abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195598897
Auto:
BMW 318i E46 2.0 (17 jaar)

Auto rijdt:
- stationair soepel (slaat niet af)
- benzine verbruik (normaal)

Situatie / probleem:
Ik heb last van een EML storing. Zowel de Kwikfit als de BMW dealer weten niet wat het is.

Wat heb ik al laten doen?:
1) Carterventilatie laten vervangen, bij het weghalen van de oude bleek dat die nog best okay was.
2) Resonator balg en slang vervangen (zaten wat scheurtjes in, had voor valse lucht kunnen zorgen)
3) Uit laten lezen, code die naar voren kwam was: "272A" verder geen foutcoes voor sensoren..
4) Gekeken of er nog een slang lek was door middel val een rook test "wat rook naar binnen laten gaan en kijken of het er eerder uit ging "was een "negatief"
5) meerdere keren de foutcode laten resetten, helaas kwam de storingsmelding steeds na rond de 1.5 uur rijden weer terug..

Wat kan ik nog doen? Iemand nog tips?

Wat ik weet dat ik kan doen
1) Lucht massa meter sensor vervangen (alhoewel ik weet dat de huidige 3 jaar geleden al vervangen is)
2) gegoodl en las iets over een O ring bij de inlaat? geen idee of dat relevant is.....

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover :) Wat zouden jullie nu laten vervangen?
pi_195599703
Wat is het probleem als het alleen een melding betreft?
pindazakje
pi_195600763
Die o ringen zitten tussen de injectors en het spruitstuk. Die kunnen ook vergaan zijn en valse lucht doorlaten. Of zelfs benzine weg laten lekken, dan krijg je hetzelfde.

Zou ook een slechte pakking tussen spruitstuk en het blok kunnen zijn.

Die MAF sensor, is die toen met een nieuw OEM sensor vervangen ?

Als het echt geen valse lucht is moet je eens gaan denken aan verstopte injectors of misschien wel een slechte lambda sensor.
.
pi_195602249
272A Multiplicative Adaptation Bank 1- Control Limit Reached

Geen idee wat dit betekent, maar dit staat in een lijst met alle mogelijke foutcodes voor de E46.
pi_195603030
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 00:19 schreef Fer het volgende:
Die o ringen zitten tussen de injectors en het spruitstuk. Die kunnen ook vergaan zijn en valse lucht doorlaten. Of zelfs benzine weg laten lekken, dan krijg je hetzelfde.

Zou ook een slechte pakking tussen spruitstuk en het blok kunnen zijn.

Die MAF sensor, is die toen met een nieuw OEM sensor vervangen ?

Als het echt geen valse lucht is moet je eens gaan denken aan verstopte injectors of misschien wel een slechte lambda sensor.
Dit is een leerzame post. Dus met andere woorden ook fouten in het "verbrandingsgedeelte" van de motor, de linker helft bij mij kunnen foutcodes veroorzaken..

Er zijn dus nog best veel dingen die de oorzaak kunnen zijn van het probleem.

Wat zou jij doen? Naar een BMW specialist? of toch alvast één van de dingen aanpakken? Ik weet niet echt wat ik moet doen nu.
pi_195603227
272A Multiplicative Adaptation Bank 1- Control Limit Reached

Dat betekent dat het mengsel bij deellast verkeerd is (en dan ook totaal verkeerd).
De computer zal normaliter een verkeerd mengsel corrigeren, maar daar zijn grenzen aan.
Dit mengsel is zo verkeerd dat de grens is bereikt en verdere correctie niet meer is toegestaan.
Derhalve rijd je dan met een verkeerd mengsel.
Helaas geeft de foutcode niet aan of het mengsel te rijk of te arm is.

Stap 1: uitvinden of het mengsel te arm of te rijk is. Dat scheelt aanzienlijk in het vinden van de oorzaak.
Dit kan d.m.v. uitlezen van data en dan met name de zogenaamde "Fuel trims".
Dit kan ook met een algemene EOBD/OBD2 scanner (die ook bij de APK gebruikt wordt).
Zijn de fuel trims (vooral de Long Term Fuel Trim) positief dan is het mengsel te arm.
Zijn de fuel trims (vooral de Long Term Fuel Trim) negatief dan is het mengsel te rijk.

N.B.: Doorrijden met een te arm mengsel kan dure tot zeer dure gevolgschades opleveren, zolas verbrande kleppen en/of een defecte katalysator.
pi_195603293
ik zou zeggen meld je aan bij Diagnose Dan

https://www.youtube.com/channel/UCR73yN7vT7-P541g2qlfRrg
pi_195603389
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 08:57 schreef oldford het volgende:
272A Multiplicative Adaptation Bank 1- Control Limit Reached

Dat betekent dat het mengsel bij deellast verkeerd is (en dan ook totaal verkeerd).
De computer zal normaliter een verkeerd mengsel corrigeren, maar daar zijn grenzen aan.
Dit mengsel is zo verkeerd dat de grens is bereikt en verdere correctie niet meer is toegestaan.
Derhalve rijd je dan met een verkeerd mengsel.
Helaas geeft de foutcode niet aan of het mengsel te rijk of te arm is.

Stap 1: uitvinden of het mengsel te arm of te rijk is. Dat scheelt aanzienlijk in het vinden van de oorzaak.
Dit kan d.m.v. uitlezen van data en dan met name de zogenaamde "Fuel trims".
Dit kan ook met een algemene EOBD/OBD2 scanner (die ook bij de APK gebruikt wordt).
Zijn de fuel trims (vooral de Long Term Fuel Trim) positief dan is het mengsel te arm.
Zijn de fuel trims (vooral de Long Term Fuel Trim) negatief dan is het mengsel te rijk.

N.B.: Doorrijden met een te arm mengsel kan dure tot zeer dure gevolgschades opleveren, zolas verbrande kleppen en/of een defecte katalysator.
Mijn auto heeft juist begin dit jaar APK gehad in combinatie met een grote beurt. Motor olie is dus ook weer vervangen.. Uitlaatgassen zijn gecontroleerd (en later nog eens).
pi_195603539
je kunt de lucht massa meter (laten) reinigen met ... luchtmassameter-reiniger.
het is een prijzig onderdeel. liever eerst goede diagnose doen en daarna pas onderdelen vervangen. anders blijf je onderdelen vervangen.

wellicht is het een idee om de waarden op te nemen terwijl je aan het rijden bent. daar is een OBD apparaatje voor, die sluit je aan op de OBD poort en dan ga je rijden. kun je later op de computer teruglezen wat er mis ging.
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
pi_195603650
je kunt zelfs even zonder luchtmassameter rijden dan pakt de motor waarden uit een noodprogramma i.p.v. de waarden van de luchtmassameter. stekkertje loskoppelen is voldoende. foutcode resetten en rijden. zo kan je de luchtmassameter uitsluiten.

hoe lang geleden heeft de auto voor het laatst de onderhoudsbeurt gehad?
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
pi_195604085
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
je kunt de lucht massa meter (laten) reinigen met ... luchtmassameter-reiniger.
het is een prijzig onderdeel. liever eerst goede diagnose doen en daarna pas onderdelen vervangen. anders blijf je onderdelen vervangen.

wellicht is het een idee om de waarden op te nemen terwijl je aan het rijden bent. daar is een OBD apparaatje voor, die sluit je aan op de OBD poort en dan ga je rijden. kun je later op de computer teruglezen wat er mis ging.
Goede diagnose klinkt mij als muziek in de oren, maar waar kan dat??

Auto heeft paar maanden geleden nog een grote beurt gehad bij de Kwikfit... Tja dat doe ik ook niet meer denk ik, wellicht heeft zoiets ook weinig echt toegevoegde waarde.
pi_195604254
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:59 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Goede diagnose klinkt mij als muziek in de oren, maar waar kan dat??

Auto heeft paar maanden geleden nog een grote beurt gehad bij de Kwikfit... Tja dat doe ik ook niet meer denk ik, wellicht heeft zoiets ook weinig echt toegevoegde waarde.
vreemd verhaal dat jouw BMW dealer je niet kan of wil helpen.
weet niet waar je zit maar ik zou een gerenommeerde BMW dealer iets verder proberen.
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:12:52 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195604305
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:09 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

vreemd verhaal dat jouw BMW dealer je niet kan of wil helpen.
weet niet waar je zit maar ik zou een gerenommeerde BMW dealer iets verder proberen.
Liever naar een BMW specialist, de dealer heeft helemaal geen zin in ouwe bakken van 20 jaar op het terrein.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_195604449
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:12 schreef LethalNinja het volgende:
Mijn auto heeft juist begin dit jaar APK gehad in combinatie met een grote beurt. Motor olie is dus ook weer vervangen.. Uitlaatgassen zijn gecontroleerd (en later nog eens).
Dat zegt dus helaas helemaal niets. Zelfs niet als de APK bij wijze van spreken gisteren is gedaan.
Probleem kan zich a) daarna pas ontwikkeld hebben of b) bij de zeer geringe belasting die bij de APK gebruikt wordt niet voorkomen.
Kwikfit reken ik niet tot de meer competente bedijven als het om storingen gaat (en zeker niet dit soort storingen).
pi_195604480
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Liever naar een BMW specialist, de dealer heeft helemaal geen zin in ouwe bakken van 20 jaar op het terrein.
heb andere ervaring. medewerkers achter de balie die enthousiast reageren dat ze zelf ook een e46 hadden.
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:36:17 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195604741
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:23 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

heb andere ervaring. medewerkers achter de balie die enthousiast reageren dat ze zelf ook een e46 hadden.
Dat kan. Maar in dat geval zullen de uurtarieven je nog steeds afschrikken, zeker als er potentieel risico is op veel uren verbranden aan onderzoek doen :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_195605359
@daNpy

Ga ik doen hoor, ben die BMW dealer sowieso zat, enige dat ze goed kunnen is dure auto's in de showroom zetten en lekkere wijven achter de receptie. Ik heb ze al een keer een diagnose laten uitvoeren en daar kwam heel weinig uit. En ikw as wel 140 euro kwijt
pi_195605575
ben juist bij een BMW specialist genaaid. ik had deze specialist alleen de opdracht gegeven om te onderzoeken of er uitlaatgas in het koelsysteem zat en ze gaven aan dat ik er op kon wachten. (snuffeltest)
er kwam een kereltje die telkens aan een ander ging vragen wat ie moest doen en hoe. ze gingen met pauze, alles bij elkaar duurde het uren. ze gaven aan dat de test telkens mislukte (verouderde vloeistof) en stonden erop dat er dan maar onderzoek werd gedaan naar lekkages.
eenmaal bij het afrekenen werd een torenhoog bedrag genoemd. ze probeerde doodleuk de pauzetijd door te rekenen.
terwijl ze effectief alleen maar de auto hebben uitgelezen en het motorblok hebben gereinigd. ik ga de naam niet noemen maar wil je meegeven dat het maar net is wie je treft.
Komend weekend koop ik eerst een bril en daarna zie ik wel.
pi_195676611
Straks kan ik de BMW ophalen, storing had volgens specialist te maken met valse lucht. Ze hebben een rooktest gedaan en de 0 ringen op 't blok vervangen. Ben benieuwd of dit 't oplost....
pi_195678651
Valse lucht is wel een oorzaak die deze foutcode kan veroorzaken.
pi_195715112
En? Is het probleem opgelost?
pi_195717566
Ik had mij er bewust op voorbereid en helaas was mijn skeptische houding juist. De motor storing kwam weer terug en net zoals de vorige keren na ongeveer 1,5 tot 2uur rijden. Ik kon zonder storing naar Zwolle rijden. Dat is 1.5 uur en na 20 minuten rijden vanaf Zwolle richting Nijmegen was de foutmelding er weer.....

Ik denk nu zelf (als leek) zijnde dat het echt iets in "het blok" is... De auto maakt veel minder toeren en hij is nu echt duidelijk trager geworden dan dat hij was in de eerste twee jaar dat ik hem had. Qua snelheid voelt hij af en toe als de Volvo 440 die ik een tijd had......
pi_195717664
Is de brandstof druk gemeten en de injectors geflowtest?
.
pi_195725383
Als je gaat tanken en de tankdop los haalt, hoor je dan een slurp geluid?
Als de storing optreedt, stop dan en haal de tankdop even los.
Rijd de auto daarna weer normaal?
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')