abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195407226
Gister mijn klein vaarbewijs 1 examen gedaan, en geslaagd.

Het is meer voor 'de heb' en vanuit de gedachte dat je nu alleen nog theorie hoeft te doen. Het is altijd handig om te hebben.

Ik zal het waarschijnlijk voornamelijk gebruiken op vakantie (bijv een van de Italiaanse meren) wanneer we een boot huren.

Echter met deel 1 mag je volgens de regels alleen 'inland waters' gebruiken. Deel 2 is voor 'coastal waters'.

Nu heb ik de stof van deel 2 eens bekeken, maar het gebruik van de plotter om te navigeren lijkt super simpel.
Qua regelementen ook veel beknopter dan 1 (maar 1 immers).

Iemand ervaring met de stof van deel 2?
Is het het halen waard?
pi_195423004
- Als je reclame wilt maken kun je contact opnemen met PR@fok.com, of je doneert effe 5¤, zie bovenaan de pagina -

[ Bericht 14% gewijzigd door Sounddragon op 04-10-2020 21:29:30 ]
De leuke Vaarbewijs Cursus!
pi_195423581
Moet je de berekeningen kunnen toepassen of ook de 'formules' echt uit je hoofd kennen eigenlijk?
  zondag 4 oktober 2020 @ 21:34:42 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195433178
quote:
80s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:51 schreef F.Sinatra het volgende:
Moet je de berekeningen kunnen toepassen of ook de 'formules' echt uit je hoofd kennen eigenlijk?
Wat voor berekeningen?

Ik heb het boek en de CD ergens liggen, maar niet heel veel mee gedaan :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195440088
quote:
5s.gif Op zondag 4 oktober 2020 21:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat voor berekeningen?

Ik heb het boek en de CD ergens liggen, maar niet heel veel mee gedaan :')
quote:
het vertrekpunt (punt A) en het doel (punt B);
de stroomvector. Dit is een pijl die de richting en de snelheid van de stroom weergeeft;
de vaarsnelheid van het schip.
quote:
Reken nu de WK uit. Deze is 269 - +4= 265º.

Bepaal de variatie. Ook in de Waddenzeekaart is de variatie -2°.

Reken de MK uit. Deze is: 265 - -2 = 267.

Bepaal de deviatie bij de gevonden MK. Deze is +2.

Reken nu de gevraagde KK uit. Deze is 267 - +2 = 265.

Nu, op het eind, doe je er goed aan twee zaken te checken:

klopt de deviatie bij 265 nog? Zo niet, dan zul je moeten aanpassen.
de rekenkundige check. Je berekent de koersformule van links naar rechts. Dat is gemakkelijker. Daarbij ontdek je eventuele 'tekenfouten'. Kleine moeite, groot effect!


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2020 10:27:18 ]
  maandag 5 oktober 2020 @ 11:49:52 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195441557
quote:
80s.gif Op maandag 5 oktober 2020 10:26 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ah, koersen met een vectortje, naja, dat is niet bepaald gevorderde wiskunde toch? Het schijnt dat dronken zeelieden dat al sinds de middeleeuwen voor elkaar krijgen, en jij hoeft het alleen maar te leren voor als de GPS uitvalt :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195441600
quote:
12s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ah, koersen met een vectortje, naja, dat is niet bepaald gevorderde wiskunde toch? Het schijnt dat dronken zeelieden dat al sinds de middeleeuwen voor elkaar krijgen, en jij hoeft het alleen maar te leren voor als de GPS uitvalt :+
Dat zeg ik ook niet :P .
De vraag is of je de formule moet leren of dat je alleen het staatje moet kunnen invullen ;)
  maandag 5 oktober 2020 @ 12:00:35 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195441751
quote:
80s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:52 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet :P .
De vraag is of je de formule moet leren of dat je alleen het staatje moet kunnen invullen ;)
Ik zou hem even leren... :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195443653
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2020 12:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik zou hem even leren... :P
quote:
Examentip: de koersformule moet je uit je hoofd kunnen opschrijven. Om dat vlot te doen en in de juiste volgorde kun je de volgende ezelsbrug gebruiken:

KK dev MK var WK drift BWK stroom GK
Komt de Man van Werkendam de boot stuurt goed
Dit is overigens iets anders dan de koersvector.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2020 13:44:15 ]
  maandag 5 oktober 2020 @ 13:49:08 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195443726
quote:
80s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:43 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

[..]

Dit is overigens iets anders dan de koersvector.
Jaaaaa. da's een goed ezelsdingetje, ik weet hem meteen :') _O-

Ik heb zo ver nog niet in die stof gekeken, maar meestal is het net als wiskunde; lijkt ingewikkeld, maar als je het toepast valt het stiekem best mee. En als de basis een Vector is waarop je wat variabele afwijkingetjes moet incalculeren (daar lijkt het op), is het best te doen volgens mij :)

quote:
KK dev MK var WK drift BWK stroom GK
Komt de Man van Werkendam de boot stuurt goed
K(ale)K(ees) Dev(eloper) Moet Kunnen VARen (op de) WK DRIFT, Stroom aan de G(oede)K(ant) 8-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195443829
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jaaaaa. da's een goed ezelsdingetje, ik weet hem meteen :') _O-

Ik heb zo ver nog niet in die stof gekeken, maar meestal is het net als wiskunde; lijkt ingewikkeld, maar als je het toepast valt het stiekem best mee. En als de basis een Vector is waarop je wat variabele afwijkingetjes moet incalculeren (daar lijkt het op), is het best te doen volgens mij :)
[..]

K(ale)K(ees) Dev(eloper) Moet Kunnen VARen (op de) WK DRIFT, Stroom aan de G(oede)K(ant) 8-)
:D Volgens mij valt het ook goed mee.
Stof is leuker dan KVB1 in ieder geval.

Deze week de kaartjes maar eens op A3 laten printen en wat oefenen.
pi_195443862
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:49 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb zo ver nog niet in die stof gekeken, maar meestal is het net als wiskunde; lijkt ingewikkeld, maar als je het toepast valt het stiekem best mee. En als de basis een Vector is waarop je wat variabele afwijkingetjes moet incalculeren (daar lijkt het op), is het best te doen volgens mij
Als je er maar genoeg mee te maken hebt dan ga je niet eens meer rekenen maar kan je het heel vlot inschatten. Dat vereist dan wel dat je heel goed snapt wat er allemaal voor invloeden zijn die elkaar opheffen of versterken.
Maar ja, voor een examen zal je het wel goed moeten kunnen berekenen.
pi_195444269
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als je er maar genoeg mee te maken hebt dan ga je niet eens meer rekenen maar kan je het heel vlot inschatten. Dat vereist dan wel dat je heel goed snapt wat er allemaal voor invloeden zijn die elkaar opheffen of versterken.
Maar ja, voor een examen zal je het wel goed moeten kunnen berekenen.
Precies. En de deviatie etc. wordt gewoon allemaal gegeven. Dus het is geen hogere wiskunde ofzo.
Je moet het alleen net even kennen en kunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2020 14:21:57 ]
  maandag 5 oktober 2020 @ 17:29:31 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195448403
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als je er maar genoeg mee te maken hebt dan ga je niet eens meer rekenen maar kan je het heel vlot inschatten. Dat vereist dan wel dat je heel goed snapt wat er allemaal voor invloeden zijn die elkaar opheffen of versterken.
Maar ja, voor een examen zal je het wel goed moeten kunnen berekenen.
True, varen is veel meer een gevoelsding nog als rijden, maar stel dat je bijvoorbeeld effe het kanaal over wilt, en na 10 mijl scheidt je GPS plotter er mee uit, dan is het wel lekker als je een kaart kunt pakken en je richting een beetje kunt bepalen zonder dat je eindigt in Schotland.

Zolang je land of een ander referentiepunt in zicht hebt, kun je vaak prima varen zonder hulpmiddelen.. het belangrijkste is je visuele hulp; de kruispeiling op een vast object.. als je weet hoe je daarmee kunt navigeren is het een makkie ^O^

Helaas moet je wel even leren hoe het moet als je géén vast punt hebt, want dan worden dingen wel wat spannender. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195448636
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

True, varen is veel meer een gevoelsding nog als rijden, maar stel dat je bijvoorbeeld effe het kanaal over wilt, en na 10 mijl scheidt je GPS plotter er mee uit, dan is het wel lekker als je een kaart kunt pakken en je richting een beetje kunt bepalen zonder dat je eindigt in Schotland.

Zolang je land of een ander referentiepunt in zicht hebt, kun je vaak prima varen zonder hulpmiddelen.. het belangrijkste is je visuele hulp; de kruispeiling op een vast object.. als je weet hoe je daarmee kunt navigeren is het een makkie ^O^

Helaas moet je wel even leren hoe het moet als je géén vast punt hebt, want dan worden dingen wel wat spannender. :)
Ver buiten de kust kom ik niet, al;tijd wel iets van land in zicht. Elke tocht reken ik wel na in mn hoofd. Een oversteek over een plaat doe ik op gegist bestek, dus je koers en afwijkingen daarop weten en op je horloge kijken of je er ongeveer hoort te zijn. Soms zit je na een plaat oversteken er wel een boei naast maar de geul vind je wel weer. Gps heb ik alleen mee voor nood, als het onderweg mistig wordt of zo.
  maandag 5 oktober 2020 @ 18:26:58 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195449604
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ver buiten de kust kom ik niet, al;tijd wel iets van land in zicht. Elke tocht reken ik wel na in mn hoofd. Een oversteek over een plaat doe ik op gegist bestek, dus je koers en afwijkingen daarop weten en op je horloge kijken of je er ongeveer hoort te zijn. Soms zit je na een plaat oversteken er wel een boei naast maar de geul vind je wel weer. Gps heb ik alleen mee voor nood, als het onderweg mistig wordt of zo.
Tis net als autorijden he, al doende leert men ;)

Eerst de regeltjes leren en ermee leren werken en begrijpen hoe en wat, en daarna nemen de autopilot en ervaring het over.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')