abonnement Unibet Coolblue
pi_195680450
Hoi FOK!kers,

Momenteel zie je steeds met elektronische vehicles of zogenoemde e-cruisers in het straatbeeld verschijnen, vooral wanneer het weer het toelaat zoals in de zomer.

Sommige fietsen- en scooterhandelaren spelen ook langzaam in op deze groeiende trend. Wat mij opvalt is dat deze e-cruisers bij de vleet worden aangeboden op alibaba. Nu lijkt het mij leuk om zelf zo'n apparaat via aliaba aan te schaffen en dus zelf de assemblage te doen.

Echter ben ik op zoek naar ervaring of mensen die mij tips kunnen geven over bijvoorbeeld de volgende zaken:

• is zo'n apparaat goed zelf te assembleren? Kan dit gewoon met Europees gereedschap? Werken de elektronische onderdelen vanzelf na assemblage?

• Als het apparaat een zogenaamde ''typegoedkeuring'' heeft, kun je het dan na assemblage eenvoudig bij de RDW aanbieden ter keuring voor een kentekenplaat?

• Zie ik risico's over het hoofd?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195680598
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
Als het apparaat een zogenaamde ''typegoedkeuring'' heeft, kun je het dan na assemblage eenvoudig bij de RDW aanbieden ter keuring voor een kentekenplaat?
Een bouwpakket kan per definitie geen typegoedkeuring hebben. Verder draag je als importeur de verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor mens en natuur van het apparaat.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:13:59 #3
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_195680718
Gewoon kneiter dronken raken. En jezelf dan terugvinden terwijl je naakt over straat zwalkt in Woerden terwijl je denk op een elektrische step te rijden.
pi_195680763
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:08 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Een bouwpakket kan per definitie geen typegoedkeuring hebben. Verder draag je als importeur de verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor mens en natuur van het apparaat.
Een typegoedkeuring houdt in dat de fabrikant het product geregistreerd heeft en laat zien dat het productieproces in orde is.

Zie bijvoorbeeld dit apparaat. Maar het blijft mij vaag welke apparaten het wel of niet hebben.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195680796
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Een typegoedkeuring houdt in dat de fabrikant het product geregistreerd heeft en laat zien dat het productieproces in orde is.
Ja en dat laatste kan dus niet als ze geen toezicht hebben op het stuk productieproces wat er in jouw kelder/schuur/garagebox plaatsvind.
pi_195680818
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:17 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ja en dat laatste kan dus niet als ze geen toezicht hebben op het stuk productieproces wat er in jouw kelder/schuur/garagebox plaatsvind.
Zucht..
Misschien is dit subforum niet helemaal het geschikte medium voor vragen die het IQ van 95 overstijgen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195680843
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Zucht..
Misschien is dit subforum niet helemaal het geschikte medium voor vragen die het IQ van 95 overstijgen.
Je wilt dus horen: ja, dat kan? En vervolgens print je dit topic uit en neem je het mee naar de RDW?
pi_195684090
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:16 schreef phpmystyle het volgende:
Zie bijvoorbeeld dit apparaat.
Voor een brommer is ie te snel en als motor wel heel erg traag.
pi_195685337
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 20:17 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ja en dat laatste kan dus niet als ze geen toezicht hebben op het stuk productieproces wat er in jouw kelder/schuur/garagebox plaatsvind.
Waar haal je deze onzin vandaan?

@phpmystyle ik denk dat je deze vraag beter in WGR kan stellen. Daar zitten de mensen die gemiddeld hoger liggen dan 3 cijfers zegmaar.
pi_195688786
Je moet zelf laten keuren denk ik

https://www.rdw.nl/zakeli(...)tingskeuring-brommer
.
pi_195692449
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 23:48 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Waar haal je deze onzin vandaan?

@:phpmystyle ik denk dat je deze vraag beter in WGR kan stellen. Daar zitten de mensen die gemiddeld hoger liggen dan 3 cijfers zegmaar.
Met een dergelijke bejegening moet je niet verwachten dat iemand nog de moeite gaat doen om je aan een antwoord te helpen. Maar degene hieronder wijst al terecht op een individuele goedkeuring. Ik heb daar overigens een hard hoofd in als je een voertuig gaat bouwen zonder kennis van de procedures op basis van willekeurige componenten van niet-europese herkomst. Desondanks wens ik de TS veel succes toe en houdt ik mij aanbevolen voor een statusupdate.
pi_195695687
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 13:53 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Met een dergelijke bejegening moet je niet verwachten dat iemand nog de moeite gaat doen om je aan een antwoord te helpen. Maar degene hieronder wijst al terecht op een individuele goedkeuring. Ik heb daar overigens een hard hoofd in als je een voertuig gaat bouwen zonder kennis van de procedures op basis van willekeurige componenten van niet-europese herkomst. Desondanks wens ik de TS veel succes toe en houdt ik mij aanbevolen voor een statusupdate.
Hetgeen wat je schrijft klopt dus niet. Waar ik in de OP naar verwijs zijn standaard bouwpaketten van zogenoemde e-cruisers die al jaren in Nederland rijden. Er is alleen maar één groot verschil:

-Normaliter worden deze pakketten geassembleerd door bedrijven/handelaren. Dikwijls zit er een typegoedkeuring op waardoor je deze kunt voorzien van een kentekenplaat.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195695941
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 16:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Hetgeen wat je schrijft klopt dus niet. Waar ik in de OP naar verwijs zijn standaard bouwpaketten van zogenoemde e-cruisers die al jaren in Nederland rijden. Er is alleen maar één groot verschil:

-Normaliter worden deze pakketten geassembleerd door bedrijven/handelaren. Dikwijls zit er een typegoedkeuring op waardoor je deze kunt voorzien van een kentekenplaat.
Ja op iets wat al geassembleerd is kun je een typegoedkeuring hebben. Maar dat appraat van jouw is nog niet geassembleerd. Dus ik snap niet wat er niet klopt aan hetgeen wat ik schrijf.
pi_195759748
https://www.rdw.nl/zakeli(...)elatingskeuring-auto

Ik denk dat hier de RDW regels voor zelfbouwvoertuig van toepassing zijn. :)

Mits je iets bouwt waar je een kenteken op hoort te hebben. Bv. maak je er een fiets van met elektromotor met een vermogen van ≤250 watt met een maximum snelheid van +/- 25kmh, dan kun je eigenlijk bouwen wat je maar wilt. En dan mag iedereen daar overal gebruik van maken.

Ga je voor een hoger vermogen met hogere maximum snelheid dan valt het onder een andere categorie dan fiets. Wordt het een fiets met >250 watt motor die uiteraard sneller kan dan 25kmh dan geldt er sinds 2017 de Speed Pedelec regelgeving.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/speed--pedelec

Dus het antwoord op is zoiets gemakkelijk zelf te assembleren? Afhankelijk van je skills zou dat wel kunnen zolang het maar een fiets blijft. Iedereen mag zelf een fiets bouwen zelfs van oud ijzer als je dat zou willen. De huidige elektromotoren voor fietsen en accu's zijn behoorlijk verbeterd en toegenomen in aantal keuzes. Alle controllers zijn voorzien met een zogenaamde gashendel optie, dus de trapondersteuning is slechts een wassen neus die je niet hoeft te gebruiken. Je zult dan wel een behoorlijke accu moeten mee slepen als je volledig zonder ondersteuning wilt rond cruisen met redelijk actieradius. Bv. 36 volt motor van 250 watt met een 10Ah accu redt je hooguit tussen de 20 en 30 km radius afhankelijk van hoeveel gewicht je meesleept en hoeveel bergen je neemt. Gebruik je het slim en zuinig met eigen ondersteuning, dus berg af of vlakke weg en motor uit. Doe je dit consequent waar het maar kan dan kun je >70km wel halen. Althans ik haal het wel met een ombouw kit in de bovengenoemde specificaties.

[ Bericht 8% gewijzigd door Watuntrik op 21-10-2020 08:36:49 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')