abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:42:43 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195454490
quote:
Virale video. Drie eminente epidemiologen pleiten voor meer groepsimmuniteit
Want als we op een vaccin moeten wachten, zitten we tot ver voorbij de zomer van 2021 binnen opgesloten

poster
Eerst het woordgrapje maar uit de weg: op UnHerd.com pleiten ze voor herd immunity. Ha ha. En dan nu meteen aux serieux. Drie gestudeerde mensen die meer weten van epidemieën dan Hugo 'Zo en nu ff op verkansie' de Jonge of Diederik 'Geer/Goor' Gommers, pleiten samen voor Focused Protection. Hun mening (want epidemiologie is ook maar een mening tegenwoordig): als we op een vaccin moeten wachten, zal het psychische leed niet te overzien zijn. Bovenop het economische gevaar, voorzien ze langdurige problemen vanwege de uitgestelde (geestelijke) gezondheidszorg, waarbij de hardste klappen onder de werkende klasse en jonge mensen vallen, en binnen die groepen vooral bij de lager opgeleiden en sociaal achtergestelden. Daarom hebben ze The Great Barrington Declaration opgesteld.

Het pleidooi: laat de minder kwetsbare mensen zo snel mogelijk het gewone leven hervatten. Veel handjes wassen, thuisblijven als je ziek bent maar verder zo veel mogelijk Normaal. Doen. Scholen en universiteiten open. Lekker sporten. Terug naar kantoor als je jong & weerbaar bent. Bedrijven en horeca weer open. Culturele sector ook. Geen zin in? Even goede vrienden. Maar laat wie wel kan en wil, het wel gewoon doen. Als we zelf zo eens rondkijken, en bij iedereen de spanning en frustratie tot soms totale waanzin hoog zien oplopen, denken we dat een half uurtje mindfulness met deze video in ieder geval geen kwaad kan.

"As immunity builds in the population, the risk of infection to all – including the vulnerable – falls. We know that all populations will eventually reach herd immunity – i.e. the point at which the rate of new infections is stable – and that this can be assisted by (but is not dependent upon) a vaccine. Our goal should therefore be to minimize mortality and social harm until we reach herd immunity.
https://www.geenstijl.nl/(...)er-groepsimmuniteit/

Riep ik exact zo in februari al. Het kwartje bij de rest is nu ook gevallen.

Is ook heel logisch natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 07-10-2020 09:45:48 (in april is je iets verteld volgens mij) ]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195454528
Ik vind het thuiswerken eigen wel ok. Blijf dus liever binnen.
pi_195454558
Het is nog steeds niet bekend hoe lang je immuun bent na een besmetting. Zo lang dat onduidelijk is weten we niet of groepsimmuniteit haalbaar is en of nastreven zinvol is.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:45:44 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195454563
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het thuiswerken eigen wel ok. Blijf dus liever binnen.
Snap ik, maar dat is wrong for the right reason
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:46:59 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195454598
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:45 schreef Jaeger85 het volgende:
Het is nog steeds niet bekend hoe lang je immuun bent na een besmetting. Zo lang dat onduidelijk is weten we niet of groepsimmuniteit haalbaar is en of nastreven zinvol is.
Het lijkt mij dat je de 2e keer in ieder geval nog minder kwetsbaar bent. En als je permanent of zeer regelmatig blootgesteld wordt blijft het immuunsysteem wel alert.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195454612
Uuhhuh, want dat was vast de enige reden dat je daar een ban had :')

Had er misschien ook een beetje mee te maken dat je nogal emotioneel was als gevolg van het instorten van de beurzen.
pi_195454664
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je de 2e keer in ieder geval nog minder kwetsbaar bent. En als je permanent of zeer regelmatig blootgesteld wordt blijft het immuunsysteem wel alert.
Er zijn een handvol herinfecties vastgesteld. Sommige minder zwaar, anderen zwaarder. Maar dat is het punt niet. Als je het een tweede keer op kunt lopen dan ben je weer besmettelijk en kun je een zwakkere besmetten. Dan wordt het doel van groepsimmuniteit, zwakkere beschermen door immuniteit op te bouwen in mensen met een sterke immuunsysteem, niet bereikt.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:51:37 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195454708
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Er zijn een handvol herinfecties vastgesteld. Sommige minder zwaar, anderen zwaarder. Maar dat is het punt niet. Als je het een tweede keer op kunt lopen dan ben je weer besmettelijk en kun je een zwakkere besmetten. Dan wordt het doel van groepsimmuniteit, zwakkere beschermen door immuniteit op te bouwen in mensen met een sterke immuunsysteem, niet bereikt.
Dat klopt in principe wel. De vraag is hoelang je 'de wereld' in semi-lockdown kunt houden om een beperkte groep te ontzien. Niet voor eeuwig wat mij betreft. Het is absoluut geen gegeven dat er in 2021 een werkbaar vaccin is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195454711
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Er zijn een handvol herinfecties vastgesteld. Sommige minder zwaar, anderen zwaarder. Maar dat is het punt niet. Als je het een tweede keer op kunt lopen dan ben je weer besmettelijk en kun je een zwakkere besmetten. Dan wordt het doel van groepsimmuniteit, zwakkere beschermen door immuniteit op te bouwen in mensen met een sterke immuunsysteem, niet bereikt.
En die gevallen die erger ziek waren, ging dat om bevestigde gevallen of?
pi_195454907
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:51 schreef Anton91 het volgende:

[..]

En die gevallen die erger ziek waren, ging dat om bevestigde gevallen of?
Ja.

quote:
According to Roca Toda – who is the head of internal medicine at Palamós hospital, where the doctor was first admitted – the health worker had a mild to moderate case of Covid-19 in March, and was admitted into the ICU with a much more serious infection in August
https://english.elpais.co(...)-intensive-care.html
pi_195454969
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt in principe wel. De vraag is hoelang je 'de wereld' in semi-lockdown kunt houden om een beperkte groep te ontzien. Niet voor eeuwig wat mij betreft. Het is absoluut geen gegeven dat er in 2021 een werkbaar vaccin is.
Niet voor altijd nee. In juni hadden we een perfecte basis om de risicogroep te beschermen en de rest meer vrijheid te geven. Helaas faalde het testbeleid, bco en quarantainesysteem in Nederland. Waardoor het virus nu weer wijdverspreid is.
pi_195454974
quote:
Wel een heel geval dus? Voorlopig zijn het nog maar een handjevol herbesmettingen die in het nieuws zijn gekomen.
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:02:31 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195454997
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:59 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Naja goed, ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar het een sluit het ander niet uit imo :')
Ik vond het best schokkend dat er -toen- zo heftig gereageerd werd op een andere visie. Een beetje de visie uit de OP van dit topic ook. Het was niet alsof ik de holocaust aan het ontkennen was! Ik opperde alleen een andere aanpak van het probleem, en onderbouwd ook.
Gelukkig zijn hier de gemoederen wat bedaard, al kan ik nog steeds niet in het corona-subforum kijken hoe het daar is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195455001
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Wel een heel geval dus? Voorlopig zijn het nog maar een handjevol herbesmettingen die in het nieuws zijn gekomen.
Zijn er meerdere. Geen zin om ze allemaal op te gaan zoeken nu. Sommige worden zieker, ander minder ziek. De groep is sowieso te klein om een pijl op te trekken. We weten het gewoon niet. Net als langdurige immuniteit.
pi_195455565
Deze discussie is al zovaak gevoerd in verschillende hoedanigheden. Het beleid is niet gericht op het beschermen van de zwakkeren, het gaat erom dat de grenzen van de zorgcapaciteit niet worden overschreven. Daarnaast is heel dat pleidooi bijzonder egoïstisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2020 22:23:40 ]
pi_195455595
Ik hoop dat het nooit voorbijgaat, zodat we altijd thuis mogen blijven werken _O_
pindazakje
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:33:24 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195455804
quote:
17s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:24 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik hoop dat het nooit voorbijgaat, zodat we altijd thuis mogen blijven werken _O_
Kun je dan niet beter gewoon een baan zoeken waar je ook heel veel thuis kunt werken? En dan daarnaast wel vrij zijn om gewoon uit te gaan? Die banen zijn er genoeg en post-corona zullen er nog meer komen.
Het is voor een bedrijf helemaal niet zo aantrekkelijk om jou naar kantoor te halen. Reiskosten, kantoorkosten. En dan nog dat het de werknemer ook nog energie kost.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195455863
1,? miljard Chinezen doen hier iig niet aan mee, dus dat is al een probleempje...
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:39:40 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195455939
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:36 schreef Adrie072 het volgende:
1,? miljard Chinezen doen hier iig niet aan mee, dus dat is al een probleempje...
Voor hen maar niet voor ons als wij groepsimmuniteit hebben
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:42:18 #20
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195456008
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je de 2e keer in ieder geval nog minder kwetsbaar bent. En als je permanent of zeer regelmatig blootgesteld wordt blijft het immuunsysteem wel alert.
De gevallen van herbesmetting waar ik van gehoord waren vooral zo dat de tweede besmetting de doodsklap was voor de patient. De eerste keer toch teveel schade opgelopen, en de tweede keer is dan gewoon te heftig.

Er zijn echt niet genoeg feiten bekend om hier jezelf schouderklopjes te komen geven omdat je meent iets maanden geleden goedgegokt te hebben wat gewoon niet met feiten te onderbouwen valt.

Los van de (eveneens matig onderbouwde) verhalen over mutaties etc dan nog.

Sorry LXIV, niks persoonlijks, maar dit is niet bepaald de spijker op z'n kop slaan.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:43:56 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195456049
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:42 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

De gevallen van herbesmetting waar ik van gehoord waren vooral zo dat de tweede besmetting de doodsklap was voor de patient. De eerste keer toch teveel schade opgelopen, en de tweede keer is dan gewoon te heftig.
Misschien is er helemaal geen herbesmetting geweest, maar is corona nooit uit die persoon verdwenen.

quote:
Er zijn echt niet genoeg feiten bekend om hier jezelf schouderklopjes te komen geven omdat je meent iets maanden geleden goedgegokt te hebben wat gewoon niet met feiten te onderbouwen valt.

Los van de (eveneens matig onderbouwde) verhalen over mutaties etc dan nog.

Sorry LXIV, niks persoonlijks, maar dit is niet bepaald de spijker op z'n kop slaan.
Verhalen over mutaties herinner ik mij niet. Het lijkt mij logischer dat het virus in de loop der tijd wat besmettelijker wordt en wat minder dodelijk. Verder niks.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195456192
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kun je dan niet beter gewoon een baan zoeken waar je ook heel veel thuis kunt werken? En dan daarnaast wel vrij zijn om gewoon uit te gaan? Die banen zijn er genoeg en post-corona zullen er nog meer komen.
Het is voor een bedrijf helemaal niet zo aantrekkelijk om jou naar kantoor te halen. Reiskosten, kantoorkosten. En dan nog dat het de werknemer ook nog energie kost.
Ja op zich heb ik die al want kan prima thuis met 1 a 2 dagen per week op kantoor.
Maar de afgelopen 10 jaar was er geen sprake van om ook maar een dag thuis te werken bij verschillende werkgevers.
Als de auto naar apk moest nam ik een vrije dag op :') geen zin in ov.
Hoop dat dat dan ook voorgoed verleden tijd is.
pindazakje
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:49:02 #23
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195456200
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien is er helemaal geen herbesmetting geweest, maar is corona nooit uit die persoon verdwenen.
[..]

Verhalen over mutaties herinner ik mij niet. Het lijkt mij logischer dat het virus in de loop der tijd wat besmettelijker wordt en wat minder dodelijk. Verder niks.
Kan ook, daarom zou ik geen uitspraken durven doen erover. Het nieuws is allemaal veel te vaag en tegenstrijdig. Zekere voor onzekere, etc. Maar wees gerust dapper en maak jezelf onderdeel van het menselijk schild dat ons allen moet gaan beschermen he ;)

Wel joh, met papers en alles eraan vast, de ene sprak de ander tegen, er is gewoon niet uit te komen voor de leek die hier niet de hele dag aan kan besteden vind ik.

De onduidelijkheid maakt het kut.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:50:10 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195456230
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ja op zich heb ik die al want kan prima thuis met 1 a 2 dagen per week op kantoor.
Maar de afgelopen 10 jaar was er geen sprake van om ook maar een dag thuis te werken bij verschillende werkgevers.
Als de auto naar apk moest nam ik een vrije dag op :') geen zin in ov.
Hoop dat dat dan ook voorgoed verleden tijd is.
Maar nu kan het wel? Wat voor werk deed je dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:50:42 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195456242
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:49 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Kan ook, daarom zou ik geen uitspraken durven doen erover. Het nieuws is allemaal veel te vaag en tegenstrijdig. Zekere voor onzekere, etc. Maar wees gerust dapper en maak jezelf onderdeel van het menselijk schild dat ons allen moet gaan beschermen he ;)

Wel joh, met papers en alles eraan vast, de ene sprak de ander tegen, er is gewoon niet uit te komen voor de leek die hier niet de hele dag aan kan besteden vind ik.

De onduidelijkheid maakt het kut.
Ik weet bijna zeker dat ik het al gehad heb. Heel vroeg, vlak na de carnaval.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195456265
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar nu kan het wel? Wat voor werk deed je dan?
Beetje ontwikkelingswerk, mechatronische dingetjes.
pindazakje
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:53:02 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195456300
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:51 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Beetje ontwikkelingswerk, mechatronische dingetjes.
Lijkt me niet zo makkelijk om thuis te doen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195456358
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo makkelijk om thuis te doen
Vaak wel, afhankelijk van fase in het project.
Wat zijn dan wel fatsoenlijke banen die je 100% thuis kunt doen voor een mooi salaris?
pindazakje
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:57:10 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195456414
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Vaak wel, afhankelijk van fase in het project.
Wat zijn dan wel fatsoenlijke banen die je 100% thuis kunt doen?
100% is wel heel veel. Maar bijvoorbeeld programmeur, dat kun je toch zeker 80% thuis doen als het niet meer is.

Zelf vind ik het wel fijn om geregeld naar mijn werk te gaan. Anders lijken je dagen toch steeds meer op elkaar. Je hebt toch ook sociaal contact, even F2F-overleg, etc. 2 dagen thuiswerken per week si voor mij prima.
Ik woon ook heel dicht bij mijn werk (fietsafstand) dat maakt het ook minder erg voor mij.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 5 oktober 2020 @ 23:00:52 #30
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195456520
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik weet bijna zeker dat ik het al gehad heb. Heel vroeg, vlak na de carnaval.
Ik ook, mijn vrouw ook, in februari al denken we zelfs. Mogelijk maakt dat, plus de verhalen over de herbesmette mensen die het niet gered hebben, dat ik nu juist voorzichtiger ben. Onbetrouwbare tests, etc. Het is (voor mij) echt de onzekerheid die het kut maakt.

Vind je echt heel stellig in je overtuiging mbt het nastreven van groepsimmuniteit tov de onzekerheid waarmee je andere zaken stelt ("lijkt mij", "volgens mij", "weet bijna zeker").
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 23:25:15 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195456956
Beetje onzin verhaal natuurlijk, groepsimmuniteit is altijd het doel, linksom of rechtsom. Linksom is tussen de 60 en de 70% van de bevolking covid te laten krijgen en hopelijk dan immuun te zijn, rechtsom is een vaccin wat hetzelfde bereikt zonder ziek te worden.

Naar schatting heeft 8% van de VS, een van de zwaarst getroffen landen, volgens het CDC nu covid gehad. Dat heeft een kleine 300.000 doden en 4 triljard aan steun operaties gekost. Nou, zelfs met een gereduceerde mortaliteit en ziekenhuis opnames zoals we die nu zien hangt daar een verdomd hoog kostenplaatje aan zonder een vaccin.

Als je dat een betere oplossing noemt dan moet je volgens mij toch nog even goed gaan nadenken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195457144
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 23:25 schreef Tijger_m het volgende:
Beetje onzin verhaal natuurlijk, groepsimmuniteit is altijd het doel, linksom of rechtsom. Linksom is tussen de 60 en de 70% van de bevolking covid te laten krijgen en hopelijk dan immuun te zijn, rechtsom is een vaccin wat hetzelfde bereikt zonder ziek te worden.

Naar schatting heeft 8% van de VS, een van de zwaarst getroffen landen, volgens het CDC nu covid gehad. Dat heeft een kleine 300.000 doden en 4 triljard aan steun operaties gekost. Nou, zelfs met een gereduceerde mortaliteit en ziekenhuis opnames zoals we die nu zien hangt daar een verdomd hoog kostenplaatje aan zonder een vaccin.

Als je dat een betere oplossing noemt dan moet je volgens mij toch nog even goed gaan nadenken.
Vaccins werken maar voor een deel. Meestal nieteens bij helft gevaccineerden. Er zullen dus hoe dan ook altijd mensen ook bij corona met vaccin gaan sterven. Aan de griep, kanker en andere ziekten stierven er ook mensen. Daar werd nooit moeilijk over gedaan middels rare spoedwetten. Wie nog in deze corona-hoax gelooft is nogal dom. En draagt bij aan allerlei dehumanitaire onzin.
pi_195459765
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kun je dan niet beter gewoon een baan zoeken waar je ook heel veel thuis kunt werken? En dan daarnaast wel vrij zijn om gewoon uit te gaan? Die banen zijn er genoeg en post-corona zullen er nog meer komen.
Het is voor een bedrijf helemaal niet zo aantrekkelijk om jou naar kantoor te halen. Reiskosten, kantoorkosten. En dan nog dat het de werknemer ook nog energie kost.
Ja maar anders kan de manager jou niet 5 dagen lang 8 uur per dag in de gaten houden of jij je werk wel doet. Want thuiswerken was voor Corona of een onmogelijk iets.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195460867
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 23:25 schreef Tijger_m het volgende:
Beetje onzin verhaal natuurlijk, groepsimmuniteit is altijd het doel, linksom of rechtsom. Linksom is tussen de 60 en de 70% van de bevolking covid te laten krijgen en hopelijk dan immuun te zijn, rechtsom is een vaccin wat hetzelfde bereikt zonder ziek te worden.

Naar schatting heeft 8% van de VS, een van de zwaarst getroffen landen, volgens het CDC nu covid gehad. Dat heeft een kleine 300.000 doden en 4 triljard aan steun operaties gekost. Nou, zelfs met een gereduceerde mortaliteit en ziekenhuis opnames zoals we die nu zien hangt daar een verdomd hoog kostenplaatje aan zonder een vaccin.

Als je dat een betere oplossing noemt dan moet je volgens mij toch nog even goed gaan nadenken.
Bedoel je dan dit verhaal:

Https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32009-2/fulltext

Want dat gaat natuurlijk over bloedsamples van juli. Het duurt even voordat antilichamen worden aangemaakt en dit ging specifiek over de eerste golf. Inmiddels zal een veel groter gedeelte van de bevolking bloot zijn gesteld aan covid-19.
pi_195462560
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 23:25 schreef Tijger_m het volgende:
Beetje onzin verhaal natuurlijk, groepsimmuniteit is altijd het doel, linksom of rechtsom. Linksom is tussen de 60 en de 70% van de bevolking covid te laten krijgen en hopelijk dan immuun te zijn, rechtsom is een vaccin wat hetzelfde bereikt zonder ziek te worden.

Naar schatting heeft 8% van de VS, een van de zwaarst getroffen landen, volgens het CDC nu covid gehad. Dat heeft een kleine 300.000 doden en 4 triljard aan steun operaties gekost. Nou, zelfs met een gereduceerde mortaliteit en ziekenhuis opnames zoals we die nu zien hangt daar een verdomd hoog kostenplaatje aan zonder een vaccin.

Als je dat een betere oplossing noemt dan moet je volgens mij toch nog even goed gaan nadenken.
Ik las ergens, groepsimmuniteit is niet zozeer een doel als een uitkomst, die volgens sommigen noodzakelijk is. Voor veel mensen is doodgaan niet het doel, maar we gaan er over het algemeen van uit dat het eens moet gebeuren. Dit is ook de visie die Anders Tegnell in Zweden lang had.

Als je een goed werkend zorgsysteem hebt waar iedereen voldoende toegang tot heeft (wat de VS niet heeft) dan kun je met dit in gedachten wel met groepsimmuniteit werken, zeker als een redelijk groot deel van de bevolking besmet is (juist door de beroerdere zorg in de VS denk ik niet dat daar meer mensen besmet zijn geweest dan in NL) door zodra de verspreiding redelijk onder controle is (zeg zoals in Duitsland, of in NL in de zomer) langzaam weer de maatschappij open te gooien, vinger aan de pols houden door testen en mogelijk wat verspreiding toe te laten onder niet-risico groepen, totdat je ziet dat het uit de hand loopt.

Blind laten gaan is een slecht idee, maar blind alles afsluiten lijkt ook een slecht idee, als je geen plan hebt om de boel weer open te gooien. Dan krijg je mogelijk een probleem als in Zuid-Afrika of Argentinie waar je de boel wat uitgesteld hebt en ondertussen kinderen maanden weggehouden van school zonder echte winst.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:51:32 #36
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195462688
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 11:44 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ik las ergens, groepsimmuniteit is niet zozeer een doel als een uitkomst, die volgens sommigen noodzakelijk is. Voor veel mensen is doodgaan niet het doel, maar we gaan er over het algemeen van uit dat het eens moet gebeuren. Dit is ook de visie die Anders Tegnell in Zweden lang had.

Als je een goed werkend zorgsysteem hebt waar iedereen voldoende toegang tot heeft (wat de VS niet heeft) dan kun je met dit in gedachten wel met groepsimmuniteit werken, zeker als een redelijk groot deel van de bevolking besmet is (juist door de beroerdere zorg in de VS denk ik niet dat daar meer mensen besmet zijn geweest dan in NL) door zodra de verspreiding redelijk onder controle is (zeg zoals in Duitsland, of in NL in de zomer) langzaam weer de maatschappij open te gooien, vinger aan de pols houden door testen en mogelijk wat verspreiding toe te laten onder niet-risico groepen, totdat je ziet dat het uit de hand loopt.

Blind laten gaan is een slecht idee, maar blind alles afsluiten lijkt ook een slecht idee, als je geen plan hebt om de boel weer open te gooien. Dan krijg je mogelijk een probleem als in Zuid-Afrika of Argentinie waar je de boel wat uitgesteld hebt en ondertussen kinderen maanden weggehouden van school zonder echte winst.
Mijn punt over groepsimmuniteit is dat het altijd het einddoel is want de hele wereld wil af van de beperkende maatregelen en af van covid, hoe je er komt is de vraag en of die methodes haalbaar en verstandig zijn.

Als je van beperkende maatregelen af wilt dan zal het virus uit moeten doven en niet meer de capaciteit moeten hebben om weer op te laaien zoals nu in Nederland gebeurt. Wat ik dan ook zeg is dat, gechargeerd, 60% van de Nederlanders ziek maken met covid mischien niet echt de slimste of goedkoopste manier is om het doel te bereiken en ik weet vrij zeker dat onze gezondheidszorg dat absoluut niet aan zou kunnen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:52:25 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195462703
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 09:27 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Bedoel je dan dit verhaal:

Https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32009-2/fulltext

Want dat gaat natuurlijk over bloedsamples van juli. Het duurt even voordat antilichamen worden aangemaakt en dit ging specifiek over de eerste golf. Inmiddels zal een veel groter gedeelte van de bevolking bloot zijn gesteld aan covid-19.
Nee, ik heb het over de data van het CDC zelf.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195463203
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://www.geenstijl.nl/(...)er-groepsimmuniteit/

Riep ik exact zo in februari al. Daarop kreeg ik een ban op het COR-subforum. Het kwartje bij de rest is nu ook gevallen.

Is ook heel logisch natuurlijk.
Ik had ooit voorgesteld dat je iedereen onder de 40 gefaseerd ziek maakt.

Je selecteert alle mensen met een hoog vitamine D niveau onder de 40. Degenen met een laag vitamine D niveau beginnen aan een Vitamine D kuur.

Eerst stuur je de 0-5 jarigen op kamp. Daar wordt iedereen besmet en moeten ze 2 weken in het ziekenhuis blijven.

Vervolgens stuur je alle 6-10 jarigen twee weken op kamp waarbij iedereen besmet wordt.

Daarna de 11-15 jarigen, etc.

Totdat je alle leeftijds groepen tot 40 hebt gehad. Misschien kan je tot de leeftijdsgroep van 50 gaan.

92% van alle doden zijn boven de 65.
pi_195463292
. Gestudeerde mensen stellen dat we moeten gaan voor groepsimmuniteit, terwijl uit onderzoek blijkt dat je voor een tweede, derde en misschien zelfs wel vierde keer ziek kan worden. Je bent immuun voor ongeveer een half jaar.

Ik gok dat die 'gestudeerde' mensen in werkelijkheid niet zo gestudeerd zijn. Of in iets anders.
pi_195463400
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:32 schreef theunderdog het volgende:
. Gestudeerde mensen stellen dat we moeten gaan voor groepsimmuniteit, terwijl uit onderzoek blijkt dat je voor een tweede, derde en misschien zelfs wel vierde keer ziek kan worden. Je bent immuun voor ongeveer een half jaar.

Ik gok dat die 'gestudeerde' mensen in werkelijkheid niet zo gestudeerd zijn. Of in iets anders.
Hoeveel je ook gestudeerd hebt, het betekent niet altijd dat je de juiste keuzes maakt in het leven.
Je hebt altijd te maken met ego's, bias, belangen, etc.

Op het moment dat een meerderheid vindt dat we moeten gaan voor "groep immuniteit" op basis van de kennis die we hebben opgebouwd (2e keer ziek worden?) dan is er een reden om daar naar te gaan kijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-10-2020 13:03:30 ]
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:02:17 #41
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195474589
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:25 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik had ooit voorgesteld dat je iedereen onder de 40 gefaseerd ziek maakt.

Je selecteert alle mensen met een hoog vitamine D niveau onder de 40. Degenen met een laag vitamine D niveau beginnen aan een Vitamine D kuur.

Eerst stuur je de 0-5 jarigen op kamp. Daar wordt iedereen besmet en moeten ze 2 weken in het ziekenhuis blijven.

Vervolgens stuur je alle 6-10 jarigen twee weken op kamp waarbij iedereen besmet wordt.

Daarna de 11-15 jarigen, etc.

Totdat je alle leeftijds groepen tot 40 hebt gehad. Misschien kan je tot de leeftijdsgroep van 50 gaan.

92% van alle doden zijn boven de 65.
Een vraag. Hoe ga jij die mensen die je besmet hebt en ziek zijn weghouden van de groepen die nog aan de beurt moeten komen? Eenzame opsluiting of zo? En hoeveel ziekenhuis bedden denk jij dat Nederland heeft en wil je die eerst allemaal leeg gaan maken of zo?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195474834
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Een vraag. Hoe ga jij die mensen die je besmet hebt en ziek zijn weghouden van de groepen die nog aan de beurt moeten komen? Eenzame opsluiting of zo? En hoeveel ziekenhuis bedden denk jij dat Nederland heeft en wil je die eerst allemaal leeg gaan maken of zo?
Gewoon stadions, concertgebouwen, scholen, sporthallen, hotels etc inrichten voor dit doel. Iedereen neemt zijn eigen matras mee.
pi_195474979
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:23 schreef Gehrman het volgende:
Deze discussie is al zovaak gevoerd in verschillende hoedanigheden. Het beleid is niet gericht op het beschermen van de zwakkeren, het gaat erom dat de grenzen van de zorgcapaciteit niet worden overschreven. Daarnaast is heel dat pleidooi bijzonder egoïstisch.
Wanneer je je zorgcapaciteit onder het mom van "marktwerking" vakkundig gedecimeerd hebt moet je niet vreemd opkijken wanneer die grenzen in een vloek en een zucht overschreden worden. En als volgehoest en geniest doekje voor het bloeden laat men vervolgens een niet aanwezige mindkapjesverplichting door winkeliers handhaven omdat de handhavende instantie bij uitstek - de politie - ook al kapot bezuinigd is.

Hard op weg om Europees kampioen coronabesmettingen te worden en niet bij machte om (politieke) beslissingen te nemen om het tij nog te keren. nederlandje mag dan wel geen failed state zoals bijv. Haïti zijn, maar het is wel degelijk een continuously failing state...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_195475485
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hoeveel je ook gestudeerd hebt, het betekent niet altijd dat je de juiste keuzes maakt in het leven.
Je hebt altijd te maken met ego's, bias, belangen, etc.

Op het moment dat een meerderheid vindt dat we moeten gaan voor "groep immuniteit" op basis van de kennis die we hebben opgebouwd (2e keer ziek worden?) dan is er een reden om daar naar te gaan kijken.
Ik kijk liever naar de wetenschappelijke kennis.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:23:57 #45
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_195476623
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb de beurzen denk ik niet genoemd daar. Ik ben wat dat betreft al heel wat gewend hoor!

Ik was vooral rationeel daar in een tijd en een groep waar hysterie de boventoon voerden. Of ik wilde het eens van een ander perspectief belichten. Dat was niet gewenst. Gelukkig zijn in de loop der tijd meer mensen net als ik tegen deze materie gaan aankijken.
Klopt ik zei t ook al.
En ging tegen paniekzaaiers en angsthazen als @hooibaal in en ban daar
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:27:18 #46
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_195476707
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vond het best schokkend dat er -toen- zo heftig gereageerd werd op een andere visie. Een beetje de visie uit de OP van dit topic ook. Het was niet alsof ik de holocaust aan het ontkennen was! Ik opperde alleen een andere aanpak van het probleem, en onderbouwd ook.
Gelukkig zijn hier de gemoederen wat bedaard, al kan ik nog steeds niet in het corona-subforum kijken hoe het daar is.
Ik kan er lezen nog steeds dezelfde mensen die continue paniek mogen zaaien en schreeuwen om totale lockdowns.

Dan een paar mensen die genuanceerd reageren en een paar die extreem de andere kant opgaan.

Maar die krijgen bans of worden aangevallen maar de paniekzaaiers mogen blijven.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 11:27:26 #47
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195482487
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat zijn dan wel fatsoenlijke banen die je 100% thuis kunt doen voor een mooi salaris?
Meeste kantoorbanen (vb finance/control) kunnen prima 100% thuis worden gedaan toch?
Krekker is de bom!
pi_195771462
Ik vermoed dat iedereen al met het virusje te maken heeft gehad. Daarom testen de meesten nu positief. Maar ziek worden de meesten dus niet. Ik denk dat we voor wat betreft groepsimuniteit voor 95% al daar zijn :)

[ Bericht 3% gewijzigd door MisterWendel op 21-10-2020 20:18:16 ]
pi_195772099
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:45 schreef Jaeger85 het volgende:
Het is nog steeds niet bekend hoe lang je immuun bent na een besmetting. Zo lang dat onduidelijk is weten we niet of groepsimmuniteit haalbaar is en of nastreven zinvol is.
Volgens mij zijn er al genoeg gevallen bekend van opnieuw besmette mensen, en zelfs ook een sterfgeval bij een tweede besmetting. Groepsimmuniteit lijkt me ver weg in dit geval.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 20:21:21 #50
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195772354
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:43 schreef MisterWendel het volgende:
Ik vermoed dat iedereen al met het virusje te maken heeft gehad. Daarom testen de meesten nu positief. Maar ziek worden de meesten dus niet. Ik denk dat we voor wat betreft groepsimuniteit voor 95% al daar zijn :)
En waar baseer je dit op?
Krekker is de bom!
pi_195772386
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En waar baseer je dit op?
Omdat mensen nu massaal positief testen op het virus. Maar ze worden niet ziek.

[ Bericht 0% gewijzigd door MisterWendel op 21-10-2020 21:04:51 ]
pi_195772477
Europa is onervaren als het aankomt op pandemie-bestrijding. De laatste grote pandemie die hier hard toe streek was 1915. Dat is duidelijk te zien. Men moet maar goed gaan evalueren en dan verbeterslagen maken wanneer dit over is. De Amerikanen printen biljoenen om de economische schade beperkt te houden en dat is een exclusieve privilege die ze hebben met de dollar als wereldreservemunt.
pi_195774526
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:23 schreef Gehrman het volgende:
Deze discussie is al zovaak gevoerd in verschillende hoedanigheden. Het beleid is niet gericht op het beschermen van de zwakkeren, het gaat erom dat de grenzen van de zorgcapaciteit niet worden overschreven. Daarnaast is heel dat pleidooi bijzonder egoïstisch.
Wellicht dan toch meer opschaalbare capaciteit regelen. Dat kost wat, maar dan krijg je daar wel weer wat vrijheid voor terug.
pi_195776154
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:29 schreef Lucci_Crocodille het volgende:
Europa is onervaren als het aankomt op pandemie-bestrijding. De laatste grote pandemie die hier hard toe streek was 1915. Dat is duidelijk te zien. Men moet maar goed gaan evalueren en dan verbeterslagen maken wanneer dit over is. De Amerikanen printen biljoenen om de economische schade beperkt te houden en dat is een exclusieve privilege die ze hebben met de dollar als wereldreservemunt.
Ik zie maar één kleine club mensen die van al dat geldprinten beter worden.
pi_195776276
Ik ben ook voor dat iedereen immuun is voor covid19.
Maar als men het plan heeft die groepsimmuniteit te bereiken door onveilig gedrag te promoten, dan lijkt dat op een plan van massamoord opzetten.
Ten koste van hoeveel doden in Nederland wil men dat bereiken.100.000 of 200.000
En hoe schat men het aantal langdurige zieken in.
Men weet nog te weinig van hoeveel schade men overhoudt .... hoe lang ... 6 maanden of voor het hele leven ?

Gisteren op TV . Man, 37 jaar , topfit, maar herstelt moeizaam. Bereikt hij nog ooit zijn oude fitheid?
https://www.npostart.nl/m(...)020/POMS_BV_16325821
pi_196132648
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:01 schreef Bluesdude het volgende:
Ik ben ook voor dat iedereen immuun is voor covid19.
Maar als men het plan heeft die groepsimmuniteit te bereiken door onveilig gedrag te promoten, dan lijkt dat op een plan van massamoord opzetten.
Ten koste van hoeveel doden in Nederland wil men dat bereiken.100.000 of 200.000
En hoe schat men het aantal langdurige zieken in.
Men weet nog te weinig van hoeveel schade men overhoudt .... hoe lang ... 6 maanden of voor het hele leven ?

Gisteren op TV . Man, 37 jaar , topfit, maar herstelt moeizaam. Bereikt hij nog ooit zijn oude fitheid?
https://www.npostart.nl/m(...)020/POMS_BV_16325821
Petienten met kanker en andere ziekten. Daarvoor werd behandeling uitgesteld wegens cojona. Zouden die mensen nu ook dood zijn door cojona of toch door de overheid :{
  zondag 8 november 2020 @ 12:52:16 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_196132995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:01 schreef Bluesdude het volgende:
Ik ben ook voor dat iedereen immuun is voor covid19.
Maar als men het plan heeft die groepsimmuniteit te bereiken door onveilig gedrag te promoten, dan lijkt dat op een plan van massamoord opzetten.
Ten koste van hoeveel doden in Nederland wil men dat bereiken.100.000 of 200.000
En hoe schat men het aantal langdurige zieken in.
Men weet nog te weinig van hoeveel schade men overhoudt .... hoe lang ... 6 maanden of voor het hele leven ?

Gisteren op TV . Man, 37 jaar , topfit, maar herstelt moeizaam. Bereikt hij nog ooit zijn oude fitheid?
https://www.npostart.nl/m(...)020/POMS_BV_16325821
Die man, was dat Pieter (naam en adres bij de redactie bekend) ? Die is niet uit de media te slaan nu hij corona heeft. Waarschijnlijk een crisis-actor
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 8 november 2020 @ 14:36:59 #58
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_196134759
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 22:23 schreef Gehrman het volgende:
Deze discussie is al zovaak gevoerd in verschillende hoedanigheden. Het beleid is niet gericht op het beschermen van de zwakkeren, het gaat erom dat de grenzen van de zorgcapaciteit niet worden overschreven. Daarnaast is heel dat pleidooi bijzonder egoïstisch.
Of misschien is jouw visie juist egoïstisch? Grenzen van de zorgcapaciteit zijn ook kunstmatig. Het is gewoon een keuze, en ik ben het in deze eens met de OP.
pi_196136348
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:36 schreef tfors het volgende:

[..]

Of misschien is jouw visie juist egoïstisch? Grenzen van de zorgcapaciteit zijn ook kunstmatig. Het is gewoon een keuze, en ik ben het in deze eens met de OP.
Solidariteit met de zorg is egoïstisch? Lol. Jij maakt je zeker vooral druk om je eigen portemonnee?
  zondag 8 november 2020 @ 17:32:22 #60
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_196137687
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 16:07 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Solidariteit met de zorg is egoïstisch? Lol. Jij maakt je zeker vooral druk om je eigen portemonnee?
Hier is al uitgebreid genoeg over gediscussieerd, maar als samenvatting voor jou: er zijn ook mensen die doodgaan vanwege (en niet ondanks) de corona-maatregelen.
pi_196139388
In Denemarken is er een radicaal andere versie inmiddels opgedoken, waar het vaccin in ontwikkeling geen effect op zal hebben wat betreft baat.

Noord-jutenland zit op slot, iedereen daar word getest, niemand uit Denemarken mag in andere landen de grens over.

Dit komt door een mutatie via nertsen.
Alle nertsen worden op dit moment gedood, blijkbaar hebben ze in denemarken ook al achterlijk veel van dat soort “boerderijen”, iets van richting de 280, worden as we speak allemaal geruimd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')