trigt013 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:50 |
Ik wil een Ford Fiesta gaan kopen. Hij gaat waarschijnlijk tussen de 3 en 6 jaar oud zijn dus van de zesde generatie. Nu zie ik dat er een update is geweest tijdens de zesde generatie. Want je hebt de oudere versie met de simpele boordcomputer (hij lijkt monochrome te zijn) en de wat nieuwe versie met moderne navigatie en gedetailleerde scherm. Mijn vraag kan ik aan een type aanduiding, details of leeftijd zien welke van de twee de Fiesta is? | |
RedFever007 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:57 |
@DeBraad had/heeft een fiesta dacht ik | |
DeBraad | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:07 |
Nooit gehad | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:14 |
Goede keus als je haat hebt aan je leven | |
Resistor | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:27 |
Ik rij zo'n ding. Het is een auto, geen gevoelens van liefde (al is hij wel betrouwbaar) September 2015, en inderdaad ingebouwde navigatie/Bluetooth op een wat groter scherm dan ik in de vorige (weet niet eens meer hoe oud die was) had (en die had ook geen BT/navigatie) | |
trigt013 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:46 |
Leg eens uit in plaats van enkel een rare opmerking? | |
trigt013 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:48 |
Ik voel geen enkele liefde bij auto's. Ik wil van A naar B met muziek en liefst zo zuinig mogelijk. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:51 |
Veel te zwaar, als een boot in een bocht, stuurt niet fijn, baggerplastic op rare dragende plaatsen, dikke stront door een trechter is sneller etc.etc.etc. | |
trigt013 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:53 |
Mijn auto hoeft niet snel te zijn....boeit mij compleet niets. Ik ben het type bejaarde qua rijstijl. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:57 |
In Duitsland kan het nog wel eens leuk zijn veilig een uitvoegstrook te verlaten of een klavertje in de spits met een lekker gevoel pakken. | |
Sometimes | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:08 |
In de B-klasse is de Fiesta juist een van de auto's met de betere wegligging. | |
Sometimes | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:10 |
Kijk naar de neus; het model van na de facelift heeft een grote grille boven de bumper, het model van voor de facelift een smalle strook. Het gaat overigens om de MK7 en MK7,5. Toevoeging: het model van na de facelift heeft de 1.0 3-cilinder motor. Deze rijden (indien met turbo, de uitvoeringen met 100 of 125 pk) heel prettig; vlot en zuinig. [ Bericht 6% gewijzigd door Sometimes op 13-10-2020 16:23:45 ] | |
Sometimes | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:30 |
Ik zit nog even goed te lezen wat je eigenlijk schrijft. De simpele boordcomputer (klein scherm) met de "telefoontoetsen" eronder, dat is de MK7 (met of zonder facelift). De Fiesta met het rechtopstaande aanraakscherm (meestal 8") is de MK8; dat is geen facelift, maar een geheel nieuw model vanaf 2017. Motoren zijn deels hetzelfde als bij het voorgaande model. Als je het lastig vindt om die modellen aan de buitenkant uit elkaar te houden (binnenkant is totaal anders) dan kan je ook daar naar de grille kijken. De oude heeft het breedste deel aan de onderzijde, de nieuwe aan de bovenzijde. | |
monsterd. | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:49 |
In de familie hebben we een MK7, technisch hele comfortabele auto’s. Niets aan te merken eigenlijk. De nieuwste generatie daarentegen vind ik inleveren op gedrag. Heb deze wel eens een dagje gereden als leenauto, maar het zit niet lekker, weinig pit in het blok en de navigatie is weliswaar mooier en handig vanwege CarPlay maar het rijgedrag vind ik super irritant. Ik zou daarom per definitie kiezen voor het goedkopere, oudere model en een mooie titanium versie uitzoeken. | |
monsterd. | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:50 |
En wikipedia is je vriend voor verschillen in generatie overigens | |
Kriegel | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:55 |
Het scherm dat TS waarschijnlijk eerder bedoelt was een optie op de facelift van 2013. Ze zijn dus geleverd met zowel het oude monochrome schermpje (maar nu blauw, was rood) en een iets groter kleurenscherm met uitgebreidere navigatiemogelijkheid. Maar dus wel nog in het dashboard, niet erbovenop. Ik heb zelf overigens die laatste. Niet dat ik 'm ooit voor navigatie gebruik, maar de interface is ook gewoon prettiger. Weet niet of die Sony stereo standaard bij dat scherm kwam, maar ook die bedient met z'n centrale multiknop wat handiger dan dat malle basisding dat op een ouwe Nokia lijkt. Enne, of de Fiėsta van 2008-2016 een MK6 of MK7 is hangt geloof ik af van aan wie je het vraagt, een Brit of een andere Europeaan. Die eilandbewoners hebben ergens een extra model gehad. Erg irritant want overal op internet krijg je dus voor de helft de verkeerde zoekresultaten. Beter gewoon jaartal gebruiken. [ Bericht 3% gewijzigd door Kriegel op 13-10-2020 17:31:01 ] | |
Sometimes | dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:57 |
Wikipedia houdt een andere nummering aan voor de generaties dan gangbaar is. Ik heb een Fiesta van het huidige model. De uitvoeringen zonder turbo (1,1 liters) zijn inderdaad traag. De turboversies (100 / 125 / 140 pk) komen prima vooruit. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:04 |
Ligt eraan waar je van houdt denk ik. Het moet een beetje bewegelijk zijn. | |
trigt013 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:24 |
denk je wel voor deze info. | |
trigt013 | dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:26 |
tnx voor deze verduidelijking | |
Kriegel | dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:39 |
Gewoon naar de kont kijken is een makkelijkere manier dan de neus. De 2008-2016 heeft verticale achterlichten en vanaf 2017 zijn ze horizontaal. De nieuwe is ook een stuk breder, grotere auto in z'n totaliteit. Moet eerlijk zeggen dat die kaasschaaf voorop daar erg van profiteert, die ziet er bij de mijne uit als de neus van een kruimeldief. Leuk op de Focus en Mondeo, paste niet echt op de Fiesta van toen. Te smal. De eerste versie had een mooiere voorkant die tenminste bij het overige lijnenspel paste. Desondanks een facelift genomen omdat ie verder beter is. Helemaal geen onprettig sturende auto trouwens. [ Bericht 4% gewijzigd door Kriegel op 13-10-2020 18:48:20 ] | |
lipje | dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:12 |
Kan je beter een Alto nemen, die is het zuinigst. Een fiesta is redelijk oude techniek in een modern jasje. Het uitrustingsniveau bepaalt of je een monochroom of kleurenscherm hebt. Een groter (kleuren) scherm was optie. Bij nader inzien is de facelift wel een totaal ander interieur. Meer zoals de nieuwste... [ Bericht 6% gewijzigd door lipje op 13-10-2020 20:22:09 ] | |
Fer | dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:22 |
Ford: Lawaaige wielophanging, dooie motor, redelijk kwaliteit, matige electronica Liever een Ibiza of Fabia, RIO of i20 | |
Kriegel | dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:04 |
Een Ecoboost is beslist geen oude techniek, moderne turbo 3-pitter, zeer soepel en zonder de trillingen die je van zo'n apparaat verwacht. De turboloze instappers hebben hetzelfde geavanceerde blokje verder (maar driecylinder zonder beademing is per definitie niet vooruit te branden, dus kut). Die Duratec van voor de facelift is een ander verhaal, dat wel. Praktisch hetzelfde blok als midden jaren '90, maar op de 1.6 zowaar voor het eerst met variabele kleptiming (wow). | |
daNpy | dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:09 |
En het interieur is kwalitatief stukken beter dan bijv een Polo van dezelfde tijd. De stoelen zijn beter en al met al is het een completere auto Wat @Fer zegt klopt wel, de motor komt niet echt vooruit.
| |
lipje | woensdag 14 oktober 2020 @ 00:36 |
Die ken ik maar al te goed, die ligt in de burgerbak | |
Kriegel | woensdag 14 oktober 2020 @ 00:54 |
Op zich een prima motortje verder, geen slechte techniek en die VVT geeft 'm een nuttiger koppelverloop dan de piekige versies daarvoor. Maar ja, dat was dus idd wel ouwe wijn in nieuwe zakken. | |
Fer | woensdag 14 oktober 2020 @ 06:53 |
1.0 EcoBoost schakelt nog een cilinder uit bij lage belasting. Trilt als een vw met kapotte bobine dan. | |
Sometimes | woensdag 14 oktober 2020 @ 07:50 |
Ik herken dat echt helemaal niet. De 1.0 Ecoboost turbo blokjes komen meer dan prima vooruit. | |
daNpy | woensdag 14 oktober 2020 @ 08:16 |
Kan een kwestie van perspectief zijn. Ik vond het opvallend traag, misschien heb ik een slechte gereden. | |
Sometimes | woensdag 14 oktober 2020 @ 08:31 |
Was het er wel eentje met turbo? | |
daNpy | woensdag 14 oktober 2020 @ 10:03 |
Die zat er wel op ja, dat merkte ik wel. Maar het is niet dat ik dacht "nou die turbo gaaaaaaaaaaaaat" | |
Kriegel | woensdag 14 oktober 2020 @ 12:05 |
Nooit iets dergelijks gemerkt, en 80% van mijn ritten zijn snelweg op de CC. Doet de 1.0 dat eigenlijk wel? Misschien bedoel je de 1.5. | |
Sometimes | woensdag 14 oktober 2020 @ 12:57 |
Doet ‘ie vanaf 2020 (grofweg). Mijne heeft het ook niet (2018). | |
Kriegel | woensdag 14 oktober 2020 @ 13:35 |
Ah zo. Die van mij is van 2014 dus voilą. | |
SicSicSics | donderdag 15 oktober 2020 @ 10:55 |
Ik heb er drie op rij gehad; 1.6 bezine 1.6 diesel 1.6 diesel econetic Allen van de zesde generatie. Handgeschakeld. Wel even opletten dat je een Titanium pakt. Het liefst met voorruit verwarming. Leuke auto, vooral de 1.6 benzine. Reed prima en met mijn (bijna) 2 meter voldoende ruimte. Meer dan bij de concurrentie. Was overigens voor de tijd van kleuren- en touchscreen. Was inderdaad een monochroom schermpje in het middenconsole en de USB aansluiting zat onder de handrem. [ Bericht 11% gewijzigd door SicSicSics op 15-10-2020 13:36:57 ] | |
trigt013 | donderdag 15 oktober 2020 @ 14:48 |
Ik zat persoonlijk te denken aan de 1.0 simpel omdat die zuiniger is. | |
SicSicSics | donderdag 15 oktober 2020 @ 15:06 |
Snap ik, maar dan zou ik zeker voor de 1.0 ecoboost gaan. 2012 versie 100 pk met handbak of powershift. 2012 versie 125 pk met handbak. 2014 versie 140 pk met handbak. Als je een beetje lol wil hebben. Geen idee of dat je verbruik weer om zeep helpt overigens. Kosten nog aardig wat overigens en zeker in de hogere pk's heb je minder keus. | |
SicSicSics | donderdag 15 oktober 2020 @ 15:08 |
https://www.autoblog.nl/n(...)-aankoopadvies-66717 | |
Sjeeser | zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:59 |
Ecoboost is inderdaad zuiniger. Ik heb de 100 PK-versie in mijn MK8, al is hij inmiddels gechipt naar 140 PK. Hierdoor is hij nog zuiniger. Hiervoor had ik een MK7, met een 1.25 82 PK-motor. De Ecoboost een stuk leuker om mee te rijden | |
Bocaj | zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:04 |
Ik meen dat die ecoboost motoren een distributieriem hebben die in olie loopt. De riemen zijn heel gevoelig welke olie ze hebben gehad... Mocht dat ooit de verkeerde zijn geweest dan lost de riem zich op en delen ervan verstoppen het oliepompfilter... | |
Geelman | donderdag 22 oktober 2020 @ 08:12 |
Ik heb een Fiesta Mk7 uit 2010, de 1.25. Goed, hij heeft pas 91.000 km gelopen, maar tot nu toe ben ik erg tevreden over deze auto. Omdat hij destijds nieuw gekocht is door een familielid ken ik de hele historie van de auto en buiten regulier onderhoud is er nooit wat mee aan de hand geweest. Kortom, erg betrouwbaar. Ook het onderhoud is voordelig. Verder is de wegligging prima en kan ik de styling ook wel waarderen. Een tip: neem de 1.6 of 1.0 ecoboost. Het onderstel is best sportief en dan is het een beetje zonde als je het met 80 pk moet doen... |