abonnement Unibet Coolblue
pi_195579749
Hoi,

Ik ben toe aan mijn eerste auto.
Vorige week ben ik iets tegen gekomen en ik ben eigenlijk opzoek naar advies.
Misschien ben ik iets te enthousiast of ik heb een leuke deal te pakken.

Het gaat om een auto van 23 jaar oud.
70.000 km, eerste eigenaar (80+) en altijd binnen gestaan.
apk is tot mei 2021.
700 euro.
Op de foto's ziet de auto er prima uit.

https://www.autoscout24.n(...)y&utm_campaign=share

De auto zal gebruikt worden voor korte ritjes naar mijn werk.

Nu is de prijs natuurlijk niet hoog en de omschrijving bevalt mij erg.
Ik heb nogal een band met dit type en kleur auto omdat mijn ouders vroeger dit model auto reden.

Alleen de auto is natuurlijk best oud.

Op zich hou ik wel van een gokje, ik bedoel wat kan er mis gaan met een auto van 700 euro?

Hoe is jullie kijk hier op?

De auto staat ook aan de andere kant van het land en ik heb geen verstand van auto's.
Als ik al ga kijken dan zal dan waarschijnlijk ook alleen zijn, omdat ik niet veel mensen ken met verstand van auto's plus die zullen niet graag een paar uur in de trein willen zitten.
Is een check bij de lokale garage daar in de buurt dan nog een idee?
een nieuw apk eruit slepen een idee?

[ Bericht 1% gewijzigd door fespo op 11-10-2020 23:52:42 ]
pi_195579928
Als je graag dat type wilt zou ik ‘m maar halen. Hoe vaak kom je zoiets tegen van de eerste eigenaar met zo een lage kmstand? 700 is al niet veel geld voor een auto, dus houdt altijd wat achter de hand voor wat onderhoud of defecten.
Particuliere verkoper, die wilt er dus gewoon vanaf. Ga je moeilijk doen wat betreft APK, heb je kans dat je naast het net vist. Ik zou langsgaan, een bedrag bieden (bijv. 400/500) en hopen op een tegenbod van hem.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 12 oktober 2020 @ 00:04:23 #3
39237 crew  H_T
2733
pi_195579954
Welke auto het ook wordt, het is fijn om geld achter de hand te hebben voor reparaties of eventueel achterstallig onderhoud.

Een Kia Pride met automaat is poeptraag en waarschijnlijk niet heel zuinig, maar als dat voor jou geen bezwaar is dan is dat prima. Je kan inderdaad een aankoopkeuring laten doen bij een lokale garage of daar een ander mannetje voor inhuren, maar op een aanschafprijs van 700 euro is dat procentueel gezien relatief veel. Wil je het toch doen, bedenk dan ook van te voren wat je gaat doen als het tegenvalt en wat de alternatieven dan zijn, zodat je ook nee kunt zeggen als dat eventueel nodig is.

Een nieuwe APK erbij vragen kan je natuurlijk proberen, maar goede kans dat de verkoper er voor dit bedrag geen zin in heeft. Er zit nog meer dan een half jaar op, dus je kan even vooruit en anders zou er iets in de afgelopen maanden stuk moeten zijn gegaan. Met zo weinig gebruik is die kans klein, maar het kan natuurlijk wel altijd.

Wat wel een punt van aandacht kan zijn: de banden. Er is heel weinig gereden met de auto, dus dan slijt het profiel niet heel hard. Maar de banden worden wel ouder, en kunnen daardoor droogtescheurtjes krijgen en daardoor eerder lek gaan. Naast profiel kan het dus geen kwaad op die scheurtjes te letten. Daarnaast staat er op elke band een code van vier cijfers, bijvoorbeeld 3819. Dan gaat het om een band die is gemaakt in week 38 van het jaar 2019. Da's prima, maar als de band bijvoorbeeld 15 jaar oud is, is dat toch minder prettig.

Dat de auto ver weg staat zou ik niet al te zwaar aan tillen, want die reis hoef je als het goed is niet al te vaak te maken :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_195579989
aan wat voor prijzen moet ik een beetje denken voor een nieuwe apk in 2021?
praat je dan over een paar tientjes of gaat dat over de 200 euro? (onder normal omstandigheden)
zal ook aan veel factoren liggen natuurlijk. 4 nieuwe banden en je praat dan al over hele andere prijzen.

geld heb ik bij de hand, maar het is natuurlijk ook hoeveel wil je nog uitgeven aan de auto.
als de bedragen te hoog worden dan zal hij toch snel naar de sloop moeten.
ik krijg het idee dat ik de auto gewoon op moet rijden. en met een beetje geluk is dat langer dan 1/2 jaar zonder teveel hoge kosten :)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 12 oktober 2020 @ 00:10:09 #5
39237 crew  H_T
2733
pi_195579993
Oh, en aan de foto's te zien is er wat roestvorming bij het linkerachterwiel
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 12 oktober 2020 @ 00:12:04 #6
39237 crew  H_T
2733
pi_195580009
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 00:09 schreef fespo het volgende:
aan wat voor prijzen moet ik een beetje denken voor een nieuwe apk in 2021?
praat je dan over een paar tientjes of gaat dat over de 200 euro? (onder normal omstandigheden)

geld heb ik bij de hand, maar het is natuurlijk ook hoeveel wil je nog uitgeven aan de auto.
als de bedragen te hoog worden dan zal hij toch snel naar de sloop moeten.
ik krijg het idee dat ik de auto gewoon op moet rijden. en met een beetje geluk is dat langer dan 1/2 jaar :)
De keurig zelf is een paar tientjes (rond de 35 euro), verder hangt het ervan af wat er mee moet gebeuren. Als er alleen wat lampjes vervangen hoeven te worden ben je zo klaar, heb je vier nieuwe banden nodig dan wordt het al een stuk prijziger en ga je al snel naar 200 euro.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_195580021
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 00:12 schreef H_T het volgende:

[..]

De keurig zelf is een paar tientjes (rond de 35 euro), verder hangt het ervan af wat er mee moet gebeuren. Als er alleen wat lampjes vervangen hoeven te worden ben je zo klaar, heb je vier nieuwe banden nodig dan wordt het al een stuk prijziger en ga je al snel naar 200 euro.
banden zijn natuurlijk wel een goede investering en als je daardoor weer een tijd de weg op kan...
het is dus een beetje gokken of er geen hoge kosten (laten we zeggen 500+ euro) plotseling aan komen doordat er echt iets stuk is en omdat dat eigenlijk teveel is voor deze auto.

het geld heb je er natuurlijk wel uit na 1 jaar rijden en alles wat je langer kan rijden zou mooi meegenomen zijn.

misschien kan ik nog iets van de prijs af snoepen en dan zou het een leuke gok zijn?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 12 oktober 2020 @ 00:17:18 #8
39237 crew  H_T
2733
pi_195580042
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 00:14 schreef fespo het volgende:

[..]

banden zijn natuurlijk wel een goede investering en als je daardoor weer een tijd de weg op kan...
het is dus een beetje gokken of er geen hoge kosten (laten we zeggen 500+ euro) plotseling aan komen doordat er echt iets stuk is en omdat dat eigenlijk teveel is voor deze auto.
Bij auto's in deze prijsklasse is het al snel een gok, tenzij je zelf veel van auto's weet. Je eigen plezier is natuurlijk ook wat waard :) Misschien is deze Kia in deze kleur voor jou wel leuk genoeg om meer aan uit te geven dan aan een Rover 25 of Toyota Yaris, en geldt dat voor een ander weer precies andersom. Met auto's van deze leeftijd zegt de reputatie van het merk ook niet alles. Een Toyota die 20 jaar flink mishandeld is kan een slechtere koop zijn dan een goed onderhouden Lancia
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_195580072
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 00:17 schreef H_T het volgende:

[..]

Bij auto's in deze prijsklasse is het al snel een gok, tenzij je zelf veel van auto's weet. Je eigen plezier is natuurlijk ook wat waard :) Misschien is deze Kia in deze kleur voor jou wel leuk genoeg om meer aan uit te geven dan aan een Rover 25 of Toyota Yaris, en geldt dat voor een ander weer precies andersom. Met auto's van deze leeftijd zegt de reputatie van het merk ook niet alles. Een Toyota die 20 jaar flink mishandeld is kan een slechtere koop zijn dan een goed onderhouden Lancia
ik was ook een beetje benieuwd of dit echt een no go zou zijn.
maar goed, de prijs is laag, de km is laag etc. dus dan kan het bijna niet anders dan dat het wel de moeite waard moet zijn om hier op te gokken.

zoals ik zei is het model en kleur wel echt een pre voor mij.
je zou voor een paar 100 euro misschien nog iets leukers kunnen krijgen, maar niemand die je gaat beloven dat zo'n auto je langer kunt blijven rijden. (en mij minder plezier zal geven)
pi_195580103
het enige waar ik nog wel een beetje mee zit is dat het voor mij een blind buy zal zijn.
ik zal er een rondje mee rijden, maar verder kan ik echt aan niks zien of er iets goed mis is.
het zou zonde zijn als iemand met een beetje verstand van auto's bij het zien gelijk een red flag krijgt en ik hem toch koop, omdat ik niemand mee kan nemen die verstand heeft van auto's.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 12 oktober 2020 @ 00:27:04 #11
39237 crew  H_T
2733
pi_195580108
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 00:22 schreef fespo het volgende:

[..]

ik was ook een beetje benieuwd of dit echt een no go zou zijn.
maar goed, de prijs is laag, de km is laag etc. dus dan kan het bijna niet anders dan dat het wel de moeite waard moet zijn om hier op te gokken.

zoals ik zei is het model en kleur wel echt een pre voor mij.
je zou voor een paar 100 euro misschien nog iets leukers kunnen krijgen, maar niemand die je gaat beloven dat zo'n auto je langer kunt blijven rijden. (en mij minder plezier zal geven)
Ik zie op Gaspedaal nog een paar Kia Prides staan, ook met lage km, voor minder dan 1000 euro. Wel in een andere kleur en in andere provincies overigens. Wat ik zeggen wil: de prijs kan kloppen voor deze km-stand en het is geen extreem buitenkansje, dus als het toch niets is kan je nee zeggen en een andere proberen. Kijken kan geen kwaad en als het ding geen vloeistoffen lekt of vreemde geluiden maakt tijdens het rijden kan je de gok wagen. Of het het geld echt waard was kom je toch pas later achter.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_195580153
Ik heb geen verstand van auto's maar als de APK nog een half jaar geldig is dan betekent dat toch dat die auto nog voor een half jaar veilig te gebruiken is sowieso. 700 is dan een koopje denk ik. Wij hebben net 6600 besteed aan een auto, die is 10 jaar oud. Als ik vrijgezel was dan zou ik ook begonnen zijn met gewoon iets goedkoops
  maandag 12 oktober 2020 @ 02:31:27 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195580810
Fuck, Groningen, da's best een eindje weg :P

De grap is, dat het feitelijk een 250 euro autootje is, maar door de lage km stand lijkt hij meer waard.. als je er staat en er blijkt idd stevig roest aan te zitten, en de bandjes zijn verdroogd, wordt ie al rap duurder, want dat zijn APK dingetjes en je wilt zelf eigenlijk ook niet op verdroogde bandjes gaan rijden. Theoretisch gezien, is het ding qua kms aan zijn 2e setje bandjes bezig, en het ding is 23 jaar oud.

Het is ruk dat je er zo ver voor moet reizen, want als je daar staat en het blijkt idd niet helemaal je dat te zijn en ze blijven op die prijs vastzitten, ben je f#cked..

Het is best een leuk karretje, als hij bij je om de hoek staat en je lult er 200 vanaf omdat de bandjes gaar zijn en hij voor de rest netjes is, zou je het kunnen doen.. maar als je over 3 maanden van het ding af wilt, wordt het goed zoeken naar iemand die die 500 ervoor gaat geven.. de waarde van dit soort autootjes is precies wat men altijd zegt: "Wat een gek ervoor geeft" :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195580856
Ik zou het sowieso niet doen. Liever een auto van die leeftijd met 2 ton op de teller dan dat.
pi_195581841
één ding weet je zeker: als je in die bak een ongeluk krijgt laat je het leven. Maarja..... wel lekker goedkoop
U MAD?
pi_195581871
Dit is gewoon een Mazda 121 die in licentie door Kia is gebouwd. Wel gebruik makend van goedkopere onderdelen.

Gratis tip: koop een Mazda Demio 1.5
pi_195582445
Tip, mocht je dat eind willen reizen om naar de auto te gaan kijken, neem dan iemand mee, die het liefst ook verstand van auto's heeft, maar er verder "neutral" instaat.

Heb het idee, dat als jij de trein gaat pakken, en dat takke eind gaat reizen, je de auto gaat kopen, ongeacht de staat of de prijs. Je bent dan niet echt rationeel meer, en je kompaan kan je dan behoeden en je met je benen op de grond houden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_195641543
Mijn opa en oma hadden een auto van 23 jaar en 70000km erop. Waarbij die laatste 10000km in de laatste 15 jaar erop zijn gezet.

Moest uiteindelijk voor zeker 2000 aan verspijkerd worden voor de apk. Balken rot en alles wat plastic of rubber was, was inmiddels hard en bros geworden.

Micra K11
.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:59:58 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_195670693
quote:
Dit voertuig is helaas niet meer beschikbaar.
Stoere TS :P

quote:
... een auto van 23 jaar oud.
...
aan de andere kant van het land en ik heb geen verstand van auto's.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:03:13 #20
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_195685597
Die zou ik niet willen.....70k in 23jr.......das gemiddeld 3000km p/jr Als je de hele onderhoudshistorie erbij hebt waarin duidelijk staat dat er minimaal 1x p/jr olie is ververst, dan kun je de gok wagen maar anders zou ik er ver weg van blijven.
Kijk bij zo'n lage kmstand auto maar eens onder de oliedop(vuldop) Als daar allemaal aanslag zit dan laat maar lekker staan!!
Check ook de peilstok; is de olie zwart dan heeft ie te weinig onderhoud gehad, kleur moet lichtbruin zijn.(de kleur van schone olie).
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_195688753
mede op jullie advies heb ik hem niet gekocht :P


@LangeTabbetje zei het gooed
Heb het idee, dat als jij de trein gaat pakken, en dat takke eind gaat reizen, je de auto gaat kopen, ongeacht de staat of de prijs

en dat lijkt mij niet verstandig :P

[ Bericht 31% gewijzigd door fespo op 17-10-2020 09:43:35 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')