Ik denk dat het in de kas wel mee zal vallen!quote:Op dinsdag 23 februari 2021 22:47 schreef Leandra het volgende:
Na het strooien wel even nat maken, anders vliegen ze bij het eerste zuchtje wind alle kanten op.
Hebben mijn ouders gehad, dat stinkt!quote:Op dinsdag 23 februari 2021 22:35 schreef Claudia_x het volgende:
@:Leandra, ik meen me te herinneren dat jij cacaodoppen in je borders had. Klopt dat?
Naar chocola?quote:Op dinsdag 23 februari 2021 23:33 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Hebben mijn ouders gehad, dat stinkt!
Nee helaas nietquote:
Houtsnippers verteren vooral door schimmel. In de kas zal het toch vrij droog zijn, daar blijven de houtsnippers dan veel langer hard. Zoveel schimmel als houtsnippers in een natte omgeving ontwikkelt wil je niet in een kas; zeker niet als je erin/erop wil zitten.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ga even op onderzoek uit. Zo kom ik erachter dat Franse boomschors weliswaar duurder is maar ook langer meegaat. En ik zou zelf wel redelijk fijn gesnipperd hout willen hebben.
Het hoge grondwaterpeil is wel iets om op te letten. Ik denk dat ik wat ophoog met aarde, daar met een wals overheen ga en daaroverheen de houtsnippers doe. Ik ga maar m'n eigen houtsnippers gebruiken voor nu, heb ik besloten. Daar heb ik er niet genoeg van, maar ik kan van de buren nog een berg takken krijgen die de hakselaar in kunnen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 09:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Houtsnippers verteren vooral door schimmel. In de kas zal het toch vrij droog zijn, daar blijven de houtsnippers dan veel langer hard. Zoveel schimmel als houtsnippers in een natte omgeving ontwikkelt wil je niet in een kas; zeker niet als je erin/erop wil zitten.
Pas met houtsnippers op voor broei, je wil niet dat er brand ontstaat in je kas. (Google even op biomassabrand)quote:Op woensdag 24 februari 2021 16:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het hoge grondwaterpeil is wel iets om op te letten. Ik denk dat ik wat ophoog met aarde, daar met een wals overheen ga en daaroverheen de houtsnippers doe. Ik ga maar m'n eigen houtsnippers gebruiken voor nu, heb ik besloten. Daar heb ik er niet genoeg van, maar ik kan van de buren nog een berg takken krijgen die de hakselaar in kunnen.
Ik haal het altijd hier.quote:[..]
Ik ga even op onderzoek uit. Zo kom ik erachter dat Franse boomschors weliswaar duurder is maar ook langer meegaat. En ik zou zelf wel redelijk fijn gesnipperd hout willen hebben.
Is er dan iets wat je daartegen kunt doen, anders dan geen houtsnippers gebruiken? Beetje nat maken bij warm weer?quote:Op woensdag 24 februari 2021 17:38 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Pas met houtsnippers op voor broei, je wil niet dat er brand ontstaat in je kas. (Google even op biomassabrand)
Ja, klopt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 19:39 schreef Leandra het volgende:
Claudia, jouw schilders gebruikten toch Sigma verf, of heb ik dat verkeerd onthouden?
Juist vocht zorgt voor deze broei. Het beste is om het niet te dik te leggen. Wij hadden in onze voortuin op een lager gelegen stuk wat meer liggen zodat het aan de bovenkant gelijk was, hier ging het broeien. En in de biomassacentrale waar ik heb gewerkt lag het natuurlijk altijd op een grote berg, om het uit te krijgen werd het naar buiten geveegd en uitgespreid.quote:Op woensdag 24 februari 2021 21:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is er dan iets wat je daartegen kunt doen, anders dan geen houtsnippers gebruiken? Beetje nat maken bij warm weer?
Interessante informatie, dank je! Hoe merk je dat het gaat broeien? Zie je dan dat het gaat smeulen zoals houtskool op een barbecue?quote:Op woensdag 24 februari 2021 22:40 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Juist vocht zorgt voor deze broei. Het beste is om het niet te dik te leggen. Wij hadden in onze voortuin op een lager gelegen stuk wat meer liggen zodat het aan de bovenkant gelijk was, hier ging het broeien. En in de biomassacentrale waar ik heb gewerkt lag het natuurlijk altijd op een grote berg, om het uit te krijgen werd het naar buiten geveegd en uitgespreid.
je ruikt het vooral eerst, smeulen vind echt onder de oppervlakte plaats, dus misschien sowieso regelmatig een beetje doorharken, dat het los blijft liggen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 22:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Interessante informatie, dank je! Hoe merk je dat het gaat broeien? Zie je dan dat het gaat smeulen zoals houtskool op een barbecue?
Daarom houd ik nou zo van Fok!quote:Op woensdag 24 februari 2021 22:44 schreef SV-tje het volgende:
[..]
je ruikt het vooral eerst, smeulen vind echt onder de oppervlakte plaats, dus misschien sowieso regelmatig een beetje doorharken, dat het los blijft liggen.
Ik had het dus op mijn werk regelmatig gehoord (zegt de brand bij een transportband bij de Amercentrale je iets?) en toch had ik er thuis niet bij stil gestaan tot we iets roken en het uit elkaar gingen harken.
Ja hoor, geen enkel probleem.quote:Op woensdag 24 februari 2021 22:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah mooi, en kon je daar ook een beetje je Farrow & Ball kleuren in krijgen?
Gelukkig kwamen we er snel achter en was het alleen wat zwart geschroeid, maar we kwamen toen nog alleen in het weekend bij het huis om te klussen, dus had ook anders kunnen gaan.quote:Op woensdag 24 februari 2021 22:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarom houd ik nou zo van Fok!Ik zou er nooit bij stil hebben gestaan. Best bizar dat je het thuis ook mee hebt gemaakt.
Ben ook wel benieuwd; het lijken dunne stalen platen ofzo die gebogen zijn; erg netjes gedaan en een hele vooruitgang zo !quote:Op vrijdag 26 februari 2021 17:06 schreef Malteser het volgende:
Waar zijn die borderranden van gemaakt? Heel mooi!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |