abonnement Unibet Coolblue
pi_195716441
Hola!

Het is even geleden, maar daarissieweer.

Dit maal heeft de vrouw des huizes een zeker iemand opgedragen om de beide zolderkamers te ontruimen om daar de slaapkamers van de tweeling te realiseren. Ze zijn inmiddels 2 jaar en 2 maand oud en hebben ontdekt dat je in plaats van lief te gaan slapen ook gewoon samen een feestje kan bouwen -O-

Nu is het zo dat de vloer op de zolder ook niet meer je van dattum is, en ook de knieschotten zijn gewoon dicht met per zijde 1 smal deurtje. Kortom, wat je er achter smijt vind je nooit meer terug omdat je dan álles er eerst weer uit moet trekken.

Om die ruimte te gaan benutten hebben we het plan opgevat om het bestaande knieschot eruit te halen en er schuifdeurtjes voor in de plaats te maken. Echter, achter de huidige beplating zitten staande balkjes tussen de vloer en de gording. Die staan iets te mooi en en zijn iets te fors om slechts als afdekking te dienen, zo vermoed ik.

De eerste vraag van vandaag is dus: zijn deze staande balkjes deel van de dragende constructie, of kan ik die er tussenuit kegelen?
Het is overigens tunnelbouw, in het hele huis zijn de twee lange muren van beton, die twee muren en de betonvloeren dragen alles. Daartussen is alles metalstud met gipsplaten, zelfs de binnenkant van de voor- en achtergevel.




Volgende punt is het maken van de schuifdeurtjes. Ik kom eigenlijk alleen maar het spul van StoreMax tegen, en bij Praxis hebben ze ook nog een gelijksoortig systeem van MacLean. Iemand nog alternatieven of ervaringen, of eventueel alternatieve ideeën?

_O_

[ Bericht 3% gewijzigd door Bartholomeus op 18-10-2020 17:01:58 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_195720007
Die staande paaltjes mag je absoluut niet weghalen! Dan heb je grote kans dat je dak instort.
pi_195720080
Kun je gewoon weghalen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195731009
Ligt aan je dakconstructie, vaak zijn de knieschotten een dragend deel! en kan je dan dus niet weg halen
  maandag 19 oktober 2020 @ 16:15:04 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195731299
Operatie twinsplit :D .
Geweldige topictitel!
  maandag 19 oktober 2020 @ 16:16:41 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195731320
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 15:57 schreef Pascal81 het volgende:
Ligt aan je dakconstructie, vaak zijn de knieschotten een dragend deel! en kan je dan dus niet weg halen
Eens. Het zijn wel dunne balkjes, dus komt voor mij wat onwaarschijnlijk over, maar ik zou het niet aandurven zonder bouwkundige check.
  maandag 19 oktober 2020 @ 16:19:47 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_195731359
Mooi hoe Fok werkt... de eerste reactie is "dan stort je huis in" en binnen 4 minuten "die kun je gewoon weghalen". Prachtig hoe je er soms geen zak mee opschiet he? Verder, leuk topic, succes met twinsplitten! (inhoudelijk kan ik je niet helpen, ik ben een klungel op groot-klus-gebied) :7
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 19 oktober 2020 @ 16:32:18 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195731557
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 16:19 schreef JeOma het volgende:
Mooi hoe Fok werkt... de eerste reactie is "dan stort je huis in" en binnen 4 minuten "die kun je gewoon weghalen". Prachtig hoe je er soms geen zak mee opschiet he? Verder, leuk topic, succes met twinsplitten! (inhoudelijk kan ik je niet helpen, ik ben een klungel op groot-klus-gebied) :7
Nouja, Pascals post beschrijft het goed. Je weet het niet. Dus het zou kunnen. Maar het kan ook instorten :P .
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 18:34:16 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195733575
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 16:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Eens. Het zijn wel dunne balkjes, dus komt voor mij wat onwaarschijnlijk over, maar ik zou het niet aandurven zonder bouwkundige check.
Ik zou er eerst ook een bouwkundige naar laten kijken; of informeren bij het bouwbedrijf die ooit de woning gebouwd heeft. Dit zijn van die situaties waar je zo op afstand echt geen advies over kunt geven.
pi_195733882
Als je safe wilt spelen plaats het een paar staanders terug.

Zit er boven de knieschotten een gording? En aan de andere kant van het dak?

Ik had mooi met een systeem van de Hornbach gemaakt. Storemax volgens mij. Betaalbaar, goed spul.
Laat die handjes wapperen!
pi_195733929
Alles laten zitten, dunne voorplaat verwijderen en deurtjes op de latten bevestigen is dan de simpele oplossing toch?

(Geen idee verder, ik ben ambtenaar, ik geef graag opdrachten zonder betrokken te zijn bij de uitvoering :+)
pi_195737039
Het knieschot is constructief. En niet alleen de balkjes en of de liggers of de plaat. Het geheel van materialen wat het knieschot vormt is constructief. Te zien aan de wiggen die (niet te zien hier) er onder zijn geslagen aan de onderzijde. Zitten die wiggen er niet dan is het nog steeds constructief. Pas als een constructeur heeft doorgerekend dat het weg kan is het niet constructief meer.

Ik kan u uit ervaring mededelen dat er heel veel knie schotten verwijderd zijn die een deel van de constructie uitmaken. Het gaat prima tot de buurman dat ook bedenkt en je net over de grens gaat wat mogelijk is. Of een dikke laag sneeuw of zware storm de dakconstructie op spanning zet. Ook het plaatsen van die paar zonnecellen kan net te veel zijn.

Dus gewoon laten staan tot een constructeur ter plaatse een constructie papier overhandigd waarin staat dat het kan. En anders eerst de verzekering even ophogen voordat je denk het valt wel mee.
Jeroentje.
pi_195738031
Als je zoekt op dragend knieschot kom je precies plaatjes tegen van jou situatie.
pi_195739271
Vaak (N.B. niet altijd!!) staat er ergens op de staanders/platen: "niet verwijderen is onderdeel van de dragende constructie", of zoiets. Alles al minutieus met zaklamp nagekeken op zo'n tekst??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195739491
Kan zijn dat je zelfs de platen niet mag verwijderen! Deze geven zijdelingse sterkte aan het frame, net als een schoor (kruis) achterin een stellingkast ofzo.

Aannemer die mijn woning gebouwd heeft geeft aan dat er per zijde maximaal 2 luiken gemaakt mogen worden (1 zit er al, dus 1 extra).
pi_195739509
Van welk jaar is het huis?

Dragende knieschotten zie je eigenlijk alleen bij sporen of scharnier kappen. De bovenste balk lijkt me wat dun om een gording te zijn. Mogelijk dus een sporenkap.

Het beste kun je een tekening opvragen bij de gemeente. De kans is groot dat je daar uit op kunt maken of het knieschot constructief is. Danwel wat voor kap het is.

De opmerking dat de balkjes dun zijn klopt. De multiplex die er tegen zit vormt samen met de staanders de constructie. Je mag er dan ook niets aan wijzigen.

De storemax systemen van Hornbach zijn een aanrader. Goed spul, en nog redelijk betaalbaar.
pi_201321101
Nou, het is even geleden, maar nu zit er dan eindelijk schot in de zaak.

Na het opvragen van het bouwdossier bij de gemeente bleek inderdaad het knieschot dragend te zijn. Luikjes, deurtjes, weghalen, allemaal een harde NJET! -O-

Toen is het even het idee geweest om dan maar te gaan verhuizen, iets met rentevoordeel en overwaarde. Maar eigenlijk willen we hier helemaal niet weg. En bij gebrek aan huizen in een praktische regio t.o.v. onze werklokaties en bovendien ook de exorbitant gestegen huizenprijzen hebben besloten om toch hier te blijven. We zouden bij verhuizing zelfs mogelijk een stap terug moeten doen in woongenot, en dát is natuurlijk niet de bedoeling als het meer moet gaan kosten :|W

Uiteindelijk hebben we besloten om dus een stuk van de in onze woning opgebouwde overwaarde op te nemen in een tweede hypotheek, en daarvan serieus te gaan verbouwen. Operatie Twinsplit is dus inmiddels in volle gang, zie de foto's hieronder.
Verder worden ook de kozijnen in het hele huis vervangen voor kunststof (schuifpui en voordeur zijn er echt aan toe en verder nog her en der enkel glas) en ook de nog uit 1988 stammende badkamer wordt vervangen.

Operatie Twinsplit Fase 1: Dakkapellus Maximus! *O*
Achterkant:


Voorkant:


Uitzicht bij de buren:


Binnenkant achterzijde vanaf de trap. Links zie je nog net het puntje van de wand die voorheen tegen het dak aan stond, daarachter is de slaap/werkkamer (zie volgende foto). Een dergelijke ruimte is er ook aan de voorkant, daar staan de wasmachine en droger.


Slaapkamer achterkant, deze gaan we gebruiken als werkhok/logeerkamer:


Slaapkamer voorkant, hier komt de oudste te slapen:
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_201327462
Zo dan, dat is een flinke hoop extra ruimte die je er bij hebt gekregen. Gaaf hoor!
pi_201331092
Nou, het bleek dat de wand in de lengterichting van het huis, dus die waar de twee deuren naar de werk/slaapkamers in zaten, ietsiepietsie scheef stond. Van boven naar beneden maar 6cm, en van voor naar achter maar 8cm :') |:( :X }:|

Daardoor hebben dus al die tijd al die deuren zo raar gesloten, en bovendien komen we er niet mee uit op het blindpaneel in de kozijnen van de dakkapel aan de voorkant. Lang verhaal kort, die hebben we even een vriendelijk bedoeld duwtje met de breekhamer gegeven ~O>



En hier nog een foto van wat het washok aan de voorkant wordt, hier nog met de dus inmiddels opgeruimde tussenwand:
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 26 september 2021 @ 11:02:29 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201523342
Hoe gaat het hier?
Resistance is futile.
pi_201529131
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 20:34 schreef halfway het volgende:
Kun je gewoon weghalen
Jij betaalt de herstelkosten als gevolg van je stellige advies?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')