abonnement Unibet Coolblue
pi_195330224
Er zijn hier al eerder topics over geweest maar ik wil dit toch nog eens onder de aandacht brengen en vragen hoe jullie hier over denken. En wellicht heeft men wel iemand met deze ervaring in de familie of kennissenkring.

'In 2001 publiceerde cardioloog Pim van Lommel in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet over zijn onderzoek naar bijna-dood ervaringen (BDE) bij 344 Nederlandse patiënten. Zij hadden een hartstilstand in het ziekenhuis gehad. Van hen bleken er 62 een BDE te hebben meegemaakt. Van Lommels artikel was wereldnieuws.
Sindsdien kunnen we niet meer om het verschijnsel ‘bijna-dood ervaring’ heen. Het is een authentieke ervaring, niet te herleiden tot fantasie, psychose of zuurstoftekort; een BDE verandert mensen blijvend.
In Eindeloos bewustzijn legt van Lommel stap voor stap uit hoe mensen die klinisch dood zijn toch zo’n indringende ervaring kunnen hebben. Hij doorspekt zijn betoog met verhalen van mensen die een BDE hebben meegemaakt. Met de meesten van hen heeft Van Lommel persoonlijk contact gehad.
Volgens Van Lommel is de heersende, materialistische visie van artsen, filosofen en psychologen op de relatie tussen hersenen en bewustzijn te beperkt is om het verschijnsel te kunnen duiden. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.
Pim van Lommel (1943) was van 1977 tot 2003 als cardioloog verbonden aan het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. Sindsdien houdt hij over de hele wereld lezingen over BDE en de relatie tussen bewustzijn en hersenfunctie.'

https://nl.wikipedia.org/(...)waren%20wereldnieuws.
pi_195330378
:')
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  dinsdag 29 september 2020 @ 19:26:27 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195330452
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 19:20 schreef Mikeytt het volgende:
:')
Jouw materialistische visie is te beperkt!!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195330578
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 19:20 schreef Mikeytt het volgende:
:')
Als het onderwerp je niet boeit hoef je er ook niet met zo'n smiley op te reageren. Dank.
pi_195330778
Ja maar zo raar is het toch niet?

quote:
Van klinisch dood spreekt men als iemand geen waarneembare tekenen van leven (meer) vertoont: met name geen hartslag, geen ademhaling, en geen bewustzijn. Iemand zonder hartslag verliest binnen enkele seconden het bewustzijn, en zal binnen 4 tot 6 minuten onomkeerbare schade oplopen aan de hersenen.
Met andere woorden binnen enkele woorden kan je al klinisch dood verklaard zijn terwijl als je nog wel binnen 4 minuten reanimeert wordt je nog best na kan denken en weer levend bent. In die 4 minuten slaan je hersenen op tilt door zuurstofgebrek en krijg je de tunnel te zien etc.

De conclusie die hij er echter aan verbindt is dan wel weer raar, niet echt een direct gevolg om het maar op zijn zachtst te zeggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2020 19:46:13 ]
pi_195332478
Ik ken niemand, bij mij weten, die zoiets heeft meegemaakt. Het is wel een interessante gedachte. Natuurlijk niet de eerste keer dat we hierover horen, maar wat het nu precies is & of het nu wel of niet bestaat, da's niet helemaal duidelijk. Wat ik meen is dat de mensen die een dergelijke ervaring hebben meegemaakt, absoluut niet twijfelen aan wat het was. Het verklaren blijft alleen moeilijk, wat weer niet zo vreemd is. Zou er best meer over willen weten :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 29 september 2020 @ 21:43:07 #7
74056 crew  ToT
pi_195333036
:W Ervaringsdeskundige hier.
Ben gestikt na een operatie (te veel narcose en morfine).

Ik zweefde door een organische tunnel met licht aan het eind. Het voelde echt heerlijk zacht en warm, een enorm gelukszalig gevoel en ik was PISSIG! _O- Het was zo iets moois en ik wist gewoon dat ik het weer zou vergeten, of dat ik het als een droom af zou doen. Het licht aan het eind was overigens niets bijzonders; gewoon kil wit licht. Haast een plat oppervlak dat er ff bij gefantaseerd was.
Eenmaal bij kennis kwam die herinnering ook niet direct terug, dat kwam geleidelijk aan.
Was echt een heerlijk gevoel, het voelde ook zeer spiritueel aan (alsof er echt iets na de dood was), maar of dat ook echt zo was?
Ik denk dat het klopt wat veel wetenschappers zeggen; je hersenen pikken wat op en maken er wat moois van.
  dinsdag 29 september 2020 @ 21:46:55 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195333107
quote:
80s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:43 schreef ToT het volgende:
:W Ervaringsdeskundige hier.
Ben gestikt na een operatie (te veel narcose en morfine).

Ik zweefde door een organische tunnel met licht aan het eind. Het voelde echt heerlijk zacht en warm, een enorm gelukszalig gevoel en ik was PISSIG! _O- Het was zo iets moois en ik wist gewoon dat ik het weer zou vergeten, of dat ik het als een droom af zou doen. Het licht aan het eind was overigens niets bijzonders; gewoon kil wit licht. Haast een plat oppervlak dat er ff bij gefantaseerd was.
Eenmaal bij kennis kwam die herinnering ook niet direct terug, dat kwam geleidelijk aan.
Was echt een heerlijk gevoel, het voelde ook zeer spiritueel aan (alsof er echt iets na de dood was), maar of dat ook echt zo was?
Ik denk dat het klopt wat veel wetenschappers zeggen; je hersenen pikken wat op en maken er wat moois van.
Dit moet je ook niet aan wetenschappers voorleggen. Daar is het veels te mooi voor! Wat bijzonder dat je dit meegemaakt hebt!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 29 september 2020 @ 21:51:23 #9
74056 crew  ToT
pi_195333174
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit moet je ook niet aan wetenschappers voorleggen. Daar is het veels te mooi voor! Wat bijzonder dat je dit meegemaakt hebt!
Ben zowel spiritueel als wetenschappelijk ingesteld, maar ik neig toch wat meer naar de wetenschap.
Als iets aantoonbar bewezen of ontkracht kan worden, kan ik wel proberen op spiritueel gebied er een tegenovergestelde mening over te hebben, maar dat hou ik zelden lang vol.
Behalve wat Reiki betreft en een paar andere zaken; daarmee heb ik dingen meegemaakt die gewoon niet zo makkelijk te verklaren zijn.

Wat dit betreft; het was inderdaad een zeer bijzondere ervaring, maar ik heb er helaas wel schade mee opgelopen omdat mijn hersenen langdurig zuurstoftekort hebben gehad.
En ondanks dat het erg mooi en bijzonder was, kan ik het helaas NIET als bewijs zien dat er een hiernamaals is of zo. Eerder als een afsterfproces van je hersenen die er nog chocola van proberen te maken op een manier die niet al te eng voor je is. Een prettig heengaan.
Ik zou echt willen dat ik er anders over kon denken, oprecht! Maar ik ben helaas te veel no nonsense, net als wat jij in jouw onderschrift zegt. :P
  dinsdag 29 september 2020 @ 22:05:45 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195333448
quote:
80s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:51 schreef ToT het volgende:

[..]

Ben zowel spiritueel als wetenschappelijk ingesteld, maar ik neig toch wat meer naar de wetenschap.
Als iets aantoonbar bewezen of ontkracht kan worden, kan ik wel proberen op spiritueel gebied er een tegenovergestelde mening over te hebben, maar dat hou ik zelden lang vol.
Behalve wat Reiki betreft en een paar andere zaken; daarmee heb ik dingen meegemaakt die gewoon niet zo makkelijk te verklaren zijn.

Wat dit betreft; het was inderdaad een zeer bijzondere ervaring, maar ik heb er helaas wel schade mee opgelopen omdat mijn hersenen langdurig zuurstoftekort hebben gehad.
En ondanks dat het erg mooi en bijzonder was, kan ik het helaas NIET als bewijs zien dat er een hiernamaals is of zo. Eerder als een afsterfproces van je hersenen die er nog chocola van proberen te maken op een manier die niet al te eng voor je is. Een prettig heengaan.
Ik zou echt willen dat ik er anders over kon denken, oprecht! Maar ik ben helaas te veel no nonsense, net als wat jij in jouw onderschrift zegt. :P
De wetenschap is niet zaligmakend. Het sluit veel niet te verklaren dingen, uit. Die arrogantie vind ik moeilijk te verteren.
Dus ondanks je BDE-ervaring beschouw je het als iets wat je hersens doen. Ik zou denken van: zo gaat het dus als ik doodga. Want er zijn zoveel mensen met een soortgelijke ervaring.
pi_195333918
quote:
80s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:51 schreef ToT het volgende:

[..]

Ben zowel spiritueel als wetenschappelijk ingesteld, maar ik neig toch wat meer naar de wetenschap.
Als iets aantoonbar bewezen of ontkracht kan worden, kan ik wel proberen op spiritueel gebied er een tegenovergestelde mening over te hebben, maar dat hou ik zelden lang vol.
Behalve wat Reiki betreft en een paar andere zaken; daarmee heb ik dingen meegemaakt die gewoon niet zo makkelijk te verklaren zijn.

Wat dit betreft; het was inderdaad een zeer bijzondere ervaring, maar ik heb er helaas wel schade mee opgelopen omdat mijn hersenen langdurig zuurstoftekort hebben gehad.
En ondanks dat het erg mooi en bijzonder was, kan ik het helaas NIET als bewijs zien dat er een hiernamaals is of zo. Eerder als een afsterfproces van je hersenen die er nog chocola van proberen te maken op een manier die niet al te eng voor je is. Een prettig heengaan.
Ik zou echt willen dat ik er anders over kon denken, oprecht! Maar ik ben helaas te veel no nonsense, net als wat jij in jouw onderschrift zegt. :P
Heb over dit fenomeen inmiddels alles gelezen wat er te lezen valt. Ja, ook van Skepsis. Maar ik ben er van overtuigd dat er zoiets bestaat omdat ik het van zeer nabij heb meegemaakt.
pi_195333975
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit moet je ook niet aan wetenschappers voorleggen. Daar is het veels te mooi voor! Wat bijzonder dat je dit meegemaakt hebt!
Je hebt een punt. Wat heb je aan lui die dit meteen wegzetten als onzin en fantasie. Het bestaat. Daarvoor zijn er té veel mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt en wiens leven door deze ervaring hebben veranderd. Ze staan nu anders in het leven nu ze een glimp van het hiernamaals hebben gezien.
pi_195334667
quote:
80s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:51 schreef ToT het volgende:

[..]

Ben zowel spiritueel als wetenschappelijk ingesteld, maar ik neig toch wat meer naar de wetenschap.
Als iets aantoonbar bewezen of ontkracht kan worden, kan ik wel proberen op spiritueel gebied er een tegenovergestelde mening over te hebben, maar dat hou ik zelden lang vol.
Behalve wat Reiki betreft en een paar andere zaken; daarmee heb ik dingen meegemaakt die gewoon niet zo makkelijk te verklaren zijn.

Wat dit betreft; het was inderdaad een zeer bijzondere ervaring, maar ik heb er helaas wel schade mee opgelopen omdat mijn hersenen langdurig zuurstoftekort hebben gehad.
En ondanks dat het erg mooi en bijzonder was, kan ik het helaas NIET als bewijs zien dat er een hiernamaals is of zo. Eerder als een afsterfproces van je hersenen die er nog chocola van proberen te maken op een manier die niet al te eng voor je is. Een prettig heengaan.
Ik zou echt willen dat ik er anders over kon denken, oprecht! Maar ik ben helaas te veel no nonsense, net als wat jij in jouw onderschrift zegt. :P
Deze man ^O^ _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195334685
Klote voor je van dat zuurstoftekort man ;(

Had ik bij de geboorte en kreeg met 3 jaar epilepsie maar daar ben ik overheen gegroeid godzijdank :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:36:11 #15
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195366320
Zeer interessant. Ik heb dat boek ook gelezen.
Er zijn nog twee andere boeken van een Amerikaan die verslag doet van mensen onder hypnose die vertelden wat er gebeurde tussen twee aardse levens in. De verhalen kwamen overeen met elkaar. Ook andere planeten met leven werden genoemd. De aarde schijnt een van de zwaarste planeten te zijn wat opgave betreft door alle conflicten.
Praat over de hel en je komt er.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:28:33 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195367322
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:36 schreef Scheepskok het volgende:
Zeer interessant. Ik heb dat boek ook gelezen.
Er zijn nog twee andere boeken van een Amerikaan die verslag doet van mensen onder hypnose die vertelden wat er gebeurde tussen twee aardse levens in. De verhalen kwamen overeen met elkaar. Ook andere planeten met leven werden genoemd. De aarde schijnt een van de zwaarste planeten te zijn wat opgave betreft door alle conflicten.
Wat gebeurde er tussen twee aardse levens in?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 17:19:04 #17
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195368278
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Wat gebeurde er tussen twee aardse levens in?
(dit komt dus uit die boeken, even heel kort samengevat)
In het aardse leven heb je een gids die je soms een steuntje in de rug geeft als dat nodig is.
Na het sterven kun je al overleden familieleden tegenkomen als je niet door- en door ervaren bent (dus veel levens hebt gehad).
Als ziel behoor je tot een groep andere zielen, zo'n 10 a 20 stuks, vergelijk het met een vriendenkring. Regelmatig ontmoet je ze ook in aardse levens. Je wordt opgevangen door je gids waarna een soort evaluatie van het leven dat je achter de rug hebt, volgt. Voorop staat dat je 1. volledige vrijheid hebt, 2. er nooit wordt geoordeeld en 3. helemaal je eigen keuzes maakt.
Het kan zijn dat je behoorlijk beschadigd bent in het leven (bijvoorbeeld militairen die hebben gevochten, mensen die gemarteld zijn etc.), die ondergaan eerst een lange herstelperiode.
De tijd erna breng je door met de groep, met trainingen, opleiding etc. Totdat de tijd aanbreekt dat je weer naar een volgend leven gaat, maar de keus in aan jezelf. Je kiest ook voor het soort leven, of je man of vrouw wordt, wat je gaat doen, etc. Begeleiders gaan op zoek naar ouders. en dan volg je dezelfde tunnel weer, maar dan andersom.
De aarde is een harde leerschool, omdat er diverse zielen zijn van allerlei soorten, waardoor conflicten ontstaan.
Het uiterljike doel is liefde en begrip hebben voor alles en iedereen.
Het hoogste niveau is het toetreden tot een collectief van zielen dat hier op aarde God wordt genoemd. Dat is een ander soort God dan dat wordt afgeschilderd in de wereldgodsdiensten. Want God kent geen geweld. Geweld komt voort uit ontspoorde zielen.
Praat over de hel en je komt er.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 17:35:54 #18
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195368536
Ik las er ook een leuk verhaal in van een vrouw die in haar vorige leven op een boerderij woonde en getrouwd was met een man waar ze dol op was. Op een dag ging haar man tijdelijk naar Afrika, voor jaren, voor zijn werk. Ze was er op tegen, maar hij ging toch. Ze leefde nog jaren lang, en stierf daarna aan een ziekte, zonder dat haar man al terug was gekomen. Ondanks dat ze gestorven was wilde ze niet overgaan en bleef als geest hangen in de boerderij, wachtend op haar man.
De boerderij ging de verkoop in en er kwamen kandidaatkopers kijken, maar zij wilde dat niet en begon die mensen schrik aan te jagen door met meubilair te schuiven (ja het is bijna een film, ik geef het toe).
De boerderij bleef leeg staan en kreeg de akelige bekendheid dat het daar spookte. Niemand durfde er meer in.

Totdat plotseling de gids voor de neus stond van de overleden vrouw. "Zullen we maar ophouden met deze flauwekul?", zei hij (bijna een mod dus), "je man is ook bij ons, dus zul je maar niet me mee gaan?".

Mooi verhaal.
Praat over de hel en je komt er.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 18:07:41 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195369219
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:19 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

(dit komt dus uit die boeken, even heel kort samengevat)
In het aardse leven heb je een gids die je soms een steuntje in de rug geeft als dat nodig is.
Na het sterven kun je al overleden familieleden tegenkomen als je niet door- en door ervaren bent (dus veel levens hebt gehad).
Als ziel behoor je tot een groep andere zielen, zo'n 10 a 20 stuks, vergelijk het met een vriendenkring. Regelmatig ontmoet je ze ook in aardse levens. Je wordt opgevangen door je gids waarna een soort evaluatie van het leven dat je achter de rug hebt, volgt. Voorop staat dat je 1. volledige vrijheid hebt, 2. er nooit wordt geoordeeld en 3. helemaal je eigen keuzes maakt.
Het kan zijn dat je behoorlijk beschadigd bent in het leven (bijvoorbeeld militairen die hebben gevochten, mensen die gemarteld zijn etc.), die ondergaan eerst een lange herstelperiode.
De tijd erna breng je door met de groep, met trainingen, opleiding etc. Totdat de tijd aanbreekt dat je weer naar een volgend leven gaat, maar de keus in aan jezelf. Je kiest ook voor het soort leven, of je man of vrouw wordt, wat je gaat doen, etc. Begeleiders gaan op zoek naar ouders. en dan volg je dezelfde tunnel weer, maar dan andersom.
De aarde is een harde leerschool, omdat er diverse zielen zijn van allerlei soorten, waardoor conflicten ontstaan.
Het uiterljike doel is liefde en begrip hebben voor alles en iedereen.
Het hoogste niveau is het toetreden tot een collectief van zielen dat hier op aarde God wordt genoemd. Dat is een ander soort God dan dat wordt afgeschilderd in de wereldgodsdiensten. Want God kent geen geweld. Geweld komt voort uit ontspoorde zielen.
Dat er zoveel bekend is verbaast me. Het komt ook aards over: trainingen, herstelperioden, opleiding. Interessant!
  donderdag 1 oktober 2020 @ 18:12:53 #20
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195369310
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 18:07 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat er zoveel bekend is verbaast me. Het komt ook aards over: trainingen, herstelperioden, opleiding. Interessant!
Die twee boeken heten De zielenreis en De zielsbestemming. Schrijver is Micheal Newton, een hypnotherapeut. Hij kwam op het onderwerp doordat zijn patienten dit soort dingen begonnen te vertellen. Toen is hij er verder mee gegaan. Ik vond ze erg leuk om te lezen.
Praat over de hel en je komt er.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 19:00:04 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195370246
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 18:12 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Die twee boeken heten De zielenreis en De zielsbestemming. Schrijver is Micheal Newton, een hypnotherapeut. Hij kwam op het onderwerp doordat zijn patienten dit soort dingen begonnen te vertellen. Toen is hij er verder mee gegaan. Ik vond ze erg leuk om te lezen.
Dank je, die ga ik onthouden.
pi_195370356
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:35 schreef Scheepskok het volgende:
Ik las er ook een leuk verhaal in van een vrouw die in haar vorige leven op een boerderij woonde en getrouwd was met een man waar ze dol op was. Op een dag ging haar man tijdelijk naar Afrika, voor jaren, voor zijn werk. Ze was er op tegen, maar hij ging toch. Ze leefde nog jaren lang, en stierf daarna aan een ziekte, zonder dat haar man al terug was gekomen. Ondanks dat ze gestorven was wilde ze niet overgaan en bleef als geest hangen in de boerderij, wachtend op haar man.
De boerderij ging de verkoop in en er kwamen kandidaatkopers kijken, maar zij wilde dat niet en begon die mensen schrik aan te jagen door met meubilair te schuiven (ja het is bijna een film, ik geef het toe).
De boerderij bleef leeg staan en kreeg de akelige bekendheid dat het daar spookte. Niemand durfde er meer in.

Totdat plotseling de gids voor de neus stond van de overleden vrouw. "Zullen we maar ophouden met deze flauwekul?", zei hij (bijna een mod dus), "je man is ook bij ons, dus zul je maar niet me mee gaan?".

Mooi verhaal.
Zeker een mooi verhaal. Gelukkig voor haar dat de gids even kwam mededelen dat haar man reeds bij hen was, anders zat ze nog steeds die boerderij onveilig te maken.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195370676
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:19 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

(dit komt dus uit die boeken, even heel kort samengevat)
In het aardse leven heb je een gids die je soms een steuntje in de rug geeft als dat nodig is.
Na het sterven kun je al overleden familieleden tegenkomen als je niet door- en door ervaren bent (dus veel levens hebt gehad).
Als ziel behoor je tot een groep andere zielen, zo'n 10 a 20 stuks, vergelijk het met een vriendenkring. Regelmatig ontmoet je ze ook in aardse levens. Je wordt opgevangen door je gids waarna een soort evaluatie van het leven dat je achter de rug hebt, volgt. Voorop staat dat je 1. volledige vrijheid hebt, 2. er nooit wordt geoordeeld en 3. helemaal je eigen keuzes maakt.
Het kan zijn dat je behoorlijk beschadigd bent in het leven (bijvoorbeeld militairen die hebben gevochten, mensen die gemarteld zijn etc.), die ondergaan eerst een lange herstelperiode.
De tijd erna breng je door met de groep, met trainingen, opleiding etc. Totdat de tijd aanbreekt dat je weer naar een volgend leven gaat, maar de keus in aan jezelf. Je kiest ook voor het soort leven, of je man of vrouw wordt, wat je gaat doen, etc. Begeleiders gaan op zoek naar ouders. en dan volg je dezelfde tunnel weer, maar dan andersom.
De aarde is een harde leerschool, omdat er diverse zielen zijn van allerlei soorten, waardoor conflicten ontstaan.
Het uiterljike doel is liefde en begrip hebben voor alles en iedereen.
Het hoogste niveau is het toetreden tot een collectief van zielen dat hier op aarde God wordt genoemd. Dat is een ander soort God dan dat wordt afgeschilderd in de wereldgodsdiensten. Want God kent geen geweld. Geweld komt voort uit ontspoorde zielen.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat iemand vrijwillig kiest om als hongerig Afrikaans kindje met malaria en aids geboren te worden. Of dat je ouders uitzoekt die je mishandelen... Mocht er een hiernamaals zijn zal ik er toch echt herrie gaan schoppen met die achterlijke zielen die ze hier terug op aarde zetten. Verkrachters, pedo's etc. Je zou zeggen na al die 1000den jaren met ziel ervaring van hierboven dat we een liefdevol en vredig volk zouden zijn. Die opleidingen zijn vast net zo knudde als hier op aarde...
  donderdag 1 oktober 2020 @ 20:01:45 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195371813
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 19:22 schreef Aloria het volgende:

[..]

Ik kan mij haast niet voorstellen dat iemand vrijwillig kiest om als hongerig Afrikaans kindje met malaria en aids geboren te worden. Of dat je ouders uitzoekt die je mishandelen... Mocht er een hiernamaals zijn zal ik er toch echt herrie gaan schoppen met die achterlijke zielen die ze hier terug op aarde zetten. Verkrachters, pedo's etc. Je zou zeggen na al die 1000den jaren met ziel ervaring van hierboven dat we een liefdevol en vredig volk zouden zijn. Die opleidingen zijn vast net zo knudde als hier op aarde...
Misschien moet je het meer zien als een soort taak, dus van moeilijk tot makkelijk, als opdracht in een nieuw leven.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 23:26:27 #25
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195376330
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 20:01 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Misschien moet je het meer zien als een soort taak, dus van moeilijk tot makkelijk, als opdracht in een nieuw leven.
Hoe krijg je het uit je vingers joh...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 1 oktober 2020 @ 23:42:24 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195376581
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 23:26 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Hoe krijg je het uit je vingers joh...
Jij bent nog geen dingen die je moet leren in dit leven, tegengekomen? :?
pi_195379690
God kent geen geweld, waarom dan de mens op aarde neerzetten, wij zijn de mislukking van de eeuw als je zijn beredenering bekijkt, we slopen de aarde, we roeien elkaar en andere levensvormen uit en dat alleen uit een egoďstisch denkbeeld. Ik heb het spel dan al uitgespeeld als het gaat om wat hier op aarde fout gaat. Die God zal zeer zijn best moeten gaan doen om die discussie met mij te winnen,ik had hem allang ontslagen.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:11:37 #28
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195379743
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 23:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Jij bent nog geen dingen die je moet leren in dit leven, tegengekomen? :?
Wacht.

Bedoel je nou dat een kind wat dagelijks honger heeft en wegens een zinloze burgeroorlog wat ledematen mist het leven maar moet zien als ‘moeilijke taak’? Of dat die user het aanschouwen van al dat leed zo moet zien?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:13:29 #29
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195379765
Oh en on topic: geloof er weinig van. Heb net weer dingen gedroomd waar een Hollywood regisseur enkel van kan....

Dus dat een stervend brein een prachtige film weet samen te stellen verbaast mij niks. Voor zover ik weet hebben de papieren bovenop de kast ook nog geen sluitend bewijs geleverd.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195382553
:')
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:22:29 #31
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195382965
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 08:06 schreef Aloria het volgende:
God kent geen geweld, waarom dan de mens op aarde neerzetten, wij zijn de mislukking van de eeuw als je zijn beredenering bekijkt, we slopen de aarde, we roeien elkaar en andere levensvormen uit en dat alleen uit een egoďstisch denkbeeld. Ik heb het spel dan al uitgespeeld als het gaat om wat hier op aarde fout gaat. Die God zal zeer zijn best moeten gaan doen om die discussie met mij te winnen,ik had hem allang ontslagen.
Seriemoordenaars hebben ook een vader en een moeder die hem op de wereld hebben gezet.
En in een schoolklas zitten ook een paar rotte appels.
Praat over de hel en je komt er.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:16:57 #32
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195395656
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 08:06 schreef Aloria het volgende:
God kent geen geweld, waarom dan de mens op aarde neerzetten, wij zijn de mislukking van de eeuw als je zijn beredenering bekijkt, we slopen de aarde, we roeien elkaar en andere levensvormen uit en dat alleen uit een egoďstisch denkbeeld. Ik heb het spel dan al uitgespeeld als het gaat om wat hier op aarde fout gaat. Die God zal zeer zijn best moeten gaan doen om die discussie met mij te winnen,ik had hem allang ontslagen.
Er gaat ook heel veel goed. Er is ongelofelijk veel liefde en schoonheid op aarde.
pi_195395866
quote:
80s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:43 schreef ToT het volgende:
:W Ervaringsdeskundige hier.
Ben gestikt na een operatie (te veel narcose en morfine).

Ik zweefde door een organische tunnel met licht aan het eind. Het voelde echt heerlijk zacht en warm, een enorm gelukszalig gevoel en ik was PISSIG! _O- Het was zo iets moois en ik wist gewoon dat ik het weer zou vergeten, of dat ik het als een droom af zou doen. Het licht aan het eind was overigens niets bijzonders; gewoon kil wit licht. Haast een plat oppervlak dat er ff bij gefantaseerd was.
Eenmaal bij kennis kwam die herinnering ook niet direct terug, dat kwam geleidelijk aan.
Was echt een heerlijk gevoel, het voelde ook zeer spiritueel aan (alsof er echt iets na de dood was), maar of dat ook echt zo was?
Ik denk dat het klopt wat veel wetenschappers zeggen; je hersenen pikken wat op en maken er wat moois van.
Hoe zit dat nou precies met dat licht aan het einde? Heb je dat bereikt en was dat licht het punt waarop je weer "terug" kwam zegmaar? Of moet je maken dat je wegkomt uit die tunnel voordat je het licht bereikt hebt want eenmaal daar is er geen weg meer terug? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:29:01 #34
74056 crew  ToT
pi_195395930
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:25 schreef vosss het volgende:

[..]

Hoe zit dat nou precies met dat licht aan het einde? Heb je dat bereikt en was dat licht het punt waarop je weer "terug" kwam zegmaar? Of moet je maken dat je wegkomt uit die tunnel voordat je het licht bereikt hebt want eenmaal daar is er geen weg meer terug? :@
Voor zover ik me kan herinneren ging ik wel die richting uit, maar ging weer terug voor ik het kon bereiken.
Ik denk dat dat licht altijd onbereikbaar blijft tot je echt dood gaat.
Dat het licht zich dan uitbreidt tot je neuronen afgestorven zijn.
  Moderator vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:33:40 #35
249559 crew  Lavenderr
pi_195397221
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er gaat ook heel veel goed. Er is ongelofelijk veel liefde en schoonheid op aarde.
Ja, en dat wordt in deze idiote angstwekkende tijd nog weleens vergeten. Maar er zijn nog steeds mensen die om andere mensen geven en alles voor ze doen. De liefde bestaat nog steeds. Laten we dat niet vergeten.
Dank voor je mooie post. Dat geeft moed.
pi_195409412
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er gaat ook heel veel goed. Er is ongelofelijk veel liefde en schoonheid op aarde.
Dat is zeker waar! Maar dat God geen geweld kent gaat er bij niet in, maar dat er een god is ook niet. Dat is mijn kijk op de zaak net als anderen er wel in geloven dat is ook het mooie om inzage te hebben in al die verschillende invalshoeken. Helaas kunnen heel veel mensen hier niet mee omgaan en word het geuit in geweld. En het luisteren en respecteren en zelfs het discuseren in dit topic is een mooi voorbeeld hoe het zou moeten zijn in een utopia! ( ik vind het stiekem reuze interessant wat iedereen denkt dat er gaat gebeuren na onze dood hier op aarde )
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:42:19 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195409663
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:25 schreef Aloria het volgende:

[..]

Dat is zeker waar! Maar dat God geen geweld kent gaat er bij niet in, maar dat er een god is ook niet. Dat is mijn kijk op de zaak net als anderen er wel in geloven dat is ook het mooie om inzage te hebben in al die verschillende invalshoeken. Helaas kunnen heel veel mensen hier niet mee omgaan en word het geuit in geweld. En het luisteren en respecteren en zelfs het discuseren in dit topic is een mooi voorbeeld hoe het zou moeten zijn in een utopia! ( ik vind het stiekem reuze interessant wat iedereen denkt dat er gaat gebeuren na onze dood hier op aarde )
Helemaal eens.
pi_195421379
Als ik een artikel of documentaire tegen kom over Bijna Dood Ervaringen, dan blijf ik altijd even lezen/kijken. Het is zo ongrijpbaar (voor mij) en de verhalen horen, geven me dat beetje hoop dat er toch nog iets meer is dan dit aardse leven. Ik ben verder geen gelovig mens als 't gaat om geloof in een God, de bijbel etc, maar mijns inziens hoeft dat niet te betekenen dat 't dus ophoudt straks. Die lichte witte tunnel, overleden geliefden die je 'terug sturen', de kalmte: misschien is dat wel hoe het idee van De Hemel ooit is ontstaan. Wie zal het zeggen?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:27:03 #39
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195450783
quote:
88s.gif Op zondag 4 oktober 2020 11:55 schreef Natalie het volgende:
Als ik een artikel of documentaire tegen kom over Bijna Dood Ervaringen, dan blijf ik altijd even lezen/kijken. Het is zo ongrijpbaar (voor mij) en de verhalen horen, geven me dat beetje hoop dat er toch nog iets meer is dan dit aardse leven. Ik ben verder geen gelovig mens als 't gaat om geloof in een God, de bijbel etc, maar mijns inziens hoeft dat niet te betekenen dat 't dus ophoudt straks. Die lichte witte tunnel, overleden geliefden die je 'terug sturen', de kalmte: misschien is dat wel hoe het idee van De Hemel ooit is ontstaan. Wie zal het zeggen?
Was het licht aan het eind van de tunnel niet een plek waar je Gods oneindige liefde ervaart?
  maandag 5 oktober 2020 @ 20:26:21 #40
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195452322
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:27 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Was het licht aan het eind van de tunnel niet een plek waar je Gods oneindige liefde ervaart?
Ja precies, dat heb ik ook wel eens gelezen ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tyr80 op 06-10-2020 20:21:55 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195461214
Dat zou best eens kunnen, ja.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195468855
Ik blijf erbij zoals ik in eerder topic over dit thema heb gereageerd. :) Men zoekt het op de verkeerde plek, men blijft bij dit fenomeen maar op de dood focussen. Dat terwijl het met zeer grote waarschijnlijkheid in het leven gezocht moet worden.

Immers je bent dood of je bent dat niet... Dus bijna dood kun je dus gewoon niet zijn. Van eenmaal dood is nog nooit iemand terug gekomen. Van bijna dood wel, dus al die mensen leefden nog tijdens die ervaringen.

Dat onze geest dus een levensenergie is :) die zelfs onder de juiste omstandigheden, bij de juiste biochemische cocktail in je brein, binnen een bepaalde straal buiten het lichaam kan treden en kan waarnemen. En dat de geest dan ook ophoud te bestaan wanneer het lichaam waar deze wordt opgewekt en mee verbonden is, dood is.

Ik kan er wel geloof aan hechten dat de menselijke lichaam en geest tot meer in staat is dan wij durven denken en geloven. Dan geloof ik liever in de mysteries van het leven, dan de mysterie van de dood achterna te jagen. Want dood, heb je in het hier en nu helemaal niets aan. Dat zien we dan wel als we dood zijn of niet.

Maar leren om bewust ons bewustzijn uit het lichaam halen, deze ruimtelijk te verplaatsten en daarmee waar te nemen. Daar zouden we wel wat mee kunnen. Toch? :D

Of ik dit moet geloven weet ik nog niet, maar dat dit aannemelijker is dan leven na de dood zijn wel wat aanwijzingen voor te vinden.

^O^
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:13:07 #43
249559 crew  Lavenderr
pi_195470322
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:57 schreef Watuntrik het volgende:
Ik blijf erbij zoals ik in eerder topic over dit thema heb gereageerd. :) Men zoekt het op de verkeerde plek, men blijft bij dit fenomeen maar op de dood focussen. Dat terwijl het met zeer grote waarschijnlijkheid in het leven gezocht moet worden.

Immers je bent dood of je bent dat niet... Dus bijna dood kun je dus gewoon niet zijn. Van eenmaal dood is nog nooit iemand terug gekomen. Van bijna dood wel, dus al die mensen leefden nog tijdens die ervaringen.

Dat onze geest dus een levensenergie is :) die zelfs onder de juiste omstandigheden, bij de juiste biochemische cocktail in je brein, binnen een bepaalde straal buiten het lichaam kan treden en kan waarnemen. En dat de geest dan ook ophoud te bestaan wanneer het lichaam waar deze wordt opgewekt en mee verbonden is, dood is.

Ik kan er wel geloof aan hechten dat de menselijke lichaam en geest tot meer in staat is dan wij durven denken en geloven. Dan geloof ik liever in de mysteries van het leven, dan de mysterie van de dood achterna te jagen. Want dood, heb je in het hier en nu helemaal niets aan. Dat zien we dan wel als we dood zijn of niet.

Maar leren om bewust ons bewustzijn uit het lichaam halen, deze ruimtelijk te verplaatsten en daarmee waar te nemen. Daar zouden we wel wat mee kunnen. Toch? :D

Of ik dit moet geloven weet ik nog niet, maar dat dit aannemelijker is dan leven na de dood zijn wel wat aanwijzingen voor te vinden.

^O^
Het staat je vanzelfsprekend helemaal vrij om er vraagtekens bij te zetten en er een andere mening over te hebben :) Blijft het gegeven dat er mensen zijn die dit wél ervaren hebben. En als zij dat zo voelen en er blij mee zijn wie zijn wij dan om te zeggen dat het niet zo is?
pi_195470643
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het staat je vanzelfsprekend helemaal vrij om er vraagtekens bij te zetten en er een andere mening over te hebben :) Blijft het gegeven dat er mensen zijn die dit wél ervaren hebben. En als zij dat zo voelen en er blij mee zijn wie zijn wij dan om te zeggen dat het niet zo is?
Wat hebben zij ervaren dan?

Eerst van horen zeggen, je was bijna dood? En dan pas komt het verhaal wat ze hebben ervaren.

Wat is dat dan bijna dood?

Hartstilstand, maar nog voldoende zuurstof in je bloed en brein om je terug te halen?. Ben je dan dood of niet? nee, je bent bijna dood, maar nog net niet dood genoeg.

Dit heeft weinig met een mening te doen.

Bijna zwanger ervaring zou een vergelijkbare term zijn...
pi_195470785
Ik vind het allemaal heel interessant. Maar blijf toch altijd sceptisch.

quote:
Sindsdien kunnen we niet meer om het verschijnsel ‘bijna-dood ervaring’ heen. Het is een authentieke ervaring, niet te herleiden tot fantasie, psychose of zuurstoftekort; een BDE verandert mensen blijvend.
Kijk, het probleem met deze uitspraak is dat menselijke hersenen zo'n 100.000.000.000 (100 miljard) neuronen heeft. En elk neuron kan tot 15.000 verbindingen met andere neuronen hebben.

Met andere woorden: ik vind het echt ont-zet-tend knap als je met zo veel neuronen en zoveel kruisverbindingen TOCH kan bewijzen dat er geen schade door zuurstofgebrek is opgetreden.

Vandaar dat ik nogal sceptisch ben.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:32:32 #46
249559 crew  Lavenderr
pi_195470802
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:26 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Wat hebben zij ervaren dan?

Eerst van horen zeggen, je was bijna dood? En dan pas komt het verhaal wat ze hebben ervaren.

Wat is dat dan bijna dood?

Hartstilstand, maar nog voldoende zuurstof in je bloed en brein om je terug te halen?. Ben je dan dood of niet? nee, je bent bijna dood, maar nog net niet dood genoeg.

Dit heeft weinig met een mening te doen.

Bijna zwanger ervaring zou een vergelijkbare term zijn...
Dan zou je je even kunnen inlezen, er staat genoeg hier en on line :)
Bijv dit: https://mens-en-gezondhei(...)p-en-ervaringen.html
pi_195470827
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:32 schreef RetepV het volgende:
Ik vind het allemaal heel interessant. Maar blijf toch altijd sceptisch.
[..]

Met andere woorden: ik vind het echt ont-zet-tend knap als je met zo veel neuronen en zoveel kruisverbindingen TOCH kan bewijzen dat er geen schade door zuurstofgebrek is opgetreden.
Vergelijk het met een grote doos met 100 miljard legostenen. Als ik er stiekem 100 miljoen steel, ziet niemand het verschil.
pi_195471035
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dan zou je je even kunnen inlezen, er staat genoeg hier en on line :)
Bijv dit: https://mens-en-gezondhei(...)p-en-ervaringen.html
Dat heb ik reeds gedaan. :) Ik ken zelfs iemand persoonlijk die lyrisch is over zijn bijna dood ervaring.

En de meest interessante discussie die ik hierover meegekregen heb, is die gehost werd door :+ John Cleese. Zonder al teveel gekheid.


Ook hier komen psychologen aan het woord die zeggen nog niet te weten of ze het in het leven of in de dood moeten zoeken. Ik heb nog geen mening, maar wel de neiging om te zeggen/geloven zoek het in het leven. Want bijna dood kan niet. Het is dood of niet... Er zit vooralsnog niets tussen dood en leven wat bewezen is... Het enige bewijs is bijna dood, dus nog in leven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 06-10-2020 19:48:04 ]
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:52:41 #49
249559 crew  Lavenderr
pi_195471279
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:42 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat heb ik reeds gedaan. :) Ik ken zelfs iemand persoonlijk die lyrisch is over zijn bijna dood ervaring.

En de meest interessante discussie die ik hierover meegekregen heb, is die gehost werd door :+ John Cleese. Zonder al teveel gekheid.


Ook hier komen psychologen aan het woord die zeggen nog niet te weten of ze het in het leven of in de dood moeten zoeken. Ik heb nog geen mening, maar wel de neiging om te zeggen/geloven zoek het in het leven. Want bijna dood kan niet. Het is dood of niet... Er zit vooralsnog niets tussen dood en leven wat bewezen is... Het enige bewijs is bijna dood, dus nog in leven.
Dank voor je linkje :)
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:52:51 #50
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195472930
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:42 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat heb ik reeds gedaan. :) Ik ken zelfs iemand persoonlijk die lyrisch is over zijn bijna dood ervaring.

En de meest interessante discussie die ik hierover meegekregen heb, is die gehost werd door :+ John Cleese. Zonder al teveel gekheid.


Ook hier komen psychologen aan het woord die zeggen nog niet te weten of ze het in het leven of in de dood moeten zoeken. Ik heb nog geen mening, maar wel de neiging om te zeggen/geloven zoek het in het leven. Want bijna dood kan niet. Het is dood of niet... Er zit vooralsnog niets tussen dood en leven wat bewezen is... Het enige bewijs is bijna dood, dus nog in leven.
’Er zit vooralsnog niets tussen dood en leven wat bewezen is.’ Maar het zou dus kunnen, dat zo’n stadium bestaat.
pi_195476057
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 20:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar het zou dus kunnen, dat zo’n stadium bestaat.
Uiteraard zou dat kunnen.

Wanneer je de discussie in de geciteerde post kijkt en luistert, dan zegt bv. meneer 2 aan het woord eigenlijk al iets heel significants over reďncarnatie. Helaas wordt het niet verder toegelicht. Maar hij zegt

"Misschien is het iets genetisch?"

Bij deze opmerking zou ik kunnen refereren naar studies die al meer dan 20 jaar geleden hebben aangetoond dat wijsheid (herinneringen) proefondervindelijk genetisch overdraagbaar zijn.


En dit is al behoorlijk ouwe leem.

Dus toen al was hieruit een meer plausibele verklaring te herleiden, hoe een interactie/ontmoeting met familieleden die je persoonlijk niet hebt gekend, tijdens bijna dood ervaring zich zou kunnen manifesteren.

Deze theorie wordt tegenwoordig zelfs ondersteunt door mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan en daarna rapporteren dat ze andere vreemde voorkeuren ervaren in hun leven die ze nooit eerder hebben gekend. En dat bij navraag, door de nabestaanden van de donor wordt bevestigt dat de donor dezelfde voorkeuren had.

Er zijn dus veel meer aanwijzingen al dan niet bewijs dat het leven hier een grotere rol speelt dan de dood... :)

*;

Wij zijn waarschijnlijk veel meer dan alleen ons brein.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 06-10-2020 23:10:07 ]
  woensdag 7 oktober 2020 @ 12:38:39 #52
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195483894
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:56 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Uiteraard zou dat kunnen.

Wanneer je de discussie in de geciteerde post kijkt en luistert, dan zegt bv. meneer 2 aan het woord eigenlijk al iets heel significants over reďncarnatie. Helaas wordt het niet verder toegelicht. Maar hij zegt

"Misschien is het iets genetisch?"

Bij deze opmerking zou ik kunnen refereren naar studies die al meer dan 20 jaar geleden hebben aangetoond dat wijsheid (herinneringen) proefondervindelijk genetisch overdraagbaar zijn.
[ afbeelding ]

En dit is al behoorlijk ouwe leem.

Dus toen al was hieruit een meer plausibele verklaring te herleiden, hoe een interactie/ontmoeting met familieleden die je persoonlijk niet hebt gekend, tijdens bijna dood ervaring zich zou kunnen manifesteren.

Deze theorie wordt tegenwoordig zelfs ondersteunt door mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan en daarna rapporteren dat ze andere vreemde voorkeuren ervaren in hun leven die ze nooit eerder hebben gekend. En dat bij navraag, door de nabestaanden van de donor wordt bevestigt dat de donor dezelfde voorkeuren had.

Er zijn dus veel meer aanwijzingen al dan niet bewijs dat het leven hier een grotere rol speelt dan de dood... :)

*;

Wij zijn waarschijnlijk veel meer dan alleen ons brein.
Er zal wel geen eind aan komen, alle verklaringen in het stadium van leven...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')