abonnement Unibet Coolblue
pi_195282769
Kort vraagje, gewoon even nieuwsgierig. Stel, je kinderen zijn in de leeftijd 10-13 jaar, en zij worden in een groepje van 6 leeftijdsgenootjes in een bos in de winter in de Veluwe gedropt om 1 uur 's nachts, en moeten ongeveer 3-4 uur lopen om op een afgesproken plek te zijn. Ze hebben geen mobieltje ofzo, alleen een snackje, that's it. Er is verder geen toezicht, de volwassenen wachten ze op.

Zou je dat als ouder oke vinden? :)
-nee-
pi_195282852
Ik vind 10 jong, bij 13 kan ik me er wel iets bij voorstellen.
En ik zou het belangrijk vinden hoeveel vertrouwen ik heb ik de mensen die het organiseren.
En belangrijk wat de kinderen in kwestie er van zouden vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195282890
Deden wij vroeger ook maar we kregen we een kwartje voor een telefooncel. Een mobiel mee voor als er problemen zijn lijkt me wel fijn.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_195282896
3-4 uur lopen is wel extreem en zonder toezicht op mobiel leidt de verkeerde kant op lopen of ongelukkig struikelen over een boomwortel toch al gauw tot een niet zo plezierige nacht. Bovendien mag je bij mijn weten op veel plekken op de Veluwe niet na zonsondergang de natuurgebieden betreden.

Dus nee, zou ik niet oké vinden.

Mijn droppings vroeger zelf waren in een stuk overzichtelijk (voor begeleiders om in de gaten te houden, dus als een groepje niet op komt dagen kun je die wel makkelijk vinden) bos en dan waren we maximaal een uurtje aan het lopen, maar geen uren.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2020 12:36:54 ]
  zondag 27 september 2020 @ 12:35:22 #5
338319 ZarB
Piña colada
pi_195282905
Wij kregen dit in de eerste van de middelbare dus 11-12 jaar en nog geen mobieltjes. Niemand die in die tijd vond dat het niet kon. Durf te wedden dat er wel een begeleider ofzo ergens stiekem achter ons liep hoor.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195283001
Ja, natuurlijk. Dat heb je zelf, als het goed is, namelijk ook gedaan en toen was een ook geen vuiltje aan de lucht. En toen zaten de enge mannen juist in het bos. Tegenwoordig hangen ze meer rond shisha-lounges.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_195283029
Ligt eraan of Jos Brech ook meegaat.
pindazakje
pi_195283111
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 12:41 schreef Hyaenidae het volgende:
Ligt eraan of Jos Brech ook meegaat.
:')
pi_195283490
Stop een GPS zendertje in de tas?
pi_195284213
quote:
80s.gif Op zondag 27 september 2020 13:04 schreef F.Sinatra het volgende:
Stop een GPS zendertje in de tas?
Dit idd. Gewoon een vergrendelde telefoon met live locatie via wa aan. Kunnen ze bij nood in ieder geval 112 bellen
pi_195285040
Nee, ik zou het niet ok vinden. Puur omdat ze geen mogelijkheden hebben om anderen te laten weten als er wat mis gaat.

Lopen daar trouwens geen wilde dieren rond snachts?
pi_195285113
Wat een paniekerige reacties weer. Lekker laten gaan, leren ze alleen maar van.
pi_195285152
Is de openingspost met pas om 1 uur vertrekken en 3-4 lopen de versie van kindlief of de versie vanofficele mail/brief vanuit de leiding?

Alles valt en staat met wie de leiding en de voorbereiding op. Wat ook inhoud dat de oudere kinderen het al vaker gedaan hebben en hun ervaring kunnen over brengen op de jongere. En of ze de kneepjes kennen om ook de weg terug te vinden zonder google maps ;-).
Maar ben je ongerust over de randvoorwaarden en de veiligheid? Stel ze gerust aan de leiding.

Als (pre)puber ook wel eens gedropt geweest, maar in ons hoofd was dat 100x groter dan het in werkelijkheid was.
Werden we in het bos gedropt? In werkelijkheid stonden we dus 100 meter van de ingang van het bos en zag je de auto's op de weg rijden.
"midden in de nacht" was om 10 uur 's avonds, 't was donker en dus spannend zat. En afstand? Zal een km of 5 max 7 zijn. Binnen 2 uur stonden we meestal wel binnen. En ohja leiding was nooit echt ver weg, reden op de fiets of auto rond om op afstand te kijken of we nog een beetje de goede richting uit gingen.

En stond bij aankomst altijd wel dampende thee, chocomelk, soep oid. klaar. En kropen we vermoeid met mooie verhalen onze slaapzak in.
  zondag 27 september 2020 @ 14:07:17 #14
338319 ZarB
Piña colada
pi_195285208
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee, ik zou het niet ok vinden. Puur omdat ze geen mogelijkheden hebben om anderen te laten weten als er wat mis gaat.

Lopen daar trouwens geen wilde dieren rond snachts?
De leeuw overwintert vanaf november in het zuiden dus ligt eraan wanneer ze gaan.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195285229
3-4 uur op dat tijdstip is wel extreem.

Zeker op de Veluwe, een zeer uitgestrekt gebied waar je nog veel langer kunt lopen zonder ooit iets of iemand tegen te komen.

Droppings die ik zelf heb meegemaakt begonnen vaak halverwege de avond (wel in het donker) en waren in Drenthe, waar je als je verkeerd loopt sneller het bos of heidegebied uit loopt en weer in de bewoonde wereld terechtkomt.
pi_195285257
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:07 schreef ZarB het volgende:

[..]

De leeuw overwintert vanaf november in het zuiden dus ligt eraan wanneer ze gaan.
Ik bedoel het wel serieus. Ik weet niet precies welke dieren daar leven, maar ik kan me voorstellen dat dieren daar niet blij van worden als er opeens mensen bij ze in de buurt lopenlopen wanneer ze op jacht zijn oid.
pi_195285293
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 14:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik bedoel het wel serieus. Ik weet niet precies welke dieren daar leven, maar ik kan me voorstellen dat dieren daar niet blij van worden als er opeens mensen bij ze in de buurt lopenlopen wanneer ze op jacht zijn oid.
:D
Dieren lopen bang weg hoor.

Maar natuurlijk kan dit, als ze maar bij elkaar blijven.
  zondag 27 september 2020 @ 14:12:17 #18
338319 ZarB
Piña colada
pi_195285337
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 14:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik bedoel het wel serieus. Ik weet niet precies welke dieren daar leven, maar ik kan me voorstellen dat dieren daar niet blij van worden als er opeens mensen bij ze in de buurt lopenlopen wanneer ze op jacht zijn oid.
Geen bijzonder gevaarlijke dieren, geen vijanden van de mens (ja andersom wel :r ) en ze lopen gewoon weg als ze gestoord worden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zondag 27 september 2020 @ 14:12:45 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195285350
quote:
14s.gif Op zondag 27 september 2020 12:28 schreef Marsenal het volgende:
Kort vraagje, gewoon even nieuwsgierig. Stel, je kinderen zijn in de leeftijd 10-13 jaar, en zij worden in een groepje van 6 leeftijdsgenootjes in een bos in de winter in de Veluwe gedropt om 1 uur 's nachts, en moeten ongeveer 3-4 uur lopen om op een afgesproken plek te zijn. Ze hebben geen mobieltje ofzo, alleen een snackje, that's it. Er is verder geen toezicht, de volwassenen wachten ze op.

Zou je dat als ouder oke vinden? :)
Hangt van de kinderen af en hoe het ingericht is. Meestal loopt er stiekem een begeleider in de buurt. Is het voor scouting of een balletclubje? Ook een verschil.

En bedoel je met "winter" echt winter of gewoon dat het vannacht was en best fris? Want ik neem aan dat de organisatie geen tienjarigen in een ijsstorm gaat droppen half januari.

Drie, vier uur zonder eten wordt het ook geen Biafra van.
pi_195325641
Sorry, ik vergeet dit topic gewoon bijna.
Het voorbeeld in de OP is van mijn eigen jeugd, niet van iets wat nu speelt. Het was in de Veluwe, maar dichtbij de bewoonde wereld, niet middenin een uitgestrekt natuurpark ofzo, hoewel er in de Veluwse dorpjes dus geen ene kut gebeurt om 3 uur ‘s nachts. Ik heb deze dropping op deze manier zo meegemaakt, en een vergelijkbare, een jaar later. Ik vond het toen hartstikke leuk, en ik heb nooit kritiek hierover gehoord. Nu, als ouder, kijk ik er anders tegenaan. Ik vind het ook een flinke tocht voor een paar jonge tieners, en ik zou niet heel enthousiast zijn als mijn dochters aan zo’n activiteit deelnemen.

Ik was toen 13, misschien 14 eigenlijk, de oudste in de groep. Ik heb geen idee van begeleiding die in de buurt rondhing, maar heb daar ook echt geen aanwijzing voor gehad.
-nee-
pi_195334613
Maar in hoeverre is jouw herinnering waarheidsgetrouw Marsenal? Ik ben een heel aantal jaar meegeweest op kamp als leiding en daar deden we vrijwel elk jaar een dropping. En daarvoor plukten we de kinderen (11-14jr) s nachts uit hun tent dachten ze. In werkelijkheid was dat zodra het donker was, want die avond gingen ze altijd veel eerder naar bed. De te lopen afstand was altijd max 5 km, maar met de auto reden we daar een half uur voor om, om ze het idee te geven dat we lang onderweg waren. En ze kregen een ‘noodenvelop’ mee (in mijn jeugd met telefoonnummer + kwartje, tegenwoordig een telefoon). En dit was eind van de week, als ze al meerdere keren overdag in de omgeving van het terrein geweest waren.

Meestal zijn de kinderen rond 1 uur uiterlijk weer op het terrein, ik heb maar één keer meegemaakt dat het 3 uur werd (met die leeftijdsgroep). En ik heb ook meegemaakt dat ze eerder bij het terrein terug waren dan wij met de auto :’) Plus dat de dropping-groepjes meestal heel bewust samengesteld worden. Per groepje altijd iemand met richtingsgevoel, jonkies worden goed verdeeld en lastige kinderen juist bij oudere kinderen die daar wat mee kunnen (en te lastig mogen ze niet mee, maar dat zijn uitzonderingen).

Maar als je de verhalen daarna hoort waren ze midden in de nacht pas thuis, hebben ze úren gelopen en dan ook nog eens helemaal verkeerd.

Kortom, mijn kinderen zouden dit gewoon mogen. Tenminste, zolang ik vertrouwen heb in de leiding en mijn eigen kinderen dat dit goed gaat. Ik zou het jammer voor ze vinden als ze die ervaring niet krijgen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_195334784
Mee eens FF. Mijn kinderen mogen wat mij betreft later ook..
pi_195334811
Ik vind zo'n dropping flauwekul. Die kids van 10-13 hebben waarschijnlijk niets met wandelen in de natuur. Dat het dan snachts opeens wel geweldig is, slaat natuurlijk nergens op. Alsof je op die leeftijd nog bang bent in het donker en het daarom opeens spannend is. Leuker misschien als een kennis ofzo van de leidinggevende de kinderen tijdens de dropping laat schrikken oid.

Maar als ze echt graag willen en je de leidinggevende vertrouwt, zou ik me er niet zo druk om maken. En gaat het mis dan is dat ook een leermoment. Uiteindelijk zullen ze wel terecht komen en ik ga ervan uit dat er altijd wel ergens leiding op een afstand in de buurt is.
pi_195337616
Ik zou er wel een tijdje over na moeten denken voor ik mijn kinderen mee zou laten gaan. De plaatselijke scouting heeft een aantal jaar geleden een ongeluk gehad waarbij 2 (jonge) leden zijn overleden. Het heeft toen echt een behoorlijke impact gehad op het hele dorp.
En hoewel ze hesjes droegen en zich aan de voorschriften hielden gebeurde het toch en zou ik dit wel een behoorlijke stap vinden.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_195337640
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:12 schreef ZarB het volgende:

[..]

Geen bijzonder gevaarlijke dieren, geen vijanden van de mens (ja andersom wel :r ) en ze lopen gewoon weg als ze gestoord worden.
Nou kunnen wilde zwijnen met jonkies nog best agressief zijn.

En misschien loopt er ook nog wel een verdwaalde wolf. :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')