osodevo | donderdag 24 september 2020 @ 07:48 |
Klopt het echt wat ik sommigen hoor zeggen... dat het hebben van een eigen auto nauwelijks scheelt met het reizen met OV? Natuurlijk maakt het uit of je dagelijks reist of 1x per week. Maar klopt deze bewering? | |
embedguy | donderdag 24 september 2020 @ 07:49 |
Hoevaak je reist en de afstand is ook noet onbelangrijk. Nu is er niets van te zeggen voor jouw situatie. Over het algemeen is ov goedkoper. Mensen vergeten vaak dat brandstofkosten nog niet de helft is van de totale kosten van een autorit. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 07:52 |
Als je alles meerekent: - benzine - afschrijving - belasting - verzekering - onderhoud Is een auto ongeveer even duur als met 1,5 persoon met de trein. Dus in je eentje komt het puur neer op wil je: alleen zijn, zelf de route bepalen, vertrek/kom je aan ver van een station, of wil je: andere dingen kunnen doen (gamen, lezen, slapen) en weinig parkeergeld betalen als je bestemming midden in een stad is. Bij 3 of meer mensen is vrijwel altijd de auto goedkoper. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2020 07:53:10 ] | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 08:02 |
Je kan ook lekker met de..... | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 08:05 |
De fiets is nog goedkoper. | |
maily | donderdag 24 september 2020 @ 08:15 |
Lopen. | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 09:16 |
Wel op blote voeten anders slijten je zolen te snel. | |
osodevo | donderdag 24 september 2020 @ 09:19 |
Niet als je alleen goedkope lichtere oude bakken rijdt. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 09:20 |
Want die hebben geen verzekering en onderhoud nodig? Hoe ouder de auto, hoe duurder het onderhoud. | |
Hyperdude | donderdag 24 september 2020 @ 09:23 |
Hoe ouder, des te minder onderhoud. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 09:24 |
Wat eigenaren er aan willen uitgeven bedoel je? | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 09:25 |
Ja, en als je een businesscard hebt, betaal je ook minder voor de trein. 'ongeveer' Als je specifiek wil zijn, moet je laten weten welke auto, uit welk jaar, je schadevrije jaren, hoeveel km je per jaar rijdt, waar je dat doet, etc. etc. etc. Jij bent niet specifiek, dus krijg je een algemeen antwoord. | |
Hyperdude | donderdag 24 september 2020 @ 09:25 |
Theorie vs. praktijk. Of volgens de Starslet/ouwe Volvo brigade. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 09:25 |
Als je een dalvrij hebt ook Dat is waarschijnlijk een van de goedkoopste manieren om van de trein gebruik te maken. En TS kan prima voor of na de spits inchecken. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 09:28 |
Nou... een oude Volvo rijdend houden lijkt me niet goedkoop Maar goed, je hebt altijd van die figuren die voor ¤ 500 een barrel met APK kopen en daarmee dan rijden tot hij het niet meer doet of niet meer zonder aanzienlijke kosten door de APK komt. | |
NoComment | donderdag 24 september 2020 @ 12:45 |
Heb ooit eens een vergelijking gelezen waarbij twee of drie mensen vanuit (geen idee waar) ergens naar Amsterdam wilden om een dagje te shoppen. Uitgaand van geen korting met OV was het goedkoper om een auto te huren, zelf als je de parkeerkosten meerekende kwam dat nog uit. Reis duurt dan ook nog eens de helft zo lang als je een beetje mazzel hebt | |
Tomatenboer | donderdag 24 september 2020 @ 13:22 |
Ik heb een tijdje in Rotterdam gewerkt, enkele jaren geleden alweer. Als ik dan met het OV naar mijn werk had gewild dan had een retourtje met de trein mij ongeveer 23 euro gekost. Maar dan was ik nog niet op de plaats van bestemming. Stukje bus en/of tram zou me dan ook dagelijks een euro of 5 hebben gekost. Kortom, zo'n ¤ 28,- per dag. De auto die ik destijds had kostte me ongeveer 26 cent per kilometer. Dagelijks 90 km (45 heen en 45 terug) maakt dan dus een bedrag van nog geen ¤ 24,- voor het reizen met de auto. | |
osodevo | donderdag 24 september 2020 @ 13:32 |
Dan moet je ook maar net vlakbij een bushalte of station wonen, anders ben je toch wel echt op een auto aangewezen. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 13:48 |
Als dat meer dan 15 dagen per maand was zou je met een "Altijd Vrij" abonnement van de NS al goedkoper uit zijn en met een "OV Vrij" zou je helemaal geen extra OV kosten meer hebben. | |
herverwijderd | donderdag 24 september 2020 @ 13:48 |
Je kan toch fietsen naar het station of de bushalte. | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 13:55 |
Ja want 20 minuten fietsen naar een treinstation is onmogelijk. | |
Sounddragon | donderdag 24 september 2020 @ 14:10 |
Nope, maar wel stomvervelend als het regent, sneeuwt, vriest, of anderszins onprettig weer is, zeker als je dan ook nog duurder uit bent en 2 keer zo lang over de reis doet. In die 40 minuten fietstijd, zit je in de auto al minimaal 50km verderop met een radiootje erbij en de stoelverwarming op jummie. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 14:12 |
Het grootste probleem van OV is dat het onpraktisch is t.o.v. de auto. Je bent afhankelijk van tijden, routes en haltes. Je komt meestal niet uit waar je wil zijn en dan moet je nog lopen of een taxi nemen, verder is het misschien handig in de buurt, maar als je iets verder gaat is het volledig onpraktisch. Het ligt echt aan jouw eigen situatie. Daarnaast vind ik het wel erg duur. Vergelijk een ritje met de auto maar eens met 5 man in het OV, zelfs met parkeren in Amsterdam centrum is het goedkoper met de auto. En die kosten voor onderhoud en afschrijving wegen echt op tegen je bewegingsvrijheid en mogelijkheden. Voorbeeld: Naar de manege -> 15 minuten met de auto en 65 minuten met het OV. | |
simonblue | donderdag 24 september 2020 @ 14:16 |
Het is natuurlijk ontzettend afhankelijk van je exacte situatie. Belasting hangt oa af waar je woont, verzekering ook van leeftijd. Wel grapig om een berekning te doen. Neem eens deze auto: https://www.autowereld.nl(...)1621018/details.html Aankoopkosten:1500 euro Wegenbelasting: 680 euro per jaar Verzekering (WA, bestuurder 25 jr, o schadevrije jaren) : 84 euro per maand, na 2 jaar 71 euro per maand Onderhoud (ik heb geen glazen bol, maar verwacht APK+ beurt per jaar en reparaties/nieuwe banden/accu) schatting 250 euro per jaar Stel je rijdt de auto in 4 jaar op, dan zijn die kosten 1500 + 4x 680 + 48x 71 + 3x 250 = 8378 euro . Dat is 175 euro per maand en nog zonder brandstofkosten. Een NS dal-vrij abonnement kost je 105 euro per maand. Een busabonnement bij Connexxion (Randstad Noord Zone) kost je 36 euro per maand waarmeer je gratis in alle bussen van Connexxion en GVB kan. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 14:17 |
Nou, het is vooral afhankelijk van iemands persoonlijke situatie: iemand die niet naar zijn werk hoeft en alle ritten dus als familiebezoek of vermaak maakt, en sowieso al een laag inkomen heeft zal daar een andere afweging in moeten maken dan iemand die een auto dagelijk nodig heeft. Als je eens per maand 20 minuten moet fietsen om met de trein naar je moeder te gaan dan is het leuk dat je in 40 minuten 50 km verderop zit, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een auto. | |
devlinmr | donderdag 24 september 2020 @ 14:19 |
Dagje Amsterdam betaal je ongeveer evenveel aan parkeren als 4 volle prijs retourtjes met de trein. Dat parkeren moet je dus ook nog meerekenen Heb je net betaald om te rijden, mag je ook nog eens betalen om te stoppen | |
Sounddragon | donderdag 24 september 2020 @ 14:20 |
True, als dat treinritje incidenteel is, moet je geen auto gaan kopen natuurlijk; dan zou ik kiezen voor een huurbakkie ofzo.. greenwheels of weet ik het.. Als het een paar keer per week wordt, ga ik wel al snel neigen naar een autootje. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 14:27 |
Parkeren aan het museumplein is ¤30 voor een dag. Delen door 5 personen is goed te doen voor een dag. Is sneller en goedkoper dan het OV. Het ligt echt aan waar je vandaan komt en wat je nodig hebt. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 14:27 |
Waarom nou weer vergelijken met 5 man in het OV? Het gemiddelde Nederlandse gezin bestaat niet eens uit 4 man, vergelijk dan hoe je reist. Gemiddeld reist men alleen of met z'n tweeën, maar de meesten reizen alleen. Is je manege niet gewoon te ver weg als het 15 minuten met de auto is en een uur fietsen? 65 minuten fietsen impliceert ongeveer 20 kilometer, als je dat met de auto in een kwartier doet dan kun je voor de deur een 80 km weg opdraaien en daar vrijwel ongestoord op blijven rijden tot de manege. Edit: Herstel, 65 minuten met het OV... waarschijnlijk kun je dan sneller gaan fietsen. | |
devlinmr | donderdag 24 september 2020 @ 14:31 |
Tot 1900 u, tot 21 u wordt het al ~44 daarna 54¤ En centrum centrum kan oplopen tot 85¤ | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 14:36 |
Van 20 minuten moeten 40 minuten gemaakt worden om je punt te maken. Als je in een centrum van een stad woont ben je met een beetje pech al 20 minuten bezig met de auto om de stad uit te komen en op een snelweg terecht te komen, vervolgens ook weer bij de andere stad waar je naar toe wilt. Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 14:42 |
Het was een vergelijk, dat de situatie dus echt uit maakt. Als ik met mijn gezin ergens heen wil gaan is OV erg duur, abonnement zijn ook niet te doen want dan zit je vast aan een kleine regio. Gemiddeld reist iemand alleen inderdaad, dan nog is het OV onpraktisch, ik woon bijvoorbeeld in een dorp. Dichtstbijzijnde treinstation is 30 minuten met de bus. Die manege is de dichtstbijzijnde met de mogelijkheden die wij nodig hebben/willen. De manege ligt 8 km ver weg binnendoor (2 km 80 weg, verder 60 en 30) of 15 km via de N wegen (80 km). De bus gaat dus niet rechtstreeks en je moet weer overstappen/wachten. | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 14:44 |
8 km is 25 minuten fietsen. | |
Sounddragon | donderdag 24 september 2020 @ 14:46 |
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een auto Ik moet helemaal niks, maar die 2 keer 20 minuten is gewoon je starttarief als dat je afstand tot het station is. Hoe langer de reis, hoe minder interessant. Maar even 3 haltes trein, kost je dus echt wel onevenredig veel tijd, en dan heb ik het nog niet over spullen meenemen die je eventueel mee moet/wilt nemen.. effe naar de bouwmarkt, kastje gekocht? Ikea? Auto is gewoon verrekte handig. | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 14:50 |
Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief. Voor die enkele keer dat ik spullen moet halen huur ik een auto of betaal ik iets extra's voor bezorging. Auto hebben is gewoon verrekte duur. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 14:52 |
Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is. Dat is een "lease deal". | |
Sounddragon | donderdag 24 september 2020 @ 14:55 |
Je moet ook niet in een fucking stad gaan wonen 20 minuten van de snelweg af, als je elke dag moet reizen met de auto 3 minuten hier naar de snelweg.. nog niet eens denk ik.. de lokale 'trein' loopt hier vlak langs, maar het station is 20 minuten lopen (fiets geen idee, ik héb niet zo'n ding), en dat 'spoor' hier is enkelspoors, dus ik moet dan eerst in een stad zien te kómen voor ik op een ekte trein zou kunnen stappen Auto is idd duur.. vrijheid kost geld, maar mijn werk kilometers en reistijd worden betaald, dus zolang ik werk en rijd, zijn mijn autokosten niet heel spannend. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 14:58 |
Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen. Ja het is allemaal vast wel mogelijk, maar zeker niet praktisch. | |
DeBraad | donderdag 24 september 2020 @ 14:59 |
Tuurlijk als je onderhoud meerekent en eventuele parkeerkosten is een auto duurder. Maar. Afgelopen week ben ik naar een plaats toegereden in Nederland. Dat was met de trein 20,68 voor een enkeltje. Ik ben met 20 euro heen en terug gereden (+- 230 kilometer) en kon er gratis voor de deur parkeren. Mijn auto is qua onderhoud trouwens ook goedkoop. APK was 180 euro | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 14:59 |
Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto. | |
ijs_beer | donderdag 24 september 2020 @ 15:00 |
Want je kunt niet fietsen daar naartoe? | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 15:09 |
Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt? Die vergelijking maken mensen vaak al op basis van alleen brandstofkosten omdat ze de andere kosten "toch al hebben", maar zo werkt dat natuurlijk niet met een prijsvergelijking tussen een auto en het OV. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 15:11 |
Diezelfde auto kopen kost gewoon ¤ 12.500 (gemiddeld) en ik gok dat de auto voor die 189 per maand ook niet van jou wordt. | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 15:11 |
Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20. Kinderen leren in nl vaak al fietsen op hun 3e dus die kunnen mee op hun eigen fiets of nog achterop als ze te jong zijn. Mensen met auto's zijn goed in het bedenken van flutredenen waarom korte afstanden toch niet met de fiets mogelijk zouden zijn. | |
DeBraad | donderdag 24 september 2020 @ 15:11 |
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit. 180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent. Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 15:14 |
Ja, op de plek van je specifieke voorbeeld, maar op de meeste plekken in NL ben je een veelvoud kwijt voor een dagkaart. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 15:25 |
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto. En inderdaad iedereen maakt zelf een keuze in hoe hij/zij omgaan met situaties in het leven. Ik vermijd het OV graag, omdat de auto een praktischere oplossing is. Ik kan daardoor meer doen en hou ik tijd over voor andere zaken. | |
MevrouwPuff | donderdag 24 september 2020 @ 15:26 |
Ik heb het eens uitgerekend voor mn woon-werkverkeer (18 dagen per maand 30 km enkele reis, diensten uitgezonderd). Met mn celerio was het eigenlijk altijd goedkoper dan met t OV. Als ik ervoor koos om met de fiets naar het station te gaan en een kortingskaart nam voor trein en bus, koste het me nog 20 euro extra per maand meer dan de auto als ik 3x per week met de auto zou gaan. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 15:29 |
Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt. En dan ben je ook nog eens ruim 2 keer zo lang onderweg dan met de auto in de spits. Die ene kutfile per maand neem ik dan voor lief. | |
MevrouwPuff | donderdag 24 september 2020 @ 15:39 |
Nu heb ik niet zo veel kutfiles meer, maar op mijn traject sta je met de bus ook in de file, dan vervalt dat argument eigenlijk ook wel. En door de relatief korte afstand is het ook niet zo dat je nog wat nuttigs kan doen in de trein. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 15:46 |
Tsja. Ik heb een dalvrij dus reis 's morgens met kind in de spits naar A (4,33) reis na de spits terug, reis 's middags weer tijdens de daluren naar A en met hem terug naar huis. Dagelijks 2 keer heen en weer kost me dus ¤ 105 per maand, plus 4,33 voor de reis in de spits. Op het station in A hebben we allebei een fiets staan (¤ 75 per fiets per jaar = 6,25 per fiets per maand = 12,50 voor 2 fietsen), kind heeft een kids vrij abonnement waarmee hij gratis met mij mag meereizen. Doen we even alsof er 4 weken per maand zijn, dan gaat dat dus om 20 dagen. = 86,60 + 105 + 12,50 = ¤ 204,10 per maand. Mijn auto rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, dus dat is 4 liter per rit, dus 8 liter per dag. Hij rijdt op V-power, dus laten we zeggen ¤ 1,66 per liter = 13,28 per dag alleen brandstof (en dat is dan nog gunstig gerekend, zonder file). Bij 20 dagen is dat dan ¤ 265,60 per "maand". En dan hebben we het nog niet over de extra onderhoudskosten die die 1.760 kilometers per maand met zich meebrengen, alleen de brandstofkosten vs treinkosten. En ja, natuurlijk is dit voorbeeld anders omdat ik hem breng en haal en iedere keer zelf ook weer naar en van huis moet, maar die kosten zou ik met de auto ook hebben. Als ik dat hele verhaal 1ste klas zou doen zou het op ¤ 292,70 uitkomen. Wat dan natuurlijk wel betekent dat ik me in de daluren verder ook eerste klas helemaal suf zou kunnen reizen. [ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 24-09-2020 15:51:51 ] | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 15:51 |
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto? En je hebt het alleen over naar school brengen en halen, hoe zit het met de rest van je dagen? Zou dat ook lukken met het OV? Er zijn situaties waarbij OV goedkoper is, maar ik blijf bij mij punt dat het (voor mij) zeker niet praktisch is. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 15:56 |
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakje Een Saab cabrio die we goed verzorgen en over 10 jaar nog willen rijden en dus ook niet cheap ass door een beun laten onderhouden, ondanks het feit dat ze 21 jaar oud is. De V-power is na een heel duur lesje na de invoering van de ethanol, de Saabspecalist had er diezelfde week nog 3 met issues en heeft vervolgens maar een mailing doen uitgaan dat het in theorie misschien wel kon, maar dat praktijk wat minder was met oudere auto's. Dus ja, sinds dat gedoe tank ik V-power. De rest van mijn dagen lukt heel aardig hoor, met als voordeel dat we en dichtbij een station zitten en de auto toch beschikbaar is indien nodig. Mijn man reist overigens met de trein naar het werk, de cabrio is dus onze enige auto, en die gebruik ik eigenlijk alleen maar als ik ook andere afspraken heb die niet makkelijk op de fiets en/of het OV te doen zijn. | |
spectrumanalyser | donderdag 24 september 2020 @ 16:00 |
1 op 11 is foute boel. blijven je banden wel op de maximale spanning? zit er een katalysator in, die verstopt zit? indien aanwezig; luchtmassameter vuil? | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 16:01 |
1 op 11 foute boel? WTF? Dat is nog zuiniger dan fabrieksopgave man https://www.autoweek.nl/v(...)urbo-200pk-fsp-1999/ | |
loveli | donderdag 24 september 2020 @ 16:03 |
Jij draait geen avonddienst De kans op regen en wind is nogal afhankelijk van het tijdstip, tot een uur of 13 is het vaak prima. Als het tijd wordt om naar je werk te gaan betrekt het en gaat het waaien (tegenwind!) en als je dan 's avonds laat weer naar huis fietst (meewind?), is het heerlijk windstil. On topic: persoonlijk doe ik liever geen afstand van m'n auto. OV kost relatief veel tijd en die besteed ik liever beter. | |
loveli | donderdag 24 september 2020 @ 16:05 |
't Is geen Smart.. | |
spectrumanalyser | donderdag 24 september 2020 @ 16:08 |
dit zijn auto's waar nog geen sensoren in de wielen de bandenspanning meten. je wilt niet weten hoeveel auto's er met te lage bandenspanningen rijden. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 16:08 |
onderhoud en afschrijving en belasting en verzekering | |
DeBraad | donderdag 24 september 2020 @ 16:09 |
Belasting + Verzekering is 60 euro per maand. 2 Euro per dag. Zitten we op 27 euro. Afschrijving heb ik niet, want kan 'm bij degene waar ik 'm gekocht heb voor het zelfde bedrag weer inruilen op wat anders. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 16:09 |
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisteren | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 16:12 |
Als ik zuiniger rij dan fabrieksopgave en dat een gemiddelde is over ruim 6 jaar, dan kun je er op rekenen dat ik zuinig rij, de banden op spanning houd en niet beknibbel op het onderhoud. Anders lukt je dat niet, zeker niet over zo'n lange periode. Geef me anders nog 10 voorbeelden van auto's die minstens 10 jaar oud zijn, minstens 10K per jaar rijden en over minimaal 10 maanden zuiniger rijden dan fabrieksopgaaf. Maar echt, wel weten dat het om een Saab Cabrio gaat en toch in het wilde weg roepen dat 1 op 11 foute boel is dan vraag ik me af wat je van auto's weet. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:13 |
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 16:17 |
Eerste klas Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎 En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:18 |
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet? Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet | |
spectrumanalyser | donderdag 24 september 2020 @ 16:19 |
neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen. dat je zo'n gratis eerste klas overgang ticket in het blad Spoor krijgt. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 16:20 |
Geen idee, ik heb een Dalvrij van ¤ 105 (2de klas) of ¤ 133 (1ste klas) per maand | |
osodevo | donderdag 24 september 2020 @ 16:20 |
Ligt maar net in welke trein je zit | |
I-O | donderdag 24 september 2020 @ 16:21 |
De zorgen, slechte aansluiting, 5x langere resitijd komt je uiteindelijk duurder te staan. Tenzij je echt maar 10x per jaar 250km heen en terug moet reizen is een auto beter. Is allemaal erg persoonlijk. Veel mensen gebruiken beide. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:21 |
Klinkt wel interessant, ik reis echt incidenteel met het OV. Dan mag je echt denken in keren per jaar dan iets anders. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:22 |
Daar heb je toch geen keuze in? Het treinschema dicteert ongeveer welke trein je krijgt? En geldt zeker voor de bussen | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 16:24 |
Klopt, lease is bijna altijd goedkoper, maar als je niet graag rijdt en je mobiliteitsbudget gewoon uitbetaald krijgt dan kan het afhankelijk van waar je woont en waar je naartoe moet en de beschikbaarheid van OV op die plekken en de hoogte van dat budget wel aantrekkelijk zijn. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 16:25 |
Ik speel vals, de baas betaald 1ste klas. Maar ik heb altijd de laptop open staan. Ik kan gewoon 2 uur per dag in de trein werken. Waardoor mijn reistijd van 2,5 uur naar een half uur gaat. Een half uur reizen, heen en weer, Zwolle - Utrecht. Gaat alleen Max Verstappen redden [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2020 06:05:04 ] | |
WammesWaggel | donderdag 24 september 2020 @ 16:27 |
Voor de spaarzame redelijk korte ritjes in Amsterdam is een Uber wel zo goedkoop, nooit meer parkeerkosten. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 16:27 |
Eh, nee, lease is gewoon verkapt salaris. Ik heb voor een detacheerder gewerkt waar ik met de trein ging en het verschil kreeg ik bij mijn salaris op. Als ik met de fiets ging, kreeg ik het leasebedrag in z'n geheel er bij op. Waarom denk je dat bijtelling bestaat | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:30 |
Ja is ook zo. Flexibiliteit en keuzes is alles. Voor mij geen optie om zonder auto te leven, ik zou er niet aan moeten denken. Natuurlijk kan het wel, zou er alleen doodongelukkig van worden. | |
Basp1 | donderdag 24 september 2020 @ 16:32 |
Opgevouwen? Een trein is geen vliegtuig qua op elkaar geplaatste stoelen en heeft tegenwoordig vaak gewoon een klaptafeltje waar je je laptop op kan zetten. Ook fijn meestal gratis wifi in de trein bij nieuwe rijtuigen zelfs usb stopcontact om op te laden. . | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:32 |
Euh ja, het kost mij alleen de bijtelling. Die bijtelling is ruim lager dan de totale kosten per jaar om een auto zelf te kopen en rijden. Zeker omdat het inclusief privé kilometers was. | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:33 |
Ongetwijfeld! Maar.... ik heb helemaal geen routes waarbij ik met de trein zou gaan, uitzonderingen daar gelaten. Als ik voor mijn werk met het OV zou gaan dan is het met een bus, maar ik fiets. En als ik niet fiets dan pak ik de motor, maar niet de bus. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 16:33 |
Nogmaals, de auto an sich is verkapt salaris. Dus je betaald er voor vanuit je bruto salaris. Een lease auto is verre van gratis. | |
#ANONIEM | donderdag 24 september 2020 @ 16:35 |
Voor mij ook niet. We hebben een auto. Maar de meeste km's maak ik met de trein | |
Herkauwer | donderdag 24 september 2020 @ 16:35 |
Ja dat klopt, niet eens verkapt want het is gewoon salaris. Het komt bovenop je bruto salaris wat je netto betaald is minder dan wat je voor een auto zou betalen om te kunnen rijden. Het gedeelte dat je werkgever betaald aan leasekosten wordt niet bij jouw salaris opgeteld, alleen het % bijtelling van de auto. Daarover betaal je belasting. Niet bij iedere werkgever is het overigens mogelijk om je leasebudget bij je salaris gestort te krijgen. | |
Leandra | donderdag 24 september 2020 @ 16:41 |
| |
osodevo | donderdag 24 september 2020 @ 22:13 |
| |
Ama | donderdag 24 september 2020 @ 22:15 |
Voor mij is OV goedkoper. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 september 2020 @ 17:06 |
Nou ik vind wel dat je er op moet reageren. | |
blomke | vrijdag 25 september 2020 @ 17:39 |
Het ergste is nog dat je in het OV, tussen mensen in zit of staat. | |
blomke | vrijdag 25 september 2020 @ 17:41 |
Ik rijd per dag voor werk al 160 km en krijg daar een bescheiden vergoeding voor. Moet er niet aan denken in een trein te moeten stappen en daarvoor te moeten betalen. | |
AQuila360 | vrijdag 25 september 2020 @ 17:45 |
Klopt niet echt die stelling. | |
osodevo | vrijdag 25 september 2020 @ 19:55 |
Niet als je zelf een beetje handig met auto's bent. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 september 2020 @ 20:00 |
Pas maar op op de vogelweg in elk geval. Net het wilde westen hier maat, ik ben blij dat die gasten verzekerd zijn. |