abonnement Unibet Coolblue
pi_195497824
Ik heb een E60 550i aangeschaft met tik in motor, tikken wordt meer gelang het x aantal toeren verhoogt wordt.

Dit heb ik tijdelijk eventjes opgelost met wat dikkere motorolie 25W60 motorolie van Castrol.

Mijn vraag is nu kan dit zo een beetje lang meegaan? Ik hoor alleen eventjes wat tikken in koude start maar daarna is het weg. Verbruik is wel gestegen maar geluid is nagenoeg weg.
pi_195498386
Hoeveel km op de teller?
pi_195498391
Zonder verdere info lijkt het mij een lamme kettingspanner
pi_195498605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 01:42 schreef feitcepsrep het volgende:
Hoeveel km op de teller?
Hij heeft 278.xxx gelopen met NAP.
Als ik hem stationair draai en ik geef flink gas komt er een flinke rookwolk uit maar daarna is het weg??
  donderdag 8 oktober 2020 @ 03:32:02 #5
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_195498820
lijkt mij inderdaad the spanner van de multiriem
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  donderdag 8 oktober 2020 @ 05:15:48 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195499164
Laat er even naar kijken en luisteren door iemand die er verstand van heeft.. kan heel duur zijn, kan ook meevallen.. auto's worden vaak niet verkocht omdat mensen ze zomaar zat zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195499946
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 02:48 schreef TurboPower het volgende:

[..]

Hij heeft 278.xxx gelopen met NAP.
Als ik hem stationair draai en ik geef flink gas komt er een flinke rookwolk uit maar daarna is het weg??
Minder als 6 maanden geleden bij een bedrijf gekocht?
Dan heb je minimaal recht op de "wettelijke" garantie en kostenloze reparatie door de verkoper.
Heb je al contact gehad met de verkoper en wat zegt die?
Zie: https://www.consuwijzer.n(...)at-zijn-mijn-rechten
pi_195506030
Zoals hij het omschrijft lijkt het mij dat hij wist dat er een tik in de motor zat. Afgetrapte mocro bak... maar goed, zoals Sounddragon zegt kan het ook iets kleins zijn.

Volgens mij hadden die E60's vaker last van tikkende klepstoters...
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 oktober 2020 @ 14:52:12 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195506626
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Zoals hij het omschrijft lijkt het mij dat hij wist dat er een tik in de motor zat. Afgetrapte mocro bak... maar goed, zoals Sounddragon zegt kan het ook iets kleins zijn.

Volgens mij hadden die E60's vaker last van tikkende klepstoters...


Die zijn soms fixable, maar ik weet niet of ik dat ATF-geintje bij een 550 blok zou durven.

SD zegt ook:

quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 02:48 schreef TurboPower het volgende:

[..]

Hij heeft 278.xxx gelopen met NAP.
Als ik hem stationair draai en ik geef flink gas komt er een flinke rookwolk uit maar daarna is het weg??
Turbo('s) zijn olie aan het doorlaten.. peil in de gaten houden en alvast gaan sparen... turbo's niet kapot laten lopen, anders is dat tikje niet zo heel interessant meer, want dan heb je een heel duur bootanker in het vooronder liggen.

Ik hoop dat je hem niet onderin de markt gekocht hebt omdat je niet meer centen had, en dat je rekening hebt gehouden met een rekening van enige duizenden euro's, want dat is de kant die het ding op rijdt. Als ik me niet vergis zitten er 4 turbo's op zo'n blok (2 kleintjes en 2 grote), die zullen er wellicht allemaal vanaf moeten om te testen/controleren sowieso, en dan zijn de variabele kosten hoeveel er vervangen moeten worden.. Dus begin even met 2 roodjes voor de inspectie en het uitbouwen, en dan voor elke bonus-turbo 6 - 1200 eur extra, beetje afhankelijk van of je revi's neemt of nieuwe..
Grote jongens auto rijden, grote jongens onderhoud betalen :Y)

Je kunt het ook niet doen, dan loopt er op een gegeven moment eentje vast, dan eet je blok de internals van de turbo op, en is je blok 200% weggooi.

Ik denk dat je de pech hebt dat de vorige eigenaar de eerste mongool was die erin heeft gereden, die heeft de boel afgestampt en toen het penibel werd heeft 'ie hem snel verkocht et voilá, het is nu 8/2020, en nu ben jij de gelukkige. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 08-10-2020 15:05:07 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 8 oktober 2020 @ 15:03:16 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195506829
Oh, en die tikkende klepstoter kun je evt wel even doorrijden, maar tikken betekent ruimte (stoter is ingedrukt en 'klappert' dus op en neer in de ruimte tussen nokkenas en klep), dat is nooit bevorderend, maar het kan best lang goed gaan, het auw-punt is de nokkenas, aan de andere kant zit er denk ik een plaatje tussen.

FYI: tikkende klepstoters worden in de regel veroorzaakt door rijden met erg vervuilde olie, en dat in een blok waar 4 turbo's op zitten :X .. dan heb je misschien een beetje een beeld van wat je waggie (niet) heeft meegemaakt, en wat voor potentiële moneypit je hebt aangeschaft, want als de motorolie vervangen al te veel 'kosten en moeite' waren, dan zal de laatste grote beurt ook wel even geleden zijn, en auto's hebben ook versnellingsbakken, diff's en remmen.. en vooral die laatsten kunnen je ook nog aardig in je kont bijten bij zo'n PK-pakhuis.. :{

Ik hoop echt serieus dat je voorbereid bent op 4 - 5k aan kosten, want daar lijkt het echt wel op ;(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195507296
Beste mensen,

Dank voor jullie reacties, mij werd verteld dat ik rekening moest houden tussen de 4 en 6K aan kosten.

Ik heb zojuist de auto ingeruild met 700 EUR verlies, al met al prima. Vind het wel lullig voor de handelaar die hem nu heeft hij hoorde niks want motor was warm. Maar ja, soms is het leven niet eerlijk. Wie mij naait, naai ik terug.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 15:29:27 #12
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_195507320
Big end lagers gok ik.
pi_195507831
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:28 schreef TurboPower het volgende:
Beste mensen,

Dank voor jullie reacties, mij werd verteld dat ik rekening moest houden tussen de 4 en 6K aan kosten.

Ik heb zojuist de auto ingeruild met 700 EUR verlies, al met al prima. Vind het wel lullig voor de handelaar die hem nu heeft hij hoorde niks want motor was warm. Maar ja, soms is het leven niet eerlijk. Wie mij naait, naai ik terug.
:') tja... toch zonde. Zoek even een nette BMW dan.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 oktober 2020 @ 16:08:07 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195507884
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:28 schreef TurboPower het volgende:
Beste mensen,

Dank voor jullie reacties, mij werd verteld dat ik rekening moest houden tussen de 4 en 6K aan kosten.

Ik heb zojuist de auto ingeruild met 700 EUR verlies, al met al prima. Vind het wel lullig voor de handelaar die hem nu heeft hij hoorde niks want motor was warm. Maar ja, soms is het leven niet eerlijk. Wie mij naait, naai ik terug.
Verstandigste wat je kon doen, volgende verstandige wat je moet doen, is de volgende keer niet blind een dikke bak kopen die toevallig betaalbaarder is dan de rest van het aanbod.. als iets te mooi lijkt om waar te zijn.... ;)

En wie mij naait, naai ik terug? Als ik het goed begrijp heb je hem dus terug verpatst aan de handelaar van wie je hem had gekocht? :?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195508131
E60 550i heeft geen turbo’s. Geloof dat de nieuwste M550d en 750d 4 turbo’s hebben.
pi_195508645
25W60 ?! Dat zullen de turbo en kleppestoters leuk vinden als je straks de motor start op een koude winterochtend...

Olie komt zo Olie komt zo....
.
pi_195508909
Kijk deze video even van Autoweek klokje rond:
https://www.autoweek.nl/a(...)0230-km-klokje-rond/

de klepsteelkeerringen zorgen voor een olielekkage in de verbrandingskamer. dat is die rook waar je 't over hebt.
bij deze kilometerstand zijn die kleine hoedjes best wel versleten. kortom; cilinderkoppenrevisie.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195509598
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 16:50 schreef Fer het volgende:
25W60 ?! Dat zullen de turbo en kleppestoters leuk vinden als je straks de motor start op een koude winterochtend...

Olie komt zo Olie komt zo....
Ik zou ook dunnere olie gekozen hebben vooral in het geval van tikkende hydraulische klepstoters.
Bij warme motor tikken ze niet schreef TS dus dunnere olie kiezen is dan logisch, dikkere olie bereik je alleen maar het tegenovergestelde en dus negatief effect mee.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 18:19:51 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195510411
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 16:21 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
E60 550i heeft geen turbo’s. Geloof dat de nieuwste M550d en 750d 4 turbo’s hebben.
Dan had TS misschien nog een soort van mazzel kunnen hebben.. alleen is die koprevisie ook niet heel veel minder kostbaar ben ik bang.

En dunnere olie in een blok gooien wat sowieso al rookt en dus inwendig olie consumeert.. pfff, dat wordt een rokerige, dure en behoorlijk milieuvriendelijke 'hobby' :X

De oldskool remedie is de olie eruit, 50/50 ATF en dunne uilenzeik erin, goed heet rijden en weer aftappen.. de aggressieve ATF zou het oliekanaaltje van de stoter kunnen cleanen waardoor hij weer mee gaat doen, maar die klepsteel rubbers gaan er vast niet van uitzetten of opknappen, dus die kop(pen) moet(en) er tóch vanaf dan.

Ik denk dat TS er goed aan gedaan heeft om dat ding meteen weer op te ruimen.. want het was hoe dan ook een aardig klusje geworden ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195513069
Damn een 50i met zoveel km’s is vragen om problemen.

Staan niet bekend als betrouwbaar (het tegenovergestelde)
pi_195517366

Hier wordt ook het roken na stationair en vervolgens volgas besproken.
pi_195522867
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:58 schreef lst128 het volgende:

Hier wordt ook het roken na stationair en vervolgens volgas besproken.
Dat komt door versleten klepsteelrubbers. Dat lijken kleine hoedjes, ment noemt ze ook wel kleppakkingring.
deze zitten helemaal onderaan aan de bovenzijde van de cilinderkop en zorgen voor een afdichting tussen de kleppen en de cilinderkop.
ze moeten voorkomen dat de olie in de cilinderkop via de kleppen de verbrandingskamer in lopen.

na 200.000 km zijn de klepsteelrubbers versleten. op deze foto zie je dat de opening veel groter is dan bij het nieuwe exemplaar.

in mijn BMW ('99) waren deze klepsteelrubbers er veel erger aan toe. in stukjes gescheurd.
sinds de revisie hoef ik geen olie meer bij te vullen tussen de olie verversbeurten

het schijnt wel mogelijk te zijn deze klepsteelrubbers te wisselen zonder de cilinderkop los te halen.
daarvoor moet dan wel een trucje uitgehaald worden om te voorkomen dat de klep in de cilinder valt. de klep moet namelijk los. dat zie ik soms opgelost worden door touw of doek in de cilinderruimte te duwen via het bougiegat.

een set van deze klepsteelrubbers kost tussen de 33 en 45 euro. de totale prijs om ze te laten vervangen bij een motor zoals de N63 N62 zit tussen de 1000 en 1600 euro.



Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195530050
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 10:24 schreef spectrumanalyser het volgende:

het schijnt wel mogelijk te zijn deze klepsteelrubbers te wisselen zonder de cilinderkop los te halen.
daarvoor moet dan wel een trucje uitgehaald worden om te voorkomen dat de klep in de cilinder valt. de klep moet namelijk los. dat zie ik soms opgelost worden door touw of doek in de cilinderruimte te duwen via het bougiegat.

Ik heb ook wel eens een ander trucje gezien wat ook goed werkte namelijk de nokkenas en/of de klepstoters verwijderen zodat de kleppen niet meer bedient worden en dus door de klepveren gesloten blijven.
Dan via het bougiegat de cilinder met perslucht op druk zetten en de kleppen blijven dan gesloten als de klepveer verwijderd wordt.
Zelf nooit geprobeerd maar het klinkt logisch en op tv zag het er ook goed uit. :)
  Moderator vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:03:36 #24
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195534710
Die autoweek klokje rond video's vind ik ook altijd super leuk en interessant om te kijken :)

En dit is dus precies waarom ik (ondanks dat ik zo'n dikke wagen graag eens zou bezitten) het niet zou aandurven om zo'n bak aan te kopen.

Het aankopen is zo gedaan... maar daarna beginnen de kosten vaak pas écht te komen :X
pi_195535563
Nouja, 7 kilometer rijden met 1 liter benzine...

het valt en staat met goed onderhoud en de juiste materialen.
waarom halen eigenaren van deze categorie auto's motorolie bij een discounter.
en koelvloeistof. goede koelvloeistof vertraagd het roestproces.
bij slechte/vervuilde motorolie kan de distributieketting uitrekken.
als je zelf kunt sleutelen dan bespaar je de grootste kostenpost; arbeidsloon.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')