abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:20:49 #1
491163 Viesdik
Zegentwijfel is een nederlaag
pi_195250347
In mijn optiek is teveel of te weinig vergevingsgezindheid beide een zwakte.
Want als je enkel vergevingsgezind bent, heb je een gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect, wat je na verloop van tijd zelfs helemaal dreigt te verliezen.
Want, dan laat je alles met je gebeuren. Je laat je uitmaken voor rotte appel, je laat je manipuleren, kwetsen en misbruiken.

Maar te weinig of zelfs geen vergevingsgezindheid, betekent juist dat je je helemaal niet kwetsbaar opstelt, gelijk in verweer gaat en niet in staat bent hand in eigen boezem te steken. Je bent namelijk zo overtuigd van je eigen gelijk, dat je dit met huid en haar verdedigt.
En hoe langer je volhoudt dat je gelijk hebt, hoe kwetsbaarder je wordt als je begint in te zien dat je het niet hebt.

Kan je stellen dat:
1. Hoe zwakker de mens, hoe sterker de vergevingsgezindheid?
en
2. Hoe sterker de mens, hoe zwakker de vergevingsgezindheid?

Want machtswellustelingen lijken sterker in de schoenen te staan vanuit een bepaald moraal.
Zo van: Dit is goed en slecht, ik draag dat uit, waarmee ik mijn volgelingen aantrek.

Ben jij vergevingsgezind?
Het gezonde verstand is geen zegen maar een last. Je hebt te maken met mensen die het niet hebben.
pi_195250390
Als ze mij uitschelden, boeien.
Raken ze mij aan dat hak ik erop los.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:37:44 #3
308499 Dven
The Glory Of Bolk Is Forever
pi_195250602
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:24 schreef halfway het volgende:
Als ze mij uitschelden, boeien.
Raken ze mij aan dat hak ik erop los.
Oke Harrie de Hakker
Leve de koe !!!
pi_195250803
Hoe meer vergevingsgezind bent (dat is wat anders dan onverschilligheid), des te beter kun je negatieve emoties verwerken en je ego opzij zetten. Ik zie dat als sterkte.
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
pi_195250925
Voor mij is vergeving in kunnen zien dat wat ik geloofde dat er gebeurd was eigenlijk helemaal niet gebeurt is, dus wat valt er dan te vergeven.
  vrijdag 25 september 2020 @ 15:22:24 #6
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195251273
Of vergevingsgezindheid in algemene zin een sterkte of een zwakte is weet ik niet. Ik keur het weleens af als mensen in mijn ogen al te vergevingsgezind zijn, vooral wanneer ik het idee heb dat ze daarmee zichzelf of, nog belangrijker, anderen die aan hun verantwoordelijk zijn toevertrouwd, tekort doen. Het hangt ook wel af van zaken als aard en omvang van de wandaad, de oprechtheid en diepte van het berouw dat erop volgt, en de relatie tussen dader en slachtoffer.
pi_195397211
Vergevingsgezind zijn doe je voor jezelf op de eerste plaats en niet voor een andere.Je kan het contact met die andere verbreken en gewoon door gaan met je leven misschien is die andere ook wel hartstikke opgelucht ; ga je eigen weg bewandelen. If it don't fit don't force it. Er zijn o.a. mensen die soms niet van wijken weten en vertikken de signalen op te vangen en blijven hangen in een vriendschap of ''zogenaamde'' relatie......
pi_195397588
Wel interessant hoe verschillend mensen vergevingsgezindheid interpreteren.

Ikzelf zie het als rust.
Voor mij betekent vergeven dat ik het loslaat. Het betekent niet dat je kunt doen met mij wat je wil en ermee wegkomt.
Want ik zal op een bepaalde manier handelen dat je daar de kans niet meer toe krijgt.

Ik zie het niet als zwakte. Juist een kunst. Niet iedereen kan loslaten.
Als je het kunt heb je overwonnen.

Dat is niet te vergelijken met machtswellustelingen in de OP.
pi_195397668
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:20 schreef Viesdik het volgende:
Want als je enkel vergevingsgezind bent, heb je een gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect, wat je na verloop van tijd zelfs helemaal dreigt te verliezen.
Want, dan laat je alles met je gebeuren. Je laat je uitmaken voor rotte appel, je laat je manipuleren, kwetsen en misbruiken.

Dit is geen vergevingsgezindheid. Dit is over je heen laten lopen. :P
pi_195397703
quote:

Maar te weinig of zelfs geen vergevingsgezindheid, betekent juist dat je je helemaal niet kwetsbaar opstelt, gelijk in verweer gaat en niet in staat bent hand in eigen boezem te steken. Je bent namelijk zo overtuigd van je eigen gelijk, dat je dit met huid en haar verdedigt.
En hoe langer je volhoudt dat je gelijk hebt, hoe kwetsbaarder je wordt als je begint in te zien dat je het niet hebt.

Dit is geen vergevingsgezindheid. Dit is trots :P
pi_195397759
quote:

Want machtswellustelingen lijken sterker in de schoenen te staan vanuit een bepaald moraal.
Zo van: Dit is goed en slecht, ik draag dat uit, waarmee ik mijn volgelingen aantrek.

Dit is geen vergevingsgezindheid. Dit is tiranniek ;)
pi_195399624
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 23:53 schreef Amee het volgende:

[..]

Dit is geen vergevingsgezindheid. Dit is trots :P
Dit gedrag heb je bij kortzichtige mensen ; maar ze bereiken niets ermee men krijgt een afkeer van je .Als je steeds je gelijk wil halen in gebeurtenissen is dat onvolwassen gedrag en het toont het onvermogen om kwesties te beredeneren en te overzien.
pi_195404762
quote:
Iets met 'te' ervoor is nooit goed he viesdikje!

Behalve tevreden.....en dat zijn wij hij he? Loverboii van me :*
pindazakje
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:26:28 #14
491163 Viesdik
pi_195408461
quote:
17s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Iets met 'te' ervoor is nooit goed he viesdikje!

Behalve tevreden.....en dat zijn wij hij he? Loverboii van me :*
klopt! en tevreten ook :D

Wat staat bij jou op het menu vandaag? :D
Het gezonde verstand is geen zegen maar een last. Je hebt te maken met mensen die het niet hebben.
pi_195408553
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:26 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Uitkering is al op, ik heb niks tevreten :'(
pindazakje
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:40:39 #16
491163 Viesdik
pi_195409637
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:31 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Uitkering is al op, ik heb niks tevreten :'(
Heb ik ook wel eens, dan ga ik om een kopje rijst vragen bij de buren :')
pi_195409827
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:40 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Heb ik ook wel eens, dan ga ik om een kopje rijst vragen bij de buren :')
Ja dat is wel het voordeel van Chinese buren hebben
pindazakje
pi_195412296
Ja toch als je schulden hebt gemaakt en geld aan rotzooi hebt uitgegeven .En als je volledig leunt en steunt op iemand .En die ander je zat is van het bedelen en huilen. en deze wil je niet meer steunen. .Gelukkig is er nog Voedselbank en zwerven .Of een pandje kraken toch?
  woensdag 21 oktober 2020 @ 10:19:06 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195761404
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:26 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Tegoed bij de bank is ook prima.
pi_195784258
Ik ben niet vergevingsgezind, ik leef volgens het moto "De Ezel stoot zich maar één keer aan dezelfde steen." en "Een gewaarschuwd mens telt voor twee."

Dus je naait me maar één keer een oor aan en je zult nooit meer het voordeel van de twijfel krijgen. Dit is echt geen zwakte en eerder een kracht...

Echter haat of wrok of rancuneus zijn is een zwakte en energieverspiling, die woorden staan dan ook niet in mijn woordenboek. :)

Ik ban je emotioneel uit mijn leven, voel dan ook niets meer dan onverschilligheid. Gebeurd dit in een groep, dan kan ik je uit respect voor de anderen accepteren wanneer je er bent. Ben je er niet dan mis ik je ook niet.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')