abonnement Unibet Coolblue
pi_195601312
Beste vrienden,

Ik werk momenteel bij een groot commercieel kantoor waar veel hoogopgeleide (master+) jonge mensen werken met ambitie, echter zorgt dit ook voor een angstcultuur waardoor mensen zich niet durven uit te spreken om event. promoties niet mis te lopen. En je raadt het natuurlijk al: ik heb het wel gedaan. Ik heb een keer met een manager een discussie gehad en wat denk je?

Eindbeoordeling: ‘ClubMonza dient open te staan voor feedback en meer op te pikken van een manager die qua hiërarchie boven hem staat.’

Dus geen bonus ontvangen dit jaar en als ik aangeef dat de overige 51 weken wel goed heb gepresteerd en naast deze discussie geen andere discussies of aanvaringen heb gehad, wordt er gewoon gezwegen en gezegd dat dit zwaar weegt, omdat dit niet conform de normen en waarden van het kantoor is.

Ik voel mij niet begrepen en het harde werken van het afgelopen jaar is niet beloond. Terwijl allerlei middelmatige collega’s wel bonus hebben gehad, maar ik dus niet vanwege die discussie/aanvaring met de manager.

Ik heb nu 2 opties:
1. Naar de concurrent gaan, waarschijnlijk zelfde gezeik, maar wel goed voor mijn ontwikkeling een leercurve;
2. Naar de overheid en deze enge wereld achter mij laten.

Ik hoor graag van jullie!
pi_195601356
ClubMonza _O_ sorry keihard offtopic, maar mooie memories
pi_195601373
HR inschakelen.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 04:33:56 #4
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195601772
Wegwezen
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195601835
Ja ik weet niet of dit topic in WGR thuis hoort. Het is aanpassen of oprotten. Als je het niet bevalt dan ga je maar iets anders zoeken, hoe oneerlijk het ook is. In je eentje zal je nooit die bedrijfscultuur veranderen. Diegenen die dat mogelijk wel kunnen starten zijn diegenen boven aan de ladder, maar die zullen niet beter weten en om die reden geen noodzaak zien voor verandering. (Zelfde zie je in de academische wereld btw)
Of je er wil blijven werken is aan jou. Dat heeft vooral met voorkeur te maken. De een haalt het meest uit zich zelf in zo'n cultuur en de ander gaat er aan ten onder. Wij weten niet wat bij jou past (hoewel we door dit topic wel een idee hebben natuurlijk).
De cultuur bij de directe concurrent zal waarschijnlijk niet anders zijn. Ga opzoek naar een kleiner commercieel kantoor of ga werken voor de overheid. Denk er wel over na dat je bij die twee ook genoeg problemen tegen gaat komen als je je bek open trekt op de momenten dat je dat juist niet moet doen.
Al gekeken naar kleinere kantoren waar je misschien bij kan werken?
pi_195601845
Btw, pro-tip. Als je een sollicitatie bij een andere werkgever hebt, ga dan niet negatief over je huidige werkgever praten en ga helemaal niets zeggen over deze aanvaring. Zeg dat je opzoek bent naar een nieuwe uitdaging, maar maak op geen enkele manier duidelijk dat jij iemand bent die aanvaringen heeft met managers.
pi_195601986
Je kunt het daar wel schudden, tenzij je boven het niveau van je leidinggevende bondgenoten hebt zitten.

Op de top van de apenrots geldt maar 1 ding en dat is loyaliteit.

Maar dan heb je van die arrogante vaak net afgestudeerde academici die het wel even denken beter te weten. :D
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_195602273
Als het echt zo is zoals jij het ziet: escaleren en hopen dat boven jouw manager iemand zit die leidinggeven wel snapt.
pi_195602301
Welke bedrijfstak is dit eigenlijk? Persoonlijk zou ik dit soort eikels als manager slecht handelen
pi_195602312
Dat gezegd hebbende... Misschien is het als externe anders maar ik ben het graag heel erg oneens met managers en andere mensen. En dan geef ik dat ook te kennen. Meestal wordt dat op de een of andere manier gewaardeerd - mits gefundeerd
pi_195602378
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 06:51 schreef Holy_Goat het volgende:
Dat gezegd hebbende... Misschien is het als externe anders maar ik ben het graag heel erg oneens met managers en andere mensen. En dan geef ik dat ook te kennen. Meestal wordt dat op de een of andere manier gewaardeerd - mits gefundeerd
door wie wordt het precies "op de een of andere manier gewaardeerd"?
pi_195602416
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

door wie wordt het precies "op de een of andere manier gewaardeerd"?
Door wie ik ingehuurd word. Zelfs als ik weer eens zit te zeiken over iets dat niet eens per se in mijn straatje valt.
pi_195602444
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:07 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Door wie ik ingehuurd word. Zelfs als ik weer eens zit te zeiken over iets dat niet eens per se in mijn straatje valt.
je aanhoren is iets anders dan t waarderen.
pi_195602446
Voorbeeld: manager x huurt Hg in om rapportage te bouwen. Hg ziet dat de connectie enorm knullig opgezet is. Hg kan in principe gewoon doen wat gevraagd is maar kan het niet laten dit aan te geven bij manager en dat zelfs licht over door te drammen / zelfs te passeren om het goed aan te geven of liefst aangepast te krijgen. Hg maakt rapportage op nieuwe connectie, iedereen super blij.

Terwijl Hg weet dat er minstens 5 internen waren die er net zo over dachten maar zeiden dat ze er vanwege hun positie niet durfden aan te kaarten of zich er hard voor durfden te maken of de manager durfden te passeren
pi_195602448
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:07 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Door wie ik ingehuurd word. Zelfs als ik weer eens zit te zeiken over iets dat niet eens per se in mijn straatje valt.
:') Dat kun je ook zien als een stukje commitment. Vanwaar de keuze om het op de meest negatieve manier denkbaar te formuleren?
pi_195602476
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:13 schreef Holy_Goat het volgende:
Voorbeeld: manager x huurt Hg in om rapportage te bouwen. Hg ziet dat de connectie enorm knullig opgezet is. Hg kan in principe gewoon doen wat gevraagd is maar kan het niet laten dit aan te geven bij manager en dat zelfs licht over door te drammen / zelfs te passeren om het goed aan te geven of liefst aangepast te krijgen. Hg maakt rapportage op nieuwe connectie, iedereen super blij.

Terwijl Hg weet dat er minstens 5 internen waren die er net zo over dachten maar zeiden dat ze er vanwege hun positie niet durfden aan te kaarten of zich er hard voor durfden te maken of de manager durfden te passeren
Faal van die manager dat hij wel open staat voor die feedback, maar dat hij zijn eigen mensen niet zo ver krijgt om die te geven. Heb je toen ook teruggekoppeld dat jij niks nieuws verteld, maar dat je intern vergelijkbare geluiden hebt opgevangen?

Zelf zie ik trouwens eerder dat internen zich op zich wel durven uitspreken, maar door de stroperigheid en de traagheid van de organisatie maken ze zich er op een gegeven moment niet meer hard voor. En iemand van buiten is nog niet helemaal murw geslagen door die dynamiek, dus die agendeert het wel gewoon opnieuw en blaast het opnieuw leven in.
pi_195602479
Wat een kut bedrijf
pi_195602512
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]

je aanhoren is iets anders dan t waarderen.
Ja kijk ik snap dat het soms heel anders werkt. Maar zeker bij vastgeroeste processen in corporates gaat er volgens mij nooit wat veranderen totdat iemand ingehuurd word om er wat van te vinden. En ik denk dat je daar als bedrijf dan wat aan hebt.

Normaliter zijn dat mensen van KPMG of McKinsey die door een bestuurslaag ingehuurd worden om hun impopulaire visie te bevestigen. Zo komt een manager voor veel geld er mee weg door beslissingen die hij zelf wil doordrukken door een extern bedrijf te laten nemen. Naja, niet echt, maar wel: McKinsey zegt het, we betaalden ze een miljoenmiljard euro, dus ze zullen wel gelijk hebben. Pakt het goed uit dan krijgt de bestuurslaag alle Kudos, pakt het slecht uit dan kunnen ze wijzen naar het externe bedrijf.

Even terug naar mijn eigen ervaring: er zat een project in multidisciplinair team al super lang in het slop. Schoot maar niet op want project owner is redelijk incapabel. Toen die op vakantie was voor een week of 4 heb ik in de eerste week geprobeerd of de project manager wilde escaleren en beslissingen wilde nemen om het project vlot te trekken. Die durfde dat niet want zou dan tegen owner in gaan en mogelijk bonus mislopen. Dus ik ben naar de manager van owner gegaan, boel uitgelegd, fiat gekregen en gedaan wat ik wilde doen. Manager vond dat spannend, maar nu hij mij de schuld kon geven feitelijk was het wel ok. Drie weken later was het project weer op full speed, owner kwam terug en is bijgepraat en was super blij want het project leek gered.

Dat kwam in dit geval puur omdat iemand voorbij een manager durfde te gaan. Mijn bijdrage was echt minimaal, het enige wat ik gedaan is zorgen van de schuld krijgen weggenomen waarna het team weer ging rollen.

Stom eigenlijk
pi_195602521
Ik heb die apenrots ook moet trotseren om te komen waar ik nu ben. En het is nóg een apenrots.
Van boven is die echter een stuk makkelijker dan van beneden.

Is het het allemaal waard geweest? Nah....

Ik zou serieus kijken naar andere opties buiten dit bedrijf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2020 07:25:36 ]
pi_195602526
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:13 schreef Chia het volgende:

[..]

:') Dat kun je ook zien als een stukje commitment. Vanwaar de keuze om het op de meest negatieve manier denkbaar te formuleren?
Daar heb je gelijk in. Wat ik inderdaad bedoel is dat ik het altijd zie als mijn taak om 'verbeterpunten' in ieder geval te melden en liefst verbeterd te krijgen. Dat gezegd hebbende: soms moet je wel weten wanneer je je bek moet houden en daar word ik gelukkig langzaam beter in. Pick your battles zeg maar ;)
pi_195602533
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:18 schreef Chia het volgende:

[..]

Faal van die manager dat hij wel open staat voor die feedback, maar dat hij zijn eigen mensen niet zo ver krijgt om die te geven. Heb je toen ook teruggekoppeld dat jij niks nieuws verteld, maar dat je intern vergelijkbare geluiden hebt opgevangen?

Zelf zie ik trouwens eerder dat internen zich op zich wel durven uitspreken, maar door de stroperigheid en de traagheid van de organisatie maken ze zich er op een gegeven moment niet meer hard voor. En iemand van buiten is nog niet helemaal murw geslagen door die dynamiek, dus die agendeert het wel gewoon opnieuw en blaast het opnieuw leven in.
Goed punt ook van dat murw slaan en dynamiek. Denk dat dat zeker voor de helft bijdraagt.

Maar als een manager dominant is dan krijg je dus wel precies die faal die jij beschrijft: niemand durft wat te zeggen.
pi_195602538
quote:
80s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:25 schreef F.Sinatra het volgende:
Ik heb die apenrots ook moet trotseren om te komen waar ik nu ben. En het is nóg een apenrots.
Van boven is die echter een stuk makkelijker dan van beneden.

Is het het allemaal waard geweest? Nah....

Ik zou serieus kijken naar andere opties buiten dit bedrijf.
Hoe meer naar boven hoe politieker die rots ook wordt heb ik het idee. En aangezien ik daar niet goed in ben en totale schijt aan heb zou ik daar nooit lang kunnen zitten :P
pi_195602567
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:26 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Wat ik inderdaad bedoel is dat ik het altijd zie als mijn taak om 'verbeterpunten' in ieder geval te melden en liefst verbeterd te krijgen. Dat gezegd hebbende: soms moet je wel weten wanneer je je bek moet houden en daar word ik gelukkig langzaam beter in. Pick your battles zeg maar ;)
Maar het gaat die manager toch erom wat je tussen de regels door zegt? Het melden en verbeterd te krijgen straalt een en al passiviteit uit... en dat is waar je op wordt beoordeeld.

Je kunt ook pas naar je manager toestoppen als je al wat verbeteringen hebt doorgevoerd, zoet dat wat oplevert, maar om nog verder door te voeren heb je persoon X nodig of zoveel tijd om het op te voeren waarna het Y oplevert.

Je moet je manager niet met problemen opzadelen maar met oplossingen. En ja daar kan hij mee scoren bij de manager boven hem maar daar moet je je niet druk over maken, dat is hoe het nou eenmaal werkt.

En ja, net zo hard bij de overheid.
pi_195602584
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:35 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Maar het gaat die manager toch erom wat je tussen de regels door zegt? Het melden en verbeterd te krijgen straalt een en al passiviteit uit... en dat is waar je op wordt beoordeeld.

Je kunt ook pas naar je manager toestoppen als je al wat verbeteringen hebt doorgevoerd, zoet dat wat oplevert, maar om nog verder door te voeren heb je persoon X nodig of zoveel tijd om het op te voeren waarna het Y oplevert.

Je moet je manager niet met problemen opzadelen maar met oplossingen. En ja daar kan hij mee scoren bij de manager boven hem maar daar moet je je niet druk over maken, dat is hoe het nou eenmaal werkt.

En ja, net zo hard bij de overheid.
Eens. Alleen roepen is natuurlijk niet done. Dat het bij de overheid net zo is lijkt me ook; daar heb je immers ook apen.

Alhoewel het wellicht wel minder is dan bij een groot advocaten kantoor oid
pi_195602633
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:

2. Naar de overheid en deze enge wereld achter mij laten.

Sorry, maar als je niet tegen hierarchie kunt dan moet je vooral niet naar de overheid gaan. Bij de overheid heb je helemaal rangen en standen en als er iemand die een schaal boven je staat iets zegt dat heb je gewoon je mond te houden.
pi_195602688
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]

je aanhoren is iets anders dan t waarderen.
Een beetje modern bedrijf met dienende leiders weten dit wel degelijk te waarderen.
pi_195602862
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:

Ik heb nu 2 opties:
1. Naar de concurrent gaan, waarschijnlijk zelfde gezeik, maar wel goed voor mijn ontwikkeling een leercurve;
2. Naar de overheid en deze enge wereld achter mij laten.

Ik hoor graag van jullie!
Ga er maar niet vanuit dat je dit gezeik bij de overheid niet hebt. Daar is het ook een en al gepolitiseerd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195602940
In een bedrijf waar alleen ja knikken word getolereerd zou je sowieso niet moeten blijven.

Dat is geestelijk ook gewoon ongezond.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:34:10 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195602994
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:
Beste vrienden,

Ik werk momenteel bij een groot commercieel kantoor waar veel hoogopgeleide (master+) jonge mensen werken met ambitie, echter zorgt dit ook voor een angstcultuur waardoor mensen zich niet durven uit te spreken om event. promoties niet mis te lopen. En je raadt het natuurlijk al: ik heb het wel gedaan. Ik heb een keer met een manager een discussie gehad en wat denk je?

Eindbeoordeling: ‘ClubMonza dient open te staan voor feedback en meer op te pikken van een manager die qua hiërarchie boven hem staat.’

Dus geen bonus ontvangen dit jaar en als ik aangeef dat de overige 51 weken wel goed heb gepresteerd en naast deze discussie geen andere discussies of aanvaringen heb gehad, wordt er gewoon gezwegen en gezegd dat dit zwaar weegt, omdat dit niet conform de normen en waarden van het kantoor is.

Ik voel mij niet begrepen en het harde werken van het afgelopen jaar is niet beloond. Terwijl allerlei middelmatige collega’s wel bonus hebben gehad, maar ik dus niet vanwege die discussie/aanvaring met de manager.

Ik heb nu 2 opties:
1. Naar de concurrent gaan, waarschijnlijk zelfde gezeik, maar wel goed voor mijn ontwikkeling een leercurve;
2. Naar de overheid en deze enge wereld achter mij laten.

Ik hoor graag van jullie!
Even advocaat van de duivel, ik heb wel wat vragen en feedback bij dit verhaal.

Waar ging de discussie over en hoe is de band met je manager verder? Heeft het echt alleen maar te maken met die discussie? Ik vind het opvallend dat er in beoordeling heel letterlijk benoemd wordt dat je open moet staan voor feedback. Dat is een heel zwaar middel waarmee ze feitelijk al aan dossier bouwen doen. Ik ken geen enkele manager die een beoordeling zo geeft vanwege 1 lullige discussie, dan speelt er vaak veel meer.

Verder ook ZEER typisch, elke raddraaier en onruststoker roept dat zij de enigen zijn die zich uit durven spreken richting de leidinggevende. Als jij een raddraaier bent, dan heb je waarschijnlijk ook geroepen dat jij verwoordt wat iedereen denkt. Verder is de raddraaier altijd iemand die nu eenmaal is zoals hij is. De onruststoker hoeft zelf nooit te veranderen, het management past hun beleid maar aan. En collega's moeten maar leren dealen met het gedrag van de raddraaier.

Wat ik ook niet goed kan rijmen is een cultuur waarin ambitie en angst hand in hand gaan. Ik kan me zo voorstellen dat de angst in dit geval veel meer inhoudt dat veel mensen graag vooruitgang willen boeken en dat ze snappen dat je veelvuldig negatief uiten op de werkvloer de doodsteek is voor progressie.

Je vergeet optie 3: overwegen of je leidinggevende op sommige punten gelijk heeft, om vervolgens te werken aan die punten en de relatie met je leidinggevende.
Resistance is futile.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:38:09 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603038
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:51 schreef Dale. het volgende:
HR inschakelen.
We weten helemaal niet of de beoordeling terecht of onterecht is op basis van TS' zijn redelijk summiere verhaal.

Ik denk dat HR de manager in deze toe zal juichen. Maar weinig managers die zo effectief zijn in het kaderen van gedrag. Waarschijnlijk heeft de leidinggevende eerst al met HR overlegd over hoe dit aan te vliegen.
Resistance is futile.
pi_195603045
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Waar ging de discussie over en hoe is de band met je manager verder? Heeft het echt alleen maar te maken met die discussie? Ik vind het opvallend dat er in beoordeling heel letterlijk benoemd wordt dat je open moet staan voor feedback. Dat is een heel zwaar middel waarmee ze feitelijk al aan dossier bouwen doen. Ik ken geen enkele manager die een beoordeling zo geeft vanwege 1 lullige discussie, dan speelt er vaak veel meer.

Verder ook ZEER typisch, elke raddraaier en onruststoker roept dat zij de enigen zijn die zich uit durven spreken richting de leidinggevende. Als jij een raddraaier bent, dan heb je waarschijnlijk ook geroepen dat jij verwoordt wat iedereen denkt. Verder is de raddraaier altijd iemand die nu eenmaal is zoals hij is. De onruststoker hoeft zelf nooit te veranderen, het management past hun beleid maar aan. En collega's moeten maar leren dealen met het gedrag van de raddraaier.

Wat ik ook niet goed kan rijmen is een cultuur waarin ambitie en angst hand in hand gaan. Ik kan me zo voorstellen dat de angst in dit geval veel meer inhoudt dat veel mensen graag vooruitgang willen boeken en dat ze snappen dat je veelvuldig negatief uiten op de werkvloer de doodsteek is voor progressie.

Je vergeet optie 3: overwegen of je leidinggevende op sommige punten gelijk heeft, om vervolgens te werken aan die punten en de relatie met je leidinggevende.
:o Durf jij zo maar te zeggen dat het aan de TS kan liggen!
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:40:15 #32
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_195603069
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:19 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ga er maar niet vanuit dat je dit gezeik bij de overheid niet hebt. Daar is het ook een en al gepolitiseerd.
Ik heb een tijdje gedetacheerd gezeten bij een overheidsinstelling. Je hebt daar ook dergelijk volk rondlopen maar mijn ervaring is dat het (in ieder geval midden management) wel meevalt. Kom je wat hogerop (en dan vooral bij het volk wat zich direct moet verantwoorden tegenover de politiek) dan wordt het wel een pakkie erger.

Het ergst is wanneer je jezelf als vakkundige moet gaan verantwoorden tegenover een daadwerkelijke bestuurder die er de ballen verstand van heeft en alleen maar aan z'n politieke loopbaan denkt. In mijn geval was het mot met een wethouder die perse z'n zin moest krijgen. Ik moest binnen een week naar het gemeentehuis komen om uitleg te geven aan zijn excellentie. Toen ik probeerde uit te leggen waarom het niet kon werd ik verveeld aangekeken (zelden zoveel dedain gevoeld in m'n carrière, hoe durft dit lage ambtenaartje tegengas te geven??) en kreeg ik de boodschap dat het toch maar moest gebeuren. Kort daarna was ik klaar met m'n opdracht en heb ik tegen m'n detacheerder gezegd dat ik nooit meer in een ambtelijke organisatie wil werken en ze de in mijn ogen onvermijdelijke beroepsprocedure maar lekker zonder mij af moesten handelen (ik ga niet voor een rechter zitten liegen omdat een wethouder iets wil wat niet kan). Het doorgedrukte project is uiteindelijk voor RvS gekomen en toen door de rechter van tafel geveegd, dat was wel lekker om te lezen achteraf.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twiitch op 13-10-2020 08:56:46 ]
pi_195603114
De jaarlijkse beoordeling is lekker vroeg dit jaar :o

Ik hoop toch van harte dat je eindbeoordeling uitgebreider is gedocumenteerd dan die ene zin. En ik hoop dat je eindbeoordeling is gebaseerd op vooraf vastgestelde doelen, competenties, andere criteria/whatsoever.

En er is vast een vastgelegde procedure om bezwaar te maken tegen je beoordeling. En dan bedoel ik de volledige en formele route, niet sec in het voorbijgaan mondeling bij de direct leidinggevende die de beoordeling heeft gegeven even aankaarten...

Als je puur op basis van een akkefietje een negatieve beoordeling hebt, dan heb je er volgens jaar met gemak een tweede achteraan... Dossieropbouw :X
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195603123
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:44 schreef baskick het volgende:
De jaarlijkse beoordeling is lekker vroeg dit jaar :o

Ik hoop toch van harte dat je eindbeoordeling uitgebreider is gedocumenteerd dan die ene zin. En ik hoop dat je eindbeoordeling is gebaseerd op vooraf vastgestelde doelen, competenties, andere criteria/whatsoever.

En er is vast een vastgelegde procedure om bezwaar te maken tegen je beoordeling. En dan bedoel ik de volledige en formele route, niet sec in het voorbijgaan mondeling bij de direct leidinggevende die de beoordeling heeft gegeven even aankaarten...

Als je puur op basis van een akkefietje een negatieve beoordeling hebt, dan heb je er volgens jaar met gemak een tweede achteraan... Dossieropbouw :X
In grotere bedrijven moet je wel. Op allerlei niveaus moeten de uitzonderingen besproken worden en vervolgens moet het allemaal voor kerst doorgevoerd worden in de salarisadministratie.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:46:56 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603127
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 06:51 schreef Holy_Goat het volgende:
Dat gezegd hebbende... Misschien is het als externe anders maar ik ben het graag heel erg oneens met managers en andere mensen. En dan geef ik dat ook te kennen. Meestal wordt dat op de een of andere manier gewaardeerd - mits gefundeerd
Andere meningen worden vaak juist wel gewaardeerd door managers, maar het ligt er maar net aan met welke intentie zo'n mening gedeeld wordt.

Ik ben zelf eigenlijk een enorme dwarsligger die over bijna elk onderwerp een andere mening geeft :+ . Ik kom er alleen mee weg omdat ik het steevast als advies verpak.
Resistance is futile.
  Redactie Frontpage dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:49:23 #36
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195603151
KPMG? Daar heb ik dit soort verhalen over gehoord.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195603164
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:46 schreef Seven. het volgende:

[..]

Andere meningen worden vaak juist wel gewaardeerd door managers, maar het ligt er maar net aan met welke intentie zo'n mening gedeeld wordt.

Ik ben zelf eigenlijk een enorme dwarsligger die over bijna elk onderwerp een andere mening geeft :+ . Ik kom er alleen mee weg omdat ik het steevast als advies verpak.
En als de mening onderbouwt wordt met een onderzoek, wil ook wel helpen.
pi_195603187
Naar sfeertje daar dan.
Vakman pur sang
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:55:03 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603203
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:38 schreef babylon het volgende:

[..]

:o Durf jij zo maar te zeggen dat het aan de TS kan liggen!
Yep. Ik zie een paar rode vlaggen, maar mogelijk heb ik het verkeerd ingeschat, dat kan ook.
Resistance is futile.
pi_195603216
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:46 schreef babylon het volgende:

[..]

In grotere bedrijven moet je wel. Op allerlei niveaus moeten de uitzonderingen besproken worden en vervolgens moet het allemaal voor kerst doorgevoerd worden in de salarisadministratie.
Fair enough. Mijn ervaring bij grotere bedrijven is dat de gesprekken tussen half november en half december gevoerd worden en dan in januari effectief worden. Maar inderdaad, dat was ogenschijnlijk voor de vorm, want de uitkomsten (voor de aan de beoordeling gekoppelde periodieken) waren al lang afgetikt. Want inderdaad, gemiddeld moest iedereen op de norm beoordeeld worden - al spreekt in de praktijk niemand dat hardop uit (althans, niet for the record).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:58:27 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603236
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:44 schreef baskick het volgende:
De jaarlijkse beoordeling is lekker vroeg dit jaar :o

Ik hoop toch van harte dat je eindbeoordeling uitgebreider is gedocumenteerd dan die ene zin. En ik hoop dat je eindbeoordeling is gebaseerd op vooraf vastgestelde doelen, competenties, andere criteria/whatsoever.

En er is vast een vastgelegde procedure om bezwaar te maken tegen je beoordeling. En dan bedoel ik de volledige en formele route, niet sec in het voorbijgaan mondeling bij de direct leidinggevende die de beoordeling heeft gegeven even aankaarten...

Als je puur op basis van een akkefietje een negatieve beoordeling hebt, dan heb je er volgens jaar met gemak een tweede achteraan... Dossieropbouw :X
Eens. TS kan vragen om SMART targets, als die niet al gegeven zijn. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat een manager die gedrag al redelijk concreet kadert in een beoordeling, ook wel smart genoeg is om SMART targets te formuleren.
Resistance is futile.
pi_195603263
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Eens. TS kan vragen om SMART targets, als die niet al gegeven zijn. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat een manager die gedrag al redelijk concreet kadert in een beoordeling, ook wel smart genoeg is om SMART targets te formuleren.
Bah naar kantoorjargon “smart”.
Vakman pur sang
pi_195603276
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Bah naar kantoorjargon “smart”.
De gedachte er achter is dan wel weer supergoed. Duidelijk, helder, meetbaar. Natuurlijk haal je subjectiviteit nooit uit een beoordeling, maar met SMART kom je een aardig eind in de buurt.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:02:11 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195603281
Gewoon ergens anders een baan zoeken. Genoeg bedrijven waar ze initiatief en eigen mening wel waarderen. Een ballentent als deze zal niemand motiveren.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:05:35 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603313
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Bah naar kantoorjargon “smart”.
Haha, true. Maar ik vind wel oprecht dat het stellen van doelen in een beoordelingscyclus volstrekt zinloos is als deze doelen niet specifiek, meetbaar, haalbaar en tijdgebonden zijn.

Anders krijg je onvermijdelijk te maken met willekeurige beslissingen op basis van persoonlijke voorkeuren. En ook doelen wat betreft gedrag zijn smart te formuleren.
Resistance is futile.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:07:10 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195603332
Ik vraag me wel eens af wat voor ondoden het zijn die zich in zo'n organisatie senang voelen
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:08:08 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603339
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat voor ondoden het zijn die zich in zo'n organisatie senang voelen
Ik denk dat het best wel eens mee kon vallen met die organisatie :7
Resistance is futile.
pi_195603354
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:29 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Hoe meer naar boven hoe politieker die rots ook wordt heb ik het idee. En aangezien ik daar niet goed in ben en totale schijt aan heb zou ik daar nooit lang kunnen zitten :P
Dat is helemaal waar ja.
Dat moet je liggen inderdaad...
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:15:26 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195603426
Opvallend TS, bij je vorige werkgever ben je in augustus 2019 vertrokken. Je had je ontslag ingediend en vervolgens planden ze jou niet meer in, ben je er ooit achter gekomen waarom dat zo gegaan is destijds?
Resistance is futile.
pi_195603725
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Eens. TS kan vragen om SMART targets, als die niet al gegeven zijn. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat een manager die gedrag al redelijk concreet kadert in een beoordeling, ook wel smart genoeg is om SMART targets te formuleren.
Idealiter zijn die aan het begin van het jaar opgesteld en bij beide partijen bekend. En zijn er tussentijds 2 momenten (of in elk geval 1 moment) geweest waarop met elkaar gesproken wordt aan de hand van het opgestelde; een mid year review. Een fatsoenlijke performance management cycle, zeg maar. Een akkefietje als dit zou nooit tot een negatieve beoordeling leiden als de andere 51 weken gewoon voldaan is aan de (impliciete) verwachtingen of (bij voorkeur) expliciete resultaatafspraken.

quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:05 schreef Seven. het volgende:
Anders krijg je onvermijdelijk te maken met willekeurige beslissingen op basis van persoonlijke voorkeuren. En ook doelen wat betreft gedrag zijn smart te formuleren.
Dit. Precies hier lijkt TS (op basis van de informatie hier) slachtoffer van.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195604824
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, true. Maar ik vind wel oprecht dat het stellen van doelen in een beoordelingscyclus volstrekt zinloos is als deze doelen niet specifiek, meetbaar, haalbaar en tijdgebonden zijn.

Anders krijg je onvermijdelijk te maken met willekeurige beslissingen op basis van persoonlijke voorkeuren. En ook doelen wat betreft gedrag zijn smart te formuleren.
Ja das waar.
Heldere doelen stellen.
Dat kan niet zijn dat je geenncommentaar mag geven. Maar een concreet doel gaat halen. Op een bepaald tijdspad.
Maar die termen zijn veel medewerkers wars van. Hou het lekker concreet plain simpel. ;)
Vakman pur sang
pi_195606909
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 05:45 schreef Koral het volgende:
Je kunt het daar wel schudden, tenzij je boven het niveau van je leidinggevende bondgenoten hebt zitten.

Op de top van de apenrots geldt maar 1 ding en dat is loyaliteit.

Maar dan heb je van die arrogante vaak net afgestudeerde academici die het wel even denken beter te weten. :D
Ja daar kom je helaas snel genoeg achter.
pi_195606917
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 06:49 schreef Holy_Goat het volgende:
Welke bedrijfstak is dit eigenlijk? Persoonlijk zou ik dit soort eikels als manager slecht handelen
Een internationaal IT-bedrijf.
pi_195607040
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:26 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Wat ik inderdaad bedoel is dat ik het altijd zie als mijn taak om 'verbeterpunten' in ieder geval te melden en liefst verbeterd te krijgen. Dat gezegd hebbende: soms moet je wel weten wanneer je je bek moet houden en daar word ik gelukkig langzaam beter in. Pick your battles zeg maar ;)
Hier sluit ik mij dus volledig bij aan. Ik kom van een relatief klein kantoor met een open karakter. Daar kon je met iedereen het gesprek aangaan en je dingen aan kwijt. Hier kan het ook, maar wordt niet als positief gezien. Maar hier leer je wel van en zal ik zeker in de toekomst meer mijn battles uitkiezen zeg maar ;)
pi_195607185
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Even advocaat van de duivel, ik heb wel wat vragen en feedback bij dit verhaal.

Waar ging de discussie over en hoe is de band met je manager verder? Heeft het echt alleen maar te maken met die discussie? Ik vind het opvallend dat er in beoordeling heel letterlijk benoemd wordt dat je open moet staan voor feedback. Dat is een heel zwaar middel waarmee ze feitelijk al aan dossier bouwen doen. Ik ken geen enkele manager die een beoordeling zo geeft vanwege 1 lullige discussie, dan speelt er vaak veel meer.

Verder ook ZEER typisch, elke raddraaier en onruststoker roept dat zij de enigen zijn die zich uit durven spreken richting de leidinggevende. Als jij een raddraaier bent, dan heb je waarschijnlijk ook geroepen dat jij verwoordt wat iedereen denkt. Verder is de raddraaier altijd iemand die nu eenmaal is zoals hij is. De onruststoker hoeft zelf nooit te veranderen, het management past hun beleid maar aan. En collega's moeten maar leren dealen met het gedrag van de raddraaier.

Wat ik ook niet goed kan rijmen is een cultuur waarin ambitie en angst hand in hand gaan. Ik kan me zo voorstellen dat de angst in dit geval veel meer inhoudt dat veel mensen graag vooruitgang willen boeken en dat ze snappen dat je veelvuldig negatief uiten op de werkvloer de doodsteek is voor progressie.

Je vergeet optie 3: overwegen of je leidinggevende op sommige punten gelijk heeft, om vervolgens te werken aan die punten en de relatie met je leidinggevende.
Ik zal een concreet voorbeeld geven, wij hebben internationale teams. In mijn team zat ook een Chinese expat -los van het Oeigoeiren gebeuren en dat ze best passief agressief kunnen zijn-, en die is heel passief en vermijdend. Dus de manager geeft hem de opdracht om zaterdag zijn werk af te ronden, en die jongen geeft aan dat die in de middag rijles heeft en daarom niet kan werken. Vervolgens vraagt de maanger of hij zijn rijles kon schuiven naar volgend weekend en toen kwam ik op de barricade en zei dat hij toch zelf gaat over de indeling van zijn weekend. En toen begon het gezeik.
pi_195607236
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:49 schreef JeMoeder het volgende:
KPMG? Daar heb ik dit soort verhalen over gehoord.
Nee, accountants zijn veel enger, die komen weleens bij ons over de vloet. Die lopen echt met hun hoofd onder hun arm door het kantoor. Wel zielig. Alsof je naar een docu over de VOG-tijd op Bali zit te kijken haha.

[ Bericht 1% gewijzigd door ClubMonza op 13-10-2020 12:47:53 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:36:31 #57
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195607294
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:34 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Nee, accountants zijn veel enger, die komen weleens bij ons over de vloet. Die lopen echt met hun hoofd onder hun arm door het kantoor. Wel zielig. Alsof je naar een docu op Bali zit te kijken haha.
Ze doen meer dan alleen accountancy he ;) Maar daar heerst precies dezelfde cultuur die jij nu omschrijft, dus ik zou ze niet te snel uitlachen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195607384
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:36 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ze doen meer dan alleen accountancy he ;) Maar daar heerst precies dezelfde cultuur die jij nu omschrijft, dus ik zou ze niet te snel uitlachen.
Nee ik lach ze niet uit, maar heb het wel idee dat die echt worden uitgebuit.
  Redactie Frontpage dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:44:48 #59
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195607436
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:41 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Nee ik lach ze niet uit, maar heb het wel idee dat die echt worden uitgebuit.
Zeker, de vriend van mij die er werkte is er na een half jaar gestopt, uitpersing en uitbuiting. Alle ons-kent-ons bullshit is daar ook ondragelijk schijnbaar. Ben blij dat ik het zelf nooit mee heb hoeven te maken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195607450
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:44 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Zeker, de vriend van mij die er werkte is er na een half jaar gestopt, uitpersing en uitbuiting. Alle ons-kent-ons bullshit is daar ook ondragelijk schijnbaar. Ben blij dat ik het zelf nooit mee heb hoeven te maken.
Wat doet hij nu als ik het vragen mag? Heeft die nu wel naar zijn zin?
  Redactie Frontpage dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:46:46 #61
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195607480
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:45 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Wat doet hij nu als ik het vragen mag? Heeft die nu wel naar zijn zin?
Hij werkt nu al een paar jaar bij een grote energiemaatschappij en daar heeft hij het wel naar zijn zin :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195607723
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 04:58 schreef jameshond7 het volgende:
Ja ik weet niet of dit topic in WGR thuis hoort. Het is aanpassen of oprotten. Als je het niet bevalt dan ga je maar iets anders zoeken, hoe oneerlijk het ook is. In je eentje zal je nooit die bedrijfscultuur veranderen. Diegenen die dat mogelijk wel kunnen starten zijn diegenen boven aan de ladder, maar die zullen niet beter weten en om die reden geen noodzaak zien voor verandering. (Zelfde zie je in de academische wereld btw)
Of je er wil blijven werken is aan jou. Dat heeft vooral met voorkeur te maken. De een haalt het meest uit zich zelf in zo'n cultuur en de ander gaat er aan ten onder. Wij weten niet wat bij jou past (hoewel we door dit topic wel een idee hebben natuurlijk).
De cultuur bij de directe concurrent zal waarschijnlijk niet anders zijn. Ga opzoek naar een kleiner commercieel kantoor of ga werken voor de overheid. Denk er wel over na dat je bij die twee ook genoeg problemen tegen gaat komen als je je bek open trekt op de momenten dat je dat juist niet moet doen.
Al gekeken naar kleinere kantoren waar je misschien bij kan werken?
Het gevaar oftewel nadeel van een klein kantoor is, dat je meer op elkaars lippen zit en vaak met dezelfde mensen werkt. Bij een groot bedrijf, kan je nog anoniem door het leven als je het even druk hebt met andere dingen. Ik denk dat bij een klein kantoor, juist meer de gunfactor speelt. Ik weet niet of dat een vooruitgang is.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:02:25 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195607866
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:32 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ik zal een concreet voorbeeld geven, wij hebben internationale teams. In mijn team zat ook een Chinese expat -los van het Oeigoeiren gebeuren en dat ze best passief agressief kunnen zijn-, en die is heel passief en vermijdend. Dus de manager geeft hem de opdracht om zaterdag zijn werk af te ronden, en die jongen geeft aan dat die in de middag rijles heeft en daarom niet kan werken. Vervolgens vraagt de maanger of hij zijn rijles kon schuiven naar volgend weekend en toen kwam ik op de barricade en zei dat hij toch zelf gaat over de indeling van zijn weekend. En toen begon het gezeik.
Ai.. dat zijn ook geen zaken waar jij je mee moet bemoeien. Je leidinggevende mag best vragen of iemand kan schuiven in de privé agenda, zolang het geen dwang wordt. En heel eerlijk: het zijn toch jouw zaken niet? Als je collega dat gewoon wil doen, why not? Voor jezelf mag je natuurlijk gewoon zeggen dat je geen zin hebt om flexibel te zijn naar besef ook dat zo'n houding iets doet in de relatie met de werkgever.

Iets met geven en nemen, en ook vooral hoe je communiceert.
Resistance is futile.
pi_195608061
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ai.. dat zijn ook geen zaken waar jij je mee moet bemoeien. Je leidinggevende mag best vragen of iemand kan schuiven in de privé agenda, zolang het geen dwang wordt. En heel eerlijk: het zijn toch jouw zaken niet? Als je collega dat gewoon wil doen, why not? Voor jezelf mag je natuurlijk gewoon zeggen dat je geen zin hebt om flexibel te zijn naar besef ook dat zo'n houding iets doet in de relatie met de werkgever.

Iets met geven en nemen, en ook vooral hoe je communiceert.
Dat is ook zo, maar ik gaf input in het bijzijn van hun en niet achter die mensen om. Dus je zou het ook kunnen waarderen. Ik merkte echt dat die Chinese collega niet wilde, maar geen nee meer durfde te zeggen en ik vind dat niet prettig. Ik geef dat dan dan aan bij de manager als een signaal. Maar wordt dus niet gewaardeers.
pi_195609212
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ai.. dat zijn ook geen zaken waar jij je mee moet bemoeien. Je leidinggevende mag best vragen of iemand kan schuiven in de privé agenda, zolang het geen dwang wordt. En heel eerlijk: het zijn toch jouw zaken niet? Als je collega dat gewoon wil doen, why not? Voor jezelf mag je natuurlijk gewoon zeggen dat je geen zin hebt om flexibel te zijn naar besef ook dat zo'n houding iets doet in de relatie met de werkgever.

Iets met geven en nemen, en ook vooral hoe je communiceert.
Klopt natuurlijk helemaal, maar voor iemand opkomen is niet per se een reden voor een negatieve beoordeling over het hele beoordelingsjaar :+ Meer iets voor de manager om even in een bila te bespreken:
quote:
joh, ik vroeg laatst iets aan x (en dan wat concreter), dan vind ik het niet prettig als jij y doet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195609432
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:
Ik heb nu 2 opties:
1. Naar de concurrent gaan, waarschijnlijk zelfde gezeik, maar wel goed voor mijn ontwikkeling een leercurve;
2. Naar de overheid en deze enge wereld achter mij laten.
ik zou 3. kiezen, gewoon accepteren dat zo af en toe een hoger persoon je mening te geven wat geld kan kosten, en minder bonus oplevert, maar je verder wel gemoedsrust schenkt en dat is ook wat waard....

of zit je er enkel voor het geld (dan zal een overstap naar de overheid ook verder niets brengen, behalve heel veel rust en zekerheid, tegen minder inkomsten en sowieso geen bonussen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:32:36 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195611109
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:12 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik gaf input in het bijzijn van hun en niet achter die mensen om. Dus je zou het ook kunnen waarderen. Ik merkte echt dat die Chinese collega niet wilde, maar geen nee meer durfde te zeggen en ik vind dat niet prettig. Ik geef dat dan dan aan bij de manager als een signaal. Maar wordt dus niet gewaardeers.
Niet om het één of ander maar het stemmetje in mijn achterhoofd is niet stiller geworden. Ik heb nog steeds het gevoel dat dit incident het topje van de ijsberg is.

Ik snap wel dat je het in dit geval niet prettig vond, maar jouw signaal was ongepast omdat het jouw zaken niet zijn én je hebt je leidinggevende en pleine publique te kakken gezet door hem/haar aan te spreken terwijl diegene gewoon een redelijk verzoek deed.

Hoe is verder de band met jouw leidinggevende en waarom legt hij/zij vast dat je meer open moet staan voor feedback?
Resistance is futile.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:34:12 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195611153
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 14:03 schreef baskick het volgende:

[..]

Klopt natuurlijk helemaal, maar voor iemand opkomen is niet per se een reden voor een negatieve beoordeling over het hele beoordelingsjaar :+ Meer iets voor de manager om even in een bila te bespreken:
[..]

TS had zijn feedback ook even in een bila kunnen bespreken. Waarom moet die integriteit alleen vanuit de leidinggevende komen?
Resistance is futile.
pi_195611327
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:12 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik gaf input in het bijzijn van hun en niet achter die mensen om. Dus je zou het ook kunnen waarderen. Ik merkte echt dat die Chinese collega niet wilde, maar geen nee meer durfde te zeggen en ik vind dat niet prettig. Ik geef dat dan dan aan bij de manager als een signaal. Maar wordt dus niet gewaardeers.
Is dat niet juist iets dat je even prive met iemand deelt? Zo publiek zet je mensen aan beide kanten voor het blok, en dat is niet aardig en behulpzaam. Je zet de manager klem en weg als iemand die vragen stelt die hij niet zou moeten stellen (en zoals Seven zegt is dat niet helemaal zwartwit), en je zet de collega weg als iemand die niet voor zichzelf kan opkomen, en dus eigenlijk geen 'ja' meer kan zeggen tegen de manager.

Dan kan het nog afhankelijk van de toon zijn waarop je dat doet, en of het lijkt dat je een gesprek tussen twee anderen meeluistert (al zullen ze niet apart in een meetingroom gezeten hebben).

Wil ik overigens niet mee beweren dat als dat het enige incident is, dat zo zwaar zou moeten wegen. De stelling dat je feedback meer ter harte zou moeten nemen duidt er echter ook op dat je over deze situatie feedback hebt gehad, maar daar kennelijk niets mee doet / wilt doen. Dat kunnen wij natuurlijk van buiten ook niet inschatten.
pi_195611428
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 15:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

TS had zijn feedback ook even in een bila kunnen bespreken. Waarom moet die integriteit alleen vanuit de leidinggevende komen?
Het komt op mij niet over alsof TS het als feedback bedoelde, maar meer dat 'ie voor een collega opkwam. Er zijn Aziatische landen waar men nooit 'nee' zal zeggen. Cultuur-dingetje. Of dat voor Chinezen geldt, weet ik niet.

Natuurlijk was TS geen partij in de situatie tussen zijn collega en zijn manager, maar een onvoldoende beoordeling over een heel jaar is wat overtrokken als het verder prima was. TS wordt nu beoordeeld op de laatste "ervaring", niet overall. 'n Beetje de omgekeerde peak-end rule -O- Nogmaals: puur op basis van de informatie in dit topic - het kan natuurlijk zo zijn dat dit het zoveelste incident was van gelijke aard :o

En dat laatste heb ik niet gesteld.

quote:
12s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 15:32 schreef Seven. het volgende:
terwijl diegene gewoon een redelijk verzoek deed.
Redelijk verzoek? Dat hangt nogal af van de situatie:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:32 schreef ClubMonza het volgende:
Dus de manager geeft hem de opdracht om zaterdag zijn werk af te ronden
Er zijn zat bedrijven en branches waar in weekends niet (over)gewerkt wordt.

[ Bericht 21% gewijzigd door baskick op 13-10-2020 15:54:06 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195611512
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:44 schreef Queryn het volgende:

[..]

Sorry, maar als je niet tegen hierarchie kunt dan moet je vooral niet naar de overheid gaan. Bij de overheid heb je helemaal rangen en standen en als er iemand die een schaal boven je staat iets zegt dat heb je gewoon je mond te houden.
Je beschrijft een beetje de gemeente Pyongyang.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:57:30 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195611732
@baskick lees die post eens uit ;) , de manager vroeg of de rijles verschoven kon worden en dat is geen onredelijke vraag.
Resistance is futile.
pi_195612222
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 15:57 schreef Seven. het volgende:
@:Baskick lees die post eens uit ;) , de manager vroeg of de rijles verschoven kon worden en dat is geen onredelijke vraag.
Ben ik niet mee eens. Weekend is eigen tijd, prima dat je op die dagen af en toe werkt om een deadline te halen, maar dit moet volledig op eigen intitiatief zijn.
pi_195612308
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:20 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ben ik niet mee eens. Weekend is eigen tijd, prima dat je op die dagen af en toe werkt om een deadline te halen, maar dit moet volledig op eigen intitiatief zijn.
Wat jij in het algemeen vindt heeft bar weinig te maken met wat in jouw branche en in deze situatie redelijk is.
pi_195612389
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:25 schreef Chia het volgende:

[..]

Wat jij in het algemeen vindt heeft bar weinig te maken met wat in jouw branche en in deze situatie redelijk is.
Mensen zoals jij moeten dus ver weg blijven van de dienstverleningsbedrijven waar mensen worden ingezet. Jij moet lekker in Wuhan bij een Nike fabriek werken en de kindertjes daar verplichten om iedere dag van 07:00 tot 22:00 te werken.
pi_195612525
Ik vind de reactie van de manager ook overtrokken, maarja, het leven is niet altijd eerlijk. Je had ook tijdens het gesprek het kunnen laten gaan en op een later moment naar je colkega kunnen vragen of die wellicht niet een vrije dag moest vragen in ruil voor het opofferen van zijn rijles. Als hij het allemaal wel prima vindt, ook goed. Sommige mensen zijn nou eenmaal veel gehoorzamer.
pi_195612699
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:39 schreef exelletor het volgende:
Ik vind de reactie van de manager ook overtrokken, maarja, het leven is niet altijd eerlijk. Je had ook tijdens het gesprek het kunnen laten gaan en op een later moment naar je colkega kunnen vragen of die wellicht niet een vrije dag moest vragen in ruil voor het opofferen van zijn rijles. Als hij het allemaal wel prima vindt, ook goed. Sommige mensen zijn nou eenmaal veel gehoorzamer.
Dat is ook zo, maar ik als gelijke collega mag toch wel mijn input leveren. Ik zeg niet dat hij zijn vrouw slaat, ik zeg alleen dat die iets meer rekening moet houden met de vrije tijd van een collega. 1 team, 1 taak. Maar als je ook nog eens gestraft wordt door dit, dan betekent eigenlijk dat je je in een bepaald profiel wordt geduwd en anders geen doorgroeimogelijkheden hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door ClubMonza op 13-10-2020 16:53:19 ]
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:28:45 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195613587
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:20 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ben ik niet mee eens. Weekend is eigen tijd, prima dat je op die dagen af en toe werkt om een deadline te halen, maar dit moet volledig op eigen intitiatief zijn.
De aap komt wel een beetje uit de mouw, hè?

Je vindt van alles en blijkbaar vind je ook dat jij daarin gehoord moet worden, zelfs als je je manager daarmee ondermijnt. En uiteindelijk heb je domweg geen gelijk. Een verzoek om tijd in te halen mag je altijd doen als leidinggevende. Dat je manager daar wat ver in gaat door aan te dringen, vind ik ook. Maar het was gewoon niet aan jou om er überhaupt op te reageren en het feit dat je hierin volhardt, is enorm veelzeggend.
Resistance is futile.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:29:15 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195613595
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:30 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Mensen zoals jij moeten dus ver weg blijven van de dienstverleningsbedrijven waar mensen worden ingezet. Jij moet lekker in Wuhan bij een Nike fabriek werken en de kindertjes daar verplichten om iedere dag van 07:00 tot 22:00 te werken.
Aap, mouw.
Resistance is futile.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:31:44 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195613637
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:47 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik als gelijke collega mag toch wel mijn input leveren. Ik zeg niet dat hij zijn vrouw slaat, ik zeg alleen dat die iets meer rekening moet houden met de vrije tijd van een collega. 1 team, 1 taak. Maar als je ook nog eens gestraft wordt door dit, dan betekent eigenlijk dat je je in een bepaald profiel wordt geduwd en anders geen doorgroeimogelijkheden hebt.

Je moet gewoon je grote mond dichthouden en niet tegen je leidinggevende gaan lopen schoppen als je graag door wil groeien. Je creëert problemen voor je leidinggevende in plaats van oplossingen.
Resistance is futile.
pi_195613823
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:30 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Mensen zoals jij moeten dus ver weg blijven van de dienstverleningsbedrijven waar mensen worden ingezet. Jij moet lekker in Wuhan bij een Nike fabriek werken en de kindertjes daar verplichten om iedere dag van 07:00 tot 22:00 te werken.
Nou bij deze reactie op een terechte opmerking snap ik je leidinggevende wel steeds meer.
De echte wereld is wellicht anders dan de droomwereld die je schetst waar vrij vrij is en een deadline een optioneel verzoek.
Vakman pur sang
pi_195614297
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:47 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik als gelijke collega mag toch wel mijn input leveren. Ik zeg niet dat hij zijn vrouw slaat, ik zeg alleen dat die iets meer rekening moet houden met de vrije tijd van een collega. 1 team, 1 taak. Maar als je ook nog eens gestraft wordt door dit, dan betekent eigenlijk dat je je in een bepaald profiel wordt geduwd en anders geen doorgroeimogelijkheden hebt.

Nee, obv wat je omschrijft heb je hier weinig input aan te leveren. Dat was iets tussen je collega en je leidinggevende, waar je je om een of andere reden dacht mee te moeten bemoeien. Je zou het evt. naderhand nog met je collega op kunnen nemen, maar verder niet. Uiteindelijk was het aan hem/haar om hier mee akkoord te gaan of niet, niet aan jou om je er tegen aan te bemoeien. Als het inderdaad een cultuur ding is om geen "nee" te kunnen zeggen, was het voor die persoon waarschijnlijk ook niet echt een hele fijne situatie die je creëerde.

Kritiek op hoe processen/procedures/kwaliteit van geleverd werk kan o.h.a. wel, maar niet als het in de categorie "dit is kut, dat is klote" word uitgedrukt. Kom met argumenten en onderbouwde oplossingen.
Maar hou je weg uit zaken waar je geen onderdeel van uitmaakt, zoals in je voorbeeld.
pi_195614427
Ik heb bewust in het gesprek, af en toe grapjes gemaakt om het luchtig te houden. Jammer dat het niet wordt gewaardeerd :D.

Maar ik waardeer wel jullie input en zet mij aan het denken. Dank hiervoor (dit is geen grap).
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:15:08 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195614565
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 18:09 schreef ClubMonza het volgende:
Ik heb bewust in het gesprek, af en toe grapjes gemaakt om het luchtig te houden. Jammer dat het niet wordt gewaardeerd :D.

Maar ik waardeer wel jullie input en zet mij aan het denken. Dank hiervoor (dit is geen grap).

Leerweg ;) . Niet te eigenwijs zijn en niet altijd je gelijk willen halen, dan komt het vast wel goed.
Resistance is futile.
pi_195614612
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 18:09 schreef ClubMonza het volgende:
Ik heb bewust in het gesprek, af en toe grapjes gemaakt om het luchtig te houden. Jammer dat het niet wordt gewaardeerd :D.

Maar ik waardeer wel jullie input en zet mij aan het denken. Dank hiervoor (dit is geen grap).

Maak niet zo gek veel uit, je bent (bewust of onbewust) gezagsondermijnend bezig geweest.

Eerst nadenken "wat heb ik er DIRECT mee te maken", dan evt. mee bemoeien, anders niet.
In voorbeeld wat je aanhaalde kan best zijn dat je collega al meermaals een deadline had gemist of werk toegezegd had wat hij niet had opgeleverd, waar jij niets vanaf weet/wist. Dan vind ik de vraag van je manager niet heel vreemd.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat bijv. weekendwerk (sterker al het overwerk) op mijn initiatief is en niet omdat een werkgever me ertoe dwingt. Maar wat een collega doet.....moet ie zelf weten.
pi_195618599
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 15:57 schreef Seven. het volgende:
@:Baskick lees die post eens uit ;) , de manager vroeg of de rijles verschoven kon worden en dat is geen onredelijke vraag.
Ja, en dat verplaatsen van de rijles naar een andere dag dan die zaterdag was (voor de werkgever) gewenst om welke reden precies? Juist, zodat op die zaterdag overgewerkt kon worden.

quote:
12s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:31 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je moet gewoon je grote mond dichthouden en niet tegen je leidinggevende gaan lopen schoppen als je graag door wil groeien. Je creëert problemen voor je leidinggevende in plaats van oplossingen.
Oef, wat een hiërarchie. Gelukkig werk ik en heb ik bijna altijd gewerkt bij bedrijven en onder managers waar een manager wel om kan gaan met wat gepaste weerstand of zorgvuldig en beleefd geformuleerde tegenspraak. Een manager heeft niet altijd gelijk simpelweg omdat 'ie meer strepen op z'n mouw heeft; het is het leger niet :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:36:36 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195619551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 20:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, en dat verplaatsen van de rijles naar een andere dag dan die zaterdag was (voor de werkgever) gewenst om welke reden precies? Juist, zodat op die zaterdag overgewerkt kon worden.
[..]

Oef, wat een hiërarchie. Gelukkig werk ik en heb ik bijna altijd gewerkt bij bedrijven en onder managers waar een manager wel om kan gaan met wat gepaste weerstand of zorgvuldig en beleefd geformuleerde tegenspraak. Een manager heeft niet altijd gelijk simpelweg omdat 'ie meer strepen op z'n mouw heeft; het is het leger niet :N
Zie ook de knipoog ;) . Ik hou wel van een goede discussie want daar leer ik veel van, maar ik persoonlijk heb er wel een gruwelijke hekel aan om voor het blok gezet te worden voor een hele groep. Dat doet meestal ook wel wat in mijn beeldvorming, vaak zijn het die personen die heel goed kunnen benoemen wat er allemaal zo kut is, die je voor het blok kunnen zetten. En als je ze dan vraagt wat beter kan/moet, dan krijg je geen antwoord of ideeën die niet realistisch zijn.
Resistance is futile.
pi_195620801
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:12 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik gaf input in het bijzijn van hun en niet achter die mensen om. Dus je zou het ook kunnen waarderen. Ik merkte echt dat die Chinese collega niet wilde, maar geen nee meer durfde te zeggen en ik vind dat niet prettig. Ik geef dat dan dan aan bij de manager als een signaal. Maar wordt dus niet gewaardeers.
Dat kan je zo zien.
Je kan het ook zien alsof je mensen om je heen aan het opzetten bent om te acteren naar jouw normen en waarden.

Op een vraag of de rijles verzet kan worden, kan door de collega prima antwoord gegeven worden.
- Ja dat kan.
- Ja, maar dan wil ik de bijkomende kosten kunnen declareren
- Nee dat kan niet

Dat jij je met de zaken van een ander bemoeit en daar je eigen moraal bij gebruikt, is zeker niet altijd gepast.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:11:36 #89
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195627455
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 17:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

De aap komt wel een beetje uit de mouw, hè?

Je vindt van alles en blijkbaar vind je ook dat jij daarin gehoord moet worden, zelfs als je je manager daarmee ondermijnt. En uiteindelijk heb je domweg geen gelijk. Een verzoek om tijd in te halen mag je altijd doen als leidinggevende. Dat je manager daar wat ver in gaat door aan te dringen, vind ik ook. Maar het was gewoon niet aan jou om er überhaupt op te reageren en het feit dat je hierin volhardt, is enorm veelzeggend.
Ik werk zelf ook bij een internationaal IT-bedrijf en ook in internationale teams. En dat betekent dat er wat wordt verwacht. Ook flexibiliteit, ook in het weekend. En echt niet tot bloedens toe, maar er mag gewoon wel wat gevraagd worden. En iedereen moet daar zelf zijn weg in vinden en zelf mee omgaan.

Hoe nobel je bedoeling ook was (opkomen voor je collega), het gaat direct in tegen de moraal van het bedrijf (werknemers geven zelf aan waar de flexibiliteit niet kan). Want jij gaf, in het publiek, commentaar op de manier van werken die gewoon gangbaar is bij dit soort bedrijven. En als ik het zo hoor bleef je ook doorgaan erover. Met een goedbedoeld grapje, maar wel doorgaan. Dat wordt dus echt niet gewaardeerd.

Wat wel gewaardeerd had kunnen zijn is als je achteraf naar die manager was gegaan en je had uitgesproken over het feit dat je Chinese collega cultureel gezien misschien erg veel moeite heeft met nee zeggen en dat jij het gevoel had dat er daar geen rekening mee was gehouden. Dan had a) die manager zich niet bezwaard gevoeld om daar met jou op in te gaan naar jou direct en b) dan was die manager daar misschien over gaan nadenken. Want grote multinationals zijn allemaal bezig met unconscious biases en het werken in een multi-culturele omgeving.

Tja, je moet je inderdaad afvragen of dit bedrijf een match voor je is. Want wat zij zoeken in een werknemer, dat vind jij niet normaal (een prive-afspraak verzetten voor werk). En dat mag, want bij zo een bedrijf , daar zoeken ze geen doorsnee. Daar staat vaak ook wel een goed beloningspakket tegenover, maar daar wordt wel wat voor verwacht. Maar als een stormram ergens tegenin gaan, dat werkt hier niet, dat werkt tegen je. Ik ben Hollander in een US bedrijf, dat heb ik ook wat moeten bijschaven. Maar werk hier nu 15 jaar met veel plezier. Vraag die jij jezelf moet stellen is of je dat kan en wil, op een ander manier met dit soort dingen omgaan? Onze directe manier van werken, dat werkt niet voor iedereen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:00:02 #90
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195629219
Heb eens een collega gehad die 3 levels hoger zat.
Deze ging weg en het duurde 4 maanden voordat ze weer iemand van "niveau" hadden.

Ik kreeg ook een slechte beoordeling, want ik gaf een negatieve sfeer.
Toen ik zei dat ik wel het werk voor 4 maanden succesvol heb gedaan wat 3 levels hoger was zei hij "ja maar we hebben wel die nieuwe gehaald."
Toen zei ik, maar in die 4 maanden is er niks omgevallen en is er zelfs verbetering geweest.
"Ah ja da's waar, ge hebt gelijk".
Gaan we daar nog iets aan doen dan?
"Helaas het is al ingevoerd".
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen wist ik dat ik weg moest daar.
Dus dat is ook mijn voor TS.

Snuifas kantoor, hard werken voor weinig.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195629968
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 18:17 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Maak niet zo gek veel uit, je bent (bewust of onbewust) gezagsondermijnend bezig geweest.

Eerst nadenken "wat heb ik er DIRECT mee te maken", dan evt. mee bemoeien, anders niet.
In voorbeeld wat je aanhaalde kan best zijn dat je collega al meermaals een deadline had gemist of werk toegezegd had wat hij niet had opgeleverd, waar jij niets vanaf weet/wist. Dan vind ik de vraag van je manager niet heel vreemd.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat bijv. weekendwerk (sterker al het overwerk) op mijn initiatief is en niet omdat een werkgever me ertoe dwingt. Maar wat een collega doet.....moet ie zelf weten.
En de manager is kennelijk zo op zijn pik getrapt, dat hij gelijk de volledige jaarbonus van TS op nul zet. Als TS verder gewoon goed werk aflevert is dat toch wel een grove overreactie in mijn ogen. Niet even één of twee stappen naar beneden, nee gewoon gelijk helemaal naar nul. Jij gaat publiekelijk tegen mij in, dan zal ik je wel even een lesje leren door je bonus af te pakken.

Opvallend dat sommigen hier dat volkomen normaal vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2020 11:40:32 ]
pi_195630057
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Opvallend dat sommigen hier dat volkomen normaal vinden.
Laat ts eerst maar eens bevestigen dat dit -écht- het enige dat is voorgevallen afgelopen jaar.

edit: ik denk zelf dat het meer een algemene houding is, en er een voorbeeld gegeven is, waarbij ts niet meteen goed snap dat hoe je de boodschap brengt vaak belangrijker is dan de boodschap zelf...
pi_195630100
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:42 schreef Itam het volgende:

[..]

Laat ts eerst maar eens bevestigen dat dit -écht- het enige dat is voorgevallen afgelopen jaar.
Dat lees ik hier wel uit af:
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:

Dus geen bonus ontvangen dit jaar en als ik aangeef dat de overige 51 weken wel goed heb gepresteerd en naast deze discussie geen andere discussies of aanvaringen heb gehad, wordt er gewoon gezwegen en gezegd dat dit zwaar weegt, omdat dit niet conform de normen en waarden van het kantoor is.

pi_195630154
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat lees ik hier wel uit af:
[..]

ik denk zelf dat het meer een algemene houding is, en er één voorbeeld gegeven is, waarbij ts niet meteen goed snap dat hoe je de boodschap brengt vaak belangrijker is dan de boodschap zelf...Denk dat er nog wel meer 'voorvallatjes' zijn geweest, alleen dat die niet meteen als dusdanig herkend zijn door ts.
pi_195630259
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]

En de manager is kennelijk zo op zijn pik getrapt, dat hij gelijk de volledige jaarbonus van TS op nul zet. Als TS verder gewoon goed werk aflevert is dat toch wel een grove overreactie in mijn ogen. Niet even één of twee stappen naar beneden, nee gewoon gelijk helemaal naar nul. Jij gaat publiekelijk tegen mij in, dan zal ik je wel even een lesje leren door je bonus af te pakken.

Opvallend dat sommigen hier dat volkomen normaal vinden.
Ik reageer puur op het voorbeeld wat hij aanhaalt en waar hij daar de fout in gaat (m.i), geloof niet dat ik ergens iets over de uitkomst van z'n beoordeling zeg en wat ik daarvan vind.
pi_195630276
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:44 schreef Queryn het volgende:

[..]

Sorry, maar als je niet tegen hierarchie kunt dan moet je vooral niet naar de overheid gaan. Bij de overheid heb je helemaal rangen en standen en als er iemand die een schaal boven je staat iets zegt dat heb je gewoon je mond te houden.
Geen idee waar jij die ervaring hebt opgedaan maar in de 10+ jaar die ik nu voor de overheid werk ben ik dit nog niet 1x tegengekomen.
pi_195630446
Volgens mij gaat het er vooral om hoe TS vervolgens op de feedback van zijn manager heeft gereageerd en niet dat hij een onhandige poging deed om voor een collega op te komen. Daar zegt TS verder ook helemaal niks over, want die staart zich blind op dat ene voorval in plaats van hoe hij vervolgens op die feedback heeft gereageerd.

Bovendien heeft hij een nogal hoge pet op van zijn eigen mening en als hij daarop aangesproken wordt speelt hij direct op de man:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:30 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Mensen zoals jij moeten dus ver weg blijven van de dienstverleningsbedrijven waar mensen worden ingezet. Jij moet lekker in Wuhan bij een Nike fabriek werken en de kindertjes daar verplichten om iedere dag van 07:00 tot 22:00 te werken.
Dat zal hij op zijn werk waarschijnlijk niet hebben gedaan, maar hij kwam ongetwijfeld niet over alsof hij begrip had voor het perspectief van zijn manager.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:46 schreef Itam het volgende:

[..]

ik denk zelf dat het meer een algemene houding is, en er een voorbeeld gegeven is, waarbij ts niet meteen goed snap dat hoe je de boodschap brengt vaak belangrijker is dan de boodschap zelf...Denk dat er nog wel meer 'voorvallatjes' zijn geweest, alleen dat die niet meteen als dusdanig herkend zijn door ts.
En dit. Misschien is het wel verwoord als dat ene moment, omdat dat de druppel was.
pi_195630596
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat lees ik hier wel uit af:
[..]

Gelukkig is dat alleen TS z'n eigen mening, ik ben vrij zelden iemand tegengekomen die bij z'n beoordeling aangeeft dat hij het afgelopen jaar niet goed gepresteerd heeft en daarom afziet van een bonus of verhoging.
Het is sowieso wel interessant hoe eigen beleving en daadwerkelijke prestatie soms fors afwijken.

Sowieso zijn beoordelingen bij grotere organisaties geen solo-feestje van direct leidinggevenden en moet e.e.a. wel met hoger management en HR besproken worden. Zeker in het geval van een situatie van een toch best zware maatregel zal dit ook verdedigd moeten worden door de direct leidinggevende.
Gezien reacties en houding zal er waarschijnlijk meer spelen, maar TS focussed op dit ene item blijkbaar (hetzij bewust, hetzij onbewust).
Itam verwoord het denk ik vrij goed.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 18:27:48 #99
189961 ex
aperture science
pi_195638171
Klinkt als een kut bedrijf. Ik heb wekelijks goede discussies met mijn manager en we zijn het vaker niet eens dan wel eens (om de juiste redenen) maar dat heeft in de afgelopen 6,5 jaar nog nooit een promotie (2x) of bonus (elk jaar) in de weg gestaan. Sterker nog, bij onze cultuur hoort juist discussies om tot de juiste conclusie te komen.

Edit: ik werk voor een FAANG trouwens, dus ook niet een of ander klein kut bedrijf.

[ Bericht 12% gewijzigd door ex op 14-10-2020 18:33:16 ]
The cake is a lie!
pi_195638830
@Seven. op zich denk ik dat TS dit handiger kan hebben gespeeld, maar niet iedereen is assertief. De vraag is dan wel een beetje waar de grens ligt van wat de manager kan vragen. Ik denk niet dat de collega nee had durven zeggen eerlijk gezegd. En dus schat je denk ik verkeerd in dat de collega wel degelijk wilde werken. Die wilde waarschijnlijk niet i.v.m. de rijles. Hoe ver had de manager mogen gaan?

Overigens kan m'n huidige manager m'n tegenspraak juist enorm waarderen, die ziet het als mogelijkheid om meer te leren over onze standpunten aangezien m'n collega's praktisch nooit problemen aan de kaak durven stellen. Dan wordt er ja en amen geroepen en gaat het later gruwelijk mis.
pi_195639081
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:
Beste vrienden,

Ik werk momenteel bij een groot commercieel kantoor
Ze zoeken uiteraard volgers en ja-knikkers. Als je dat niet bent ga je door een hel. Waarschijnlijk ben je niet op je plaats in dat wereldje. Ik heb dat trouwens ook, een allergie voor "autoriteit". Dat je dus moet luisteren naar- en gevolg moet geven aan mensen die veel dommer zijn dan jij. Grausam. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195639596
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:12 schreef Bart2002 het volgende:
Ze zoeken uiteraard volgers en ja-knikkers. Als je dat niet bent ga je door een hel. Waarschijnlijk ben je niet op je plaats in dat wereldje. Ik heb dat trouwens ook, een allergie voor "autoriteit". Dat je dus moet luisteren naar- en gevolg moet geven aan mensen die veel dommer zijn dan jij. Grausam. :)
:Y :Y

Been there, seen that!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 19:50:47 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195640102
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]

En de manager is kennelijk zo op zijn pik getrapt, dat hij gelijk de volledige jaarbonus van TS op nul zet. Als TS verder gewoon goed werk aflevert is dat toch wel een grove overreactie in mijn ogen. Niet even één of twee stappen naar beneden, nee gewoon gelijk helemaal naar nul. Jij gaat publiekelijk tegen mij in, dan zal ik je wel even een lesje leren door je bonus af te pakken.

Opvallend dat sommigen hier dat volkomen normaal vinden.
Ik vind het opvallend dat je er vanuit gaat dat dit het enige voorval geweest is. Als dit een slechts 1 voorbeeld is van hoe TS functioneert op de werkvloer, dan vraag ik me serieus af of TS daar wel past. Zijn hart lijkt op de juiste plek te zitten maar ik kan me best voorstellen dat TS een stevige onruststoker is op de werkvloer.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat lees ik hier wel uit af:
[..]

Je hoort hier maar 1 kant van het verhaal.
Resistance is futile.
pi_195640732
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:20 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ben ik niet mee eens. Weekend is eigen tijd, prima dat je op die dagen af en toe werkt om een deadline te halen, maar dit moet volledig op eigen intitiatief zijn.
Je brengt bovenstaande als een feit? Is dat contractueel vastgelegd? Volgens mij werken er genoeg mensen in het weekend, of hebben ze een all-inclusive contract, etc. Dan heb je geen poot om op te staan. Laatstaan dat iemand zelf er debet aan is dat de deadline onder druk staat en zoiets gevolgen kan hebben voor het hele team/bedrijf.

Bij een van mijn vorige werkgevers werd vanuit het dagelijks bestuur meegegeven dat beoordelingen een normale standaard deviatie moesten hebben. Dat was best pijnlijk want in het team zat iedereen al een flink aantal jaar op dezelfde plek, viel er weinig meer te verbeteren, werden door iedereen de doelstellingen ruimschoots gehaald, en kreeg iedereen al een paar jaar zeer goede beoordelingen. Toen kwam het dus ook op onhandige opmerkingen aan die intern onnodig voor moeilijkheden hadden gezorgd. Want bij een normale standaard deviatie moeten een paar mensen zitten die onvoldoende scoren, en mogen er ook maar een paar uitstekend scoren. Best mogelijk dat je ook van zoiets slachtoffer bent geworden als je inderdaad buiten dit akkefietje wel voldoende hebt gefunctioneerd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hineni op 14-10-2020 20:22:13 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_195641465
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:50 schreef Seven. het volgende:
Zijn hart lijkt op de juiste plek te zitten maar ik kan me best voorstellen dat TS een stevige onruststoker is op de werkvloer.
:D Manager gespot. Mijn ervaring is dat "managers" doorgaans niet het scherpste mes in de lade zijn en dat zij voornamelijk de oren laten hangen naar "wat de baas wil"... Je hebt m.i. juist mensen nodig die de dubieuze bedrijfsvoering aan de kaak stellen. Dat is alleen maar goed.

Die "macht" die zij hebben of denken te hebben werkt corrumperend. Die hele manager-cultuur wat niet veel anders is dan de baas spelen over lager geplaatsten is dood- en doodziek. Zij verdienen ook altijd veel te veel voor wat zij in verhouding presteren en wat zij aan waarde toevoegen. Dat is doorgaans zeer gering.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 20:49:00 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195641729
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

:D Manager gespot. Mijn ervaring is dat "managers" doorgaans niet het scherpste mes in de lade zijn en dat zij voornamelijk de oren laten hangen naar "wat de baas wil"... Je hebt m.i. juist mensen nodig die de dubieuze bedrijfsvoering aan de kaak stellen. Dat is alleen maar goed.

Die "macht" die zij hebben of denken te hebben werkt corrumperend. Die hele managers-cultuur wat niet veel anders is dan de baas spelen over lager geplaatsten is dood- en doodziek. Zij verdienen ook altijd veel te veel voor wat zij in verhouding presteren en wat zij aan waarde toevoegen. Dat is doorgaans zeer gering.
Klopt, ik ben een manager. Maar ik trap er niet in :7 , het voegt namelijk niets toe aan dit topic en jouw mening over managers is irrelevant.
Resistance is futile.
pi_195641798
Managers die in hiërarchieën denken moet je sowieso niets mee willen te maken hebben. Snel wegwezen bij dat trieste clubje.
pi_195641843
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

:D Manager gespot. Mijn ervaring is dat "managers" doorgaans niet het scherpste mes in de lade zijn en dat zij voornamelijk de oren laten hangen naar "wat de baas wil"... Je hebt m.i. juist mensen nodig die de dubieuze bedrijfsvoering aan de kaak stellen. Dat is alleen maar goed.

Die "macht" die zij hebben of denken te hebben werkt corrumperend. Die hele manager-cultuur wat niet veel anders is dan de baas spelen over lager geplaatsten is dood- en doodziek. Zij verdienen ook altijd veel te veel voor wat zij in verhouding presteren en wat zij aan waarde toevoegen. Dat is doorgaans zeer gering.
Volgens mij is Seven de slechtste niet, maar soms vraag ik me wel eens af waar haar grenzen precies liggen. Dit is ook weer zo'n voorbeeld, kun je iemand die niet assertief is vragen om zijn weekend op te offeren of zou je rekening met zo'n iemand moeten houden. Ik werk zelf bij een multinational en denk dat je beter rekening kunt houden met verschillende culturen omwille van een goede werkrelatie, assertief zijn zit niet in iedere cultuur en zeker niet bij de Chinezen.
pi_195641944
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

:D Manager gespot. Mijn ervaring is dat "managers" doorgaans niet het scherpste mes in de lade zijn en dat zij voornamelijk de oren laten hangen naar "wat de baas wil"... Je hebt m.i. juist mensen nodig die de dubieuze bedrijfsvoering aan de kaak stellen. Dat is alleen maar goed.

Die "macht" die zij hebben of denken te hebben werkt corrumperend. Die hele manager-cultuur wat niet veel anders is dan de baas spelen over lager geplaatsten is dood- en doodziek. Zij verdienen ook altijd veel te veel voor wat zij in verhouding presteren en wat zij aan waarde toevoegen. Dat is doorgaans zeer gering.
Als jij onder managers valt die volgens jou onder je intelligentieniveau zitten ben jij dan niet degene die niet echt slim bezig is?
  woensdag 14 oktober 2020 @ 21:00:49 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195642076
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:53 schreef Daboman het volgende:

[..]

Volgens mij is Seven de slechtste niet, maar soms vraag ik me wel eens af waar haar grenzen precies liggen. Dit is ook weer zo'n voorbeeld, kun je iemand die niet assertief is vragen om zijn weekend op te offeren of zou je rekening met zo'n iemand moeten houden. Ik werk zelf bij een multinational en denk dat je beter rekening kunt houden met verschillende culturen omwille van een goede werkrelatie, assertief zijn zit niet in iedere cultuur en zeker niet bij de Chinezen.
Ik zou zelf nooit publiekelijk vragen of iemand zijn autorijles wil verplaatsen, je zet iemand daar keihard mee voor het blok. Als ik echt 1 persoon nodig heb, dan gaan we even een bak koffie doen op mijn kantoor. En dan zou ik vragen of iemand het wil overwegen, maar nee is nee.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens in een teamoverleg gevraagd of het team een voorstel wil doen om de nachtdiensten te doen met minder personeel omdat het naar verwachting 6 maanden duurt voor de vervanging van 2 collega's ingewerkt is. Ook gevraagd wat ik daar tegenover moet stellen om het mogelijk te maken (en dan dieper ingaan op een effectiever inwerktraject waardoor je er een maand af kunt schaven, en meer van dat soort oplossingen).
Resistance is futile.
pi_195643171
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik zou zelf nooit publiekelijk vragen of iemand zijn autorijles wil verplaatsen, je zet iemand daar keihard mee voor het blok. Als ik echt 1 persoon nodig heb, dan gaan we even een bak koffie doen op mijn kantoor. En dan zou ik vragen of iemand het wil overwegen, maar nee is nee.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens in een teamoverleg gevraagd of het team een voorstel wil doen om de nachtdiensten te doen met minder personeel omdat het naar verwachting 6 maanden duurt voor de vervanging van 2 collega's ingewerkt is. Ook gevraagd wat ik daar tegenover moet stellen om het mogelijk te maken (en dan dieper ingaan op een effectiever inwerktraject waardoor je er een maand af kunt schaven, en meer van dat soort oplossingen).
Dat valt best mee, het klinkt meer als een soort naar elkaar toegroeien. Dat heb ik ook wel gedaan toen ik ineens gevraagd werd voor bereikbaarheidsdiensten in het weekend terwijl ik eigenlijk nog niet eens volledig was ingewerkt en er in de eerste instantie ook niet voor betaald werd. Het is echt geen fijn idee om spoedzaken te moeten oplossen terwijl je nog niet goed bent ingewerkt en het daarnaast eigenlijk voor iedereen nog vrij nieuw is. Maar ik heb de betreffende zaken eerst tijdens werktijd kunnen oefenen zodat ik ze voordat ik voor alles was ingewerkt al kon uitvoeren. Uiteindelijk ben ik er ook alsnog voor betaald. Toen we de werkprocessen wat beter kenden werden er minder mensen per weekend op ingezet waardoor je weer meer weekenden echt een rustperiode hebt.

Maar goed, dat TS niet op die manier had moeten ingrijpen ben ik wel met je eens op zich, dat had wel wat gematigder gekund.
pi_195643389
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:56 schreef Questular het volgende:

[..]

Als jij onder managers valt die volgens jou onder je intelligentieniveau zitten ben jij dan niet degene die niet echt slim bezig is?
Dat was eigenlijk een voorbeeld van toen ik bij de commando's zat. Ik wilde dat op de 1 of andere manier graag toen ik jong was. Maar wat een deceptie. :) Extreem dom volk heeft het daar voor het zeggen en dat is bij bedrijven niet anders natuurlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195643488
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Klopt, ik ben een manager. Maar ik trap er niet in :7 , het voegt namelijk niets toe aan dit topic en jouw mening over managers is irrelevant.
:) Ieders mening is irrelevant op een forum uiteraard. Dat jij dat bent was al duidelijk. En niet eens een hele slechte denk ik. Het gaat mij niet eens zozeer over de mensen die het doen maar over de lagen en de cultuur. Het echte geld wordt meestal gewoon op de werkvloer verdiend. Vandaar dat ik het een wat parasitair gebeuren vind. Weinig tot geen toegevoegde waarde. Ze vragen zichzelf dat ook nooit af wat op zich ook heel verbazend is.

Het gaat meestal zo dat de Indianen prima een product kunnen maken en verkopen en dat je dan een heleboel Opperhoofden krijgt die gaan zeggen hoe ze dat moeten doen. Inhoudelijk stelt dat "werk" heel weinig voor. Het zou best zonder kunnen of qua aantallen een heel stuk minder. Zij eten voor die geringe bijdrage het grootste deel van de koek. Wat nogal oneerlijk is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195643725
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:11 schreef HMS het volgende:

[..]

Ik werk zelf ook bij een internationaal IT-bedrijf en ook in internationale teams. En dat betekent dat er wat wordt verwacht. Ook flexibiliteit, ook in het weekend. En echt niet tot bloedens toe, maar er mag gewoon wel wat gevraagd worden. En iedereen moet daar zelf zijn weg in vinden en zelf mee omgaan.

Hoe nobel je bedoeling ook was (opkomen voor je collega), het gaat direct in tegen de moraal van het bedrijf (werknemers geven zelf aan waar de flexibiliteit niet kan). Want jij gaf, in het publiek, commentaar op de manier van werken die gewoon gangbaar is bij dit soort bedrijven. En als ik het zo hoor bleef je ook doorgaan erover. Met een goedbedoeld grapje, maar wel doorgaan. Dat wordt dus echt niet gewaardeerd.

Wat wel gewaardeerd had kunnen zijn is als je achteraf naar die manager was gegaan en je had uitgesproken over het feit dat je Chinese collega cultureel gezien misschien erg veel moeite heeft met nee zeggen en dat jij het gevoel had dat er daar geen rekening mee was gehouden. Dan had a) die manager zich niet bezwaard gevoeld om daar met jou op in te gaan naar jou direct en b) dan was die manager daar misschien over gaan nadenken. Want grote multinationals zijn allemaal bezig met unconscious biases en het werken in een multi-culturele omgeving.

Tja, je moet je inderdaad afvragen of dit bedrijf een match voor je is. Want wat zij zoeken in een werknemer, dat vind jij niet normaal (een prive-afspraak verzetten voor werk). En dat mag, want bij zo een bedrijf , daar zoeken ze geen doorsnee. Daar staat vaak ook wel een goed beloningspakket tegenover, maar daar wordt wel wat voor verwacht. Maar als een stormram ergens tegenin gaan, dat werkt hier niet, dat werkt tegen je. Ik ben Hollander in een US bedrijf, dat heb ik ook wat moeten bijschaven. Maar werk hier nu 15 jaar met veel plezier. Vraag die jij jezelf moet stellen is of je dat kan en wil, op een ander manier met dit soort dingen omgaan? Onze directe manier van werken, dat werkt niet voor iedereen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie op het gebeuren. Ik ben het er helemaal mee eens dat ik mijzelf moet afvragen of ik op de juiste plek zit en gewoon eieren voor mijn geld moet kiezen als het niet zo is. Echter, wil ik daar wel achterkomen door dit soort momenten. Ik heb vanuit huis aan mee gekregen dat ik moet ingrijpen als iemand onrechtvaardig wordt behandeld of niet zichzelf kan beschermen. Dat idee had ik en zit totaal geen verkeerde intentie achter, of zoals eerder gesteld door anderen, dat ik eventueel gezagsondermijnend zou zijn, tuurlijk niet. Ik heb het een beetje puur uit gevoel en ingeving gedaan, maar dit liep niet helemaal goed af, maar uiteindelijk wel uitgesproken met de manager. Dus probleem verholpen zou je denken, maar ik merk dat ze zoiets niet vergeten en je beetje wordt neergezet als iemand die dwars ligt en dan gaan ze je straffen op deze manier. Ik heb dit met HR en de directeuren besproken en die geven ook, als je niet zo bent waar wij ook vanuit gaan, want anders hadden we jou wel op gesprek geroepen, dan is het een kwestie van laten zien hoe je ook kan zijn en hoe het moet.

En vanaf dat gesprek dacht ik, ik moet hier weg, omdat ze je enkel willen belonen en kans geven als je in bepaald functieprofiel past, dus niet je bek opentrekken. Ik kan hier slecht tegen en mijn vader zegt mij altijd, in loondienst word je nooit rijk, kies dan op zijn minst een werkgever die je goed behandelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door ClubMonza op 14-10-2020 22:30:10 ]
pi_195643788
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:00 schreef nils7 het volgende:
Heb eens een collega gehad die 3 levels hoger zat.
Deze ging weg en het duurde 4 maanden voordat ze weer iemand van "niveau" hadden.

Ik kreeg ook een slechte beoordeling, want ik gaf een negatieve sfeer.
Toen ik zei dat ik wel het werk voor 4 maanden succesvol heb gedaan wat 3 levels hoger was zei hij "ja maar we hebben wel die nieuwe gehaald."
Toen zei ik, maar in die 4 maanden is er niks omgevallen en is er zelfs verbetering geweest.
"Ah ja da's waar, ge hebt gelijk".
Gaan we daar nog iets aan doen dan?
"Helaas het is al ingevoerd".
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen wist ik dat ik weg moest daar.
Dus dat is ook mijn voor TS.

Snuifas kantoor, hard werken voor weinig.
Zo een gesprek met HR en de directeur heb ik dus ook gehad. 'Wij weten ook wel dat jij niet zo bent, en wij zien dat jij kwalitatief gewoon goed werk levert, dus als je aankomend jaar gewoon jezelf blijft, dan zit je goed'. Ja dikke l*l, door deze beoordeling ben ik dit jaar wel duizenden euro's bonus misgelopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ClubMonza op 14-10-2020 22:16:00 ]
pi_195643985
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:12 schreef Bart2002 het volgende:
Ze zoeken uiteraard volgers en ja-knikkers. Als je dat niet bent ga je door een hel. Waarschijnlijk ben je niet op je plaats in dat wereldje. Ik heb dat trouwens ook, een allergie voor "autoriteit". Dat je dus moet luisteren naar- en gevolg moet geven aan mensen die veel dommer zijn dan jij. Grausam.
JA, en hoe hiermee om te gaan? Je hoeft bijv. maar een aantal kritische vragen te stellen over de aanpak van een opdracht en opeens krijg je te horen of je moeite hebt met samenwerken met collega's die in jouw ogen minder levenservaring hebben. Echt heel gek, en ook een beetje eng. Ik heb het idee, dat dit bij ieder groot bedrijf wel een dingetje is.
pi_195644472
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind het opvallend dat je er vanuit gaat dat dit het enige voorval geweest is. Als dit een slechts 1 voorbeeld is van hoe TS functioneert op de werkvloer, dan vraag ik me serieus af of TS daar wel past. Zijn hart lijkt op de juiste plek te zitten maar ik kan me best voorstellen dat TS een stevige onruststoker is op de werkvloer.
[..]

Je hoort hier maar 1 kant van het verhaal.
Je laat nu voor de vierde keer merken dat je twijfelt aan mijn verhaal en dat is legaal en prima allemaal hoor, maar wel erg vervelend om o.b.v. van je gedachten, voorspellingen te doen en vervolgens een conclusie aan te verbinden, dat dit eventueel mijn algehele houding zou zijn. Dit gaat steeds meer op Astro-tv lijken. Ik heb mijn verhaal verteld en daar moet je op reageren, tuurlijk kun je vraagtekens daarbij hebben en dat mag je dan ook zeker vragen, maar niet zelf invullen en mijn karakter hier uit de losse pols definiëren.

[ Bericht 25% gewijzigd door ClubMonza op 14-10-2020 22:18:42 ]
pi_195644616
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:12 schreef Koral het volgende:

[..]

Bij een van mijn vorige werkgevers werd vanuit het dagelijks bestuur meegegeven dat beoordelingen een normale standaard deviatie moesten hebben. Dat was best pijnlijk want in het team zat iedereen al een flink aantal jaar op dezelfde plek, viel er weinig meer te verbeteren, werden door iedereen de doelstellingen ruimschoots gehaald, en kreeg iedereen al een paar jaar zeer goede beoordelingen. Toen kwam het dus ook op onhandige opmerkingen aan die intern onnodig voor moeilijkheden hadden gezorgd. Want bij een normale standaard deviatie moeten een paar mensen zitten die onvoldoende scoren, en mogen er ook maar een paar uitstekend scoren. Best mogelijk dat je ook van zoiets slachtoffer bent geworden als je inderdaad buiten dit akkefietje wel voldoende hebt gefunctioneerd.
Echt?

@TS, zou dit je ook gebeurd kunnen zijn?
pi_195644656
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik zou zelf nooit publiekelijk vragen of iemand zijn autorijles wil verplaatsen, je zet iemand daar keihard mee voor het blok. Als ik echt 1 persoon nodig heb, dan gaan we even een bak koffie doen op mijn kantoor. En dan zou ik vragen of iemand het wil overwegen, maar nee is nee.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens in een teamoverleg gevraagd of het team een voorstel wil doen om de nachtdiensten te doen met minder personeel omdat het naar verwachting 6 maanden duurt voor de vervanging van 2 collega's ingewerkt is. Ook gevraagd wat ik daar tegenover moet stellen om het mogelijk te maken (en dan dieper ingaan op een effectiever inwerktraject waardoor je er een maand af kunt schaven, en meer van dat soort oplossingen).
Ja maar dit is hoe jij ernaar kijkt en hoe jij het voelt. Als ik met iemand in gesprek ben en een ander roept, hee ClubMonza doe is even rustig, als hij rijles heeft doet hij het toch op een andere dag. Dat mag toch. Ik kan dat heus wel hendelen, misschien ligt mijn gevaar juist in het idee dat ik denk dat de rest net zoals ik erin sta. Dat is misschien naïef, maar zeker niry vanuit een slechte intentie of willen dwarsliggen/brutaal zijn. Het is altijd zo zwart-wit.

[ Bericht 0% gewijzigd door ClubMonza op 14-10-2020 22:26:14 ]
pi_195644682
Zat een beetje op de lijn 'waar rook is, is vuur'. En een bonus geweigerd worden is niks meer dan een boodschap dat je op moet zouten, maar als ik de reacties van @TS hierboven lees denk ik toch dat ie wel eens genaaid zou kunnen zijn.

edit: tegelijkertijd...
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:30 schreef ClubMonza het volgende:
[..]
Mensen zoals jij moeten dus ver weg blijven van de dienstverleningsbedrijven waar mensen worden ingezet. Jij moet lekker in Wuhan bij een Nike fabriek werken en de kindertjes daar verplichten om iedere dag van 07:00 tot 22:00 te werken.


[ Bericht 51% gewijzigd door Itam op 14-10-2020 22:21:01 ]
pi_195644737
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:11 schreef Itam het volgende:

[..]

Echt?

@:ts, zou dit je ook gebeurd kunnen zijn?
Ik weet het niet, ik heb wel door het hele jaar goede beoordelingen gehad, maar tijdens het functioneringsgesprek is 85% van de tijd over dat ene moment gegaan, dan weetje al hoe het gaat.
pi_195644769
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:49 schreef ClubMonza het volgende:
Ik heb vanuit huis aan mee gekregen dat ik moet ingrijpen als iemand onrechtvaardig wordt behandeld of niet zichzelf kan beschermen
Ik ook. Heel nobel. Heel eerlijk. Maar inmiddels oud genoeg om te weten: niet ten koste van alles...
pi_195644816
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:15 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik heb wel door het hele jaar goede beoordelingen gehad, maar tijdens het functionarisgesprek is 85% van de tijd over dat ene moment gegaan, dan weetje al hoe het gaat.
Ben wel heel benieuwd, ik zou het op de man af vragen.
pi_195644999
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:17 schreef Itam het volgende:

[..]

Ben wel heel benieuwd, ik zou het op de man af vragen.
Ik heb al een aantal dingen gevraagd, dat ik bijv. 15 goede beoordelingen heb, maar steeds wordt geconfronteerd met die ene aanvaring. Zij komen dan met het verhaal, dat dit zwaar weegt en belangrijk is voor de 'normen en waarden' van de onderneming. Terwijl ik alleen iemand misschien onhandig te hulp ben geschoten. Heftig. Als dit het probleem is, komen wij de winter wel door.
pi_195645013
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 20:12 schreef Koral het volgende:

[..]

Je brengt bovenstaande als een feit? Is dat contractueel vastgelegd? Volgens mij werken er genoeg mensen in het weekend, of hebben ze een all-inclusive contract, etc. Dan heb je geen poot om op te staan. Laatstaan dat iemand zelf er debet aan is dat de deadline onder druk staat en zoiets gevolgen kan hebben voor het hele team/bedrijf.

Bij een van mijn vorige werkgevers werd vanuit het dagelijks bestuur meegegeven dat beoordelingen een normale standaard deviatie moesten hebben. Dat was best pijnlijk want in het team zat iedereen al een flink aantal jaar op dezelfde plek, viel er weinig meer te verbeteren, werden door iedereen de doelstellingen ruimschoots gehaald, en kreeg iedereen al een paar jaar zeer goede beoordelingen. Toen kwam het dus ook op onhandige opmerkingen aan die intern onnodig voor moeilijkheden hadden gezorgd. Want bij een normale standaard deviatie moeten een paar mensen zitten die onvoldoende scoren, en mogen er ook maar een paar uitstekend scoren. Best mogelijk dat je ook van zoiets slachtoffer bent geworden als je inderdaad buiten dit akkefietje wel voldoende hebt gefunctioneerd.
Ik heb bij een werkgever gewerkt waar zij met beoordelingencijfers 1 t/m 5 werken. 1 is dat ze jou niet kunnen beoordelen omdat b.v. langdurig ziek of je bent net in dienst, 2 is slecht, 3 is voldoende, 4 is goed en 5 is zeer goed.

Wat het hogere management heeft doorgevoerd is dat er per team verplicht aan iemand een 2 moest worden uitgedeeld, ongeacht hoe iemand presteerde. Er was een teamleider die dat weigerde en werd op basis van werkweigering op straat gezet. Leuk bedrijf he.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195645220
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:22 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik heb bij een werkgever gewerkt waar zij met beoordelingencijfers 1 t/m 5 werken. 1 is dat ze jou niet kunnen beoordelen omdat b.v. langdurig ziek of je bent net in dienst, 2 is slecht, 3 is voldoende, 4 is goed en 5 is zeer goed.

Wat het hogere management heeft doorgevoerd is dat er per team verplicht aan iemand een 2 moest worden uitgedeeld, ongeacht hoe iemand presteerde. Er was een teamleider die dat weigerde en werd op basis van werkweigering op straat gezet. Leuk bedrijf he.
Heel eng inderdaad. Ik vraag mij echt af, hoe dat soort bedrijven zolang kunnen blijven bestaan met een soortgelijke cultuur op de werkvloer.
pi_195645333
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:29 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Heel eng inderdaad. Ik vraag mij echt af, hoe dat soort bedrijven zolang kunnen blijven bestaan met een soortgelijke cultuur op de werkvloer.
Toen ik daar werkte hadden zij hele goede werknemers in dienst. Toen begon langzaam de afbouw (lees: ze gingen 1 voor 1 weg). Ik ben er in 2015 weggegaan en volgende via Linkedin hoe de rest bij andere bedrijven aan de slag gingen en nu is er niks meer van de oude garde uit "de goede tijd" over. Ze hebben vast wel nieuwe goede mensen in dienst maar die ken ik niet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195645368
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:22 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ik heb al een aantal dingen gevraagd []
Ik bedoel dus 'ff informeel, zeg eens eerlijk: heb je mij zo beoordeeld omdat je van hogerhand een aantal slechte moet geven?'

is het antwoord ja, dan veranderd dat nogal wat.
pi_195645436
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:33 schreef Itam het volgende:

[..]

Ik bedoel dus 'ff informeel, zeg eens eerlijk: heb je mij zo beoordeeld omdat je van hogerhand een aantal slechte moet geven?'

is het antwoord ja, dan veranderd dat nogal wat.
Als ik dit soort vragen stel, dan word ik binnen mum van tijd opgehaald door een GGZ-busje en zit voor ik het weet in een landelijke cursus in Den Dolder.
pi_195645767
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:55 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

JA, en hoe hiermee om te gaan? Je hoeft bijv. maar een aantal kritische vragen te stellen over de aanpak van een opdracht en opeens krijg je te horen of je moeite hebt met samenwerken met collega's die in jouw ogen minder levenservaring hebben. Echt heel gek, en ook een beetje eng. Ik heb het idee, dat dit bij ieder groot bedrijf wel een dingetje is.
Dat laatste is inderdaad het geval. Leer er mee omgaan of niet.. Het is lastig. Mogelijk heb je te maken met een giftige bedrijfscultuur. Dan moet je een deurtje verder doorgaans,
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195645912
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat laatste is inderdaad het geval. Leer er mee omgaan of niet.. Het is lastig. Mogelijk heb je te maken met een giftige bedrijfscultuur. Dan moet je een deurtje verder doorgaans,
Het probleem is dat ik in de IT-wereld zit en dat dit mogelijk bij allemaal wel speelt. De overheid zou een uitweg kunnen zijn.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 22:52:41 #132
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_195645934
Ha... herkenbaar dit. Mijn advies: zoek een andere manager. Dat kan zowel binnen als buiten het bedrijf zijn (heb niet het hele topic doorlopen dus intern is wellicht niet mogelijk).

Zelf 2x meegemaakt met een streberige afgunstige manager die mij een lagere beoordeling gaf omdat ik kritisch op hem was. Later bij een andere vestiging werd dat juist wél gewaardeerd door de manager die wel tegen feedback kon.


Over dat verplicht iemand laag beoordelen: ook herkenbaar... uiteindelijk kwam dat bij de andere vestiging altijd neer op: zoek iemand waarvoor het qua salaris vrijwel niet uit maakt omdat die bovenin de schaal zit. Niet correct maar ja alles om de mensen in de ivoren toren te pleasen
  woensdag 14 oktober 2020 @ 23:13:06 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195646332
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:07 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Je laat nu voor de vierde keer merken dat je twijfelt aan mijn verhaal en dat is legaal en prima allemaal hoor, maar wel erg vervelend om o.b.v. van je gedachten, voorspellingen te doen en vervolgens een conclusie aan te verbinden, dat dit eventueel mijn algehele houding zou zijn. Dit gaat steeds meer op Astro-tv lijken. Ik heb mijn verhaal verteld en daar moet je op reageren, tuurlijk kun je vraagtekens daarbij hebben en dat mag je dan ook zeker vragen, maar niet zelf invullen en mijn karakter hier uit de losse pols definiëren.
Wat een beetje mijn punt is, is dat er eigenlijk op basis van de OP en de informatie die je geeft, niet vastgesteld kan worden of het hier gaat om een giftige manager, een giftige bedrijfscultuur of een giftige medewerker (of alledrie). De enige die ik kan prikkelen om meer licht op de situatie te schijnen, is de werknemer. Maar je lijkt je niet echt bewust van een patroon, terwijl ik dat tussen de regels door wel op pik. Je spreekt ook nergens tegen dat er sprake is van een patroon.

Als mijn gevoel ernaast zit: my bad natuurlijk! Ik heb niet alle wijsheid in pacht.
Resistance is futile.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 23:13:11 #134
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_195646333
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:51 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Het probleem is dat ik in de IT-wereld zit en dat dit mogelijk bij allemaal wel speelt. De overheid zou een uitweg kunnen zijn.
Het lijkt me toch juist dat er in de IT genoeg bedrijven moeten zijn waar ze niet zo hiërarchisch zijn ingesteld...
(ik zou het ook slecht trekken, wat je beschrijft.)
pi_195646493
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:55 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

JA, en hoe hiermee om te gaan? Je hoeft bijv. maar een aantal kritische vragen te stellen over de aanpak van een opdracht en opeens krijg je te horen of je moeite hebt met samenwerken met collega's die in jouw ogen minder levenservaring hebben. Echt heel gek, en ook een beetje eng. Ik heb het idee, dat dit bij ieder groot bedrijf wel een dingetje is.
Feitelijk kun je er niet zo heel veel mee. Waarom zou je je dan eigenlijk nog druk maken? Als jij je waarde kent en blijft communiceren dan komt er wel wat anders op je pad. Het kan heel hard gaan qua salaris, met tientallen procenten tegelijk als je er handigheid in begint te krijgen. Maar dan moet je het wel aandurven om je geluk elders te zoeken.
pi_195655058
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:11 schreef Itam het volgende:

[..]

Echt?

@:ts, zou dit je ook gebeurd kunnen zijn?
Uiteraard gebeurt dat echt :o Dat is o.a. ook wat hier bedoeld werd:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:46 schreef babylon het volgende:

[..]

In grotere bedrijven moet je wel. Op allerlei niveaus moeten de uitzonderingen besproken worden en vervolgens moet het allemaal voor kerst doorgevoerd worden in de salarisadministratie.
Iedereen die afwijkt van 'op de norm' is een uitzondering.

Het idee an sich is ook niet zo gek als het lijkt; het is gewoon ondenkbaar dat van een groep iedereen bovengemiddeld scoort. En het is veelvoorkomend dat aan een hogere beoordeling een hogere beloning gekoppeld is. De loonkosten stijgen te hard als iedereen teveel mensen een bovengemiddelde beoordeling (en beloning) krijgen en er niet net zoveel mensen een ondergemiddelde beoordeling (en beloning) krijgen.



quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:44 schreef baskick het volgende:
De jaarlijkse beoordeling is lekker vroeg dit jaar :o

Ik hoop toch van harte dat je eindbeoordeling uitgebreider is gedocumenteerd dan die ene zin. En ik hoop dat je eindbeoordeling is gebaseerd op vooraf vastgestelde doelen, competenties, andere criteria/whatsoever.

En er is vast een vastgelegde procedure om bezwaar te maken tegen je beoordeling. En dan bedoel ik de volledige en formele route, niet sec in het voorbijgaan mondeling bij de direct leidinggevende die de beoordeling heeft gegeven even aankaarten...

Als je puur op basis van een akkefietje een negatieve beoordeling hebt, dan heb je er volgens jaar met gemak een tweede achteraan... Dossieropbouw :X
@Dorpsgenoot89 heb je hier nu al iets mee gedaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 15-10-2020 14:10:39 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195655471
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Uiteraard gebeurt dat echt :o Dat is o.a. ook wat hier bedoeld werd:
[..]

iemand die een keer zn scheur te ver opentrekt meteen plotten op de linkerhelft van zon normaalverdeling die alleen wat kan zeggen over het output-deel van je functioneren, dat slaat nergens op. Dan ben je als manager geen knip voor de neus waard.

Vandaar mijn vraag of dit gebeurt. Als mij dit zou overkomen, en het antwoord is ja dan heb ik daar vrede mee. Het ligt immers niet aan mij en ik weet dat ik weg moet wezen
pi_195656394
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:26 schreef Itam het volgende:

[..]

iemand die een keer zn scheur te ver opentrekt meteen plotten op de linkerhelft van zon normaalverdeling die alleen wat kan zeggen over het output-deel van je functioneren, dat slaat nergens op. Dan ben je als manager geen knip voor de neus waard.

Vandaar mijn vraag of dit gebeurt. Als mij dit zou overkomen, en het antwoord is ja dan heb ik daar vrede mee. Het ligt immers niet aan mij en ik weet dat ik weg moet wezen
Ah, my bad, ik interpreteerde je vraag dat je bedoelde of beoordeling op basis van een normaalverdeling daadwerkelijk gebeurde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 15 oktober 2020 @ 22:01:04 #139
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_195664364
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:26 schreef Itam het volgende:

[..]

iemand die een keer zn scheur te ver opentrekt meteen plotten op de linkerhelft van zon normaalverdeling die alleen wat kan zeggen over het output-deel van je functioneren, dat slaat nergens op. Dan ben je als manager geen knip voor de neus waard.

Vandaar mijn vraag of dit gebeurt. Als mij dit zou overkomen, en het antwoord is ja dan heb ik daar vrede mee. Het ligt immers niet aan mij en ik weet dat ik weg moet wezen
Het antwoord is ja. Je praat er erg makkelijk over, ik had er meer moeite mee maar uiteindelijk kom je toch tot dezelfde conclusie: wegwezen! (in ieder geval bij die manager)
pi_195670293
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 22:01 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Je praat er erg makkelijk over
Het went, je leert.
pi_195858829
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 01:35 schreef ClubMonza het volgende:
Ik heb nu 2 opties:
1. Naar de concurrent gaan, waarschijnlijk zelfde gezeik, maar wel goed voor mijn ontwikkeling een leercurve;
2. Naar de overheid en deze enge wereld achter mij laten.
Ondertussen een beetje verder in je keuze?
pi_195858848
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 00:02 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ondertussen een beetje verder in je keuze?
Ik ga toch voor de overheid denk ik. Als het tegenzit, ga ik als zzp'er aan de slag.
pi_195858862
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 00:05 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ik ga toch voor de overheid denk ik. Als het tegenzit, ga ik als zzp'er aan de slag.
Wat voor soort werk doe je als ik vragen mag? Het lijkt mij vrij lastig om als hoogopgeleide als zzp'er aan de slag te gaan. Zeker als je (nog) geen grote klantenkring hebt. Of je moet tandarts of huisarts oid zijn.
pi_195858894
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 00:07 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Wat voor soort werk doe je als ik vragen mag? Het lijkt mij vrij lastig om als hoogopgeleide als zzp'er aan de slag te gaan. Zeker als je (nog) geen grote klantenkring hebt. Of je moet tandarts of huisarts oid zijn.
Ik heb een fiscale en IT achtergrond. In mijn branche is er veel vraag naar ZZP ers, en om die reden lijkt mij een publieke ervaring ook nuttig voor de toekomst.
pi_195958195
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:34 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Als ik dit soort vragen stel, dan word ik binnen mum van tijd opgehaald door een GGZ-busje en zit voor ik het weet in een landelijke cursus in Den Dolder.
Dit gebeurt en is mij vorig jaar ook overkomen.. Prima werk geleverd, maar was te negatief (in juli vorig jaar thuis komen zitten met psychische klachten)..
Hele jaar door functioneerde ik prima, zou een goede beoordeling krijgen, maar puntje bij paaltje dus uiteindelijk niet.. Achteraf hoorde ik dat ze iedereen met alle teamleiders in het zuiden bespraken en dat hij er eigenlijk weinig aan kon doen, dit vertelde mijn teamleider zelf.. Iedereen die ziek was geworden dat jaar had een slechte beoordeling gekregen heb ik gehoord in de wandelgangen..

Begin volgend jaar ben ik weer beter en heb ik volgend jaar geen goede beoordeling dan ben ik in ieder geval weg.. Genoeg bedrijven die staan te springen om technische vrouwen..
pi_195963099
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:05 schreef baskick het volgende:

Het idee an sich is ook niet zo gek als het lijkt; het is gewoon ondenkbaar dat van een groep iedereen bovengemiddeld scoort. En het is veelvoorkomend dat aan een hogere beoordeling een hogere beloning gekoppeld is. De loonkosten stijgen te hard als iedereen teveel mensen een bovengemiddelde beoordeling (en beloning) krijgen en er niet net zoveel mensen een ondergemiddelde beoordeling (en beloning) krijgen.

Dit dus. Veel bedrijven werken gewoon met 'n soort van quotum. Als er op 'n afdeling 20 mensen werken, dan krijgen er 2 'n boven-gemiddeld en de rest naar gelang prestaties gemiddeld of 'n beneden-gemiddeld.
pi_195965174
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:13 schreef Holy_Goat het volgende:
Terwijl Hg weet dat er minstens 5 internen waren die er net zo over dachten maar zeiden dat ze er vanwege hun positie niet durfden aan te kaarten of zich er hard voor durfden te maken of de manager durfden te passeren
Dat is zeer kwalijk. Het zal "normaal" zijn, dat geloof ik wel. Maar niettemin een giftige cultuur. Bedrijven zijn dan ook zelden vormgegeven als een democratie. Wat wel zou moeten zonder dollen. :)

En in het algemeen over "managers": zij denken doorgaans dat de naam van de functie tevens het beroep is. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 31-10-2020 19:06:21 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')