Wat voor berekeningen?quote:Op zondag 4 oktober 2020 13:51 schreef F.Sinatra het volgende:
Moet je de berekeningen kunnen toepassen of ook de 'formules' echt uit je hoofd kennen eigenlijk?
quote:Op zondag 4 oktober 2020 21:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat voor berekeningen?
Ik heb het boek en de CD ergens liggen, maar niet heel veel mee gedaan
quote:het vertrekpunt (punt A) en het doel (punt B);
de stroomvector. Dit is een pijl die de richting en de snelheid van de stroom weergeeft;
de vaarsnelheid van het schip.
quote:Reken nu de WK uit. Deze is 269 - +4= 265º.
Bepaal de variatie. Ook in de Waddenzeekaart is de variatie -2°.
Reken de MK uit. Deze is: 265 - -2 = 267.
Bepaal de deviatie bij de gevonden MK. Deze is +2.
Reken nu de gevraagde KK uit. Deze is 267 - +2 = 265.
Nu, op het eind, doe je er goed aan twee zaken te checken:
klopt de deviatie bij 265 nog? Zo niet, dan zul je moeten aanpassen.
de rekenkundige check. Je berekent de koersformule van links naar rechts. Dat is gemakkelijker. Daarbij ontdek je eventuele 'tekenfouten'. Kleine moeite, groot effect!
Ah, koersen met een vectortje, naja, dat is niet bepaald gevorderde wiskunde toch? Het schijnt dat dronken zeelieden dat al sinds de middeleeuwen voor elkaar krijgen, en jij hoeft het alleen maar te leren voor als de GPS uitvaltquote:
Dat zeg ik ook niet .quote:Op maandag 5 oktober 2020 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah, koersen met een vectortje, naja, dat is niet bepaald gevorderde wiskunde toch? Het schijnt dat dronken zeelieden dat al sinds de middeleeuwen voor elkaar krijgen, en jij hoeft het alleen maar te leren voor als de GPS uitvalt
Ik zou hem even leren...quote:Op maandag 5 oktober 2020 11:52 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet .
De vraag is of je de formule moet leren of dat je alleen het staatje moet kunnen invullen
quote:
Dit is overigens iets anders dan de koersvector.quote:Examentip: de koersformule moet je uit je hoofd kunnen opschrijven. Om dat vlot te doen en in de juiste volgorde kun je de volgende ezelsbrug gebruiken:
KK dev MK var WK drift BWK stroom GK
Komt de Man van Werkendam de boot stuurt goed
Jaaaaa. da's een goed ezelsdingetje, ik weet hem meteenquote:Op maandag 5 oktober 2020 13:43 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
[..]
Dit is overigens iets anders dan de koersvector.
K(ale)K(ees) Dev(eloper) Moet Kunnen VARen (op de) WK DRIFT, Stroom aan de G(oede)K(ant)quote:KK dev MK var WK drift BWK stroom GK
Komt de Man van Werkendam de boot stuurt goed
Volgens mij valt het ook goed mee.quote:Op maandag 5 oktober 2020 13:49 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jaaaaa. da's een goed ezelsdingetje, ik weet hem meteen
Ik heb zo ver nog niet in die stof gekeken, maar meestal is het net als wiskunde; lijkt ingewikkeld, maar als je het toepast valt het stiekem best mee. En als de basis een Vector is waarop je wat variabele afwijkingetjes moet incalculeren (daar lijkt het op), is het best te doen volgens mij
[..]
K(ale)K(ees) Dev(eloper) Moet Kunnen VARen (op de) WK DRIFT, Stroom aan de G(oede)K(ant)
Als je er maar genoeg mee te maken hebt dan ga je niet eens meer rekenen maar kan je het heel vlot inschatten. Dat vereist dan wel dat je heel goed snapt wat er allemaal voor invloeden zijn die elkaar opheffen of versterken.quote:Op maandag 5 oktober 2020 13:49 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb zo ver nog niet in die stof gekeken, maar meestal is het net als wiskunde; lijkt ingewikkeld, maar als je het toepast valt het stiekem best mee. En als de basis een Vector is waarop je wat variabele afwijkingetjes moet incalculeren (daar lijkt het op), is het best te doen volgens mij
Precies. En de deviatie etc. wordt gewoon allemaal gegeven. Dus het is geen hogere wiskunde ofzo.quote:Op maandag 5 oktober 2020 13:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je er maar genoeg mee te maken hebt dan ga je niet eens meer rekenen maar kan je het heel vlot inschatten. Dat vereist dan wel dat je heel goed snapt wat er allemaal voor invloeden zijn die elkaar opheffen of versterken.
Maar ja, voor een examen zal je het wel goed moeten kunnen berekenen.
True, varen is veel meer een gevoelsding nog als rijden, maar stel dat je bijvoorbeeld effe het kanaal over wilt, en na 10 mijl scheidt je GPS plotter er mee uit, dan is het wel lekker als je een kaart kunt pakken en je richting een beetje kunt bepalen zonder dat je eindigt in Schotland.quote:Op maandag 5 oktober 2020 13:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je er maar genoeg mee te maken hebt dan ga je niet eens meer rekenen maar kan je het heel vlot inschatten. Dat vereist dan wel dat je heel goed snapt wat er allemaal voor invloeden zijn die elkaar opheffen of versterken.
Maar ja, voor een examen zal je het wel goed moeten kunnen berekenen.
Ver buiten de kust kom ik niet, al;tijd wel iets van land in zicht. Elke tocht reken ik wel na in mn hoofd. Een oversteek over een plaat doe ik op gegist bestek, dus je koers en afwijkingen daarop weten en op je horloge kijken of je er ongeveer hoort te zijn. Soms zit je na een plaat oversteken er wel een boei naast maar de geul vind je wel weer. Gps heb ik alleen mee voor nood, als het onderweg mistig wordt of zo.quote:Op maandag 5 oktober 2020 17:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
True, varen is veel meer een gevoelsding nog als rijden, maar stel dat je bijvoorbeeld effe het kanaal over wilt, en na 10 mijl scheidt je GPS plotter er mee uit, dan is het wel lekker als je een kaart kunt pakken en je richting een beetje kunt bepalen zonder dat je eindigt in Schotland.
Zolang je land of een ander referentiepunt in zicht hebt, kun je vaak prima varen zonder hulpmiddelen.. het belangrijkste is je visuele hulp; de kruispeiling op een vast object.. als je weet hoe je daarmee kunt navigeren is het een makkie
Helaas moet je wel even leren hoe het moet als je géén vast punt hebt, want dan worden dingen wel wat spannender.
Tis net als autorijden he, al doende leert menquote:Op maandag 5 oktober 2020 17:41 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ver buiten de kust kom ik niet, al;tijd wel iets van land in zicht. Elke tocht reken ik wel na in mn hoofd. Een oversteek over een plaat doe ik op gegist bestek, dus je koers en afwijkingen daarop weten en op je horloge kijken of je er ongeveer hoort te zijn. Soms zit je na een plaat oversteken er wel een boei naast maar de geul vind je wel weer. Gps heb ik alleen mee voor nood, als het onderweg mistig wordt of zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |