abonnement Unibet Coolblue
pi_195316885
De volgende situatie is van toepassing, waarbij ik een aantal vragen heb:

We hebben een huis gekocht en daarbij een hypotheek genomen die iets is bijgeplust voor een eventuele verbouwing. Bij de hypotheek is rekening gehouden met een flinke overwaarde van ons huidige huis.

Nu hebben we ons huis nog beter kunnen verkopen dan verwacht, waardoor we niet de volledige overwaarde inbrengen in het nieuwe huis. De overwaarde die we nu 'teveel' hebben en dus niet inbrengen is EUR 25.000 (fictief bedrag).

We krijgen dus te maken met de bijleenregeling.

1. De bijleenregeling (en daarmee de beperking van de hypotheekrenteaftrek) neemt toch af als ik de overwaarde gebruik voor een verbouwing van het nieuwe huis (in de komende drie jaar)? Of geldt dat alleen voor de eigenwoningreserve?
2. Vermindert de beperking aftrek en eigenwoningreserve ook als ik de overwaarde investeer in verduurzaming zoals zonnepanelen?
3. Na verbouwing houden we waarschijnlijk nog een stuk overwaarde over. Beperk ik de bijleenregeling ook als ik die overwaarde op een andere manier in het huis steek, zoals versneld aflossen?

Hoor graag jullie advies. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door marcodej op 28-09-2020 23:19:22 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_195319168
Je kan de 25.000 uitgeven aan de verbouwing en 25.000 minder opnemen uit het bouwdepot.
pi_195319991
Fictief bedrag :') vond je het nou zo schokkend om hier anoniem je werkelijke extra overwaarde neer te zetten?

1. De overwaarde van je vorige woning moet je herinvesteren in de nieuwe woning als je de renteaftrek wil houden. Als de koop nog niet rond is dan neem ik aan dat je die extra 25k gewoon toch nog van de hypotheek kan aftrekken? Of van het overbruggingskrediet. Dat zou je met de adviseur ook wel besproken moeten hebben, er werd sowieso rekening gehouden met de verkoop van een vorige woning.

2. Zonnepanelen worden als onroerend gezien dus tellen ook mee. Misschien zou er over gediscussieerd kunnen worden als je hele mobiele zonnepanelen op wieltjes laat plaatsen :')

3. Stel je hebt dus 25k van je nieuwe hypotheek die niet aftrekbaar is, deze staat in box 3. Je hebt vrije keuze in de aflossing hiervan, dus je maandelijkse aflossing haal je natuurlijk van het box 3 deel af. Versneld aflossen kan ook helpen. Het is niet zo dat bij een aflossing het evenredig wordt verdeeld tussen box 1 en box 3.

[ Bericht 35% gewijzigd door YoshiBignose op 29-09-2020 09:01:30 ]
Facts don't care about your feelings
pi_195320765
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 08:46 schreef YoshiBignose het volgende:

3. Stel je hebt dus 25k van je nieuwe hypotheek die niet aftrekbaar is, deze staat in box 3. Je hebt vrije keuze in de aflossing hiervan, dus je maandelijkse aflossing haal je natuurlijk van het box 3 deel af. Versneld aflossen kan ook helpen. Het is niet zo dat bij een aflossing het evenredig wordt verdeeld tussen box 1 en box 3.
Het box I deel moet tegenwoordig wel ten minste annuitair of lineair worden afgelost in 30 jaar, dus je zal het maandelijkse deel wel ten minste evenredig moeten splitsen tussen box I en III (of meer aan box I toerekenen).
Extra aflossing kan natuurlijk wel uit box III deel. En mogelijk is er nog sprake van wat aflossingsvrije delen met overgangsrecht die situatie anders maken.
pi_195321403
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:40 schreef Dagobert123 het volgende:

[..]

Het box I deel moet tegenwoordig wel ten minste annuitair of lineair worden afgelost in 30 jaar, dus je zal het maandelijkse deel wel ten minste evenredig moeten splitsen tussen box I en III (of meer aan box I toerekenen).
Extra aflossing kan natuurlijk wel uit box III deel. En mogelijk is er nog sprake van wat aflossingsvrije delen met overgangsrecht die situatie anders maken.
Dat je verplicht moet aflossen snap ik. Volgens mij zegt de wet dat je zelf mag kiezen:

https://wetten.overheid.n(...)culaire.divisie3.1.2
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')