abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195429552
:*

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
zie email 27 oktober
  zondag 4 oktober 2020 @ 18:57:13 #2
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195429581
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 18:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze sturen op de r0, oftewel een dalende lijn. En niet op het absolute aantal.
Maar je weet dat het aantal besmettingen weer oploopt zo gauw je maatregelen afschaalt. Dus je zult toch eerst weer terug moeten in de richting van 100-200 besmettingen per dag voordat je het weer een tijdje wat meer kan loslaten - en daarbij accepteert dat de r0 opnieuw boven de 1 komt.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:05:18 #3
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195429740
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 18:57 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Maar je weet dat het aantal besmettingen weer oploopt zo gauw je maatregelen afschaalt. Dus je zult toch eerst weer terug moeten in de richting van 100-200 besmettingen per dag voordat je het weer een tijdje wat meer kan loslaten - en daarbij accepteert dat de r0 opnieuw boven de 1 komt.
Klopt, we moeten nog wel lang doen met deze maatregelen, dus ga van uit dat deze maatregelen in oktober weer worden verlengd tot 3 weken extra.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195429792
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:05 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Klopt, we moeten nog wel lang doen met deze maatregelen, dus ga van uit dat deze maatregelen in oktober weer worden verlengd tot 3 weken extra.
Ik durf dat nog niet te zeggen hoor. Ik denk dat Rutte (en met name De Jonge) er veel aangelegen is om de verantwoordelijkheid zsm weer bij de burgemeesters te leggen.
zie email 27 oktober
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:11:27 #5
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195429876
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik durf dat nog niet te zeggen hoor. Ik denk dat Rutte (en met name De Jonge) er veel aangelegen is om de verantwoordelijkheid zsm weer bij de burgemeesters te leggen.
Ik denk dat we met de huidige set aan maatregelen (en de intentie om zwakkeren niet af te schermen) gewoon zo doorhinkelen naar het vaccin toe.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Redactie Games zondag 4 oktober 2020 @ 19:13:36 #6
181272 crew  Noppie2000
pi_195429924
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 18:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ja dat zal wel, maar de tendens in het land is gewoon duidelijk: te veel mensen houden zich te slecht/niet aan de maatregelen en derhalve krijg je de R niet genoeg naar beneden.
Ik zie juist steeds meer mensen zich houden aan de maatregelen, dan moet ik me toch een legendarisch lage R krijgen hier in de buurt _O_

Is simpelweg nog te vroeg om te zeggen en persoonlijke anecdotes of enkele situaties die door de media belicht worden spelen alleen maar de doemdenkers in de hand. Als je niet inziet dat je na vijf dagen geen conclusie moet trekken over iets dat pas na ~twee weken effect laat zien en pas na drie weken geëvalueerd wordt, dan weet ik het ook niet meer :)
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:15:45 #7
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195429984
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:13 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Ik zie juist steeds meer mensen zich houden aan de maatregelen, dan moet ik me toch een legendarisch lage R krijgen hier in de buurt _O_

Is simpelweg nog te vroeg om te zeggen en persoonlijke anecdotes of enkele situaties die door de media belicht worden spelen alleen maar de doemdenkers in de hand. Als je niet inziet dat je na vijf dagen geen conclusie moet trekken over iets dat pas na ~twee weken effect laat zien en pas na drie weken geëvalueerd wordt, dan weet ik het ook niet meer :)
Heb ik ook met een dieet, ik verwacht eigenlijk al veel resultaat in 3 dagen ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195429987
Vreemde reflex hebben de users hier toch.

Mensen houden zicht niet aan de maatregelen (lees: geen draagvlak), dus meer maatregelen is de oplossing.
- verwijderd door admin -
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:18:59 #9
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195430047
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:15 schreef groenen het volgende:
Vreemde reflex hebben de users hier toch.

Mensen houden zicht niet aan de maatregelen (lees: geen draagvlak), dus meer maatregelen is de oplossing.
Het aantal besmettingen moet omlaag. Als dat met de huidige set maatregelen niet lukt, dan moet het dus strenger. Zo ingewikkeld is dat heus niet.

En als je geen strengere maatregelen wil, dan moet je je aan de afspraken houden.
pi_195430075
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:18 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het aantal besmettingen moet omlaag. Als dat met de huidige set maatregelen niet lukt, dan moet het dus strenger. Zo ingewikkeld is dat heus niet.

En als je geen strengere maatregelen wil, dan moet je je aan de afspraken houden.
Nee hoor, als de maatregelen nog strenger worden houden mensen zich er nog steeds niet aan, als je niet kan beargumenteren waarom het nodig is.
- verwijderd door admin -
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:21:08 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195430088
quote:
7s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik denk dat we met de huidige set aan maatregelen (en de intentie om zwakkeren niet af te schermen) gewoon zo doorhinkelen naar het vaccin toe.
Moedeloos voorwaarts.
pi_195430126
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:18 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Of andere maatregelen. Als dit niet werkt, waarom zou meer van hetzelfde dan wel werken?
zie email 27 oktober
pi_195430167
Nou ben benieuwd hoe lang we dit volhouden tot algehele lockdown.

M'n ma werkt in het Maasstad en zegt dat er maandag grootschalige landelijk overleg is tussen verschillende ziekenhuizen omdat het echt heel slecht gaat. Men is constant aan het schuiven met patiënten en 70% van de reguliere zorg is sinds vanmorgen afgeschaald, alleen de meest urgente gevallen kunnen nog direct geholpen worden. Ook is de Covid-afdeling alweer bijna vol, die gaat waarschijnlijk maandag uitgebreid worden.
blablablabla
pi_195430174
New York City Mayor Bill de Blasio is seeking the state's approval to close all non-essential businesses and schools in 9 coronavirus hotspots in Brooklyn and Queen
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:25:48 #15
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195430181
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:20 schreef groenen het volgende:

[..]

Nee hoor, als de maatregelen nog strenger worden houden mensen zich er nog steeds niet aan, als je niet kan beargumenteren waarom het nodig is.
Het kwartje moet toch een keer gaan vallen. Bij hoeveel besmettingen, opnames en dooien zouden mensen wel snappen wat de bedoeling is dan?
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:26:10 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195430193
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:25 schreef Elan het volgende:
Nou ben benieuwd hoe lang we dit volhouden tot algehele lockdown.

M'n ma werkt in het Maasstad en zegt dat er maandag grootschalige landelijk overleg is tussen verschillende ziekenhuizen omdat het echt heel slecht gaat. Men is constant aan het schuiven met patiënten en 70% van de reguliere zorg is sinds vanmorgen afgeschaald, alleen de meest urgente gevallen kunnen nog direct geholpen worden. Ook is de Covid-afdeling alweer bijna vol, die gaat waarschijnlijk maandag uitgebreid worden.
In de andere provincies zie ik bij opnames nog steeds vrij lage dagelijkse cijfers. Is het alleen daar een probleem?
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:26:34 #17
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195430201
Wat ik van bepaalde users lees, vreemde reflexen en zo, Overal in Nederland gaat helaas niet vlekkeloos met maatregelen opvolgen. Niet alleen jongeren, 30+ of 40+ maar ook oudere mensen zijn ook zelf schuldig aan negeren van de maatregelen... Het is gewoon te wijten aan wirwar aan onduidelijkheden van de maatregelen die door de overheid is ingesteld.... zeker over de grootte van de groepen binnenkamers... De kerken zijn hoe dan ook uitgezonderd van 30 personen-maatregel, mag met gezondheidscheck en goede ventilatie meer dan 30 mensen ontvangen voor een dienst te volgen.

En er is ook te veel wirwar aan de mondkapjesbeleid, waar dit ook te vrijblijvend is... We moeten echt een lijn door trekken voor alle maatregelen. Zeker in deze crisis is er geen plek voor uitzonderingen....
pi_195430209
Hoeveel ziekenhuizen hebben ze eigenlijk in Rotterdam?
pi_195430212
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:25 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het kwartje moet toch een keer gaan vallen. Bij hoeveel besmettingen, opnames en dooien zouden mensen wel snappen wat de bedoeling is dan?
Zullen we eens beginnen met eenduidige communicatie? Met de huidige communicatiestrategie is het niet verwonderlijk dat men het allemaal met een korreltje zout neemt hoor.
zie email 27 oktober
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:27:32 #20
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195430216
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:26 schreef Ven1972 het volgende:
Wat ik van bepaalde users lees, vreemde reflexen en zo, Overal in Nederland gaat helaas niet vlekkeloos met maatregelen opvlogen. Niet alleen jongeren, 30+ of 40+ maar ook oudere mensen zijn ook zelf schuldig aan negeren van de maatregelen... Het is gewoon te wijten aan wirwar aan onduidelijkheden van de maatregelen die door de overheid is ingesteld.... zeker over de grootte van de groepen binnenkamers... De kerken zijn hoe dan ook uitgezonderd van 30 personen-maatregel, mag met gezondheidscheck en goede ventilatie meer dan 30 mensen ontvangen voor een dienst te volgen.
Ik vind héél veel van het beleid. Maar niet onduidelijk.
Wat snap jij of anderen niet?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_195430242
quote:
Wat ik van bepaalde users lees, vreemde reflexen en zo, Overal in Nederland gaat helaas niet vlekkeloos met maatregelen opvlogen. Niet alleen jongeren, 30+ of 40+ maar ook oudere mensen zijn ook zelf schuldig aan negeren van de maatregelen... Het is gewoon te wijten aan wirwar aan onduidelijkheden van de maatregelen die door de overheid is ingesteld.... zeker over de grootte van de groepen binnenkamers... De kerken zijn hoe dan ook uitgezonderd van 30 personen-maatregel, mag met gezondheidscheck en goede ventilatie meer dan 30 mensen ontvangen voor een dienst te volgen.
Ik vind dat er überhaupt nogal makkelijk de schuld bij de bevolking wordt gelegd.
zie email 27 oktober
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:29:26 #22
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195430258
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik vind dat er überhaupt nogal makkelijk de schuld bij de bevolking wordt gelegd.
Meer dan bij de RIVM en het kabinet?
  zondag 4 oktober 2020 @ 19:31:05 #23
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195430301
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De overheid heeft ook de nodige fouten gemaakt, maar het zijn toch echt de mensen die het moeten doen - en dat weigeren. We weten allemaal bij wie de tweede golf begonnen is.
pi_195430318
Op een Facebook link kwam ik dit tegen

https://m.facebook.com/st(...)nchor_composer=false

Daar staat een gesprek tussen iemand en het GGD informatie nummer , zeer normaal gesprek lijkt mij en ook erg duidelijk
Ik kan niet garanderen dat het natuurlijk echt is alleen het klink wel zeer oprecht

Fake blijkbaar, sorry

[ Bericht 3% gewijzigd door AlwaysConnected op 04-10-2020 19:37:06 ]
pi_195430324
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 19:26 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

In de andere provincies zie ik bij opnames nog steeds vrij lage dagelijkse cijfers. Is het alleen daar een probleem?
Vooral in de grote steden eigenlijk. Maar ziekenhuizen in andere regio's moeten daardoor ook afschalen of uitstellen.

Hopelijk gaan we volgende week effect zien.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')