abonnement Unibet Coolblue
pi_195239736
Het kan heel lekker zijn, een salade als bijgerecht bij je avondeten. Het hoeft niet een hoopje krulsla met een halve tomaat en een plakje komkommer te zijn die je met regelmaat nog krijgt als je ergens een hapje gaat eten.

Los daarvan wil ik graag wat meer groente eten, bij sommige gerechten, maar ik loop wat vast op 'wat dan?'

Zo wil ik van de week graag stifado eten en daar kan prima een 'klassieke Griekse salade' bij met tomaat, komkommer, groene paprika, ui, olijf en fetakaas.
Er staat ook een pasta met tomatensaus op de planning, maar ik vind rucola zo niet te nassen en toen liep ik vast :')

Dus ik ben op zoek naar veel meer inspiratie en recepten voor "simpele" salades als bijgerecht.

Brand maar los, welk recept is je to-go? Wat is de beste dressing? Maak je altijd vaste combinaties?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195239899
Gember
pi_195239945
Ik maak zelf vaak een dressing van olijfolie, basamico, gedroogde provencaalse kruidenmix, zout, beetje suiker, ketchup en mayo. Flink door elkaar husselen. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_195240088
quote:
3s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:26 schreef golfer het volgende:
Ik maak zelf vaak een dressing van olijfolie, basamico, gedroogde provencaalse kruidenmix, zout, beetje suiker, ketchup en mayo. Flink door elkaar husselen. :9
de ketchup en mayo voelen wat vreemd :D Ik ga het eens proberen. Welk groenvoer gebruik je het liefst?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195240120
Ik ben ook niet van de salade behalve de variant die je noemt inderdaad.

Wat ik wel een aanrader vind daarnaast: ijsbergsla met de roasted sesam dressing van kewpie dan aangevuld met wat groenten. Dat is wel super lekker.
pi_195240153
Veldsla, komkommerblokjes, geraspte kaas, croutons, selleriesalade of farmersalade
Eventueel met wat gebakken spekjes of blokjes paprika, of zonder selleriesalade/farmersalade maar met een honing/mosterd-dressing
dag
pi_195240200
Little gem in kwarten snijden en even grillen in de grillpan, beetje balsamico er overheen

Bij Midden-oosterse gerechten serveer ik graag een wortelsalade: wortel raspen, sinaasappel in partjes snijden, paar rozijnen, snufje suiker en een beetje five-spice (of kaneel en kardemon)
pi_195240270
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Little gem in kwarten snijden en even grillen in de grillpan, beetje balsamico er overheen

Bij Midden-oosterse gerechten serveer ik graag een wortelsalade: wortel raspen, sinaasappel in partjes snijden, paar rozijnen, snufje suiker en een beetje five-spice (of kaneel en kardemon)
Dit vind ik 2 goede suggesties :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195240391
Ik maak vaak een dressing van 2 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel gember siroop, 1 eetlepel balsamico en een niet volle eetlepel bruchetta kruiden.
We have far more in common than that which devides us..
pi_195244898
https://www.justonecookbook.com/easy-japanese-salad-dressings/
Vooral de sesam dressing is een aanrader!

https://www.davidlebovitz.com/carottes-rapee/
Makkelijk met de lang houdbare wortel

Ik vind vaak ook iets zuurs lekker bij het eten of op brood: augurken/ (Surinaams) komkommer in azijn/gegrilde paprika's
https://smittenkitchen.co(...)table-sandwich-slaw/

Bij pasta's vaak gewoon tomaat/kokommer erbij. Of bij veel tijd eerst antipasti met veel gegrilde groenten/oven groentes.
pi_195246183
Ik eet elke dag voor de lunch een grote maaltijdsalade, die bestaat uit een willekeurige combinatie van de volgende ingrediėnten:

* Een soort sla, bijvoorbeeld veldsla, rucola of rauwe boerenkool
* Tomaten
* Komkommer
* Feta
* Geraspte wortel
* Stukjes radijs
* Avocado
* Rode ui of lente-ui
* Rauwe geperste knoflook
* Pompoenpitjes
* Zonnebloempitjes
* Zongedroogde tomaten
* Kappertjes
* Zwarte en groene olijven
* Walnoten
* Gekookt ei of gebakken tofu

Ik doe er elke dag in waar ik zin in heb en wat ik in huis heb. Als dressing houd ik het bij olijfolie, peper en zout. Eventueel voor nog meer smaak kun je denken aan sesamolie. Maar dankzij de feta, knoflook en ui heb je eigenlijk al genoeg smaak.

Deze salade is ook perfect voor bij andere gerechten.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 25 september 2020 @ 10:31:58 #12
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_195247064
Salade van courgette met feta en gehakte hazelnoten is hier favoriet.

Courgette in de lengte in dunne plakken snijden (met de kaasschaaf of zo). De helft van de courgette grillen in de grillpan, de andere helft in een kom met een scheutje azijn en olijfolie en zout en versgemalen peper. Feta er doorheen brokkelen, hazelnoten hakken en de gegrilde courgette erbij. Lekker.
  vrijdag 25 september 2020 @ 10:35:19 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195247091
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195247098
Als ik het niet meer weet maak ik een simpele salade van geraspte wortel/winterpeen, venkel en appel. Geroosterde pompoen-/zonnebloempitten erover en een simpele dressing van lekkere mayo met citroensap.
Dit zijn ingrediėnten die ik sws vaak wel in huis heb.
pi_195247871
Bietensla:
• Bietjes
• Waterkers
• Lente-ui
• Sinaasappel
• Wal- of pecannoten
• Verse dragon
• Jonge geitenkaas
• Dressing

Sla met avocado
• Sla (krop)
• Avocado
• Verse dille (combineert heel goed met avocado)
• Ui
• Druiven
• Vinaigrette
Aldus.
pi_195247930
Super makkelijk en m'n favo salade:

Komkommer in blokjes
Gegrilde paprika ook klein(vers of uit pot)
Tomaat klein snijden
Gekookte wortels in blokjes snijden
Rode ui fijn snijden
Half bosje peterselie

Dressing maken van olijfolie,citroen,azijn, peper en zout.

Eet smakelijk.

Je kunt evt ook kikkererwten toevoegen, ook lekker.
pi_195248155
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:31 schreef 1inamelon het volgende:
Salade van courgette met feta en gehakte hazelnoten is hier favoriet.

Courgette in de lengte in dunne plakken snijden (met de kaasschaaf of zo). De helft van de courgette grillen in de grillpan, de andere helft in een kom met een scheutje azijn en olijfolie en zout en versgemalen peper. Feta er doorheen brokkelen, hazelnoten hakken en de gegrilde courgette erbij. Lekker.
Wat een goed idee, ik was nog op zoek naar iets bij de pasta met spinaziegehakballetjes in tomatensaus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')