abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195387459
Nederland is een politiek correct land en misschien ook wel een té politiek correct land?

Enkele voorbeelden:

• Carnaval = Verkleedfeest
• Zwarte Piet = Kwalijke term
• Pasen = Voorjaarsfeest
• Kerstmis = Winterfeest
• Gouden eeuw = 17de Eeuw
• Moorkoppen = Roomkoppen

Waarom?
quote:
Hertaal-epidemie

Waarom moet dat, wat is de reden van deze ‘hertaal’-epidemie? Allereerst is dit fenomeen exemplarisch voor intolerantie die in toenemende mate de maatschappelijke norm is geworden en door de sociale media aangewakkerd wordt. Ook andere media, zoals talkshows, bevorderen dit door elke ‘scheet’ te verheffen tot een strijdpunt. Niet de discussie is de norm, maar mijn wil welke term je mag gebruiken is wet.
quote:
Slachtoffergedrag

Ten tweede is het een gevolg van slachtoffergedrag van (gekwetste) minderheden: wij zijn onderdrukt, misbruikt dan wel uitgebuit. Door wie, vraagt u? Door u! Het antwoord van het slachtoffer is: ‘Ik bepaal wat wel of niet correct is in deze samenleving en als u zich niet aanpast aan mij, dan bent u schuldig aan mijn lijden (in heden, verleden, en foei, in de toekomst).’ Arrogantie ten top.
quote:
Norm

Ten derde: veel van de niet-slachtoffers menen dat zij ‘slachtofferhulp’ moeten verlenen. Zij hebben politiek correct gedrag tot norm verheven. In elke discussie verschijnen ze in de media om medeleven met het ‘slachtoffer’ te betuigen, door alle begrip voor de gekwetsten op te brengen, en hun ‘mea culpa’ uit te spreken. Vervolgens wordt het betwiste begrip of gesanctioneerde woord in de prullenbak geworpen. Typerend voor het Stockholmsyndroom.
Bron: Dvhn
=====================================================
Slaan we niet door? Door alles maar niet te benoemen, komen we als land dan überhaupt ergens?
Hebben we in Nederland inmiddels niet té veel 'gekwetste' minderheden?

POLL
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:29:27 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195387644
Nee, je moet namelijk helemaal zelf weten hoe je iets noemt.
pi_195387678
Misschien is het zo langzamer hand ook een wereld fenomeen aan het worden?!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_correctheid

• De 'walk-on-girls' die met dartspelers mee het podium op lopen, verdwijnen in Engeland omdat dit seksistisch zou zijn.
• Justin Trudeau, premier van Canada, berispte een studente die tijdens een vraag aan hem het woord 'mankind' gebruikte: ze moest het meer neutrale, maar onbestaande woord 'peoplekind' toepassen.
• In Duitsland pleitte de Minister voor gendergelijkheid Kristin Rose-Möhring in 2018 voor de vervanging van het woord 'Vaterland' in het Duitse volkslied 'Deutschland über alles' in het genderneutrale 'Heimatland'. Bondskanselier Angela Merkel vond de aanpassing niet nodig maar in Canada en Oostenrijk werden de nationale hymnes wel al in gelijkaardige zin gewijzigd.

Het lijkt wel een beetje een 'weg met ons' verhaal te worden!
pi_195387702
Nee, ik vind Nederland niet té politiek correct. Dan kom je eerder al snel uit op de VS. We moeten wat dat betreft dus ook stopen met allerlei gedachtegoed (bijvoorbeeld de inmiddels bekende intersectionele identiteitspolitiek) uit Amerika te importeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2020 15:32:48 ]
pi_195387722
Nee.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:33:40 #6
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195387727
Gelachen om Gouden Eeuw = 17e eeuw. En om de rest natuurlijk.
pi_195387752
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:32 schreef Dejannn het volgende:
Nee, ik vind Nederland niet té politiek correct. Dan kom je eerder al snel uit op de VS. We moeten wat dat betreft dus ook stopen met allerlei gedachtegoed (bijvoorbeeld de inmiddels bekende intersectionele identiteitspolitiek) uit Amerika te importeren.
Daar zou ik zeer voor zijn... veel mensen kijken naar Amerika en pikken daar 'prikkende' zaken uit en projecteren dat op Nederland! En BAM daar heb je weer een discussiepunt die nooit een discussiepunt had moeten zijn!
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:37:05 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195387789
Maar ik noem Kerstmis gewoon Kerstmis en Pasen gewoon Pasen

Ik heb nog geen politieagent aan de deur gehad die me er op aan kwam spreken
pi_195387798
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:34 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Daar zou ik zeer voor zijn... veel mensen kijken naar Amerika en pikken daar 'prikkende' zaken uit en projecteren dat op Nederland! En BAM daar heb je weer een discussiepunt die nooit een discussiepunt had moeten zijn!
Dit klopt inderdaad geheel. Dat is ook echt een groot probleem. Dat zagen we van de zomer al met dat hele BLM gebeuren. Vanuit het niets was ook ineens Nederland doordrongen met racisme en was er hier ook buitensporig politiegeweld tegen niet-witte mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2020 15:37:45 ]
pi_195387817
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:37 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik noem Kerstmis gewoon Kerstmis en Pasen gewoon Pasen
De supermarkten Aldi en Lidl zijn er inmiddels al wel mee gestopt!
pi_195387840
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:38 schreef Bocaj het volgende:

[..]

De supermarkten Aldi en Lidl zijn er inmiddels al wel mee gestopt!
Dat is niet politiek correct handelen, dat is pure marketing
Nieuw is niet altijd beter.
pi_195387846
quote:
4s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:33 schreef Leonos het volgende:
Nee.
Nee, omdat?
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:40:06 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195387849
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:37 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik noem Kerstmis gewoon Kerstmis en Pasen gewoon Pasen

Ik heb nog geen politieagent aan de deur gehad die me er op aan kwam spreken
Ik ook niet en ditto.

Ik zeg nog steeds Moorkoppen en Gouden Eeuw, ik noem een roetpiet ook zwarte piet en ik vind ook dat blackface zwarte pieten gewoon weg moeten. Dus.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195387861
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:39 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Dat is niet politiek correct handelen, dat is pure marketing
Dat maken hun ervan ja! :')
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:41:34 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195387882
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:38 schreef Bocaj het volgende:

[..]

De supermarkten Aldi en Lidl zijn er inmiddels al wel mee gestopt!
Nou en? Ik ben toch niet afhankelijk van hoe de supermarkt iets noemt? Moeten ze lekker zelf weten.
pi_195387888
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:39 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Nee, omdat?
Omdat het wel mee valt inderdaad, mensen maken zich onnodig druk om onbelangrijke dingen zoals jou voorbeelden.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:41:44 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195387890
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:40 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Dat maken hun ervan ja! :')
Huh? Bepalen zij dat niet dan? Wie denk jij dat de baas is bij de Aldi en de Lidl? Akwasi?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:42:46 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195387912
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:37 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Dit klopt inderdaad geheel. Dat is ook echt een groot probleem. Dat zagen we van de zomer al met dat hele BLM gebeuren. Vanuit het niets was ook ineens Nederland doordrongen met racisme en was er hier ook buitensporig politiegeweld tegen niet-witte mensen.
Heeft onze minister-president niet gewoon duidelijk uitgesproken dat hier ook systemisch racisme is of heb ik mij dat ingebeeld?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195387993
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Huh? Bepalen zij dat niet dan? Wie denk jij dat de baas is bij de Aldi en de Lidl? Akwasi?
Natuurlijk mogen zij alles maar het valt wel op en boze tongen beweren dat het ligt aan hun klandizie... die zouden het niet pruimen!
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:48:40 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388023
Even voor de goede orde, de reden dat bedrijven als Lidl en Aldi dat doen heeft geen ruk met PC te maken maar alles met geld. Door het zo te noemen pakken ze namelijk alle feesten mee in die periode en hoeven ze geen nieuwe verpakking te laten drukken en voor bedrijven als Aldi en Lidl die op centen concurreren telt dat gewoon.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195388061
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:48 schreef Tijger_m het volgende:
Even voor de goede orde, de reden dat bedrijven als Lidl en Aldi dat doen heeft geen ruk met PC te maken maar alles met geld. Door het zo te noemen pakken ze namelijk alle feesten mee in die periode en hoeven ze geen nieuwe verpakking te laten drukken en voor bedrijven als Aldi en Lidl die op centen concurreren telt dat gewoon.
Zeker maar dat hebben ze volgens mij nog nooit zo officieel gecommuniceerd!
pi_195388069
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heeft onze minister-president niet gewoon duidelijk uitgesproken dat hier ook systemisch racisme is of heb ik mij dat ingebeeld?
Onder veel druk en enorme media-aandacht moest dat inderdaad wel. Waar het eigenlijk meer op neer kwam is dat in Nederland racisme helaas kan voorkomen (zoals overal ter wereld). Echter betekend dat natuurlijk niet dat Nederland doordrongen is racisme, en dat beeld werd wél gecreëerd. Dat mensen van kleur hier overal systematisch en structureel worden benadeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2020 15:51:57 ]
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:51:56 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388076
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:47 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Natuurlijk mogen zij alles maar het valt wel op en boze tongen beweren dat het ligt aan hun klandizie... die zouden het niet pruimen!
Aldi en Lidl weten donders goed waarom mensen daar kopen, de prijs. En zolang ze de laagste prijzen hebben zal het 99.9% van de klanten worst wezen of er Kerst of Winterfeest staat op de doos.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195388148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:33 schreef VoMy het volgende:
Gelachen om Gouden Eeuw = 17e eeuw. En om de rest natuurlijk.
Ja, ik ook. Hoe achterlijk moet je wel niet zijn om aan te nemen dat een relevante periode in de geschiedenis precies samenvalt met een eeuw in de jaartelling. Maar iets minder belachelijk is het idee dat 'gouden' niet op welvaart slaat maar om het respecteren van de mensenrechten die bijna 300 jaar later pas verzonnen zijn. Weliswaar mede dankzij ontwikkelingen in gang gezet in die Gouden Eeuw, maar dat maakt het niet minder dom.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:57:57 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388233
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel PC dingen totaal niet begrijp, het zal mijn leeftijd wel zijn of zo. Dingen als ZP snap ik wel, dingen als "Height challenged" voor kleine mensen of "overgewicht" als je dik bedoelt snap ik dan weet niet.

Mischien zie ik PC gewoon anders, ik zie het als vervangwoorden voor uitdrukkingen die mensen onprettig vinden of stigmatiserend, ik zie bijvoorbeeld Gouden Eeuw vervangen door 17e eeuw weer niet in dat verband.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:59:19 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388265
TS is zo iemand die zich al aangevallen voelt als een Kerststol een feeststol wordt genoemd terwijl feeststol veel passender is. :')
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:03:43 #27
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388358
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:57 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel PC dingen totaal niet begrijp, het zal mijn leeftijd wel zijn of zo. Dingen als ZP snap ik wel, dingen als "Height challenged" voor kleine mensen of "overgewicht" als je dik bedoelt snap ik dan weet niet.

Mischien zie ik PC gewoon anders, ik zie het als vervangwoorden voor uitdrukkingen die mensen onprettig vinden of stigmatiserend, ik zie bijvoorbeeld Gouden Eeuw vervangen door 17e eeuw weer niet in dat verband.
Height challenged en overgewicht i.p.v. kleine mensen en dik zijn producten van witte feminisme. :r

Mensen die daadwerkelijk in die gemeenschappen zitten, zeggen over het algemeen gewoon kleine mensen en dik/plussize.

Het benoemen van zwarte piet is verder niet racistisch ofzo. Het deelnemen en supporten van deze racistische traditie wel.

Het gaat om termen zoals het n-woord, flikker etc. die mensen buiten deze gemeenschappen niet zouden moeten gebruiken, want dit zijn woorden die bijdragen aan de onderdrukking van een bepaalde groep.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:07:13 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195388459
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:51 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Onder veel druk en enorme media-aandacht moest dat inderdaad wel.
Er moet niets. Tenzij je een ruggengraat van slagroom hebt.
pi_195388468
In de 2e kamer kwam ook iemand van D66 ook met het woord van bemensing i.p.v. bemanning...
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:08:05 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388487
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:03 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Height challenged en overgewicht i.p.v. kleine mensen en dik zijn producten van witte feminisme. :r

Mensen die daadwerkelijk in die gemeenschappen zitten, zeggen over het algemeen gewoon kleine mensen en dik/plussize.

Het benoemen van zwarte piet is verder niet racistisch ofzo. Het deelnemen en supporten van deze racistische traditie wel.

Het gaat om termen zoals het n-woord, flikker etc. die mensen buiten deze gemeenschappen niet zouden moeten gebruiken, want dit zijn woorden die bijdragen aan de onderdrukking van een bepaalde groep.
Da's ook een zienswijze, ja. Vind ik persoonlijk wat extreem op sommige punten maar goed, ieder zijn meug.

Flikker en N-woord, ja, maar dat zijn in principe gewoon scheldwoorden, natuurlijk, ik heb nog nooit iemand flikker horen gebruiken als een positieve benaming.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195388513
Zet PC ook niet onze Nederlandse cultuur op het spel?
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:10:05 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388535
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:07 schreef Bocaj het volgende:
In de 2e kamer kwam ook iemand van D66 ook met het woord van bemensing i.p.v. bemanning...
Hm, ja. Op zich correct, natuurlijk, mensen zijn geen mannen en zelfs de Marine heeft dames aan boord tegenwoordig. Aan de andere kant, we zeggen nu ook leraar ipv lerares (begreep ik recentelijk iig) en werkgever ipv werkgeefster. Dus dat vind ik een lastige.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:10:39 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195388552
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:57 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel PC dingen totaal niet begrijp, het zal mijn leeftijd wel zijn of zo. Dingen als ZP snap ik wel, dingen als "Height challenged" voor kleine mensen of "overgewicht" als je dik bedoelt snap ik dan weet niet.

Mischien zie ik PC gewoon anders, ik zie het als vervangwoorden voor uitdrukkingen die mensen onprettig vinden of stigmatiserend, ik zie bijvoorbeeld Gouden Eeuw vervangen door 17e eeuw weer niet in dat verband.
Ach sommige mensen kunnen hier niet leven zonder zich slachtoffer te voelen. Dus als ergens een of andere mafklapper op internet iets racistisch vind gaan ze meteen wentelen in zieligheid en verschijnen er op een of andere manier ineens overal politie agenten die ze dwingen ergens aan mee te doen.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:11:37 #34
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388582
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:09 schreef Bocaj het volgende:
Zet PC ook niet onze Nederlandse cultuur op het spel?
Racistische, seksistische, homofobe of andere discriminerende aspecten van de cultuur worden aangepast ja. Lijkt me wenselijk.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:14:16 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388639
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:09 schreef Bocaj het volgende:
Zet PC ook niet onze Nederlandse cultuur op het spel?
Nee, dat denk ik niet, cultuur is geen stilstaand of vaststaand iets. Cultuur is altijd in beweging, ik was 16 in 1980 en ik kan je verzekeren dat de cultuur behoorlijk anders was dan nu. Beter of slechter? Anders.

Toen ik 16 was vloog je ook niet zomaar naar Warschau of Talinn, nu pak je voor een paar tientjes iedere dag een vlucht, dat heeft gewoon effecten. Mensen komen overal nu en brengen toch altijd iets mee terug. En we hebben het internet, natuurlijk. For better or worse.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195388643
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:11 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Racistische, seksistische, homofobe of andere discriminerende aspecten van de cultuur worden aangepast ja. Lijkt me wenselijk.
Maar het gaat inmiddels al veel verder toch?
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:15:22 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195388660
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:09 schreef Bocaj het volgende:
Zet PC ook niet onze Nederlandse cultuur op het spel?
Nee dat doet de FvD met zijn cultuurvernietigingsplannen
POL / FvD doet aan cultuurvernietiging in Brabant
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:15:47 #38
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388669
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:07 schreef Bocaj het volgende:
In de 2e kamer kwam ook iemand van D66 ook met het woord van bemensing i.p.v. bemanning...
Nouja, dit soort woorden, hoe je het went of keert, zullen altijd effect hebben op hoe iemand een groep mensen ervaart.

Psychologisch worden alle mensen beïnvloed door woordgebruik en omgeving. De huidige samenleving is heel man-gefocust. Als je "dokter" zegt, denken de meeste mensen direct aan een man.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:15:59 #39
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388673
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:14 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Maar het gaat inmiddels al veel verder toch?
Zoals?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195388693
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:15 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Zoals?
Noem alleen al dat verkleedfeest...
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:17:42 #41
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388701
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Da's ook een zienswijze, ja. Vind ik persoonlijk wat extreem op sommige punten maar goed, ieder zijn meug.

Flikker en N-woord, ja, maar dat zijn in principe gewoon scheldwoorden, natuurlijk, ik heb nog nooit iemand flikker horen gebruiken als een positieve benaming.
Flikker niet vaak, maar binnen de homogemeenschap wordt het nog wel gebruikt om elkaar aan te spreken, net zoals binnen de zwarte gemeenschappen nog het n-woord wordt gebruikt.

Het n-woord hoor ik tevens nog vaak in normale conversaties.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:20:25 #42
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388756
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:17 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Noem alleen al dat verkleedfeest...
Dus omdat er 1 school in Brabant de naam aanpast naar verkleedfeest omdat ze er geen geloof aan willen hangen omdat het een openbare school is, is de cultuur ineens in gevaar?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:21:21 #43
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388777
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:17 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Noem alleen al dat verkleedfeest...
Ik heb die uitdrukking voor carnaval nog nooit gehoord of gelezen en ik snap niet goed waarom dat een ander woord behoeft, eigenlijk?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:23:43 #44
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195388840
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb die uitdrukking voor carnaval nog nooit gehoord of gelezen en ik snap niet goed waarom dat een ander woord behoeft, eigenlijk?
Er was letterlijk 1 kleine school in Brabant die de naam veranderde naar verkleedfeest omdat Carnaval een christelijke achtergrond heeft en ineens stond heel Brabant op hun kop te claimen dat het "linkse kliekje" nu bezig is om de naam te veranderen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:25:19 #45
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195388871
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:23 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Er was letterlijk 1 kleine school in Brabant die de naam veranderde naar verkleedfeest omdat Carnaval een christelijke achtergrond heeft en ineens stond heel Brabant op hun kop te claimen dat het "linkse kliekje" nu bezig is om de naam te veranderen.
Oh, right. Ja, klopt op zich wel, hoewel het van origine een heidens feest is wat geadopteerd is (cultural appropriation, mensen!) door de Katholieken en nu toch wel geseculariseerd is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195388927
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:23 schreef Mikeytt het volgende:
Carnaval een christelijke achtergrond heeft
En wat zal dat?
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:33:35 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195389051
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb die uitdrukking voor carnaval nog nooit gehoord of gelezen en ik snap niet goed waarom dat een ander woord behoeft, eigenlijk?
Och er zijn van die inclusiviteitsfundamentalisten die dan denken dat niet katholieke kinderen het anders niet leuk vinden ofzo.

Maar dat moeten ze zelf weten. Als je het carnaval wil blijven noemen blijf je dat gewoon doen.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:38:11 #48
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195389155
@Bocaj Vraagje voor jou, wat zie jij als Nederlandse cultuur? Grote of kleine C mag je zelf kiezen ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195389174
En dan hebben we het nog niet eens gehad over een 'groepje jongeren' in onze samenleving!
Iedereen weet inmiddels wel wat daarmee bedoelt wordt!
Maar men noemt het beestje niet bij de naam omdat zoiets stigmatiserend zou zijn.
Ook de onderkenning van het probleem hoge criminaliteitscijfers onder bepaalde groepen is een taboe!
Benoem het probleem gewoon en los het op!

Ik meen dat van der Staaij inmiddels een motie erdoor heeft...

https://www.tweedekamer.n(...)16591&did=2020D35913
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:42:45 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195389266
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:38 schreef Bocaj het volgende:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over een 'groepje jongeren' in onze samenleving!
Iedereen weet inmiddels wel wat daarmee bedoelt wordt!
Maar men noemt het beestje niet bij de naam omdat zoiets stigmatiserend zou zijn.
Ook de onderkenning van het probleem hoge criminaliteitscijfers onder bepaalde groepen is een taboe!
Benoem het probleem gewoon en los het op!

Ik meen dat van der Staaij inmiddels een motie erdoor heeft...

https://www.tweedekamer.n(...)16591&did=2020D35913
Je kan gewoon Nederlanders van Marokkaanse afkomst zeggen, hoor :P

En niemand ontkent de cijfers, wat men wel zegt is dat het onzin is om te stellen dat de criminaliteit komt OMDAT ze van Marokkaanse afkomst zijn.

Toen we nog geen Marokkanen in Nederland hadden was er ook criminaitelit, best veel zelfs, niet gepleegd door buitenlanders of mensen van buitenlandse afkomst, het enige wat men gemeen had was dat de criminaliteit vooral gepleegd werd en word door mensen uit de laagste inkomens en laagste sociale milieus.

En dat is een leidraad over de hele wereld, overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195389274
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:38 schreef Bocaj het volgende:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over een 'groepje jongeren' in onze samenleving!
Iedereen weet inmiddels wel wat daarmee bedoelt wordt!
Maar men noemt het beestje niet bij de naam omdat zoiets stigmatiserend zou zijn.
Ook de onderkenning van het probleem hoge criminaliteitscijfers onder bepaalde groepen is een taboe!
Benoem het probleem gewoon en los het op!

Ik meen dat van der Staaij inmiddels een motie erdoor heeft...

https://www.tweedekamer.n(...)16591&did=2020D35913
We hebben het over de moffen, nietwaar? Al sedert 1615 werden deze benoemd als profiteurs van onze samenleving
quote:
Maer Moffen, Poep en knoet Dat syn troggelaars tot bedelen opghevoet
-Moortje, door Bredero
pi_195389358
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:38 schreef Tijger_m het volgende:
@:Bocaj Vraagje voor jou, wat zie jij als Nederlandse cultuur? Grote of kleine C mag je zelf kiezen ;)
• Sinterklaas met alles erop en eraan! ;)
• Met je eigen caravan op vakantie gaan.
• Met je bord op schoot Studio Sport kijken!
• Koningsdag
• Oliebollen/Poffertjes

Ach er zijn er zoveel!

Maar ook het 'ons' gevoel... komt uit het voetbal meen ik. (oranje-gevoel) (wij onder elkaar)
Maar ook de periode voor én na 9/11... Na die periode is het ons gevoel wel minder geworden!
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:47:14 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_195389371
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:57 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel PC dingen totaal niet begrijp, het zal mijn leeftijd wel zijn of zo. Dingen als ZP snap ik wel, dingen als "Height challenged" voor kleine mensen of "overgewicht" als je dik bedoelt snap ik dan weet niet.

Mischien zie ik PC gewoon anders, ik zie het als vervangwoorden voor uitdrukkingen die mensen onprettig vinden of stigmatiserend, ik zie bijvoorbeeld Gouden Eeuw vervangen door 17e eeuw weer niet in dat verband.
ik merk er uberhaupt niets van tot ik het internet aanslinger

ja de NS zegt nu reizigers ipv dames en heren ofzo nou het is dat het hele internet goed #mad werd want anders was het me nu nog niet opgevallen ... en ik zit nu in de trein, geen idee wat er omgeroepen werd _O-

online en offline zijn echt twee totaal verschillende werelden aan het worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_195389401
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:42 schreef Tijger_m het volgende:
Je kan gewoon Nederlanders van Marokkaanse afkomst zeggen, hoor

Zeg dat eens tegen de media en de kranten!
Maar inmiddels lees je al weer meer 'getint' ed... Maar de Politie vindt dat toch nog niet fijn en laat het weg!
pi_195389461
Eigenlijk ook wel een vraag: Waarom doen meer linkse dan rechtse partijen aan Politiek Correctheid?
pi_195389565
Nee, de meeste aanpassing vind ik ook terecht.

Roetvegen ipv zwart met lippenstift en krullen: prima, ook veel logischer en minder eng voor de kinderen, naast dat donkere mensen 2 maanden lang "Zwarte Piet" moesten horen als ze in het winkelcentrum liepen.

Geen walkongirls of podiummissen: helemaal terecht, wat voegen die toe?

Kerst en Pasen zijn bij mij gewoon kerst en pasen, maar hebben dan ook niks met kerstmannen, rendieren, hazen of eieren te maken. Dat je dingen die niks met het christendom te maken hebben geen christelijke sticker meer opplakt ben ik eigenlijk wel blij mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:02:19 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195389598
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:46 schreef Bocaj het volgende:

[..]

• Sinterklaas met alles erop en eraan! ;)
• Met je eigen caravan op vakantie gaan.
• Met je bord op schoot Studio Sport kijken!
• Koningsdag
• Oliebollen/Poffertjes

Ach er zijn er zoveel!

Maar ook het 'ons' gevoel... komt uit het voetbal meen ik. (oranje-gevoel) (wij onder elkaar)
Maar ook de periode voor én na 9/11... Na die periode is het ons gevoel wel minder geworden!
Wat een armoe :')
pi_195389627
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een armoe :')
Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen!
Het zijn de kleine dingen die het doen!
pi_195389629
En inderdaad, dat op steeds meer dingen ipv Sint en Piet cadeautjes staan, heeft er gewoon mee te maken dat je ze dan 3 weken langer kunt verkopen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:05:42 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_195389641
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een armoe :')
dat moet beter kunnen idd _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_195389733
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een armoe :')
quote:
83s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat moet beter kunnen idd _O-
Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:18:41 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195389802
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]

[..]

Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
• Tolerantie richting andere groeperingen en minderheden
• Aanpassingsvermogen als blijkt dat je mensen ergens (onbedoeld) mee kwetst
• VOC-mentaliteit
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:21:37 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195389830
Nog meer NL cultuur die me zeer aan het hart gaat :D





pi_195389835
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:50 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Zeker maar dat hebben ze volgens mij nog nooit zo officieel gecommuniceerd!
Tuurlijk wel.

quote:
Overigens zijn ze soms ook minder vooruitstrevend dan de buitenwacht denkt. Toen Lidl het vorig jaar december over ‘feest’ had in plaats van ‘Kerst’, ging het los op Twitter. ‘Kerstbrood wordt feestbrood. En kerstontbijt feestontbijt.’ Waarop Geert Wilders bij een foto van de folder tikte: ‘We willen ons eigen Nederland terug, weg met de islam!’ Terwijl, zegt De Weerd, ‘we alleen maar één folder wilden voor alle feesten in die maand. Gewoon uit Hollandse zuinigheid!’ Niks progressiefs aan.
https://www.volkskrant.nl(...)-te-worden~bfeb67f6/
pi_195389897
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]


[..]

Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
Specifiek Nederlands is lastig, maar kenmerkend voor Nederland is bijvoorbeeld het verenigingsleven: elk dorp zijn eigen sportverenigingen. Helaas lijkt dat verloren te gaan. Verder moeten we vooral niet doen alsof we zo veel afwijken van andere landen.

Typisch Nederlands was wel tolerantie tov andere culturen en geloven, dat was de reden dat de Hugenoten bijvoorbeeld massaal hierheen kwamen en we een grote Joodse gemeenschap hadden. Helaas is die tolerantie bij een deel van de bevolking volledig verdwenen en dat is misschien wel de grootste afbraak van de Nederlandse cultuur: die totaal niet bij Nederland passende buitenlanderhaat.

En typisch Nederlands is: niet staken, maar polderen en overleggen. We komen er samen uit ipv tegenover elkaar staan.

Cultuur met een grote C zijn natuurlijk vooral de grote schilders en de schrijvers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:26:23 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195389907
En ook dit is NL cultuur waar ik van smul (hoewel de Franstalige Belgen beter zijn)







pi_195389972
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:46 schreef Bocaj het volgende:

[..]

• Sinterklaas met alles erop en eraan! ;)
• Met je eigen caravan op vakantie gaan.
• Met je bord op schoot Studio Sport kijken!
• Koningsdag
• Oliebollen/Poffertjes

Ach er zijn er zoveel!

Maar ook het 'ons' gevoel... komt uit het voetbal meen ik. (oranje-gevoel) (wij onder elkaar)
Maar ook de periode voor én na 9/11... Na die periode is het ons gevoel wel minder geworden!
Wat betreft Sinterklaas, dat is ook allang niet meer wat het ooit was. Dat hij bijvoorbeeld zoveel Pieten heeftSorry hij heeft ze niet, ze helpen hem oO/ . In 1924 nog had hij slechts 1 knecht bij zich. En het feest zelf is inhoudelijk ook zeer veranderd. Wie geeft nu met sinterklaas nog specifiek hun vriend(in) een speculaas/taaitaatpop, of zingt nog vrijsterbeden? Waar zijn de kinderbischoppen? Waar is de protestantse hekel jegens dit katholieke feest?

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]

[..]

Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
Nogal tijdsafhankelijk. Nederland en haar cultuur is vandaag de dag niet dat van 200, 100, of zelfs maar 50 jaar geldeden. Persoonlijk zou ik loze kreten als "tolerantie, vrijheid, "doe maar normaal dat is al gek genoeg"" zeggen.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:30:29 #69
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195389979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:26 schreef Hexagon het volgende:
En ook dit is NL cultuur waar ik van smul (hoewel de Franstalige Belgen beter zijn)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Armoe :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:30:30 #70
319979 Fok-it
All is well
pi_195389980
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:38 schreef Bocaj het volgende:

[..]

De supermarkten Aldi en Lidl zijn er inmiddels al wel mee gestopt!
Nou
En

Betekent dat dat Nederland in zijn geheel politiek correct wordt omdat 2 van de zoveel winkelketens een andere naam gebruiken?
Omdat een online webshop kiest om bepaalde artikelen niet meer te verkopen
Omdat een bepaalde school zijn feestdagen anders invult.

Nederland verliest vooral aan tolerantie en nuance. Niet aan politieke incorrectheid
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:32:20 #71
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_195390009
Nein.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:32:43 #72
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195390019
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Specifiek Nederlands is lastig, maar kenmerkend voor Nederland is bijvoorbeeld het verenigingsleven: elk dorp zijn eigen sportverenigingen. Helaas lijkt dat verloren te gaan. Verder moeten we vooral niet doen alsof we zo veel afwijken van andere landen.

Typisch Nederlands was wel tolerantie tov andere culturen en geloven, dat was de reden dat de Hugenoten bijvoorbeeld massaal hierheen kwamen en we een grote Joodse gemeenschap hadden. Helaas is die tolerantie bij een deel van de bevolking volledig verdwenen en dat is misschien wel de grootste afbraak van de Nederlandse cultuur: die totaal niet bij Nederland passende buitenlanderhaat.

Cultuur met een grote C zijn natuurlijk vooral de grote schilders en de schrijvers.
De immigratie van de 17e eeuw had wel een ander karakter dan de recente. Dat waren voor het grootste deel Duitsers die gemakkelijk te assimileren waren. De meest exotische onder de immigranten, Joden, werden van overheidswege gediscrimineerd, zelfs in de meest tolerante stad Amsterdam. Mede daardoor zullen ze ook wel minder als een bedreiging zijn gezien.
pi_195390247
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:25 schreef Hanca het volgende:
Typisch Nederlands was wel tolerantie tov andere culturen en geloven, dat was de reden dat de Hugenoten bijvoorbeeld massaal hierheen kwamen en we een grote Joodse gemeenschap hadden. Helaas is die tolerantie bij een deel van de bevolking volledig verdwenen en dat is misschien wel de grootste afbraak van de Nederlandse cultuur: die totaal niet bij Nederland passende buitenlanderhaat.
Antisemitisme tegen Joden...

De moslimgemeenschap heeft het niet zo op met de Joden...

'Antisemitisme toegenomen door opkomst van de islam'.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:46:17 #74
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195390252
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:30 schreef Fsmxi het volgende:

[..]

Wat betreft Sinterklaas, dat is ook allang niet meer wat het ooit was. Dat hij bijvoorbeeld zoveel Pieten heeftSorry hij heeft ze niet, ze helpen hem oO/ . In 1924 nog had hij slechts 1 knecht bij zich.
Sinterkaasvieringen met meerdere Pieten dateren uit de tweede helft van de 19e eeuw. Maar goed, dat soort veranderingen (de boeman-Sint is ook min of meer weggecensureerd) konden destijds wel op bijval rekenen. Kennelijk spelen in de huidige discussie factoren mee die toen niet of minder aanwezig waren. Wat dat dan is?

quote:
Persoonlijk zou ik loze kreten als "tolerantie, vrijheid, "doe maar normaal dat is al gek genoeg"" zeggen.
Vooral dat laatste vind ik wel herkenbaar, Nederland als "land van kleine gebaren". Maar die mentaliteit (een beetje een volkse of dorpse vorm van gelijkheidsdenken) staat wel op enigszins gespannen voet met contemporaine ideologisch gekleurde interpretaties van "tolerantie" en "vrijheid".
pi_195390263
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De immigratie van de 17e eeuw had wel een ander karakter dan de recente. Dat waren voor het grootste deel Duitsers die gemakkelijk te assimileren waren. De meest exotische onder de immigranten, Joden, werden van overheidswege gediscrimineerd, zelfs in de meest tolerante stad Amsterdam. Mede daardoor zullen ze ook wel minder als een bedreiging zijn gezien.
Ze werden gewoon minder als een bedreiging gezien omdat de mensen minder bang waren. Die ongerijmde angst voor buitenlanders zag je in Nederland in de jaren 90, toen er veel meer immigranten waren, ook niet. Nee, men heeft zich bang laten maken na 9/11, alsof iedereen die er een beetje anders uit ziet of klinkt een terrorist is. Totaal onlogisch en onnederlands. Degenen die die angst hebben aangewakkerd en nog aanwakkeren, dat zijn de slopers van de Nederlandse cultuur.

Wat dat betreft past Denk nog beter bij Nederland dan de PVV.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:51:27 #76
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195390346
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 16:27 schreef Bocaj het volgende:

[..]

En wat zal dat?
Het was 1 school die niet eens genoeg leerlingen heeft om 8 groepen te maken. :') waar mensen zich druk om maken.

Het was tevens een openbare school, geen christelijke school, dus niet geheel onlogisch.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:54:19 #77
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195390391
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze werden gewoon minder als een bedreiging gezien omdat de mensen minder bang waren. Die ongerijmde angst voor buitenlanders zag je in Nederland in de jaren 90, toen er veel meer immigranten waren, ook niet. Nee, men heeft zich bang laten maken na 9/11, alsof iedereen die er een beetje anders uit ziet of klinkt een terrorist is.
Dat lijkt me een nogal simplistische verklaring. Volgens mij heeft het gewoon te maken met de groeiende zichtbaarheid van immigranten * ) in de samenleving, die in de jaren 80 wel degelijk minder was en in de jaren 90 groter begon te worden. De aanslag op de Twin Towers kan een extra zetje zijn geweest omdat het de aandacht meer naar terrorisme verlegde, maar ook in de jaren 90 rommelde het al. Ik kan me nog de kritische geluiden van Bolkestein en Pim Fortuyn herinneren die lang voor 2001 de aandacht vestigden op de multiculturele problematiek.

* ) Vooral niet-westerse, en binnen die categorie vooral immigranten uit islamitische landen die als zodanig herkenbaar zijn.
pi_195390416
als je mensen allemaal een stem geeft dmv social media, komen er teveel mensen aan t woord die bullshit praten... uiteindelijk trekken ze helaas weer een aantal volgers met zich mee die al helemaal sneu zijn en hup... je hebt een beweging die dingen gaat eisen die funest zijn voor een bevolking.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:05:53 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195390550
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:55 schreef Marc08 het volgende:
als je mensen allemaal een stem geeft dmv social media, komen er teveel mensen aan t woord die bullshit praten... uiteindelijk trekken ze helaas weer een aantal volgers met zich mee die al helemaal sneu zijn en hup... je hebt een beweging die dingen gaat eisen die funest zijn voor een bevolking.
Je hoeft er niet op in te gaan hoor. Ik begrijp niet waarom al die mensen zich zo bedreigd voelen door wat figuren op Twitter.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:43:35 #80
490926 Dachtjewat
Nothing beside remains
pi_195391195
beetje vaag topic. In de titel vraag je of NL een TE politiek correct land is. Je stelt vervolgens alsof dat bewezen is dat NL politiek correct is en vervolgens plemp je een pol neer met de stelling dat NL politiek correct is.
A traveller from an antique land
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:58:17 #81
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195391452
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:26 schreef Hexagon het volgende:
En ook dit is NL cultuur waar ik van smul (hoewel de Franstalige Belgen beter zijn)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Fraai gezelschap hoor. Als ik Franka was zou ik ook het vliegtuig pakken.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:13:40 #82
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195391720
quote:
Ja, en waarom denk jij dat vrijwel alle Joden uit Nederland in 40-45 gedeporteerd en vermoord zijn? Het woord wat je zoekt is "Collaboratie". Nederlanders dus. Zullen we wedden dat daar geen moslim bij betrokken was in Nederland? Antisemitisme heeft een lange, nare traditie in Nederland.

Praat dat antisemitisme door moslims goed? Op geen enkele wijze. Maar ondanks wetgeving en de lessen van WO2 is antisemitisme nog steeds aanwezig ook onder autochtone Nederlanders. Je zou het bijna cultuur kunnen noemen :P

Niemand heeft het recht om anderen om hun afkomt of huidskleur te veroordelen of zelfs maar te minachten. Dat geldt voor alle bevolkingsgroepen, moslims, joden, autochtone Nederlands, allochtone Nederlanders.
Dat is, als het goed is, ook Nederlandse cultuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tijger_m op 02-10-2020 19:27:36 ]
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:26:08 #83
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195391936
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:13 schreef Bocaj het volgende:

Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
• Fietsen, veilig en door iedereen en overal en met alles van babies tot boodschappen
• Hard werken en productief zijn
• Open gordijnen
• Overal een mening over hebben en die ook duidelijk laten horen
• Alles kan als ik er maar geen last van heb
• Handelsgeest en kleinburgelijkheid
• Open naar de wereld maar de voordeur gaat alleen open na een afspraak
• Mannen met blauwe pakken en bruine puntschoenen ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:28:12 #84
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195391966
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 18:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Fraai gezelschap hoor. Als ik Franka was zou ik ook het vliegtuig pakken.
Ik mis Storm en Agent 327 ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:32:57 #85
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195392047
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik mis Storm en Agent 327 ;)
Don Lawrence was een Brit. :P
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:33:25 #86
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195392052
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Don Lawrence was een Brit. :P
Oh, shit...je hebt gelijk :'(

Ik en mijn Eppo, he? Om de een of andere reden dacht ik dat Storm nederlands was.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:43:23 #87
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195392220
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 19:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh, shit...je hebt gelijk :'(

Ik en mijn Eppo, he? Om de een of andere reden dacht ik dat Storm nederlands was.
De schrijvers meestal wel. Martin Lodewijk, van Agent 327, schreef ook scenario's voor Storm. Maar ja, die strip onderscheidde zich wel echt door het tekenwerk. Ook bij een zwak verhaal leek het allemaal nog heel wat door die bijzondere stijl van Lawrence. :D


(De anatomie liet soms wel wat te wensen over...)
pi_195392925
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:13 schreef Bocaj het volgende:

Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
Wat ik nog zelden zie gebeuren maar wel mooi vind (weet niet of het typisch Nederlands is) is sociaal doen met zo min mogelijk moeite. Vaak zie je het bij oudere mannen nog weleens. Dan loop je langs iemand en dan krijg je een knikje. Zo van "ja ik heb je gezien maar nee we hoeven niet te groeten of te praten". Ze komen nors en kortaf over maar ze zijn niet chagrijnig. Geen idee hoe je zoiets moet omschrijven maar ik hou er wel van. Een verademing tov Amerika waar iedereen zo fake HI, HOW ARE YOU roept tegen elkaar.
Facts don't care about your feelings
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:20:16 #89
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195393029
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat ik nog zelden zie gebeuren maar wel mooi vind (weet niet of het typisch Nederlands is) is sociaal doen met zo min mogelijk moeite. Vaak zie je het bij oudere mannen nog weleens. Dan loop je langs iemand en dan krijg je een knikje. Zo van "ja ik heb je gezien maar nee we hoeven niet te groeten of te praten". Ze komen nors en kortaf over maar ze zijn niet chagrijnig. Geen idee hoe je zoiets moet omschrijven maar ik hou er wel van. Een verademing tov Amerika waar iedereen zo fake HI, HOW ARE YOU roept tegen elkaar.
Ah, fake Amerikaans "Have a great day" en dan de schok als je een echt antwoord geeft als "Nou, nee, dat gaat niet lukken want ik moet straks 10 uur in een vliegtuig zitten" ;)

Dat was wel een beetje gemeen van mij :D

PS: Bij mij in het dorp doet iedereen dat, jong en oud.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195393088
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ah, fake Amerikaans "Have a great day" en dan de schok als je een echt antwoord geeft als "Nou, nee, dat gaat niet lukken want ik moet straks 10 uur in een vliegtuig zitten" ;)

Dat was wel een beetje gemeen van mij :D

PS: Bij mij in het dorp doet iedereen dat, jong en oud.
Toen ik in Vegas was is het helemaal leuk bij zo'n bediende die dan overdreven aardig doet en vraagt waar jullie vandaan komen enzo. Toen hadden we eenmaal de fooi gegeven maar ik moest nog naar de wc dus ik vroeg waar dat was. Negeerde hij me gewoon :') Zeker weer te weinig gegeven ofzo. Kut land.

Wat doet iedereen in jouw dorp? HI, HOW ARE YOU of dat knikje :P
Facts don't care about your feelings
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:24:18 #91
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195393120
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Toen ik in Vegas was is het helemaal leuk bij zo'n bediende die dan overdreven aardig doet en vraagt waar jullie vandaan komen enzo. Toen hadden we eenmaal de fooi gegeven maar ik moest nog naar de wc dus ik vroeg waar dat was. Negeerde hij me gewoon :') Zeker weer te weinig gegeven ofzo. Kut land.

Wat doet iedereen in jouw dorp? HI, HOW ARE YOU of dat knikje :P
Ofwel goedendag of zoiets of een knikje, ja. Verschilt per persoon een beetje maar jongelui doen het ook. Dorp vs stad, he?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:26:08 #92
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195393152
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]

[..]

Dan ook maar voor de dag ermee! Wat zijn voor jullie specifieke Nederlandse culturen?
Nederlandse cultuur... geloof ik niet zo in.

Er is een noordelijke en zuidelijke Nederlandse cultuur, en ik voel mij enkel thuis in laatstgenoemde. Het Rooms-Katholicisme is een vaststaand onderdeel van de zuid-Nederlandse cultuur en heeft het ook diens identiteit gegeven. Hoewel ik enerzijds blij ben dat er geen monolithische kerk meer is die alles oplegt en bepaalt, kan ik, zeker bij het bestuderen van oude bronnen en foto's een zekere weemoed naar het Rijke Roomsche leven niet ontkennen. De veldkapellen, magistrale neogotische kerken, de wegkruizen, de processies, de katholieke verenigingsgebouwen, de gilden, de vaandels... En ik zou het ook doodzonde vinden als dat Katholieke geheel verdwijnt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  FOK!fotograaf vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:28:24 #93
842 Zorro
Z
pi_195393194
Grappig dat het ontwijken van de termen die taal- en geschiedkundig het meest correct zijn juist correct genoemd wordt. Politiek incorrect zou passender zijn.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_195393199
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ofwel goedendag of zoiets of een knikje, ja. Verschilt per persoon een beetje maar jongelui doen het ook. Dorp vs stad, he?
Ah ja... in mijn wijk groet niemand elkaar. Ik hou er wel van.. vind het namelijk nogal zinloos. Tenzij je die persoon kent natuurlijk.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:34:40 #95
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_195393315
Nederland is absoluut geen politiek correct land. Als het dat ooit al was, dan is de bevolking al 20 jaar bezig om dat eens even mooi in te halen.

Je voorbeelden herken ik absoluut niet (wie heeft het in hemelsnaam over het voorjaarsfeest?), met zwarte piet mogelijk als uitzondering, maar mensen uit andere landen vonden dat juist al jarenlang een vreemd fenomeen.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:43:50 #96
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195393506
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:34 schreef PiyeReloaded het volgende:
Nederland is absoluut geen politiek correct land. Als het dat ooit al was, dan is de bevolking al 20 jaar bezig om dat eens even mooi in te halen.

Je voorbeelden herken ik absoluut niet (wie heeft het in hemelsnaam over het voorjaarsfeest?), met zwarte piet mogelijk als uitzondering, maar mensen uit andere landen vonden dat juist al jarenlang een vreemd fenomeen.
Jaaaaaaaren geleden waren Amerikaanse vrienden al diep geschokt dat Zwarte Piet gewoon kon in Nederland ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195397058
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Jaaaaaaaren geleden waren Amerikaanse vrienden al diep geschokt dat Zwarte Piet gewoon kon in Nederland ;)
Tja, Amerikanen ... die vinden vaak dat iedereen de wereld moet zien zoals zij dat doen. Ik heb ook gesprekken gehad met Amerikanen die dan helemaal verbaasd zijn dat bepaalde zaken in Europese landen anders werken, zoiets van .. 'die mensen daar snappen het echt niet'. Alles wat in de VS geldt, moet eigenlijk overal gelden. Immers hebben de Amerikanen zogenaamd alle wijsheid en kennis in pacht betreffende ongeveer alles.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2020 23:25:00 ]
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:27:01 #98
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195397104
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 23:24 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Tja, Amerikanen ... die vinden vaak dat iedereen de wereld moet zien zoals zij dat doen. Ik heb ook gesprekken gehad met Amerikanen die dan helemaal verbaasd zijn dat bepaalde zaken in Europese landen anders werken, zoiets van .. 'die mensen daar snappen het echt niet'. Alles wat in de VS geldt, moet eigenlijk overal gelden. Immers hebben de Amerikanen zogenaamd alle wijsheid en kennis in pacht betreffende ongeveer alles.
Dat is wel een hele aparte visie die jij erop na houd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195404040
Ik zei sws meestal al 17de eeuw hoor. Verder eens met Hexagon. Alhoewel ik moet toegeven dat al die aanpassingen soms wel voor een ietwat hilarisch Monty Pythonesk effect zorgen.
I´m back.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:01:17 #100
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_195404155
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 23:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is wel een hele aparte visie die jij erop na houd.
Weekelijk? Ik vind dat hij redelijk de spijker op de kop mept.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:03:26 #101
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_195404187
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 23:24 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Tja, Amerikanen ... die vinden vaak dat iedereen de wereld moet zien zoals zij dat doen. Ik heb ook gesprekken gehad met Amerikanen die dan helemaal verbaasd zijn dat bepaalde zaken in Europese landen anders werken, zoiets van .. 'die mensen daar snappen het echt niet'. Alles wat in de VS geldt, moet eigenlijk overal gelden. Immers hebben de Amerikanen zogenaamd alle wijsheid en kennis in pacht betreffende ongeveer alles.
Rem acu tetigisti.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:21:25 #102
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195404485
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:31 schreef Bocaj het volgende:

Het lijkt wel een beetje een 'weg met ons' verhaal te worden!
Er is sowieso geen "ons" meer. Dus boeiend.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:45:36 #103
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195404878
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Weekelijk? Ik vind dat hij redelijk de spijker op de kop mept.
Het is niet iets wat ik ooit van RL Amerikaanse vrienden heb gehoord, eerder het omgekeerde, de meesten willen dat de VS meer als Nederland zou zijn. Anecdotal uiteraard en het zal ongetwijfeld te maken hebben met wat voor Amerikanen je kent.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:54:52 #104
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195405036
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het is niet iets wat ik ooit van RL Amerikaanse vrienden heb gehoord, eerder het omgekeerde, de meesten willen dat de VS meer als Nederland zou zijn. Anecdotal uiteraard en het zal ongetwijfeld te maken hebben met wat voor Amerikanen je kent.
Ik herken dat ook wel bij Amerikanen die in Europa studeren of werken en veel met Europeanen omgaan, maar daar kan een selectiebias meespelen omdat je dan juist ook meer internationaal georiënteerde types treft.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:56:29 #105
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195405058
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik herken dat ook wel bij Amerikanen die in Europa studeren of werken en veel met Europeanen omgaan, maar daar kan een selectiebias meespelen omdat je dan juist ook meer internationaal georiënteerde types treft.
Ik heb in de VS gewoond ook MAAR als je in een bepaald segment zit qua inkomen, werk en opleiding dan kom je meestal niet echt in gesprek met een echte doorsnee van de samenleving, de VS is grotendeels gewoon gesegregeerd vooral naar inkomen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195405113
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb in de VS gewoond ook MAAR als je in een bepaald segment zit qua inkomen, werk en opleiding dan kom je meestal niet echt in gesprek met een echte doorsnee van de samenleving, de VS is grotendeels gewoon gesegregeerd vooral naar inkomen.
Ja, ik wilde net zeggen, ik bedoel hoeveel Amerikanen zouden nou op de hoogte zijn van het wel en wee in Nederland? Als ze er al een vastomlijnd idee bij hebben dat verder gaat dan wat algemeenheden. Alleen die lui die vanwege opleiding en/of inkomen wrs wel eens in Europa zijn geweest en dan niet meteen alleen Londen en/of Parijs aandoen, ook nog. Die gabbers die Trump stemmen zijn over het algemeen sws niet echt de grootste globetrotters die er zijn, lijkt me.
I´m back.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:04:19 #107
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195405150
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 14:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik wilde net zeggen, ik bedoel hoeveel Amerikanen zouden nou op de hoogte zijn van het wel en wee in Nederland? Als ze er al een vastomlijnd idee bij hebben dat verder gaat dan wat algemeenheden. Alleen die lui die vanwege opleiding en/of inkomen wrs wel eens in Europa zijn geweest en dan niet meteen alleen London en/of Parijs aandoen, ook nog. Die gabbers die Trump stemmen zijn over het algemeen sws niet echt de grootste globetrotters die er zijn, lijkt me.
Niet veel, zeg maar heel erg weinig, maar je praat er wel over natuurlijk met elkaar en mensen zijn best nieuwsgierig naar hoe dingen hier in Nederland werken (of niet).
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195405260
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 14:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Niet veel, zeg maar heel erg weinig, maar je praat er wel over natuurlijk met elkaar en mensen zijn best nieuwsgierig naar hoe dingen hier in Nederland werken (of niet).
Ja, akkoord, dat doe je idd in het buitenland; zit nu even in Vlaanderen, zelfs dan doe je dat, vergelijkingen maken. Op zich grappig om te doen. Maar dat is natuurlijk wel binnen specifieke groepen. Ik denk dus ergens wel dat het gros der Amerikanen zichzelf en hun land zien als een soort morele graadmeter voor de rest van de wereld.
I´m back.
pi_195406758
Het is een normaal menselijke mening iemand niet te imiteren op uiterlijk of etnische afkomst, als mensen niet leuk vinden dat zij geïmiteerd worden.
Normale morele correctheid. Ook heel praktisch voor elk samenleven: houd rekening met elkaar.
Maar stoppen met zwartepiettheater wordt in het hokje links en politiek correct gezet.
Daarbij negerend dat het niet politiek is... maar gewoon sociaal.
pi_195407008
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:43 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een normaal menselijke mening iemand niet te imiteren op uiterlijk of etnische afkomst, als mensen niet leuk vinden dat zij geïmiteerd worden.
Normale morele correctheid. Ook heel praktisch voor elk samenleven: houd rekening met elkaar.
Maar stoppen met zwartepiettheater wordt in het hokje links en politiek correct gezet.
Daarbij negerend dat het niet politiek is... maar gewoon sociaal.
Dat is de juist de hele kern van het probleem. Natuurlijk houd je in een samenleving rekening met elkaar, maar er is een grens. Er is namelijk altijd wel iemand ergens door gekwetst. Vroeger viel dat niet echt op omdat je hoogstens de mensen in je dorp sprak, maar nu met social media kan iedereen op de wereld meelezen met wat iedereen zegt. Dan ga je met 100% zekerheid altijd wel iemand op z'n teentjes trappen.

En we denken ook allemaal in hokjes. Zonder enige discussie over waarom je die mening hebt ben je al gelabeld. Als je tegen zwarte piet bent dan ben je misschien links en politiek correct, maar als je pro zwarte piet bent ben je een racist.
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:03:00 #111
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195407048
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:43 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een normaal menselijke mening iemand niet te imiteren op uiterlijk of etnische afkomst, als mensen niet leuk vinden dat zij geïmiteerd worden.
Normale morele correctheid. Ook heel praktisch voor elk samenleven: houd rekening met elkaar.
Maar stoppen met zwartepiettheater wordt in het hokje links en politiek correct gezet.
Daarbij negerend dat het niet politiek is... maar gewoon sociaal.
Zonder de oorsprong van de figuur te willen betwisten ben ik ervan overtuigd dat verreweg de meeste mensen die zich als Zwarte Piet verkleden, dat doen om een fantasiekarakter zonder specifieke etnische connotaties te spelen en niet om een negroïde persoon belachelijk te maken. In mijn ogen is er dan ook geen sprake van "zwarte mensen imiteren". Maar inderdaad, hoe harder en langer er wordt geroepen dat zwarte mensen zich verschrikkelijk beledigd of gekwetst moeten voelen omdat dat laatste écht de functie van Zwarte Piet is, hoe meer mensen ervan zullen afzien om de lieve vrede te bewaren. Dat maakt het nog niet waar. Ik zie er ook geen morele overwinning in.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:06:16 #112
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195407107
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 16:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zonder de oorsprong van de figuur te willen betwisten ben ik ervan overtuigd dat verreweg de meeste mensen die zich als Zwarte Piet verkleden, dat doen om een fantasiekarakter zonder specifieke etnische connotaties te spelen en niet om een negroïde persoon belachelijk te maken. In mijn ogen is er dan ook geen sprake van "zwarte mensen imiteren". Maar inderdaad, hoe harder en langer er wordt geroepen dat zwarte mensen zich verschrikkelijk beledigd of gekwetst moeten voelen omdat dat laatste écht de functie van Zwarte Piet is, hoe meer mensen ervan zullen afzien om de lieve vrede te bewaren. Dat maakt het nog niet waar. Ik zie er ook geen morele overwinning in.
Ik deed het om dat ik er geld voor kreeg :D

Context, toen ik 16 was werkte mijn moeder als vertegenwoordiger en op haar rondes op Sinterklaas wilde ze die dag een Zwarte Piet meenemen waarvoor het bedrijf een (klein) budget beschikbaar stelde. En ik had niets te doen die dag. Ik kan je vertellen dat die zwarte troep op je gezicht HEEL onprettig is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:09:08 #113
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195407152
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 16:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zonder de oorsprong van de figuur te willen betwisten ben ik ervan overtuigd dat verreweg de meeste mensen die zich als Zwarte Piet verkleden, dat doen om een fantasiekarakter zonder specifieke etnische connotaties te spelen en niet om een negroïde persoon belachelijk te maken. In mijn ogen is er dan ook geen sprake van "zwarte mensen imiteren". Maar inderdaad, hoe harder en langer er wordt geroepen dat zwarte mensen zich verschrikkelijk beledigd of gekwetst moeten voelen omdat dat laatste écht de functie van Zwarte Piet is, hoe meer mensen ervan zullen afzien om de lieve vrede te bewaren. Dat maakt het nog niet waar. Ik zie er ook geen morele overwinning in.
Even serieus, ik zie ook geen bonus om door te gaan met iets wat mensen, Nederlanders, pijn doet en oncomfortabel maakt zonder dat het daadwerkelijk enig verschil maakt voor de doelgroep (Kinderen dus) wat voor kleur de Piet heeft. Ook dat is rekening met elkaar houden, natuurlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:23:03 #114
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195408412
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 16:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Even serieus, ik zie ook geen bonus om door te gaan met iets wat mensen, Nederlanders, pijn doet en oncomfortabel maakt zonder dat het daadwerkelijk enig verschil maakt voor de doelgroep (Kinderen dus) wat voor kleur de Piet heeft. Ook dat is rekening met elkaar houden, natuurlijk.
Een traditie is niet alleen iets van kinderen. En voor mij draait deze hele controverse mede om de vraag of de nieuwkomer kan eisen dat inheemse tradities aan zijn wensen worden aangepast. Maar goed, dit is meer iets voor de Zwarte Piet-topicreeks.
pi_195408483
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Een traditie is niet alleen iets van kinderen.
Nee, dat de volwassenen het kinderfeest hebben gekaapt om hun 'er mag niks veranderen' mening door te drukken is duidelijk. Je weet dat in 2006 er door het hele land al regenboogpieten liepen zonder dat een kind of volwassene het een probleem vonden? Maar nu moeten ze plots per sé zwart, terwijl de meeste kinderen een echt donkere piet gewoon doodeng vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:33:40 #116
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_195408596
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Een traditie is niet alleen iets van kinderen. En voor mij draait deze hele controverse mede om de vraag of de nieuwkomer kan eisen dat inheemse tradities aan zijn wensen worden aangepast. Maar goed, dit is meer iets voor de Zwarte Piet-topicreeks.
Dit. Het gaat om het principe dat mensen die hier worden opgevangen ons gaan vertellen hoe we moeten leven en wat we wel en niet leuk mogen vinden. De traditie is gegroeid over de eeuwen en dat is een natuurlijk proces geweest. Als ik naar Afrika verhuis kan ik ook niet eisen dat ze ophouden met hun tradities omdat IK er een probleem mee heb.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:34:09 #117
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195408601
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je weet dat in 2006 er door het hele land al regenboogpieten liepen zonder dat een kind of volwassene het een probleem vonden?
Ja joh?
quote:
Een mooie geste naar al die mensen die zwarte piet discriminerend vinden, maar nu blijkt dat een grote andere groep er niet van is gediend dat aan deze Hollandse traditie wordt getornd.
Bij de NPS regent het namelijk klachten, zo schrijft De Volkskrant vandaag. "Ik zie woorden die ik niet eens durf te citeren. Er wordt bedreigd, beledigd, mensen worden aangevallen", aldus eindredacteur Ajé Boschhuizen over de inhoud van de reacties.
http://zappen.blog.nl/nps(...)over_regenboogpieten (2006)
pi_195409551
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 16:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is de juist de hele kern van het probleem. Natuurlijk houd je in een samenleving rekening met elkaar, maar er is een grens. Er is namelijk altijd wel iemand ergens door gekwetst.
Je ontkent simpelweg de onvrede van mensen.
Je ontkent het recht van mensen vrijwaard te blijven van imitaties van hun gezicht of ras.
Veel donkere mensen ervaren al tientallen jaren die imitaties en het botweg negeren van hun klachten als discriminerend. Wat het ook is.

Als het rechtse politieke correctheid is mensen zo onbeschoft te behandelen... dan verdient die rechtse moraal da finger.
pi_195409664
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Een traditie is niet alleen iets van kinderen. En voor mij draait deze hele controverse mede om de vraag of de nieuwkomer kan eisen dat inheemse tradities aan zijn wensen worden aangepast. .
Rekening houden met elkaar is het fundament van samenleven.
En zoveel mensen hebben 120 jaar verdomd rekening te houden met donkere mensen in het zp-theater.
Niet allemaal hun schuld... ook omdat donkere mensen te weinig protesteerden
Vrije meningsuiting voor elke burger toch ?
Ga nou niet nieuwkomers minder rechten op meningsuiting toeschrijven.
Dat is de dictatuur van de meerderheid voorstaan
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:53:01 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195409878
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Rekening houden met elkaar is het fundament van samenleven.
En zoveel mensen hebben 120 jaar verdomd rekening te houden met donkere mensen in het zp-theater.
Niet allemaal hun schuld... ook omdat donkere mensen te weinig protesteerden
Vrije meningsuiting voor elke burger toch ?
Ga nou niet nieuwkomers minder rechten op meningsuiting toeschrijven.
Dat is de dictatuur van de meerderheid voorstaan
Het recht op meningsuiting is volgens mij niet ter sprake gekomen. Het lijkt me dat we in deze discussie vanuit eenzelfde basis opereren, maar met verschillende opvattingen over wat als fatsoenlijk geldt.
pi_195410171
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het recht op meningsuiting is volgens mij niet ter sprake gekomen. Het lijkt me dat we in deze discussie vanuit eenzelfde basis opereren, maar met verschillende opvattingen over wat als fatsoenlijk geldt.
Als jij zonder dat het jou iets kost en ander minder pijn kunt laten hebben, elk jaar weer 2 maanden lang, en dat vertik je alsnog... zou jij dat fatsoenlijk noemen? Ik niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:19:13 #122
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195410300
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als jij zonder dat het jou iets kost en ander minder pijn kunt laten hebben, elk jaar weer 2 maanden lang, en dat vertik je alsnog... zou jij dat fatsoenlijk noemen? Ik niet.
Wellicht niet, maar dat argument staat of valt met de aanname dat het "jou niets kost". En dat is nu juist de crux. Ook bij de voorstanders zit er een emotioneel aspect aan deze discussie dat door sommige tegenstanders steevast wordt genegeerd, alsof enkel de gevoelens van degenen die aanstoot nemen aan Zwarte Piet ertoe doen.
pi_195410445
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Wellicht niet, maar dat argument staat of valt met de aanname dat het "jou niets kost". En dat is nu juist de crux. Ook bij de voorstanders zit er een emotioneel aspect aan deze discussie dat door sommige tegenstanders steevast wordt genegeerd, alsof enkel de gevoelens van degenen die aanstoot nemen aan Zwarte Piet ertoe doen.
Dat je emotioneel betrokken bent bij Sinterklaas snap ik. Ik ook, bij mij wordt een week voor het sinterklaasjournaal begint het hele huis versiert met sinterklaasslingers, een kartonnen schoorsteen, sinterklaaslego (vorig jaar bouwde ik een enorme stoomboot, dit jaar waarschijnlijk een pietenhuis), enz. 1 november begint de aftelkalender van de kinderen. Maar als blanke vanuit vroeger emotioneel betrokken bij de kleur van de piet? Nee, dat kan ik me niet voorstellen, sorry.

Ik heb dan ook alle versiering vorig jaar vervangen door roetveeg exemplaren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:39:29 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410613
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Rekening houden met elkaar is het fundament van samenleven.
En zoveel mensen hebben 120 jaar verdomd rekening te houden met donkere mensen in het zp-theater.
Niet allemaal hun schuld... ook omdat donkere mensen te weinig protesteerden
Vrije meningsuiting voor elke burger toch ?
Ga nou niet nieuwkomers minder rechten op meningsuiting toeschrijven.
Dat is de dictatuur van de meerderheid voorstaan
Houden al die nieuwkomers ook nog een beetje rekening met ons?

Of is dit eenrichtingsverkeer?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:45:34 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195410715
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat je emotioneel betrokken bent bij Sinterklaas snap ik. Ik ook, bij mij wordt een week voor het sinterklaasjournaal begint het hele huis versiert met sinterklaasslingers, een kartonnen schoorsteen, sinterklaaslego (vorig jaar bouwde ik een enorme stoomboot, dit jaar waarschijnlijk een pietenhuis), enz. 1 november begint de aftelkalender van de kinderen. Maar als blanke vanuit vroeger emotioneel betrokken bij de kleur van de piet? Nee, dat kan ik me niet voorstellen, sorry.

Ik heb dan ook alle versiering vorig jaar vervangen door roetveeg exemplaren.
Ik zou toch denken dat het je niet ontgaan kon zijn dat veel mensen daar anders over denken. In de Zwarte Piet-topicreeks zullen daarvan genoeg voorbeelden te vinden zijn. Voor velen voelt het alsof hun door een stel vreemden iets eigens in de familiale sfeer wordt afgenomen, met nog een beschuldiging dat jij (en bij implicatie ook je ouders, en je kinderen) je jarenlang schuldig hebt gemaakt aan een onvergeeflijke maatschappelijke zonde op de koop toe.

Maar goed, deze inhoudelijke discussies zijn misschien beter op hun plaats in de betreffende topicreeks.
pi_195410734
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Houden al die nieuwkomers ook nog een beetje rekening met ons?

Of is dit eenrichtingsverkeer?
Zoals jij dit stelt is deze opmerking eenrichtingsverkeer van je.
Jij houdt volstrekt geen rekening dat mensen in de zp-kwestie soms niet geïmiteerd willen worden op uiterlijk, ras en etnische afkomst. Die mensen zeggen... het is niet zo onschuldig hoe ik word weggezet.
Jij neemt dat totaal niet aan en jij blijft in de onschuld van neger-imitaties geloven.
pi_195410737
TT:
Ja tuurlijk! Maar met name een extreem feminien land.
Vakman pur sang
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:47:59 #128
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410765
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zoals jij dit stelt is deze opmerking eenrichtingsverkeer van je.
Jij houdt volstrekt geen rekening dat mensen in de zp-kwestie soms niet geïmiteerd willen worden op uiterlijk, ras en etnische afkomst. Die mensen zeggen... het is niet zo onschuldig hoe ik word weggezet.
Jij neemt dat totaal niet aan en jij blijft in de onschuld van neger-imitaties geloven.
Ik heb het helemaal niet over ZP.

Ik heb het bijvoorbeeld wel over een standbeeld. Of een straatnaam.

Persoonlijk heb ik het wel een beetje gehad met dat eeuwige gezeik van beroepsslachtoffers. ALs het hier allemaal kommer en kwel is, pak je biezen en ga naar een mooier, beter, toleranter land waar je niet 24 uur per dag gekwetst wordt door van alles.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:48:23 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410774
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
TT:
Ja tuurlijk! Maar met name een extreem feminien land.
Daar is niets mis mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195410791
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Houden al die nieuwkomers ook nog een beetje rekening met ons?

Of is dit eenrichtingsverkeer?
Ja, dat doen ze zeker.

Maar het gaat hier trouwens niet om nieuwkomers, of wil jij Gerda Havertong uit Sesamstraat (die dit in de jaren 80 al aankaartte) een nieuwkomer noemen? Of al die mensen die hier gewoon geboren zijn en minstens net zo Nederlands zijn als jij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:50:24 #131
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410821
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze zeker.

Maar het gaat hier trouwens niet om nieuwkomers, of wil jij Gerda Havertong uit Sesamstraat (die dit in de jaren 80 al aankaartte) een nieuwkomer noemen? Of al die mensen die hier gewoon geboren zijn en minstens net zo Nederlands zijn als jij?
Hee, dat zijn de termen die BD zelf gebruikt hoor.

Misschien moeten bepaalde mensen zichzelf in eerste instantie inderdaad eens wat meer Nederlander voelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195410859
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Daar is niets mis mee.
Nee, opzich niet.
Maar harde masculiene politiek hoef je niet te verwachten.
Vakman pur sang
pi_195410862
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hee, dat zijn de termen die BD zelf gebruikt hoor.

Misschien moeten bepaalde mensen zichzelf in eerste instantie inderdaad eens wat meer Nederlander voelen.
Misschien moeten sommigen accepteren dat een Nederlander niet altijd blank en blond is, maar dat we Nederlanders hebben die er allemaal verschillend uit zien en dat ze daarom niet minder Nederlands zijn. Gerda Havertong is een 100% Nederlandse en heeft ook gewoon gelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:54:08 #134
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195410883
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hee, dat zijn de termen die BD zelf gebruikt hoor.

Misschien moeten bepaalde mensen zichzelf in eerste instantie inderdaad eens wat meer Nederlander voelen.
Nederlanders zouden ook mensen die Nederlander zijn als Nederlander moeten behandelen, natuurlijk. Dat is wel een lastig punt, he? Zodra je iets doet of zegt wat bepaalde Nederlanders niet leuk vinden ben je ineens geen Nederland meer, namelijk, dan ben je ineens zwart, marokkaan of turk. Vaak hoef je alleen maar een naam te hebben die niet "Nederlands" is om niet als Nederlander behandeld te worden.

Het is wel een punt wat je zegt maar Nederlanders doen aan de lopende band of mensen geen Nederlanders zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:56:46 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410924
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als jij zonder dat het jou iets kost en ander minder pijn kunt laten hebben, elk jaar weer 2 maanden lang, en dat vertik je alsnog... zou jij dat fatsoenlijk noemen? Ik niet.
Ik vind het oprecht pijnlijk om te moeten constateren dat de kathedraal van Breda een schaduw is van wat het ooit was; een leeg, gesloopt gebouw, van binnen en buiten, kil en kaal en geheel ontdaan van alles waar het voor bedoeld was: een Domus Dei.

Dat kan ik lopen protesteren, zeuren op internet, petities starten, boos worden, bij Jinek aanschuiven, Derksen van van alles beschuldigen, een partij starten, vragen om 'aandacht voor onze voorouders van wie zoveel gestolen is', oproepen tot schadevergoeding van de PKN en jan en alleman wegzetten als anti-papistische haatzaaier...

... of...

ik kan accepteren dat bepaalde zaken zijn gebeurd zoals ze zijn gebeurd en me bezig houden met waar ik wel gelukkig van word.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:58:33 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410956
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Misschien moeten sommigen accepteren dat een Nederlander niet altijd blank en blond is, maar dat we Nederlanders hebben die er allemaal verschillend uit zien en dat ze daarom niet minder Nederlands zijn. Gerda Havertong is een 100% Nederlandse en heeft ook gewoon gelijk.
Zo ver was ik al; heb er in de familie. Die worden trouwens net zo misselijk van dat diversiteitsgedram en noemen zich inderdaad gewoon Nederlanders... Omdat ze dat ook zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195410972
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik vind het oprecht pijnlijk om te moeten constateren dat de kathedraal van Breda een schaduw is van wat het ooit was; een leeg, gesloopt gebouw, van binnen en buiten, kil en kaal en geheel ontdaan van alles waar het voor bedoeld was: een Domus Dei.

Dat kan ik lopen protesteren, zeuren op internet, petities starten, boos worden, bij Jinek aanschuiven, Derksen van van alles beschuldigen, een partij starten, vragen om 'aandacht voor onze voorouders van wie zoveel gestolen is', oproepen tot schadevergoeding van de PKN en jan en alleman wegzetten als anti-papistische haatzaaier...

... of...

ik kan accepteren dat bepaalde zaken zijn gebeurd zoals ze zijn gebeurd en me bezig houden met waar ik wel gelukkig van word.
Maar wordt jij elk jaar 2 maanden lang (dus 1/6e deel van je leven) nageroepen doordat die kathedraal inderdaad helaas kapot gemaakt is?

Want dat overkomt de mensen die protesteren tegen zwarte piet. Die worden 1/6e deel van hun leven lastiggevallen (vaak genoeg door onschuldige kinderen van een jaar of 2 die er zelf niks aan kunnen doen, maar gewoon helemaal op gaan in het sinterklaasfeest).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:59:39 #138
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195410978
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nederlanders zouden ook mensen die Nederlander zijn als Nederlander moeten behandelen, natuurlijk. Dat is wel een lastig punt, he? Zodra je iets doet of zegt wat bepaalde Nederlanders niet leuk vinden ben je ineens geen Nederland meer, namelijk, dan ben je ineens zwart, marokkaan of turk. Vaak hoef je alleen maar een naam te hebben die niet "Nederlands" is om niet als Nederlander behandeld te worden.

Het is wel een punt wat je zegt maar Nederlanders doen aan de lopende band of mensen geen Nederlanders zijn.
Ja, en andersom ook natuurlijk...

Als je je blijft manifesteren als Turk, Marokkaan, Surinamer, of Turkse-Nederlander, Marokkaanse-Nederlander of Surinaamse-Nederland, dan benadruk je de verschillen zelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:01:04 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195411006
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar wordt jij elk jaar 2 maanden lang (dus 1/6e deel van je leven) nageroepen doordat die kathedraal inderdaad helaas kapot gemaakt is?

Want dat overkomt de mensen die protesteren tegen zwarte piet. Die worden 1/6e deel van hun leven lastiggevallen (vaak genoeg door onschuldige kinderen van een jaar of 2 die er zelf niks aan kunnen doen, maar gewoon helemaal op gaan in het sinterklaasfeest).
Hoe precies meet jij bij mij wat wel en niet pijnlijk en vervelend is?

De hele desinteresse bij Nederlanders m.b.t. hun kerken en religieus erfgoed is an sich al een dagelijkse ergernis.

Dan zul je zeggen: "Maar dat doen die mensen toch niet expres?"

Nee, precies. En een hoop ZP'ers zijn ook echt geen verkapte KKK'ers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:01:14 #140
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195411011
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, en andersom ook natuurlijk...

Als je je blijft manifesteren als Turk, Marokkaan, Surinamer, of Turkse-Nederlander, Marokkaanse-Nederlander of Surinaamse-Nederland, dan benadruk je de verschillen zelf.
Ja, en daar zit een kip en ei probleem ten dele.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:02:29 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195411032
Er is natuurlijk ook het onderscheid tussen Nederlander naar staatsburgerschap en Nederlander naar etno-culturele identiteit, twee categorieën die steeds meer uit de pas zijn gaan lopen. Als ik naar Turkije emigreer en daar een Turks paspoort verkrijg, zodat ik technisch Turk ben, zou ik ondanks die staatsrechtelijke positie toch niet al te hoog van de toren gaan blazen over Turkse tradities die me niet bevallen. Evenzo voor Spaanse tradities zoals het stierenvechten, mutatis mutandis. Dat is dan weer mijn opvatting van fatsoen.
pi_195411046
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dan zul je zeggen: "Maar dat doen die mensen toch niet expres?"

Nee, precies. En een hoop ZP'ers zijn ook echt geen verkapte KKK'ers.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg ook niet dat iedereen die zwarte piet speelt een racist is. Ik zeg alleen dat het fenomeen zwarte piet andere Nederlanders pijn doet, terwijl het ons helemaal niets kost als we er roetvegen van maken en de geschminkte lippen weglaten en het feest verder zo laten als het is.


(En ik deel je verdriet wat betreft de kerken)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195411057
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:02 schreef Iblardi het volgende:
Er is natuurlijk ook het onderscheid tussen Nederlander naar staatsburgerschap en Nederlander naar etno-culturele identiteit, twee categorieën die steeds meer uit de pas zijn gaan lopen. Als ik naar Turkije emigreer en daar een Turks paspoort verkrijg, zodat ik technisch Turk ben, zou ik ondanks die staatsrechtelijke positie toch niet al te hoog van de toren gaan blazen over Turkse tradities die me niet bevallen. Evenzo voor Spaanse tradities zoals het stierenvechten, mutatis mutandis. Dat is dan weer mijn opvatting van fatsoen.
Maar jij emigreert, de meeste nederlanders die hier over klagen zijn hier geboren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:04:32 #144
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195411063
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg ook niet dat iedereen die zwarte piet speelt een racist is. Ik zeg alleen dat het fenomeen zwarte piet andere Nederlanders pijn doet, terwijl het ons helemaal niets kost als we er roetvegen van maken en de geschminkte lippen weglaten en het feest verder zo laten als het is.
En waar leggen we de grens?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195411080
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En waar leggen we de grens?
Moeten we die per sé bepalen, of kunnen we het per geval bekijken? Lijkt me veel nuttiger, niet alles behoeft een wet van Meden en Perzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 03-10-2020 20:14:41 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195411087
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik heb het helemaal niet over ZP.

Ik heb het bijvoorbeeld wel over een standbeeld. Of een straatnaam.
Je springt in op een discussielijn over ZP.
Maar bijv over JPCoen-standbeeld... alle mensen hebben evenveel recht op mening, en die te uiten.

quote:
Persoonlijk heb ik het wel een beetje gehad met dat eeuwige gezeik van beroepsslachtoffers..
De meeste mensen die de zp-en de JPCoenverering willen afschaffen verdienen niks aan die meningsuiting, dus het is niet hun beroep. En die meeste mensen zijn ook niet zo gedreven bezig met actievoeren voor dat doel.
Misschien nuttiger als je die gewone mensen met een mening niet zo haat ?

Maar het standbeeld van Coen zal nog vele jaren blijven staan en dat is het bewijs dat de verkeerde politieke mening correct wordt bevonden. TT vind hierin een bewijs
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:06:09 #147
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195411096
Anyways....de grote vraag blijft natuurlijk of dit nu echt iets met PC te maken heeft :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:22:37 #148
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195411416
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar jij emigreert, de meeste nederlanders die hier over klagen zijn hier geboren.
Goed, dan ben ik daar geboren. Misschien is er een betere analogie. Ik vraag me af of ik als lid van een Europese immigrantenfamilie in Ghana verandering zou eisen als ik daar was opgegroeid met een feest waarbij wit geverfde figuranten meededen. Ik denk oprecht dat ik weinig of geen moeite mee zou hebben met zo'n fenomeen wanneer mensen mij verzekerden dat het niets met mij als peroon of mijn afkomst te maken had, dat ze mij waardeerden en dat ik van harte welkom was om mee te doen met de festiviteiten. Ik zou niet mijn afwijkende identiteit ten opzichte van de lokale bevolking als wapen gebruiken om zo'n traditie om zeep te helpen. Maar goed, "als" is een hypothetische situatie. Niettemin probeer ik bij elk vraagstuk voor mezelf na te gaan of ik mijn eigen mening acceptabel zou vinden wanneer de rollen zouden zijn omgedraaid, en ik denk dat dat hier het geval is.
pi_195411508
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Goed, dan ben ik daar geboren. Misschien is er een betere analogie. Ik vraag me af of ik als lid van een Europese immigrantenfamilie in Ghana verandering zou eisen als ik daar was opgegroeid met een feest waarbij wit geverfde figuranten meededen. Ik denk oprecht dat ik weinig of geen moeite mee zou hebben met zo'n fenomeen wanneer mensen mij verzekerden dat het niets met mij als peroon of mijn afkomst te maken had, dat ze mij waardeerden en dat ik van harte welkom was om mee te doen met de festiviteiten. Ik zou niet mijn afwijkende identiteit ten opzichte van de lokale bevolking als wapen gebruiken om zo'n traditie om zeep te helpen. Maar goed, "als" is een hypothetische situatie. Niettemin probeer ik bij elk vraagstuk voor mezelf na te gaan of ik mijn eigen mening acceptabel zou vinden wanneer de rollen zouden zijn omgedraaid, en ik denk dat dat hier het geval is.
Nou kan ik het lastig beoordelen, maar ik denk dat de meerderheid van de mensen het vervelend zou vinden als ze 1/6e deel van hun leven worden aangesproken met de naam van een fantasiefiguur die ook nog eens (in elk geval lange tijd, hij was al flink veranderd) een karikatuur van de mensen op wie ze lijken moet voorstellen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195414111
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je ontkent simpelweg de onvrede van mensen.
Je ontkent het recht van mensen vrijwaard te blijven van imitaties van hun gezicht of ras.
Veel donkere mensen ervaren al tientallen jaren die imitaties en het botweg negeren van hun klachten als discriminerend. Wat het ook is.

Als het rechtse politieke correctheid is mensen zo onbeschoft te behandelen... dan verdient die rechtse moraal da finger.
Onvrede van hoeveel mensen... daar gaat het om. Als één donkere gast problemen heeft met zwarte piet maar de rest vindt het prima dan heeft niets met onbeschoftheid te maken maar met één persoon die niet zo moet huilen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg ook niet dat iedereen die zwarte piet speelt een racist is. Ik zeg alleen dat het fenomeen zwarte piet andere Nederlanders pijn doet, terwijl het ons helemaal niets kost als we er roetvegen van maken en de geschminkte lippen weglaten en het feest verder zo laten als het is.

Hoeveel Nederlanders doet het pijn? Alle surinamers, hindoestanen en andere donkere gekleurde mensen die ik ken hadden er ieder jaar geen problemen mee. Het is altijd een minderheid die gaat lopen janken en dan gaan de politiek correcte woke blanke kneuzen zich er mee bemoeien en wordt het uitvergroot waardoor ineens andere mensen bang worden dat ze misschien ook racistisch zijn door er voor te zijn. Nou zeg ik niet dat je het feest niet kan aanpassen met de tijd, het gaat alleen om de manier waarop. Als pro zwarte piet ben je nu gewoon een racist, terwijl bijna iedereen hier vroeger sinterklaas heeft gevierd zonder ook maar 1 moment over verschillen rassen en huidskleuren te gaan nadenken.
Facts don't care about your feelings
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:34:36 #151
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195414236
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Onvrede van hoeveel mensen... daar gaat het om. Als één donkere gast problemen heeft met zwarte piet maar de rest vindt het prima dan heeft niets met onbeschoftheid te maken maar met één persoon die niet zo moet huilen.
En als het er 10 zijn? 100? 1000? Waar ligt die lijn, volgens jou?

Wat als een meerderheid van de Nederlanders, alle Nederlanders, het nu wel genoeg vind met zwarte piet?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195414610
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En als het er 10 zijn? 100? 1000? Waar ligt die lijn, volgens jou?

Wat als een meerderheid van de Nederlanders, alle Nederlanders, het nu wel genoeg vind met zwarte piet?
Tja we leven toch in een democratie? Als de meerderheid het genoeg vindt dan is dat een geldige reden om ermee te stoppen.
Facts don't care about your feelings
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:49:59 #153
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195414656
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja we leven toch in een democratie? Als de meerderheid het genoeg vindt dan is dat een geldige reden om ermee te stoppen.
Daar zie ik weinig aanstalten mee gemaakt worden terwijl een meerderheid vind dat ZP wel weg mag. Tja.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195415104
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Daar zie ik weinig aanstalten mee gemaakt worden terwijl een meerderheid vind dat ZP wel weg mag. Tja.
Die meerderheid (als die er al is als we echt zouden stemmen) is er alleen maar omdat blanken geen racist genoemd willen worden of een trap tegen hun kop willen krijgen. Politieke correctheid die te ver gaat dus.
Facts don't care about your feelings
pi_195415193
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Die meerderheid (als die er al is als we echt zouden stemmen) is er alleen maar omdat blanken geen racist genoemd willen worden of een trap tegen hun kop willen krijgen. Politieke correctheid die te ver gaat dus.
Stemmen is anoniem, waar komt die druk vandaan dan. Als dat echt de reden is, dan kan iedere virtue signaller gewoon stemmen voor het behoud van Zwarte Piet, en dan zeggen dat ze tegen hebben gestemd.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:13:02 #156
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195415214
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Die meerderheid (als die er al is als we echt zouden stemmen) is er alleen maar omdat blanken geen racist genoemd willen worden of een trap tegen hun kop willen krijgen. Politieke correctheid die te ver gaat dus.
Ik ben een van die meerderheid en ik maak mij echt nul zorgen of iemand mij een racist wil noemen of een trap tegen mijn kop wil geven. Ik heb erover nagedacht, het ZP issue, en ik ben van mening veranderd. Zoals dat wel eens gaat als je ergens over nadenkt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195415536
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Onvrede van hoeveel mensen... daar gaat het om. Als één donkere gast problemen heeft met zwarte piet maar de rest vindt het prima dan heeft niets met onbeschoftheid te maken maar met één persoon die niet zo moet huilen.

Je bagatelliseert het aantal mensen die het vervelend vinden dat hun uiterlijk zo misvormd word weggezet.
Wat denk je van tientallen miljoenen mensen wereldwijd ?
  zondag 4 oktober 2020 @ 00:25:56 #158
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195416532
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou en? Ik ben toch niet afhankelijk van hoe de supermarkt iets noemt? Moeten ze lekker zelf weten.
Zijn zelfs Duitse supermarkten, die noemen het natuurlijk Ostern en Weihnacht
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195416639
btw .... de 17e eeuw werd toch al zo genoemd voor het begon ?
  maandag 5 oktober 2020 @ 11:18:47 #160
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_195441042
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dit. Het gaat om het principe dat mensen die hier worden opgevangen ons gaan vertellen hoe we moeten leven en wat we wel en niet leuk mogen vinden. De traditie is gegroeid over de eeuwen en dat is een natuurlijk proces geweest. Als ik naar Afrika verhuis kan ik ook niet eisen dat ze ophouden met hun tradities omdat IK er een probleem mee heb.
Jij denkt dat bezwaren tegen Zwarte Piet voornamelijk van asielzoekers komen? Of zie je migratie vanuit (voormalige) Nederlandse kolonies als opvangen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zo ver was ik al; heb er in de familie. Die worden trouwens net zo misselijk van dat diversiteitsgedram en noemen zich inderdaad gewoon Nederlanders... Omdat ze dat ook zijn.
En als ze daar niet moe van worden? Zijn ze het dan ook nog? Als zij een keer meelopen met een protest tegen Zwarte Piet? Behouden ze dan hun status die jij ze nu toekent?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 oktober 2020 @ 11:22:33 #161
426493 crew  PippenScottie
pi_195441107
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:34 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Daar zou ik zeer voor zijn... veel mensen kijken naar Amerika en pikken daar 'prikkende' zaken uit en projecteren dat op Nederland! En BAM daar heb je weer een discussiepunt die nooit een discussiepunt had moeten zijn!
We moeten stoppen met gedachtegoed uit Amerika over te nemen.
Aldus de man wiens FOK! signature volledig gewijd is aan de Amerikaanse president.
  Beste debater 2022 maandag 5 oktober 2020 @ 11:37:00 #162
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195441353
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:18 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Jij denkt dat bezwaren tegen Zwarte Piet voornamelijk van asielzoekers komen? Of zie je migratie vanuit (voormalige) Nederlandse kolonies als opvangen?
[..]

En als ze daar niet moe van worden? Zijn ze het dan ook nog? Als zij een keer meelopen met een protest tegen Zwarte Piet? Behouden ze dan hun status die jij ze nu toekent?
Die status hoef ik ze niet toe te kennen, dat doen ze zelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195441563
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:12 schreef Fsmxi het volgende:

[..]

Stemmen is anoniem, waar komt die druk vandaan dan. Als dat echt de reden is, dan kan iedere virtue signaller gewoon stemmen voor het behoud van Zwarte Piet, en dan zeggen dat ze tegen hebben gestemd.
Dat kan, daarom ben ik ook benieuwd of echt de meerderheid tegen is. Nu zijn het alleen maar peilingen vanuit polls of onduidelijke enquêtes. En de vraagstelling moet natuurlijk ook duidelijk zijn. Dat blackface niet meer kan in 2020 is nog tot daar aan toe, dus is een zwarte piet zonder die kenmerken wel oke, of moeten ze echt regenboogkleuren hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik ben een van die meerderheid en ik maak mij echt nul zorgen of iemand mij een racist wil noemen of een trap tegen mijn kop wil geven. Ik heb erover nagedacht, het ZP issue, en ik ben van mening veranderd. Zoals dat wel eens gaat als je ergens over nadenkt.
Dat kan, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Als het maar lang genoeg in het nieuws komt en geassocieerd wordt met racisme zul je sneller van mening veranderen dan als niemand er over had geklaagd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bagatelliseert het aantal mensen die het vervelend vinden dat hun uiterlijk zo misvormd word weggezet.
Wat denk je van tientallen miljoenen mensen wereldwijd ?
Tientallen miljoenen is nog steeds weinig op bijna 8 miljard. Maar goed, dan ga ik er met name vanuit dat jij doelt op blackface. Er is nog wel een weg tussen blackface en zwarte piet.
Facts don't care about your feelings
pi_195441816
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Tientallen miljoenen is nog steeds weinig op bijna 8 miljard.
Je bagatelliseert opnieuw.

quote:
Maar goed, dan ga ik er met name vanuit dat jij doelt op blackface. Er is nog wel een weg tussen blackface en zwarte piet.
Voor velen van die miljoenen is blackface=zwartepiet= niet leuk zo worden geimiteerd.
  maandag 5 oktober 2020 @ 12:07:55 #165
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195441951
Gelukkig worden die tientallen miljoenen mensen wereldwijd niet gedwongen hun blik op Nederland gericht te houden. Dat mensen zich beledigd kunnen voelen door tradities in een ander land waar ze verder niet mee geconfronteerd worden lijkt me niet zo'n heel relevante overweging.
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 12:14:46 #166
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195442102
Ok, maar ik zou nu wel willen verzoeken om on topic terug te gaan, de ZP discussie is een beetje oeverloos en mischien maar een klein deel een PC issue.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195443742
Zijn de gedane excuses van King Lex over Nederlands excessief geweld 1945-1950 te Indonesie politiekcorrect en dus incorrect te noemen ?
Is het historisch onderzoek naar die periode fout ?

Is de naamsverandering van het Witte de Withcentrum te Rotterdam te politiekcorrect ?
Zoveel namen van bouwwerken en straten die verwijzen naar omstreden historische figuren en tijden, worden niet veranderd. Idem standbeelden
Dus is Nederland hiermee té niet-politiekcorrect ?
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 14:30:21 #168
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195444418
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:49 schreef Bluesdude het volgende:
Zijn de gedane excuses van King Lex over Nederlands excessief geweld 1945-1950 te Indonesie politiekcorrect en dus incorrect te noemen ?
Is het historisch onderzoek naar die periode fout ?

Is de naamsverandering van het Witte de Withcentrum te Rotterdam te politiekcorrect ?
Zoveel namen van bouwwerken en straten die verwijzen naar omstreden historische figuren en tijden, worden niet veranderd. Idem standbeelden
Dus is Nederland hiermee té niet-politiekcorrect ?
Ik vind de excuses van de Koning terecht, het Witte de With verhaal niet.

Beiden zijn historisch, natuurlijk, maar in het geval van Witte de With had je prima kunnen volstaan met een plaque met een uitleg. Dat is mijn mening daarin.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 5 oktober 2020 @ 14:33:49 #169
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_195444470
Ja. Daar is geen discussie over mogelijk. Gr gr
  maandag 5 oktober 2020 @ 15:00:51 #170
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195444923
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 14:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik vind de excuses van de Koning terecht, het Witte de With verhaal niet.

Beiden zijn historisch, natuurlijk, maar in het geval van Witte de With had je prima kunnen volstaan met een plaque met een uitleg. Dat is mijn mening daarin.
Dat is ook mijn mening (over JP Coen denk ik wat anders...) maar tegelijkertijd heb ik zoiets van: waarom doet men zo panisch en waarom laat men zich zo opjutten door volksmenners. Er zijn veel belangrijkere dingen om je druk over te maken, ook als het gaat om het behoud van Nederlandse tradities en feesten. Denk bijvoorbeeld eens aan al die Halloween en Black Friday onzin. Dan is de Telegraaf stil, maar o wee als er eens ergens suikerfeest wordt gevierd of die keuze überhaupt bestaat.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 15:02:35 #171
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195444939
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is ook mijn mening (over JP Coen denk ik wat anders...) maar tegelijkertijd heb ik zoiets van: waarom doet men zo panisch en waarom laat men zich zo opjutten door volksmenners. Er zijn veel belangrijkere dingen om je druk over te maken, ook als het gaat om het behoud van Nederlandse tradities en feesten. Denk bijvoorbeeld eens aan al die Halloween en Black Friday onzin. Dan is de Telegraaf stil, maar o wee als er eens ergens suikerfeest wordt gevierd of die keuze überhaupt bestaat.
Ik begrijp het panische ook niet maar dat geeft alleen maar aan dat wij dus niet de doelgroep zijn voor dat soort sentimenten.

Commercieele "tradities" mag je uiteraard ongebreideld importeren :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195445277
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 14:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik vind de excuses van de Koning terecht, het Witte de With verhaal niet.

Beiden zijn historisch, natuurlijk, maar in het geval van Witte de With had je prima kunnen volstaan met een plaque met een uitleg. Dat is mijn mening daarin.
Het bestuur wilde zich niet meer associëren met VOC en vermeende gouden eeuw via de naam Witte de With. Ze willen de man niet aanklagen, of het publiek informeren over diens kwalijke zaken.
Gewoon niks... geen relatie suggereren met het kunstcentrum en de persoon Witte de With.

Idem met de JPCoenschool te Amsterdam. Die willen geen relatie meer met JPCoen en de fouten uit zijn tijdperk
pi_195445333
Nou had Witte de With natuurlijk ook niks met kunst te maken, dat centrum werd alleen zo genoemd omdat de straat zo heette toch? Ik heb er dan niet zo'n probleem mee als ze het centrum hernoemen en de straat zo laten heten. Kun je in de straat een plaquette plaatsen als je dat graag wil.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195445392
Ik ben er niet voor dat alle straatnamen waar personen ten onrechte eerbetoon krijgen nu stante pede moet worden afgeschaft. Doe dit op zeer beperkte schaal. Wel JPCoentunnel.
Maar Witte de Withstraat in Rotterdam niet. Massa's mensen hebben daar geen zin in. En logisch dat gemeentebesturen niet willen doordrammen.
  maandag 5 oktober 2020 @ 15:29:00 #175
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195445410
In het geval van het Witte de With-Centrum vind ik die naamswijziging niet eens zo raar. De With heeft inhoudelijk niets met hedendaagse kunst uit te staan en de naamgeving was enkel gebaseerd op de straat waarin het gebouw zich bevindt.
  maandag 5 oktober 2020 @ 15:33:54 #176
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195445498
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het bestuur wilde zich niet meer associëren met VOC en vermeende gouden eeuw via de naam Witte de With. Ze willen de man niet aanklagen, of het publiek informeren over diens kwalijke zaken.
Gewoon niks... geen relatie suggereren met het kunstcentrum en de persoon Witte de With.

Idem met de JPCoenschool te Amsterdam. Die willen geen relatie meer met JPCoen en de fouten uit zijn tijdperk
De associatie tussen scholen en koloniale houwdegens ligt in mijn beleving ook niet zo voor de hand. Neem dan liever een geleerde, een architect of een kunstenaar.
pi_195445518
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg ook niet dat iedereen die zwarte piet speelt een racist is. Ik zeg alleen dat het fenomeen zwarte piet andere Nederlanders pijn doet, terwijl het ons helemaal niets kost als we er roetvegen van maken en de geschminkte lippen weglaten en het feest verder zo laten als het is.


(En ik deel je verdriet wat betreft de kerken)
Hahahahaha. Waarom denk jij dat Rutte nooit officieel excuses heeft gemaakt voor de slavernij? Het zet de deur open tot herstelbetalingen en dat weet hij donders goed.

Iedereen die op ZP lijkt moet nodig naar de kapper en heeft een ietwat ouderwetse kledingstijl (y) tevens slaven met dure sieraden _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195445709
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:28 schreef Bluesdude het volgende:
Ik ben er niet voor dat alle straatnamen waar personen ten onrechte eerbetoon krijgen nu stante pede moet worden afgeschaft. Doe dit op zeer beperkte schaal. Wel JPCoentunnel.
Maar Witte de Withstraat in Rotterdam niet. Massa's mensen hebben daar geen zin in. En logisch dat gemeentebesturen niet willen doordrammen.
Straten hernoemen geeft ook het zeer praktische probleem dat je van mensen hun adres gaat veranderen. Omslachtig en waarschijnlijk daardoor ook een best dure operatie waarbij geheid dingen fout zullen gaan. Straatnamen dus gewoon zo houden. Wel zien we steeds meer straatnaamborden waar een korte uitleg over de naam staan, dat kan dus ook zeker bij de controversiële figuren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195445720
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:34 schreef BoneThugss het volgende:

[..]
Iedereen die op ZP lijkt moet nodig naar de kapper en heeft een ietwat ouderwetse kledingstijl (y) tevens slaven met dure sieraden _O_
Jij hebt geen kinderen en nooit gehad, dat is duidelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195445757
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jij hebt geen kinderen en nooit gehad, dat is duidelijk.
Gelukkig niet nee (y)

Wat doen die zwarte kinderen eigenlijk bij die intochten?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195445981
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:46 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Gelukkig niet nee (y)

Nou, dan zal ik je vertellen dat voor kinderen van 2 onderscheid maken nog niet zo makkelijk is. Die zijn vol van Sinterklaas in die periode en als ze dan een donker iemand zien roepen ze "Zwarte Piet!". Dat is gewoon zo, kunnen die kinderen ook weinig aan doen. Maar is wel vervelend voor degene die dat de hele tijd moet aanhoren.


(Ik snap trouwens niet waarom iemand zonder kinderen zich druk maakt over een kinderfeest...)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195445987
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:46 schreef BoneThugss het volgende:

Wat doen die zwarte kinderen eigenlijk bij die intochten?
Waarom maak je daar een punt van ?
pi_195448071
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nou, dan zal ik je vertellen dat voor kinderen van 2 onderscheid maken nog niet zo makkelijk is. Die zijn vol van Sinterklaas in die periode en als ze dan een donker iemand zien roepen ze "Zwarte Piet!". Dat is gewoon zo, kunnen die kinderen ook weinig aan doen. Maar is wel vervelend voor degene die dat de hele tijd moet aanhoren.


(Ik snap trouwens niet waarom iemand zonder kinderen zich druk maakt over een kinderfeest...)
Ik maak mij zeker niet 'druk' ik vind het gewoon gezeur wat steeds verder gaat. Zoals die Airfryer die 1e generatie allochtoon is en leeft van 'demonstreren'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195448109
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom maak je daar een punt van ?
Er is geen punt er zijn genoeg zwarte kinderen die ZP wel leuk vinden. Wanneer heb jij voor het laatst kinderen zien demonstreren tegen ZP? Het zijn altijd de volwassenen die er een potje van maken.

En dan nog hebben ze eindelijk eens werk moeten ze weer langs het UWV.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  maandag 5 oktober 2020 @ 18:21:29 #185
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_195449480
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:22 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

We moeten stoppen met gedachtegoed uit Amerika over te nemen.
Aldus de man wiens FOK! signature volledig gewijd is aan de Amerikaanse president.
Eens!
Ik steun alleen Trump en de rest dat overgewaaid is niet!
pi_195449849
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:14 schreef BoneThugss het volgende:
. Zoals die Airfryer
Die persoon bestaat niet.

quote:
die 1e generatie allochtoon is en leeft van 'demonstreren'.
Kun je 'leven" van demonstreren?
Interessant concept... hoe doet die nietbestaande persoon dat ?
Wordt hij betaald door iemand? Hoeveel euro per maand? Of hoeveel demonstratiemeters ?
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 18:43:57 #187
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195449883
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:21 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Eens!
Ik steun alleen Trump en de rest dat overgewaaid is niet!
Da's wel een beetje hypocriet, vind je niet? Waarom geen trotste Nederlander als icon en geen uitspraak van een beroemde Nederlander als sig? Ben jij een cultuur-marxist of zo?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195449900
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die persoon bestaat niet.
[..]

Kun je 'leven" van demonstreren?
Interessant concept... hoe doet die nietbestaande persoon dat ?
Wordt hij betaald door iemand? Hoeveel euro per maand? Of hoeveel demonstratiemeters ?
Hij leeft van subsidies en heeft talloze stichtingen zoals Nederland wordt beter :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195450046
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:45 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hij leeft van subsidies en heeft talloze stichtingen zoals Nederland wordt beter :')
En dat doet een niet-bestaand persoon .
Als die niet bestaat, waar maak jij je dan druk om
pi_195450766
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dat doet een niet-bestaand persoon .
Als die niet bestaat, waar maak jij je dan druk om
ZP is ook een niet bestaand persoon waar maakt de zwarte gemeenschap zich druk om (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:35:00 #191
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_195450938
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Da's wel een beetje hypocriet, vind je niet? Waarom geen trotste Nederlander als icon en geen uitspraak van een beroemde Nederlander als sig? Ben jij een cultuur-marxist of zo?
Haha nee hoor!
Ik steun Trump omdat het belangrijk is! En ook omdat het een gave man is! Lekker tegendraads en niet PC...
Ik mag dat wel! ;)
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 19:48:22 #192
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195451243
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:35 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Haha nee hoor!
Ik steun Trump omdat het belangrijk is! En ook omdat het een gave man is! Lekker tegendraads en niet PC...
Ik mag dat wel! ;)
Nou ja, niet PC...hij is niet PC over bepaalde mensen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195452642
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:35 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Haha nee hoor!
Ik steun Trump omdat het belangrijk is! En ook omdat het een gave man is! Lekker tegendraads en niet PC...
Ik mag dat wel! ;)
De man die vandaag met vijf man in een auto ging zitten en hij naar eigen zeggen ''veel heeft geleerd'' ''i was really studying'' :') :') die kerel is godverdomme 74 jaar oud man
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195454623
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:25 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

ZP is ook een niet bestaand persoon waar maakt de zwarte gemeenschap zich druk om (y)
Die flauwekul wordt wel door miljoenen mensen gebezigd.
Zp-acteurs zijn heuse mensen
pi_195454636
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:35 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Haha nee hoor!
Ik steun Trump omdat het belangrijk is! En ook omdat het een gave man is! Lekker tegendraads en niet PC...
Ik mag dat wel! ;)
Jij valt wel op klootzakken ?
pi_195454685
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die flauwekul wordt wel door miljoenen mensen gebezigd.
Zp-acteurs zijn heuse mensen
Jij praat echt een hoop poep.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:55:23 #197
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_195454808
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij valt wel op klootzakken ?
Deze mening laat ik bij jouw! ;)
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:55:59 #198
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_195454823
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 20:39 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

De man die vandaag met vijf man in een auto ging zitten en hij naar eigen zeggen ''veel heeft geleerd'' ''i was really studying'' :') :') die kerel is godverdomme 74 jaar oud man
Zal wel meevallen!
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 22:03:50 #199
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195455027
Kunnen we weer ontopic ipv op elkaar?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195464803
Als ik stel dat het monoculturele drama er niet is en dat die monoculturele samenleving niet mislukt is,
is dat poltiekcorrect ?
Dit stel ik nav :
https://dekanttekening.nl(...)iet-in-onze-cijfers/
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:37:19 #201
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195465226
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 14:06 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik stel dat het monoculturele drama er niet is en dat die monoculturele samenleving niet mislukt is,
is dat poltiekcorrect ?
Dit stel ik nav :
https://dekanttekening.nl(...)iet-in-onze-cijfers/
Nee, dat lijkt me eerder een wat ingewikkelde manier om een punt te maken dat in een meer directe formulering wellicht beter tot zijn recht zou komen.
pi_195465476
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 14:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me eerder een wat ingewikkelde manier om een punt te maken dat in een meer directe formulering wellicht beter tot zijn recht zou komen.
Het kan uiteraard directer

* Er is geen monoculturele drama, noch een multiculturele drama
* De monoculturele samenleving is niet mislukt, dan wel is de multiculturele samenleving niet mislukt

Lijkt me toch dat velen deze stellingen als poltiekcorrect beoordelen.
Ook vinden velen het té politiekcorrect

Ik provoceer maar wat om het debat weer te activeren
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:00:05 #203
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195465669
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 14:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het kan uiteraard directer

* Er is geen monoculturele drama, noch een multiculturele drama
* De monoculturele samenleving is niet mislukt, dan wel is de multiculturele samenleving niet mislukt

Lijkt me toch dat velen deze stellingen als poltiekcorrect beoordelen.
Ook vinden velen het té politiekcorrect

Ik provoceer maar wat om het debat weer te activeren
Ik denk dat we geen echte monocultuur meer hebben, al een hele tijd niet meer maar dat gezegd hebbende, cultuur staat nooit stil en veranderd constant, er zijn wel veel Nederlanders die moeite hebben met veranderingen en die ook niet in staat zijn om te overzien dat ze er zelf ook constant aan mee werken en dat het altijd al zo geweest is.

Een mooi voorbeeld werd overigens door Klopkoek gegeven met zaken als Halloween en Black Friday, dat hoort ook ineens bij onze cultuur of zo maar daar hoor je helemaal niemand over, waarom niet?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:05:45 #204
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195465757
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 14:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het kan uiteraard directer

* Er is geen monoculturele drama, noch een multiculturele drama
* De monoculturele samenleving is niet mislukt, dan wel is de multiculturele samenleving niet mislukt

Lijkt me toch dat velen deze stellingen als poltiekcorrect beoordelen.
Ook vinden velen het té politiekcorrect

Ik provoceer maar wat om het debat weer te activeren
In mijn ogen draait het bij politieke correctheid meer om het taboeïseren en onderdrukken van "onaangename waarheden" die men diep van binnen wel vermoedt, maar die in strijd lijken met een (meestal) humanistisch getint ideaal dat men met anderen deelt. Er zit een suggestie van bangigheid en onoprechtheid in die term. Dat zie ik bij jou niet zo terug.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:08:53 #205
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195465812
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

In mijn ogen draait het bij politieke correctheid meer om het taboeïseren en onderdrukken van "onaangename waarheden" die men diep van binnen wel vermoedt, maar die in strijd lijken met een (meestal) humanistisch getint ideaal dat men met anderen deelt. Er zit een suggestie van bangigheid en onoprechtheid in die term. Dat zie ik bij jou niet zo terug.
Maar dat kun je net zo goed zeggen van de PC bestrijders, met name de bangigheid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:11:33 #206
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195465851
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar dat kun je net zo goed zeggen van de PC bestrijders, met name de bangigheid.
Dat is meer een existentiële angst dan een sociale.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:13:18 #207
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195465874
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Een mooi voorbeeld werd overigens door Klopkoek gegeven met zaken als Halloween en Black Friday, dat hoort ook ineens bij onze cultuur of zo maar daar hoor je helemaal niemand over, waarom niet?
Ik vind persoonlijk niet dat dat bij onze cultuur hoort. Wel bij een aanverwante. In Nederland hebben we Sint Maarten al, en ik zou het zonde vinden als dat werd verdrongen door Halloween.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:13:43 #208
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195465881
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:11 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat is meer een existentiële angst dan een sociale.
Als je existentie afhangt van ZP of JP Coen standbeelden ben je toch echt ver heen, hoor. Daar kan ik echt niets mee. Het opblazen van insignificante zaken tot halszaken is zeer sterk aanwezig bij beide kanten overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:15:22 #209
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195465904
Maar goed, iets als Halloween heeft nog een redelijk spontaan karakter en dat suggereert ten minste een bepaalde vorm van autonomie. Wat mensen ook vooral tegenstaat in de Zwarte Piet-controverse is het dwingende karakter ervan. Men heeft het gevoel dat veranderingen worden opgedrongen zonder dat men er zelf iets over te zeggen heeft.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:23:15 #210
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195466032
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:15 schreef Iblardi het volgende:
Maar goed, iets als Halloween heeft nog een redelijk spontaan karakter en dat suggereert ten minste een bepaalde vorm van autonomie. Wat mensen ook vooral tegenstaat in de Zwarte Piet-controverse is het dwingende karakter ervan. Men heeft het gevoel dat veranderingen worden opgedrongen zonder dat men er zelf iets over te zeggen heeft.
Ja, het is een drama die ZP wet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:36:54 #211
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195466251
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, het is een drama die ZP wet.
Deze houding is net zo vermoeiend als die van mensen die continu roepen dat er geen bewijzen zijn geleverd voor het feit dat Zwarte Piet op een zwarte Afrikaan gebaseerd is. Ik vraag me af of zulke mensen de discussies die hier al jaren over worden gevoerd wel lezen.

Het gaat niet om wetgeving (hoewel het me bij de huidige trends niet zou verbazen als die er in de toekomst kwam), het gaat erom dat een minderheid van buitenstaanders dankzij de steun van overheid (subsidies, intochten), omroepen (Sinterklaasjournaal, landelijke intocht) en tot op zekere hoogte ook winkelketens in staat wordt gesteld een verandering door te voeren in een traditie terwijl deze door de overgrote meerderheid van de vierders wordt (of werd) afgewezen.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:40:22 #212
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195466313
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Deze houding is net zo vermoeiend als die van mensen die continu roepen dat er geen bewijzen zijn geleverd voor het feit dat Zwarte Piet op een zwarte Afrikaan gebaseerd is. Ik vraag me af of zulke mensen de discussies die hier al jaren over worden gevoerd wel lezen.

Het gaat niet om wetgeving (hoewel het me bij de huidige trends niet zou verbazen als die er in de toekomst kwam), het gaat erom dat een minderheid van buitenstaanders dankzij de steun van overheid (subsidies, intochten), omroepen (Sinterklaasjournaal, landelijke intocht) en tot op zekere hoogte ook winkelketens in staat wordt gesteld een verandering door te voeren in een traditie terwijl deze door de overgrote meerderheid van de vierders wordt (of werd) afgewezen.
Maar dat is niet zo, he? Een meerderheid zegt nu wel klaar te zijn met ZP en vind het prima om over te gaan op roetpieten e.d.

En als de discussie niet word aangezwengeld, en dat kwam van binnenuit, niet van buitenaf, dan gebeurt er nooit iets. Men is gaan nadenken over ZP en nu zegt de meerderheid, "Stop er maar mee". Precies zo gegaan bij mijzelf,ook. En wat iemand anders roept of zegt boeit mij verder weinig en of de HEMA iets zegt boeit mij nog minder, ik kan uitstekend zelf nadenken over dit soort zaken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195466391
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar dat is niet zo, he? Een meerderheid zegt nu wel klaar te zijn met ZP en vind het prima om over te gaan op roetpieten e.d.

En als de discussie niet word aangezwengeld, en dat kwam van binnenuit, niet van buitenaf, dan gebeurt er nooit iets. Men is gaan nadenken over ZP en nu zegt de meerderheid, "Stop er maar mee". Precies zo gegaan bij mijzelf,ook. En wat iemand anders roept of zegt boeit mij verder weinig en of de HEMA iets zegt boeit mij nog minder, ik kan uitstekend zelf nadenken over dit soort zaken.
Welke meerderheid? Kan je dat onderbouwen?
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:45:44 #214
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195466404
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:44 schreef _I het volgende:

[..]

Welke meerderheid? Kan je dat onderbouwen?
Ja.

https://eenvandaag.avrotr(...)et-is-gedaald-weblo/
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:48:07 #215
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195466447
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar dat is niet zo, he? Een meerderheid zegt nu wel klaar te zijn met ZP en vind het prima om over te gaan op roetpieten e.d.
Dat zou kunnen, ik weet niet wat de verhoudingen nu zijn. Doet er ook niet zoveel toe.

quote:
En als de discussie niet word aangezwengeld, en dat kwam van binnenuit, niet van buitenaf, dan gebeurt er nooit iets. Men is gaan nadenken over ZP en nu zegt de meerderheid, "Stop er maar mee". Precies zo gegaan bij mijzelf,ook. En wat iemand anders roept of zegt boeit mij verder weinig en of de HEMA iets zegt boeit mij nog minder, ik kan uitstekend zelf nadenken over dit soort zaken.
Het boeit wel degelijk omdat, in tegenstelling tot een grijs verleden toen feesten enkel in de huiselijke kring werden gevierd, scholen, tv en plaatselijke intochten de toon zetten bij de invulling van de Zwarte Piet-figuur. Voor een kind dat voor het eerst met de traditie te maken krijgt is de roetpiet dan de "echte" Piet. Ouders kunnen op den duur weinig anders dan daarin meegaan. Het wordt dus opgedrongen langs de meer subtiele weg van de sociale druk, en dat zet in mijn optiek geen fijn precedent voor de toekomst.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:48:59 #216
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195466465
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, ik weet niet wat de verhoudingen nu zijn. Doet er ook niet zoveel toe.
[..]

Het boeit wel degelijk omdat, in tegenstelling tot een grijs verleden toen feesten enkel in de huiselijke kring werden gevierd, scholen, tv en plaatselijke intochten de toon zetten bij de invulling van de Zwarte Piet-figuur. Voor een kind dat voor het eerst met de traditie te maken krijgt is de roetpiet dan de "echte" Piet. Ouders kunnen op den duur weinig anders dan daarin meegaan. Het wordt dus opgedrongen langs de meer subtiele weg van de sociale druk, en dat zet in mijn optiek geen fijn precedent voor de toekomst.
Jij zegt opgedrongen, ik zeg mensen zijn gaan nadenken. Soit, we can agree to disagree.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195466508
quote:
Dank! Dat is snel omgeslagen dan.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:55:57 #218
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195466613
Het leuk van het ZP verhaal in deze context is dat het gewoon heel sterk aantoont dat cultuur geen vaststaand iets is, ZP zelf komt uit een andere cultuur, net als Sinterklaas en het feit dat mening van een groot deel nu veranderd is toont ook wel dat cultuur snel kan veranderen, of iig de uittingen van cultuur die voor sommigen vast staan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:58:13 #219
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195466664
quote:
Nee.
quote:
Is 'een meerderheid' nu voor aanpassen van Piet?
Nee. Het draagvlak voor Zwarte Piet mag gedaald zijn naar 47 procent, het aantal deelnemers dat Piet wél wil aanpassen ligt nog iets lager, op 43 procent. Eén op de tien deelnemers twijfelt. Deze percentages liggen zo dicht bij elkaar dat ik geen uitspraken zou willen doen over welke groep nu groter is.
Rademaker vermoedt trouwens een verband met de BLM-demonstraties. Of dat effect blijvend is, is nog niet duidelijk. Overigens is de steun natuurlijk al 7 jaar dalende, dus die meerderheid zou er waarschijnlijk toch wel een keer komen.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:59:16 #220
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195466690
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:55 schreef Tijger_m het volgende:
Het leuk van het ZP verhaal in deze context is dat het gewoon heel sterk aantoont dat cultuur geen vaststaand iets is, ZP zelf komt uit een andere cultuur, net als Sinterklaas en het feit dat mening van een groot deel nu veranderd is toont ook wel dat cultuur snel kan veranderen, of iig de uittingen van cultuur die voor sommigen vast staan.
Natuurlijk kan cultuur veranderen, anders hadden we nog in berenvellen gelopen. Dat is ook geen onderwerp van discussie.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:54:57 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195468813
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:51 schreef _I het volgende:

[..]

Dank! Dat is snel omgeslagen dan.
Met dank aan Geert Wilders, Edwin Wagensveld en Constant Kusters die van ZP een soort Lonsdale trui hebben gemaakt
pi_195468963
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Met dank aan Geert Wilders, Edwin Wagensveld en Constant Kusters die van ZP een soort Lonsdale trui hebben gemaakt
Que!? :P

Zal wel met blm te maken hebben. Al die woke figuren. Geloof het eigenlijk niet. Zelfs nadat ik het op print heb gezien.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:04:22 #223
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195468967
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Met dank aan Geert Wilders, Edwin Wagensveld en Constant Kusters die van ZP een soort Lonsdale trui hebben gemaakt
Die hebben in de tussentijd anders weinig bijzonders uitgevoerd. Aangezien de enquête van juni dateert lijkt een BLM-effect waarschijnlijker, zoals ook in het artikel zelf al wordt gesuggereerd.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:11:51 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195469106
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:04 schreef _I het volgende:

[..]

Que!? :P

Zal wel met blm te maken hebben. Al die woke figuren. Geloof het eigenlijk niet. Zelfs nadat ik het op print heb gezien.
Nou nee, ik kan me nog deze beelden herinneren







Als extreemrechtse lui met zijn allen Zwarte Piet adopteren als "onze cultuur" en die verdedigen door voortdurend allerlei vreemdelingenhaat daarbij uit te braken, dan krijg je vanzelf dat mensen niet meer daarmee willen worden geassocieerd. Als je Zwarte Piet gaat verdedigen met racisme dan gaan mensen vanzelf denken dat ZP misschien toch iets met racisme te maken heeft.

Dat heeft ZP sneller uit de gratie gebracht dan 1000 Akwasi's dat kunnen.
pi_195469228
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou nee, ik kan me nog deze beelden herinneren

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Als extreemrechtse lui met zijn allen Zwarte Piet adopteren als "onze cultuur" en die verdedigen door voortdurend allerlei vreemdelingenhaat daarbij uit te braken, dan krijg je vanzelf dat mensen niet meer daarmee willen worden geassocieerd. Als je Zwarte Piet gaat verdedigen met racisme dan gaan mensen vanzelf denken dat ZP misschien toch iets met racisme te maken heeft.

Dat heeft ZP sneller uit de gratie gebracht dan 1000 Akwasi's dat kunnen.
Hm, zou je best een punt kunnen hebben.

Ben zelf niet zo van de pc en emotiepolitiek, maar in dit geval kan ik me prima voorstellen dat mensen gekwetst kunnen zijn en dat aanpassing vereist is. Zal nooit meegaan in het zp is racisme, maar als je deze foto’s ziet kan je wel stellen dat er mensen zijn die het inmiddels wel zo gebruiken.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:18:25 #226
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195469255
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:04 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die hebben in de tussentijd anders weinig bijzonders uitgevoerd. Aangezien de enquête van juni dateert lijkt een BLM-effect waarschijnlijker, zoals ook in het artikel zelf al wordt gesuggereerd.
Oh menig geestverwant van ze heeft de hele zomer op BLM gereageerd door weer een eindeloze berg leugenachtige haatbagger op internet te pleuren. Dus dat zal zeker wel geholpen hebben.
pi_195469360
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:16 schreef _I het volgende:

[..]

Hm, zou je best een punt kunnen hebben.

Ben zelf niet zo van de pc en emotiepolitiek, maar in dit geval kan ik me prima voorstellen dat mensen gekwetst kunnen zijn en dat aanpassing vereist is. Zal nooit meegaan in het zp is racisme, maar als je deze foto’s ziet kan je wel stellen dat er mensen zijn die het inmiddels wel zo gebruiken.
Tja die extreem rechtse groepjes grijpen van alles aan. Op zich is het nog steeds een mening. Ik ben veel banger voor extreem links, die het dus zover krijgt dat je een racist moet zijn als je pro zwarte piet bent. En die ook aanstichter zijn van het hele politiek correcte geneuzel wat we nu iedere dag langs zien komen.
Facts don't care about your feelings
pi_195469450
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja die extreem rechtse groepjes grijpen van alles aan. Op zich is het nog steeds een mening. Ik ben veel banger voor extreem links, die het dus zover krijgt dat je een racist moet zijn als je pro zwarte piet bent. En die ook aanstichter zijn van het hele politiek correcte geneuzel wat we nu iedere dag langs zien komen.
Ow op zeker dat ik dat deel.

Antifa, blm, en andere linkse rakkers vind ik ook eng. Die alles wat rechts van hun ziet als racist, transhater, homohaters etc. Trek ook gejank als “white supremacy” niet. Of de zer, xer, hun-veranderingen. Voor mij zijn sexe en geslacht synoniemen.

Maar extremen zijn wel redelijk eng. Vandaar ook het extreme. :P
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:29:42 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195469471
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja die extreem rechtse groepjes grijpen van alles aan. Op zich is het nog steeds een mening. Ik ben veel banger voor extreem links, die het dus zover krijgt dat je een racist moet zijn als je pro zwarte piet bent. En die ook aanstichter zijn van het hele politiek correcte geneuzel wat we nu iedere dag langs zien komen.
Het boeit helemaal niet wat extreemlinks doet of vind. Die hebben nul macht.

Het is vooral dat extreemrechts voortdurend antireclame voor ZP maakt. Die maken er zelf iets racistisch van.
pi_195469567
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het boeit helemaal niet wat extreemlinks doet of vind. Die hebben nul macht.

Het is vooral dat extreemrechts voortdurend antireclame voor ZP maakt. Die maken er zelf iets racistisch van.
Nul macht :') behalve dat bijna de hele maatschappij, politiek en bedrijven zich aanpassen aan extreem links gedachtegoed. Degene die geen macht hebben zijn juist extreem rechts. Niemand neemt dat soort lui als op bovenstaande foto's van jou serieus... En (ondanks dat ze het niet zijn) word je meestal als je in het extreem rechtse hokje gedouwd wordt toch wel vermoord (Fortuyn) of moet je overal met beveiliging over straat (Wilders).

Maja, dat hele social media lokt alleen maar polarisatie uit. Waar je bij een normale discussie met mensen meestal ziet dat iedereen gematigd is in z'n mening, heb je bij bijv. twitter al gauw dat het PRO of ANTI is. Of het nou over ZP, BLM, metoo, brexit, trump of links/rechts gaat.
Facts don't care about your feelings
pi_195469621
We hebben het nog niet over Roma- en Sintisaus, Enkhuizer asjkenazische Israëlietenkoeken of boter van Zeeuws mens. Ik vraag me af of er over negerzoenen echt zo geklaagd is. Volgens mij was het koekje gewoon uit de gratie geraakt en was dit een leuke publiciteitsstunt.
We hebben heel veel zelf in de hand. Gewoon, door het niet constant ter discussie te stellen of we wel goed bezig zijn. Vorig jaar gehoord op de werkvloer: ‘ik vind mezelf af en toe niet links genoeg’. Dat je de mate van principieel zijn als doel stelt, maakt het er niet beter op.
pi_195469631
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nul macht :') behalve dat bijna de hele maatschappij, politiek en bedrijven zich aanpassen aan extreem links gedachtegoed. Degene die geen macht hebben zijn juist extreem rechts. Niemand neemt dat soort lui als op bovenstaande foto's van jou serieus... En (ondanks dat ze het niet zijn) word je meestal als je in het extreem rechtse hokje gedouwd wordt toch wel vermoord (Fortuyn) of moet je overal met beveiliging over straat (Wilders).

Maja, dat hele social media lokt alleen maar polarisatie uit. Waar je bij een normale discussie met mensen meestal ziet dat iedereen gematigd is in z'n mening, heb je bij bijv. twitter al gauw dat het PRO of ANTI is. Of het nou over ZP, BLM, metoo, brexit, trump of links/rechts gaat.
Men zoekt geen dialoog, men wil slachtoffer zijn van (gedrag van) de ander.

Een normaal mens mag fouten maken. Met al die social media krijg je nu de “cancel cultute”. Maar de tendens zal vast wel weer een keer omslaan. We kunnen moeilijk voor elke (zelfbenoemde) groep erkenning gaan zorgen en/of met quota’s de economie verdelen over iedereen.
pi_195469674
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:28 schreef _I het volgende:

Antifa, blm, en andere linkse rakkers vind ik ook eng. Die alles wat rechts van hun ziet als racist, transhater, homohaters etc.
Er zit best ook iets engs in je generalisatie.
Je verkettert met deze formulering een heleboel mensen die niet zo denken als jij beweert.

Maar... als ik deze kreet lanceert: brown live matters ..
Dat lijkt me niet zo politiekcorrect.
pi_195469710
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zit best wel wat engs in je generalisatie
Het is geen generalisatie. Het is juist heel specifiek. Het betreft de mensen die een ieder rechts van hun bestempelen zoals eerder genoemd.

De personen waar geen gesprek mee te voeren is, want als je niet bij hun hoort, je de vijand bent.

‘Masculine toxicity’ is daar ook zo’n term in.

Wat zou daar eng aan moeten zijn?
pi_195469738
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:46 schreef _I het volgende:

Wat zou daar eng aan moeten zijn?
De generalisatie.... dat je de fouten van enkelen generaliseert tot veelvuldige fouten en dan generaliseert naar vele anderen toe.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:52:45 #236
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195469823
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oh menig geestverwant van ze heeft de hele zomer op BLM gereageerd door weer een eindeloze berg leugenachtige haatbagger op internet te pleuren. Dus dat zal zeker wel geholpen hebben.
Ik denk dat gewenning en een toenemende desinteresse door discussiemoeheid een grotere rol spelen bij de massa van de bevolking. Jou persoonlijk zie ik wel vaak erg scherp reageren op berichten over gillende pro's in de media. :P

Ik begrijp dat wel hoor, want je wilt daar niet mee geassocieerd worden.
pi_195469828
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De generalisatie.... dat je de fouten van enkelen generaliseert tot veelvuldige fouten en dan generaliseert naar vele anderen toe.
Dat is wat jij erin leest. Het betreft voor mij díe specifieke groep uit het geheel. Niet het geheel vanwege die groep.

Denk dat het eerder grammatica betreft.. (of een gebrek hiervan aan mijn kant)
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:57:27 #238
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195469927
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nul macht :') behalve dat bijna de hele maatschappij, politiek en bedrijven zich aanpassen aan extreem links gedachtegoed. Degene die geen macht hebben zijn juist extreem rechts. Niemand neemt dat soort lui als op bovenstaande foto's van jou serieus... En (ondanks dat ze het niet zijn) word je meestal als je in het extreem rechtse hokje gedouwd wordt toch wel vermoord (Fortuyn) of moet je overal met beveiliging over straat (Wilders).

Maja, dat hele social media lokt alleen maar polarisatie uit. Waar je bij een normale discussie met mensen meestal ziet dat iedereen gematigd is in z'n mening, heb je bij bijv. twitter al gauw dat het PRO of ANTI is. Of het nou over ZP, BLM, metoo, brexit, trump of links/rechts gaat.
Nee extreem links heeft geen macht. Wat voor machtsmiddel hebben ze precies om anderen te dwingen ZP af te zweren? Sowieso als extreemlinks zo machtig was, waarom leven we dan niet in een communistische staat?

Kennelijk is er toch iets in de beeldvorming dat mensen dat er voort zorgt dat steeds meer mensen ZP eruit doen. Dat zal vast iets te maken hebben met types zoals op de foto. Want ook al hebben die ook geen macht. Bijna niemand wil met die lui worden geassocieerd.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:00:31 #239
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195469990
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:52 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik denk dat gewenning en een toenemende desinteresse door discussiemoeheid een grotere rol spelen bij de massa van de bevolking. Jou persoonlijk zie ik wel vaak erg scherp reageren op berichten over gillende pro's in de media. :P

Ik begrijp dat wel hoor, want je wilt daar niet mee geassocieerd worden.
Ik wil vooral even duidelijk hebben de ondergang van Zwarte Piet grotendeels is geregeld door een groep "voorstanders" die Zwarte Piet gebruikt hebben als podium om een hoop ongebreidelde haatbagger de wereld in te storten. Daarmee hebben ze het zelf racistisch gemaakt.

Het is veel teveel eer voor KOZP om ze dat toe te schrijven
pi_195470027
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 18:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee extreem links heeft geen macht. Wat voor machtsmiddel hebben ze precies om anderen te dwingen ZP af te zweren? Sowieso als extreemlinks zo machtig was, waarom leven we dan niet in een communistische staat?

Kennelijk is er toch iets in de beeldvorming dat mensen dat er voort zorgt dat steeds meer mensen ZP eruit doen. Dat zal vast iets te maken hebben met types zoals op de foto. Want ook al hebben die ook geen macht. Bijna niemand wil met die lui worden geassocieerd.
Je weet toch dat de VVD gewoon een front is voor extreem-links :D
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:03:19 #241
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195470051
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:02 schreef Fsmxi het volgende:

[..]

Je weet toch dat de VVD gewoon een front is voor extreem-links :D
En nog is Nederland niet communistisch. Wat een falers.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:11:59 #242
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195470275
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik wil vooral even duidelijk hebben de ondergang van Zwarte Piet grotendeels is geregeld door een groep "voorstanders" die Zwarte Piet gebruikt hebben als podium om een hoop ongebreidelde haatbagger de wereld in te storten. Daarmee hebben ze het zelf racistisch gemaakt.

Het is veel teveel eer voor KOZP om ze dat toe te schrijven
Ik denk niet dat het grotendeels aan die groep is toe te schrijven. Het zal voor sommigen een rol spelen, maar had je echt gedacht dat Zwarte Piet zou zijn blijven voortbestaan zonder berichtgeving over hooligans? Ik had eigenlijk direct in 2013 al het gevoel dat het de verkeerde kant op ging. Dat is het soort beweging dat in deze tijd niet tegen valt te houden. Na de eerste schok verliezen mensen als snel hun interesse, ze wennen aan het idee, en naarmate de tijd verstrijkt en de weerstand afneemt raken ze meer vatbaar voor de argumenten van tegenstanders, die met hun beroep op gekwetst-zijn het morele gelijk aan hun zijde lijken te hebben. Daardoor kalft de steun heel geleidelijk af, met of zonder schreeuwende idioten.

Want: "Waar gaat het nu eigenlijk over? Een fantasiefiguur in een kinderfeest."
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:17:34 #243
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195470459
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:11 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het grotendeels aan die groep is toe te schrijven. Het zal voor sommigen een rol spelen, maar had je echt gedacht dat Zwarte Piet zou zijn blijven voortbestaan zonder berichtgeving over hooligans? Ik had eigenlijk direct in 2013 al het gevoel dat het de verkeerde kant op ging. Dat is het soort beweging dat in deze tijd niet tegen valt te houden. Na de eerste schok verliezen mensen als snel hun interesse, ze wennen aan het idee, en naarmate de tijd verstrijkt en de weerstand afneemt raken ze meer vatbaar voor de argumenten van tegenstanders, die met hun beroep op gekwetst-zijn het morele gelijk aan hun zijde lijken te hebben. Daardoor kalft de steun heel geleidelijk af, met of zonder schreeuwende idioten.
Mensen die over Zwarte Piet zeuren zijn er al sinds de jaren tachtig. Maar die kregen nooit een poot aan de grond. Men hoorde het aan en daarna bleef het zoals het was.

De laatste jaren is Zwarte Piet echter een speeltje geworden van vreemdelingenhaters die op Feesboek een eindeloze stroom verbale stront posten. Dat doet de toeschouwer vanzelf denken dat Zwarte Piet en racisme iets met elkaar te maken hebben.
pi_195470514
Maar... als ik deze kreet lanceert: brown live matters ..
Dat lijkt me niet zo politiekcorrect.

Echt politiekcorrect is deze leuze: all lifes matters
Die past meer bij de wikipedia omschrijving
pi_195470573
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
Maar... als ik deze kreet lanceert: brown live matters ..
Dat lijkt me niet zo politiekcorrect.

Echt politiekcorrect is deze leuze: all lifes matters
Die past meer bij de wikipedia omschrijving
Maar nu was het natuurlijk al zo dat white live matters al zo was. Dus eigenlijk had de kreet black live matters too moeten zijn, want dat blanke mensen er toe doen is al enkele eeuwen duidelijk...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:22:46 #246
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195470578
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mensen die over Zwarte Piet zeuren zijn er al sinds de jaren tachtig. Maar die kregen nooit een poot aan de grond. Men hoorde het aan en daarna bleef het zoals het was.
Dan onderschat je wellicht de rol van de internetmedia. Vroeger bleef het bij een berichtje in een lokale krant.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:25:28 #247
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195470626
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar nu was het natuurlijk al zo dat white live matters al zo was. Dus eigenlijk had de kreet black live matters too moeten zijn, want dat blanke mensen er toe doen is al enkele eeuwen duidelijk...
Precies. Maar op de een of andere manier schijnen dat soort strijdleuzen geen nuances te mogen bevatten.
pi_195470632
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dan onderschat je wellicht de rol van de internetmedia. Vroeger bleef het bij een berichtje in een lokale krant.
Nee, in 1987 haalde het dacht ik zelfs al het journaal...

Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195470633
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
Maar... als ik deze kreet lanceert: brown live matters ..
Dat lijkt me niet zo politiekcorrect.

Echt politiekcorrect is deze leuze: all lifes matters
Die past meer bij de wikipedia omschrijving
Neen, want “all” betreft iedereen. Pc gaat over het vermijden van zaken omdat er een minderheid door gekwetst wordt.

‘All lives matter’ zou het enige juiste zijn. Daar zit elke groep bij in. Als je echt vind dat ‘brown life matters’ en “white” niet, ben je geen haar beter dan de mensen die je verwijten maakt.
pi_195470676
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:25 schreef _I het volgende:

[..]
‘All lives matter’ zou het enige juiste zijn. Daar zit elke groep bij in.
Dat is een nietszeggende kreet. Het gaat er om dat na eeuwen het eens zo moet zijn dat het leven van een Afro-Amerikaan net zo belangrijk is als een blanke Amerikaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:28:29 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195470685
Om het een beetje de geschiedenis hapklaar te schetsen

KOZP: "Zwarte Piet moet weg, het is racisme!"

DeGemiddeldeNederlander: "Wat een gezeur zeg, maak je niet zo druk"

ExtreemRechtseVoorstanders:"Zwarte Piet moet blijven!! Jullie moeten allemaal terug naar je eigen land!! Ze is een hoer van de zwarten!!! Rot op stelletje roetmoppen!!!!, Eigen volk eerst!!!, Leve Wilders!!! <insert oerwoudgeluiden>"

DeGemiddeldeNederlander:"Goh, zou Zwarte Piet dan misschien toch iets te maken hebben met racisme?"

ExtreemRechtseVoorstanders: "BoEoEhOeEh, uT iS dE SgUlt vaN AnTiFa/xTreEm LiNgS/bLm!!!!"
pi_195470776
Ontopic...
Ik zie weer een item over transgenderisme op tv in een talkshow . En wel olv van Fidan Ekiz.
Is dat politiek correct te noemen ?
pi_195470807
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is een nietszeggende kreet. Het gaat er om dat na eeuwen het eens zo moet zijn dat het leven van een Afro-Amerikaan net zo belangrijk is als een blanke Amerikaan.
Dat is toch al jaren zo? Of zijn er nog steeds wetten waarin ze achter worden gesteld?

Black lives matter zou impliceren dat de non-black community systematisch iets tegen hun heeft. Dat geloof ik niet!
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:33:08 #254
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195470817
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dan onderschat je wellicht de rol van de internetmedia. Vroeger bleef het bij een berichtje in een lokale krant.
Nee zeker niet. Zoals Hanca al liet zien. En in 1999 ook een debat bij het lagerhuis.

En iedereen heeft wel ergens in zijn netwerk een retard die Zwarte Piet Facebook haatbagger deelt. Dus dat gaat snel
pi_195470853
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:25 schreef _I het volgende:

[..]

Neen, want “all” betreft iedereen. Pc gaat over het vermijden van zaken omdat er een minderheid door gekwetst wordt.
Er zijn vele minderheden op aarde die niet brown te noemen zijn.
Zeggen ALL is al die minderheden wel insluiten.... inclusiviteit heet dat tegenwoordig
Dus ALL zeggen is correct
pi_195470910
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:32 schreef _I het volgende:

Black lives matter zou impliceren dat de non-black community systematisch iets tegen hun heeft. Dat geloof ik niet!
Dat geloof ik ook niet.. En die kreet impliceert dat niet.
Het is wel de aandacht vestigen op de bevoorrechting van de blanke dominante groep in Amerika, waar de kreet begon. Met name noemen ze het politiegeweld tegen bepaalde niet-blanke mensen en meestal gedaan door blanke politieagenten.

Ik vind 'brown lives matters" meer exacter. Een realistischere omschrijving van donkere huidskleuren,,, en ook meer mensen omvattend dan 'blacks" als een culturele identiteit en een groep mensen van Afrikaanse afkomst
pi_195471000
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zijn vele minderheden op aarde die niet brown te noemen zijn.
Zeggen ALL is al die minderheden wel insluiten.... inclusiviteit heet dat tegenwoordig
Dus ALL zeggen is correct
Vind het wat ver gezocht.
Pc is toch meer een blank persoon die staat te roepen dat black lives matter.
pi_195471097
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:41 schreef _I het volgende:

[..]

Vind het wat ver gezocht.
Pc is toch meer een blank persoon die staat te roepen dat black lives matter.
ALL lives matters is ook correct, moreel correct, politiek correct, logistiek correct, you name it

Ik ben aan het spinnen rond de term "politiekcorrect" Gevestigde typeringen over hoop gooien.
Dilemma's paradoxen wegzetten
pi_195471115
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook niet.. En die kreet impliceert dat niet.
Het is wel de aandacht vestigen op de bevoorrechting van de blanke dominante groep in Amerika, waar de kreet begon. Met name noemen ze het politiegeweld tegen bepaalde niet-blanke mensen en meestal gedaan door blanke politieagenten.

Ik vind 'brown lives matters" meer exacter. Een realistischere omschrijving van donkere huidskleuren,,, en ook meer mensen omvattend dan 'blacks" als een culturele identiteit en een groep mensen van Afrikaanse afkomst
Maar is dat ook zo?

Is het zo dat de politie aantoonbaar schiet op zwarten? Kan het ook zijn dat zij betrokken zijn bij zwaardere delicten? En hoeveel van alle andere groepen worden er doodgeschoten door politie? Ken de statistieken niet, maar nergens hoor ik ze over het percentage alleenstaande moeders tov de blanke gemeenschap, of schoolverlaters.

Ik denk dat de armoede en statistieken niet samenhangen met kleur of racisme, wel met sociaal economische drijfveren die in de groep zelf opgelost moeten worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door _I op 06-10-2020 19:53:17 ]
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:46:27 #260
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195471137
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, in 1987 haalde het dacht ik zelfs al het journaal...

Ja, maar dan zag je dat een keer voorbijkomen en dat was het dan weer. Ik geloof dat er halverwege de jaren 80 ook weleens door een landelijke krant over Zwarte Piet is geënquêteerd en dat leverde dan ongeveer dezelfde verhouding tussen voor- en tegenstanders op als later in 2013. Maar omdat de interconnectiviteit zowel binnen Nederland als tussen dit land en met name de Angelsaksische wereld door de opkomst van internet en de digitale sociale media enorm is toegenomen, konden tegenstanders in 2013 een consistente campagne opzetten op een schaal die 30-40 jaar geleden ondenkbaar was. Actievoerders organiseren zich beter, bereiken gemakkelijker grotere groepen, en kunnen ook gebruik maken van nieuwe effectieve middelen zoals "public shaming".
pi_195471280
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:45 schreef _I het volgende:

[..]

Maar is dat ook zo?

Is het zo dat de politie aantoonbaar schiet op zwarten?
Etnische profilering .
In Nederland is dat ook aangetoond bij de politie.
Laatst werd eens niet een donkere man neergeschoten, maar langzaam in minuten de adem afgesneden.
Hij roept nog vele malen : i cant breathe..... maar ja ... hij wordt verdacht van crimineel te zijn... en dus mag wat extra geweld best wel. en niet luisteren naar de onderdrukte onderklasse van ander soort
Dit laatste formuleer ik zo, omdat Amerika een lange geschiedenis van onderdrukking heeft van bepaalde donkere mensen.
pi_195471444
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Etnische profilering .
In Nederland is dat ook aangetoond bij de politie.
Laatst werd eens niet een donkere man neergeschoten, maar langzaam in minuten de adem afgesneden.
Hij roept nog vele malen : i cant breathe..... maar ja ... hij wordt verdacht van crimineel te zijn... en dus mag wat extra geweld best wel. en niet luisteren naar de onderdrukte onderklasse van ander soort
Dit laatste formuleer ik zo, omdat Amerika een lange geschiedenis van onderdrukking heeft van bepaalde donkere mensen.
Ja erg enzo. Maar das emotie op 1 voorbeeld, dat is geen systematische onderdrukking.

En etnisch profileren is natuurlijk ook bs. Als een bepaalde groep meer betrokken is, ga je daar op zoeken. Zegt nog steeds niet dat de kern institutioneel racisme is.

Geschiedenis is geschiedenis. Maar ook in de US zie ik geen wetten die racistisch zijn of bepaalde groepen bevoordelen. Kleur is gewoon geen onderdeel. Wat niet wegneemt dat bepaalde groepen wel degelijk achtergesteld zijn, maar het gaat er bij mij niet in dat dit komt door een conspiracy aan de zijde van de blanken.
pi_195473543
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:58 schreef _I het volgende:

[..]

Ja erg enzo. Maar das emotie op 1 voorbeeld, dat is geen systematische onderdrukking.

En etnisch profileren is natuurlijk ook bs. Als een bepaalde groep meer betrokken is, ga je daar op zoeken. Zegt nog steeds niet dat de kern institutioneel racisme is.

Dat zegt wel dat mensen van een bepaald uiterlijk en etnische afkomst meer onderdrukt worden dan andere groepen.
Dat kun je racistisch noemen, zo niet, dan is het discriminerend.
De neiging van Trump om de BLM-demonstraties, de organisators en de deelnemers te criminaliseren is discriminerend.. Het is het gevolg van etnisch profileren van de politie, wat wortels in het racistisch verleden van Amerika heeft.
Of die criminalisering nu wel of niet racistisch genoemd kan worden. Discriminatie van bepaalde etnische afkomsten is het.
Michelle Obama ... zegt het op zijn Amerikaans... it is racism
twitter
pi_195473939
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zegt wel dat mensen van een bepaald uiterlijk en etnische afkomst meer onderdrukt worden dan andere groepen.
Dat kun je racistisch noemen, zo niet, dan is het discriminerend.
De neiging van Trump om de BLM-demonstraties, de organisators en de deelnemers te criminaliseren is discriminerend.. Het is het gevolg van etnisch profileren van de politie, wat wortels in het racistisch verleden van Amerika heeft.
Of die criminalisering nu wel of niet racistisch genoemd kan worden. Discriminatie van bepaalde etnische afkomsten is het.
Michelle Obama ... zegt het op zijn Amerikaans... it is racism
[ twitter ]
Het is cherry picking.
Antifa werd ook gecriminaliseerd, overwegend blanke mensen bij de protesten onder die naam.

Als groepen mensen door straten trekken en winkels slopen of het verkeer opstoppen (zo niet erger), dan moet dat tegengehouden worden.

Profileren is per definitie discrimineren, waarom zou het een probleem zijn als afkomst een doorslaggevende factor blijkt te zijn.

Men zoekt bij een inbreker ook sneller een man dan een vrouw. Logica heet dat.
Racisme is in mijn ogen gewoon niet het probleem, althans niet institutioneel of systematisch.
pi_195474559
quote:
10s.gif [b]Op dinsdag 6 oktober 2020 21:35 schreef _I het volgende:[

Men zoekt bij een inbreker ook sneller een man dan een vrouw. Logica heet dat.
Racisme is in mijn ogen gewoon niet het probleem, althans niet institutioneel of systematisch.
Nou ja... Trump is institutioneel bezig geweest met BLM criminaliseren.
Hij zat al die BLM-demonstraties te criminaliseren Terwijl meer dan 90 % vreedzaam waren.
Het probleem is hier wel dat veel meer conservatief ingestelde amerikanen racisme/discrimatie niet zelf ervaren, zelf wat te verbergen hebben en ontvankelijk zijn voor BLM-demos af te schilderen als extreemlinks, tegen de amerikaanse waarden, gewelddadig
Dat is een systematiek Zo ging dat ook in de zestiger jaren met de burgerrechtenbeweging van oa Martin Luther King. Die werden gestigmatiseerd als 'communistisch, tegen amerika'
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:04:15 #266
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195474628
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:52 schreef Bluesdude het volgende:
Laatst werd eens niet een donkere man neergeschoten, maar langzaam in minuten de adem afgesneden.
Hij roept nog vele malen : i cant breathe..... maar ja ... hij wordt verdacht van crimineel te zijn... en dus mag wat extra geweld
Floyd is een slecht voorbeeld hoor.
Hij verzette zich fel tegen zijn arrestatie. Was agressief en werkte totaal niet mee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195475431
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:04 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Floyd is een slecht voorbeeld hoor.
Hij verzette zich fel tegen zijn arrestatie. Was agressief en werkte totaal niet mee.
Tjeeeee excuusjes.... dat heet nou coveruppen wat je doet.
De man is vermoord.... vele malen zei hij ik kan niet ademen.
Maar de moordenaar bleef maar doorgaan met op zijn longen drukken.
Iemand in ademnood verzet zich ALTIJD lichamelijk . Dat is een normaal en nodig reflex.
Maar jij en die moordenaar willen dat zien als geweld, verzet tegen een arrestatie.
Als jochie van 6 jaar wist ik al dat je moet uitkijken met wurggrepen en mensen de adem ontnemen.
Die agent zat in volle actie, dat is zijn excuus... maar jij niet. Jij hebt maanden de tijd gehad om na te denken over wat verwurging is. Wat is jouw excuus ?

Floyd is een duidelijk voorbeeld van politiegeweld en vooral tegen zwarte mannen.
pi_195476472
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, in 1987 haalde het dacht ik zelfs al het journaal...

Hoewel de discussie dus al 33 jaar geleden werd gevoerd in een kinderprogramma, wordt - gelukkig maar - Sesamstraat nog niet weggezet als cultuurmarxistisch (afgezien van een enkeling op extremistische fora).
pi_195479496
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nou ja... Trump is institutioneel bezig geweest met BLM criminaliseren.
Hij zat al die BLM-demonstraties te criminaliseren Terwijl meer dan 90 % vreedzaam waren.
Het probleem is hier wel dat veel meer conservatief ingestelde amerikanen racisme/discrimatie niet zelf ervaren, zelf wat te verbergen hebben en ontvankelijk zijn voor BLM-demos af te schilderen als extreemlinks, tegen de amerikaanse waarden, gewelddadig
Dat is een systematiek Zo ging dat ook in de zestiger jaren met de burgerrechtenbeweging van oa Martin Luther King. Die werden gestigmatiseerd als 'communistisch, tegen amerika'
Dit deed hij ook bij antifa en de kkk. Dus nee, ze zijn niet gecriminaliseerd vanwege de kleur.

Als 10% van een groep wel schade aanricht en de rellen moeilijk in de hand te houden zijn, er geen debat meer te voeren is, dan is het logisch om te criminaliseren.

Niet alles wat tegen donkere mensen gebeurt, is racisme.

PC slaat gewoon door in mijn ogen. We hebben geen 100 genders nodig om iedereen bij de groep te houden. Dit soort zaken sluit mensen eerder uit en werkt averechts.

En in het geval van blm; waar is de zelfkritiek. Of de eigen verantwoordelijkheid. Er zijn heus wel zaken van racisme en die moeten aangepakt worden, maar dat de groep als geheel weggezet wordt als minderwaardig is gewoon niet meer waar.

Er groeien meer kinderen vaderloos op in deze gemeenschappen; dat lijkt mij een valide reden voor de hogere statistieken in criminaliteit, niet omdat blanken een geheime agenda hebben.

Ze zijn slachtoffer van zichzelf, niet van de blanken imo.
pi_195479552
Verder op de genders. Ik denk dat de waanzin van de 100 genders veel verwarrender is dan hoe was.

En ook erg discriminerend, absoluut niet inclusief. Vroeger was een transgender iemand die in het lichaam van de ene groep was geboren en bezig was het andere te worden. Nu kan iedereen besluiten dat de geboren sekse ineens niet meer voldoet en zich tot de andere groep rekenen. Waanzin.

Zou veel liever zien dat een transvrouw bekend blijft staan als transvrouw, omdat het simpelweg geen vrouw is. Er is geen baarmoeder, geen eierstokken en de genen zijn xy. Ze hebben niets te zoeken in competitieve sportwedstrijden, want ze zijn fysiek nog steeds man.

Dus op de vraag uit de OP, jazeker dat we doorslaan. Niet elke afwijking hoeft benoemd en gevierd te worden. Je kan prima een man zijn met veel vrouwelijke kenmerken, daar hoeft geen label op als “queer gender of genderfluid”.

Mannen zijn niet ‘toxic’ als ze mannelijk gedrag vertonen.

Als er dan iets niet klopt is het wel drag, waar mannen een overdreven vorm van een vrouw neerzetten. Als Zwarte Piet niet kan, waarom kan drag dan wel!? Het is selectief en absoluut niet inclusief.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 07:55:54 #271
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195479830
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:33 schreef Bluesdude het volgende:
Iemand in ademnood verzet zich ALTIJD lichamelijk . Dat is een normaal en nodig reflex.

Nee kerel, hij verzette zich daarvoor ook de hele tijd.
Ze kregen hem niet eens de politieauto in.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 07:58:37 #272
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_195479845
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 07:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nee kerel, hij verzette zich daarvoor ook de hele tijd.
Ze kregen hem niet eens de politieauto in.
Dus dan maak je hem maar dood? Dat vind jij een te rechtvaardigen gang van zaken?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_195480222
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zegt wel dat mensen van een bepaald uiterlijk en etnische afkomst meer onderdrukt worden dan andere groepen.
Dat kun je racistisch noemen, zo niet, dan is het discriminerend.
De neiging van Trump om de BLM-demonstraties, de organisators en de deelnemers te criminaliseren is discriminerend.. Het is het gevolg van etnisch profileren van de politie, wat wortels in het racistisch verleden van Amerika heeft.
Of die criminalisering nu wel of niet racistisch genoemd kan worden. Discriminatie van bepaalde etnische afkomsten is het.
Michelle Obama ... zegt het op zijn Amerikaans... it is racism
[ twitter ]
Erik Mouthaan :')

In ieder land ben je in het nadeel als je een minderheid bent. Dat is niet per se racisme, want dan zou iedereen racistisch zijn. Dat is gewoon hoe de mensheid werkt... we houden van groeperingen. Als je vanuit de randstad naar een dorpje verhuist in Friesland heb je ook eerst wat te bewijzen bij de mensen die daar wonen, ongeacht je huidskleur.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 07:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dus dan maak je hem maar dood? Dat vind jij een te rechtvaardigen gang van zaken?
Dat zegt ie toch helemaal niet. Wat die agenten bij Floyd deden was belachelijk en verdienen gewoon de juiste straf hiervoor, maar ik kan je ook zat filmpjes laten zien waar agenten niet hard genoeg hadden opgetreden en ze daardoor werden neergeschoten. Het is echt niet makkelijk om een agent te zijn in een land waar iedereen wapens bij zich heeft :') ik zou het never nooit willen worden in ieder geval.
Facts don't care about your feelings
pi_195481049
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 07:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nee kerel, hij verzette zich daarvoor ook de hele tijd.
Ze kregen hem niet eens de politieauto in.
Natuurlijk blijft hij zich verzetten als hij geen adem krijg.
Dat is geen bewuste keuze.. Dat is een reflex van het lichaam
Ademhalen = reflex, verzetten tegen ademtekort =reflex
Dat kan iedereen weten.... en wie dat niet wil weten wil moord goedpraten.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 10:01:48 #275
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195481381
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:41 schreef Bluesdude het volgende:
Natuurlijk blijft hij zich verzetten als hij geen adem krijg.

Ben je nu extra vermoeiend aan het doen?
Ik heb het over de periode daarvoor. :')
Bij zijn aanhouding.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195494325
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Natuurlijk blijft hij zich verzetten als hij geen adem krijg.
Dat is geen bewuste keuze.. Dat is een reflex van het lichaam
Ademhalen = reflex, verzetten tegen ademtekort =reflex
Dat kan iedereen weten.... en wie dat niet wil weten wil moord goedpraten.
Je hebt echt zo'n eenzijdige visie dat het bijna hilarisch is... Uit het toxicologisch rapport bleek dat Floyd drugs had gebruikt en een zwak hart had. Hij had zelfs al klachten van benauwdheid voordat hij op de grond lag, dat is ook op de filmpjes te zien. Ze hadden hem al bijna in de auto waar ze nog een raampje open wilde doen maar hij bleef tegen vechten en zei toen ook al "I can't breathe". Techniek die de agent gebruikte kun je over discussiëren, maar is in die staat gewoon toegestaan alleen heeft hij dit te lang toegepast. Er zijn zat discussiepunten mogelijk in de hele zaak, en de agent verdient zeker een straf, maar het is in de verste verte geen moord.
Facts don't care about your feelings
  Moderator woensdag 7 oktober 2020 @ 23:05:49 #277
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195497188
Leuk allemaal maar dit topic gaat over Nederland en het zou leuk zijn als we daar naar toe kunnen terugkeren. En naar de vraag of Nederland te PC is
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 13:31:57 #278
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195505047
twitter

De grootste partij van het land is zeker niet 'politiek correct'. Het is nog eens onwaar ook dat allochtonen de woningnood veroorzaken.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 8 oktober 2020 @ 13:38:14 #279
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195505178
Deel 2

twitter
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195505201
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:38 schreef Klopkoek het volgende:
Deel 2

[ twitter ]
Dat is nu eenmaal haar portefeuille. Het zou eerder wonderlijk zijn als ze pardoes zich met het hele coronaverhaal gaat bemoeien.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 8 oktober 2020 @ 13:56:14 #281
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195505495
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:40 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is nu eenmaal haar portefeuille. Het zou eerder wonderlijk zijn als ze pardoes zich met het hele coronaverhaal gaat bemoeien.
De portefeuille naar beneden trappen en buitenlander dehumaniseren? Want dat doet die heks in letterlijk elke tweet. Het is altijd "gespuis" dit en dat.

Tenzij je kernfysicus uit Pakistan bent natuurlijk, dan is het prima en mag je zelfs atoomgeheimen meenemen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195505644
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De portefeuille naar beneden trappen en buitenlander dehumaniseren? Want dat doet die heks in letterlijk elke tweet. Het is altijd "gespuis" dit en dat.

Tenzij je kernfysicus uit Pakistan bent natuurlijk, dan is het prima en mag je zelfs atoomgeheimen meenemen.
Dat je het niet eens bent met de inhoud is wat anders dan Miko die wil dat ze het over de pandemie en de instortende economie gaat hebben en denkt dat het één of andere obscure, door de partij gecoördineerde afleidingsmanoeuvre is als ze dat niet doet, maar bij haar portefeuille blijft. Verder zit dat meisje überhaupt niet in de regering, dus ik kan maar weinig met dat soort BNW-tweetjes.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  Moderator donderdag 8 oktober 2020 @ 14:16:51 #283
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195505911
*zucht* Dit gaat dus nog steeds niet over het topic, mensen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 14:30:44 #284
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195506222
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:03 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat je het niet eens bent met de inhoud is wat anders dan Miko die wil dat ze het over de pandemie en de instortende economie gaat hebben en denkt dat het één of andere obscure, door de partij gecoördineerde afleidingsmanoeuvre is als ze dat niet doet, maar bij haar portefeuille blijft. Verder zit dat meisje überhaupt niet in de regering, dus ik kan maar weinig met dat soort BNW-tweetjes.
Ik denk dat het wel afgekaart wordt wie en wanneer wat tweet. Daar zitten zeker wel strategieën achter, inclusief het PVV corvee voor bepaalde lieden.

Maar goed, het antwoord is dat Nederland geen PC land kan zijn gezien de grootste regeringspartij van het laatste decennium.

De Hutu's en Tutsi's kunnen er nog wat van leren.

edit: er wordt ook gewoon afgesproken wie even stil blijft (Dijkhoff voor een jaartje) of welke woordvoerder even weg duikt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Klopkoek op 08-10-2020 14:45:22 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195507347
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
*zucht* Dit gaat dus nog steeds niet over het topic, mensen.
De vraag in de TT is te veel uitnodigend om offtopic te gaan.
Wederom een andere insteek proberen.... met de afgeleide vraag, wat is niet-politiekcorrect zijn
Is dat tegen teruggave van roofkunst zijn ?
Of maar de helft van de roofkunst willen geven aan staten en musea in de herkomstlanden
quote:
Nederland moet al het koloniaal erfgoed teruggeven aan de herkomstlanden, als redelijk zeker kan worden aangetoond dat die landen de stukken onvrijwillig zijn kwijtgeraakt. Dat advies geeft de Raad voor Cultuur vandaag aan minister Van Engelshoven.
https://nos.nl/l/2351370

Niet terugbezorgen wordt al eeuwen gedaan. Dus de vraag in TT kan wat dit betreft met Nee beantwoord worden
pi_195522841
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik ben een van die meerderheid en ik maak mij echt nul zorgen of iemand mij een racist wil noemen of een trap tegen mijn kop wil geven. Ik heb erover nagedacht, het ZP issue, en ik ben van mening veranderd. Zoals dat wel eens gaat als je ergens over nadenkt.
Hier precies hetzelfde, kon ik overigens prima volgen in mijn sociale tijdlijn. Is sociale media toch nog ergens goed voor. Ik stond er nogal hoekig in 6 jaar geleden. Wilde niet als racist weggezet worden. Gaandeweg werd ik wat milder en op een gegeven moment dacht ik: “Hoe kan ik voor een donker persoon bepalen of iets kwetsend is of niet?”. En ik dacht aan vroeger. Toen ik een jaar of 4 was en een buurjongetje van mij tegen mij zei: “Je vader lijkt een beetje op Zwarte Piet”. Kon mijn vader overigens niets schelen, die vond het als Indo wel grappig. Maar wat als mijn vader van Surinaamse afkomst zou zijn en het helemaal niet zo grappig zou vinden?

Rekening houden met andere mensen is niet politiek correct. Empatisch zijn is niet politiek correct. Het zijn normen en waarden. Normen en waarden die overigens prima bij de Nederlandse cultuur horen.
pi_195630558
Ter verduidelijking: ik schreef ditzelfde eerder op Weerwoord. Verplaatst omdat de aparte draad hierover gesloten werd.

De sociaalculturele elites bepalen wat politiek correct en "netjes" is en wat onfatsoenlijk, onbetamelijk en politiek incorrect is. Het hegemonische vertoog wordt, historisch gezien, altijd voorafgegaan door culturele bewegingen die modes bepalen en deze gaan gemiddeld 30 tot 50 jaar vooraf aan het ogenblik dat dit vertoog hegemonisch wordt.

De culturele bewegingen (muziek, literatuur, dichtkunst, beeldende kunsten) die vaderland en heldendom verheerlijkten bepaalden het 30er 70er jaren van de negentiende eeuw, einde van die eeuw bereikten nationalistische idealen hun algemene verbreiding en aanvaarding, en dezen ontlaadden zich in de eerste wereldoorlog.

De culturele bewegingen van de jaren '60 en '70 der twintigste eeuw verheerlijkten het idee van een wereld zonder grenzen, zonder vaderlanden, zonder gezagsdragers en pacifisme: heldendom, gezagsgetrouwheid en nationalisme werden gaandeweg besmette begrippen.

Slechts dan wanneer de idealen hun geloofwaardigheid op grote schaal verliezen, beginnen nieuwe culturele bewegingen de ruimte te krijgen die andere waarden uitdragen.

Hoe zit dat in Nederland: er lijkt veel weerstand tegen de politieke correctheid, maar zijn er ook culturele bewegingen aan het opkomen die niet alleen stelling nemen tegen de politieke correctheid, maar ook een nieuw pakketje waarden uitdragen?

Of is daar de tijd niet rijp voor, en moet eerst een totale onttakeling (een of andere ramp, oorlog, van grote indrukwekkendheid) van het nu hegemonische gedachtengoed plaatsvinden zoals de eerste wereldoorlog een einde maakten aan de idealen van heldendom en patriottisme?
pi_195632348
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 12:03 schreef vanverre het volgende:
De culturele bewegingen van de jaren '60 en '70 der twintigste eeuw verheerlijkten het idee van een wereld zonder grenzen, zonder vaderlanden, zonder gezagsdragers en pacifisme: heldendom, gezagsgetrouwheid en nationalisme werden gaandeweg besmette begrippen.
Onzin...wbt die verheerlijking. Die was er niet alom
pi_195632622
Ik denk dat de populariteit van John Lennon's "Imagine" veelzeggend was. Dat houdt inderdaad niet in dat iedereen die idealen onderschreef. Maar het waren juist de culturele voorhoedes die die ideeën uitdroegen en gaandeweg tot gemeengoed maakten. Er bleven altijd randgroepen die dergelijke ideeën verwierpen.
pi_195632790
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:33 schreef vanverre het volgende:
Ik denk dat de populariteit van John Lennon's "Imagine" veelzeggend was. Dat houdt inderdaad niet in dat iedereen die idealen onderschreef. Maar het waren juist de culturele voorhoedes die die ideeën uitdroegen en gaandeweg tot gemeengoed maakten. Er bleven altijd randgroepen die dergelijke ideeën verwierpen.
Imagine, was een schitterend protestsong tegen geweld van nationalistische, etnische dan wel religieuze oorsprong
Dit soort geweld werd alom erkend als verwerpelijk.
Maar afschaffen van staten en gezag werd niet alom verheerlijkend. Evenmin de afschaffing van nationalisme, religie, etnische haat .
Wel was er een groeiende kritiek en relativering van deze culturele erfenissen

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion, too
Imagine all the people
Living life in peace
You, you may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you will join us
And the world will be as one
Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:30:45 #291
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195801192
twitter

twitter


Wat doet zo iemand bij de VARA? Opgedrongen door de NPO organisatie zeker (door de VVD benoemd). Andermaal bewijs dat Nederland zeker niet PC is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195802509
nav de klacht van Fidan Ekiz
Voor wie het wil weten: ik ben geschokt.
idd... ik was dat niet openlijk. Dus bij deze, beter laat dan nooit, toch ?

Ben ik nu té politiekcorrect of té nietpolitiekcorrect ?

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 23-10-2020 11:13:56 ]
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:24:57 #293
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195802883
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 10:58 schreef Bluesdude het volgende:
nav de klacht van Fidan Ekiz
Voor wie het wil weten: ik ben geschokt.
idd... ik was dat niet openlijk. Dus bij deze, beter laat dan nooit, toch ?

Ben ik nu té politiekcorrect of té nietpolitiekcorrect ?

Het gaat niet zozeer om "geschokt" zijn. De vraag is meer of dit een specifiek Frans probleem is dan wel of het ons ook aangaat. Ik denk het laatste, maar het staat mensen vrij daarover van mening te verschillen.
pi_195803888
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 11:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om "geschokt" zijn. De vraag is meer of dit een specifiek Frans probleem is dan wel of het ons ook aangaat. Ik denk het laatste, maar het staat mensen vrij daarover van mening te verschillen.
Voor Fidan Ekiz gaat het om vertoon van geschoktheid.
Haar vraag was : Waar blijft die openlijke geschokte reactie in Nederland?

Mij lijkt het logisch dat er minder rumoer buiten Frankrijk is over deze horrormoord.
Dat wil niet zeggen dat men in Nederland islamterreur niet ziet als ook een Nederlands probleem.
Internationaal ziet men het als een internationaal probleem

Om op topic te blijven: Wil zij nu meer politieke correctheid of juist meer niet-politiekecorrectheid.
Is het politiekcorrect om niet geschoktheid en verontwaardiging over deze laatste onthoofding te tonen ?

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 23-10-2020 12:28:58 ]
pi_195803925
twitter


Lol
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:45:21 #296
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195804307
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Voor Fidan Ekiz gaat het om vertoon van geschoktheid.
Haar vraag was : Waar blijft die openlijke geschokte reactie in Nederland?

O ja, dat is ook zo. Mijn interpretatie is dan dat het om een spontane reactie zou gaan als aanwijzing dat het ons wel degelijk bezighoudt, maar inderdaad, tegen de achtergrond van haar exacte woorden begrijp ik je opmerking beter. Dat ze dat letterlijk zo had gezegd was me even ontschoten.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:49:49 #297
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195804374
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:21 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]

Lol
quote:
Een ander deel had zich van tevoren afgemeld omdat ze óf geen fiducie hadden in een digitale bijeenkomst óf überhaupt geen heil zagen in het participatieproces.
Dit begrijp ik nooit zo goed. Als je tegen bepaalde zaken bent kun je toch juist deelnemen om je stem te laten horen? Voor mijn part ga je dan inderdaad traineren en dwarsliggen als het enige alternatief is dat je wordt gepasseerd. Dan vinden ze je maar een zeur. Inspraak is inspraak.
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:50:31 #298
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195804388
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 11:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om "geschokt" zijn. De vraag is meer of dit een specifiek Frans probleem is dan wel of het ons ook aangaat. Ik denk het laatste, maar het staat mensen vrij daarover van mening te verschillen.
In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat ik het schokkend vind wat er gebeurt is maar dat ik geen reden zie om daar verder veel mee te gaan doen.

Ik ben ook geschokt over het dodental in het conflict tussen Armenie en Azerbeidjan, doe ik verder ook niet zo veel mee.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:52:58 #299
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195804434
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat ik het schokkend vind wat er gebeurt is maar dat ik geen reden zie om daar verder veel mee te gaan doen.

Ik ben ook geschokt over het dodental in het conflict tussen Armenie en Azerbeidjan, doe ik verder ook niet zo veel mee.
Daarmee ga je niet in op de vraag of dit een probleem is dat breder speelt dan alleen in Frankrijk. Armenië-Azerbeidzjan is een lokaal conflict dat geen verband heeft met eventueel in ons land bestaande maatschappelijke kwesties.
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:56:58 #300
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195804510
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:52 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Daarmee ga je niet in op de vraag of dit een probleem is dat breder speelt dan alleen in Frankrijk. Armenië-Azerbeidzjan is een lokaal conflict dat geen verband heeft met eventueel in ons land bestaande maatschappelijke kwesties.
Dat vind ik heel slecht te bepalen, niet alle achtergronden zijn bekend van de dader, hier hebben we een NCTV wat waarschuwt voor terrorisme uit drie grote bronnen momenteel, salafisme, rechts-extremisme en de conspiracy hoek.

Het lijkt mij dus duidelijk waar de dreiging vandaan komt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:05:40 #301
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195804657
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat vind ik heel slecht te bepalen, niet alle achtergronden zijn bekend van de dader
Als dit een unicum zou zijn, zou ik misschien ook zo'n houding aannemen, maar nu vind ik dat wel erg vrijblijvend. Het "beledigen" van de islam heeft inmiddels al meerdere keren tot bloedige moordpartijen geleid. En zeker als je alle verijdelde pogingen daartoe meerekent kun je toch spreken van een duidelijk patroon, lijkt me.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')