abonnement Unibet Coolblue
pi_195311625
Dan kan de rest weer fijn leven en alles doen.

Keer op keer komt dit argument terug terwijl de zorg dan alsnog overbelast zou raken en de groep en hun naasten te groot is om af te schermen.

Althans dat is het tegenargument vaak.

Hoe staan jullie hierin en hoe realistisch is het om het continue als argument op te gooien?
pi_195311695
Als je de natuur volgt de sterken overleven het de zwakkeren gaan dood waardoor de sterken nog sterker worden en het aantal zwakkeren dan afneemt.


Dit zie je bij ziektes, te kort voedsel, te weinig ruimte.


Misschien is de aarde gewoon te vol.
Interessant he ?
pi_195311697
Als dit voldoende was om kwetsbaren te beschermen en te voorkomen dat de zorg wordt overbelast dan was hiervoor zeker gekomen.

Bij het RIVM en achter het OMT zitten deskundigen hele dagen te rekenen aan modellen voor verschillende scenario's.
pi_195311710
En dan de zwakkeren dood laten gaan aan eenzaamheid?
So we just called him Fred too
pi_195311738
En we beginnen bij jou? Hoe bepaal je wie zwak is en wie niet?

[ Bericht 45% gewijzigd door jameshond7 op 28-09-2020 19:35:07 ]
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 19:26:44 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195311772
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 19:22 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dan kan de rest weer fijn leven en alles doen.

Keer op keer komt dit argument terug terwijl de zorg dan alsnog overbelast zou raken en de groep en hun naasten te groot is om af te schermen.

Althans dat is het tegenargument vaak.

Hoe staan jullie hierin en hoe realistisch is het om het continue als argument op te gooien?
Hoe? Leg eens uit hoe dat volgens jou wettelijk kan werken in Nederland.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195311784
Er is veel te weinig bekend lijkt me om het virus zomaar op iedereen rond te laten gaan, ook op niet-‘zwakkeren’
pi_195311937
Met elke stap buiten de deur, elk contact tussen mensen (zelfs op 1,5 meter afstand) levert mogelijkheden op waarop het virus zich kan verspreiden.

Met de maatregelen die nu worden verzwaard beschermen we juist ook de kwetsbaren.

Kwetsbaren isoleren betekent dat je elke verzorgingsinstelling en woongroep moet veranderen in een soort ebola-afdeling en dat thuiszorg niet meer mogelijk is. Zou je daarin niet ver genoeg gaan dan blijven kwetsbaren dagelijks kleine kansen op besmetting lopen, waarbij het "normale" dagelijks leven buiten als katalysator zal werken.
pi_195312022
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoe? Leg eens uit hoe dat volgens jou wettelijk kan werken in Nederland.
Ik sta hier niet achter. Ik wil het onderwerp alleen bespreekbaar maken omdat het keer op keer terug komt.
pi_195312049
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 19:22 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dan kan de rest weer fijn leven en alles doen.

Keer op keer komt dit argument terug terwijl de zorg dan alsnog overbelast zou raken en de groep en hun naasten te groot is om af te schermen.

Althans dat is het tegenargument vaak.

Hoe staan jullie hierin en hoe realistisch is het om het continue als argument op te gooien?
dat hangt ervanaf in welke groep je hoort en of je iemand kent in die groep....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195312122
Niet alleen oudjes komen in ziekenhuis. Ook genoeg fitte volwassenen komen op IC.
pi_195312206
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat hangt ervanaf in welke groep je hoort en of je iemand kent in die groep....
Ik denk dat de groep kwetsbaren en hun naasten te groot is ook hiervoor maar hoor graag van mensen die dit als een goede strategie zien waarom dit wel kan.
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 19:39:28 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195312210
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:34 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik sta hier niet achter. Ik wil het onderwerp alleen bespreekbaar maken omdat het keer op keer terug komt.
Er valt weinig te bespreken, het kan gewoon grondwettelijk niet. Plus dat de definitie van zwakkere nogal ruim is, daar vallen gewoon miljoenen Nederlanders onder.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195312319
Geef mensen zelf de verantwoordelijkheid of ze in quarantaine gaan of niet. Dat is nou eenmaal hoe t altijd in de geschiedenis is gegaan, afgezien van landen als Noord Korea en andere dictaturen.
pi_195312373
Juist,als we de zwakkeren vanaf het begin hadden geisoleerd, dan hadden inmiddels al meer immuniteit opgebouwd en hadden we op die manier de ouderen beter kunnen beschermen. In maart was het goede moment daarvoor geweest.
pi_195313115
Als ik 80+ was en ik wou graag nog leven dan zou ik best een jaar in quarantaine kunnen gaan. Beetje tv, beetje internetmeetings, gedesinfecteerd voedsel ontvangen. Maar iedereen moet gestraft worden blijkbaar zodat die ouderen ook nog naar de supermarkt kunnen gaan. Veel meer is er ook niet. De bingo-avonden zijn er ook niet meer vanwege de angst. Als iedereen in het bejaardentehuis niemand zou ontvangen en om de zoveel tijd zouden testen kunnen ze doen met elkaar wat ze willen. Maar beter de economie kapot maken en iedereen in angst laten leven in plaats van een groep die sowieso binnen een jaar tot een paar jaar het loodje legt wat eigen verantwoordelijkheid op te leggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2020 20:06:29 ]
pi_195313274
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Niet alleen oudjes komen in ziekenhuis. Ook genoeg fitte volwassenen komen op IC.
De cijfers van RIVM rapportages en open-data zeggen iets anders.

Vanaf 70+ ligt het zwaartepunt van de ziekenhuisopnames en helaas overleden patiënten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195313345
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:44 schreef Anton91 het volgende:
Juist,als we de zwakkeren vanaf het begin hadden geisoleerd, dan hadden inmiddels al meer immuniteit opgebouwd en hadden we op die manier de ouderen beter kunnen beschermen. In maart was het goede moment daarvoor geweest.
Er is helemaal niets bewezen over immuniteit.

quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:11 schreef _serial_ het volgende:

[..]

De cijfers van RIVM rapportages en open-data zeggen iets anders.

Vanaf 70+ ligt het zwaartepunt van de ziekenhuisopnames en helaas overleden patiënten.
Dat geloof ik graag maar neemt niet weg dat ook volwassenen op IC belanden. Nemen we dat voor lief dan? De gevolgen zijn zeer ernstig, van longaandoeningen tot littekens op hart. Het is niet te onderschatten.
pi_195313426
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:14 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Er is helemaal niets bewezen over immuniteit.
[..]

Dat geloof ik graag maar neemt niet weg dat ook volwassenen op IC belanden. Nemen we dat voor lief dan? De gevolgen zijn zeer ernstig, van longaandoeningen tot littekens op hart. Het is niet te onderschatten.
Ik zeg ook niet dat het onderschat moet worden, maar als de afgelopen 14 dagen ruim 70% van je opnames uit de groep 70+ komt en 90% van je overleden patiënten uit dezelfde groep, vind ik het eigenlijk waanzinnig dat er geen enkele maatregel anders dan een speciaal uurtje in de supermarkt genomen wordt
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195313467
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:16 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het onderschat moet worden, maar als de afgelopen 14 dagen ruim 70% van je opnames uit de groep 70+ komt en 90% van je overleden patiënten uit dezelfde groep, vind ik het eigenlijk waanzinnig dat er geen enkele maatregel anders dan een speciaal uurtje in de supermarkt genomen wordt
Toen met intelligente lockdown waren er toch niet veel meer extra maatregelen voor de ouderen dan dit?
pi_195313498
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Niet alleen oudjes komen in ziekenhuis. Ook genoeg fitte volwassenen komen op IC.
Er zijn ook jonge fitte mensen die door een gewone griep doodziek naar de intensive care moeten. Daar nemen we geen maatregelen voor.
pi_195313502
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:18 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Toen met intelligente lockdown waren er toch niet veel meer extra maatregelen voor de ouderen dan dit?
Jawel, toen hadden de woonzorgcentra en bejaardencentra een bezoekverbod.
Oke, dat moet je misschien niet meer volledig willen, maar je kan denken aan een beperking van het bezoek, en een mondkapje verplichting in de centra zelf.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195313569
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 19:24 schreef Zwolsboy het volgende:
Als je de natuur volgt de sterken overleven het de zwakkeren gaan dood
En toch schijnen vroege hominidae hun zieken te hebben geholpen i.p.v. aan hun lot over te laten.
pi_195313652
Dat schijnt oneerlijk te zijn dus schaden we nu alles en iedereen en de economie ook maar gewoon zodat we het #samenkunnendoen.

Lijkt wel op dat etnisch profileren niet mag eigenlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_195313722
De zwakkeren zijn heel goed aan te wijzen. Ik lees hier dat het gaat om een paar miljoen, maar ik vraag mij het af. Zijn hier cijfers van? Waar is de onderbouwing?

Ik snap dat je geen overbelasting van de zorg wilt hebben, maar het andere alternatief is ook niet best: als we zo doorgaan zoals we nu bezig zijn zal het kabinet met de minidset die ze hebben binnen de kortste keren weer een intelligente lockdown afkondigen. Hugo de Jonge was daar net een paar keer naar het hinten. Uit allerlei studies op de wereld blijkt dat dit desastreus is. Voor jongeren, voor de economie en voor de levensverwachting.

Er moet openlijk door het kabinet gediscussieerd worden over wat voor keuze er dan gemaakt moet worden. En deze keuze moet onderbouwd zijn. Ik merk dat de hele beeldvorming in de media op een kant leunt en dat is niet terecht.

Ik was overigens wel heel blij met het bericht dat voor zwakkeren bezoekuren voor de supermarkt wordt ingesteld. Dat soort maatregelen helpen enorm, daar ben ik van overtuigd.
pi_195313772
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:24 schreef AQuila360 het volgende:
Dat schijnt oneerlijk te zijn dus schaden we nu alles en iedereen en de economie ook maar gewoon zodat we het #samenkunnendoen.

Lijkt wel op dat etnisch profileren niet mag eigenlijk.
Zeker een ondernemertje die lekker profiteert in goede tijden maar geen appeltje voor dorst regelt?
pi_195313860
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:24 schreef AQuila360 het volgende:
Dat schijnt oneerlijk te zijn dus schaden we nu alles en iedereen en de economie ook maar gewoon zodat we het #samenkunnendoen.

Lijkt wel op dat etnisch profileren niet mag eigenlijk.
Klopt, daarom wordt dat zorgvuldig uit de pers gehouden.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 20:33:30 #28
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195313889
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 20:28 schreef Oidipous het volgende:
De zwakkeren zijn heel goed aan te wijzen. Ik lees hier dat het gaat om een paar miljoen, maar ik vraag mij het af. Zijn hier cijfers van? Waar is de onderbouwing?

Ik snap dat je geen overbelasting van de zorg wilt hebben, maar het andere alternatief is ook niet best: als we zo doorgaan zoals we nu bezig zijn zal het kabinet met de minidset die ze hebben binnen de kortste keren weer een intelligente lockdown afkondigen. Hugo de Jonge was daar net een paar keer naar het hinten. Uit allerlei studies op de wereld blijkt dat dit desastreus is. Voor jongeren, voor de economie en voor de levensverwachting.

Er moet openlijk door het kabinet gediscussieerd worden over wat voor keuze er dan gemaakt moet worden. En deze keuze moet onderbouwd zijn. Ik merk dat de hele beeldvorming in de media op een kant leunt en dat is niet terecht.

Ik was overigens wel heel blij met het bericht dat voor zwakkeren bezoekuren voor de supermarkt wordt ingesteld. Dat soort maatregelen helpen enorm, daar ben ik van overtuigd.
Kijk even bij de RIVM wie de hoogste risico groepen zijn en loop dan even door de statistieken heen. Kom je vast een eind.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195313899
Wat ik mij ook sterk afvraag: zou het nu niet zo moeten zijn dat de betere behandelmethodes en meer kennis over het virus de zorg veel meer zieken aankunnen? Ik lees deze berichten te weinig in de media. Behalve dan dat de gemiddelde ligduur op de ic is teruggebracht naar 8 dagen.
pi_195313931
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Kijk even bij de RIVM wie de hoogste risico groepen zijn en loop dan even door de statistieken heen. Kom je vast een eind.
Maar jij zegt steeds dat het miljoenen zijn. Waar baseer jij dat op? Hoeveel mensen schat jij dat tot de risicogroep behoren buiten de ouderen?
pi_195313958
Ik heb altijd bepleit om twee zones in te stellen, een veilige zone voor ouderen angsthazen en kwetsbaren en een vrije zone voor werkend Nederland. Gooi de veilige zone dicht zolang het nodig is, stop daar de activiteiten indien nodig en daar verplicht mondkapjes indien nodig. Stel aan de grens corona teststraten op met snelle tests. ben je schoon dan mag je er in.

De vrije zone leeft volgens de normale corona maatregelen met versoepelingen indien nodig en je geeft nu de ouderen, kwetsbaren en angsthazen een vrijwillige keuze. ga je tijdelijk naar een veilige zone ja of nee en faciliteer dit als overheid.

Als het goed is leven er dan minder ouderen, kwetsbaren en angsthazen in de vrije zone en zullen de IC's daar minder snel opvullen. Is dit nog steeds het geval, dan kun je alsnog de maatregelen in de vrije zone aanscherpen en de corona patiënten scheiden van reguliere patiënten, dus creëer corona ziekenhuizen, waar alleen corona patiënten mogen komen. Dat scheiden kun je in elke provincie wel doen als het meer dan twee ziekenhuizen heeft.
pi_195314644
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:35 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Maar jij zegt steeds dat het miljoenen zijn. Waar baseer jij dat op? Hoeveel mensen schat jij dat tot de risicogroep behoren buiten de ouderen?
In 2018 kende Nederland 3,2 miljoen 65-plussers.

Tel daar mensen met een chronische ziekte en degenen met zwaar overgewicht maar eens bij op.

De risicogroep gaat met gemak richting een kwart zo niet een derde van de totale bevolking.
pi_195315086
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:14 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Er is helemaal niets bewezen over immuniteit.
[..]

Dat geloof ik graag maar neemt niet weg dat ook volwassenen op IC belanden. Nemen we dat voor lief dan? De gevolgen zijn zeer ernstig, van longaandoeningen tot littekens op hart. Het is niet te onderschatten.
We weten zeker wel al het een en ander over immuniteit, verder zijn de cijfers in Zweden en Brazilie ook vrij duidelijk. In Brazilie had het virus vrij snel en daar dalen de cases inmiddels vrij duidelijk. Elke week weer minder bevestigde gevallen.
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 21:25:02 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195315173
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 21:20 schreef Anton91 het volgende:

[..]

We weten zeker wel al het een en ander over immuniteit, verder zijn de cijfers in Zweden en Brazilie ook vrij duidelijk. In Brazilie had het virus vrij snel en daar dalen de cases inmiddels vrij duidelijk. Elke week weer minder bevestigde gevallen.
Je bedoelt de cijfers in Zweden waar het dodental 60% hoger is dan in Nederland en waar de infecties weer stijgen? En Braziliaanse cijfers zijn een lachertje, alsof mensen in de favella's getest worden op covid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 21:37:11 #35
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195315437
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 19:24 schreef Zwolsboy het volgende:
Als je de natuur volgt de sterken overleven het de zwakkeren gaan dood waardoor de sterken nog sterker worden en het aantal zwakkeren dan afneemt.

Dit zie je bij ziektes, te kort voedsel, te weinig ruimte.

Misschien is de aarde gewoon te vol.
Ben je gek. Als je ieder mens een m2 geeft, kan je de gehele wereldbevolking kwijt op noord en zuid-holland. Hoezo ruimte tekort.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195315721
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je bedoelt de cijfers in Zweden waar het dodental 60% hoger is dan in Nederland en waar de infecties weer stijgen? En Braziliaanse cijfers zijn een lachertje, alsof mensen in de favella's getest worden op covid.
Ik zit wat cijfers te checken op internet en qua oversterfte zijn Zweden en Nederland juist heel erg goed vergelijkbaar. Dat wordt ook bevestigd in de Volkskrant, zie ook onderstaand citaat.

quote:
Zweden registreert namelijk coronasterfte veel accurater dan veel andere landen, waaronder Nederland. Volgens het CBS bedraagt de Nederlandse oversterfte als gevolg van corona ongeveer 10.000, terwijl de gerapporteerde coronasterfte iets boven de 6000 ligt. In Zweden is die verhouding veel minder scheef. En dus is de Zweedse oversterfte per hoofd van de bevolking ongeveer even hoog als in Nederland, misschien iets lager zelfs.
https://www.volkskrant.nl(...)-selectief~bc89d9da/

Dat blijkt ook uit:
https://ourworldindata.org/coronavirus
https://www.businessinsider.nl/nederland-oversterfte-coronavirus/

Ik snap wel dat je hiermee de mist in gaat omdat de beeldvorming over Zweden heel erg eenzijdig is.
pi_195316155
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 20:28 schreef Oidipous het volgende:
De zwakkeren zijn heel goed aan te wijzen. Ik lees hier dat het gaat om een paar miljoen, maar ik vraag mij het af. Zijn hier cijfers van? Waar is de onderbouwing?

Ik snap dat je geen overbelasting van de zorg wilt hebben, maar het andere alternatief is ook niet best: als we zo doorgaan zoals we nu bezig zijn zal het kabinet met de minidset die ze hebben binnen de kortste keren weer een intelligente lockdown afkondigen. Hugo de Jonge was daar net een paar keer naar het hinten. Uit allerlei studies op de wereld blijkt dat dit desastreus is. Voor jongeren, voor de economie en voor de levensverwachting.

Er moet openlijk door het kabinet gediscussieerd worden over wat voor keuze er dan gemaakt moet worden. En deze keuze moet onderbouwd zijn. Ik merk dat de hele beeldvorming in de media op een kant leunt en dat is niet terecht.

Ik was overigens wel heel blij met het bericht dat voor zwakkeren bezoekuren voor de supermarkt wordt ingesteld. Dat soort maatregelen helpen enorm, daar ben ik van overtuigd.
Iedereen die voor de griepspuit in aanmerking komt behoort sowieso tot de risicogroep. Dat zijn er al drie miljoen.
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 22:10:05 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195316178
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:51 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik zit wat cijfers te checken op internet en qua oversterfte zijn Zweden en Nederland juist heel erg goed vergelijkbaar. Dat wordt ook bevestigd in de Volkskrant, zie ook onderstaand citaat.
[..]

https://www.volkskrant.nl(...)-selectief~bc89d9da/

Dat blijkt ook uit:
https://ourworldindata.org/coronavirus
https://www.businessinsider.nl/nederland-oversterfte-coronavirus/

Ik snap wel dat je hiermee de mist in gaat omdat de beeldvorming over Zweden heel erg eenzijdig is.
Ja, dat is zo, er word constant geroepen dat Zweden fantastisch is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195316206
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 22:08 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Iedereen die voor de griepspuit in aanmerking komt behoort sowieso tot de risicogroep. Dat zijn er al drie miljoen.
6 mil volgens mij, dan heeft ook meer dan 50% van Nederland overgewicht, 15% obesitas en tellen we de partners en kinderen niet mee.
pi_195316219
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:33 schreef Oidipous het volgende:
Wat ik mij ook sterk afvraag: zou het nu niet zo moeten zijn dat de betere behandelmethodes en meer kennis over het virus de zorg veel meer zieken aankunnen? Ik lees deze berichten te weinig in de media. Behalve dan dat de gemiddelde ligduur op de ic is teruggebracht naar 8 dagen.
Er zijn nog weinig goede behandelingsmethoden. Ze hebben vooral geleerd wat niet effectief is. Een ontstekingsremmer is effectief gebleken voor mensen op de IC. De gemiddelde ligduur is verlaagd met 8 dagen, niet naar 8 dagen. Met daarbij de kanttekening dat het ook kan zijn gekomen omdat het jongere mensen betrof. Dit gaf Jaap van Dissel aan tijdens zijn tweede kamer briefing vorige week.
pi_195316264
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 21:20 schreef Anton91 het volgende:

[..]

We weten zeker wel al het een en ander over immuniteit, verder zijn de cijfers in Zweden en Brazilie ook vrij duidelijk. In Brazilie had het virus vrij snel en daar dalen de cases inmiddels vrij duidelijk. Elke week weer minder bevestigde gevallen.
Wat weten we over de immuniteit dan? Dat antilichamen snel verdwijnen. Dat herinfecties mogelijk zijn, maar tot nu toe zeldzaam zijn. En dat er B en T cel immuniteit bestaat, maar volstrekt onduidelijk is hoe lang dit is.
pi_195316270
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 22:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat is zo, er word constant geroepen dat Zweden fantastisch is.
Ik snap je punt niet?

Ik wilde alleen maar zeggen dat Zweden heel erg negatief is afgeschilderd in de Nederlandse media en dat ik het ook logisch vind dat je daarmee de mist in gaat.
Als je sec naar de cijfers kijkt dan zou je inderdaad concluderen dat Zweden het beter heeft gedaan dan Nederland. Maar jij en ik weten ook wel dat Zweden en Nederland niet volledig vergelijkbaar zijn (als het bijvoorbeeld gaat om de bevolkingsdichtheid). Zo zou ik bijvoorbeeld de oversterfte van Stockholm willen vergelijken met die van Amsterdam, maar geen idee hoe ik aan die cijfers kom.
pi_195316523
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:00 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

In 2018 kende Nederland 3,2 miljoen 65-plussers.

Tel daar mensen met een chronische ziekte en degenen met zwaar overgewicht maar eens bij op.

De risicogroep gaat met gemak richting een kwart zo niet een derde van de totale bevolking.
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 22:08 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Iedereen die voor de griepspuit in aanmerking komt behoort sowieso tot de risicogroep. Dat zijn er al drie miljoen.
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 22:11 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

6 mil volgens mij, dan heeft ook meer dan 50% van Nederland overgewicht, 15% obesitas en tellen we de partners en kinderen niet mee.
Oké, dat zijn er toch een hoop om zomaar even af te schermen. O-)
Geeft inderdaad te denken of het mogelijk is om de zwakkeren goed af te schermen.

Toch denk ik dat je met een gedegen mediacampagne en aantal gerichte maatregelen de zwakkeren goed moet kunnen afschermen. Tevens is het ook echt niet zo dat elke persoon boven de 65 jaar automatisch behoort tot de risicogroep. Althans, dat is het beeld wat ik van de media krijg omdat er wel wordt benadrukt dat het vaak gepaard gaat met onderliggend lijden. Ik zou vervolgens geen idee hebben wat het percentage zou zijn met onderliggend lijden onder ouderen, maar stel dat het 50% is dan zou deze groep al behapbaarder maken.
pi_195316693
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 19:24 schreef Zwolsboy het volgende:
Als je de natuur volgt de sterken overleven het de zwakkeren gaan dood waardoor de sterken nog sterker worden en het aantal zwakkeren dan afneemt.

Laten we full darwinism gaan })
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_195316928
Hoeveel zwakkeren zouden samenwonen met "gezonde mensen"? Er zijn bvb 1.2 miljoen Nederlanders met diabetes, 2.8 miljoen met hypertensie. Als je de zwakkeren wil afschermen moet je die scheiden, en je kan de zwakkeren niet samen zetten, we hebben gezien in WZCs hoe dat afloopt.
Er zijn ook geen miljoen woningen vrij, dus moeten we "gezonde" mensen bij elkaar zetten. Hoeveel jonge gezinnen en alleenstaanden zouden bereid zijn een logé in huis te nemen? Of bereid zijn te betalen voor al die zwakkeren onder de 65 die niet kunnen werken omdat ze "afgeschermd" moeten worden?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 28 september 2020 @ 22:45:09 #46
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_195317001
'afschermen' 'isoleren'. Jullie bedoelen kidnappen en opsluiten.

Zelfs op het hoogte punt tijdens de eerste golf hadden veel bejaarden schijt en hielden geen afstand.
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_195317101
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 22:45 schreef gniffie het volgende:
Zelfs op het hoogte punt tijdens de eerste golf hadden veel bejaarden schijt en hielden geen afstand.
Ja, en dit is nog steeds zo hoor. Ik weet nog wel dat er keiharde kritiek was op jongeren terwijl ouderen net zo hard meedoen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_195317167
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Niet alleen oudjes komen in ziekenhuis. Ook genoeg fitte volwassenen komen op IC.
Precieze cijfers incl. comorbiditeit?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_195317254
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:24 schreef AQuila360 het volgende:
Dat schijnt oneerlijk te zijn dus schaden we nu alles en iedereen en de economie ook maar gewoon zodat we het #samenkunnendoen.
Net zoiets als ik de afgrond in val, dan trek ik iedereen met mij mee.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_195317346
En zou de sneltesten niet een cruciale rol kunnen spelen bij het beschermen van deze ouderen door bijvoorbeeld de sociale bubbel heel erg te beperken en de bubbel te laten testen?
pi_195317406
Heel veel mensen die extra risico lopen zijn vrijwillig al stukken voorzichtiger geworden.

En instellingen e.d. hanteren ook extra regels en voorzorgsmaatregelen, die recent nog zijn aangescherpt (mondkapjes, extra testen).

Veel meer kun je in de praktijk niet doen. Tegelijk is dat al heel veel, ook qua impact op deze mensen en hun omgeving.
pi_195317490
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 23:00 schreef Oidipous het volgende:
En zou de sneltesten niet een cruciale rol kunnen spelen bij het beschermen van deze ouderen door bijvoorbeeld de sociale bubbel heel erg te beperken en de bubbel te laten testen?
Waarom zou je inzetten op een sneltest die binnen handbereik is en het testen behapbaar maakt als je groteske plannen kunt bedenken voor een samenleving waar je een Berlijnse muur in optrekt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195317551
Ik lees op Rijksoverheid.nl dat de overheid nu de GGD’s gaat vragen om contact op te nemen met de woonzorgcentra om eventueel maatregelen te bespreken.

Alsof de GGD nog een paar man personeel over heeft om dit even te gaan bespreken. Ze kunnen BCO en testvraag al niet eens aan

Als we voor de rest van de sectoren wel een sluiting en beperkingen af kunnen kondigen, waarom slaan we de woonzorgcentra etc dan over en laten we het aan de GGD over om even contact op te nemen? Dat is wel een beetje vrijblijvend als het mij vraagt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195317923
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 23:14 schreef _serial_ het volgende:
Ik lees op Rijksoverheid.nl dat de overheid nu de GGD’s gaat vragen om contact op te nemen met de woonzorgcentra om eventueel maatregelen te bespreken.

Alsof de GGD nog een paar man personeel over heeft om dit even te gaan bespreken. Ze kunnen BCO en testvraag al niet eens aan

Als we voor de rest van de sectoren wel een sluiting en beperkingen af kunnen kondigen, waarom slaan we de woonzorgcentra etc dan over en laten we het aan de GGD over om even contact op te nemen? Dat is wel een beetje vrijblijvend als het mij vraagt.
Wat stel je voor de bewoners van woonzorgcentra voor, ze naar huis sturen?

Effectieve maatregelen in dit soort instellingen waarbij het dagelijks leven van bewoners zo veel mogelijk overeind blijft vragen om maatwerk en kennis van de zorg en infectieziekten. Tegelijk wil je niet dat elke organisatie/locatie zelf het wiel gaat proberen uit te vinden. Vandaar inzet van de GGD. Als ze zich ergens bewust zijn van de ernst van corona dan is het in zorginstellingen.
pi_195318440
Ga mondkapjes ook bij kinderen verplicht maken, beetje onzin dat een 12 jarige het niet kan krijgen/verspreiden en 1 dag naar zijn verjaardag wel, lol
Interessant he ?
pi_195318505
Als je het virus laat rondgaan onder het gezonde deel van de bevolking hou je alsnog een grote groep die er mogelijk blijvende gezondheidsproblemen aan overhoudt. Artsenvereniging: ‘Duizenden coronapatiënten die niet zijn opgenomen houden langdurig klachten’

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2020 01:08:57 ]
pi_195319304
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 20:30 schreef Document1 het volgende:

[..]

Zeker een ondernemertje die lekker profiteert in goede tijden maar geen appeltje voor dorst regelt?
Nope, wel iemand die de economie en de levens van mensen die hun baan of onderneming verliezen ook belangrijk vind.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_195320187
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 23:46 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Wat stel je voor de bewoners van woonzorgcentra voor, ze naar huis sturen?

Effectieve maatregelen in dit soort instellingen waarbij het dagelijks leven van bewoners zo veel mogelijk overeind blijft vragen om maatwerk en kennis van de zorg en infectieziekten. Tegelijk wil je niet dat elke organisatie/locatie zelf het wiel gaat proberen uit te vinden. Vandaar inzet van de GGD. Als ze zich ergens bewust zijn van de ernst van corona dan is het in zorginstellingen.
Daar hebben we het OMT toch voor? die sloten in maart ook alle woonzorgcentra volledig af zonder de GGD te vragen.
Dat je dat nu niet meer moet willen, begrijp ik ook wel.

Maar ik maak mij gewoon ernstig zorgen over de hoeveelheid instellingen waar nu weer corona binnen is.

En die worden helemaal nergens genoemd, ondertussen mag wel kelderklasse voetbal buiten zonder publiek spelen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195320425
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:01 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Daar hebben we het OMT toch voor? die sloten in maart ook alle woonzorgcentra af zonder advies.
Dat je dat nu niet meer moet willen, begrijp ik ook wel.
De aanpak van het kabinet is gericht op: eerst zachte maatregelen op maat nemen en pas hard ingrijpen als die onvoldoende effect blijken te hebben.

Je bent per definitie te vroeg of te laat. Als je een harde maatregel neemt weet je ook niet hoe lang die nodig is. Voor het draagvlak zowel op korte als lange termijn is het verstandig om niet over één nacht ijs te laten gaan met het op slot gooien van bepaalde sectoren of zelfs het hele land.
Mocht opschalen alsnog nodig blijken dan is dat pas nadat zachtere alternatieven zijn geprobeerd en mensen overtuigd zijn dat zij eerst de kans hebben gekregen om zelf invloed te hebben op de verspreiding van het virus en de zwaarte en duur van de maatregelen.

Een autoritair regime zou de ernst van de situatie zo lang mogelijk ontkennen en vervolgens in één klap alles dichtgooien. Ik maak me zorgen om de drukte bij de GGD's, ziekenhuizen, handhaving enz. maar ben blij in een land te leven waar we deze crisis zo veel mogelijk gezamenlijk bestrijden.

quote:
Maar ik maak mij gewoon ernstig zorgen over de hoeveelheid instellingen waar nu weer corona binnen is.

En die worden helemaal nergens genoemd, ondertussen mag wel kelderklasse voetbal buiten zonder publiek spelen.
Besmettingen in instellingen kun je nooit helemaal voorkomen. Het virus hoeft maar één keer over te springen naar een medewerker die daarna voldoende in contact komt met een bewoner. Met protocollen, testen en beschermingsmiddelen kun je de verspreiding zo veel mogelijk tegengaan maar zo lang het virus via medewerkers en bezoekers binnen kan wandelen ligt dit altijd op de loer.

Het contact tussen medewerkers/bezoekers en cliënten is doorgaans binnen en directer dan bij een voetbalwedstrijd buiten. Maar reken er maar op dat het sluiten van sportverenigingen en sportscholen de volgende stap is mocht het weren van publiek onvoldoende blijken.

T.a.v. instellingen was er gisteren inderdaad weinig nieuws. Net als scholen en de kinderopvang verandert hier momenteel weinig. Dat is in beginsel positief - het zou dramatisch zijn als cliënten geen bezoek meer mogen ontvangen en door aangescherpte protocollen in hun dagelijks leven nog meer geconfronteerd worden met het virus.

Ondanks dat er weinig aandacht en geen nieuwe maatregelen voor instellingen zijn wordt er daar keihard gewerkt om covid buiten de deur te houden. En verdere verspreiding tegen te gaan als het eenmaal binnen is. In mijn omgeving zie ik hoe in de al aangepaste dagelijkse praktijk meteen wordt ingegrepen als er iemand positief wordt getest die mogelijk in contact is geweest met cliënten en/of medewerkers. Zonder over te gaan tot daadwerkelijke sluitingen wordt er al heel veel gedaan. Zodra het virus ergens toeslaat kan dat schrijnend aflopen maar gelukkig zijn instellingen beter toegerust op de situatie dan in het voorjaar.
pi_195320650
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik denk dat de groep kwetsbaren en hun naasten te groot is ook hiervoor maar hoor graag van mensen die dit als een goede strategie zien waarom dit wel kan.
Ik bedoel dus dat het afhangt in welke groep je valt of het goed of slecht vindt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195320685
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195320775
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik bedoel dus dat het afhangt in welke groep je valt of het goed of slecht vindt.
Het gaat niet om de grootte van de groep maar in welke groep je zit is ook niet doorslaggevend.

Waar het om gaat is het inzicht dat direct en indirect contact tussen de groepen (zwakkeren en niet-zwakkeren) onvermijdelijk is.

Ik behoor niet tot een risicogroep en zou het heerlijk vinden om me weer vrij te kunnen bewegen zoals in de pre-coronatijd. Als dat betekent dat ik niet bij mijn oma op bezoek kan dan is die vrijheid echter nog steeds relatief.

Als door die vrijheid de kans toeneemt dat ik het virus oploop en doorgeef aan mensen die bijvoorbeeld werken in een verzorgingsinstelling, de thuiszorg of een ziekenhuis, is mijn eigen vrijheid dat dan waard?

Op het oog simpele oplossingen lijken vaak het meest aantrekkelijk maar zijn in de praktijk niet zo eenvoudig en aantrekkelijk dus geen oplossing.
pi_195321268
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er valt weinig te bespreken, het kan gewoon grondwettelijk niet. Plus dat de definitie van zwakkere nogal ruim is, daar vallen gewoon miljoenen Nederlanders onder.
Het is maar een groepje :{w
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')