abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:38:39 #126
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195380020
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 08:08 schreef OscarMopperkont het volgende:
Plus nog de onzekerheid of de 1e kamer het in december nog akkoord geeft.
Daar hoeft TS zich dan geen zorgen om te maken, dat is het risico van de koper.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195380242
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:01 schreef halfway het volgende:
De helft van de overdrachtsbelasting in contanten en anders zoeken ze het maar uit.
Dit. Je bent geen liefdadigheidsinstelling.

Bovendien, neem ik aan, dat alles al rond was en dat men nu achteraf denkt goedkoper uit te kunnen zijn.

Prima hoor, maar ze zijn akkoord gegaan met eerdere afspraken en daar mag en kan je ze gewoon aan houden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195380588
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 08:56 schreef vosss het volgende:

[..]

Dit. Je bent geen liefdadigheidsinstelling.

Bovendien, neem ik aan, dat alles al rond was en dat men nu achteraf denkt goedkoper uit te kunnen zijn.

Prima hoor, maar ze zijn akkoord gegaan met eerdere afspraken en daar mag en kan je ze gewoon aan houden.
Tuurlijk, het was waarschijnlijk toch gewoon een vraag van de kopende partij?
Zo spannend is het niet. Je kan er een win - win mee creëren. Misschien als je een relatie met ze hebt gun je het ze. Maar als ze het niet willen, dan is het toch ook prima? Dan doe je het niet.

Het is meer het probleem dat het nog niet zeker is :P
Love is in the air!
pi_195380622
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef Landgeld het volgende:
Tuurlijk, het was waarschijnlijk toch gewoon een vraag van de kopende partij?
Zeker.

Zelf onlangs een huis gekocht en daarvan gaven de verkopers 2 weken voor de overdracht aan dat we best de sleutel al mochten hebben, want zij waren er toch al uit.

Daar hebben we ook netjes voor bedankt. Als er dan net in die 2 weken iets gebeurd is het ja maar de kopers hadden de sleutel al en toen wij er nog woonde was alles in orde.

Doei. Daar doe ik niet aan mee :) :W
Dus gewoon netjes de overdracht afgewacht :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195380950
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:19 schreef vosss het volgende:

[..]

Zeker.

Zelf onlangs een huis gekocht en daarvan gaven de verkopers 2 weken voor de overdracht aan dat we best de sleutel al mochten hebben, want zij waren er toch al uit.

Daar hebben we ook netjes voor bedankt. Als er dan net in die 2 weken iets gebeurd is het ja maar de kopers hadden de sleutel al en toen wij er nog woonde was alles in orde.

Doei. Daar doe ik niet aan mee :) :W
Dus gewoon netjes de overdracht afgewacht :)
Precies - snap ik ook. Alleen hier is het puur gesprek bij de notaris verzetten. In die zin gaan ze er niet al wonen ;)
Love is in the air!
pi_195381025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 08:38 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Daar hoeft TS zich dan geen zorgen om te maken, dat is het risico van de koper.
Nou, daar moet TS wel rekening mee houden, want zij moet door allemaal hoepels springen voor iets wat nog niet zeker is.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_195382378
Ik zou het niet doen. Afspraak is afspraak.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:46:37 #133
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_195387985
Gaat niet gebeuren natuurlijk maar wat doet de koper als alle huizen de helft in waarde dalen?😄
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:04:48 #134
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195388383
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 15:46 schreef Pensioengenieter het volgende:
Gaat niet gebeuren natuurlijk maar wat doet de koper als alle huizen de helft in waarde dalen?😄
wat heeft dat er mee te maken?

De koper moet gewoon het bedrag in de koopakte overmaken. Of de huizen nu duurder of goedkoper worden, betalen zal ie
  Redactie Frontpage vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:01:35 #135
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195392618
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:40 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Nou, daar moet TS wel rekening mee houden, want zij moet door allemaal hoepels springen voor iets wat nog niet zeker is.
Mee eens, ik wil alleen aangeven dat dit het risico van de koper is. Ik zou daarom ook de centen direct willen zien, zodat de koper zijn keutel in januari niet kan intrekken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195401324
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:11 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik snap het.

Toch groots aangekondigd op Prinsjesdag ;) Alsof het al rond is. En veel mensen verwachten ook dat het er wel door komt. Eerste kamer neemt wel vaker het advies van de Rvs niet over.

Zelf zou ik de gok wel nemen eigenlijk.
Zodat het lijkt alsof ze wat aan de woningmarkt doen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_195440934
Hoe zeker is het dat de eerste kamer half december pas de beslissing neemt? Is dat ergens terug te lezen?

We gaan ons huis verkopen begin januari 2021. Onze kopers hebben twee weken uitstel gevraagd en van ons gekregen met als afspraak (en deadline) dat er een bedrag van hun voordeel thuis bij ons afgerekend wordt.

Daarnaast willen wij mogelijk de koop van ons nieuwe huis ook uitstellen tot 4 januari 2021 en we zijn al overeen gekomen met een bedrag voor de verkopers.

Ik verwacht alleen niet dat wij dat voordeel gaan krijgen. Mijn vriendin en ik kopen een huis van rond de 500.000 euro en het is natuurlijk absurd dat wij voordeel kunnen krijgen uit deze regeling. Maar wil geen risico's lopen en daarom twijfel ik eigenlijk wel of we dit moeten uitstellen met als risico dat ze het half december alsnog afblazen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pro_Shifty op 05-10-2020 11:18:04 (.) ]
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_195441174
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:13 schreef Pro_Shifty het volgende:
Hoe zeker is het dat de eerste kamer half december pas de beslissing neemt? Is dat ergens terug te lezen?

We gaan ons huis verkopen begin januari 2021. Onze kopers hebben twee weken uitstel gevraagd en van ons gekregen met als afspraak (en deadline) dat er een bedrag van hun voordeel thuis bij ons afgerekend wordt.

Daarnaast willen wij mogelijk de koop van ons nieuwe huis ook uitstellen tot 4 januari 2021 en we zijn al overeen gekomen met een bedrag voor de verkopers.

Ik verwacht alleen niet dat wij dat voordeel gaan krijgen. Mijn vriendin en ik kopen een huis van rond de 500.000 euro en het is natuurlijk absurd dat wij voordeel kunnen krijgen uit deze regeling. Maar wil geen risico's lopen en daarom twijfel ik eigenlijk wel of we dit moeten uitstellen met als risico dat ze het half december alsnog afblazen.
Jullie krijgen zelf sowieso geen voordeel, aangezien de regeling alleen voor starters geldt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2020 11:30:55 ]
pi_195441219
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:26 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Jullie krijgen zelf sowieso geen voordeel, aangezien de regeling alleen voor starters geldt.
Nee, dat is veranderd. Je moet alleen niet eerder de startersvrijstelling hebben gekregen. Dat is nu het criterium. En natuurlijk jonger dan 35 jaar zijn.
  maandag 5 oktober 2020 @ 11:51:17 #140
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195441578
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:28 schreef skrn het volgende:

[..]

Nee, dat is veranderd. Je moet alleen niet eerder de startersvrijstelling hebben gekregen. Dat is nu het criterium. En natuurlijk jonger dan 35 jaar zijn.
deze hele regeling is één groot fiasco :') :X
pi_195442392
Wij zijn "doorstromers" en die vallen ook onder deze regeling. Wat ik persoonlijk echt ontzettend overdreven vind. Maar goed.... als ik er duizenden euro's aan kan verdienen ga ik dat niet laten natuurlijk.

Kan mij alleen niet voorstellen dat ze dat voorstel zo laten. Dat zou echt bijzonder zijn.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_195442513
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 12:31 schreef Pro_Shifty het volgende:
Wij zijn "doorstromers" en die vallen ook onder deze regeling. Wat ik persoonlijk echt ontzettend overdreven vind. Maar goed.... als ik er duizenden euro's aan kan verdienen ga ik dat niet laten natuurlijk.

Kan mij alleen niet voorstellen dat ze dat voorstel zo laten. Dat zou echt bijzonder zijn.
Het voorstel is juist simpeler gemaakt omdat het heel moeilijk aantoonbaar en bewijsbaar is wanneer je een starter bent of doorstromer. Ben je een starter als je gaat inwonen en trouwen met iemand die al een koophuis heeft, bijvoorbeeld? En later gaat scheiden? Nooit een huis gekocht maar wel getrouwd geweest met een huiseigenaar?

Het is daarom veel makkelijker aan te tonen wanneer je eerder op (eigen) naam gebruik hebt gemaakt van die vrijstelling.
pi_195442999
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 12:38 schreef skrn het volgende:

[..]

Het voorstel is juist simpeler gemaakt omdat het heel moeilijk aantoonbaar en bewijsbaar is wanneer je een starter bent of doorstromer. Ben je een starter als je gaat inwonen en trouwen met iemand die al een koophuis heeft, bijvoorbeeld? En later gaat scheiden? Nooit een huis gekocht maar wel getrouwd geweest met een huiseigenaar?

Het is daarom veel makkelijker aan te tonen wanneer je eerder op (eigen) naam gebruik hebt gemaakt van die vrijstelling.
Ja, dat snap ik. Vind het wel bijzonder dat als ik een woning van 500.000 euro koop en nog mee kan doen met een regeling die ervoor zou moeten zorgen dat "starters" en "doorstromers" makkelijker een woning kunnen kopen of in ieder geval daar voordeel aan kunnen hebben.

Dit is voor ons beide ons tweede huis en financieel is er geen vuiltje aan de lucht. Kan ik niet zeggen van mijn vrienden die zelfstandig een woning moeten kopen. Zij hebben serieus een probleem om een woning te kopen. Die zouden nog wel geholpen zijn hiermee.

Maar goed, ben blij dat ik het voordeel kan hebben. Maar ben sceptisch of dat doorgaat en laat mijn beslissing toch wel afhangen van de datum waarop de eerste kamer definitief een beslissing gaat nemen.

Vandaar ook dat ik benieuwd ben waar ik eventueel terug kan lezen dat dit halfweg december zou gaan gebeuren.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
  maandag 5 oktober 2020 @ 14:21:33 #144
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195444263
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 13:03 schreef Pro_Shifty het volgende:

[..]

Vandaar ook dat ik benieuwd ben waar ik eventueel terug kan lezen dat dit halfweg december zou gaan gebeuren.
Hier bijvoorbeeld: https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20201208

De planning van beide Kamers tussen Prinsjesdag en 1 januari is vrij strak en volgt altijd hetzelfde patroon.

Het Belastingplan (waar deze wetswijziging onder valt) ligt nu nog bij de Tweede Kamer. Normaal gesproken stemt de Tweede Kamer half november over het Belastingplan.

De plenaire behandeling in de Eerste Kamer is dus al gepland op 7 & 8 december. De stemming is altijd een week later, dus de 15e.
pi_195444372
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 14:21 schreef freako het volgende:

[..]

Hier bijvoorbeeld: https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20201208

De planning van beide Kamers tussen Prinsjesdag en 1 januari is vrij strak en volgt altijd hetzelfde patroon.

Het Belastingplan (waar deze wetswijziging onder valt) ligt nu nog bij de Tweede Kamer. Normaal gesproken stemt de Tweede Kamer half november over het Belastingplan.

De plenaire behandeling in de Eerste Kamer is dus al gepland op 7 & 8 december. De stemming is altijd een week later, dus de 15e.
Ah top.

Bedankt!
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
  maandag 5 oktober 2020 @ 14:42:53 #146
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195444616
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 14:27 schreef Pro_Shifty het volgende:

[..]

Ah top.

Bedankt!
Hier nog een linkje naar de wetsvoorstellen: https://www.eerstekamer.n(...)tsvoorstellen_pakket

En voor de status bij de Tweede Kamer:
https://www.tweedekamer.n(...)Z16408&dossier=35576

Omdat het wetsvoorstel nog niet door de Tweede Kamer is aangenomen, ontbreken die links op dit moment nog op de Agenda-pagina van de Eerste Kamer hierboven.
pi_195444927
Zo meteen heb je mensen die uitgesteld hebben vanwege deze regeling, die de verkopende partij een paar duizend hebben beloofd voor het uitstellen (e.g. 50/50 de besparing verdeeld) en dan gaat het niet door _O- dan gaan er behoorlijk wat discussies en balende mensen komen.

Als het wel doorgaat is het een leuke meevaller voor deze mensen, maar ik twijfel erg aan het nut van deze regeling (de prijzen zullen er misschien ook weer door stijgen) en er zitten ook de nodige haken en ogen aan zoals eerder hier al gezegd. Die 2% overdrachtsbelasting is verder ook helemaal niet het probleem waar de huizenmarkt (en/of de starter) mee te maken heeft.

Maar in TS zijn geval zou ik alleen uitstel overwegen als de koper goed genoeg compenseert: de extra (dubbele) lasten, de risico's volledig compenseren, plus nog iets voor het ongemak. Op een huis van ¤300k besparen ze ¤6000, dan vind ik ¤3000 tot ¤4000 toch wel redelijk (en goed op papier zetten, dat het ook geldig is als de regeling toch niet doorgaat), dan hebben beide partijen er profijt van... maar gezien de mogelijke risico's kan ik me voorstellen dat TS gewoon wil dat de verkoop op de overeengekomen datum plaatsvindt.

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 05-10-2020 15:08:29 ]
  maandag 5 oktober 2020 @ 15:04:24 #148
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_195444962
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 15:56 schreef Aventura het volgende:

[..]

Dit zijn eigenlijk vrij accuraat onze kosten ja. Plus nog ¤200 overbrugginskrediet. Koper bespaart ongeveer ¤7500 en daar gaat bovengenoemd bedrag dan al af. En stel (maar ik weet dat niet) dat zij huren, dan moeten zij minimaal 2 maanden extra huur betalen die ongetwijfeld hoger is dan de hypotheekrente. En misschien is de rente wel gestegen, of de acceptatiecriteria van hun geldverstrekker zijn gewijzigd waardoor ze zelfs met hogere maandlasten eindigen of zelfs helemaal geen financiering meer kunnen krijgen (dit laatste bedenk ik me nu pas). Ik hoor nu ook al van vrienden dat zij zelfs met een vaste aanstelling toch een inkomensprognose mbt Corona moeten geven. Dat was in april (toen zij hun offerte kregen) echt nog niet zo.
In het overzicht mist nog de waterschapsbelasting.

Ook de inkomstenbelasting neemt 1 januari als peildatum voor vermogen. Gezien de ongeveer ¤7500 de 2% overdrachtsbelasting is, is de woningwaarde rond de ¤400.000. Dan zit je toch aan zo'n ¤4000 aan extra inkomstenbelasting.

Zit je toch met jouw extra kosten erg dicht bij de 'besparing' van de kopers.
pi_195445471
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:04 schreef Spaceman_Spiff het volgende:

[..]

In het overzicht mist nog de waterschapsbelasting.

Ook de inkomstenbelasting neemt 1 januari als peildatum voor vermogen. Gezien de ongeveer ¤7500 de 2% overdrachtsbelasting is, is de woningwaarde rond de ¤400.000. Dan zit je toch aan zo'n ¤4000 aan extra inkomstenbelasting.

Zit je toch met jouw extra kosten erg dicht bij de 'besparing' van de kopers.
De eigen woning valt niet in box 3 maar in box 1... Je verhaal gaat niet op.

Als het nu een 2e woning was, lag het anders.
  maandag 5 oktober 2020 @ 18:58:52 #150
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_195450183
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:01 schreef MrBadGuy het volgende:
Zo meteen heb je mensen die uitgesteld hebben vanwege deze regeling, die de verkopende partij een paar duizend hebben beloofd voor het uitstellen (e.g. 50/50 de besparing verdeeld) en dan gaat het niet door _O- dan gaan er behoorlijk wat discussies en balende mensen komen.

Als het wel doorgaat is het een leuke meevaller voor deze mensen, maar ik twijfel erg aan het nut van deze regeling (de prijzen zullen er misschien ook weer door stijgen) en er zitten ook de nodige haken en ogen aan zoals eerder hier al gezegd. Die 2% overdrachtsbelasting is verder ook helemaal niet het probleem waar de huizenmarkt (en/of de starter) mee te maken heeft.

Maar in TS zijn geval zou ik alleen uitstel overwegen als de koper goed genoeg compenseert: de extra (dubbele) lasten, de risico's volledig compenseren, plus nog iets voor het ongemak. Op een huis van ¤300k besparen ze ¤6000, dan vind ik ¤3000 tot ¤4000 toch wel redelijk (en goed op papier zetten, dat het ook geldig is als de regeling toch niet doorgaat), dan hebben beide partijen er profijt van... maar gezien de mogelijke risico's kan ik me voorstellen dat TS gewoon wil dat de verkoop op de overeengekomen datum plaatsvindt.
Wij hebben gesteld dat de onkosten, 1800 euro per maand, vooruit betaald wordt en dat ze het mogen verlengen tot een datum voor maart. Inmiddels is er een nieuwe datum vastgesteld begin januari en hebben wij, na ontvangst van 4000 euro, de datum bevestigd bij de makelaar en de notaris.

Het is en blijft een gok voor de kopers, niet voor ons.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')