abonnement Unibet Coolblue
pi_195521187
Ongeveer een klein maandje terug nu heb ik tijdens een voetbalwedstrijd een verkeerde sliding gemaakt. Ik viel (volgens mij) plat op mijn rug of op een voet van de tegenstander. Afijn, het deed in ieder geval direct pijn.

Na de sliding was het voor mij dan ook direct einde wedstrijd en ben nadat ik na ~10min op de bank m'n rug weer normaal recht kon houden gaan douchen. Na het douchen natuurlijk wel de derde helft in want dat mag natuurlijk niet ontbreken bij een echte amateurvoetballer.

Goed, door die derde helft heb ik die nacht relatief weinig meer van mijn rug gevoeld waarschijnlijk. Heb geslapen als een roosje maar werd wakker met echte rugpijn. Ik kijk het even aan, waarschijnlijk een spier. Na ongeveer 2 weken zat er geen verbetering in. Overdag kan ik mijn rug goed bewegen en heb er relatief geen last van, alleen als ik het forceer door rare bewegingen te maken met m'n rug of heel ver draai o.i.d.. Voor de zekerheid toch maar even bij de huisarts geweest die bevestigde wat ik al dacht; niet gebroken, wel gekneusd. Nou, een kneusing in de rug is minder plezant, meer om het feit dat dit een flinke tijd kan aanhouden.

Nu heb ik eigenlijk overdag geen last van mijn rug en is het prima te doen. Ook sporten gaat opzich wel weer. Ik voetbal langzaam weer een helft mee en ben af en toe weer te vinden in de sportschool.

Inslapen gaat ook prima maar 's ochtends is een hel. Ik word elke dag tussen 05:00 en 06:00 wakker dus ook in het weekend. Mijn rug verkrampt dan zo erg dat ik niet meer in bed kan liggen en ik dus wel uit bed moet gaan douchen zodat de spieren om de gekneusde botten weer "warm" worden en niet meer verkrampen.

Ik weet dat een fysio wellicht goede oefeningen heeft en dit staat dan ook in de planning maar wellicht dat iemand hier dezelfde ervaring heeft gehad en wellicht wat tips heeft waardoor ik met minder of geen rugpijn meer wakker wordt doordat de hele boel verkrampt.

TL;DR: Rug wervels/ribben gekneusd tijdens voetbalwedstrijd. Overdag geen last van en inslapen 's avonds gaat ook prima. Echter bij het wakker worden verkrampt m'n (boven)rug heel erg en dit schiet uit naar m'n buik en borst. Erg pijnlijk en gaat pas weg als ik beweeg en gedoucht heb. Iemand (buiten naar de fysio gaan) nog tips om wellicht met minder of geen pijn wakker te worden?

Mijn dank is groot :)
pi_195521210
Ik heb wel een tip ja. Gewoon naar de fysio gaan. Hup!
pi_195521648
Fysio zit niet in je basispakket?
U MAD?
pi_195521747
fysio
pi_195521998
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 08:45 schreef de_boswachter het volgende:
Fysio zit niet in je basispakket?
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 08:54 schreef phoenyx het volgende:
fysio
Zit helaas niet in mijn Menzis Basis Voordelig pakket :(
pi_195522097
Wat weerhoud je nu precies van het naar de fysio gaan dan? Sinds het openen van dit topic had je al een afspraak kunnen maken.
Wie weet is het toch nodig om de komende tijd we even regelmatig die plek in je rug los te laten maken door de fysio. Het uitstellen kan er dan uiteindelijk voor zorgen dat je 2x zoveel behandelingen nodig hebt ten opzichte van tijdig naar de fysio gaan. Ook al neem je vanaf 2021 een aanvullende fysioverzekering, het blijft ook zonde van je eigen tijd als je met vroegtijdig gaan het aantal behandelingen enorm had kunnen inperken.

Een fysio kan gericht kijken waar je nou last van hebt, wat eventuele onderliggende oorzaken zijn van de pijn en of 'even aankijken en wat oefeningen doen' inderdaad een goede oplossing is. Mijn fysio geeft altijd concreet aan wat de punten zijn om op te letten bij het herstel en wat een teken is dat er toch weer een afspraak nodig is.

Wat je tot die tijd kan doen is overdag elk uur even rekken en strekken. Je zou ook 's avonds nog even iets van yoga (gewoon opzoeken op YT, beginner, no equipment) kunnen doen. En zodra je 's ochtends die kramp weer krijgt ook gewoon opnieuw rekken en strekken waarmee je het gebied van de pijn opwarmt in plaats van douchen.
pi_195522160
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 09:15 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

[..]

Zit helaas niet in mijn Menzis Basis Voordelig pakket :(
Dan wordt het pijnlijden.

Een alternatief is om een goede yoga-docent te zoeken en daar wat (prive)lessen mee nemen. Is misschien goedkoper dan fysio. Deze kan je (net als de fysio) een aantal oefeningen geven om je rug los te maken, veilig te rekken en strekken en hem sterker te maken. Het is wetenschappelijk bewezen dat yoga heel goed kan helpen tegen diverse rugklachten dus het is geen kwakzalverij.

Maar hoe dan ook, je gezondheid en je rug is toch wel wat belangrijker dan wat geld. Als je er echt last van hebt zou ik er gewoon geld aan uitgeven.
pi_195522808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 09:24 schreef Chia het volgende:
Wat weerhoud je nu precies van het naar de fysio gaan dan? Sinds het openen van dit topic had je al een afspraak kunnen maken.
Wie weet is het toch nodig om de komende tijd we even regelmatig die plek in je rug los te laten maken door de fysio. Het uitstellen kan er dan uiteindelijk voor zorgen dat je 2x zoveel behandelingen nodig hebt ten opzichte van tijdig naar de fysio gaan. Ook al neem je vanaf 2021 een aanvullende fysioverzekering, het blijft ook zonde van je eigen tijd als je met vroegtijdig gaan het aantal behandelingen enorm had kunnen inperken.

Een fysio kan gericht kijken waar je nou last van hebt, wat eventuele onderliggende oorzaken zijn van de pijn en of 'even aankijken en wat oefeningen doen' inderdaad een goede oplossing is. Mijn fysio geeft altijd concreet aan wat de punten zijn om op te letten bij het herstel en wat een teken is dat er toch weer een afspraak nodig is.

Wat je tot die tijd kan doen is overdag elk uur even rekken en strekken. Je zou ook 's avonds nog even iets van yoga (gewoon opzoeken op YT, beginner, no equipment) kunnen doen. En zodra je 's ochtends die kramp weer krijgt ook gewoon opnieuw rekken en strekken waarmee je het gebied van de pijn opwarmt in plaats van douchen.
Heb al gebeld voor een afspraak, maar kan nu nog niet i.v.m. corona enz.
Ik weet wel dat fysio natuurlijk DE oplossing is maar in de meantime wellicht dat mensen uit eigen ervaring kunnen vertellen wat voor hen geholpen heeft en misschien dat ik daar ook wat aan heb.
pi_195522847
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 09:28 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dan wordt het pijnlijden.

Een alternatief is om een goede yoga-docent te zoeken en daar wat (prive)lessen mee nemen. Is misschien goedkoper dan fysio. Deze kan je (net als de fysio) een aantal oefeningen geven om je rug los te maken, veilig te rekken en strekken en hem sterker te maken. Het is wetenschappelijk bewezen dat yoga heel goed kan helpen tegen diverse rugklachten dus het is geen kwakzalverij.

Maar hoe dan ook, je gezondheid en je rug is toch wel wat belangrijker dan wat geld. Als je er echt last van hebt zou ik er gewoon geld aan uitgeven.

Nee dat is logisch, dat is het ook zeker niet. Zit wel beetje in m'n maag dat het jaar bijna voorbij is en ik vanaf volgend jaar toch wel een ander pakket ga nemen nu ik erachter ben dat hier niets in zit :') (heb deze polis genomen toen ik ~21 was en uit huis ging).
pi_195523030
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 10:20 schreef henkkeumus het volgende:
Heb al gebeld voor een afspraak, maar kan nu nog niet i.v.m. corona enz.
Als je nog geen vaste fysio hebt zou je ook andere praktijken kunnen proberen. Mijn eigen fysio heeft volgens mij nog evenveel capaciteit als normaal. Alleen je moet je eigen handdoek meenemen, mag niet te vroeg komen en de fysio draagt een mondkapje enz.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 10:20 schreef henkkeumus het volgende:
Ik weet wel dat fysio natuurlijk DE oplossing is maar in de meantime wellicht dat mensen uit eigen ervaring kunnen vertellen wat voor hen geholpen heeft en misschien dat ik daar ook wat aan heb.
Heb ik toch ook gedaan? Alleen wel met het advies van de fysio prio 1 te maken.
pi_195528538
Soms helpt het als je snachts kachel een graadje hoger zet
pi_195582650
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 10:36 schreef Chia het volgende:

[..]

Als je nog geen vaste fysio hebt zou je ook andere praktijken kunnen proberen. Mijn eigen fysio heeft volgens mij nog evenveel capaciteit als normaal. Alleen je moet je eigen handdoek meenemen, mag niet te vroeg komen en de fysio draagt een mondkapje enz.
[..]

Heb ik toch ook gedaan? Alleen wel met het advies van de fysio prio 1 te maken.
Heb vanmiddag eerste afspraak fysio.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 15:39 schreef possetje het volgende:
Soms helpt het als je snachts kachel een graadje hoger zet
Heb het geprobeerd met een kruik. Helaas niet tot geen effect.
pi_195582737
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 08:41 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Heb vanmiddag eerste afspraak fysio.
En in het weekend nog geyogaat? :P
  maandag 12 oktober 2020 @ 08:51:26 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195582756
Elektrische deken op een timer die in de ochtend aangaat, om zo je spieren te verwarmen?
***
pi_195584338
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 08:48 schreef Chia het volgende:

[..]

En in het weekend nog geyogaat? :P
Nee wel gevoetbald met de hele rug en borst vol tape :').
Ging prima, was ook een rustige pot voetbal. Echter gisteravond tijdens douchen wel weer een iets te snelle draai met de rug gemaakt en die voel ik nu weer lekker bij elke beweging terugkomen.. :(

Slapen gaat op zich wel prima, ik heb uitgevonden dat wanneer ik drie kussens op elkaar leg en ik daar tegenaan lig de kramp een stuk minder is :).
pi_195595168
Bij fysio geweest, heeft het aangehoord en zei ik ga een kijken of ik het los krijg d.m.v. "kraken". Na 4x in een rare houding een opluchtende kraak uit m'n rug te krijgen moet ik zeggen dat direct na de behandeling ik al meer kon bewegen.

Zit nu weer op thuis op m'n bureaustoel en het is wel weer meer beurs dan toen die net klaar was maar dat hoort er volgens mij ook bij, kan niet in een keer wegtrekken.

Afgesproken om het deze week aan te kijken, mocht het blijven dan wou het nog een keer loskraken waarna het wel weg moet trekken. Maar aan de kraak te horen en de opluchting die ik ervan kreeg gaat dit nu al de goede kant op :D.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2020 20:11:23 ]
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:03:38 #17
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_195602388
Ik heb wel wat tips voor je waarvoor je geen fysio nodig hebt:

- Vertrouw in het feit dat je hiervan gaat herstellen
- Focus zo min mogelijk op je klachten
- Accepteer dat je de pijn soms hebt
- Blijf zoveel mogelijk je normale dingen doen

Inmiddels heb je een fysio bezocht, prima. Het feit dat een beetje kraken en drukken ervoor zorgt dat jij er meer in gelooft dat je gaat herstellen, is waarschijnlijk de grootste factor dat jij je nu beter voelt.
WFPB!
pi_195604997
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:03 schreef Dizorn het volgende:
Ik heb wel wat tips voor je waarvoor je geen fysio nodig hebt:

- Vertrouw in het feit dat je hiervan gaat herstellen
- Focus zo min mogelijk op je klachten
- Accepteer dat je de pijn soms hebt
- Blijf zoveel mogelijk je normale dingen doen

Inmiddels heb je een fysio bezocht, prima. Het feit dat een beetje kraken en drukken ervoor zorgt dat jij er meer in gelooft dat je gaat herstellen, is waarschijnlijk de grootste factor dat jij je nu beter voelt.
Nou, het feit dat ik vandaag naar een kant kan draaien zonder dat ik daar nu pijn van heb geeft voor mij toch wel aan dat het kraken/poppen (verzetten van rugwervels) dusdanig geholpen heeft om de zenuwen die erdoor lopen "vrij" te maken. Heb voor morgen direct een afspraak gemaakt om de andere kant te doen, hij wou dit eerst aanzien maar ik ben eigenlijk al na een dag wel overtuigd :') Heb al beter geslapen dan een maand hiervoor.

Natuurlijk zal het ook iets psychologisch hebben zoals je beschrijft maar ik denk niet in zulke mate zoals in je post. Desalniettemin is het natuurlijk wel vaak zo dat als je minder aandacht aan die dingen besteed het sneller "over" is :)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2020 10:48:02 ]
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:49:06 #19
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_195610191
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:47 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Nou, het feit dat ik vandaag naar een kant kan draaien zonder dat ik daar nu pijn van heb geeft voor mij toch wel aan dat het kraken/poppen (verzetten van rugwervels) dusdanig geholpen heeft om de zenuwen die erdoor lopen "vrij" te maken. Heb voor morgen direct een afspraak gemaakt om de andere kant te doen, hij wou dit eerst aanzien maar ik ben eigenlijk al na een dag wel overtuigd :') Heb al beter geslapen dan een maand hiervoor.

Natuurlijk zal het ook iets psychologisch hebben zoals je beschrijft maar ik denk niet in zulke mate zoals in je post. Desalniettemin is het natuurlijk wel vaak zo dat als je minder aandacht aan die dingen besteed het sneller "over" is :)
Het placebo effect werkt júist goed als er iets concreets en/of ingrijpends gebeurd, zoals het kraken van je rug (maar ook, fake operaties, loze injecties, etc).

Ik kan je vertellen dat als jouw ruggenwervels daadwerkelijk verplaatst kunnen worden door een fysiotherapeut, je véel grotere problemen hebt dan wat rugpijn ;) Hetzelfde geldt als mensen "voelen" dat je ruggenwervels scheef staan: sorry, dat is onmogelijk. Als de zenuwen vanuit je ruggenmerg klem hadden gezeten, had je dat niet gevoeld in je rug, maar in je benen.

Dit zeg ik overigens niet om je te ontmoedigen naar je fysio te gaan morgen; wel in het algemeen omdat je niet moet denken dat je afhankelijk bent van een dergelijke behandeling. Het feit dat jij denkt dat je zenuwen klem zaten, dat je ruggenwervels verkeerd zaten, etc zijn juist opvattingen waardoor je meer klachten kan hebben dan strikt noodzakelijk :)
WFPB!
pi_196919541
Kleine update; zijn nu ~4 maand verder en nog steeds zere rug. Foto's van ziekenhuis lieten zien dat de wervels iets verschoven waren maar konden er niet alles goed op zien.. MRI ingeplant dus, door corona echter pas in januari plaats :').
pi_196919621
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:35 schreef henkkeumus het volgende:
Kleine update; zijn nu ~4 maand verder en nog steeds zere rug. Foto's van ziekenhuis lieten zien dat de wervels iets verschoven waren maar konden er niet alles goed op zien.. MRI ingeplant dus, door corona echter pas in januari plaats :').
Sterkte TS!

Ik had begin dit jaar hetzelfde, maar dan zonder aanwijsbare oorzaak. Ik kreeg opeens steeds meer pijn bovenin/halverwege mijn rug als ik ging liggen/slapen, tot het punt dat ik het al voelde opkomen voordat ik in slaap viel. Huisarts had geen idee, op een echo was ook niks te zien (ivm. eventuele galblaasontsteking oid), op een gegeven moment zat ik aan de max van paracetemol+diclofenac en werd ik alsnog 3x per nacht wakker van de pijn en moest ik zittend gaan slapen :') Gelukkig vanzelf overgegaan na een aantal weken. Hopelijk wordt er bij jou een oorzaak gevonden, houd ons op de hoogte!
pi_199415804
Update. Na bijna een halfjaar herinner ik mij ineens dit topic weer en dacht ik laat ik eens een update geven.

De laatste post vertelde ik dat ik een MRI zou gaan doen. Dit heb ik gedaan en op de MRI is het volgende te zien;

- Wervels zijn gebroken geweest maar zijn doordat er zolang overheen is gegaan alweer bijna hersteld.
- Arts vertelde me dat niet vaak voorkomt dat hij iemand op zn rug kan slaan en daar niks van gevoeld wordt bij een fractuur. Bij mij dus het geval. Het waren zegmaar meerdere haarscheurtjes in de wervels die alleen pijn deden als ik bepaalde draaien maakte en niet zozeer impact op de wervels zelf.
- Nu dik een jaar na dato van het "ongeluk" heb ik nog dagelijks last van de rug. Ik loop op dit moment niet meer bij fysio maar ben wel van plan dit te weer te gaan doen voor eventuele oefeningen.
- Foamroller heeft mij heeeeeeeeeeeeeeel erg geholpen. Elke dag even over de roller heen om de rug los te kraken is echt een verademing op sommige dagen.

Ik sport wel weer maar merk dat als ik heel intensief sport ik dit dagen later terugvoel in mijn rug bij het slapen. Ik ben bang (weet eigenlijk wel zeker) dat dit een "kwaal" is waar ik maar mee moet leren leven. Het gevoel in de rug is het best te omschrijven als een gewricht dat op het punt staat om los te kraken als ik mn rug buig. Hoe meer ik buig des te pijnlijker die natuurlijk wordt, heel irritant dus.

Gelukkig ben ik ITer en dus kantoorbaan waar ik niet lichamelijk fysiek aan t werk hoef en daardoor m'n rug overdag recht kan houden zodat ik hier geen last van krijg. Het is echt bij inspanning of een harde rugstoel enz.
pi_199524585
Veel succes.
Ik heb zo’n beetje alles wat je maar verkeerd kan hebben aan je rug en diverse keer geopereerd.
Maar rugproblemen worden niet echt serieus genomen.
Ik heb via de pijnpoli methadon en baclofen.
Maar thuis een massage mat.
Dat helpt je rug een beetje los te maken.
Ik heb zo’n dure, goedkoop via marktplaats.
Echt wel fijn.
Dry needling kan je misschien ook wat helpen.
Leuk dat je een up date hebt gegeven .
Hoop dat het gevoel weggaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')