abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195627646
Hoi allen,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn eerste huis en ik wil voor de zekerheid even iets checken via dit forum.
Het gaat om de opbouw van de vloerisolatie + elektrische vloerverwarming + egaline + PVC vloer.

Op dit moment heb ik de cementdeklaag erin zitten. De ruimte tussen de cementdeklaag en de onderkant van de deur is 6 cm. In het huis wil ik elektrische vloerverwarming leggen en dat heb ik zo bedacht:

1. PIR platen dubbelzijdig aluminium dikte 40mm
2. elektrische vloerverwarmingsmatten erop 5mm
3. volstorten met egaline 6mm tussen de matten dus vanaf de PIR platen tellen. (1 mm boven de elektrische kabels)
4. PVC tegels.

Over deze constructie heb ik een paar vragen.
Is de combinatie zo mogelijk?
is de ondergrond dan niet te zacht?
kan ik elektrische vloerverwarming direct op de PIR platen plakken?
Gaat de egaline laag breken omdat die maar 1mm dik is op het dunste punt?

Alvast bedankt voor jullie input!

Mvg picobelloBV
  PR/Manusje van alles woensdag 14 oktober 2020 @ 09:37:36 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_195627835
Ik zou dat zo niet doen. Ten eerste je hele huis met elektrische vloerverwarming en ten tweede die PIR platen. En die dekking van 1 mm is vragen om nog meer problemen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_195627904
Dat gaat nooit lukken. Daar is de isolatie niet drukvast genoeg voor met puntbelasting. Die isolatie had onder je dekvloer gemoeten.

En waarom elektrische vloerverwarming? Dat vreet energie, geen oplossing als vervanging voor gas. Desondanks het feit dat toko's die die rommel verkopen dat wel beweren.

Een betere opbouw is noppenplaten met isolatie, slangen en dan nog een cementdekvloer. Gaat net in die 6cm. Heb je ook niet die dure egaline nodig.
pi_195627924
Elektrische vloerverwarming heeft een rendement van maximaal 100%.
Dat klinkt mooi maar dat haalt een waterkoker ook.

Zou je gebruik maken van een vloerverwarming, verwarmd door een lucht/water warmtepomp haal je ongeveer 350 tot 450% rendement (en er zit nog subsidie op de aanschaf).

Misschien heb je een bijzondere reden om het te doen maar energetisch is het geen goed idee.

Mogelijk heb je (voldoende) zonnepanelen in de planning om dat gebruik af te dekken en kan je de eerste jaren die stroom nog salderen maar dat wordt vanaf 2023 afgebouwd en dan is dat voordeel in 2030 ook voor zo'n 2/3e weg.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-10-2020 10:06:25 ]
pi_195628222
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:41 schreef tux87 het volgende:
Dat gaat nooit lukken. Daar is de isolatie niet drukvast genoeg voor met puntbelasting. Die isolatie had onder je dekvloer gemoeten.
Wat voor oplossing zou je dan het beste aanraden nu ik in deze situatie zit? De elektrische vloerverwarming en egaline is gekocht. Ik ben nu alleen opzoek naar de beste oplossing hoe ik het ga opbouwen.

De kruipruimte is goed geïsoleerd. RD waarde van 6.
De cementdeklaag is erin gelegd om de ondervloer "recht" te maken. Vlak getrokken met het hoogste punt
pi_195629400
Als ik zo wat rond lees zie ik dat het verwarmen met elektrische vloerverwarming ongeveer 2,4x duurder is dan met een CV-ketel en 3,5x duurder dan verwarmen met een warmtepomp.

De CO2 uitstoot is 2,9x hoger.

Heb je dat ook allemaal meegenomen in je overwegingen?

Ik weet dat je het al gekocht hebt maar hoe ben je tot die keuze gekomen?

Mijn oude buren van 3 huizen verderop (m'n vorige woning) hebben 1,5 jaar terug een berg zonnepanelen laten leggen en hebben een elektrische CV-ketel geplaatst met het idee dat ze toch konden salderen. Die gaan straks ruim 2x meer betalen voor hun verwarming dan met hun oude CV-ketel...
pi_195630909
Voor wat je wil is Infrezen een mooie optie of het minitec systeem van uponor.
Die laatste is opbouw met dunnere slangen en een bouwhoogte van 15mm.

Elektrische vloerverwarming is meer geschikt om de kou van de vloer af te halen en niet om je ruimte te verwarmen.

Geen idee hoeveel je hebt gehaald. Kan het nog terug?

[ Bericht 38% gewijzigd door Boris_Boef op 14-10-2020 12:25:24 ]
Watch me drijving!
pi_195631108
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 10:00 schreef picobelloBV het volgende:

[..]

Wat voor oplossing zou je dan het beste aanraden nu ik in deze situatie zit? De elektrische vloerverwarming en egaline is gekocht. Ik ben nu alleen opzoek naar de beste oplossing hoe ik het ga opbouwen.

De cementdeklaag is erin gelegd om de ondervloer "recht" te maken. Vlak getrokken met het hoogste punt
Waarom dan nog isolatie bovenop? Als de vloer al aan de onderkant geïsoleerd is?

Ik zou sterk overwegen de elektrische vloerverwarming op marktplaats te zetten en te gaan voor watergedragen. Je hebt een ideale uitgangssituatie daarvoor.

Hoeveel m2 hebben we het hier over?
Bedenk je dat je niet meer terug kunt. Zeker als je de elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming aanlegt. Je kunt dat alleen veranderen door de boel uit te breken. Hoeveel gas verstookte je eerst?
pi_195632599
quote:

[..]

Is het voor de hoofd verwarming of als bij verwarming?
Als hoofd verwarming dan hoop ik voor je dat je het nog terug zou kunnen brengen, een huis verwarmen met electrische vloerverwarming is een erg dure grap. Dit is eigenlijk alleen bedoeld voor in een badkamer waar je even snel een lekkere vloer wil als je er moet zijn.

Ga je hier toch mee door accepteer dan een enorme electriciteits rekening (tot 3x zo door als het stoken op gas ;) )
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_195635609
Elektrische vloerverwarming is leuk om de kou uit een badkamer vloertje van een paar vierkante meter te halen. Niet voor een volledige woning.

Sowieso zit je met 75-125W/m2 ook al snel aan de beperkingen van je elektrische installatie. Zomaar erbij zetten op een bestaande groep gaat niet.

Per 25-30m2 moet je denken aan een eigen groep. Bij meer dan 75m2 kun je dit vermogen al niet aan op een 1*35A hoofdaansluiting, en dan neem ik de rest van je huishoudelijk electriciteitsgebruik nog niet mee.

Met een 3*25A hoofdaansluiting kun je bij goede verdeling tot zo'n 180m2 aan elektricische vloerverwarming aansluiten, als je verder geen huishoudelijk energiegebruik hebt.

Overig huishoudelijk energiegebruik zal je echter enorm beperken in de oppervlakte die je op een 3*25A aansluiting kunt gebruiken. Een nog zwaardere elektra aansluiting kost minstens 60 euro per maand aan vastrecht extra.
pi_195635712
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 12:28 schreef tux87 het volgende:
Waarom dan nog isolatie bovenop? Als de vloer al aan de onderkant geïsoleerd is?

Dit dus. De "normale" opbouw is een geïsoleerde betonvloer en de vloerverwarminsslangen in noppenfolie prikken en afsmeren met cement.

Alternatief dat sneller reageert, is een koude betonvloer, drukvaste PS platen en daarop de vv-slangen zoals bovenstaand leggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195637148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 16:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Elektrische vloerverwarming is leuk om de kou uit een badkamer vloertje van een paar vierkante meter te halen. Niet voor een volledige woning.

Sowieso zit je met 75-125W/m2 ook al snel aan de beperkingen van je elektrische installatie. Zomaar erbij zetten op een bestaande groep gaat niet.

Per 25-30m2 moet je denken aan een eigen groep. Bij meer dan 75m2 kun je dit vermogen al niet aan op een 1*35A hoofdaansluiting, en dan neem ik de rest van je huishoudelijk electriciteitsgebruik nog niet mee.

Met een 3*25A hoofdaansluiting kun je bij goede verdeling tot zo'n 180m2 aan elektricische vloerverwarming aansluiten, als je verder geen huishoudelijk energiegebruik hebt.

Overig huishoudelijk energiegebruik zal je echter enorm beperken in de oppervlakte die je op een 3*25A aansluiting kunt gebruiken. Een nog zwaardere elektra aansluiting kost minstens 60 euro per maand aan vastrecht extra.
Dat is ook een goed punt waar ik nog niet eens bij stil gestaan heb.

Met een warmtepomp is elektrisch koken en je auto opladen prima te doen op 3x25A maar met een vloerverwarming die 2,5x meer stroom trekt, zit je snel aan de limieten van je meterkast.

Hopelijk komt TS nog terug, ben op zich wel geïnteresseerd in z'n motivatie voor deze keuze.
pi_195637922
quote:

[..]

Ik heb drukvaste PS platen gebruikt voor onder de vloer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195637946
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 16:14 schreef Ivo1985 het volgende:

daarnaast is het elektranet berekend op een verbruik van 1kW per aansluiting, in oude wijken zelfs 800W.
Je kan prima incidenteel 10 of 15 kW verbruiken hoor, maar continu dit verbruik is niet te bedoeling.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195637986
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 17:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

Hopelijk komt TS nog terug, ben op zich wel geïnteresseerd in z'n motivatie voor deze keuze.
In de meeste gevallen is dit onwetendheid
pi_195637996
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 18:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

daarnaast is het elektranet berekend op een verbruik van 1kW per aansluiting, in oude wijken zelfs 800W.
Je kan prima incidenteel 10 of 15 kW verbruiken hoor, maar continu dit verbruik is niet te bedoeling.
Klopt, daar is nog werk aan de winkel voor netbeheerders. Het is geen 2010 meer, EV's, kookplaten en warmtepompen zijn de toekomst.
pi_195639150
quote:
3s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:24 schreef picobelloBV het volgende:
Hoi allen,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn eerste huis en ik wil voor de zekerheid even iets checken via dit forum.
Het gaat om de opbouw van de vloerisolatie + elektrische vloerverwarming + egaline + PVC vloer.

Op dit moment heb ik de cementdeklaag erin zitten. De ruimte tussen de cementdeklaag en de onderkant van de deur is 6 cm. In het huis wil ik elektrische vloerverwarming leggen en dat heb ik zo bedacht:

1. PIR platen dubbelzijdig aluminium dikte 40mm
2. elektrische vloerverwarmingsmatten erop 5mm
3. volstorten met egaline 6mm tussen de matten dus vanaf de PIR platen tellen. (1 mm boven de elektrische kabels)
4. PVC tegels.

Over deze constructie heb ik een paar vragen.
Is de combinatie zo mogelijk?
is de ondergrond dan niet te zacht?
kan ik elektrische vloerverwarming direct op de PIR platen plakken?
Gaat de egaline laag breken omdat die maar 1mm dik is op het dunste punt?

Alvast bedankt voor jullie input!

Mvg picobelloBV
Dit verhaal icm je username, prachtig :')
pi_195640580
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, daar is nog werk aan de winkel voor netbeheerders. Het is geen 2010 meer, EV's, kookplaten en warmtepompen zijn de toekomst.
zeker maar de aankomende 30 jaar moet je hier toch vanuit gaan....
pi_195646299
Tja we weten de situatie niet, maar in een klein modern geïsoleerd flatje zou het nog best kunnen, dat maakt kwa stookkosten niet eens zoveel uit.

Die isolatieplaten voorkomen dat je warmte teveel in de dekvloer “verdwijnt”
.
pi_195646485
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 23:11 schreef Fer het volgende:
Tja we weten de situatie niet, maar in een klein modern geïsoleerd flatje zou het nog best kunnen, dat maakt kwa stookkosten niet eens zoveel uit.

Die isolatieplaten voorkomen dat je warmte teveel in de dekvloer “verdwijnt”
Er staat "verbouwen van eerste huis" :P
Bij een huis denk ik niet direct aan een flatje.
pi_195650498
Als je echt een klein en goed geisoleerd huisje hebt, kun je bijvoorbeeld twee airo's ophangen om je huis te verwarmen, en elektrische vloerverwarming aanzetten als je echt waarde hecht aan warme voetjes. Maar het oppervlak mag niet te groot zijn, inderdaad.

Geen ketel, geen cv-installatie, geen radiatoren, geen verwarmingsbuizen.
pi_195657948
afhankelijk van welke deur zou ik mij daar dan ook niet op blindstaren. Een binnendeur kun je makkelijk van onderen inkorten.

Even afgezien van alle suggesties die hierboven al worden gedaan over de energie zuiningheid daargelaten.

Ik denk dat het vrij moeilijk is om precies 6 mm egaline te storten. Je matten komen dan maar 1 mm onder de egaline te zitten. Dit loop je dan zo kapot. En tijdens het vloeren leggen zul je er toch overheen moeten lopen. Dan loop je wellicht ook je matten zelf kapot, wat kortsluiting veroorzaakt en zo'n hele mat onbruikbaar maakt maar wel in je egaline zit vastgeplakt.

Naar mijn idee had je die matten moeten afsmeren met tegellijm of overstorten met cement. En daarbovenop pas een paar mm egaline moeten doen.

Maar ga je wel eerst je hele verwarming uittesten voordat je er ook maar iets overheen smeert/giet/stort???

Om te testen of het wel werkt, en of je zekeringen er niet uit knallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')