FOOIJDONK | dinsdag 22 september 2020 @ 16:14 |
Mijn huidige lease auto is aan vervanging toe. Ik mag dus een nieuwe uitzoeken, maar ik heb niets maar dan ook helemaal niets met auto's. Een auto is voor mij een praktisch vervoermiddel. Wel heb ik een aantal eisen: gezinsauto voor 4 personen, goed zitcomfort, voldoende bagageruimte en last but not least: voordelig in de bijtelling. Mijn laatste twee leaseauto's waren: Renault Megane en nu een Peugeot 308 SW. Voor mij prima auto’s, voldeden aan mijn eisen en hebben me nooit in de steek hebben gelaten. De 308 valt nog in de 14% bijtelling, wat het een voordelige auto maakt. Ik weet dat deze categorie niet meer bestaat en dit nu 22% is. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om elektrisch te rijden, wat volgens mij in de 8% categorie zit. Ik kan wel wat advies gebruiken, hebben jullie suggesties? Budget: ik lease de auto van mijn werkgever; aanschafwaarde tussen de 30 en 40k. Voor elektrisch mag het ietsjes meer zijn.... Merken: Wij hebben geen specifieke merken. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 september 2020 @ 16:16 |
Zorg dat je zoekt naar PRAKTISCHE toepassing. Het moet dus in de PRAKTIJK een goede auto zijn. Niet alleen in theorie, nee hij moet je ook PRAKTISCH nut bieden. | |
SgtPorkbeans | dinsdag 22 september 2020 @ 16:22 |
Hyundai Kona of MG ZS, beiden elektrisch. | |
Socios | dinsdag 22 september 2020 @ 16:24 |
Volkswagen Golf Variant | |
daNpy | dinsdag 22 september 2020 @ 16:25 |
Kort geleden was er en identiek topic hier. | |
Herkauwer | dinsdag 22 september 2020 @ 16:28 |
Als je verder niets met auto's hebt dan stel ik voor dat je naar autoweek.nl gaat en klikt op Auto's en dan auto's zoeken. Daar vul je precies in wat jouw eisen zijn en dan kan je op basis van de uitkomsten precies zien wat er in jouw budget valt. Dan kies je daar een paar auto's uit om te gaan proefrijden. Succes! | |
osodevo | dinsdag 22 september 2020 @ 16:33 |
Ik las nieuwe lesauto | |
Socios | dinsdag 22 september 2020 @ 16:37 |
Beter uit je doppen kijken dus. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 september 2020 @ 16:38 |
Echt he?! In het verkeer kan zoiets leven of dood betekenen! | |
Tyr80 | dinsdag 22 september 2020 @ 16:59 |
Denk dat je dan in een Kia hoort te rijden ofzo. De mensen die ik daarin zie rijden hebben ook niks met auto’s. | |
Socios | dinsdag 22 september 2020 @ 17:01 |
Die bellen zeker ook met een Nokia? | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 17:01 |
Hyundai Kona of Kia Niro, zou ik dan eerder aan denken. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 september 2020 @ 17:02 |
Deze Socios. Wat een woordenkunstenaar. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 17:03 |
Kia heeft toch wel wat stappen gezet, maakt best leuke modellen en je hebt relatief veel auto voor je lease-budget. | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 17:40 |
Kia Niro hybrid dus. Prima wagen, van binnen echt wel netjes afgewerkt, en in de praktijk haal je ook gewoon 1:23, zeker nu je nog maar 100 mag Ik zou dan voor een dynamic plus Line kiezen. Laat de plug in maar staan, dat verschil in prijs verdien je niet terug | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 17:42 |
Ik doelde op de elektrische versie. Hybride zou ik de Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sport aanraden (maar die rij ik zelf ) | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 17:44 |
Electrische versies zijn wel echt veel duurder. En ook daar is de vraag of het het prijs verschil waard is. In jouw geval waarschijnlijk wel, want minder bijtelling. Maar heb je genoeg aan de actie radius? | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 17:45 |
Als ik er in zou hebben gepast met m'n 194 was het een heel goede optie. Maar helaas | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 17:57 |
Huh? We hebben het over de huidige Corolla toch? Ik ben 1m98 en heb hoofd- en beenruimte genoeg. Stoel wel op z’n laagst. Merk geen verschil met m’n Volvo V50 voorin. [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-09-2020 18:04:07 ] | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 18:00 |
Mijn geval? Geen bijtelling want heb ‘m gekocht. Maar elektrisch kan zeker gunstig zijn in bijtelling. En actieradius? Je moet minimaal 138.795km per jaar rijden om de accu iedere dag leeg te rijden van een Kona of Niro. In de praktijk heb je iedere ochtend een volle accu en dus maximale range. | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 18:11 |
Naja, ik niet dus. Want kan bijna nooit bij mijn huis parkeren (geen oprit) | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 18:12 |
Dat dacht ik ook, maar ik heb een relatief lang bovenlichaam en groot hoofd denk ik. Ik moet ook iets rechterop zitten | |
Fer | dinsdag 22 september 2020 @ 18:16 |
Oud model Skoda Octavia 1.5 DSG Business (plus) upgrade pakket zit alles in voor 31K | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 18:42 |
Het moet zo zijn dan... ik ben ook niet bepaald "klein" en zit echt riant in de Corolla... | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 18:42 |
Dat is wel minder, dan is een EV voorlopig nog niet praktisch. | |
Sometimes | dinsdag 22 september 2020 @ 18:50 |
Ik denk dat je in een Corolla met panoramadak gezeten hebt. Dat scheelt nogal een paar centimeter. Destijds lang gezocht naar een luxe uitvoering (van het vorige model) zonder panodak. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:07 |
Overigens vind ik de nieuwe Corolla echt wel een geslaagd model (anders had ik 'm ook niet gekocht natuulrijk ) En met 184 trappelende paarden ook prima vooruit te branden als het nodig is.
| |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 19:26 |
Ik paste alleen echt goed en comfortabel in een Niro, een Q5 of XC60. En die laatste twee pasten niet in mijn portemonnee ;p | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:27 |
XC40 zal 'm dan ook wel niet worden | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 19:31 |
Ik wilde eigenlijk altijd een Lexus. Maar dat merk is dus echt voor kleine mensen gemaakt. Beetje jammer | |
Catkiller | dinsdag 22 september 2020 @ 19:31 |
Kan de gemeente daar niks mee dan? Als in bord met nummerbord erop voor je laadplek. | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 19:32 |
Onze gemeente doet niet eens aan laadpalen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:32 |
RAV4? | |
Herkauwer | dinsdag 22 september 2020 @ 19:32 |
Die range valt anders vies tegen, bijna helemaal gelijk dat je iedere ochtend volle range hebt. Als je een enkel fase auto hebt dan is dat niet gegarandeerd. Dan laad je met maximaal 3,7 kw en als je veel weg bent kan een nacht laden niet voldoende zijn. Ook als je 120 of 130 rijdt dan halveert de range minstens. Ik heb een half jaar een Nissan Leaf gehad, range officieel 385 km maar daar kom je echt niet aan. Een rit van 100 km waarvan 75 km met 130 kost je meer dan de helft van je accu lading. Kies je een elektrische auto kijk dan ook of je 3 fase kan laden want anders zit je vast aan maximaal 3,7 kw laden in de praktijk. Uitgezonderd snellaadstations uiteraard. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:34 |
Hier verschijnen wel op random plaatsen steeds meer laadpalen (centrum). Parkeerproblemen hebben we hier niet echt (Fries dorp) en in mijn geval kan hij op de oprit. #randstadstruggles denk ik dan altijd | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 19:34 |
Lol, die is wel hoog maar heeft ook een hele hoge zit. Dus dan zit je nog tegen het plafond. Het is gewoon heel gek dat je in een Niro goed past maar niet in een Sportage bijvoorbeeld. Anyway, dit is allemaal off topic | |
Holy_Goat | dinsdag 22 september 2020 @ 19:35 |
Nee, ik woon in een wijk die in '70 is gebouwd. Toen hadden de mensen gemiddeld 0.7 auto hier, nu 1.8 | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:38 |
Het is natuurlijk niet handig om een auto met 1-fase oplaadmogelijkheid te kopen als je dagelijks je auto wil bijladen. Lijkt me een keuze die je maakt voor je de auto koopt. Van de Kona lees ik dat de meeste rijders zo'n 350km range halen. 130 beperkt je range uiteraard, 110 kan ook prima (en momenteel is 100 het maximum overdag). Yep. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:39 |
Ah, eigenlijk zouden ze gewoon ieder 3e woonblok tegen de vlakte moeten gooien in dat soort wijken en dan daar parkeerruimte van maken | |
PzKpfw | dinsdag 22 september 2020 @ 19:41 |
Niet echt praktisch zo'n elektrische wagen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 19:50 |
Hangt natuurlijk geheel van het gebruik af en of je mogelijkheden hebt om 'm thuis / voor de deur te laden. Voor mij zou zo'n auto met gemak alle ritten kunnen doen, ik zou hooguit 10x per jaar ergens onderweg aan een lader hangen. | |
Herkauwer | dinsdag 22 september 2020 @ 19:55 |
Oh zeker, maar dan moet je dat wel weten van te voren. Voor mij was het prima, maar als je het niet weet kan je toch voor verrassingen komen te staan. Het is niet iets wat je standaard van een verkoper zou horen en vooral niet wat dat dan in de praktijk betekent. Het ligt echt aan je ritten die je maakt en welke auto je hebt. Het verschilt ontzettend, maar verder rijdt het geweldig. | |
PzKpfw | dinsdag 22 september 2020 @ 19:58 |
Een keer op vakantie/weekendje weg en je bent gelijk de lul. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 20:01 |
Ja verschrikkelijk Wacht jij dan nog maar even op de 700 - 900km range modellen. | |
PzKpfw | dinsdag 22 september 2020 @ 20:10 |
Ik rij gewoon lekker door in mijn diesel. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 20:15 |
Verzet tegen vooruitgang zal je altijd houden en het wint nooit. | |
PzKpfw | dinsdag 22 september 2020 @ 20:20 |
Ja je noemt elektrische auto's daadwerkelijk vooruitgang? Denk er nog eens goed over na en besef je dat de elektrische auto evengoed geen definitieve oplossing is. | |
Spanky78 | dinsdag 22 september 2020 @ 20:21 |
Dit. Dit zijn de enige EV’s in die prijs range volgens mij. Die mg is wat duurder dacht ik. Range van de Kona is prima geloof ik. En anders wordt het gewoon 22% helaas. | |
Herkauwer | dinsdag 22 september 2020 @ 20:25 |
MG is zelfs de goedkoopste, duurste versie is 32000 | |
Spanky78 | dinsdag 22 september 2020 @ 20:26 |
Ok, wat is de range? Die Kona is wel aardig dacht ik 450 volgens de normen, dus rond de 400 normaliter. | |
Herkauwer | dinsdag 22 september 2020 @ 20:28 |
De range is een stuk minder dan de Kona. Ik zou zeker de Kona en Niro boven de MG verkiezen. | |
Spanky78 | dinsdag 22 september 2020 @ 20:34 |
Zou de id3 nog een optie zijn? | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 20:42 |
Ik zie niet in waarom een elektrische auto geen "definitieve oplossing" is. | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 september 2020 @ 20:44 |
Misschien ook niet zo gek, al zou ik dan nog even wat praktijkervaringen afwachten om uit te vissen of de software nu goed is. | |
SgtPorkbeans | dinsdag 22 september 2020 @ 21:05 |
Die gaat vanaf zo'n 38 mille zie ik net. Weet niet of er ook verschillende batterijpakketten te verkrijgen zijn. | |
IkEetSlakken | dinsdag 22 september 2020 @ 21:12 |
Hier een Kona. Prima range. Ik haal eigenlijk standaard 465 km op een lading. En 's avonds gaat ie meestal aan de lader. Laadt thuis 7.4 kw/uur dus als je m helemaal leeg rijdt en 's avonds aan de lader hangt is ie 's ochtends helemaal vol. Heb overigens een 2019 model, dus 1 fase. Maar thuisladen gaat prima met 7.4 kw. En een fijne 4% bijtelling. Dus betaal 80 euro in de maand geloof ik. [ Bericht 24% gewijzigd door IkEetSlakken op 22-09-2020 21:13:46 (Aanvulling) ] | |
Spanky78 | dinsdag 22 september 2020 @ 21:38 |
Ik geloof dit jaar dat ze maar 1 versie hebben met 400km wltp ongeveer. | |
Herkauwer | woensdag 23 september 2020 @ 08:35 |
Even puur ter interesse, hoe doe jij dat met laden thuis. 1 fase en 7,4 kw is 32 ampere, welke elektra aansluiting heb jij dan? | |
oldford | woensdag 23 september 2020 @ 09:00 |
Tja, in welk weer en onder welke condities? De range loopt van 280 tot 595 kilometer. Die hoogste is in de zomer bij alleen stadsgebruik, maar dan wel zonder Airco. Vooral bij koud weer is de range een stuk minder. Dan haal je op de snelweg nog maar 280 kilometer. Zie: https://ev-database.org/car/1204/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh | |
Spanky78 | woensdag 23 september 2020 @ 10:23 |
Bij -10 loopt de range inderdaad flink terug. Gelukkig is het hier zelden zo koud. Zit er een warmtepomp in deze auto? Want die zou er bij minder heftige temperatuur we voor zorgen dat de range langer rondom het optimum zal blijven. | |
oldford | woensdag 23 september 2020 @ 14:35 |
Hier misschien niet, maar als je op wintersport vakantie gaat dan is -10 Celsius geen uitzondering. En dat is toch iets om rekening mee te houden. En los daarvan, ook bij temperaturen rondom de 0 graden zetten de meeste mensen de verwarming aan. | |
IkEetSlakken | woensdag 23 september 2020 @ 14:56 |
Ik heb een 3 fase krachtstroom aansluiting. Volgens mij wordt daarvan 1 fase dan volledig voor de auto gebruikt. T laden varieert dan tussen de 6.8 en de 7.4 kw/uur. [ Bericht 0% gewijzigd door IkEetSlakken op 23-09-2020 14:57:04 (Typo) ] | |
daNpy | woensdag 23 september 2020 @ 16:10 |
Heb je ook 35A zekeringen dan? | |
IkEetSlakken | woensdag 23 september 2020 @ 16:44 |
Klopt. Ik heb 3x 35. | |
daNpy | woensdag 23 september 2020 @ 17:32 |
Dure grap als je particulier bent, 3x25A is stukken goedkoper. Heb je iets bijzonders of een bedrijf waarvoor je 3x35A nodig hebt? | |
IkEetSlakken | woensdag 23 september 2020 @ 18:55 |
Nee, maar t scheelt dat t lease is en een deel vergoed werd door de werkgever. Plus dat ik ongemerkt een voordeeltje heb wat ik niet volledig ga toelichten... | |
Fer | woensdag 23 september 2020 @ 19:01 |
3x32 op een 3x35 hoofdzekering? Dat klinkt ook niet echt normaal. Sowieso domme Japanners met hun 32A apparatuur. Als je zoiets wil aansluiten bij een klein bedrijf, moet er vaak ook van alles aangepast worden. | |
wootahH | woensdag 23 september 2020 @ 19:14 |
En dan zeker ook nog de ramen omlaag en de verwarming aan en laden maar | |
TheFreshPrince | woensdag 23 september 2020 @ 19:15 |
Het ging toch om een Koreaanse auto? Of heb ik ergens iets gemist | |
Fer | woensdag 23 september 2020 @ 19:16 |
Volgens mijn hebben ze in Seoul het licht dit jaar ook gezien. Die zijn ook 3f geworden. | |
TheFreshPrince | woensdag 23 september 2020 @ 19:20 |
Het zou voor mij een reden zijn om een auto te laten staan als hij niet 3-fasen kan laden. Heb hier alles wat enig vermogen nodig heeft op 3-fase: - 2x 8kW omvormers voor de zonnepanelen - Warmtepomp (trekt meestal maar tussen de 1,1 en 2kW maar hij kan wel naar de 7kW op 100% vermogen) - 11,7kW kookplaat | |
Herkauwer | woensdag 23 september 2020 @ 19:25 |
Het scheelt ¤600 per jaar plus ongeveer ¤250 omzetten en eventueel kosten om je meterkast om te bouwen. Ik ben wel benieuwd naar het voordeeltje, maar goed niet voor openbaar lees ik al. Wel handig als je werkgever dit gedeeltelijk vergoed. Maar als je niet veel elektra gebruikt maakt het verder ook niet echt uit. Wel echt lekker meegenomen dat je volle snelheid kan opladen | |
IkEetSlakken | woensdag 23 september 2020 @ 19:26 |
Nou nee, ben best milieu bewust. |