abonnement Unibet Coolblue
pi_195712302
Ik ben van plan om zelf te gaan tegelen in de woonkamer. Het zouden dan waarschijnlijk keramische tegels worden van 60x120. Dus niet gelijk de kleinste tegeltjes.

Nu ben ik best handig en heb ik zelf mijn halve huis verbouwd, maar veel meer dan een achterwand keuken en toilet heb ik nog niet betegeld in mijn leven. Ik ben bekend met de juiste manier van lijm aanbrengen op de vloer en onderkant tegel enz.

zouden jullie het toch af raden omdat ik mijzelf wellicht compleet overschat? Ik denk namelijk dat als je netjes en nauwkeurig werkt het best goed zelf te doen zal zijn. Het tempo van een prof zal ik niet halen, maar ik heb de tijd om er een paar dagen langer over te doen.

Uiteraard wil ik gebruik maken van die tegelclip systeem om de tegels vlak met elkaar te krijgen.

De meeste systemen zijn van die wigjes die je met een tang dan aantrekt, maar er zijn ook systemen met een soort draaidop. Iemand ervaring met die draaidop systemen?

Maar ik vroeg mij af hoe dat werkt. Stel tegel 1 ligt er perfect recht en vlak in. En tegel 2 ligt wat te hoog. Je wilt tegel 2 dus naar tegel 1 toewerken met dat systeem, maar is het niet zo dat tegel 2 dan wat zal zakken, maar je dan ook tegel 1 wat omhoog trekt? En dat op dat moment tegel 1 dus niet meer vlak ligt?

Verder overweeg ik de aanschaf van zo'n watergekoelde tegelzaag. Die kosten een paar honderd euro, maar kun je prima na afloop van de klus weer doorverkopen.

Is het een absolute musthave zo'n machine bij 55 vierkante meter vloer? Het lijkt mij heel nauwkeurig werken.

Dus wie is ook de uitdaging aangegaan om zelf zijn vloertegels te leggen en hoe is het je vergaan?

Het betreft trouwens een nieuwbouw woning met vloerverwarming.
pi_195712364
Nooit gedaan, maar lijkt mij wel dat je een zuignap nodig hebt en met 2 personen moet zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195712390
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 14:07 schreef halfway het volgende:
Nooit gedaan, maar lijkt mij wel dat je een zuignap nodig hebt en met 2 personen moet zijn.
klopt, 2 zuignappen staan ook op de aanschaf lijst.
pi_195712981
Zolang je goed smeert op zowel tegel als vloer en de tegel met 2 personen legt middels zuignap zal t geen probleem zijn.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_195713606
En voor die hoogte verschillen zijn van die trill dingen uitgevonden.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_195714123
Ik denk dat je jezelf overschat.

Sowieso investeren in een vlakke vloer. D.w.z. egaliseer van tevoren. Buttering floating met dit formaat tegels zorgt ervoor dat je tegel zich vastzuigt, dan is er geen beweging meer in te krijgen. Daarnaast kun je niet veel hoogteverschil wegduwen want de lijmrillen vullen zich. Heb ook wat badkamers en toiletten getegeld, maar deze oppervlakte i.c.m. het formaat tegels zou ik uitbesteden. Daar heb je echt een professional voor nodig. Het is ook niet alsof je het nog eens over kunt doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')