Dan komt het denk ik neer op wat de werkgever in alle redelijkheid mag verwachten. Als half Nederland plat ligt wegens een storm, dan valt er wel wat te zeggen over redelijkheid. Dan zou er sprake moeten zijn van een weer alarm. Maar als de rest van NL gewoon op de fiets zou springen, dan denk ik niet.quote:Op maandag 28 september 2020 14:42 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. In hoeverre kan je bij extreme weersomstandigheden spreken van onmacht (als je geen auto tot je beschikking hebt). In hoeverre zijn weersomstandigheden als risico door te rekenen aan de werknemer in plaats van de werkgever? Gelukkig doet mijn werkgever hier niet moeilijk over, maar ik ben gewoon benieuwd of dit op een of andere manier wettelijk geregeld is.
Zolang het niet pal boven je hoofd dondert kan je nog gewoon fietsen.quote:Op maandag 28 september 2020 14:44 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
In een auto zitten is veilig bij onweer. Op een fiets zitten is dat niet.
Leuk dat je de grootste baggeraar van 2019 bent, maar die shit hoeft je niet meer te nemen naar WGRquote:Op maandag 28 september 2020 14:49 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Storm is niet extreem weer. Met een beetje geluk heb je zelfs wind mee
Of de gegijzelde of hadden we die al?quote:
Ook als dat de gezondheid van de werknemer in gevaar brengt? Of de gezondheid van anderen.quote:Op maandag 28 september 2020 14:51 schreef YoshiBignose het volgende:
De basisregel is in ieder geval dat je als werknemer er ALLES aan moet doen om op tijd op je werk te komen.
Neequote:Op maandag 28 september 2020 14:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Of de gegijzelde of hadden we die al?
Ik kan me anders niet herinneren dat vroeger de klaslokalen helemaal leeg waren bij een stormpje. En toen kwam iedereen nog gewoon op de fiets.quote:Op maandag 28 september 2020 14:51 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Leuk dat je de grootste baggeraar van 2019 bent, maar die shit hoeft je niet meer te nemen naar WGR
In welk opzicht brengt iets de gezondheid van de werknemer in gevaar? Dat hij ziek kan worden van de regen?quote:Op maandag 28 september 2020 14:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ook als dat de gezondheid van de werknemer in gevaar brengt? Of de gezondheid van anderen.
Als je bv in het ziekenhuis ligt, dan lijkt het me onverstandig om er toch ALLES aan te doen om die dag op je werk te verschijnen.quote:Op maandag 28 september 2020 14:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In welk opzicht brengt iets de gezondheid van de werknemer in gevaar? Dat hij ziek kan worden van de regen?
Dan heb je iig geen last van storm.quote:Op maandag 28 september 2020 14:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als je bv in het ziekenhuis ligt, dan lijkt het me onverstandig om er toch ALLES aan te doen om die dag op je werk te verschijnen.
3x te laat = ontslag op staande voetquote:Op maandag 28 september 2020 13:56 schreef jameshond7 het volgende:
Kan een werkgever jou verantwoordelijk houden voor te laat komen, als jij met je fiets naar het werk gaat en je bijvoorbeeld een kwartier later van huis gaat omdat het erg hard regent, hagelt of zelfs onweert?
Bij een beetje regen trek je natuurlijk een regenpak aan, maar door de stromende regen fietsen en geen hand voor ogen kunnen zien is natuurlijk niet veilig. In dat geval ligt het toch niet aan jou dat je te laat komt? Vervelend natuurlijk als er iemand wacht om afgelost te worden, maar je kan de fietser toch niet vragen om door extreme weersomstandigheden te fietsen?
Het gaat om werk dat via het OV niet bereikbaar is.
Geraakt worden door bliksem? Geen hand voor ogen kunnen zien en daarom een verhoogt risico hebben om aangereden te worden?quote:Op maandag 28 september 2020 14:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In welk opzicht brengt iets de gezondheid van de werknemer in gevaar? Dat hij ziek kan worden van de regen?
Ja en als je deze veiligheid niet kan garanderen dan lijkt het me redelijk om te zeggen dat er niet gereisd hoeft te worden. Bij wie ligt dan het risico?quote:Op maandag 28 september 2020 15:06 schreef Daboman het volgende:
Overigens, wat ik niet helemaal begrijp, als je reist, dan ben je als verkeersdeelnemer toch zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid en voor die van mede weggebruikers? Okee als de overheid adviseert om niet zonder goede reden de weg op te gaan, dan zit je natuurlijk enigszins ingedekt.
Dus de werkgever brengt niet de gezondheid van de werknemer in gevaar, maar deze dient zelf te zorgen dat hij veilig aan het verkeer kan deelnemen.
Zonder geldige reden neem ik aan?quote:Op maandag 28 september 2020 15:06 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
3x te laat = ontslag op staande voet
dan kom je een kwartier later op je werk en ga je ook een kwartier later weg.quote:Op maandag 28 september 2020 14:33 schreef jameshond7 het volgende:
Even voor de duidelijkheid, dit is hypothetisch. Ik ga zelf als student fietsent naar m'n werk, maar extreme weersomstandigheden zijn tot nu toe niet vaak voorgekomen. Die keren dat het weer wel extreem is (bijvoorbeeld storm) dan houdt de werkgever hier rekening mee. Mogelijk dat onze werkgever meer begrip heeft dan hij wettelijk gezien zou moeten hebben, aangezien veel collega's ook studenten zijn en met de fiets komen.
1. niet iedereen werkt op kantoor, in ploegendiensten of in de zorg gaat dit natuurlijk andersquote:Op maandag 28 september 2020 15:10 schreef Tokus het volgende:
[..]
dan kom je een kwartier later op je werk en ga je ook een kwartier later weg.
dan werk je een uur langer door. Bij ploegendienst krijg je gewoon een uur minder betaald. Ja, jij bent verantwoordelijk voor je reistijd, tenzij je baas een busje heeft die je komt oppikken.quote:Op maandag 28 september 2020 15:11 schreef jameshond7 het volgende:
2. en wat als het om een half uur of een uur gaat?
Ik begrijp niets van wat je zegt?quote:Op maandag 28 september 2020 15:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
dan werk je een uur langer door. Bij ploegendienst krijg je gewoon een uur minder betaald. Ja, jij bent verantwoordelijk voor je reistijd, tenzij je baas een busje heeft die je komt oppikken.
Hoeveel dagen per jaar stortregent het zoveel minuten aaneengesloten dat je niet even kunt schuilen? En hoeveel dagen per jaar zijn dat precies jouw werkdagen EN precies op de tijd dat je naar je werk fietst?quote:Op maandag 28 september 2020 15:06 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Geraakt worden door bliksem? Geen hand voor ogen kunnen zien en daarom een verhoogt risico hebben om aangereden te worden?
quote:Op maandag 28 september 2020 15:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
dan werk je een uur langer door. Bij ploegendienst krijg je gewoon een uur minder betaald. Ja, jij bent verantwoordelijk voor je reistijd, tenzij je baas een busje heeft die je komt oppikken.
maar goed, je bent student dus je snapt nog niet helemaal hoe het in de werkende wereld gaat.
Misschien een dag of 5 per jaar?quote:Op maandag 28 september 2020 15:13 schreef Donna het volgende:
[..]
Hoeveel dagen per jaar stortregent het zoveel minuten aaneengesloten dat je niet even kunt schuilen? En hoeveel dagen per jaar zijn dat precies jouw werkdagen EN precies op de tijd dat je naar je werk fietst?
Ik heb serieus in m'n hele werkende leven nog nooit in stortregen of heftig onweer gefietst.
Dat is al gezegd, bij zeer extreme omstandigheden zal de overheid een advies afgeven over of er wel of niet gereisd kan worden. In redelijkheid mag je verwachten dat een werkgever daar begrip voor heeft, maar hierover is voor zover ik weet niets vastgelegd. Geeft de overheid geen advies af, dan draag je zelf de verantwoordelijkheid. Is er dan alsnog sprake van duidelijke overmacht, bijv je raakt betrokken in een ongeluk, dan mag je in redelijkheid verwachten dat je werkgever daar begrip voor heeft, maar ook hier is niets over vastgelegd.quote:Op maandag 28 september 2020 15:08 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Ja en als je deze veiligheid niet kan garanderen dan lijkt het me redelijk om te zeggen dat er niet gereisd hoeft te worden. Bij wie ligt dan het risico?
De kans op een bedrijfsongeval is groter.quote:Op maandag 28 september 2020 15:06 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Geraakt worden door bliksem? Geen hand voor ogen kunnen zien en daarom een verhoogt risico hebben om aangereden te worden?
Hoe is dat relevant?quote:Op maandag 28 september 2020 15:15 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
De kans op een bedrijfsongeval is groter.
Dat als je serieus bang bent voor zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen je beter ook helemaal niet kunt gaan werkenquote:
Ga even ergens anders baggerenquote:Op maandag 28 september 2020 15:16 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dat als je serieus bang bent voor zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen je beter ook helemaal niet kunt gaan werken
Ja joh? Precies op je werkdagen en precies op de tijd dat je naar het werk moet?quote:Op maandag 28 september 2020 15:14 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Misschien een dag of 5 per jaar?
Maar zou je dat kwartiertje, half uurtje of uurtje doorwerken, als je de mogelijkheid had?quote:Op maandag 28 september 2020 15:11 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
1. niet iedereen werkt op kantoor, in ploegendiensten of in de zorg gaat dit natuurlijk anders
2. en wat als het om een half uur of een uur gaat?
Als je een fulltime baan hebt en altijd met de fiets gaat lijkt mij dit op z'n minst het geval. Niet iedereen heeft een 9-5 baan en niet iedereen heeft een auto tot z'n beschikking he? Daarnaast duren stormen vaak hele dagdelen of hele dagen, niet alleen dat halve uurtje waarin je toevallig naar het werk gaatquote:Op maandag 28 september 2020 15:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja joh? Precies op je werkdagen en precies op de tijd dat je naar het werk moet?
Hoe kom je daar precies bij? Je wordt namelijk gewoon geacht op tijd te komen. Of er nu file staat vanwege een ongeval, wegwerkzaamheden of omdat een boer zijn koeien van het land zit te halen. Dan moet je maar eerder vertrekken. Of een andere route of vervoermiddel kiezen.quote:Op maandag 28 september 2020 14:09 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Is er dan geen sprake van onmacht? Als ik naar werk in een file kom te staan die veroorzaakt is door een ongeluk (en die dus onverwachts is) dat geldt er overmacht en kan mijn werkgever mij daar niet voor verantwoordelijk houden. Waarom zou hier dan geen onmacht gelden?
Als ik later aankom wil ik daar best langer voor doorwerken. Hoewel je in dat geval het gevolg van het slechte weer doorschuift op de werknemer. Nogmaals het gaat niet om mij, maar om dat wat wettelijk gezien klopt. Ik heb nog niemand in dit topic met bronnen zien komen.quote:Op maandag 28 september 2020 15:20 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Maar zou je dat kwartiertje, half uurtje of uurtje doorwerken, als je de mogelijkheid had?
Ik heb het over stortregen en heftig onweer, dat duurt over het algemeen nooit een compleet dagdeel.quote:Op maandag 28 september 2020 15:22 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Als je een fulltime baan hebt en altijd met de fiets gaat lijkt mij dit op z'n minst het geval. Niet iedereen heeft een 9-5 baan en niet iedereen heeft een auto tot z'n beschikking he? Daarnaast duren stormen vaak hele dagdelen of hele dagen, niet alleen dat halve uurtje waarin je toevallig naar het werk gaat
En dit is dus onzin. Fietsen is niet altijd een keuze. Niet iedereen heeft de luxe om een auto te pakken en niet iedereen heeft het ov in de buurt van huis of het werk. Natuurlijk kan je een taxi boeken -hoewel het de vraag is of deze rijden door extreem weer- maar dat geldt alsnog de vraag wie verantwoordelijk is als de taxi te laat komt en wie moet opdraaien voor de kosten. Moet de werknemer dit of valt het onder reiskostenvergoeding?quote:Op maandag 28 september 2020 15:23 schreef Eix het volgende:
Omdat je uiteindelijk zelf de keuze maakt om te fietsen naar het werk.
quote:Op maandag 28 september 2020 15:23 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Als ik later aankom wil ik daar best langer voor doorwerken. Hoewel je in dat geval het gevolg van het slechte weer doorschuift op de werknemer. Nogmaals het gaat niet om mij, maar om dat wat wettelijk gezien klopt. Ik heb nog niemand in dit topic met bronnen zien komen.
https://www.cnvvakmensen.(...)van%20je%20werkgever.quote:Overmacht
Als je te laat komt omdat je je hebt verslapen, is dat vrij duidelijk je eigen schuld. Maar staan er door gladheid of een groot ongeluk gigantische files of loopt de situatie op het spoor in de soep, dan kan er sprake zijn van overmacht. Het lastige is dat er geen duidelijke regels zijn over wat overmacht is. Files zijn vaak al geen goede reden meer, omdat je kunt weten dat op bepaalde routes en bij slecht weer files ontstaan. Daar kun je je op voorbereiden door eerder van huis te gaan.
Eigen risico
Woon-/werkverkeer wordt gezien als risico voor jou als werknemer. Heb je een soepele werkgever, dan betaalt hij de tijd die je te laat was misschien gewoon uit. Houdt jouw baas van regeltjes? Dan heb je pech: je zult dan vrije uren moeten opnemen of de verloren tijd op een ander moment moeten compenseren.
Het verschilt ook wat de gevolgen van jouw te-laat-kom-acties zijn. Sta je aan de lopende band of staan er klanten op je te wachten, dan is dat schadelijk voor jouw werkgever en zal hij minder soepel omgaan met laatkomers. Terwijl het in sommige andere beroepen niet zoveel uitmaakt op welke tijden je je werk doet.
Cao
In de wet staat niets over te laat op je werk komen. Wel zijn er in sommige cao’s afspraken over weersomstandigheden waarbij niet gewerkt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld beroep doen op een uitkering, eventueel met aanvulling van je werkgever.
Flexibel
Vind je het lastig om op tijd te komen, dan moet je misschien op zoek gaan naar een werkgever die werkt met flexibele arbeidstijden. Bij steeds meer bedrijven mag je zelf weten hoe laat je binnenkomt, zolang je je werk afkrijgt en je uren maakt. Zo heb je veel meer vrijheid om zelf je dag in te delen.
Ik vind het vervelend dat je dit zo ervaart. Ik probeer overal antwoord op te geven, maar het is lastig om een gesprek aan te gaan met iemand die bij voorbaat al vindt dat dit probleem niet speelt. Ik stel een normale vraag en ik hoop dat mensen die -het liefst met bronnen- kunnen beantwoorden. In plaats daarvan krijg ik het verwijt dat ik mij aanstel of (van jou) te horen dat het probleem niet speelt. Daar schiet ik toch niets mee op?quote:Op maandag 28 september 2020 15:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb het over stortregen en heftig onweer, dat duurt over het algemeen nooit een compleet dagdeel.
Met een storm kan je echt wel gewoon fietsen, tenzij er code rood of paars is en afgeraden wordt om de weg op te gaan.
Maar goed, er valt met jou niet te discussiëren is allang duidelijk. Wat een vervelende manier van reageren heb jij zeg.
Heb je hier ook een bron voor? Werkgevers worden vaak wel aansprakelijk gesteld voor reiskosten, waarom dan niet voor reis-risico? Het gaat hier natuurlijk om een uiterst geval, niet om situaties die je zelf kan voorkomen.quote:Op maandag 28 september 2020 15:29 schreef Alfje het volgende:
Feit blijft dat jij een contract hebt met je werkgever dat je op bepaalde tijden komt werken. Als je dat niet kan "garanderen" moet je dat contract niet tekenen. Het is jouw verantwoordelijkheid om op tijd klaar te zijn om te gaan werken. Hoe je dat doet mag je helemaal zelf weten.
Er hoeft niks contractueels of wettelijks geregeld te worden over jouw reis, hoe je bij je werk komt gaat je werkgever niks aan, je zorgt maar dat je er komt.
Wat denk je zelf?quote:Op maandag 28 september 2020 15:25 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
En dit is dus onzin. Fietsen is niet altijd een keuze. Niet iedereen heeft de luxe om een auto te pakken en niet iedereen heeft het ov in de buurt van huis of het werk. Natuurlijk kan je een taxi boeken -hoewel het de vraag is of deze rijden door extreem weer- maar dat geldt alsnog de vraag wie verantwoordelijk is als de taxi te laat komt en wie moet opdraaien voor de kosten. Moet de werknemer dit of valt het onder reiskostenvergoeding?
Ik stel mijn werkgever niet aansprakelijk voor reiskosten. Zou een lekkere arbeidsverhouding geven.quote:Op maandag 28 september 2020 15:30 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Heb je hier ook een bron voor? Werkgevers worden vaak wel aansprakelijk gesteld voor reiskosten,
Dus bij gladheid kan er sprake zijn van overmacht. Is het ook duidelijk wanneer dit wel en wanneer dit niet zo is? Daarnaast zie ik staan dat er in sommige cao's afspraken zijn gemaakt over werken bij weersomstandigheden. Geldt dit ook voor weersomstandigheden tijdens het woon-werk verkeer, of gaat dit over weersomstandigheden tijdens het werk zelf (dus bij mensen die buiten werken)?quote:Op maandag 28 september 2020 15:28 schreef Sjemmert het volgende:
Wel zijn er in sommige cao’s afspraken over weersomstandigheden waarbij niet gewerkt kan worden.
Dat voorbeeld of autopech is niet relevant. Stel je moet een auto huren, kan je dan aanspraak maken op een reiskostenvergoeding? Iemand die dagelijks met z'n auto naar werk gaat kan dit wel. Als je als fietser geen vergoeding krijgt maar die 1 of 2 keer gebruik moet maken van een taxi of huurauto, zijn die kosten dan voor eigen rekenen? En wat als je geen rijbewijs hebt? Niet elke werkgever heeft in het contract staan dat je er een moet hebben. OV is niet altijd in de buurt en kan een werkgever echt van je verwachten dat je door het onweer naar het werk heen loopt?quote:Op maandag 28 september 2020 15:30 schreef Eix het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?
Ik had ook collega's die dachten dat als ze autopech hadden de werkgever wel even de bedrijfsauto ter beschikking kon stellen. Die stond er immers toch. Alleen, als je met werkgever overeen bent gekomen dat je op een afgesproken tijdstip op de standplaats aanwezig bent dan is het toch echt je eigen verantwoordelijkheid om het vervoer te organiseren. Dan huur je dus maar een auto, als je niet kan of wil fietsen, met OV, benenwagen, enz.
Dus jouw werkgever betaalt niet voor de bezine die je gebruikt om naar je werk te gaan?quote:Op maandag 28 september 2020 15:31 schreef Eix het volgende:
[..]
Ik stel mijn werkgever niet aansprakelijk voor reiskosten. Zou een lekkere arbeidsverhouding geven.
Althans, normaliter maken afspraken hiervoor gewoon onderdeel uit van de arbeidsvoorwaarden.
Nee dat is niet duidelijk.quote:Op maandag 28 september 2020 15:32 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dus bij gladheid kan er sprake zijn van overmacht. Is het ook duidelijk wanneer dit wel en wanneer dit niet zo is? Daarnaast zie ik staan dat er in sommige cao's afspraken zijn gemaakt over werken bij weersomstandigheden. Geldt dit ook voor weersomstandigheden tijdens het woon-werk verkeer, of gaat dit over weersomstandigheden tijdens het werk zelf (dus bij mensen die buiten werken)?
Reiskostenvergoeding is niet verplicht (ervan uitgaande dat je geen cao hebt).quote:Op maandag 28 september 2020 15:35 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dat voorbeeld of autopech is niet relevant. Stel je moet een auto huren, kan je dan aanspraak maken op een reiskostenvergoeding? Iemand die dagelijks met z'n auto naar werk gaat kan dit wel. Als je als fietser geen vergoeding krijgt maar die 1 of 2 keer gebruik moet maken van een taxi of huurauto, zijn die kosten dan voor eigen rekenen? En wat als je geen rijbewijs hebt? Niet elke werkgever heeft in het contract staan dat je er een moet hebben. OV is niet altijd in de buurt en kan een werkgever echt van je verwachten dat je door het onweer naar het werk heen loopt?
http://www.arbeidsovereen(...)onbelast%20vergoeden.quote:Is in uw CAO is geen bepaling opgenomen over reiskostenvergoeding, dan betekent dit dat u niet verplicht bent deze te vergoeden. Mocht u de reiskosten van uw werknemers wel willen vergoeden, gelden de fiscale regels. Indien uw werknemer met de auto gaat, mag u maximaal 19 eurocent per kilometer onbelast vergoeden.
Woon-werk verkeer is eigen tijd voor de werknemer. Natuurlijk kun je in de arbeidsovereenkomst overeen komen dat je er een vergoeding voor krijgt.quote:Op maandag 28 september 2020 15:35 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dat voorbeeld of autopech is niet relevant. Stel je moet een auto huren, kan je dan aanspraak maken op een reiskostenvergoeding? Iemand die dagelijks met z'n auto naar werk gaat kan dit wel. Als je als fietser geen vergoeding krijgt maar die 1 of 2 keer gebruik moet maken van een taxi of huurauto, zijn die kosten dan voor eigen rekenen? En wat als je geen rijbewijs hebt? Niet elke werkgever heeft in het contract staan dat je er een moet hebben. OV is niet altijd in de buurt en kan een werkgever echt van je verwachten dat je door het onweer naar het werk heen loopt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |