abonnement Unibet Coolblue
pi_195242379
Ik ben 17, heb mijn HAVO diploma gehaald en doe nu VWO. Nu is mijn vraag: zou ik gewoon kunnen stoppen met school? En wat kan de school doen als ik niet meer kom opdagen? Ik ben niet meer leerplichtig
pi_195242402
Ja je hebt een hbo-diploma. Daarmee kan je gewoon verder op het hbo. Natuurlijk wel bij school melden en niet van de een op de andere dag weg gone loesoe

edit: ik bedoel havo-diploma natuurlijk :')
pi_195242415
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:32 schreef jameshond7 het volgende:
Ja je hebt een hbo-diploma. Daarmee kan je gewoon verder op het hbo.
HAVO diploma
pi_195242430
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:33 schreef Mexrel1 het volgende:

[..]

HAVO diploma
ja dat bedoel ik, daarmee kan je gewoon door naar het hbo. Je bent niet leerplichtig dus school kan je niet vast houden op het vwo. Ben je al met je mentor gaan praten?
pi_195242507
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:34 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

ja dat bedoel ik, daarmee kan je gewoon door naar het hbo. Je bent niet leerplichtig dus school kan je niet vast houden op het vwo. Ben je al met je mentor gaan praten?
Heb overmorgen een gesprek
pi_195242528
Ik weet niet hoe het zit met ouderlijk gezag. Omdat je minderjarig bent kan het wel zijn dat jouw ouders of verzorgers toestemming moeten geven. Dit weet ik niet zeker.
pi_195242623
Als je stopt met school terwijl je leerplichtig bent zal over het algemeen de school contact met je zoeken en als je na een tijd nog niet verschijnt zul je uiteindelijk met de leerplichtambtenaar te maken krijgen.

Ben je niet meer leerplichtig dan gaat dat niet op. Je zou je dus probleemloos kunnen uitschrijven.

Heb je al een plan wat je wilt gaan doen nadat je bent gestopt? Geen afgemaakte (beroeps)opleiding hebben kan wel problemen opleveren bij het aanvragen van een uitkering wanneer je die nodig hebt.

Ook kun je je afvragen of het wel zo slim is om te stoppen met je VWO. Het biedt je betere mogelijkheden op de arbeidsmarkt en om door te leren. Je bent er vlakbij... Maar tegelijk ook alweer een poos in de schoolbankjes.

Als je niet meer gemotiveerd bent om je VWO af te maken dan raad ik je aan te beginnen aan een beroepsopleiding. Je hebt je HAVO-diploma dus je kunt naar het HBO.
Voordeel van een beroepsopleiding ten opzichte van middelbaar onderwijs is dat het veel meer gericht is op de praktijk, op wat je graag wilt worden. Minder abstracte vakken waar je voor het grootste deel nooit meer iets mee doet, meer inhoudelijke kennis en ervaring die gerelateerd is aan beroepen waar je interesse ligt.
pi_195242871
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:41 schreef spinazieruiker het volgende:
Als je stopt met school terwijl je leerplichtig bent zal over het algemeen de school contact met je zoeken en als je na een tijd nog niet verschijnt zul je uiteindelijk met de leerplichtambtenaar te maken krijgen.

Ben je niet meer leerplichtig dan gaat dat niet op. Je zou je dus probleemloos kunnen uitschrijven.

Heb je al een plan wat je wilt gaan doen nadat je bent gestopt? Geen afgemaakte (beroeps)opleiding hebben kan wel problemen opleveren bij het aanvragen van een uitkering wanneer je die nodig hebt.

Ook kun je je afvragen of het wel zo slim is om te stoppen met je VWO. Het biedt je betere mogelijkheden op de arbeidsmarkt en om door te leren. Je bent er vlakbij... Maar tegelijk ook alweer een poos in de schoolbankjes.

Als je niet meer gemotiveerd bent om je VWO af te maken dan raad ik je aan te beginnen aan een beroepsopleiding. Je hebt je HAVO-diploma dus je kunt naar het HBO.
Voordeel van een beroepsopleiding ten opzichte van middelbaar onderwijs is dat het veel meer gericht is op de praktijk, op wat je graag wilt worden. Minder abstracte vakken waar je voor het grootste deel nooit meer iets mee doet, meer inhoudelijke kennis en ervaring die gerelateerd is aan beroepen waar je interesse ligt.
Ik heb al een paar HBO opleidingen op het oog. Door corona kon ik de open dagen niet bezoeken en ben ik uiteindelijk voor VWO gegaan om zekerheid te hebben. Nu ik weer open dagen kan bezoeken en zeker ben van mijn opleiding wil ik HBO Gaan doen
pi_195242897
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:41 schreef spinazieruiker het volgende:
Als je stopt met school terwijl je leerplichtig bent zal over het algemeen de school contact met je zoeken en als je na een tijd nog niet verschijnt zul je uiteindelijk met de leerplichtambtenaar te maken krijgen.

Ben je niet meer leerplichtig dan gaat dat niet op. Je zou je dus probleemloos kunnen uitschrijven.

Heb je al een plan wat je wilt gaan doen nadat je bent gestopt? Geen afgemaakte (beroeps)opleiding hebben kan wel problemen opleveren bij het aanvragen van een uitkering wanneer je die nodig hebt.

Ook kun je je afvragen of het wel zo slim is om te stoppen met je VWO. Het biedt je betere mogelijkheden op de arbeidsmarkt en om door te leren. Je bent er vlakbij... Maar tegelijk ook alweer een poos in de schoolbankjes.

Als je niet meer gemotiveerd bent om je VWO af te maken dan raad ik je aan te beginnen aan een beroepsopleiding. Je hebt je HAVO-diploma dus je kunt naar het HBO.
Voordeel van een beroepsopleiding ten opzichte van middelbaar onderwijs is dat het veel meer gericht is op de praktijk, op wat je graag wilt worden. Minder abstracte vakken waar je voor het grootste deel nooit meer iets mee doet, meer inhoudelijke kennis en ervaring die gerelateerd is aan beroepen waar je interesse ligt.
Of met een hbo propedeuse een uni-bachelor doen of na een complete hbo-studie een premaster en master doen aan een uni. Er zijn genoeg mogelijkheden als je de capaciteiten hebt. Ik kan me voorstellen dat TS klaar is met de middelbareschool. Als je net je havo-diploma hebt gehaald en nog 2 jaar moet (inclusief dit jaar) om je vwo diploma te halen dan kan dat best een lange weg zijn. Het is wel goed om na te denken wat je wil gaan doen. Soms is het mogelijk -voor zover ik weet- om in februari in te schrijven voor een (hbo-) opleiding. Dit moet je dan wel vaak voor januari (of midden januari) gedaan hebben dus kijk hier dan goed naar. Hou er ook rekening mee dat het in deze tijd moeilijk kan zijn om werk te vinden.
pi_195243304
Vroegtijdig gestopt zijn met school is vaak een kenmerk van de succesvolste ondernemers.
pindazakje
pi_195244068
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:53 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Of met een hbo propedeuse een uni-bachelor doen of na een complete hbo-studie een premaster en master doen aan een uni. Er zijn genoeg mogelijkheden als je de capaciteiten hebt. Ik kan me voorstellen dat TS klaar is met de middelbareschool. Als je net je havo-diploma hebt gehaald en nog 2 jaar moet (inclusief dit jaar) om je vwo diploma te halen dan kan dat best een lange weg zijn. Het is wel goed om na te denken wat je wil gaan doen. Soms is het mogelijk -voor zover ik weet- om in februari in te schrijven voor een (hbo-) opleiding. Dit moet je dan wel vaak voor januari (of midden januari) gedaan hebben dus kijk hier dan goed naar. Hou er ook rekening mee dat het in deze tijd moeilijk kan zijn om werk te vinden.
Ik hoef niet naar de UNI, ik werk op dit moment in de keuken van een restaurant en zou hier 6 dagen in de week kunnen werken. Zo zou ik het makkelijk vol kunnen houden tot de opleiding begint. En zie ik daarna verder
pi_195244359
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Vroegtijdig gestopt zijn met school is vaak een kenmerk van de succesvolste ondernemers.
Daar weet jij alles van he?
pi_195246260
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:56 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Daar weet jij alles van he?
Klopt, mijn broer is daar een goed voorbeeld van.
pindazakje
pi_195248530
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Vroegtijdig gestopt zijn met school is vaak een kenmerk van de succesvolste ondernemers.
Nee.

Er zijn natuurlijk ondernemers die succesvol zijn geworden zonder opleiding, maar vooralsnog worden de meeste mensen die school niet afmaken niet echt succesvol. Daar is heel veel geluk voor nodig.

En vooral doorzettingsvermogen. En school niet afmaken is eerder een kenmerk van geen doorzettingsvermogen hebben
pi_195261088
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:17 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Nee.

Er zijn natuurlijk ondernemers die succesvol zijn geworden zonder opleiding, maar vooralsnog worden de meeste mensen die school niet afmaken niet echt succesvol.
Wat is succesvol?

quote:
Daar is heel veel geluk voor nodig.
Ik weet niet of dat geluk is. Mark Zuckerberg (Facebook), Michael Dell (Dell), Bill Gates (Microsoft), Steve Jobs (Apple) en Even Williams (Twitter) hebben geen van allen hun studie afgemaakt, sommige niet eens het eerste jaar. Het is te makkelijk om te zeggen dat ze allemaal heel veel geluk gehad hebben. Ze hebben er keihard voor moeten werken, bepaalde risico's genomen, maar ze hebben ook gewoon bepaalde kwaliteiten en zijn talentvol in de business waar ze in zitten.

quote:
En vooral doorzettingsvermogen. En school niet afmaken is eerder een kenmerk van geen doorzettingsvermogen hebben
Weer zo een oneliner die zonder enige nuance hier wordt neergezet.

De vraag is wat je gaat doen als je je school niet afmaakt. Als je alleen maar Netflix gaat kijken en gaat gamen heb je een punt ja, maar als je een andere opleiding gaat doen, een eigen bedrijf gaat beginnen of gaat werken bij een bedrijf waar je intern hogerop kan komen dat laat je wel degelijk zien doorzettingsvermogen te hebben.

Niet iedereen is het type om te leren en studeren, maar deze mensen kunnen wel goed zijn in de praktijk, in ondernemen, in iets op de markt zetten en verkopen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_195262320
Het kan. Maar het is denk ik wel zo netjes om je school en je medeleerlingen te vertellen wat je wilt doen? Zomaar wegblijven vind ik aso.
  zaterdag 26 september 2020 @ 08:30:10 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_195262396
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 00:53 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat geluk is. Mark Zuckerberg (Facebook), Michael Dell (Dell), Bill Gates (Microsoft), Steve Jobs (Apple) en Even Williams (Twitter) hebben geen van allen hun studie afgemaakt, sommige niet eens het eerste jaar. Het is te makkelijk om te zeggen dat ze allemaal heel veel geluk gehad hebben. Ze hebben er keihard voor moeten werken, bepaalde risico's genomen, maar ze hebben ook gewoon bepaalde kwaliteiten en zijn talentvol in de business waar ze in zitten.

Die lui zijn allemaal gestopt omdat ze simpelweg geen tijd meer hadden, niet omdat ze 'niet van het studeren' waren.
pi_195262449
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 00:53 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wat is succesvol?
[..]

Ik weet niet of dat geluk is. Mark Zuckerberg (Facebook), Michael Dell (Dell), Bill Gates (Microsoft), Steve Jobs (Apple) en Even Williams (Twitter) hebben geen van allen hun studie afgemaakt, sommige niet eens het eerste jaar. Het is te makkelijk om te zeggen dat ze allemaal heel veel geluk gehad hebben. Ze hebben er keihard voor moeten werken, bepaalde risico's genomen, maar ze hebben ook gewoon bepaalde kwaliteiten en zijn talentvol in de business waar ze in zitten.
[..]

Weer zo een oneliner die zonder enige nuance hier wordt neergezet.

De vraag is wat je gaat doen als je je school niet afmaakt. Als je alleen maar Netflix gaat kijken en gaat gamen heb je een punt ja, maar als je een andere opleiding gaat doen, een eigen bedrijf gaat beginnen of gaat werken bij een bedrijf waar je intern hogerop kan komen dat laat je wel degelijk zien doorzettingsvermogen te hebben.

Niet iedereen is het type om te leren en studeren, maar deze mensen kunnen wel goed zijn in de praktijk, in ondernemen, in iets op de markt zetten en verkopen.
Wat de poster boven me zegt. Die zijn niet gestopt omdat ze geen zin meer hadden in school ofzo, maar omdat ze al werkweken maakten van 60+ uur en toen vanwege hun bedrijf geen tijd hadden op school.

Maar je vergeet nu natuurlijk dat er nog veel meer mensen zijn die school niet hebben afgemaakt, die uiteindelijk aan de lopende band komen te staan.

Andere succesvolle mensen studeerden wel gewoon (Elon Musk deed Natuurkunde & Economie, Warren Buffet is ook afgestudeerd in economie, Jeff Bezos studeerde elektrotechniek & informatica, bachelor, Larry Page studeerde computer science, Bloomberg behaalde ook een bachelor in electrical engineering)

Of iemand wel of niet studeert is dus niet heel erg belangrijk om wel of niet te slagen. De opmerking dat school niet afmaken een kenmerk is van succesvolle mensen is dan ook gewoon onzin.
  zaterdag 26 september 2020 @ 09:55:41 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195263201
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Vroegtijdig gestopt zijn met school is vaak een kenmerk van de succesvolste ondernemers.
Eveneens een kenmerk van de grootste losers
pi_195263733
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2020 08:30 schreef Nobu het volgende:

[..]

Die lui zijn allemaal gestopt omdat ze simpelweg geen tijd meer hadden, niet omdat ze 'niet van het studeren' waren.
Dat klopt, dat geef ik ook aan in mijn post. Maar laten we niet doen of deze mensen alleen maar geluk hebben gehad of geen doorzettingsvermogen omdat ze vroegtijdig zijn gestopt met hun studie.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_195263799
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 08:37 schreef Jantje2k het volgende:

[quote]
Of iemand wel of niet studeert is dus niet heel erg belangrijk om wel of niet te slagen. De opmerking dat school niet afmaken een kenmerk is van succesvolle mensen is dan ook gewoon onzin.
Kijk nu geef je wel een genuanceerd verhaal. Wat je hier zegt klopt helemaal. Het gaat er vooral om waarom je stopt met school en vooral wat je dan wel gaat doen als je stopt.

School niet afmaken is inderdaad geen kenmerk van succesvolle mensen, maar school wel afmaken is niet automatisch wel een kenmerk van succesvol zijn.
Dit geldt ook andersom. je kan zeer succesvol zijn als je je school wel afmaakt, maar het is ook weer niet zo dat als je je school niet afmaakt je eindigt aan de lopende band in een magazijn of dan alleen maar caissière kan worden.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 26 september 2020 @ 10:59:27 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195264030
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 10:45 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Kijk nu geef je wel een genuanceerd verhaal. Wat je hier zegt klopt helemaal. Het gaat er vooral om waarom je stopt met school en vooral wat je dan wel gaat doen als je stopt.

School niet afmaken is inderdaad geen kenmerk van succesvolle mensen, maar school wel afmaken is niet automatisch wel een kenmerk van succesvol zijn.
Dit geldt ook andersom. je kan zeer succesvol zijn als je je school wel afmaakt, maar het is ook weer niet zo dat als je je school niet afmaakt je eindigt aan de lopende band in een magazijn of dan alleen maar caissière kan worden.
Het is vooral dat de kansen op succes een stuk groter worden met het afmaken van je school
pi_195264193
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 10:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is vooral dat de kansen op succes een stuk groter worden met het afmaken van je school
Dan wanneer je je school niet afmaakt?
Hangt dit niet vooral af van wat je dan wél gaat doen als je je school niet afmaakt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_195410504
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Vroegtijdig gestopt zijn met school is vaak een kenmerk van de succesvolste ondernemers.
En van mensen in de bijstand. Mag jij raden waar er er meer van zijn?
pi_195410530
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:33 schreef Zoete_Piraat het volgende:

[..]

En van mensen in de bijstand. Mag jij raden waar er er meer van zijn?
Geen idee, bijstand zeker?
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')