abonnement Unibet Coolblue
pi_195391071
quote:
Russian ally Kyrgyzstan holds election on Sunday amid wave of discontent

BISHKEK (Reuters) - Kyrgyzstan, Russia’s closest ally in Central Asia, will vote in a parliamentary election on Sunday amid signs of widespread disaffection with the ruling elite.

Potential unrest in the impoverished mountainous nation could add to the woes of the Kremlin, which faces sanctions over the suspected poisoning of opposition leader Alexei Navalny, a political crisis in Belarus and conflict in Nagorno-Karabakh.

Hundreds of people staged an “independence march” protest in the capital Bishkek on Sunday after a video surfaced online in which a pro-presidential party leader spoke of a need to integrate more closely with Russia.

President Sooronbai Jeenbekov, who met Russian President Vladimir Putin in Sochi on Monday, suggested the protesters were working against the 6.5 million population of the former Soviet republic, which hosts a Russian military air base.

“Forces opposed to the stability and development of our country have stepped up their activity on the eve of the election,” he said.

The country has a history of instability: in the past 15 years, two presidents have been toppled by revolts and a third is in prison after falling out with his successor.

A vote against all parties was the most popular choice of respondents to a rare nationwide opinion poll conducted on behalf of the U.S.-backed International Republican Institute in August. The poll also showed 53% of respondents believed the country was headed in the wrong direction.

Respondents chose unemployment and the COVID-19 pandemic as their top concerns. The European Bank for Reconstruction and Development expects Kyrgyzstan’s gross domestic product to plunge 9.5% this year, its worst performance in 20 years.

Many of the 16 parties contesting 120 seats in the unicameral legislature are new and two of the three parties which led the IRI poll are now defunct.

One of them is the Social Democratic party which won most seats in the previous vote and backed Jeenbekov but split after a rift between him and ex-president Almazbek Atambayev.

Kyrgyz political analyst Mars Sariyev said government opponents were trying to promote voting against all. If they succeed, “there will be protests and repeat elections”, he said.

If more people vote against everyone than for any one party, Kyrgyz law stipulates the vote must be repeated.
https://lta.reuters.com/a(...)ection-idUSKBN26N1JK
REUTERS

Door de onrust in Belarus heb ik geen tijd om dit aandachtig te gaan volgen. Maar ik heb een beetje het gevoel dat er ook wel eens gedoe uit deze verkiezingen voort kan komen. Het is iets om de komende dagen in de gaten te gaan houden. Hoewel er al genoeg onrust in de wereld is.
pi_195391080
Ik hou het in de gaten
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:58:19 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195391453
Nooit van gehoord
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:05:38 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiλr:
pi_195391583
Ik had wel zin in de verkiezingen in Kirgiziλ.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiλr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195391699
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:05 schreef heywoodu het volgende:
Ik had wel zin in de verkiezingen in Kirgiziλ.
maar nu niet meer? :?
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:22:19 #6
19194 Oversight
◢◤
pi_195391873
c_/ *popcorn*
◢◤
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:30:56 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195392006
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 18:58 schreef Starhopper het volgende:
Nooit van gehoord
Ben ik geweest , in Issyk kul lake en bishkeke

Poetin werkt hard aan de nieuwe sovjet unie

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 18:36 schreef ijs. het volgende:
Ik hou het in de gaten
mooi
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:34:03 #8
19194 Oversight
◢◤
pi_195392065
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 18:35 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

https://lta.reuters.com/a(...)ection-idUSKBN26N1JK
REUTERS

Door de onrust in Belarus heb ik geen tijd om dit aandachtig te gaan volgen. Maar ik heb een beetje het gevoel dat er ook wel eens gedoe uit deze verkiezingen voort kan komen. Het is iets om de komende dagen in de gaten te gaan houden. Hoewel er al genoeg onrust in de wereld is.
;) Tip, het zou helpen als je een korte samenvatting van de situatie geeft, zoals jij 'm ziet...

^O^ Wie hoop jij dat er wint, en waarom?
◢◤
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:36:09 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195392099
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:34 schreef Oversight het volgende:

[..]

;) Tip, het zou helpen als je een korte samenvatting van de situatie geeft, zoals jij 'm ziet...

^O^ Wie hoop jij dat er wint, en waarom?
Poetin wint

Kirgizie ligt erg centraal voor oorlog of samenwerking met China , e heeft mogelijk ook uranium in de grond net als Kazachstan en andere rear metals
https://lta.reuters.com/a(...)ection-idUSKBN26N1JK
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:38:42 #10
19194 Oversight
◢◤
pi_195392137
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Poetin wint

Kirgizie ligt erg centraal voor oorlog of samenwerking met China ,
https://lta.reuters.com/a(...)ection-idUSKBN26N1JK
:') geen kandidaat dacht ik,... maar ik kan het mis hebben.
◢◤
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:39:24 #11
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195392148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:38 schreef Oversight het volgende:

[..]

:') geen kandidaat dacht ik,... maar ik kan het mis hebben.
De kandidaat is dood
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195392560
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:34 schreef Oversight het volgende:

[..]

;) Tip, het zou helpen als je een korte samenvatting van de situatie geeft, zoals jij 'm ziet...

^O^ Wie hoop jij dat er wint, en waarom?
Ik heb nog geen mening. Voor mij is het erg ondoorzichtig en ik heb te weinig tijd om mij hier in te verdiepen. Volgens mij is het land wel iets vrijer dan de andere landen in Centraal-Azie, dus ik hoop dat buitenlandse journalisten hun werk zonder al te veel belemmeringen kunnen doen en objectief verslag geven van de situatie.
pi_195392587
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Poetin wint
Afhankelijk hoe de situatie zich ontwikkeld zou ook Kazakhstan er beter van kunnen worden.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:09:58 #14
19194 Oversight
◢◤
pi_195395511
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:58 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik heb nog geen mening. Voor mij is het erg ondoorzichtig en ik heb te weinig tijd om mij hier in te verdiepen. Volgens mij is het land wel iets vrijer dan de andere landen in Centraal-Azie, dus ik hoop dat buitenlandse journalisten hun werk zonder al te veel belemmeringen kunnen doen en objectief verslag geven van de situatie.
:@ Welke journalist/ media zie jij nog als objectief, als in op zn minst een beetje ?
◢◤
pi_195396163
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:09 schreef Oversight het volgende:

[..]

:@ Welke journalist/ media zie jij nog als objectief, als in op zn minst een beetje ?
Ik probeer altijd meerdere bronnen te bekijken voordat ik een conclusie trek. Op basis van de manier waarop een concreet item wordt gepresenteerd kun je vaak al de meest gekleurde bronnen filteren. Daarna moet je de verschillende bronnen met elkaar gaan vergelijken. In het geval van Kirgistan heb ik te weinig achtergrond kennis om snel conclusies te kunnen trekken. Maar in het algemeen is het verstandig om eerst verschillende locale bronnen met elkaar te vergelijken en daarna internationale media. De kans dat er Nederlandse journalisten zijn die hier veel van weten en genoeg financiele ondersteuning van hun werkgever krijgen is klein. Vanuit de Russische pers verwacht ik dat RBC en Kommersant redelijk neutraal zullen zijn. Vanuit de Westerse pers denk ik dat je het best eerst kunt kijken wat AP en Reuters zeggen, daarnaast misschien AFP of Deutsche Welle (hoewel ik in dit geval geen idee heb). De BBC heeft (had) volgens mij wel een Oezbeekse redactie of ze ook aanwezig zijn in Kirgistan weet ik eigenlijk niet. Al Jazeera is daarnaast, vooral als er geen Arabische belangen zijn, soms verassend goed als referentie. Voor mij is het grootste probleem tijd en mijn aandacht ligt nu bij Belarus en niet bij Nagorno-Karabakh of Kirgistan. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd, vandaar ook dit topic.
pi_195397430
Graag in het Nederlands.
Τ mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:42:15 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_195397459
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:41 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik probeer altijd meerdere bronnen te bekijken voordat ik een conclusie trek. Op basis van de manier waarop een concreet item wordt gepresenteerd kun je vaak al de meest gekleurde bronnen filteren. Daarna moet je de verschillende bronnen met elkaar gaan vergelijken. In het geval van Kirgistan heb ik te weinig achtergrond kennis om snel conclusies te kunnen trekken. Maar in het algemeen is het verstandig om eerst verschillende locale bronnen met elkaar te vergelijken en daarna internationale media. De kans dat er Nederlandse journalisten zijn die hier veel van weten en genoeg financiele ondersteuning van hun werkgever krijgen is klein. Vanuit de Russische pers verwacht ik dat RBC en Kommersant redelijk neutraal zullen zijn. Vanuit de Westerse pers denk ik dat je het best eerst kunt kijken wat AP en Reuters zeggen, daarnaast misschien AFP of Deutsche Welle (hoewel ik in dit geval geen idee heb). De BBC heeft (had) volgens mij wel een Oezbeekse redactie of ze ook aanwezig zijn in Kirgistan weet ik eigenlijk niet. Al Jazeera is daarnaast, vooral als er geen Arabische belangen zijn, soms verassend goed als referentie. Voor mij is het grootste probleem tijd en mijn aandacht ligt nu bij Belarus en niet bij Nagorno-Karabakh of Kirgistan. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd, vandaar ook dit topic.
:{ wow, heel helder, dankjewel.

:D Ik hoop dat je dat wat jij ervan meekrijgt toch hier neerzet.

:Y Ik ga je mening hier met veel plezier volgen dus houdt ons vooral op de hoogte, ik ben benieuwd.
◢◤
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:02:05 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195404162
Waaron wil Poetin dichter bij China komen met zijn wapens en gaat de basis in Kirgizie Bishkeke opnieuw gebruiken

When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195408938
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 23:42 schreef Oversight het volgende:
:D Ik hoop dat je dat wat jij ervan meekrijgt toch hier neerzet.
Op zaterdagen is er meestal eigenlijk wat minder nieuws uit Belarus, dus heb ik maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om me wat meer in de Kirgizische verkiezingen in te lezen.

Gelukkig is het met de media-vrijheid redelijk goed gesteld. Desondanks zijn het vooral de media die op Kirgistan gericht zijn, die veel aandacht aan de verkiezingen geven. De Russische en de Internationale media besteden hier vooralsnog weinig aandacht aan. De BBC, bijvoorbeeld, heeft een redactie die nieuws verspreid in de Kirgizische taal, maar haar Engels- en Russischtalige redacties hebben nog geen enkel item over Kirgistan.

Ik heb niet de benodigde kennis om uitgebreid in te gaan op de verschillende partijen die meedoen aan de verkiezingen. Over het algemeen wordt er van uitgegaan dat er meerdere partijen benodigd zijn om een coalitie te vormen. De enige optie die naar verwachting mogelijk in de eerste ronde een meerderheid van de stemmen kan krijgen is "tegen iedereen" en dus niet een van de 16 partijen. Veel Kirgiezen zijn, ondanks eerdere revoluties, teleurgesteld in de huidige politici van het land.

Door de jaren heen zijn het aantal zetels in en de bevoegdheden van het parlement aan veranderingen onderhevig geweest. Op dit moment is er sprake van een eenkamerstelsel, waar de Jogurku Kenes beschikt over 120 zetels. Volgens de huidige wetgeving kan een partij maximaal 65 zetels krijgen, tijdens een verkiezing.

Vandaag is het een dag van rust, waarop niet geagiteerd mag worden. Zondag zijn de verkiezingen. Maandag worden de basisscholen, waar veel stemlokalen zich bevinden, gedesinfecteerd en Dinsdag kan dan het nieuwe schooljaar van start gaan.

Voor alle problemen met de verkiezingen, moet er denk ik na afloop een rapport van de OVSE worden raad gepleegd. Enkele problemen die nu al noemenswaardig zijn:

• ongeveer een half miljoen stemgerechtigden beschikt niet over een biometrisch persoonsbewijs en is daardoor uitgesloten van de verkiezingen;
• op grote schaal wordt er gebruikt gemaakt van het zogeheten "formulier 2", dat bedoelt is om mensen in staat te stellen om te stemmen op een andere locatie dan hun inschrijf-adres. Ondanks dat het niet mogelijk zou moeten zijn om op deze wijze meerdere malen te stemmen, hebben grote groepen al geprobeerd om meerdere malen het betreffende formulier aan te vragen. Enkele mensen hebben dat zelfs 21 keer geprobeerd;
• door de economische situatie in het land zijn er veel gastarbeiders die in Rusland werken. In verband met onder andere corona is het de vraag of kiezers in het buitenland snel genoeg in staat zijn om te stemmen voor het sluiten van de stemming. Bij de Belarussische presidentsverkiezingen was dit een groot probleem.

Wat betreft de onrust heeft enkele dagen geleden de president tijdens een bezoek aan Putin zijn zorgen geuit over krachten die de macht zouden willen overnemen of een revolutie zouden willen opzetten. Ik denk dat je deze zorgen niet op een voetstuk kunt plaatsen met de politieke crisis in Belarus of het conflict in Nagorno-Karbakh. Desondanks zijn er genoeg partijen die een conflict zouden kunnen beginnen. De centrale kiescommissie heeft enkele partijen deel laten nemen ondanks enkele overtredingen tot ongenoegen van andere partijen, zo was er bijvoorbeeld:

• een partij die te laat documenten aanleverde, waardoor die wettelijk gezien uitgesloten zou moeten worden;
• een partij die volgens sommige gepleit zou hebben voor een aansluiting bij Rusland, wat dan weer een gevaar zou vormen voor de zelfstandigheid van Kirgistan.

Tijdens de campagne is er veel sprake van zwartmakerij van kandidaten door hun concurrenten. Vaak lijkt dit niet eens onterecht te zijn, maar dat komt meer door corruptie en incompetentie die bij alle grote partijen wijdverspreid lijkt te zijn. Zo is het vrij gebruikelijk voor parlementariλrs om bij afwezigheid een collega hun computer te laten bedienen, zodat officieel de aanwezigheid groter lijkt dan hij feitelijk is, er gestemd kan worden ondanks dat er feitelijk geen quorum is, er gestemd wordt namens kandidaten die niet aanwezig zijn. Dat laatste geven parlementariλrs gewoon op beeld toe. Voor hun is het een normale zaak om als vriendendienst wel eens een keer te stemmen voor een broer (dat is is Centraal-Aziλ sowieso een nogal rekbaar begrip), neef of collega, ook voor leden van andere partijen. Een parlementariλr heb ik zelfs op beeld horen zeggen dat hij voor kleinere zaken gewoon zelf voor zijn collega beslist en dat hij bij grotere zaken even opbelt. Voor dat soort dingen schamen ze zich niet. Ook wordt er veel wetgeving vrijwel letterlijk vanuit de Russische Wetgeving gekopieerd. In veel gevallen gaat het om een aanzienlijk aantal artikelen van een wet, in enkele gevallen worden wetten compleet gekopieerd en wordt enkel "Russische Federatie" vervangen door "Kirgizische Republiek".

Hoe het verder verloopt na de verkiezingen, durf ik niet te voorspellen. Aan de ene kant is de grotere transparantie in vergelijking met andere Centraal Aziatische landen een groot pluspunt, aan de andere kant is het niet vanzelfsprekend een garantie voor een goed functionerend land of vertrouwen van de burgers in de politiek. Ik denk dat je Kirgistan een beetje kunt zien als het Oekraοne of Moldaviλ van Centraal-Aziλ: aan de ene kant een stuk vrijer dan sommige meer autoritaire voormalige Sovjetrepublieken, aan de andere kant alles behalve een succesverhaal.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:00:47 #20
19194 Oversight
◢◤
pi_195409037
:D na het eten ga ik er goed voor zitten om het te lezen, DANK !
◢◤
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:17:02 #21
19194 Oversight
◢◤
pi_195413796
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:54 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Op zaterdagen is er meestal eigenlijk wat minder nieuws uit Belarus, dus heb ik maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om me wat meer in de Kirgizische verkiezingen in te lezen.
^O^
quote:
Gelukkig is het met de media-vrijheid redelijk goed gesteld. Desondanks zijn het vooral de media die op Kirgistan gericht zijn, die veel aandacht aan de verkiezingen geven. De Russische en de Internationale media besteden hier vooralsnog weinig aandacht aan. De BBC, bijvoorbeeld, heeft een redactie die nieuws verspreid in de Kirgizische taal, maar haar Engels- en Russischtalige redacties hebben nog geen enkel item over Kirgistan.
:? denk je dat dat opzettelijk is, of gewoon desintresse?
quote:
Ik heb niet de benodigde kennis om uitgebreid in te gaan op de verschillende partijen die meedoen aan de verkiezingen. Over het algemeen wordt er van uitgegaan dat er meerdere partijen benodigd zijn om een coalitie te vormen. De enige optie die naar verwachting mogelijk in de eerste ronde een meerderheid van de stemmen kan krijgen is "tegen iedereen" en dus niet een van de 16 partijen. Veel Kirgiezen zijn, ondanks eerdere revoluties, teleurgesteld in de huidige politici van het land.

Door de jaren heen zijn het aantal zetels in en de bevoegdheden van het parlement aan veranderingen onderhevig geweest. Op dit moment is er sprake van een eenkamerstelsel, waar de Jogurku Kenes beschikt over 120 zetels. Volgens de huidige wetgeving kan een partij maximaal 65 zetels krijgen, tijdens een verkiezing.
:{ Helder.
quote:
Vandaag is het een dag van rust, waarop niet geagiteerd mag worden.
:? wat is dat ?
quote:
Zondag zijn de verkiezingen. Maandag worden de basisscholen, waar veel stemlokalen zich bevinden, gedesinfecteerd en Dinsdag kan dan het nieuwe schooljaar van start gaan.

Voor alle problemen met de verkiezingen, moet er denk ik na afloop een rapport van de OVSE worden raad gepleegd. Enkele problemen die nu al noemenswaardig zijn:

• ongeveer een half miljoen stemgerechtigden beschikt niet over een biometrisch persoonsbewijs en is daardoor uitgesloten van de verkiezingen;
• op grote schaal wordt er gebruikt gemaakt van het zogeheten "formulier 2", dat bedoelt is om mensen in staat te stellen om te stemmen op een andere locatie dan hun inschrijf-adres. Ondanks dat het niet mogelijk zou moeten zijn om op deze wijze meerdere malen te stemmen, hebben grote groepen al geprobeerd om meerdere malen het betreffende formulier aan te vragen. Enkele mensen hebben dat zelfs 21 keer geprobeerd;
• door de economische situatie in het land zijn er veel gastarbeiders die in Rusland werken. In verband met onder andere corona is het de vraag of kiezers in het buitenland snel genoeg in staat zijn om te stemmen voor het sluiten van de stemming. Bij de Belarussische presidentsverkiezingen was dit een groot probleem.
:? heeft zo'n rapport waarde, en trekt iemand daar zich er iets van aan?
quote:
Wat betreft de onrust heeft enkele dagen geleden de president tijdens een bezoek aan Putin zijn zorgen geuit over krachten die de macht zouden willen overnemen of een revolutie zouden willen opzetten. Ik denk dat je deze zorgen niet op een voetstuk kunt plaatsen met de politieke crisis in Belarus of het conflict in Nagorno-Karbakh. Desondanks zijn er genoeg partijen die een conflict zouden kunnen beginnen. De centrale kiescommissie heeft enkele partijen deel laten nemen ondanks enkele overtredingen tot ongenoegen van andere partijen, zo was er bijvoorbeeld:

• een partij die te laat documenten aanleverde, waardoor die wettelijk gezien uitgesloten zou moeten worden;
• een partij die volgens sommige gepleit zou hebben voor een aansluiting bij Rusland, wat dan weer een gevaar zou vormen voor de zelfstandigheid van Kirgistan.

Tijdens de campagne is er veel sprake van zwartmakerij van kandidaten door hun concurrenten. Vaak lijkt dit niet eens onterecht te zijn, maar dat komt meer door corruptie en incompetentie die bij alle grote partijen wijdverspreid lijkt te zijn. Zo is het vrij gebruikelijk voor parlementariλrs om bij afwezigheid een collega hun computer te laten bedienen, zodat officieel de aanwezigheid groter lijkt dan hij feitelijk is, er gestemd kan worden ondanks dat er feitelijk geen quorum is, er gestemd wordt namens kandidaten die niet aanwezig zijn. Dat laatste geven parlementariλrs gewoon op beeld toe. Voor hun is het een normale zaak om als vriendendienst wel eens een keer te stemmen voor een broer (dat is is Centraal-Aziλ sowieso een nogal rekbaar begrip), neef of collega, ook voor leden van andere partijen. Een parlementariλr heb ik zelfs op beeld horen zeggen dat hij voor kleinere zaken gewoon zelf voor zijn collega beslist en dat hij bij grotere zaken even opbelt. Voor dat soort dingen schamen ze zich niet. Ook wordt er veel wetgeving vrijwel letterlijk vanuit de Russische Wetgeving gekopieerd. In veel gevallen gaat het om een aanzienlijk aantal artikelen van een wet, in enkele gevallen worden wetten compleet gekopieerd en wordt enkel "Russische Federatie" vervangen door "Kirgizische Republiek".

Hoe het verder verloopt na de verkiezingen, durf ik niet te voorspellen. Aan de ene kant is de grotere transparantie in vergelijking met andere Centraal Aziatische landen een groot pluspunt, aan de andere kant is het niet vanzelfsprekend een garantie voor een goed functionerend land of vertrouwen van de burgers in de politiek. Ik denk dat je Kirgistan een beetje kunt zien als het Oekraοne of Moldaviλ van Centraal-Aziλ: aan de ene kant een stuk vrijer dan sommige meer autoritaire voormalige Sovjetrepublieken, aan de andere kant alles behalve een succesverhaal.
:{ ... ik weet werkelijk niet wat ik ervan moet denken, en dat heb ik niet zo snel.

:{w Heel fijn als je hier blijft posten, welke kant het ook opgaat, dank voor je uitgebreide reactie.
◢◤
pi_195413991
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:17 schreef Oversight het volgende:
:? denk je dat dat opzettelijk is, of gewoon desintresse?
Kwestie van prioriteiten. In een nieuwsblok heb je maar een beperkt aantal minuten, terwijl een nieuwscrew sturen, duizenden dollars per week kost. Verloren geld, als er grotere brandhaarden in de wereld zijn en je dus geen materiaal kunt uitzenden.
quote:
:? wat is dat ?
Een verbod om campagne te voeren op het laatste moment, zodat de mensen rustig alle informatie verwerken voordat ze stemmen. Ik gok dat er een boete staat op het overtreden van het verbod.
quote:
[..]

:? heeft zo'n rapport waarde,
Het geeft openheid van zaken.
quote:
en trekt iemand daar zich er iets van aan?
Vooraf moeilijk te voorspellen, maar ik denk dat het electorale proces in Kirgistan het beste overeenkomt met internationale recommendaties van alle landen in Centraal-Azie. Er zijn ongetwijfeld vele tekortkomingen, maar het is wel een verkiezing, waar vooraf niet vast staat wie de winnaar wordt.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:23:53 #24
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195415469
Aansluiting bij Rusland? Maar ze zitten er niet eens aan vast.

Al is Kazachtstan semi Rusland
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:25:41 #25
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195415513


Prachtig land wel overigens
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195415693
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:23 schreef hollandia02 het volgende:
Aansluiting bij Rusland? Maar ze zitten er niet eens aan vast.
Opzich hoeft dat geen probleem te zijn. Tenminste ik denk dat het voor de Russen geen argument is.
quote:
Al is Kazachtstan semi Rusland
Sommige voorstanders van aansluiting bij Rusland zien dat als een mogelijkheid om sterker te staan tegenover Kazachstan. Kirgistan is namelijk net als Armenie, Belarus, Kazachstan en Rusland lid van de Euroaziatische Economische Unie, maar volgens sommige mensen is het juist Kazachstan dat de regeltjes net een klein beetje anders in hun eigen voordeel uitlegt. En het kleine Kirgistan kan de vrije toegang tot de Kazachstaanse markt waar ze formeel recht op hebben niet altijd afdwingen. Als onderdeel van het grote Rusland denken sommige voorstanders van een aansluiting dat ze daar minder problemen mee hebben.
pi_195429020

Al-Jazeera reportage over de verkiezingen, waar onder meer corruptie, stemkoperij en het beruchte "formulier 2" aan bod komen.
pi_195435389
quote:
Pro-presidential parties dominate Kyrgyzstan parliamentary vote

Several opposition parties reject preliminary results showing four parties crossing the threshold to get representation in Parliament.

4 Oct 2020

Parties close to Kyrgyzstan’s President Sooronbai Jeenbekov have dominated a parliamentary election, according to preliminary data, though the figures were disputed by several opposition parties.

Results based on 95 percent of ballots cast on Sunday showed the Birimdik party of Jeenbekov’s younger brother, Asylbek Jeenbekov, and the Mekenim Kyrgyzstan party associated with the powerful Matraimov family – a presumed ally of the president – each getting roughly 24 percent of the vote.

A third pro-presidential party, the Kyrgyzstan Party, scored 9 percent of the votes according to the preliminary count released by the Central Election Commission, while a nationalist party, Butun Kyrgyzstan, just edged past the 7 percent threshold required for entry,

Another nationalist party, Mekenchil, looked set to miss out narrowly with 6.9 percent, leaving four parties in Parliament.

But three parties that failed to clear the threshold denounced the results on Sunday evening, with two of them staging a brief protest on the central square of the capital, Bishkek, which they said would continue on Monday.

Speaking after the vote, Janar Akayev, nominal leader of Ata-Meken, said the party considered the vote illegitimate and would join other parties in opposing the results “with radical methods”. His colleague Tilek Toktogaziyev called the trio of vote-topping parties a “three-headed dragon”.

“We the Social Democrats political party state that we have received evidence of hundreds of mass violations during the electoral process,” said a splinter group of the former governing coalition.

Observers from the Organization for Security and Co-operation in Europe were due to deliver their assessment of the vote on Monday.

More than a dozen political parties participated in the elections for the 120 seats in the unicameral national parliament.

Kyrgyzstan has seen two presidents overthrown since its independence from the Soviet Union in 1991 but has enjoyed relative stability since 2010.

Kyrgyzstan’s leadership has reinforced its relationship with Russia in recent years under the Moscow-led Eurasian Economic Union and the
post-Soviet military alliance of the Collective Security Treaty Organization.

Opposition movements have been criticising those close ties, claiming such a relationship infringes on Kyrgyzstan’s independence.
https://www.aljazeera.com(...)-win-kyrgyzstan-vote
pi_195435917
Ik heb even een fragment van een locale expert bij de Kirgizische nieuws-site "kloop" bekeken. Hij zag niet het kiesproces zelf als het grootste probleem, maar de armoede die ervoor zorgt dat de mensen hun stem verkopen aan de hoogste bieder. Het is tegenwoordig namelijk moeilijker om met de biometrische kiesprocedures te frauderen en er kan ook niet eenvoudig van bovenaf een gewenst cijfer worden gedicteerd. Het "formulier 2" is waarschijnlijk het meest gebruikte instrument om stemmen te verkopen.

Als problemen voor de oppositie noemde hij het volgende:

• de hoeveelheid aan oppositiepartijen. De stemmen liggen namelijk erg verdeeld onder die partijen, waardoor ze individueel de kiesdrempel niet halen;

• de kiesdrempel van 7%, die zou omlaag moeten. Het lijkt er op dat "Mekenchil" die nu net niet gaat halen;

Als kans voor de oppositie noemde hij de aankomende lokale verkiezingen. Misschien minder belangrijk dan de parlamentsverkiezingen, maar wel een plek waar ook invloed kan worden uitgeofend. Bovendien zou het bij locale verkiezingen moeilijker zijn om te frauderen, omdat je dan geen stemmen aan de andere kant van het land kunt kopen en het veel handelingen vergt om burgers in een andere stad, zoals bijvoorbeeld de hoofdstad Bishkek, in te schrijven.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik denk zelf ook dat de armoede waarschijnlijk het grootste probleem is en ik zie daar zelf ook geen directe oplossing voor.
pi_195435986
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:05 schreef heywoodu het volgende:
Ik had wel zin in de verkiezingen in Kirgiziλ.
Van Baalen en Verhofstadt ook, weer even de boel lekker opnaaien. :')

En daarna geschrokken zijn als er burgers omkomen.
pi_195436031
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 00:18 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Van Baalen en Verhofstadt ook, weer even de boel lekker opnaaien. :')
Ik denk dat hun hand niet zo ver strekt. Gevaarlijke gasten, dat wel. :{
pi_195443119
Ondertussen zijn de protesten begonnen. Op het Ala-Too plein hebben vele duizenden mensen zich verzameld.

Op de facebook pagina van kloop kan het live gevolgd worden.

https://www.facebook.com/kloop.kg
pi_195443299

Beelden van vermeende fraude gisteren.
pi_195443411
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:25 schreef hollandia02 het volgende:
[ afbeelding ]

Prachtig land wel overigens
Een van de mooiste landen die ik ooit heb gezien
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_195443933
quote:
Monitors decry vote-buying in Kyrgyz parliamentary vote

International monitors expressed concern Monday over "credible allegations" of vote-buying in a parliamentary election in Kyrgyzstan, as supporters of losing parties took to the streets in protest.

Parties close to Kyrgyzstan's pro-Russian President Sooronbai Jeenbekov dominated the Sunday vote, although widespread claims of violations in their favour could stir unrest in the sometimes volatile ex-Soviet republic.

"Kyrgyzstan’s parliamentary elections were generally well run and candidates could campaign freely, but credible allegations of vote buying remain a serious concern," said Thomas Boserup, head of the election observation mission organised by the Organisation for Security and Cooperation in Europe.

Boserup also flagged that "health protocols were not always implemented consistently" in the vote that was held on schedule despite Kyrgyzstan being overwhelmed by coronavirus cases during the summer.

Birimdik and Mekenim Kyrgyzstan, two factions that favour deeper integration with Moscow's Eurasian Union trade bloc, scooped a quarter of the vote each according to a preliminary count based on 98 percent of ballots cast.

The pro-presidential Kyrgyzstan party looks certain to join them with over 8 percent, while two parties led by nationalists and a party founded by a former prime minister faced a nail-biting wait with a parallel manual vote count underway.

Several parties that missed out on a place in parliament held protests Monday although the fact that that the rallies were held at different times indicates they may be unable to form a cohesive bloc to oppose the government.

At one of the rallies, led by the fringe Chon-Kazat and Reforma parties that campaigned against corruption, a losing candidate pledged to "gather 20-30,000 and peacefully overthrow" the government.

The comment was met with whoops and cheers by a crowd of several hundred.

Ata-Meken, Bir Bol and Respublika -- parties that were represented in the outgoing parliament, but who failed to meet the threshold this time round -- were holding a rally that gathered a crowd of several thousand on Monday afternoon.

Birimdik includes Jeenbekov's younger brother Asylbek Jeenbekov, while Mekenim Kyrgyzstan is seen as a vehicle for the interests of the powerful Matraimov family.

Family figurehead Rayimbek Matraimov is a former customs service official who was the target of anti-corruption protests last year and is believed to have helped finance Jeenbekov's successful presidential campaign in 2017.

Surrounded by authoritarian states with rubber-stamp legislatures, elections in mountainous Kyrgyzstan offer a colourful and sometimes unpredictable contrast.

Yet with the pandemic battering paltry incomes, many warned that the stage was set for massive ballot fraud by well-resourced parties.

Moscow's dominant strategic position in Kyrgyzstan -- a landlocked country bordering China -- was not seen as being under threat regardless of the outcome of the vote.

Russia has a military base in the country and is a destination for hundreds of thousands of Kyrgyz migrants.
https://www.msn.com/en-ca(...)ary-vote/ar-BB19IcUT
MSN/AFP
pi_195446698
quote:
Thousands rally as losing parties dispute Kyrgyz vote

By Tolkun Namatbayeva (AFP)

Thousands rallied in Kyrgyzstan's capital Bishkek Monday to protest the results of a parliamentary ballot that international monitors said was tainted by "credible allegations of vote-buying."

The vote was dominated by two parties close to pro-Russian President Sooronbai Jeenbekov, leaving two nationalist parties unlikely to win a single seat in parliament according to preliminary results.

"The president promised to oversee honest elections. He didn't keep his word," one opposition candidate, Ryskeldi Mombekov, told a crowd of around 5,000 people, calling on the Central Election Commission to cancel the vote "in the next 24 hours".

His party, Ata Meken, had been confident of entering parliament but looked far off the seven percent threshold needed for a seat.

Mombekov said "200 horsemen" -- regular features of protests in the mountainous country -- were en route from a village outside the capital.

The Ala-Too square in Bishkek has been the site of two revolutions that overthrew authoritarian presidents in 2005 and 2010, but the former Soviet country has enjoyed relative stability for the last decade.

Moscow's dominant strategic position in Kyrgyzstan -- a landlocked country bordering China -- was not seen as being under threat regardless of the outcome of the vote.

Russia has a military base in the country and is a destination for hundreds of thousands of Kyrgyz migrants.

Kyrgyzstan's dependence on China also appears likely to grow, with Jeenbekov recently asking Beijing to extend repayment periods for $1.8 billion owed to China's Exim bank -- over 40 percent of the country's total external debt -- to offset the economic pain of the coronavirus pandemic.

- 'Serious concern' -

As the opposition crowd grew larger through Monday and called for Jeenbekov to resign, images on social media showed anti-riot vehicles pass close to Ala-Too square in an indication of a possible crackdown.

Thomas Boserup, head of the election observation mission organised by the Organisation for Security and Cooperation in Europe, said in a briefing that the vote was "generally well-organised", but that vote-buying accusations were "a serious concern".

The leading parties were Birimdik and Mekenim Kyrgyzstan, two factions that favour deeper integration with Moscow's Eurasian Union trade bloc. They scooped a quarter of the vote each according to the preliminary count.

Birimdik includes the president's younger brother Asylbek Jeenbekov, while Mekenim Kyrgyzstan is seen as a vehicle for the interests of the powerful Matraimov family.

The family's figurehead is Rayimbek Matraimov, a former customs official who was the target of anti-corruption protests last year and is believed to have helped finance Jeenbekov's successful presidential campaign in 2017.

A third party with close ties to the presidency, the Kyrgyzstan party, also looked on track to enter parliament. It is led by wealthy businessmen including a vodka magnate from the north of the country.
http://www.digitaljournal(...)-vote/article/579042
"Digital Journal"/AFP

Ondertussen is het al donker in Bishkek, maar de protesten gaan gewoon door.
pi_195448847
Volgens het laatste nieuws heeft de politie nu geprobeerd de demonstranten uiteen te drijven. Er zouden flitsgranaten gebruikt zijn.
pi_195450014
quote:
Kyrgyzstan election: Protests erupt in Bishkek over vote-rigging claims

Protests have erupted in Kyrgyzstan over allegations of vote-rigging in Sunday's parliamentary election.

The capital Bishkek saw the largest protest while rallies were also held elsewhere in the ex-Soviet republic.

Police have used force to disperse demonstrators, including stun grenades, tear gas and water cannon.

Only four parties out of 16 passed the 7% threshold for entry into parliament, three of which have close ties to President Sooronbai Jeenbekov.

International monitors have said the claims of vote-buying and intimidation are "credible" and a cause for "serious concern".

None of the established opposition parties got a seat in parliament. Now all of these parties have declared that they will not recognise the results of the election.

Opposition candidates are calling on the Central Electoral Commission in Kyrgyzstan to cancel the results of the vote.

One candidate, Ryskeldi Mombekov, told a crowd of more than 5,000 protesters: "The president promised to oversee honest elections. He didn't keep his word."

Mr Mombekov's party, Ata Meken, had been confident of entering parliament, but in the end it was one of the eight parties that missed the threshold.

Ata Meken leader Janar Akaev has been injured in the protests.

Protesters are also calling on President Jeenbekov to resign.

Thomas Boserup, head of the Organisation for Security and Cooperation in Europe's election observation mission, said in a briefing that although the vote had been "generally well organised", allegations of vote buying were a "serious concern".

How the protests escalated

Almaz Tchoroev, BBC News, Bishkek

The police are using water cannon, stun grenades and tear gas on demonstrators.

They first used force to disperse protesters in the main square, but as the crowds have moved into other streets in Bishkek, the police have continued to go after them.

Reports are also coming in of injuries - both among the protesters and the police. One opposition leader, Janar Akaev, is among those injured.


There were about 5,000 people protesting in Ala-Too Square, and the demonstration was largely peaceful for most of the day. But at about 20:10 local time (14:10 GMT), a smaller group of protesters splintered off and went to the parliamentary building, known as the White House. When they got there they reportedly tried to break into the gates of the building.

This is what triggered the police response. The police had said that they wouldn't interfere in the protests as long as they stayed peaceful - but this was seen as a provocative act.

The two leading parties, which got a quarter of the vote each, were Birimdik and Mekenim Kyrgyzstan.

President Jeenbekov's younger brother, Asylbek Jeenbekov, is in Birimdik.

Mekenim Kyrgyzstan, meanwhile, is seen as being closely connected to the powerful Matraimov family. The family's figurehead, Rayimbek Matraimov, was the target of anti-corruption protests last year and is believed to have helped finance Mr Jeenbekov's successful presidential campaign in 2017.
https://www.bbc.com/news/world-asia-54422884
BBC
pi_195450175
Er liggen volgens kloop al zeker 16 mensen in het ziekenhuis. Vrijwilligers van de rode halve maan (rode kruis) helpen gewonden ook ter plekke op straat.
pi_195450376
Kloop meldt dat de demonstranten nu journalisten aanvallen.
pi_195452033
In een van de ziekenhuizen van Bishkek zijn al meer dan 70 patienten opgenomen.
pi_195453074
De demonstranten vallen ook ambulances en medisch personeel aan.

Politieke partijen roepen op het geweld te stoppen.

De president heeft alle 16 partijen uitgenodigd voor een gesprek morgen.
pi_195453210
twitter


Een filmpje van een politieauto die door demonstranten is omgedraaid en in de fik is gestoken.

Klik op de tweet om het filmpje op twitter te zien.
pi_195453722
instagram


Een gewond meisje wordt afgevoerd. Het gaat er heftig aan toe.
pi_195453810
instagram


Demonstranten verzamelen stenen om naar de politie te gooien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')