abonnement Unibet Coolblue
pi_195215984
Heb heel mn leven automaat gereden en totaal geen hinder van gehad, tot ik in Nederland kwam. Schakel lijkt hier dominant te zijn.

Heeft het nut om nog voor een schakelrijbewijs te gaan als je al een rijbewijs hebt voor automaat?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195216022
Ja, want schakel domineert de automarkt. Je zult maar net die ene auto treffen die jij wilt (binnen je budget, voldoet aan je eisen, etc) en het blijkt een schakel te zijn.
Dan baal je, en dat wil je niet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_195216051
quote:
7s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:30 schreef Metalfrost het volgende:
Ja, want schakel domineert de automarkt. Je zult maar net die ene auto treffen die jij wilt en het blijkt een schakel te zijn.
Dan baal je, en dat wil je niet.
Ding is dat ik nu wel gewoon een automaat rijdt en aan de cijfers te zien begint automaat elk jaar een stukje marktaandeel van schakel af te pakken.

Nieuwe auto's worden in principe altijd wel ook als automaat gemaakt toch?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195216059
Het gaat hier om een brommer neem ik aan?
Oh nee auto zie ik nu.
pindazakje
pi_195216062
Moet je een apart rijbewijs halen om te kunnen schakelen?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_195216074
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:31 schreef Mikeytt het volgende:
Nieuwe auto's worden in principe altijd wel ook als automaat gemaakt toch?
Jep
Google is your friend, abuse your friends
pi_195216096
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:31 schreef Karstman het volgende:
Moet je een apart rijbewijs halen om te kunnen schakelen?
Yes. Mijn rijbewijs is alleen voor automaatbakken
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195216104
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:31 schreef Karstman het volgende:
Moet je een apart rijbewijs halen om te kunnen schakelen?
https://www.cbr.nl/nl/vee(...)code-78-automaat.htm
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_195216110
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:33 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Yes. Mijn rijbewijs is alleen voor automaatbakken
_O- _O- dat is sneu
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_195216125
Ach lekker zo laten, alle nieuwe autos leunen steeds meer op automaat.

Over een paar jaar zit er zelfs geen stuur meer in je auto.
pi_195216161
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:33 schreef Karstman het volgende:

[..]

_O- _O- dat is sneu
Hoezo. Bij ons was automaat eigenlijk de standaard. Alleen hier was het heel even een probleem omdat het bedrijf alleen schakelbakken hadden, maar dat is inmiddels ook aangepast
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 23 september 2020 @ 13:37:57 #12
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_195216186
Ik was altijd van het schakelen maar laatst een tijdje een automaat gehad. Schakel is nog iets goedkoper en automaten kun je niet aanduwen. Ik heb altijd wat oudere auto's. Maar de volgende zou zomaar een automaat zijn. Die dingen zijn echt wel goed tegenwoordig. Het is ook een beetje raar om in een "auto" alles te automatiseren behalve de versnellingen.
pi_195216215
Ik heb jaren schakel gereden tot ik een keer een automaat kreeg. Sindsdien wil ik niet meer anders.
pi_195216233
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:33 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Yes. Mijn rijbewijs is alleen voor automaatbakken
Lekker automaat blijven rijde, is toch noks mis mee???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195216250
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:31 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nieuwe auto's worden in principe altijd wel ook als automaat gemaakt toch?
Nee.
Lang niet alle nieuwe auto's worden als automaat gemaakt.
Nieuwe Ford Fiesta is nog altijd standaard met handgeschakeld versnellingsbak.
koekblikjes zoals Suzuki Celerio, de citybugs Volkswagen Up! worden met handbak geleverd.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195216278
In toekomst worden meeste auto toch automaat. Vooral elektrische auto kennen alleen automaat.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195216313
een automaatbak is zwaarder dan een handgeschakelde versnellingsbak. tevens is de handbak goedkoper te produceren dan de automaatbak.

ik zie om die reden nog wel toekomst in de handgeschakelde versnellingsbak.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 23 september 2020 @ 14:03:19 #18
74056 crew  ToT
pi_195216576
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:39 schreef hebikweer het volgende:
Ik heb jaren schakel gereden tot ik een keer een automaat kreeg. Sindsdien wil ik niet meer anders.
Heb een paar keer een automaat gehad, maar vooral schakelbakken.
Ik merkte wel meer en meer dat ik een automaat toch wel prettiger vind en mijn vrouw gaat nu voor een automaat rijbewijs, dus hebben we de schakelauto ingeruild voor een automaat. :)
pi_195216610
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:43 schreef Captain_Ghost het volgende:
In toekomst worden meeste auto toch automaat. Vooral elektrische auto kennen alleen automaat.
Eigenlijk kennen elektrische auto's geen versnellingen en hoeven daarom helemaal niet te schakelen.
pi_195216695
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 14:07 schreef hebikweer het volgende:

[..]

Eigenlijk kennen elektrische auto's geen versnellingen en hoeven daarom helemaal niet te schakelen.
Dat is een fabel. Elke elektrische auto heeft zeker een versnellingsbak, anders komt ie niet van z'n plek. Deze heeft een vaste versnelling. Dus 1 versnelling en die vertraagd 17 keer.

achteruit rijden kan door de polariteit om te wisselen. in theorie kan elke elektrische auto dus even hard vooruit als achteruit, dit zal echter begrensd zijn met software.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195216820
een automaatbak heeft nooit mijn interesse gehad. het had het imago van ouwelullen/opatje
de de doorvoer van de krachten ging tot voor kort bij automaatbakken volledig hydraulisch. daardoor kan je stilstaan met draaiende motor.
maar het nadeel was dat je altijd slip had. je verbruikt meer energie (brandstof) en de aandrijving is minder efficiënt. nu worden automaatbakken wel elk jaar beter en energiezuiniger, er is toch niets beter dan een volledig mechanisch verbonden aandrijflijn.

heb wel automaat gereden en dat beviel niet. dat 'kruipen' bij stilstand, of het argument dat je beter niet vol gas kunt geven omdat je dan de bak om zeep kan helpen (aldus Ferry Ferrari).
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 23 september 2020 @ 14:28:41 #22
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195216945
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
een automaatbak heeft nooit mijn interesse gehad. het had het imago van ouwelullen/opatje
de de doorvoer van de krachten ging tot voor kort bij automaatbakken volledig hydraulisch. daardoor kan je stilstaan met draaiende motor.
maar het nadeel was dat je altijd slip had. je verbruikt meer energie (brandstof) en de aandrijving is minder efficiënt. nu worden automaatbakken wel elk jaar beter en energiezuiniger, er is toch niets beter dan een volledig mechanisch verbonden aandrijflijn.

heb wel automaat gereden en dat beviel niet. dat 'kruipen' bij stilstand, of het argument dat je beter niet vol gas kunt geven omdat je dan de bak om zeep kan helpen (aldus Ferry Ferrari).
Ik denk dat jij wel een automatische shift-toets nodig hebt.
Praat over de hel en je komt er.
pi_195216991
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 14:28 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Ik denk dat jij wel een automatische shift-toets nodig hebt.
Ik ben niet geshift ;)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 23 september 2020 @ 17:32:14 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195220348
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:43 schreef Captain_Ghost het volgende:
In toekomst worden meeste auto toch automaat. Vooral elektrische auto kennen alleen automaat.
Dit, alleen gaat het nog wel een jaartje of tig duren voor alle schakelbakken op blokken in collecties staan, maar dat ze on the way out zijn is wel zeker. Elektriek is de toekomst, en die hebben niet echt een bak nodig, en tot die tijd zal het aandeel automaten alleen maar groter worden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195221951
Vanaf 2010 zijn er steeds meer betrouwbare en zuinige automaten op de markt gekomen en beschikbaar als occasion en dat tempo neemt hard toe. Denk dat in 2025 het aanbod automaten op de markt wel 30-40% is.
.
pi_195224046
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:41 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Nee.
Lang niet alle nieuwe auto's worden als automaat gemaakt.
Nieuwe Ford Fiesta is nog altijd standaard met handgeschakeld versnellingsbak.
koekblikjes zoals Suzuki Celerio, de citybugs Volkswagen Up! worden met handbak geleverd.
Nee.
Hij geeft aan dat nieuwe auto's altijd ook wel in automaat uitvoering beschikbaar zijn. En dat klopt ook. Behalve de Celerio dan, maar daar wil je niet dood in gevonden worden. Behalve die gekkie hier op Fok dan.
pi_195224319
quote:
11s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:28 schreef Mikeytt het volgende:
Heb heel mn leven automaat gereden en totaal geen hinder van gehad, tot ik in Nederland kwam. Schakel lijkt hier dominant te zijn.

Heeft het nut om nog voor een schakelrijbewijs te gaan als je al een rijbewijs hebt voor automaat?
Alle elektrische en hybride auto's zijn automaat.

Over 10 jaar is er geen nieuwe schakelauto meer te koop.

Blijf lekker automaat rijden ;)

Heb zelf na 21 jaar schakel rijden ook voor het eerst een automaat, wil nu al niet meer terug ;)
pi_195225210
quote:
11s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:28 schreef Mikeytt het volgende:
Heb heel mn leven automaat gereden en totaal geen hinder van gehad, tot ik in Nederland kwam. Schakel lijkt hier dominant te zijn.
Waar kom je vandaan dan?
Facts don't care about your feelings
pi_195225281
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:47 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waar kom je vandaan dan?
VS
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 23 september 2020 @ 21:52:15 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_195225297
Als je arm bent loont het om een schakelrijbewijs te hebben, als je dan een keer op vakantie een auto wil huren zijn die een stuk goedkoper en meer aanwezig. Zelf zit ik op het punt rustig een paar honderd euro extra neer te leggen om de laatste automaat te huren, want mijn humeur is me meer waard.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 24 september 2020 @ 07:52:51 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195228489
quote:
7s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:30 schreef Metalfrost het volgende:
Ja, want schakel domineert de automarkt. Je zult maar net die ene auto treffen die jij wilt (binnen je budget, voldoet aan je eisen, etc) en het blijkt een schakel te zijn.

Als hij handgeschakeld is, voldoet hij niet aan al mijn eisen. :)

Rij nu 17 jaar automaat (en semi-automaat) en ga nooit meer terug. Zelf schakelen is zoooo 1992.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 24 september 2020 @ 07:55:06 #32
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195228513
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:31 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Ding is dat ik nu wel gewoon een automaat rijdt en aan de cijfers te zien begint automaat elk jaar een stukje marktaandeel van schakel af te pakken.

Nieuwe auto's worden in principe altijd wel ook als automaat gemaakt toch?
Automaat of semi-automaat. En die mag je volgens mij ook met jouw rijbewijs rijden. En electrische auto's hebben geen versnellingsbak.

Uiteindelijk ligt het er meer aan of je het wil kunnen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195228576
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 21:52 schreef speknek het volgende:
Als je arm bent loont het om een schakelrijbewijs te hebben, als je dan een keer op vakantie een auto wil huren zijn die een stuk goedkoper en meer aanwezig. Zelf zit ik op het punt rustig een paar honderd euro extra neer te leggen om de laatste automaat te huren, want mijn humeur is me meer waard.
Vakantie is toevallig het ene ding waar ik juist geen problemen in zie. :T
Als ik op vakantie ga, zijn het doorgaans wel "ontwikkelde" landen waar ze een ruim aanbod automaatbakken hebben :P ga eigenlijk nooit naar Zuid-Europa, Afrika, Oost-Europa e.d. :@
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195228661
Maarja, geen schakel dus
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195229034
Iedereen die ik ken wilde nooit meer terug nadat ze switchten van handbak naar automaat. Ik heb meerdere auto's met zowel handbak en automaat en voor 99% van de ritten heb je liever een automaat. Ik denk wel dat je met een handbak meer één met de auto voelt en dat het wel goed is om met rijlessen hiermee te beginnen.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 24 september 2020 @ 09:12:25 #36
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195229165
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2020 13:31 schreef Karstman het volgende:
Moet je een apart rijbewijs halen om te kunnen schakelen?
Eigenlijk is het andersom. Je krijgt een ander rijbewijs als je niet kunt schakelen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 24 september 2020 @ 09:13:33 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195229182
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
een automaatbak heeft nooit mijn interesse gehad. het had het imago van ouwelullen/opatje
de de doorvoer van de krachten ging tot voor kort bij automaatbakken volledig hydraulisch. daardoor kan je stilstaan met draaiende motor.
maar het nadeel was dat je altijd slip had. je verbruikt meer energie (brandstof) en de aandrijving is minder efficiënt. nu worden automaatbakken wel elk jaar beter en energiezuiniger, er is toch niets beter dan een volledig mechanisch verbonden aandrijflijn.
Je hebt ook gewoon koppelingen met schoenen of platen bij automaatvarianten
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_195229472
ik zal niet verkondigen dat alle nieuwe auto's met automaat leverbaar zijn. dat geeft zo'n domper als je dan voor een Suzuki Swift gaat. de kleine stadsautootjes zijn lang niet allemaal met automaat leverbaar.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 24 september 2020 @ 09:41:27 #39
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195229564
Ik rij altijd automaat als het mijn eigen keuze is. Alleen soms geen optie als je een leenauto meekrijgt, maar misschien komt dat omdat er dan ook niet om vraag.

Schakelen is voor mij echt een overbodige handeling in een auto in het reguliere verkeer.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195230118
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
een automaatbak heeft nooit mijn interesse gehad. het had het imago van ouwelullen/opatje
de de doorvoer van de krachten ging tot voor kort bij automaatbakken volledig hydraulisch. daardoor kan je stilstaan met draaiende motor.
maar het nadeel was dat je altijd slip had. je verbruikt meer energie (brandstof) en de aandrijving is minder efficiënt. nu worden automaatbakken wel elk jaar beter en energiezuiniger, er is toch niets beter dan een volledig mechanisch verbonden aandrijflijn.

heb wel automaat gereden en dat beviel niet. dat 'kruipen' bij stilstand, of het argument dat je beter niet vol gas kunt geven omdat je dan de bak om zeep kan helpen (aldus Ferry Ferrari).
M'n Corolla heeft geen draaiende motor als ik stil sta :P
Hij rijdt altijd weg op de elektromotor en de brandstofmotor schakelt direct bij als je gas geeft.

En dat gaat letterlijk naadloos en traploos.
pi_195230407
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 09:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
ik zal niet verkondigen dat alle nieuwe auto's met automaat leverbaar zijn. dat geeft zo'n domper als je dan voor een Suzuki Swift gaat. de kleine stadsautootjes zijn lang niet allemaal met automaat leverbaar.
Volgens mij hebben praktisch alle kleine auto's ook een automaat als optie. Wel hele gare robotbakken vaak, maar goed dat maakt bij zo'n auto en de doelgroep toch niet heel veel uit. Maakt de auto vaak wel duurder. De Swift heeft gewoon een CVT als optie hoor... dat is zelfs lekkerder dan zo'n robotbak.
Facts don't care about your feelings
pi_195230532
Twee modellen van de Swift met CVT. Ruim 3000 euro duurder.

Een robotbak, dat wil je echt niet. Het schakelen duurt storend lang.
dat mensen daarmee kunnen rijden is mij een raadsel. het oude type Smart is zo'n voorbeeld.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195230926
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Twee modellen van de Swift met CVT. Ruim 3000 euro duurder.

Een robotbak, dat wil je echt niet. Het schakelen duurt storend lang.
dat mensen daarmee kunnen rijden is mij een raadsel. het oude type Smart is zo'n voorbeeld.
Dat zeg ik ook, maar jij zegt dat ze niet met automaat leverbaar zijn en dat is echt bijna altijd wel het geval. Er komt er eigenlijk zo geen een bij me op die de optie niet heeft.
Facts don't care about your feelings
pi_195230969
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook, maar jij zegt dat ze niet met automaat leverbaar zijn en dat is echt bijna altijd wel het geval. Er komt er eigenlijk zo geen een bij me op die de optie niet heeft.
dat lijkt zo, maar je vergeet dan de hoge meerprijs.

de Suzuki Ignis is de opvolger van de Celerio. deze is alleen met handbak leverbaar.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195231113
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:22 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dat lijkt zo, maar je vergeet dan de hoge meerprijs.

de Suzuki Ignis is de opvolger van de Celerio. deze is alleen met handbak leverbaar.
Nee joh, dat is een bejaardenbak, die leveren ze ook gewoon met dezelfde CVT. En ik vergeet de hogere meerprijs niet, dat geef ik gewoon aan. Zelfs bij een Golf moet je een vrij duur optiepakket nemen voordat je kan kiezen voor DSG.
Facts don't care about your feelings
pi_195231136
wat ik wel constateer, en dat is offtopic maar toch;
er worden geen kleine auto's meer gefabriceerd.
de stadsauto gaat verdwijnen. Fabrikanten kunnen met de emissie-eisen niet meer rendabel een kleine auto maken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')