quote:
Op maandag 2 november 2020 09:02 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Interessant! Hoe ben je op het idee gekomen? Volgens onze gevelhersteller zorgt de plant er juist voor dat de gevel vochtig blijft. Onze buurman is van mening dat de wingerd helpt met de isolatie. En jij hebt juist de ervaring dat je erdoor van je vochtproblemen af bent gekomen. Ik blijf benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing, dus ik houd me aanbevolen als iemand leestips heeft.
[..]
Het is inderdaad een prachtige plant! Ik heb het geluk dat ik er wel tegenaan kijk maar me niet met het snoeiwerk op hoogte bezig hoef te houden.
Dit is het meest
wetenschappelijk onderbouwde stukje wat ik zo snel op internet kon vinden.
Volgens mij is het in het kort samen te vatten als: of een klimplant meer schade dan positieve effecten geeft hangt van de omstandigheden af
Als je een slechte muur met optrekkend vocht hebt kan een klimmer zeker de toestand verergeren. Als je last hebt van doorslaand vocht door slagregens bijvoorbeeld op een muur op het zuidwesten kan een klimmer juist het vochtprobleem oplossen.
Verder kost alles altijd onderhoud, het is alleen kiezen wat voor soort onderhoud je het minst erg vindt. Trespa schoonspuiten of wingerd snoeien of houtwerk schilderen of gevels eens in de 20-30 jaar opnieuw laten voegen...
Maar ik vind het wel interessant allemaal want ik houd van alle soorten klimplanten, zeker in de stad.
Dit zegt
Appeltern over klimop en aan het eind iets over wingerd.
Hier nog iets over wingerd.
Het schijnt dat wingerd eerder kleine hoeveelheden kalk aan je muur toevoegt dan eraan onttrekt (wat klimop doet). Het schadelijke van klimop kan zijn dat, als je kalkmortelvoegen hebt, de wortels van de klimop daar schade aan kunnen toebrengen. Wingerd heeft geen hechtworteltjes maar eerder een soort gekko-voetjes. Als de wingerd dood is of gesnoeid kun je die met een hogedrukspuit of zelfs met een stevige droge borstel makkelijk verwijderen.
Bij alle zelfhechtende klimmers heb je wel het risico dat ze tussen de muur en de dakrand, of in spleten tussen de kozijnen gaan groeien, dus daar moet je op letten.
Mijn eigen ervaring: wij hebben een perceel met een lange muur waar verschillende klimmers aan groeien, zowel aan onze kant als aan de kant van de diverse buren. Een van de buren had een erg uit de hand gelopen klimop en die is tussen de muur en de schuur gegroeid en heeft daardoor de muur doen scheuren. Dat is dus niet het hechtmechanisme maar echt de groeikracht van die plant. Verder hebben wij veel rekjes met toscaanse jasmijn, diverse clematissen, kamperfoelie, akebia, een andere jasmijnachtige, diverse rozen en een vuurdoorn maar die is nog heel klein. De buren hebben ook een hele grote akebia, een druif en een prachtige passiebloem. Ik hoop op een hele diverse groene muur over een paar jaar. Ik heb onlangs ook een druif gekregen die er ook ergens bij mag.
Bij een voormalig huis heb ik ca. 20 jaar geleden een paar hedera-stekjes geplant. Ik snoeide ze af en toe wat bij maar ze mochten eigenlijk tamelijk onbeperkt groeien nadat ik vertrok. Die zijn nu bij de nok en vorig jaar erg teruggesnoeid. Ze groeien aan de noord-west wand van een pand uit ongeveer 1900 en van de nieuwe bewoners begrijp ik dat ze sinds de snoei meer kou uit de muur ervaren (geen spouwmuur wegens oud huis) en grappig genoeg ook meer lawaai van verkeer. Zij laten 'm dus weer groeien. Ik ben er overigens door deze actie achter gekomen dat ik zelf allergisch ben voor hedera, dat was bij het snoeien altijd wel vervelend, vandaar dat ik zelf niet zo snel meer een hedera zou planten. Maar ik vind ze wel mooi, en er huizen altijd veel insecten en zelfs vogels in.
Bij mijn huidige huis heb ik ca. 10 jaar geleden een wilde wingerd geplant. Deze laat ik ieder jaar groeien tot de dakrand met 1 keer snoeien tussendoor, en na de bladval snoei ik 'm terug tot ca. kniehoogte. Ik snoei 'm met de keukentrap want je kunt bij drastische snoei gewoon de stengels afknippen en lostrekken. Hij hecht niet zo sterk.
Ik vind de bladeren mooi, er zitten veel vogels en insecten in, en de besjes zijn inderdaad erg populair bij de vogels.
Bij ons bedrijfspand hebben we een hele grote bakstenen muur op het noordwesten, hier heb ik weer een wingerd geplant. Hij is net uitgevallen deze week maar was prachtig vuurrood dit jaar. En er zijn nog steeds heel veel mezen en andere gevleugelde vrienden die de besjes opeten. Een paar dagen geleden zelfs een hele vlucht halsbandparkieten. Deze heb ik nog niet gesnoeid maar nu is hij bij de dakrand dus ik zal van 't weekeind eens kijken wat ik eraan moet doen. Ik wil deze eigenlijk de hele muur laten bedekken, samen met de trompetklimmer (die heeft een rekje). En misschien een klimhortensia. Maar die heb ik twee keer eerder ergens anders geplant en dat is nooit wat geworden.