abonnement Unibet Coolblue
pi_195655125
Ik werk sinds 10 maanden bij een organisatie waar ze er op los scrummen en agile werken. Dat is allemaal net begonnen toen ik er ook binnenkwam en ondertussen irriteer ik me kapot aan hoe het alleen maar gaat over de organisatiedoelen behalen, de organisatie laten groeien blabla. Prima voor het management en directie, maar ik ben gewoon operationeel / uitvoerend en heb echt totaal geen beeld bij waar mijn team zou moeten staan over een X tijd. Ik wil best met mijn team een jaarplan opstellen en doelen opstellen waar de gehele organisatie uiteindelijk beter van wordt. Maar letterlijk de helft van mijn werktijd (en ook al 10 maanden lang) zit ik met collega's te sparren over onze visie/ onze dromen/ onze stip op de horizon, waar willen we staan over 2 jaar, hoe dragen we bij aan de organisatiedoelen. De hele dag door hoor ik alleen maar termen als epics, strategie, visie, missie en elkaar lekker challengen. Ik denk alleen maar: wanneer kan ik nou eens mijn werk gaan doen (marketing/sales) ipv eindeloos plannen maken, nadenken over hoe we er x aantal jaar vanaf nu voor staan en nog meer hoogover praat.

Liefst zoek ik een andere baan (maar om dat nou na 10 maanden en midden in coronatijd al te doen...) of wie er tips heeft om mijn 'visie' hierop magically om te toveren... ik houd me aanbevolen haha
  donderdag 15 oktober 2020 @ 14:11:56 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_195655144
Denk goed na wie of welke activiteiten je nodig hebt om door te kunnen pakken. Bespreek dit met je collega’s, de crux is dat je actie kunt plannen :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 14:14:56 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_195655197
Moet er geen geld verdient worden in dat bedrijf?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_195655465
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:14 schreef kanovinnie het volgende:
Moet er geen geld verdient worden in dat bedrijf?
zou je denken van niet nee gG
pi_195655542
Bedrijven waar ze zelfs met marketeers en verkopers aan het scrummen zijn moet je mijden als de pest. Die zijn doorgeslagen. Scrum en agile kan best werken voor bepaalde types projecten, met name development projecten maar ook daar is scrum/agile vaak helemaal niet de beste methode. Maar ja, mensen willen graag een "one size fits all" oplossing en het gevolg is dan dat een groot deel van de organisatie een jasje moet dragen dat ontzettend slecht past. Alleen maar zodat men naar buiten toe de grote jongen kan spelen en opscheppen hoe ontzettend "agile" (en dus "modern" en "hip") ze wel niet zijn.
pi_195655665
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:14 schreef kanovinnie het volgende:
Moet er geen geld verdient worden in dat bedrijf?
Dat doen de slecht betaalde medewerkers daar waarschijnlijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 15:06:42 #7
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195656127
Dan zet je je laptop op mute en ga je gewoon zitten werken. Je hoeft toch niet mee te praten?
KuikenGuppy
pi_195656185
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:06 schreef Burdie het volgende:
Dan zet je je laptop op mute en ga je gewoon zitten werken. Je hoeft toch niet mee te praten?
Klopt, uiteindelijk loopt het ook altijd zo dat ik degene ben die geen of weinig inbrengt..totdat collega's zeggen: zeg jij ook eens wat! Dan denk ik echt joejoe, jullie zitten hier te zweven en te dromen. Ik weet niet eens wat ik volgende week wil doen, laat staan dat ik mee kan denken over het reilen en zeilen over 2 a 3 jaar lol.
pi_195656268
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:09 schreef loetiii het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wat ik volgende week wil doen, laat staan dat ik mee kan denken over het reilen en zeilen over 2 a 3 jaar lol.
Heb je dat weleens gewoon eerlijk hardop gezegd?

Agile/scrum kan in sommige situaties prima werken, ik heb er in mijn werk soms ook mee te maken en ik herken dat zweverige daarin juist niet. Agile werken zou juist concreet moeten zijn, welke kleine veranderingen gaan we doorvoeren waar eindgebruikers direct wat van gaan merken.
pi_195656309
Ik zou benadrukken dat je vooral tot je recht komt bij het uitvoeren van de praktische kant van het verhaal. Je bent immers voor operationele taken aangenomen. Don’t judge a fish by it’s ability to climb a tree zullen we maar zeggen.

Hier eenzelfde soort situatie, alhoewel dit vooral op sleeptouw wordt genomen door 2 personen, waardoor het niet direct de gehele organisatie overneemt. Aardig in balans dus gelukkig.
pi_195656429
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:09 schreef loetiii het volgende:

[..]

Klopt, uiteindelijk loopt het ook altijd zo dat ik degene ben die geen of weinig inbrengt..totdat collega's zeggen: zeg jij ook eens wat! Dan denk ik echt joejoe, jullie zitten hier te zweven en te dromen. Ik weet niet eens wat ik volgende week wil doen, laat staan dat ik mee kan denken over het reilen en zeilen over 2 a 3 jaar lol.
Het hele idee van agile is toch dat je juist kijkt wat je volgende week (of eigenlijk volgende sprint) gaat doen en niet wat je de komende 3 jaar gaat doen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195656454
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:19 schreef feitcepsrep het volgende:
Ik zou benadrukken dat je vooral tot je recht komt bij het uitvoeren van de praktische kant van het verhaal. Je bent immers voor operationele taken aangenomen. Don’t judge a fish by it’s ability to climb a tree zullen we maar zeggen.

Hier eenzelfde soort situatie, alhoewel dit vooral op sleeptouw wordt genomen door 2 personen, waardoor het niet direct de gehele organisatie overneemt. Aardig in balans dus gelukkig.
Ooh dat lijkt me heerlijk! Anderen maken er dus ook geen issue van dat er 2 'kartrekkers' zijn en de rest minder betrokken is? Ik heb dit wel eens aangegeven, van: ik ben een doener en geen denker. En ik ben letterlijk aangenomen om alle operationele zaken op te pakken. Maar door die agile/scrum werkwijze moet iedereen de breedte in qua werkzaamheden ipv de diepte, en wordt er van mij ook verwacht dat ik strategisch ga denken en werken. Maar dat gezegde is zeker waar en die ga ik eens in de groep gooien. Iedereen moet doen waar hij / zij goed in is. ''dromen'' over visies,missies en jaardoelen is dat voor mij niet
pi_195656521
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:27 schreef baskick het volgende:

[..]

Het hele idee van agile is toch dat je juist kijkt wat je volgende week (of eigenlijk volgende sprint) gaat doen en niet wat je de komende 3 jaar gaat doen?
Ligt er maar net aan hoe groot je je sprints maakt.. Hier is dat 4 weken - en dat werkt voor mij nog net. Maar naast het agile werken wordt er de andere helft van de tijd in sessies gebrainstormd en plannen gemaakt voor de visie van onze afdeling, vervolgens een hoe die visie bijdraagt aan de organisatiedoele etc etc en juist die ellenlange sessies om lange termijn plannen te maken vind ik zooooo doodvermoeiend
pi_195656652
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:32 schreef loetiii het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan hoe groot je je sprints maakt.. Hier is dat 4 weken - en dat werkt voor mij nog net. Maar naast het agile werken wordt er de andere helft van de tijd in sessies gebrainstormd en plannen gemaakt voor de visie van onze afdeling, vervolgens een hoe die visie bijdraagt aan de organisatiedoele etc etc en juist die ellenlange sessies om lange termijn plannen te maken vind ik zooooo doodvermoeiend
Ja, uiteraard, maar doorgaans is dan 2 tot 4 weken. Zover vooruit kijken zou moeten lukken.

De rest klinkt niet als Scrum.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195656697
Volgens mij ben je er zelf bij. Het hele concept van scrum/agile, kleine stapjes vooruit en 1x per kwartaal en 1x per sprint even evalueren.

Als je onderwerp sales/marketing is, wat voor stappen zet je dan om tot succes te komen. Bijvoorbeeld een plan schrijven en uitvoeren in mini stapjes opbreken. Dan is het concreet en een stok achter de deur om vooruit te komen.

Overigens heb ik agile/scrum/SAFE ongeveer 2 maanden gedaan en ben ik op zoek gegaan naar een functie met minder overhead en met mensen met boerenverstand, even kort bellen/overleggen, plan schrijven en pas weer een sessie als de inhoud er is. Bevalt een stuk beter en effectiever ipv elke dag een halve dag kwijt zijn aan sessies.

Srum/agile vind ik vooral voor mensen die dagelijks niet met elkaar willen/kunnen praten, normale collega's hebben met elkaar een praatje naast elkaar (normaal op kantoor), bij de koffieautomaat of via een telefoontje. Zeker in de software ontwikkeling (maar ook bij andere bedrijven) zit iedereen aan ze bureau de hele dag te werken zonder al te veel te overleggen, dan is het wel nuttig maar is de cultuur gewoon niet goed.
pi_195656765
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:28 schreef loetiii het volgende:

[..]

Ooh dat lijkt me heerlijk! Anderen maken er dus ook geen issue van dat er 2 'kartrekkers' zijn en de rest minder betrokken is? Ik heb dit wel eens aangegeven, van: ik ben een doener en geen denker. En ik ben letterlijk aangenomen om alle operationele zaken op te pakken. Maar door die agile/scrum werkwijze moet iedereen de breedte in qua werkzaamheden ipv de diepte, en wordt er van mij ook verwacht dat ik strategisch ga denken en werken. Maar dat gezegde is zeker waar en die ga ik eens in de groep gooien. Iedereen moet doen waar hij / zij goed in is. ''dromen'' over visies,missies en jaardoelen is dat voor mij niet
Het is inderdaad wel eens een strijd, maar wanneer productiemedewerkers dan bijvoorbeeld uitgenodigd worden voor een vergadering, dan vinden ze weer dat er teveel geluld wordt. Worden ze niet uitgenodigd, dan voelen ze zich weer niet betrokken :'). Zo is er altijd wat.

Ik zei tegen de 2 betrokken medewerkers dat het bij dit soort lui (lomp volk, ik houd ervan) een beetje te formeel is om ze uit te nodigen voor een vergadering. De grote monden die ze normaal hebben zullen ze dan niet snel open doen, omdat ze uit hun comfortzone gehaald worden in een omgeving waar hun mening er normaal gesproken niet zo toe doet. De drang om dan wat te zeggen is dan vaak minder, slaan ze dicht, waardoor een vergadering dan eenrichtingsverkeer wordt. En wie wil er anderhalf uur lang luisteren naar de status van een project?

Je kan met zulke mensen beter tijdens hun werk even een praatje maken en als je merkt dat iemand ergens op zit te broeden ze desnoods 10 minuten apart nemen. Koffie drinken, peukie roken. Op informele basis en vooral uit de groep is iedereen wel uit te lokken tot het geven van hun mening. Bouwt ook wat makkelijker vertrouwen op.

Wat mensen “op kantoor” vaak vergeten tov afdeling productie, is dat je niet kan verwachten dat “praktisch” ingestelde mensen aan de operationele kant in een (onbekende) groep naar voren stappen en hun mond open doen, tegenover iedereen. Het zijn vaak toch gewoontedieren die uit een veel grover milieu komen dan de verfijnde omgeving van vergaderzalen.

De truc is om iemand daar tussenin te hebben staan die van beide wat heeft, en die zelfverzekerd in zijn of haar schoenen staat. Die vertaald het dan over en weer en spoort individuen aan om vanuit de ene afdeling naar de andere het (individuele) contact met elkaar op te zoeken. Dat creëert bruggen.

Dat is een beetje mijn rol. Ik heb het idee dat jij daarin nog een trede hoger zit en dan ben je jammer genoeg vaak wel aangewezen opende verfijnde kantooromgeving waar voornamelijk nagedacht wordt over dingen, dan dat ze daadwerkelijk worden uitgevoerd.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:45:54 #17
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_195670473
Ik dacht aan de topictitel aan iets heel anders dan wat je beschrijft. Ik ken iemand die bij een bedrijf werkt waar ze op een gegeven moment iemand binnen gehaald hebben om 'helend zout' te strooien, das is pas zweverig! _O- _O- _O-
Life's like music, get the rhythm..
pi_195671123
quote:
12s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:10 schreef loetiii het volgende:
Ik werk sinds 10 maanden bij een organisatie waar ze er op los scrummen en agile werken. Dat is allemaal net begonnen toen ik er ook binnenkwam en ondertussen irriteer ik me kapot aan hoe het alleen maar gaat over de organisatiedoelen behalen, de organisatie laten groeien blabla. Prima voor het management en directie, maar ik ben gewoon operationeel / uitvoerend en heb echt totaal geen beeld bij waar mijn team zou moeten staan over een X tijd. Ik wil best met mijn team een jaarplan opstellen en doelen opstellen waar de gehele organisatie uiteindelijk beter van wordt. Maar letterlijk de helft van mijn werktijd (en ook al 10 maanden lang) zit ik met collega's te sparren over onze visie/ onze dromen/ onze stip op de horizon, waar willen we staan over 2 jaar, hoe dragen we bij aan de organisatiedoelen. De hele dag door hoor ik alleen maar termen als epics, strategie, visie, missie en elkaar lekker challengen. Ik denk alleen maar: wanneer kan ik nou eens mijn werk gaan doen (marketing/sales) ipv eindeloos plannen maken, nadenken over hoe we er x aantal jaar vanaf nu voor staan en nog meer hoogover praat.

Liefst zoek ik een andere baan (maar om dat nou na 10 maanden en midden in coronatijd al te doen...) of wie er tips heeft om mijn 'visie' hierop magically om te toveren... ik houd me aanbevolen haha
Ben je teamleider??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:42:30 #19
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_195672260
quote:
12s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:10 schreef loetiii het volgende:
Ik werk sinds 10 maanden bij een organisatie waar ze er op los scrummen en agile werken. Dat is allemaal net begonnen toen ik er ook binnenkwam en ondertussen irriteer ik me kapot aan hoe het alleen maar gaat over de organisatiedoelen behalen, de organisatie laten groeien blabla. Prima voor het management en directie, maar ik ben gewoon operationeel / uitvoerend en heb echt totaal geen beeld bij waar mijn team zou moeten staan over een X tijd. Ik wil best met mijn team een jaarplan opstellen en doelen opstellen waar de gehele organisatie uiteindelijk beter van wordt. Maar letterlijk de helft van mijn werktijd (en ook al 10 maanden lang) zit ik met collega's te sparren over onze visie/ onze dromen/ onze stip op de horizon, waar willen we staan over 2 jaar, hoe dragen we bij aan de organisatiedoelen. De hele dag door hoor ik alleen maar termen als epics, strategie, visie, missie en elkaar lekker challengen. Ik denk alleen maar: wanneer kan ik nou eens mijn werk gaan doen (marketing/sales) ipv eindeloos plannen maken, nadenken over hoe we er x aantal jaar vanaf nu voor staan en nog meer hoogover praat.

Erg vervelend voor je. Vooral als het zo geforceerd gaat. Heb jij als scrum-lid niet een aantal, toegewezen, user-story's waarmee je aan de slag kan?
pi_195672551
Zoals hierboven al gezegd maar scrum / agile komt vanuit de IT en is ontstaan vanuit ervaringen bij software ontwikkeling en is imho lastig toepasbaar op projecten binnen andere bedrijfstakken.

Het hangt dus helemaal er vanaf wat jullie organisatie doet of het nuttig is of niet.
Als het niet IT (e.g. het uitvoeren van projecten), zou ik het erg nutteloos vinden.

En dan nog ben ik geen fan van scrum, als software engineer. Het leunt teveel op de professionaliteit van alle betrokkenen en organisatie en vaak werkt het zo niet. Het principe is goed, alleen in de praktijk werkt het nooit. Maar het is een leuk streven.

Mocht je willen kan ik de reden waarom scrum wordt toegepast wel uitleggen :).
pi_195672650
Oh god herkenbaar. Mijn oplossing was een ontslagbrief inleveren dus ik ben bang dat ik je verder niet kan helpen :') sterkte
pi_195684292
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:45 schreef NoComment het volgende:
Ik dacht aan de topictitel aan iets heel anders dan wat je beschrijft. Ik ken iemand die bij een bedrijf werkt waar ze op een gegeven moment iemand binnen gehaald hebben om 'helend zout' te strooien, das is pas zweverig! _O- _O- _O-
Betaalt? Waar kan ik me melden dan?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_195684693
Krijg al jeuk als ik de woorden marketeer, scrum, agile, organisatie en management hoor.

Krijg vaak het idee dat dit bedrijven zijn met medewerkers en managers die alles zo ingewikkeld mogelijk maken zodat ze kunnen laten zien hoe hard zij nodig zijn binnen een bedrijf.

Zoals dit dus
pi_195685273
Scrum en agile :') Flikker toch op en ga eens gewoon werken. Terechte klacht.

Ik zou dit wel ter sprake brengen trouwens (wellicht op een nettere manier dan ik), dat je gewoon operationeel bent etc.
Play hard, go pro.
pi_195685340
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:32 schreef loetiii het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan hoe groot je je sprints maakt.. Hier is dat 4 weken - en dat werkt voor mij nog net. Maar naast het agile werken wordt er de andere helft van de tijd in sessies gebrainstormd en plannen gemaakt voor de visie van onze afdeling, vervolgens een hoe die visie bijdraagt aan de organisatiedoele etc etc en juist die ellenlange sessies om lange termijn plannen te maken vind ik zooooo doodvermoeiend
Werken er veel vrouwelijke mannen in die organisatie?
Vakman pur sang
pi_195707614
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:26 schreef loetiii het volgende:

[..]

zou je denken van niet nee gG
Klinkt als onze it afdeling. En de lean ongein bij HRM.

In plaats van hun werk te doen. Vergaderen ze hele dagen en wordt er van alles gedaan behalve operationeel werk. Met als gevolg dat het weken duurt voordat simpele problemen zijn opgelost.

En let wel ik zit er voor strategisch Vastgoed beleid. Dus 4 jaar vooruitdenken is een tijdspanne van niets voor mij. Maar toch trek ik die ongein slecht.

[ Bericht 10% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 18-10-2020 09:34:29 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')