde?!

Het feit dat jij mij vraagt er eens een foto van te plaatsen komt op mij over alsof je denkt dat ik dat verschil niet zou kennen.
En daar mag ik dan best wat van zeggen, toch?
nee niet elke lamlul weet t verschil, je zou ze de kost moeten geven ... (ik ga het niet doen iig ;) )

Omdat je huis in een bepaald jaar gebouwd is gelden de regels qua NEN norm van dat jaar . Daarom is er ook bij de meeste recente verbouwing / aanpassing geen aardedraad bijgetrokken . Valse zuinigheid naar mijn idee, maar goed t is gebeurd en achteraf kijk je een koe in zijn ..e

Ik zou dit wel aanraden , er moet sowieso een elektricien komen om een extra groep voor je condensdroger te maken . Andere optie is een trekschakelaar die afwisselend je wasmachine dan wel je droger kan voorzien van spanning.

Abb verdelert vervangen voor een van hager (wat later geplaatst is ), staat t ook weer chique de friemel in de meterkast
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_195722855
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 23:06 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

nee niet elke lamlul weet t verschil, je zou ze de kost moeten geven ... (ik ga het niet doen iig ;) )

Omdat je huis in een bepaald jaar gebouwd is gelden de regels qua NEN norm van dat jaar . Daarom is er ook bij de meeste recente verbouwing / aanpassing geen aardedraad bijgetrokken . Valse zuinigheid naar mijn idee, maar goed t is gebeurd en achteraf kijk je een koe in zijn ..e

Ik zou dit wel aanraden , er moet sowieso een elektricien komen om een extra groep voor je condensdroger te maken . Andere optie is een trekschakelaar die afwisselend je wasmachine dan wel je droger kan voorzien van spanning.

Abb verdelert vervangen voor een van hager (wat later geplaatst is ), staat t ook weer chique de friemel in de meterkast
Ok, misschien niet elke lamlul, maar hopelijk toch iedereen die heeft opgelet tijdens de lessen natuurkunde of techniek (of hoe dat vak voor leerlingen die na pak 'm beet 1995 aan de middelbare school zijn begonnen ook mocht heten). Nu ben ik gezegend met een (voor mijn generatie) behoorlijk onvrouwelijke mate van liefde voor, en inzicht in, techniek, dus wellicht is mijn beeld wat vertroebeld.

Dat niet alles geaard is en/of achter een ALS zit wisten we voordat we het huis kochten al en hebben we vrede mee. Ik durf mijn telefoon echt wel op te laden aan een ongeaard stopcontact. Ook de verlichting in de slaapkamers hoeft van mij niet achter een ALS.
Ik zat voornamelijk even in twijfel over de condensdroger en vaatwasser.

Binnenkort laten we sowieso even een elektricien langskomen om wat elektra t.b.v. de spa/hottub in de tuin aan te leggen. Die mag dan ook direct een ALS tvb groep 1-4 installeren en wellicht een nieuwe groep (of de op dit moment ongebruikte #8) naar het washok trekken.

Ik ga in de tussentijd het wcd in het washok dat op groep 5 staat verplaatsen om de droger van stroom te voorzien.

Ik ben niet angstig als het over werken met elektra gaat. Ik denk dat ik een jaar of 10 was toen ik voor het eerst een stopcontact verplaatste. Maar van de meterkast blijf ik liever af. Niet uit angst of omdat ik denk het niet te kunnen, maar puur vanuit het perspectief van aansprakelijkheid.
Als ik het zelf verknoei door even niet op te letten heb ik een probleem. Als ik het door een elektricien laat doen ben ik niet degene die verantwoordelijk is, en dat is ook wel eens fijn.

Maar ik weet nu al dat ik, nog voor die professional goed en wel binnen is, vraag of ik mee mag kijken/mee kan helpen omdat ik het eigenlijk veel te leuk vind om het niet zelf te doen :D
pi_195722894
Topic niet gelezen.

@Vonkenboer los dit eens op.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195722991
Koop gewoon een warmtepomp droger. Die kosten de kop niet meer, trekken nog maar 400 watt ofzo.
Verdient zichzelf dus terug. Een geen lelijke condens slang meer naar buiten.
pi_195723400
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 19:17 schreef SummerBreeze het volgende:
Het gaat hier om een huis met bouwjaar 1983 en we hebben in veel ruimtes wandcontactdozen zonder van die metalen pinnetjes, dus ongeaard. Deze wcd's zijn ook gekoppeld aan de groepen
Gekoppeld aan "de" groepen? Aan welke dan? Ik zou wel verwachten dat de contactdozen voor algemeen gebruik allemaal achter een 30mA aardlekschakelaar zitten.

quote:
Nu vind in het ontbreken van randaard in een woon-/ of slaapkamer geen probleem.
Dat kan ik tot op zekere hoogte begrijpen maar dan zou ik het spul toch zeker wel achter een aardlekschakelaar willen hebben.

Het liefst zowel geaarde contactdozen als aardlekbeveiliging natuurlijk. Maar geen van beide veiligheidsmaatregelen deugt weinig van.
quote:
Maar de vaatwasser zit dus op groep 1 die niet achter een ALS zit. Dat lijkt me dat weer niet zo een strak plan, toch?
Als die wel op een geaarde contactdoos is aangesloten en de aardcircuitweerstand is voldoende laag om bij aardfouten de installatieautomaat aan te spreken, is dat geen probleem.

quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 20:10 schreef SummerBreeze het volgende:
Ik ben niet helemaal van gisteren.
Je mag wel wat vriendelijker reageren tegen mensen die je proberen te helpen... En dan loop je ook nog eens dingen te verkondigen die je blijkbaar niet weet:
quote:
Ik heb al aangegeven dat de wandcontactdozen van de groepen 1-4 niet geaard zijn. Daar heb ik ook geen hulp bij nodig.

Voor de wcd waar de vaatwasser in zit zal ik morgen even zoeken of ik de plint van het keukenblok los kan maken om te kijken wat voor wcd hier zit. Mijn voornaamste vraag is of het kwaad kan als deze in een wcd zonder randaarde zit.
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 19:17 schreef SummerBreeze het volgende:
Maar de vaatwasser zit dus op groep 1
De vaatwasser zit op groep 1, je hebt nog geen idee op wat voor een soort contactdoos, maar je weet toch dat groep 1 niet geaard is?! Knap.

En ja: Een vaatwasser op een ongeaarde contactdoos kan kwaad. Al je keukenapparatuur moet zijn aangesloten op een geaarde contactdoos. Maar niet per sé achter een aardlekschakelaar (afhankelijk van de aardcircuitweerstand).

[ Bericht 0% gewijzigd door XanderH op 19-10-2020 00:40:48 ]
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 06:17:09 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195724535
Ieder vast opgesteld toestel met een stekker met randaarde, mag alleen gebruikt worden op een aansluiting met randaarde.
pi_195742616
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 23:38 schreef Glider76 het volgende:
Koop gewoon een warmtepomp droger. Die kosten de kop niet meer, trekken nog maar 400 watt ofzo.
Verdient zichzelf dus terug. Een geen lelijke condens slang meer naar buiten.
Ik heb geen condensslang naar buiten, maar een slang de afvoer in.
Bovendien is de droger nog geen jaar oud, dus die ga ik nu nog niet vervangen. Maar bedankt voor de tip.
pi_195742620
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 00:22 schreef XanderH het volgende:

[..]

1Gekoppeld aan "de" groepen? Aan welke dan? Ik zou wel verwachten dat de contactdozen voor algemeen gebruik allemaal achter een 30mA aardlekschakelaar zitten.
[..]

2Dat kan ik tot op zekere hoogte begrijpen maar dan zou ik het spul toch zeker wel achter een aardlekschakelaar willen hebben.

Het liefst zowel geaarde contactdozen als aardlekbeveiliging natuurlijk. Maar geen van beide veiligheidsmaatregelen deugt weinig van.
[..]

3Als die wel op een geaarde contactdoos is aangesloten en de aardcircuitweerstand is voldoende laag om bij aardfouten de installatieautomaat aan te spreken, is dat geen probleem.
[..]

4Je mag wel wat vriendelijker reageren tegen mensen die je proberen te helpen... En dan loop je ook nog eens dingen te verkondigen die je blijkbaar niet weet:
[..]


[..]

5De vaatwasser zit op groep 1, je hebt nog geen idee op wat voor een soort contactdoos, maar je weet toch dat groep 1 niet geaard is?! Knap.

En ja: Een vaatwasser op een ongeaarde contactdoos kan kwaad. Al je keukenapparatuur moet zijn aangesloten op een geaarde contactdoos. Maar niet per sé achter een aardlekschakelaar (afhankelijk van de aardcircuitweerstand).
1 Sorry, post schrijven in meerdere delen blijkt geen goed idee. Zie dat ik inderdaad mijn zin niet afmaakte en heb nu geen idee meer wat ik wilde schrijven. Ik heb zojuist mijn lijstje erbij gepakt en daar staat op dat de wcd's in woonkamer, slaapkamers en eetkamer op groep 6 en 7 zitten. Deze zitten dus wel achter een ALS, maar zijn niet allemaal voorzien van randaard.
Wat daar de gevolgen van zijn weet ik niet, dus als iemand dat uit zou willen leggen, heel graag.

2
Wat voor stopcontact er is gebruikt om de stekker van de vaatwasser in te steken weet ik nu niet. Die zit immers ergens oncer/achter de keuken. Ik zal vanmiddag eens proberen de keukenplint weg te halen om te kijken.

4+5
Ik ben met mijn opmerking over de wandcontactdozen misschien iets te kort door de bocht geweest. Ik had zelf de vaatwasser geschaard onder 'inbouwapparatuur', terwijl daar natuurlijk gewoon een wcd tussen zit. De zichtbare wcd's (die op de muren in de woonkamer, slaapkamers en eetkamer) die spanningsloos worden na het uitschakelen van de groepen 1 t/m 4 bevatten geen randaardepinnetjes en heb ik daarom als 'ongeaard' bestempeld.
De reden dat ik zeg dat groep 1 niet geaard is kwam door dezelfde verwarring die ik eerder ook al had tussen 'geaard' en 'achter een ALS'. Excuus daarvoor. Feit blijft wel dat ik echt het verschil wel kan zien tussen een stopcontact mét een eentje zónder randaarde.

[ Bericht 13% gewijzigd door SummerBreeze op 20-10-2020 09:38:29 ]
pi_195743160
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 06:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Ieder vast opgesteld toestel met een stekker met randaarde, mag alleen gebruikt worden op een aansluiting met randaarde.
Dank je wel. Ik ga zoals gezegd zsm kijken wat voor wcd er gebruikt is.
pi_195747597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 08:51 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

1 Sorry, post schrijven in meerdere delen blijkt geen goed idee. Zie dat ik inderdaad mijn zin niet afmaakte en heb nu geen idee meer wat ik wilde schrijven. Ik heb zojuist mijn lijstje erbij gepakt en daar staat op dat de wcd's in woonkamer, slaapkamers en eetkamer op groep 6 en 7 zitten. Deze zitten dus wel achter een ALS, maar zijn niet allemaal voorzien van randaard.
Wat daar de gevolgen van zijn weet ik niet, dus als iemand dat uit zou willen leggen, heel graag.
Als je klasse I (geaarde) apparatuur gebruikt waar een aardfout in optreedt, zorgt het randaardecontact ervoor dat er een gesloten stroomkring is waardoor de foutstroom kan gaan lopen. Doordat er stroom gaat lopen kan de aardlekschakelaar, of bij gebrek daar aan de installatieautomaat reageren.

Wanneer je een klasse I (geaard) apparaat niet aansluit op een geaarde contactdoos, komt bij het optreden van een aardfout de behuizing onder spanning te staan. Zonder gesloten circuit gaat er geen foutstroom lopen, dus zullen de beveiligingen ook niet reageren. Pas wanneer er via een andere route stroom naar aarde gaat lopen, zal de aardlekschakelaar reageren. Die andere route kan bijvoorbeeld ontstaan, doordat jij dat onder spanning staande apparaat aanraakt en via jouw lichaam een route naar aarde vormt...

Het is natuurlijk prettiger als de boel meteen uitschakelt bij het optreden van de fout en niet pas nadat jij jezelf elektrocuteert, daarvoor zijn randaardecontacten: Om apparatuur die geaard hoort te zijn te verbinden met aarde.

Daarnaast is er ook apparatuur die gewoon aarding nodig heeft om goed te functioneren. Bijvoorbeeld een CV-ketel werkt niet goed zonder (vanwege de ionisatiestroom) en wanneer je schakelende voedingen met een netfilter gebruikt kan het de apparatuur beschadigen (denk aan computervoedingen).

Heel zwart/wit, hoor je gewoon geen randaardestekker in een ongeaarde contactdoos te steken.

quote:
2
Wat voor stopcontact er is gebruikt om de stekker van de vaatwasser in te steken weet ik nu niet. Die zit immers ergens oncer/achter de keuken. Ik zal vanmiddag eens proberen de keukenplint weg te halen om te kijken.
Ga dit meteen even voor alle keukenapparatuur na (boiler, oven?).

quote:
4+5
Ik ben met mijn opmerking over de wandcontactdozen misschien iets te kort door de bocht geweest. Ik had zelf de vaatwasser geschaard onder 'inbouwapparatuur', terwijl daar natuurlijk gewoon een wcd tussen zit. De zichtbare wcd's (die op de muren in de woonkamer, slaapkamers en eetkamer) die spanningsloos worden na het uitschakelen van de groepen 1 t/m 4 bevatten geen randaardepinnetjes en heb ik daarom als 'ongeaard' bestempeld.
Hierboven schrijf je nog dat de WCD's in de woonkamer, slaapkamers en eetkamer op groep 6 en 7 zitten, maar nu zitten ze toch ook weer op de groepen 1 t/m 4?! Het zal aan mij liggen maar ik vind het een warrig verhaal zo...

Áls er op groep 1 t/m 4 ongeaarde WCD's zitten, zou ik dat rap aan laten pakken.

Je mist al een stukje basisveiligheid ("automatische uitschakeling van de voeding bij een fout"), door het ontbreken van de randaardecontacten (zie mijn uitleg hierboven). Daarnaast heb je dus géén aardlekschakelaars die kunnen ingrijpen als je als gevolg daarvan zelf een keer onder spanning komt te staan. De installatieautomaten zullen in dat scenario ook weinig doen, want de stroom die door jouw lichaam loopt is niet hoog genoeg om die uit te laten schakelen. Maar die stroom is wel dodelijk...
quote:
De reden dat ik zeg dat groep 1 niet geaard is kwam door dezelfde verwarring die ik eerder ook al had tussen 'geaard' en 'achter een ALS'. Excuus daarvoor. Feit blijft wel dat ik echt het verschil wel kan zien tussen een stopcontact mét een eentje zónder randaarde.
Maar iedere lamlul (jouw woorden) weet toch het verschil tussen "geaard" en "aanvullend beveiligd door een aardlekschakelaar"? ;)

Die "groene" aardlekschakelaar die je nu hebt mag ook wel op de nominatie voor vervanging trouwens, dat is een type AC welke sinds 1997 niet meer toegepast mag worden.
pi_195747809
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:57 schreef XanderH het volgende:

[..]

Als je klasse I (geaarde) apparatuur gebruikt waar een aardfout in optreedt, zorgt het randaardecontact ervoor dat er een gesloten stroomkring is waardoor de foutstroom kan gaan lopen. Doordat er stroom gaat lopen kan de aardlekschakelaar, of bij gebrek daar aan de installatieautomaat reageren.

Wanneer je een klasse I (geaard) apparaat niet aansluit op een geaarde contactdoos, komt bij het optreden van een aardfout de behuizing onder spanning te staan. Zonder gesloten circuit gaat er geen foutstroom lopen, dus zullen de beveiligingen ook niet reageren. Pas wanneer er via een andere route stroom naar aarde gaat lopen, zal de aardlekschakelaar reageren. Die andere route kan bijvoorbeeld ontstaan, doordat jij dat onder spanning staande apparaat aanraakt en via jouw lichaam een route naar aarde vormt...

Het is natuurlijk prettiger als de boel meteen uitschakelt bij het optreden van de fout en niet pas nadat jij jezelf elektrocuteert, daarvoor zijn randaardecontacten: Om apparatuur die geaard hoort te zijn te verbinden met aarde.

Daarnaast is er ook apparatuur die gewoon aarding nodig heeft om goed te functioneren. Bijvoorbeeld een CV-ketel werkt niet goed zonder (vanwege de ionisatiestroom) en wanneer je schakelende voedingen met een netfilter gebruikt kan het de apparatuur beschadigen (denk aan computervoedingen).

Heel zwart/wit, hoor je gewoon geen randaardestekker in een ongeaarde contactdoos te steken.
[..]

Ga dit meteen even voor alle keukenapparatuur na (boiler, oven?).
[..]

Hierboven schrijf je nog dat de WCD's in de woonkamer, slaapkamers en eetkamer op groep 6 en 7 zitten, maar nu zitten ze toch ook weer op de groepen 1 t/m 4?! Het zal aan mij liggen maar ik vind het een warrig verhaal zo...

Áls er op groep 1 t/m 4 ongeaarde WCD's zitten, zou ik dat rap aan laten pakken.

Je mist al een stukje basisveiligheid ("automatische uitschakeling van de voeding bij een fout"), door het ontbreken van de randaardecontacten (zie mijn uitleg hierboven). Daarnaast heb je dus géén aardlekschakelaars die kunnen ingrijpen als je als gevolg daarvan zelf een keer onder spanning komt te staan. De installatieautomaten zullen in dat scenario ook weinig doen, want de stroom die door jouw lichaam loopt is niet hoog genoeg om die uit te laten schakelen. Maar die stroom is wel dodelijk...
[..]

Maar iedere lamlul (jouw woorden) weet toch het verschil tussen "geaard" en "aanvullend beveiligd door een aardlekschakelaar"? ;)

Die "groene" aardlekschakelaar die je nu hebt mag ook wel op de nominatie voor vervanging trouwens, dat is een type AC welke sinds 1997 niet meer toegepast mag worden.
Ik ben inderdaad erg warrig zie ik |:(

Stopcontacten woonkamer zitten op groep 6 en 7.
Denk dat ik twee zinnen gecombineerd heb (niet op 1-4 en op 6-7)

Dank voor je uitgebreide uitleg.
pi_195748162
Als op groep 1 t/m 4 géén ongeaarde contactdozen zitten, maar alleen geaarde contactdozen voor vast opgestelde apparatuur (vaatwasser, boiler, oven, wasmachine), is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Voorwaarde is dan wel dat de aardcircuitweerstand laag genoeg is om bij een aardfout de installatieautomaat uit te doen schakelen. Waarschijnlijk is dat wel zo, anders hadden ze deze kast zo als het goed is niet aangelegd...

Mocht je een TT-stelsel hebben met eigen aardelektrode, kan die aardverspreidingsweerstand in de loop der jaren wel hoger zijn geworden bijvoorbeeld als gevolg van een veranderde grondwaterstand, dan voldoet het nu mogelijk niet meer. Dit een keer laten controleren, of gewoon uit voorzorg alle eindgroepen achter een aardlekschakelaar aansluiten, kan natuurlijk geen kwaad.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:23:17 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195752234
Nog afgezien van de ALS-en en aarde, is het niemand opgevallen dat er 3-fase aardlekautomaat in een voormalige 1-fase kast zit zonder 3-fase hoofschakelaar?

Sinds 2005 is het verplicht om bij een significante wijziging in de meterkast een hoofschakelaar aan te brengen, het overstappen naar 3-fase lijkt mij significant genoeg om een hoofdschakelaar te plaatsen.

quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 23:29 schreef SummerBreeze het volgende:
Binnenkort laten we sowieso even een elektricien langskomen om wat elektra t.b.v. de spa/hottub in de tuin aan te leggen. Die mag dan ook direct een ALS tvb groep 1-4 installeren en wellicht een nieuwe groep (of de op dit moment ongebruikte #8) naar het washok trekken.
Ik zou hoger inzetten en gaan voor een complete nieuwe kast die aan de huidige standaarden voldoet.
So we just called him Fred
pi_195752924
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 19:23 schreef Fred het volgende:
Nog afgezien van de ALS-en en aarde, is het niemand opgevallen dat er 3-fase aardlekautomaat in een voormalige 1-fase kast zit zonder 3-fase hoofschakelaar?
Nee want ik zie volgens mij niet de hele kast op de foto's...?

Dacht dat er misschien lager nog een hoofdschakelaar zat.

En hoezo "voormalige 1-fase kast"? Die HAF aardlekschakelaar is ook een 4-polig exemplaar.
pi_195755323
1-4 zijn als het goed is stopcontacten met randaarde, dat is voor die tijd heel normaal om zonder aardlek aan te sluiten. Hoeft ook niet gevaarlijk zijn, zolang die randaarde werkt.

8-9-10 zitten op aardlek 12
11 is een aardlek automaat.

Een condensdroger van 2100w heeft een eigen groep nodig. Een warmtepompdroger is goedkoper en ook beter voor je kleding. Koop wel een, die zijn condensor schoon vrij kan houden.
.
pi_195755603
Een installatie als deze zou eigenlijk gewoon rigoreus vervangen moeten worden. Groepenkasten hebben geen nostalgische waarde, dus daar hoef je het niet eens voor te laten zitten.

Trek overal een aarddraad mee, monteer overal wcd's mčt aarde, hang een strakke driefasen-groepenkast met een hoofdschakelaar, drie aardlekschakelaars, negen automaten en een kookgroep en je bent klaar en up-to-date.

Groepenkast vervangen is geen fluit aan, gewoon 1 op 1 vervangen. Drie uurtjes werk. Zeker omdat die dingen voorbedraad worden geleverd. Draden van de kwh-meter aan de hoofdschakelaar, groepen aan de betreffende automaten en de aarddraad aan de aardrail hangen. De aarddraad overal krijgen is wel een uitdaging. Trek daarvoor drie volle dagen uit, daarna kun je rustig alle wcd's vervangen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 20-10-2020 22:32:47 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_195755899
Mede naar aanleiding van jullie opmerkingen hebben we inmiddels besloten om binnen een half jaar de hele installatie (muv de nieuwe meterkast die pas eind juli is geplaatst) te vervangen.
Dan wordt ook overal een aardedraad gelegd en het juiste type wcd geplaatst.
Met een beetje mazzel kunnen we dan ook meteen netwerkkabels meetrekken door de bestaande leidingen, want wat er nu ligt is een zootje.
(Daar weet ik gelukkig een stuk meer van dan van elektra)
pi_195756025
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:33 schreef SummerBreeze het volgende:
Met een beetje mazzel kunnen we dan ook meteen netwerkkabels meetrekken door de bestaande leidingen, want wat er nu ligt is een zootje.
(Daar weet ik gelukkig een stuk meer van dan van elektra)
Dan weet je waarschijnlijk ook al dat het niet door dezelfde leidingen mag als de elektra.
pi_195756070
Ik snap trouwens niet dat de zonnepanelen aan een B20 alamat hangen. De horror. Gewoon vervangen voor een B16 alamat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_195756115
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:42 schreef Ridocar het volgende:
Ik snap trouwens niet dat de zonnepanelen aan een B20 alamat hangen. De horror. Gewoon vervangen voor een B16 alamat.
4000w omvormer?
.
pi_195756391
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:44 schreef Fer het volgende:

[..]

4000w omvormer?
Ik ga er van uit dat de huisaansluiting (gezien de foto's) een 3x25A is. Heb je 4kW aan panelen liggen, dan is een driefasenomvormer een beter idee dan op een enkele fase dit vermogen proberen terug te leveren.

Maar als de Pmax van de panelen niet meer is dan 3,5 kW, dan is een 20A automaat onzinnig. (en ook niet handig ivm selectiviteit)

Dit hele verhaal staat of valt natuurlijk met de aansluitwaarde van ts' woning. Is die 1x25A, 3x25A of 1x35A/40A?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_195759784
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:42 schreef Ridocar het volgende:
Ik snap trouwens niet dat de zonnepanelen aan een B20 alamat hangen. De horror. Gewoon vervangen voor een B16 alamat.
En wat dacht je van de éénfase kookgroep. Daar had gewoon een driefase fornuisgroep moeten zitten.

Ik ga er gezien de aanwezigheid van een kracht-alamat voor de sauna/spa immers vanuit dat de hoofdaansluiting een 3-fasen aansluiting is.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:35:47 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195766989
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 19:56 schreef XanderH het volgende:
Nee want ik zie volgens mij niet de hele kast op de foto's...?

Dacht dat er misschien lager nog een hoofdschakelaar zat.
Dat zou nog kunnen idd
quote:
En hoezo "voormalige 1-fase kast"? Die HAF aardlekschakelaar is ook een 4-polig exemplaar.
Je hebt helemaal gelijk, met een half ook gekeken denk ik :z
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')