abonnement Unibet Coolblue
pi_195607768
hallo
Ik ben student en heb een diagnose autisme, wat het voor mij moeilijk maakt werk te vinden. Maar sinds 2015 krijg je geen wajong meer met deze diagnose.
Ik heb gehoord dat het mogelijk is bijstand te krijgen als student.
Heb zelf echter te horen gekregen dat ik maar moet gaan lenen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
pi_195607921
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:57 schreef Dispenser22 het volgende:
hallo
Ik ben student en heb een diagnose autisme, wat het voor mij moeilijk maakt werk te vinden. Maar sinds 2015 krijg je geen wajong meer met deze diagnose.
Ik heb gehoord dat het mogelijk is bijstand te krijgen als student.
Heb zelf echter te horen gekregen dat ik maar moet gaan lenen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Jr, zal moeten lenen, of nog liever je uitgave beperken. Mocht een bijbaan, medisch gezien niet kunnen en je bent o.a opgenomen in het doelgroepregister kan je mogelijk wel studietoeslag krijgen van de gemeente.
pi_195608017
Je hebt geen recht omdat studiefinanciering een zogenaamde voorliggende voorziening is. Wel heb je mogelijk recht op een individuele studietoelagen. Die moet je bij de gemeente waar je woont aanvragen.

https://www.rijksoverheid(...)%82%AC-300-per-maand
pi_195608361
bedankt voor de tip. Blijkbaar is dat in mijn gemeente (Den Haag) 150 euro per maand. Dat is niet eens de helft van mijn huur maar het is iets.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:32:01 #5
338319 ZarB
Piña colada
pi_195608503
Heb je al meer gedaan dan alleen zoeken naar financiele opties? Ben je wel in staat om te werken (een wajong is niet alleen maar gebaseerd op een diagnose)? Ga eens langs het uwv of hulpverleningsinstantie.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195608558
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:32 schreef ZarB het volgende:
Heb je al meer gedaan dan alleen zoeken naar financiele opties? Ben je wel in staat om te werken (een wajong is niet alleen maar gebaseerd op een diagnose)? Ga eens langs het uwv of hulpverleningsinstantie.
Ja er wordt nu voor mij gekeken naar een 'indicatie banenafspraak' https://www.uwv.nl/partic(...)icatie-banenafspraak
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:38:49 #7
338319 ZarB
Piña colada
pi_195608627
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:35 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

Ja er wordt nu voor mij gekeken naar een 'indicatie banenafspraak' https://www.uwv.nl/partic(...)icatie-banenafspraak
Dat is mooi. Dan zou ik eerst die afspraak aangaan en kijken of het iets oplevert. Dan kun je daarna altijd nog met het uwv in gesprek over inkomen krijgen op een andere manier dan werken.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195608894
Hoe oud ben je?
Bijstand en studeren gaat niet samen, het is 1 van de 2.

In het verleden kon je inderdaad ca 1000 wajong krijgen wanneer je studeerde, dit is gelukkig afgeschaft want er werd extreem veel misbruik van gemaakt.


Maar je kan ook je studie stoppen en richten op werken desnoods met een deeltijd opleiding.
Interessant he ?
pi_195609589
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:49 schreef Zwolsboy het volgende:
Hoe oud ben je?
Bijstand en studeren gaat niet samen, het is 1 van de 2.

In het verleden kon je inderdaad ca 1000 wajong krijgen wanneer je studeerde, dit is gelukkig afgeschaft want er werd extreem veel misbruik van gemaakt.

Maar je kan ook je studie stoppen en richten op werken desnoods met een deeltijd opleiding.
ben 24. ik heb overwogen te stoppen, maar heb een prestatiebeurs van 20k die wordt omgezet in een gift als ik afstudeer en ben al halverwege de opleiding. (hbo Finance & Control).
pi_195609717
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 14:20 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

ben 24. ik heb overwogen te stoppen, maar heb een prestatiebeurs van 20k die wordt omgezet in een gift als ik afstudeer en ben al halverwege de opleiding. (hbo Finance & Control).
In deze bedrijfstak is autisme eerder een voor- dan een nadeel dus maak je geen zorgen over je baankansen.
pi_195609776
In die sector vind je bijna altijd goed betaald werk, stevig lenen en terug betalen merk je niet eens.

Woon je op kamers?
Interessant he ?
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:58:54 #12
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195612932
Hier moet je toch een (gesubsidieerde) bijbaan mee kunnen vinden, digitaal bonnen kloppen ergens? Desnoods met hulp. Je vooruitzichten zijn vaktechnisch vast goed.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195613274
Maximaal lenen, maximaal leven.
Als je niet je huur kan betalen met een maximale lening gaat er toch iets fout
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_195613346
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:13 schreef ikweetnietwat het volgende:
Maximaal lenen, maximaal leven.
Als je niet je huur kan betalen met een maximale lening gaat er toch iets fout
ik heb het afgelopen jaar ook maximaal bijgeleend.
ik woon op ene studio en kan er idd mijn huur en andere kosten mee betalen.
Dan heb ik wel een studieschuld van 35k als ik afstudeer dus twijfel nog of dat een goed idee is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dispenser22 op 13-10-2020 17:19:04 ( ,) ]
pi_195613374
Waarvan 20k een gift gaat worden bij afstudere ? 15k schuld is peanuts, met een startersbaan in jouw sector ben je er met een ruime jaar vanaf
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_195613389
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:17 schreef ikweetnietwat het volgende:
Waarvan 20k een gift gaat worden bij afstudere ? 15k schuld is peanuts, met een startersbaan in jouw sector ben je er met een ruime jaar vanaf
nee, 35k leenfase en nog 20k prestatiebeurs. ik heb nu 13k schuld, dus 2 jaar bijlenen is nog eens 20k erbij.
pi_195613479
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:58 schreef Andromache het volgende:
Hier moet je toch een (gesubsidieerde) bijbaan mee kunnen vinden, digitaal bonnen kloppen ergens? Desnoods met hulp. Je vooruitzichten zijn vaktechnisch vast goed.
dat lijkt mij ook wel een goede optie. heb dat een paar maanden gedaan maar kreeg een conflict met mijn baas.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:45:07 #18
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195613904
Straks 1000 per maand sparen. Komt in no time goed.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195619442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:17 schreef ikweetnietwat het volgende:
Waarvan 20k een gift gaat worden bij afstudere ? 15k schuld is peanuts, met een startersbaan in jouw sector ben je er met een ruime jaar vanaf
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:45 schreef Andromache het volgende:
Straks 1000 per maand sparen. Komt in no time goed.
Dat is wel heel ambitieus. Het startsalaris is ongetwijfeld niet direct 2x modaal. En de vraag is of TS tegen die tijd nog steeds in een studio wil wonen of dat z'n lasten behoorlijk gaan toenemen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195625979
Vind het knap dat iemand met autisme zo'n opleiding (hbo Finance & Control) kan doen, heb zelf ook autisme, ADHD en een vorm van sociale contact stoornis en ook wajong. Inmiddels ben ik 55 jaar en in ruim 40 jaar tijd heb ik nog nooit kunnen studeren, geen diploma gehaald of enigszins kunnen werken, zelfs als vrijwilliger, weekend hulp wilde ze mij al nergens.

Al heb ik liever wajong dan bijstand. :)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 06:55:08 #21
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_195626051
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:45 schreef Andromache het volgende:
Straks 1000 per maand sparen. Komt in no time goed.
Naïef. Dat kan echt niet zomaar. Eerder 200-300 per maand, maar als je straks moet verhuizen naar de randstad kan je dat vergeten.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:35:20 #22
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195627807
Met 2800 per maand heb je netto ca. 2250. Op studentenniveau blijven besteden, en je houdt ca. 1000 per maand over.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 14 oktober 2020 @ 10:01:49 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195628233
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:16 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

ik heb het afgelopen jaar ook maximaal bijgeleend.
ik woon op ene studio en kan er idd mijn huur en andere kosten mee betalen.
Dan heb ik wel een studieschuld van 35k als ik afstudeer dus twijfel nog of dat een goed idee is.
Mijn advies is om wel je opleiding af te maken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195629716
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:35 schreef Andromache het volgende:
Met 2800 per maand heb je netto ca. 2250. Op studentenniveau blijven besteden, en je houdt ca. 1000 per maand over.
Als je 1k per maand kunt aflossen, dan moet je als afgestudeerde bijna dertiger nog wel even 3 jaar op je studentenkamer/studio blijven wonen en op een studentenbudget blijven leven. Niet iedereen zal dat willen/kunnen. Eventuele rente niet meegerekend.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 14 oktober 2020 @ 12:08:18 #25
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195630684
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je 1k per maand kunt aflossen, dan moet je als afgestudeerde bijna dertiger nog wel even 3 jaar op je studentenkamer/studio blijven wonen en op een studentenbudget blijven leven. Niet iedereen zal dat willen/kunnen. Eventuele rente niet meegerekend.
Ik ken een aantal mensen met iets in het ASS die dat prima konden en zeer gedisciplineerd spaarden/zich dingen konden ontzeggen. Mijn referentiekader, toegegeven, maar toch.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195636458
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 06:34 schreef -Hakuna- het volgende:
Vind het knap dat iemand met autisme zo'n opleiding (hbo Finance & Control) kan doen, heb zelf ook autisme, ADHD en een vorm van sociale contact stoornis en ook wajong. Inmiddels ben ik 55 jaar en in ruim 40 jaar tijd heb ik nog nooit kunnen studeren, geen diploma gehaald of enigszins kunnen werken, zelfs als vrijwilliger, weekend hulp wilde ze mij al nergens.

Al heb ik liever wajong dan bijstand. :)
Het gaat ook niet zonder vallen en opstaan. Vooral het vinden van een stageplek is een probleem gebleken.
pi_195640187
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:17 schreef ikweetnietwat het volgende:
Waarvan 20k een gift gaat worden bij afstudere ? 15k schuld is peanuts, met een startersbaan in jouw sector ben je er met een ruime jaar vanaf
Wat verwachten jullie dat iemand met een HBO Finance en Control bachelor diploma op zak verdient als starter?
pi_195640610
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:52 schreef PietjeKlaassen het volgende:

[..]

Wat verwachten jullie dat iemand met een HBO Finance en Control bachelor diploma op zak verdient als starter?
Ik ben best wel jaloers op salarissen van controllers en finance managers die ik ken en die zijn bijna allemaal ruim onder de 30.
pi_195640747
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:08 schreef exelletor het volgende:

[..]

Ik ben best wel jaloers op salarissen van controllers en finance managers die ik ken en die zijn bijna allemaal ruim onder de 30.
Ik werk in de accountancy. Er is een groot tekort binnen de branche, werkdruk neemt toe en het is geen vetpot om het zo maar te zeggen.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 22:30:48 #30
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195645292
Ik had als WO-starter in 2013 2800. Met een dergelijke HBO-opleiding moet dit tegenwoordig toch ook ongeveer lukken? In principe? Ik lees her en der 2600 op verouderde websites.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195696198
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:09 schreef Jaeger85 het volgende:
Je hebt geen recht omdat studiefinanciering een zogenaamde voorliggende voorziening is. Wel heb je mogelijk recht op een individuele studietoelagen. Die moet je bij de gemeente waar je woont aanvragen.

https://www.rijksoverheid(...)%82%AC-300-per-maand
Misschien een domme vraag maar kun je dit ook met terugwerkende kracht krijgen? Aangezien autisme aangeboren is, heb ik er al m'n hele leven last van.
pi_195696292
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 17:16 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

Misschien een domme vraag maar kun je dit ook met terugwerkende kracht krijgen? Aangezien autisme aangeboren is, heb ik er al m'n hele leven last van.
In principe niet nee. Het recht gaat pas lopen vanaf moment aanvraag.
pi_195696295
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 17:16 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

Misschien een domme vraag maar kun je dit ook met terugwerkende kracht krijgen? Aangezien autisme aangeboren is, heb ik er al m'n hele leven last van.
Ik heb een wajong om psychiatrische redenen en bij mij is alles kwijtgescholden. Dit is wel een tijd terug, ik weet niet of dat nog zo is. Maar het is toen met een doktersverklaring via DUO geregeld (de decaan heeft hier formulieren voor en die moet ook goedkeuring namens de opleiding geven). Dit hebben we/ze geregeld toen ik besloot te stoppen met de opleiding. Hoe het zit als je nog studeert weet ik niet, maar bespreek dit met de decaan, die weet het wel
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195696361
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 17:22 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik heb een wajong om psychiatrische redenen en bij mij is alles kwijtgescholden. Dit is wel een tijd terug, ik weet niet of dat nog zo is. Maar het is toen met een doktersverklaring via DUO geregeld (de decaan heeft hier formulieren voor en die moet ook goedkeuring namens de opleiding geven). Dit hebben we/ze geregeld toen ik besloot te stoppen met de opleiding. Hoe het zit als je nog studeert weet ik niet, maar bespreek dit met de decaan, die weet het wel
ok, interessant. Ik heb daar idd ook over gelezen dat dat mogelijk is.. https://educatie-en-schoo(...)-omstandigheden.html
Ga ik zeker bespreken, bedankt.
pi_195696452
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 17:27 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

ok, interessant. Ik heb daar idd ook over gelezen dat dat mogelijk is.. https://educatie-en-schoo(...)-omstandigheden.html
Ga ik zeker bespreken, bedankt.
Misschien kun je beter op de site van DUO of de rijksoverheid kijken voor de voorwaarden. Dat lijkt me net wat betrouwbaarder :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195696764
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 17:32 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Misschien kun je beter op de site van DUO of de rijksoverheid kijken voor de voorwaarden. Dat lijkt me net wat betrouwbaarder :)
Dit is wat ik zo snel vond: ze kunnen de aanloopfase stopzetten, of als je al aflost de aflossing stopzetten.
Is bij jouw alles kwijtgescholden en hoeveel was dit?
pi_195697054
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 17:52 schreef Dispenser22 het volgende:

[..]

Dit is wat ik zo snel vond: ze kunnen de aanloopfase stopzetten, of als je al aflost de aflossing stopzetten.
Is bij jouw alles kwijtgescholden en hoeveel was dit?
Ik weet voor nu de regels niet hoor! En alles is kwijtgescholden en hoeveel is privé
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')