abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 september 2020 @ 12:25:10 #1
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195302202
Ik woon in een stad en ik kijk uit over een enorm grasveld dat keur wekelijks gemaaid wordt. Aan de randen wordt het echter maar ééns in de zoveel tijd gemaaid. In de hele omgeving is het vooral gras en bomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is mijn idee om alle beschikbare soorten munt te kopen (dat zijn er nogal wat), die te kweken, te stekken en dan in de buurt te poten langs de grasvelden en in berm langs de weg. Het zal uit zichzelf gaan woekeren, wordt keurig wekelijks klein gemaaid waar nodig en is perfect voor de vlinders en insecten.
Wat ik me nu afvraag: is dit ecologisch verantwoord en is het legaal? Iets poten in gemeentegrond.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_195302274
Wat je in je eerste spoiler beschrijft over "hoe makkelijk" dit plantje is, is precies de reden dat niemand dit in zijn tuin wil hebben
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  maandag 28 september 2020 @ 12:33:05 #3
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195302331
Nee, is niet ecologisch verantwoord
Niet inheems en te beperkt. En erg dominant, eenzijdig dus.

Levende bermen ed zijn zeer gunstig, maar dan moet je gewoon minder maaien.

Zelfs met je munt (of andere sterke plant) idee geld dat de cyclus niet doorlopen wordt met zo’n maai beleid.
Naast het feit dat die te sterke plant alles wegdrukt. Een mono cultuur wordt die maar zeer beperkt leven ondersteund.

We houden alles in de groeifase op die manier.
Het bloeit niet, het geeft geen zaad.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195302393
Als je dat in Zwolle doet, moet je rekening houden met ernstig pissige mensen _O-

Al 20 jaar wordt hier extreem veel aandacht besteed aan het vergroten van de biodiversiteit dmv maaibeleid, en dan zou er een leek die een geinig idee heeft even gaan ingrijpen. _O-
  maandag 28 september 2020 @ 12:42:31 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195302516
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 12:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Nee, is niet ecologisch verantwoord
Niet inheems en te beperkt. En erg dominant, eenzijdig dus.

Levende bermen ed zijn zeer gunstig, maar dan moet je gewoon minder maaien.

Zelfs met je munt (of andere sterke plant) idee geld dat de cyclus niet doorlopen wordt met zo’n maai beleid.
Naast het feit dat die te sterke plant alles wegdrukt. Een mono cultuur wordt die maar zeer beperkt leven ondersteund.

We houden alles in de groeifase op die manier.
Het bloeit niet, het geeft geen zaad.
Hoe kom je erbij dat munt niet inheems is in Nederland?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 28 september 2020 @ 12:42:40 #6
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195302521
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 12:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Nee, is niet ecologisch verantwoord
Niet inheems en te beperkt. En erg dominant, eenzijdig dus.

Levende bermen ed zijn zeer gunstig, maar dan moet je gewoon minder maaien.

Zelfs met je munt (of andere sterke plant) idee geld dat de cyclus niet doorlopen wordt met zo’n maai beleid.
Naast het feit dat die te sterke plant alles wegdrukt. Een mono cultuur wordt die maar zeer beperkt leven ondersteund.

We houden alles in de groeifase op die manier.
Het bloeit niet, het geeft geen zaad.
Ehm, ik heb het hier voornamelijk over grasvelden zonder enig bloempje dat wekelijks gemaaid wordt. De randen worden maar een aantal keer per jaar gedaan. Daar zou de munt dus prachtig gaan bloeien. Zo monotoom is het ook niet. Er zijn wel 20 soorten munt.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 28 september 2020 @ 12:43:45 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195302547
Dat met die wietplanten heb ik ook wel eens hier in de stad gedaan. Werden allemaal netjes door de gemeentediensten bewaterd. Tot ze écht te groot werden en begonnen op te vallen. Ofwel door de gemeente weggehaald, of door andere mensen 'gestolen'. _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 28 september 2020 @ 12:44:05 #8
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195302551
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 12:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat munt niet inheems is in Nederland?
Dat vroeg ik mij ook af. Het is weliswaar ooit uit Azië, Midden-Oosten en Noord-Afrika naar de rest van de wereld ge-exporteerd maar dat is al zo lang geleden dat het mij niet verbaasd als het als inheems wordt beschouwd.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 28 september 2020 @ 12:44:54 #9
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195302572
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 12:43 schreef Dven het volgende:
Dat met die wietplanten heb ik ook wel eens hier in de stad gedaan. Werden allemaal netjes door de gemeentediensten bewaterd. Tot ze écht te groot werden en begonnen op te vallen. Ofwel door de gemeente weggehaald, of door andere mensen 'gestolen'. _O-
Dat lijkt me echt super grappig. Bij voorkeur in een verwoekerde voortuin van iemand die z'n tuin niet onderhoud. Dan kan de gemeente niet zomaar ingrijpen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 28 september 2020 @ 12:45:55 #10
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195302597
Wat als ik munt verander naar de 'bijenmix' zoals verkocht in veel tuincentra? Divers genoeg?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 28 september 2020 @ 12:47:22 #11
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195302627
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:36 schreef babylon het volgende:
Als je dat in Zwolle doet, moet je rekening houden met ernstig pissige mensen _O-

Al 20 jaar wordt hier extreem veel aandacht besteed aan het vergroten van de biodiversiteit dmv maaibeleid, en dan zou er een leek die een geinig idee heeft even gaan ingrijpen. _O-
Dat zal per stad sterk verschillen. Ik geloof dat iedere stad, en anders provincie wel, een maaibeleid heeft. Maar gemeentegazonnetjes bijgehouden door de plaatselijke grote hovenier is toch echt wekelijks maaien op standje 1 met de grasmaaier.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 28 september 2020 @ 12:50:28 #12
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_195302693
We hebben een aantal inheemse munt soorten, deze zijn alleen niet geschikt voor je grasveld bermen.
We hebben watermunt, pepermunt en akkermunt (zo uit het hoofd). Hadden allemaal van vochtige bodems.

Als je wat aan je biodiversiteit in je gemeente wil doen vraag dan of je inheemse zaden mag strooien in de bermen. Heb je een mooie mix van bloemen die insecten echt helpen.
De plaatselijke wethouder vragen naar het maaibeheer in het algemeen en om aanpassingen vragen wil misschien ook wel.

Maar wat je vooral niet moet doen is zelf munt gaan planten of andere planten waar je van denkt oh die zullen het wel goed doen.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  maandag 28 september 2020 @ 12:50:58 #13
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195302704
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:42 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Ehm, ik heb het hier voornamelijk over grasvelden zonder enig bloempje dat wekelijks gemaaid wordt. De randen worden maar een aantal keer per jaar gedaan. Daar zou de munt dus prachtig gaan bloeien. Zo monotoom is het ook niet. Er zijn wel 20 soorten munt.
Er staan ook verschillende gras soorten nu, is nogsteeds een mono cultuur.
Met munt zou hetzelfde gebeuren. Een mono cultuur die kort gehouden wordt en niet zijn cyclus kan voltooien.

De planten soorten moeten divers zijn. Geen variaties van dezelfde soort.
En vooral, het maai beleid moet aangepast worden zodat de verschillende soorten hun cyclus kunnen volgen.

Daardoor ondersteunen ze ander leven.
Een mono cultuur heeft een zeer beperkt bereik, zelfs als je het uit laat groeien.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 28 september 2020 @ 12:51:26 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195302712
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 12:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat munt niet inheems is in Nederland?
Niet in die vormen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 28 september 2020 @ 12:51:37 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195302717
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:44 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Dat lijkt me echt super grappig. Bij voorkeur in een verwoekerde voortuin van iemand die z'n tuin niet onderhoud. Dan kan de gemeente niet zomaar ingrijpen.
Nog een foto gevonden van een kleintje. Jaar of 5 geleden gedaan _O-

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 28 september 2020 @ 12:52:33 #16
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195302744
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:45 schreef KimJong-un het volgende:
Wat als ik munt verander naar de 'bijenmix' zoals verkocht in veel tuincentra? Divers genoeg?
Is al veel beter idd, geen mono cultuur
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 28 september 2020 @ 12:55:54 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195302806
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:50 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Er staan ook verschillende gras soorten nu, is nogsteeds een mono cultuur.
Met munt zou hetzelfde gebeuren. Een mono cultuur die kort gehouden wordt en niet zijn cyclus kan voltooien.

De planten soorten moeten divers zijn. Geen variaties van dezelfde soort.
En vooral, het maai beleid moet aangepast worden zodat de verschillende soorten hun cyclus kunnen volgen.

Daardoor ondersteunen ze ander leven.
Een mono cultuur heeft een zeer beperkt bereik, zelfs als je het uit laat groeien.
Akkermunt, watermunt, witte munt, allemaal inheems.

Overigens is alles beter dan de groene woestijnen die Nederland overheersen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195302882
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:47 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Dat zal per stad sterk verschillen. Ik geloof dat iedere stad, en anders provincie wel, een maaibeleid heeft. Maar gemeentegazonnetjes bijgehouden door de plaatselijke grote hovenier is toch echt wekelijks maaien op standje 1 met de grasmaaier.
Ja, dat heb je dus verkeerd. Zwolle loopt landelijk voorop, maar zo langzamerhand zijn alle gemeentes bezig om het goed te doen :)
pi_195302883
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:45 schreef KimJong-un het volgende:
Wat als ik munt verander naar de 'bijenmix' zoals verkocht in veel tuincentra? Divers genoeg?
Zorg er dan wel voor dat allemaal echt inheemse bloemen zijn. Dat is vaak niet het geval bij die "pretpakketten" die je in de winkel koopt.
pi_195303059
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 12:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Nog een foto gevonden van een kleintje. Jaar of 5 geleden gedaan _O-

[ afbeelding ]
igen hello itt a rendőrség beszél :P
  maandag 28 september 2020 @ 13:07:48 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195303077
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 13:06 schreef Document1 het volgende:

[..]

igen hello itt a rendőrség beszél :P
Beroerte? :@
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 28 september 2020 @ 13:13:16 #22
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195303175
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 12:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Akkermunt, watermunt, witte munt, allemaal inheems.

Overigens is alles beter dan de groene woestijnen die Nederland overheersen.
Die groeit daar niet op die manier.

En een muntveld of een grasveld maakt niet echt verschil.

Misschien vindt jij het mooier, maar qua biotoop maakt het bar weinig verschil.
Kan je er net zo goed een kolen veld van maken, of aardappelen telen. Graan inzaaien en ga zo maar door.

Wil je leven dan heb je diversiteit nodig, planten in verschillende stadia en soorten.
Het leven dat je wil ondersteunen heeft verschillen nodig.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 28 september 2020 @ 13:20:24 #23
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195303311
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:59 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja, dat heb je dus verkeerd. Zwolle loopt landelijk voorop, maar zo langzamerhand zijn alle gemeentes bezig om het goed te doen :)
Niet, ik werk thuis en heb dat afgelopen maanden kunnen aanschouwen. In de lente om de ingezaaide strook krokusjes heenmaaien, zodra die uitgebloeid zijn worden ze meegenomen met maaien. Dat is de enige variatie die er geweest is. En zie welk bedrijf het is, ze komen met een busje voor de kanten.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 28 september 2020 @ 13:20:31 #24
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195303314
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 13:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Die groeit daar niet op die manier.

En een muntveld of een grasveld maakt niet echt verschil.

Misschien vindt jij het mooier, maar qua biotoop maakt het bar weinig verschil.
Kan je er net zo goed een kolen veld van maken, of aardappelen telen. Graan inzaaien en ga zo maar door.

Wil je leven dan heb je diversiteit nodig, planten in verschillende stadia en soorten.
Het leven dat je wil ondersteunen heeft verschillen nodig.
Ik snap het punt dat je wil maken hoor maar dat maakt de familie niet meer of minder inheems.

En qua biotoop is letterlijk echt bijna alles beter dan gras. Alleen gewassen komen daar inderdaad bij in de buurt. Ondanks dat je uiteraard liefst zo min mogelijk monocultuur ziet.

Overigens kan TS inderdaad beter gewoon eens zien of hij met de gemeente in overleg kan om te zien hoe de biodiversiteit in zijn gemeente vergroot kan worden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195303323
Kent je gemeente niet zoiets als bewonersinitiatieven? Die kunnen variëren van een geveltuintje of bloembak tot de aanleg van een complete speeltuin.

Mits je een goed plan hebt (dus geen invasieve exoten maar bijvoorbeeld een mix van inheemse bloemensoorten die op verschillende momenten bloeien) kun je gewoon toestemming krijgen. Soms zijn er zelfs potjes voor of willen ze een deel van de voorbereidingen uit handen nemen. Check even de site van je gemeente hiervoor.

Ga niet meteen impulsief strooien maar kijk inderdaad welke soorten geschikt zijn en wat voor onderhoud er bij komt kijken.

Als je wilt dat de bloemen langer staan dan alleen het eerste jaar, kies dan voor meerjarige en/of makkelijk zelfzaaiende soorten.

En de grond zal een keer of twee gemaaid moeten worden op tactische momenten waarbij het maaisel wordt afgevoerd. Anders zal gras de bloemen overwoekeren doordat het te hoog wordt en de bodem te veel verrijkt wordt met stikstof. Steeds meer gemeenten hebben een maaibeleid dat hier op gebaseerd is. Het meezaaien van ratelaar schijnt ook te helpen om gras te onderdrukken.
  maandag 28 september 2020 @ 13:25:36 #26
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195303422
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 13:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Die groeit daar niet op die manier.

En een muntveld of een grasveld maakt niet echt verschil.

Misschien vindt jij het mooier, maar qua biotoop maakt het bar weinig verschil.
Kan je er net zo goed een kolen veld van maken, of aardappelen telen. Graan inzaaien en ga zo maar door.

Wil je leven dan heb je diversiteit nodig, planten in verschillende stadia en soorten.
Het leven dat je wil ondersteunen heeft verschillen nodig.
Nu ben ik het echt met je oneens en ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Het idee is om munt om de grasvelden te poten, verschillende soorten, die gaan vanzelf woekeren. De zijkanten kunnen prima groeien in die maanden, als het teveel het gras in woekerd dan wordt het platgemaaid. Dat grasveld staat geen bloempje op (behalve een krokusje in de lente, (1m strook op grasveld van100 meter breed). Insecten en vlinders hebben wel wat aan de bloemen van de munt, niet aan het gras waar niets in gebeurt. Het grastype dat boeren gebruiken en de maaifrequentie zorgt er ook voor dat insecten geen kans meer maken. De bloemen zijn juist belangrijk.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_195303446
Hier waren er een stel van die extinction rebellion wannabees, die bedachten dat ze wel wat rotondes konden gaan inzaaien met een zelfgekozen bijelkaar gegooglede mix. Dat die in 80km wegen zaten, en niet veilig te voet te benaderen boeide niet, met als gevolg dat er een paar bijna ongelukken gebeurden, en dat de provincie een extra, zeker niet gratis werkende, hovenier langs moest sturen, om al die veel te hoog groeiende planten, weer te verwijderen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 28 september 2020 @ 13:27:53 #28
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_195303475
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 13:26 schreef fruityloop het volgende:
Hier waren er een stel van die extinction rebellion wannabees, die bedachten dat ze wel wat rotondes konden gaan inzaaien met een zelfgekozen bijelkaar gegooglede mix. Dat die in 80km wegen zaten, en niet veilig te voet te benaderen boeide niet, met als gevolg dat er een paar bijna ongelukken gebeurden, en dat de provincie een extra, zeker niet gratis werkende, hovenier langs moest sturen, om al die veel te hoog groeiende planten, weer te verwijderen.
Boehoe, iemand neemt initiatief maar ik wil alleen de negatieve kant ervan zien :r
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 28 september 2020 @ 23:39:08 #29
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195317852
Beter gewoon bijenzaad strooien? :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195319850
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2020 12:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Nog een foto gevonden van een kleintje. Jaar of 5 geleden gedaan _O-

[ afbeelding ]
Nice
pi_195355592
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 12:30 schreef devlinmr het volgende:
Wat je in je eerste spoiler beschrijft over "hoe makkelijk" dit plantje is, is precies de reden dat niemand dit in zijn tuin wil hebben
Had voor de grap een keer zon supermarkt potje munt die we over hadden in mn tuin geplant voor we op vakantie gingen, 3 weken later leek het net hardnekkige onkruid.
pi_195355758
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 23:52 schreef 111210 het volgende:

[..]

Had voor de grap een keer zon supermarkt potje munt die we over hadden in mn tuin geplant voor we op vakantie gingen, 3 weken later leek het net hardnekkige onkruid.
Dat leek niet zo.. dat is zo.
Het verstikt andere planten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')