abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8016329
Ik moest vandaag les geven. Een internet/e-mail cursus. Ik was echt harstikke zenuwachtig. Ik had samen met de docent afgesproken dat we ieder een uur doen. Na de pauze was het mijn beurt....

"Een zoekmachine is..................."

En toen kwam er niks meer...

Ik ging naar de docent toe en vertelde haar dat ik dus niks meer uit me strot kreeg. "Dat is normaal" , zei ze. En de leerlingen maar roepen:

"We bijten niet hoor"

AAAARRGGGHHHH

Spreekbeurten kon ik vroeger ook niet. Ik voel me best rot nu , heb mezelf zo voor lul gezet. Bah , stomme ik

pi_8016362
Tsja is kut. Nix aan te doen en kut voor je zelfvertrouwen.

Succes..

maandag 20 januari 2003 @ 22:57:33 #3
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_8016415
klote voor je. eens gaat het je lukken
852002IWASTHERE
  maandag 20 januari 2003 @ 22:58:32 #4
30926 funnyfox
De mortuis nil nisi bene
pi_8016450
Ga eens een dag met mij mee, dan leer je heel snel om te spreken in het openbaar ....
een vooroordeel is ook een oordeel, geen mening is ook een mening...
pi_8016455
You can do it!

Wat doe ik bij presentaties.. hmm.. Gewoon praten tegen de muur achter het publiek en vergeten voor wie je praat.

Succes!

pi_8016487
Het kan inderdaad soms lastig zijn.
Het enige dat ik je kan vertellen is dat het went.
pi_8016530
Heel belangrijk:

een week geen alcohol, goed eten, veel vitaminen en aan het begin van je verhaal vertellen dat je verschrikkelijk zenuwachtig bent.

pi_8016599
quote:
Op maandag 20 januari 2003 22:58 schreef funnyfox het volgende:
Ga eens een dag met mij mee, dan leer je heel snel om te spreken in het openbaar ....
Wat doe je dan voor werk?
pi_8016616
Ik heb er persoonlijk nooit last van gehad. En het gaat ook niet zozeer om de inhoud van de spreekbeurt. Je moet gewoon proberen een eind weg te lullen, werkt bij mij ook. Ik weet niet eens waar ik over lul en het klopt voor geen meter, maar daar gaat het niet om.

Als je voortaan weer zoiets hebt probeer dan niet zenuwwachtig te zijn, en ga er met een gevoel van"boeieuhh" heen. Probeer gewoon relaxed te zijn. neem gewoon efffe een biertje van te voren

Voortaan suc6 met je komende presentaties

Edit: oh sorry tekst verkeerd begrepen , naja Probeer gewoon meteen een goeie indruk op die leerlingen te maken, en laat je niet kennen. En ga wat relaxed met ze om en probeer wat grappen te maken en accepteer hun grappen, dan gaat het je allemaal een stuk gemakkelijker af

pi_8017171
quote:
Op maandag 20 januari 2003 22:54 schreef Mogiin het volgende:
Ik moest vandaag les geven. Een internet/e-mail cursus. Ik was echt harstikke zenuwachtig. Ik had samen met de docent afgesproken dat we ieder een uur doen. Na de pauze was het mijn beurt....

"Een zoekmachine is..................."

En toen kwam er niks meer...

Ik ging naar de docent toe en vertelde haar dat ik dus niks meer uit me strot kreeg. "Dat is normaal" , zei ze. En de leerlingen maar roepen:

"We bijten niet hoor"

AAAARRGGGHHHH

Spreekbeurten kon ik vroeger ook niet. Ik voel me best rot nu , heb mezelf zo voor lul gezet. Bah , stomme ik

Hoe heb je je voorbereidt? Wellicht zou het helpen als je je hele verhaal -net zoals je het wil vertellen- eens gewoon zou opschrijven. Het is lastig als je moet gaan zoeken naar woorden.
pi_8017304
Ik heb het hoofdstuk wat we vandaag gingen doen heel goed doorgelezen. Veel dingen wist ik al. Computerkennis heb ik wel , maar als er 10 mensen naar je kijken wordt ik erg zenuwachtig. 4 á 5 zijn geen probleem , maar 10

Ik heb wel eens eerder les gegeven dat ging wel goed , omdat het een kleine groep was.

pi_8017431
Ik moest een keer iets voorlezen in de klas wat ik voor Nederlands geschreven had. Een grappig verhaal. Maar ik moest er zelf zo om lachen (voordat ik het ook met de klas kon delen) dat ik gewoon moest huilen van het lachen en ik kreeg geen normaal woord meer uit m'n strot. Iedereen echt denken van 'wat heeft die gast'. Uiteindelijk heb ik het verhaal nooit aan de rest van de klas verteld.

Erg he?

All good things must come to an end...
  maandag 20 januari 2003 @ 23:38:47 #13
9772 Wozzy
fun 4 life
pi_8017543
De volgende les gaat een stuk beter!
De eerste les die ik moest geven was computergebruik voor beginners voor senioren en meteen daarna Internet & e-mail voor reguliere cursisten. Ik klapte gelukkig niet dicht, want ik had niemand om op terug te vallen die eerste lessen.

Je moet je kracht halen uit het feit dat jij veel meer weet dan je cursisten. Het maakt niet uit of je iets verkeerds vertelt, dat merken ze meestal toch niet. En dan herstel je fout later of in de volgende les wel weer.

pi_8020795
Wat vaak ook helpt, tenminste bij mij dan is NIET te veel dingen uit mn hoofd gaan leren en ook niet zitten piekeren van: o jee nu moet ik dit zeggen en direct dat..ohhhh neej en wat komt er nu?

Dat werk alleen maar tegenstrijdig. Als ik een spreekbeurt of een presentatie heb maak ik een korte samenvatting met kernwoorden over het onderwerp waar het over gaat.
Die woorden lees ik een paar keer door en probeer er dan uiteindelijk zelf een verhaaltje van te maken (wel kloppend met de informatie die moet worden overgebracht natuurlijk.)
Als dat me aardig lukt probeer ik dit een aantal keer en dan ga je zien dat dat verhaaltje steeds makkelijker word om te vertellen, ook al leer je het niet uit je hoofd. Gewoon door middel van een paar woorden waar jij je verhaal bij gaat vertellen.

Maak je dan net voor je presentatie niet te druk en het idee te hebben, Ik ben er klaar voor en het gaat goed komen.
Als je dan voor de klas staat, haal een keer diep adem en denk aan het moment dat je gewoon zo dat verhaaltje dankzij die kernwoorden kon vertellen en je zult zien dat het je een stuk beter af gaat.

Als je echt alles uit je hoofd gaat leren dan raak je de kluts kwijt door de zenuwen die je op dat moment hebt en weet je ook niet meer WAT je nou precies aan het vertellen bent, WELKE volgorde en raak je zelf de draad van het verhaal kwijt.
Ik hoop dat je er succes mee hebt..ik doe en heb het ook altijd op deze manier gedaan en bij mij is het tot nu toe altijd goed gekomen, ookal sta ik vaak nog met gierende zenuwen voor de klas. SUCCES!!

pi_8020887
quote:
Op maandag 20 januari 2003 23:03 schreef Mogiin het volgende:

[Funnyfox: Ga eens een dag met mij mee, dan leer je heel snel te spreken in het openbaar...]

Mogiin: Wat doe je dan voor werk?

Emile Ratelband?

Serieus: goed voorbereiden, net boven de hoofden de klas in kijken, bedenken dat iedereen in het begin zenuwachtig is voor zoiets en dat dan ook vaak iets fout gaat (zie de opmerking van je collega). Wees je er ook van bewust dat de normale luisterhouding van mensen eruit ziet alsof ze het saai vinden (let zelf maar eens op als je in de klas zit). Als je echt enorm opziet tegen de eerstvolgende keer voor de klas staan: slik iets valdispert-achtigs. Met name de eerstvolgende keren voor de klas zullen belangrijk zijn; als die redelijk oké gaan heb je weer voldoende zelfvertrouwen opgebouwd voor de rest.

PS. er zijn al eerdere topics geweest over het houden van een presentatie; misschien dat je daar ook iets aan hebt?

pi_8021398
quote:
Op maandag 20 januari 2003 23:34 schreef Praag het volgende:
Ik moest een keer iets voorlezen in de klas wat ik voor Nederlands geschreven had. Een grappig verhaal. Maar ik moest er zelf zo om lachen (voordat ik het ook met de klas kon delen) dat ik gewoon moest huilen van het lachen en ik kreeg geen normaal woord meer uit m'n strot. Iedereen echt denken van 'wat heeft die gast'. Uiteindelijk heb ik het verhaal nooit aan de rest van de klas verteld.

Erg he?

Kan erger.. Me basisschool was Rudolf Steiner school, moet je op een dag voor de klas in je uppie zingen Zakte door de grond! Normaliter kan ik al nix van dit soort stuff maar dit was echt vreselijk pijnlijk. Maar later is et nog wel gelukt..:+
Epiphone SG Deluxe | Roland Cube 30 | EHX Small Stone | EHX Big Muff
Coming up: EHX Metal Muff
Mijn gitaar!
pi_8021795
quote:
Op maandag 20 januari 2003 23:28 schreef Mogiin het volgende:
Ik heb het hoofdstuk wat we vandaag gingen doen heel goed doorgelezen. Veel dingen wist ik al. Computerkennis heb ik wel , maar als er 10 mensen naar je kijken wordt ik erg zenuwachtig. 4 á 5 zijn geen probleem , maar 10

Ik heb wel eens eerder les gegeven dat ging wel goed , omdat het een kleine groep was.

Je geeft zelf al aan dat het dus puur tussen je oren zit. Het is niet gelijk de netste en beste manier, maar probeer je tot 1 persoon te richten. Vaak kun je je dan rustiger laten worden en het als een normale uitleg zien. Ik denk dat je het best kan, je moet alleen die onterechte vrees weghalen. Je hebt genoeg ervaring, genoeg voorbereid.
pi_8025944
begin da altijd eens me wat vragen aan een publiek. Als er niemand reageert vraag je de vraag nog eens aan een persoon./ Bijvoorbeeld: Weet jij wat een zoekmachine is? Wat verwacht je van een zoekmachine. Zodra degene antwoord kun je daarop verder. Zo verklein je de groep waarmee je praat. Als je een vraag stelt aan 1 persoon zeg je daarop iets terug. Dan is het net alsof je met zijn tweeen praat ipv met zijn 11en
pi_8026187
Ik doe het liever niet al heb ik ooit wel eens voor een zaal van 90 man gestaan en een verhaal van een uur opgehangen. Maar naar mijn idee leek het nergens op. Als je het graag wilt, gaat waarschijnlijk ook hier de regel op: Oefening baart kunst.

Succes.

fokschaap
pi_8026662
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 14:01 schreef Viola_Holt het volgende:
Als je het graag wilt, gaat waarschijnlijk ook hier de regel op: Oefening baart kunst.
Precies, het moet routine worden. Alles is de eerste keer eng. Dat verdwijnt vanzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')