abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195717216
Twee weken geleden maakte ik onderstaan topic aan.

K&W / Intergas hard tikkend geluid

Inmiddels is er meer duidelijkheid, en blijven we een probleem met onze Intergas Kombi Kompakt HRE ketel houden. Het volgende:
- geen klachten bij gebruik cv
- geen klachten bij gebruik warm tapwater met de kraan vol open
- bij gebruik warm tapwater met de kraan een beetje open, en bij 't douchen schakelt de ketel steeds tussen de verschillende gebruiksstanden, de ketel houdt consequent deze volgorde aan:3 (Ventileren), 4 (ontsteken), 6 (Tapwater bedrijf), 3 (Ventileren) 1 (Gewenste temperatuur bereikt), en blijft dit rondje herhalen. Geeft geen storing aan. De ketel levert hierbij water tussen de 58 en 64 graden. De ketel zou gewoon in de stand 6 "tapwater bedrijf" horen te blijven.

Zie dit filmpje voor het gewisseld tussen de standen

De eerdere klachten (tikkend geluid) zijn blijkbaar het symptoom van een dieper probleem (temperatuurverschillen door 't snelle opwarmen en afkoelen in de verschillende standen).

Tijdslijn van wat er tot nu toe gezien/gedaan:

1. Probleem opgemerkt met douchen.
Monteurs langsgeweest. Ketel getest met de warmwater kraan vol open. Geen problemen op dat moment.

2. Opgemerkt dat 't probleem zich weer voordeed met douchen.
- monteurs nochmaals langsgeweest.
Ketel handmatig in diverse standen laten draaien (hoog vermogen, laag vermogen), geen problemen. Cv Monteur gaf aan geen idee te hebben wat het probleem zou kunnen zijn. Stelde voor de hele ketel uit elkaar te halen en helemaal te onderzoeken. Voordat te doen hebben we het hele verhaal en de symptomen nogmaals doorgenomen. Op basis daarvan is de thermostaatkraan van de douche bekenen. Bleek een kapotte terugslagklep te hebben. Advies: repareren of vervangen.

3. Inmiddels is de thermostatisch douchekraan vervangen en doen de problemen zich nog steeds voor.

Voordat ik de monteur wederom bel en deze bij gebrek aan een beter idee lukraak onderdelen gaat vervangen, ga ik nu toch maar eerst zelf op zoek naar advies... Wie o wie heeft er enig idee? Of kan me verwijzen naar een kenner?
pi_195717294
Ik denk dat de ketel OF teveel vermogen levert OF denkt dat de temperatuur teveel oploopt.
.
pi_195717298
Topicnummer 1.500.000: F&F / Planten knippen
  zondag 18 oktober 2020 @ 17:40:09 #4
7380 Treinhomo
Bring me Edelweiss
pi_195717410
quote:
Op zondag 18 oktober 2020 17:34 schreef Socios het volgende:
@:cvboer
@cvboer2 moet je hebben.

Maar die lijkt er inmiddels ook de brui aan te hebben gegeven. -O-
Zin in iets leuks? Bekijk een van onze lollige, gekke, spannende, interessante of sexy plaatjesitems
pi_195717518
Is de voorplaat van die Winterjas als gefixt?
.
pi_195717782
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 17:33 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat de ketel OF teveel vermogen levert OF denkt dat de temperatuur teveel oploopt.
:Y :Y

Is het niet gewoon pendelen? Als de bewuste douchekraan gewoon vol open en 100% heet wordt gezet (uiteraard niet als je eronder staat), wat doet de ketel dan?
pi_195718073
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 17:33 schreef Fer het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 18:07 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y :Y

Is het niet gewoon pendelen? Als de bewuste douchekraan gewoon vol open en 100% heet wordt gezet (uiteraard niet als je eronder staat), wat doet de ketel dan?
Eerder gebeurde dit niet.. Dat pendelen

Douchekraan vol open en heet, dan geen probleem meer..

Idd teveel vermogen (of dat denkt de ketel althans)

Temperatuursensor defect? Kun je dat controleren/meten?

Problemen met moduleren (terugschroeven van brander vermogen)? Maar waarom dan niet bij de CV, alleen bij 't warme water? Hier zal ik nog even goed op letten overigens!

[ Bericht 2% gewijzigd door winterapfel op 18-10-2020 18:33:56 ]
pi_195718194
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 18:28 schreef winterapfel het volgende:

Eerder gebeurde dit niet.. Dat pendelen

Douchekraan vol open en heet, dan geen probleem meer..

Idd teveel vermogen (of dat denkt de ketel althans)

Temperatuursensor defect? Kun je dat controleren/meten?

Problemen met moduleren (terugschroeven van brander vermogen)? Maar waarom dan niet bij de CV, alleen bij 't warme water? Hier zal ik nog even goed op letten overigens!
Ondergrens van de ketelvermogen is nog te hoog, die moet naar beneden.
pi_195719036
Dit hoor je dus alleen wanneer je de warm water vraag afknijpt en met vol open warm water is het weg?

Zo lijkt het meer op een temperatuur probleem, dat de brander dus niet moduleert met de hoeveelheid doorstroming van de warm water vraag.

Je zet de kraan half open, maar de brander gaat ondanks volle patat branden. Dus de doorstroom van de warm water vraag is dan aan de lage kant en de temperatuur in de ketel loopt daardoor hoger op dan bij vol open kraan. Immers wanneer de kraan vol open staat is er in principe ook meer koeling en geen getik.

Ook de video die je hebt gepost laat een onregelmatig getik horen, dat meer naar uitzetting van materiaal neigt dan een mechanisch defect.

Ga eens op zoek of je ophang/bevestigingspunten van leidingen/onderdelen die aan elkaar dan wel aan het frame zijn bevestigt. En draai die eens volledig los. :)
pi_195719109
Is de afstelling van de brander bij laaglast, daar zijn deze toestellen gevoelig voor.
Bij laaglast is de vlam niet stabiel en blaast af en daardoor is er geen ionistatiestroom en gaat de ketel ventileren en opnieuw ontsteken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lospedrosa op 18-10-2020 20:34:49 ]
Vakman pur sang
pi_195719325
Misschien kun je hier iets mee. :)
https://radar.avrotros.nl(...)v-ketel-t136865.html

Voorplaat eraf, nieuwe pakking, en die invetten, ook de boutjes...
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')