abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195249630
Beste leden,

graag zou ik jullie input willen vragen aangaande twee vergelijkbare functies bij twee verschillende werkgevers die weliswaar in dezelfde sector opereren maar op een aantal punten toch sterk van elkaar verschillen.

Deze verschillen komen voornamelijk voort uit het feit dat de ene werkgever een snel groeiende start-up is en de andere een gevestigde industrieleider.

Eén van de voordelen van werken bij de start-up is dat je volgens het management bij kunt dragen aan de opbouw van het bedrijf. Indien het bedrijf succesvol mocht blijken te zijn lijkt het me dat je een goede uitgangspositie hebt om intern door te groeien. Keerzijde van de medaille is dat veel processen nog niet geoptimaliseerd zijn en hoewel de eerste fase veelbelovend was je ook nog geen echte zekerheid hebt over de toekomst van het bedrijf.

Het voordeel van de gevestigde partij is dat je weet waar je aan toe bent en je met inzet op termijn mooie stappen zou kunnen maken. Je moet echter niet verwachten serieus bij te mogen gaan dragen op management-niveau met de daarmee gepaard gaande voordelen.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:34:01 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195249679
Start-ups zijn leuker en juist het feit dat nog niet alles vast ligt geeft jou de kans om bij te dragen aan bedrijfsprocessen of het product.

Maar ik heb een onbetaalde factuur van 5000 euro open staan bij een failliete start-up die mij heeft geleerd dat er ook risico aan zit. 1 of 2 mislukte financieringsrondes en bam je staat met zijn allen op straat.
It's muffin time.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:34:37 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_195249682
Bij een gevestigd bedrijf zijn de processen ook niet op orde. Als de arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar zijn zou ik kiezen voor de start up. Haal je meer voldoening uit, leer je meer, heb je meer invloed en kun je met wat geluk doorgroeien.
Naar een gevestigd bedrijf overstappen kan altijd nog.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_195249762
Hangt er ook vanaf hoever je in je eigen ontwikkeling bent en met wie je gaat samenwerken. Voordeel van een gevestigd bedrijf kan zijn dat er (veel) kennis zit waar jij ook van kunt leren. Bovendien moet je je afvragen als het niet goed gaat met de start-up kan je dan makkelijk weer wat anders vinden.
pi_195249806
In het algemeen zou ik denken dat als je weinig ervaring hebt je beter bij een wat groter bedrijf kan beginnen. Als je al ervaring hebt dan kan je beide doen.
The only thing I can really speculate on, is the very existence of my life with or without my wife in terms of the human relationships, the juxtaposition of one person to another. The form, the content.
pi_195249857
De vraag is of je zelf denkt de chaos aan te kunnen. Je kunt wel in spagaten terechtkomen doordat processen niet geoptimaliseerd zijn en dat kan afhankelijk van de situatie extreem veel stress met zich meebrengen.

Doordat je met z'n allen in hetzelfde schuitje zit kan de sociale binding wel heel sterk zijn, in theorie zou er dus veel meer samenwerking moeten zijn. Of in ieder geval intern.

Ik zou het sowieso niet doen voordat je enige ervaring hebt opgebouwd in de sector van de startup.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:59:21 #7
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195250035
Start-up is ook wel een groter risico. Dus het hangt er nu ook maar van af in welke fase van je leven je zit. Ben je nog alleen of heb je net een hypotheek afgesloten en is de eerste op komst....Dat maakt wel een groot verschil of je het risico kunt lopen.

Kan je het hebben dat het bedrijf falliet gaat of een keer niet kan betalen...een startup is dan wel een grotere uitdaging, maar dat kan ook heel leuk zijn.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195250289
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:39 schreef Alfje het volgende:
Hangt er ook vanaf hoever je in je eigen ontwikkeling bent en met wie je gaat samenwerken. Voordeel van een gevestigd bedrijf kan zijn dat er (veel) kennis zit waar jij ook van kunt leren. Bovendien moet je je afvragen als het niet goed gaat met de start-up kan je dan makkelijk weer wat anders vinden.
Bij de gevestigde partij zit er onmiskenbaar meer kennis maar de organisatie is ook veel groter en logger dus die kennis is niet zomaar vrij voor handen.

Een vervangende functie vinden zou goed te doen moeten zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:46 schreef Daboman het volgende:
De vraag is of je zelf denkt de chaos aan te kunnen. Je kunt wel in spagaten terechtkomen doordat processen niet geoptimaliseerd zijn en dat kan afhankelijk van de situatie extreem veel stress met zich meebrengen.

Doordat je met z'n allen in hetzelfde schuitje zit kan de sociale binding wel heel sterk zijn, in theorie zou er dus veel meer samenwerking moeten zijn. Of in ieder geval intern.

Ik zou het sowieso niet doen voordat je enige ervaring hebt opgebouwd in de sector van de startup.
Sector-specifieke ervaring is er zeker.

Op bepaalde vlakken zie ik mezelf ook wel als een avonturier (maar geen cowboy) dus hechte samenwerking met de rest van het team spreekt me zeker aan en is ook iets dat ik bij mijn huidige werkgever mis. Je brengt toch behoorlijk wat uren met elkaar door.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:59 schreef HMS het volgende:
Start-up is ook wel een groter risico. Dus het hangt er nu ook maar van af in welke fase van je leven je zit. Ben je nog alleen of heb je net een hypotheek afgesloten en is de eerste op komst....Dat maakt wel een groot verschil of je het risico kunt lopen.

Kan je het hebben dat het bedrijf falliet gaat of een keer niet kan betalen...een startup is dan wel een grotere uitdaging, maar dat kan ook heel leuk zijn.
Ik ben nog relatief jong met weinig echte verplichtingen naar anderen toe dus dat hoeft op zich geen belemmering te zijn.

[ Bericht 21% gewijzigd door Pablo-IJscoman op 25-09-2020 14:28:43 ]
pi_195250518
Startup kan leuk zijn, maar hou rekening met heel chaos en heel veel doen buiten waar je eigenlijk voor bent aangenomen. Wat natuurlijk wel fijn is, is dat je kan meegroeien met het bedrijf. Vraag blijft natuurlijk wel of er ook toekomst in zit, er gaan ontzettend veel startups failliet.

Persoonlijk ben ik voor mijn volgende functie aan het zoeken naar scale-up die nog pre-ipo is. Dan heb je een beetje de voordelen van beide soorten bedrijven.
pi_195250740
Start-ups hebben minder faam en minder prestige in de industrie, maar of het voor jou uitmaakt ligt eraan wat voor werk je doet en of je je eerste baan ziet als opstapje naar iets veel groters.
Houd er bij start-ups wel rekening mee dat ze je niet voor het blok zetten. Je ziet wel vaker dat werknemers in start-ups voor een veel groter takenpakket verantwoordelijk worden gehouden dan waar ze betaalt voor krijgen onder het mom 'we doen dit met z'n allen'.
Juist doordat de onderlinge band met collegas in zo'n start-up erg hecht is, komt het wel eens voor dat werknemers werk uitvoeren 'met hart voor de zaak' en vanwege het collegiale minder snel voor zichzelf op durven te komen.
In grotere bestaande bedrijven is de onderlinge concurrentie vaak wat heviger, wat ook fijn kan zijn.
Het ligt er maar net aan waar jij zelf voorkeur voor hebt, maar ga ook bij start-ups je werkgever niet als vriend zien, want dat kan op langertermijn alleen maar vervelend voor je uitpakken.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:54:50 #11
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195250866
Ik heb voor een scale up (je kan Tesla niet echt meer start up noemen) gewerkt en werk nu voor een Start-Up.
Aandelen plannen zijn altijd interessant en intern (zeker als je er enkele jaren zit) kan je echt flinke stappen maken in je carrière.

Daarnaast kan je heel veel zelf bepalen maar dat brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Ik zou het aanraden als je al minimaal 5 jaar werkervaring bij een gevestigd bedrijf hebt gehad zodat je wat praktijk kennis en ervaring mee neemt en zeker de fouten die processen en bedrijven voorheen hadden die uit de weg te kunnen gaan.

Het is hard werken en lange dagen maar als ze het vol houden dan over 5 jaar zit je goed.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195250880
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:54 schreef nils7 het volgende:
Ik heb voor een scale up (je kan Tesla niet echt meer start up noemen) gewerkt en werk nu voor een Start-Up.
Aandelen plannen zijn altijd interessant en intern (zeker als je er enkele jaren zit) kan je echt flinke stappen maken in je carrière.

Daarnaast kan je heel veel zelf bepalen maar dat brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Ik zou het aanraden als je al minimaal 5 jaar werkervaring bij een gevestigd bedrijf hebt gehad zodat je wat praktijk kennis en ervaring mee neemt en zeker de fouten die processen en bedrijven voorheen hadden die uit de weg te kunnen gaan.

Het is hard werken en lange dagen maar als ze het vol houden dan over 5 jaar zit je goed.
Bij een start-up heb je natuurlijk niet de garantie dat het 5 jaar blijft bestaan. En als je er jaren werkt, tot wanneer spreek je dan nog van een start-up?
pi_195251049
Hangt ook helemaal van jezelf af. Ik zou totaal niet aarden in een start-up omdat ik beter gedij in een gestructureerde en professionele werkomgeving.

Maar er zijn ook mensen die juist mogelijkheden zien om er met hun creativiteit iets innovatiefs van te maken. En dat ook leuk vinden. Zo verschillend.

Hoe ben jij?
Somebody that I used to know
pi_195251213
Ik heb bij twee start-ups gewerkt en alletwee gingen ze failliet. Misschien ligt het aan mij :')

edit: ik zou dus niet meer voor een start-up kiezen, ook omdat het salaris relatief laag was en het heel veel werk is. Je bent maar met een paar man en die moeten alles doen dat een groter team normaal doet.

[ Bericht 36% gewijzigd door herverwijderd op 25-09-2020 15:23:55 ]
  vrijdag 25 september 2020 @ 15:22:49 #15
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195251280
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:56 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Bij een start-up heb je natuurlijk niet de garantie dat het 5 jaar blijft bestaan. En als je er jaren werkt, tot wanneer spreek je dan nog van een start-up?
De begin fase is natuurlijk een start up, de bedoeling is natuurlijk wel dat het blijft bestaan of wordt over gekocht.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195251316
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:09 schreef Postbus100 het volgende:
Hangt ook helemaal van jezelf af. Ik zou totaal niet aarden in een start-up omdat ik beter gedij in een gestructureerde en professionele werkomgeving.

Maar er zijn ook mensen die juist mogelijkheden zien om er met hun creativiteit iets innovatiefs van te maken. En dat ook leuk vinden. Zo verschillend.

Hoe ben jij?
Ligt eraan hoe je invulling geeft aan het begrip 'gestructureerde en professionele werkomgeving'.

Met onnodige bureaucratie en een regels-zijn-regelsmentaliteit heb ik niet zoveel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pablo-IJscoman op 25-09-2020 20:29:00 ]
pi_195251407
Ik zou voor een gevestigd bedrijf gaan
- startups kunnen mijn salaris vaak niet betalen
- minder risico op failissement
- minder last van management taken
- vaak minder last dat er op je vingers wordt gelet

Vaak is de chaos door het ontbreken van procedures hetzelfde trouwens
  vrijdag 25 september 2020 @ 15:31:55 #18
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_195251418
quote:
81s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:17 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb bij twee start-ups gewerkt en alletwee gingen ze failliet. Misschien ligt het aan mij :')

edit: ik zou dus niet meer voor een start-up kiezen, ook omdat het salaris relatief laag was en het heel veel werk is. Je bent maar met een paar man en die moeten alles doen dat een groter team normaal doet.
Start ups is vaak loeihard werken, veel personeel worden aandelen/opties als wortel voorgehouden. Zodat de salarissen lekker laag kunnen blijven. Werken voor een start up is risico, als dat je ding is. Moet je het doen. Check eerst wel of @herverwijderd er werkt, dan gewoon niet doen.
Ik bagger, jij baggert, wij baggeren.
*O* Lacto-Ovo-Vegetarian *O*
Dank je wel Boze_Eend O+ !
pi_195251560
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:31 schreef Domme_Gans het volgende:

[..]

Start ups is vaak loeihard werken, veel personeel worden aandelen/opties als wortel voorgehouden. Zodat de salarissen lekker laag kunnen blijven. Werken voor een start up is risico, als dat je ding is. Moet je het doen. Check eerst wel of @:herverwijderd er werkt, dan gewoon niet doen.
Nee, nee, tegenwoordig werk ik bij de semi-overheid, het andere uiterste :P
pi_195251898
Ik zou het alleen doen als je een aandelen of optiepakket krijgt.
pi_195255178
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:25 schreef Pablo-IJscoman het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je invulling geeft aan het begrip 'gestructureerde en professionele werkomgeving'.

Met onnodige bureaucratie en een regels-ziin-regelsmentaliteit heb ik niet zoveel.
En ik heb niet zoveel met het moeten bestellen van mijn eigen bureauartikelen die ik nodig heb, of bedenken dat een extra koffiezetapparaat wel handig is. Bij de wat oudere bedrijven bestaat daar gewoon een routine in, and that's it. Dan kan ik gewoon doen waar ik voor ben aangenomen : werken.
Somebody that I used to know
  vrijdag 25 september 2020 @ 21:21:25 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195257617
Voordeel van een startup is dat er vaak wat leukere mensen werken. Bij gevestigde bedrijven zitten vaal veel meer zure, saaie en ongemotiveerde types. En dat je als medewerker van het eerste uur veel invloed hebt. En zeker als het een succes is heb je bij de startup een goede uitgangspositie.

Maar zoals gezegd. Het is meer risico dat je je baan kwijt raakt als het misgaat en er wordt ook meer flexibiliteit van je verwacht. Dus je moet wel een beetje een type zijn dat niet te veel van de vastigheid is.
pi_195270458
Ik zou voor de gevestigde werkgever gaan. Puur vanwege meer zekerheid. Start-up hoeft niet om te vallen, maar eventuele verhogingen of studiekosten vergoed krijgen kan lastig zijn omdat het geld eerst ergens anders in geïnvesteerd wordt.
  zaterdag 26 september 2020 @ 17:57:56 #24
459912 FlippingCoin
Fuck Akwasi en zijn vriendjes.
pi_195270547
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:42 schreef phoenyx het volgende:
In het algemeen zou ik denken dat als je weinig ervaring hebt je beter bij een wat groter bedrijf kan beginnen. Als je al ervaring hebt dan kan je beide doen.
Ja goed punt. :Y
blacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatterblacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmattergeencensuurblacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatter
blacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatterblacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatter
pi_195270635
Mits je sterk zelfsturend bent, zou ik altijd voor de startup gaan. Lekker vanuit je eigen denkbeelden aan de slag, veel fouten kunnen maken en zelf aan de knoppen.
pi_195275359
Eens met @Postbus100. Je moet vooral weten wat voor persoon je zelf bent. Er is geen goed of fout, alleen wat wel of niet bij je past.

Ik heb beide gedaan, en pas veel beter bij een startup, want ben zelfsturend, gedreven, heb voldoende vakkennis om het zonder sparren met collega's af te kunnen, en kan zelfstandig leren. Voor mij was een groot bedrijf saai want: weinig ruimte voor eigen ideeen en invulling, en weinig informatie over de koers van het bedrijf en waarom bepaalde acties gevraagd werden die mij niet handig leken.

Kan ook andersom: Als je aan structuur, duidelijke afbakening en opdrachten hecht zonder altijd te weten waarom, graag na 8 uur werk naar huis gaat, en je kunt afsluiten van dingen die niet goed gaan die je niet kunt verbeteren, dan past een groot bedrijf veel beter.

Uiteindelijk zijn er wel net zo veel slechte als goede startups en grote bedrijven. Het is echt niet zo dat je bij een startup per se onredelijk veel moet werken, en niet altijd zo dat er bij een groot bedrijf niet naar je geluisterd wordt. Maar als je een 'goede' startup met een 'goed' groot bedrijf vergelijkt en de vacatures vergelijkbaar vindt, dan is de enige overweging dus nog wat beter bij je past.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')