Nico987 | zondag 18 oktober 2020 @ 12:14 |
Hallo, Ik wil gaan proberen mijn vloer te isoleren met glas of steenwol platen. Het gaat om een houten vloer die bestaat uit latten daarop ligt een verlijmd pakket daarop is uitgevuld met osb waarop een dampremmende folie ligt met een houtenvloer. De kruipruimte is kurk droog, ligt veel afval in en is op sommige plekken maar 25cm diep. dat wordt dus her en der zand verplaatsen. Nu zie ik in de filmpjes die ik er over gezien heb dat een vloer met kieren eerst moet afgetimmerd? moet dat ook waar alleen de onderste laag kieren heeft? Ook lees ik over een dampremmende folie op de grond, is dit noodzakelijk bij een kurk droge kruipruimte? En ik wil beginnen met de voorkamer Dat is de helft van de woonkamer, dit omdat hier de ruimte wat dieper is. Door een muurtje onder de vloer is deze ruimte gesloten. Heeft dit al enig effect? of verlies je teveel aan de andere kant? | |
halfway | zondag 18 oktober 2020 @ 12:16 |
Je kunt de ruimte beter vol gooien met piepschuim korrels. | |
Socios | zondag 18 oktober 2020 @ 12:47 |
Dit dus | |
PzKpfw | zondag 18 oktober 2020 @ 12:51 |
Nee man, komt overal weer terug en je hebt totaal geen luchtstroom meer om eventueel vocht te ventileren. | |
stavromulabeta | zondag 18 oktober 2020 @ 13:04 |
De kieren dichttimmeren is om te voorkomen dat je alsnog warmteverlies via convectie hebt. Als je vloerpakket voldoende dicht is (en dat is het zo te horen) zou dat voldoende moeten zijn. De dampremmende folie moet aan de warme kant van de isolatie, dus dat zit zo te horen ook goed. Aan de koude kant een dampopenfolie of helemaal niets als het om een droge kruipruimte gaat. Let wel op het verschil tussen dampopen en dampremmend, als je ze verkeerd om gebruikt wordt het één groot houtrotfestijn. Folie op de bodem doe je meestal als er vochtproblemen zijn, bij een voldoende geventileerde droge kruipruimte zie ik er geen meerwaarde van in. Let wel op dat er nog voldoende ventilatie is na het aanbrengen van isolatie (dus de verminderde open ruimte), anders kan een droge kruipruimte alsnog vochtig worden. Wat betreft het gedeeltelijk isoleren: Zou moeten kunnen, bij hout heb je niet zoveel last van koudebruggen tussen het geïsoleerde en ongeïsoleerde deel. Bij beton of staal is dat wat eerder een probleem. | |
blomke | zondag 18 oktober 2020 @ 13:06 |
Je wilt dus isolatie tussen de balken gaan plaatsen? Dan zijn er een paar "uitdagingen": 1) Welk materiaal (vermijd glaswol) 2) Hoe ga je het monteren 3) Hoe dik wil je het hebben Overige zaken als vocht en een paar kieren zijn niet relevant, je kan gelijk rommel weghalen en evt.. kieren PUR-ren. Maar belangrijskte: DENK AAN JE VEILIGHEID. Dus 1 man bij het luik, neem veilige verlichting en zorg dat je er uit kunt. | |
blomke | zondag 18 oktober 2020 @ 13:07 |
Dit is bij (koud dak) dakisloatie. Nico987 gaat het om een vloer die je warm maakt, analoog aan warm dak isolatie. Dan is een dampremmende/dichte laag niet aan de orde. | |
stavromulabeta | zondag 18 oktober 2020 @ 13:11 |
Dan snap ik de constructie denk ik niet. Hij heeft het zelf over een dampdichte folie aan de bovenzijde van zijn vloerconstructie. Als ik de beschrijving lees lijkt het te gaan om een houten balklaag (althans, ik denk dat hij dat met latten bedoeld) met een vloerpakket er boven op. De balklaag komt dan in de isolatie te zitten, waardoor het condenspunt ook ergens op de balklaag komt. Althans, zo lees ik de beschrijving. Maar misschien helpt een schets van TS, dan weten we in ieder geval zeker waar het over gaat. | |
blomke | zondag 18 oktober 2020 @ 14:54 |
Het condenspunt zit ergens in de kruipruimte; door de extra isolatie, worden de balken/vloerdelen warmer, analoog aan warm-dak isolatie. | |
qajariaq | zondag 18 oktober 2020 @ 15:03 |
Volgens mij niet zozeer in de kruipruimte zelf als in de isolatie. Maar verder heb ik er geen verstand van. Ik zou er alleen wel voor zorgen dat elk stukje hout van de vloer, inclusief de balken heel goed ingepakt zijn in isolatie. Ook zou ik eerder voor een damp-open isolatie kiezen dan voor pir of zo. Eventuele condens zakt er dan weer uit. Maar dat dus geheel op gevoel en zonder kennis van zaken. Correct me! | |
stavromulabeta | zondag 18 oktober 2020 @ 15:22 |
De vloerdelen en de bovenste delen van de balken worden inderdaad warmer maar het onderste gedeelte van de balken wordt samen met de kruipruimte juist kouder. Waar het condensatiepunt komt te liggen hangt volledig af van de temperatuur in de kruipruimte en luchtvochtigheid in de verblijfsruimte. Bij een volledig warme constructie zoals een plat dak waar je de isolatie boven op legt, is het condensatiepunt inderdaad buiten de constructie (logisch). Maar als je tussen de balken gaat isoleren kan het dauwpunt in de kruipruimte of ergens halverwege de isolatie komen te liggen, volledig afhankelijk van de omgevingscondities. Het meest gechargeerde voorbeeld: Rv=100% in de kamer, condenspunt zit in de eerste millimeter van de isolatie. Nou zal de Rv in een woonkamer niet heel hoog worden, maar in een badkamer of keuken kan dat wel. Waarom zou je dan het risico op rot willen lopen als je het met een paar euro aan folie kunt voorkomen? | |
blomke | zondag 18 oktober 2020 @ 15:43 |
Wel eens folie in een kruipruimte tegen de vloer/balken aangebracht?? Verder: een ongeïsoleerde vloer heeft, bij Rv=100% in woonruimte/keuken/badkamer, dus het condenspunt in het hout liggen; elke ongeïsoleerde houten vloer rot dus weg van bovenaf? | |
stavromulabeta | zondag 18 oktober 2020 @ 16:25 |
Bij TS zit die er al... Bij het gechargeerde voorbeeld van 100% wel. In praktijk zal het nooit continu 100% zijn, de douche staat niet eeuwig aan, er wordt een raam open gezet, de keuken wordt niet 24 uur gebruikt, waardoor het gecondenseerde vocht even later weer kan opdrogen. In een woonkamer met een binnentemperatuur van 20 C en een Rv van 60% ligt het dauwpunt op ongeveer 13 C. Als je kruipruimte 10 C en is je kamer 20 C, ligt het dauwpunt dus ergens op ongeveer 1/3 van de isolatiedikte. En dat is dan wel gedurende een lange periode. Een keertje een paar uur zal het niet erg zijn als het daarna weer opdroogt. Maar als je jarenlang de hele winter je balklaag in het vocht hebt staan, is dat foute boel. | |
blomke | zondag 18 oktober 2020 @ 16:26 |
Ik geef het op……. | |
stavromulabeta | zondag 18 oktober 2020 @ 16:27 |
want? Als ik het fout heb, prima. Maar tot nu toe zie ik dat nog niet. |