abonnement Unibet Coolblue
pi_195227394
Ik was op zoek naar een middenklasse laptop, 15.6 inch, max 800 euro die geen zware taken hoeft te doen.

Ik twijfel nu tussen twee HP pavilions.

Optie 1

Optie 2

Kijkend naar processor en videokaart zou de eerste winnen (sneller), daarnaast is die duurder dus zou je verwachten dat hij beter is omdat de laptops verder bijna gelijk zijn. Maar de snelheid van optie 1 is volgens coolblue maar 1 GHz en bij die tweede 2.1 GHz. Komt dit grote verschil dan door de 16 vs 8 gb RAM? Nu las ik dat je daar niet te veel op moet letten omdat het niet altijd iets zegt over de daadwerkelijke snelheid. Maar het verschil is wel heel groot en 1 GHz is volgens mij echt kneiterweinig. Dus ik weet het niet meer.

Er is een Lenovo ideapad 5 in dezelfde prijscategorie met betere eigenschappen, maar ik vind die van HP er veel degelijker uitzien.

Ik ben op deze laptops uitgekomen door een test van de consumentenbond waarbij een met dezelfde eigenschappen als optie 1 goed uit de test kwam, maar dat typenummer is waarschijnlijk niet meer leverbaar.

Wat zouden jullie aanbevelen?
Niet allemaal nieuwe opties aanbevelen a.u.b. want ik ben al heel lang bezig geweest met dingen uitzoeken en keuzes maken en vind het zo al moeilijk genoeg :P .
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_195228828
Wat wil je met de laptop doen? Office en browser werk? Of ook fotobewerking of gamen? Als ik zou moeten kiezen uit deze zou ik in ieder geval gaan voor optie 2. Ja, die videokaart is wat minder, maar de rest van de specs zijn beter.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_195228971
Er zitten in de twee opties heel verschillende processors, daardoor moet je niet teveel naar het aantal Ghz kijken want dat is eigenlijk onvergelijkbaar. Uiteindelijk is processorsnelheid vaak uberhaupt niet altijd even belangrijk.

Persoonlijk zou ik voor optie twee gaan, want twee keer zoveel geheugen en ook nog eens goedkoper. Amd processors zijn oha goedkoper dan intel, dus je krijgt meer "bang for your buck". Alleen als je wil gaan gamen dan is optie 1 een betere keuze want veel betere videokaart.
  donderdag 24 september 2020 @ 09:48:03 #4
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195229662
Ik zou de Intel nemen, niet zozeer voor de processor, maar wel voor het feit dat die wel een HDMI aansluiting heeft. Voor als je ooit iets van een 2e scherm of een projector wilt aansluiten is die wel erg handig. Dus zit je vaak aan je eigen bureau thuis, dan die Intel bak zeker en nu of later een fijne monitor erbij, dat werkt wel een heel stuk fijner.

Maar alleen maar het feit dat dat kan (iets met HDMI direct aansluiten), nu of later, zou voor mij de doorslag geven.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195229808
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 09:48 schreef HMS het volgende:
Ik zou de Intel nemen, niet zozeer voor de processor, maar wel voor het feit dat die wel een HDMI aansluiting heeft. Voor als je ooit iets van een 2e scherm of een projector wilt aansluiten is die wel erg handig. Dus zit je vaak aan je eigen bureau thuis, dan die Intel bak zeker en nu of later een fijne monitor erbij, dat werkt wel een heel stuk fijner.

Maar alleen maar het feit dat dat kan (iets met HDMI direct aansluiten), nu of later, zou voor mij de doorslag geven.
Hoe kom je erbij dat die andere geen HDMI heeft? Het zijn precies dezelfde laptops, enige verschil zit in de RAM, CPU en GPU.

Klik hier trouwens voor een vergelijking van de 2 laptops.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 24 september 2020 @ 10:00:32 #6
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195229841
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 09:57 schreef dimmak het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat die andere geen HDMI heeft? Het zijn precies dezelfde laptops, enige verschil zit in de RAM, CPU en GPU.

https://support.hp.com/nl-nl/document/c06401316
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195230114
quote:
Raar, maar lijkt mij een foutje. Op alle foto's zie ik ook gewoon een HDMI poort.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 24 september 2020 @ 12:08:39 #8
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195231719
Tja, als de rest niet veel verschil maakt..... AMD beter voor single processes, Intel is beter in paralel processing, AMD heeft meer geheugen, Intel heeft weer meer bandbreedte naar geheugen.

Ik zou dan AMD nemen. Paralel doe je als gebruiker nooit erg veel, en 16GB en meer power per thread heb je dan net meer aan. En dan ook nog net goedkoper....
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195253069
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 08:35 schreef dimmak het volgende:
Wat wil je met de laptop doen? Office en browser werk? Of ook fotobewerking of gamen? Als ik zou moeten kiezen uit deze zou ik in ieder geval gaan voor optie 2. Ja, die videokaart is wat minder, maar de rest van de specs zijn beter.
Zoals ik in de OP zei: geen zware taken. Daarmee bedoel ik dus niet meer dan gewoon browsen (wel vaak veel tabbladen open) en netflixen. Ik zou wel videobewerking willen leren ooit maar misschien gaat dat nooit gebeuren.
Volgens een vergelijksite is die intel processor van optie 1 trouwens ook iets beter dan de AMD.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 12:08 schreef HMS het volgende:
Tja, als de rest niet veel verschil maakt..... AMD beter voor single processes, Intel is beter in paralel processing, AMD heeft meer geheugen, Intel heeft weer meer bandbreedte naar geheugen.

Ik zou dan AMD nemen. Paralel doe je als gebruiker nooit erg veel, en 16GB en meer power per thread heb je dan net meer aan. En dan ook nog net goedkoper....
Ik begrijp hier helemaal niets van. Je conclusie wel, maar kun je me alnsog uitleggen wat die termen inhouden a.d.h.v. voorbeelden?

En heb je het nu over AMD en Intel in het algemeen of specifiek over deze?
Why are you wearing that stupid man suit?
  vrijdag 25 september 2020 @ 18:50:54 #10
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_195254715
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:52 schreef kuolema het volgende:

[..]

Zoals ik in de OP zei: geen zware taken. Daarmee bedoel ik dus niet meer dan gewoon browsen (wel vaak veel tabbladen open) en netflixen. Ik zou wel videobewerking willen leren ooit maar misschien gaat dat nooit gebeuren.
Volgens een vergelijksite is die intel processor van optie 1 trouwens ook iets beter dan de AMD.
[..]

Ik begrijp hier helemaal niets van. Je conclusie wel, maar kun je me alnsog uitleggen wat die termen inhouden a.d.h.v. voorbeelden?

En heb je het nu over AMD en Intel in het algemeen of specifiek over deze?
De AMD is ook een generatie ouder. Een beter vergelijk is bijvoorbeeld deze:
https://www.coolblue.nl/p(...)-e15-20t8000xmh.html

Daar is de AMD over het algemeen juist weer sneller dan de Intel.
Alleen de eerste in je OP heeft een videokaart aan boord in plaats van eentje die in de processor zit. Dat maakt hem merkbaar beter geschikt voor spellen.
Voor je gebruik zou 8GB geheugen nog wel genoeg zijn, maar mogelijk loop je daar over een jaar of wat tegenaan. Ik weet niet hoe het bij deze laptops specifiek zit, maar doorgaans is dat goed te upgraden wanneer het nodig is.

Voor licht gebruik zal het allemaal niet zo veel uitmaken. Dan zijn zaken als het scherm, toetsenbord, bouwkwaliteit, accuduur, gewicht e.d. wellicht belangrijker. Alleen is dat vaak niet terug te zien in de cijfertjes op een webshop. Dan zal je meer aan echte reviews hebben.
Tweakers heeft de Best Buy Guide die regelmatig verschijnt, wellicht heb je daar wat aan:
https://tweakers.net/revi(...)e-augustus-2020.html

De 2 uit je OP zijn beide iig ruim goed genoeg voor browsen en netflix.
pi_195257783
Maar hoe kan die ene nu maar 1 GHz kloksnelheid hebben? Je ziet het nergens zo laag.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_195257872
quote:
80s.gif Op vrijdag 25 september 2020 18:50 schreef Mano_ het volgende:

[..]

De AMD is ook een generatie ouder. Een beter vergelijk is bijvoorbeeld deze:
https://www.coolblue.nl/p(...)-e15-20t8000xmh.html

Daar is de AMD over het algemeen juist weer sneller dan de Intel.
Alleen de eerste in je OP heeft een videokaart aan boord in plaats van eentje die in de processor zit. Dat maakt hem merkbaar beter geschikt voor spellen.
Voor je gebruik zou 8GB geheugen nog wel genoeg zijn, maar mogelijk loop je daar over een jaar of wat tegenaan. Ik weet niet hoe het bij deze laptops specifiek zit, maar doorgaans is dat goed te upgraden wanneer het nodig is.

Voor licht gebruik zal het allemaal niet zo veel uitmaken. Dan zijn zaken als het scherm, toetsenbord, bouwkwaliteit, accuduur, gewicht e.d. wellicht belangrijker. Alleen is dat vaak niet terug te zien in de cijfertjes op een webshop. Dan zal je meer aan echte reviews hebben.
Tweakers heeft de Best Buy Guide die regelmatig verschijnt, wellicht heb je daar wat aan:
https://tweakers.net/revi(...)e-augustus-2020.html

De 2 uit je OP zijn beide iig ruim goed genoeg voor browsen en netflix.
De lenovo die ik in de OP noemde komt als beste uit die test van tweakers. Dus als ik die nog ergens vind is dat wel een optie. Maar in hoeverre zal ik dat verschil in specs merken bij waar ik mijn laptop voor gebruik?
Why are you wearing that stupid man suit?
  vrijdag 25 september 2020 @ 22:58:38 #13
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_195259584
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 21:30 schreef kuolema het volgende:

[..]

De lenovo die ik in de OP noemde komt als beste uit die test van tweakers. Dus als ik die nog ergens vind is dat wel een optie. Maar in hoeverre zal ik dat verschil in specs merken bij waar ik mijn laptop voor gebruik?
Het verschil in specs ga je niet merken bij het gebruik dat je noemt. Hooguit het geheugen, maar dan moet je al best fanatiek aan het browsen zijn wil 8gb echt merkbaar voor vertraging zorgen. Kan je achteraf nog bij prikken als het nodig is.
M'n laptop heeft een i5 8250U-CPU en 8gb, die is al wat jaartjes oud, maar tijdens browsen en dat soort zaken voelt 'ie net zo snel als m'n desktop Ryzen 5 3600 met 32gb die rondjes om de i5 rent wat performance betreft.

Wat je wel merkt is het scherm, toetsenbord en dat soort zaken. Misschien een optie om naar een grootgrutter als de Media Markt te gaan om het spul eens in het echt te zien en het eens 'voelen'. Dat zijn zaken die niet in de specs staan, maar waar je wel dagelijks mee te maken hebt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 21:26 schreef kuolema het volgende:
Maar hoe kan die ene nu maar 1 GHz kloksnelheid hebben? Je ziet het nergens zo laag.
Die zal een erg lage 'base clock' hebben om accu te sparen, maar zodra er gewerkt moet worden schiet het omhoog. Dat doen alle CPU's en laptop-varianten kunnen daar best extreem in zijn.
pi_195290410
Ik heb nog een optie gevonden: https://tweakers.net/pric(...)706nd/specificaties/

Betere specs en dezelfde prijs? Ik vind alleen het ontwerp niet zo mooi.
Why are you wearing that stupid man suit?
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 19:21:03 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195292008
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 17:57 schreef kuolema het volgende:
Ik heb nog een optie gevonden: https://tweakers.net/pric(...)706nd/specificaties/

Betere specs en dezelfde prijs? Ik vind alleen het ontwerp niet zo mooi.
Die is absoluut beter dan de twee eerdere opties die je had. Enige nadeel is dat hij maar 8Gb RAM heeft maar dat zal nog wel uit te breiden zijn mocht het nodig zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195294012


Op basis hiervan zou ik dus kiezen voor de optie 1 (intel/geforce). De reden voor mijn twijfel was die 1 GHz. 8 of 16 gb RAM maakt voor mijn gebruik waarschijnlijk niet uit volgens het internet en die 50 euro verschil maakt mij niet zoveel uit. Maar nu jullie allemaal optie 2 zouden kiezen twijfel ik dus nog steeds. Het lijkt jullie allemaal om het werkgeheugen te gaan dan? En de prijs.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_195294112
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 19:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Die is absoluut beter dan de twee eerdere opties die je had. Enige nadeel is dat hij maar 8Gb RAM heeft maar dat zal nog wel uit te breiden zijn mocht het nodig zijn.
Ik weet dus niet of dat in mijn geval een nadeel is. Of ik het zou merken en dus mee moet nemen in mijn keuze.

Ik zie er geen reviews van, alleen iets uit 2018 over een andere game pavilion waar bij stond dat het scherm slecht was, evenals de toetsen. Ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is.
De intel van de consumentenbond die overeenkomt met optie 1 scoorde juist relatief goed op die punten. Ik zou ze het liefst gewoon in het echt willen zien maar dat is voorlopig niet mogelijk.

[ Bericht 31% gewijzigd door kuolema op 27-09-2020 21:39:04 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 21:22:45 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195294153
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 21:20 schreef kuolema het volgende:

[..]

[..]

Ik weet dus niet of dat in mijn geval een nadeel is. Of ik het zou merken.
Nu nog niet maar programma's worden wel steeds zwaarder en gaan meer geheugen vragen, 16Gb als je niet gaat gamen is wat overkill. Mocht je over een jaar of twee denken "hij word wat traag"dan kun je alsnog overwegen geheugen bij te plaatsen. Is vrij eenvoudig en niet duur.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 28 september 2020 @ 07:26:02 #19
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_195298129
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:52 schreef kuolema het volgende:

[..]

Zoals ik in de OP zei: geen zware taken. Daarmee bedoel ik dus niet meer dan gewoon browsen (wel vaak veel tabbladen open) en netflixen. Ik zou wel videobewerking willen leren ooit maar misschien gaat dat nooit gebeuren.
Internet browsen is tegenwoordig al een vrij zware taak als je wilt dat pagina's snel laden.

Als je gewend bent aan veel tabs open hebben staan dan loop je binnen no-time tegen die 8gb geheugen aan, zeker als je Chrome gebruikt. Is niet per se een probleem maar je zult merken dat de boel niet meer soepel loopt. Dit kun je overigens vaak op een later moment wel weer upgraden naar 16gb (persoonlijk zou ik dat al meteen doen).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  maandag 28 september 2020 @ 08:58:14 #20
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195298882
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:52 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik begrijp hier helemaal niets van. Je conclusie wel, maar kun je me alnsog uitleggen wat die termen inhouden a.d.h.v. voorbeelden?

En heb je het nu over AMD en Intel in het algemeen of specifiek over deze?
Parallel processing - https://searchdatacenter.(...)/parallel-processing
Je telefoon en desktops doen dit al (1 thread voor je OS, 1 thread voor een grafisch proces, 1 thread voor waar je mee bezig bent. Maar aangezien het daar wel vaak ophoud en je ws geen programma's gaat runnen die meerdere threads tegelijk gebruiken, is 4 of 8 htreads geen verschil meer. En nee, verschillende programma's open hebben staan is geen use case voor parallel processing. Aangezien die AMD wat beter uit de bus komt per thread, is die een fractie sneller. Niet dat je het gaat merken, dat denk ik dan.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195299106
Nog een argument om voor optie 2 te kiezen: deze heeft 2 geheugenmodules, waardoor het geheugen in dual channel draait. Dat is toch weer een stukje sneller.
pi_195300397
Ik heb jullie advies opgevolgd, zojuist optie 2 besteld. Ik heb hem nog even vergeleken met mijn huidige laptop en ga er sowieso op vooruit.
Why are you wearing that stupid man suit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')