abonnement Unibet Coolblue
pi_195197523
Er schoot me zojuist iets te binnen wat ongetwijfeld te mooi is om waar te zijn, maar waarvan ik het toch eens bij jullie wil peilen. Gewoon een ideetje.

Iedereen weet hoe vervuilend de luchtvaart is hoe dit ter discussie staat. Ook lawaai speelt hierbij een belangrijke rol.

Ik zat te denken. Wat nu, als je een vliegtuig zo ver uitvergroot in dusdanig de proporties van een zweefvliegtuig met de bijbehorende vliegeigenschappen, zodat je er 200-300 man in kan vervoeren. Dan zet je er een elektromotor in die enkel de voortstuwing regelt om tot een bepaalde hoogte te klimmen, om vervolgens voornamelijk vooruit te komen met behulp van dr zweefeigenschappen van het vliegtuig. Tijdens deze daling laad het vliegtuig bij door het gigantische vleugeloppervlakte te gebruiken als immens zonnepaneel. Eenmaal op lagere hoogte zet je de elektromotor weer bij om op hoogte te komen.

Bijkomend voordeel: wanneer de motor uit zou vallen, kan het vliegtuig nog steeds landen. Immers heeft een zweefvliegtuig geen actieve voortstuwing nodig om te kunnen landen.

Natuurlijk zullen vliegvelden 5 keer zo breed moeten worden om zo’n idioot groot joekel van een zweefvliegtuig te kunnen landen, maar afgezien daarvan: waarom zou het niet kunnen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 14:18:55 ]
pi_195197553
@Haushofer

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 13:05:08 ]
pi_195197662
Elk vliegtuig is per definitie een zweefvliegtuig.
Je bent het gewicht van de accu's en zonnepanelen vergeten, dat is zo hoog dat je geen passagiers meer mee kunt nemen.
pi_195197801
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:12 schreef GereDathan het volgende:
Elk vliegtuig is per definitie een zweefvliegtuig.
Je bent het gewicht van de accu's en zonnepanelen vergeten, dat is zo hoog dat je geen passagiers meer mee kunt nemen.
Dat laatste is in ieder geval niet waar. Het is maar net hoe groot je de vleugels maakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 13:19:06 ]
  dinsdag 22 september 2020 @ 13:23:22 #5
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_195197882
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:02 schreef feitcepsrep het volgende: Dan zet je er een elektromotor in die enkel de voortstuwing regelt om tot een bepaalde hoogte te klimmen, om vervolgens voornamelijk vooruit te komen met behulp van dr zweefeigenschappen van het vliegtuig. Tijdens deze daling laad het vliegtuig bij door het gigantische vleugeloppervlakte te gebruiken als immens zonnepaneel. Eenmaal op lagere hoogte zet je de elektromotor weer bij om op hoogte te komen.
Of je zou die motor altijd op een constante snelheid kunnen laten draaien zodat je niet continu hoeft te dalen en stijgen, wat veel efficiënter is. Zeg maar zoals elk ander vliegtuig het doet.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 22 september 2020 @ 13:35:08 #6
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_195198056
Een zweefvliegtuig heeft een veel lagere snelheid (=langere vlucht) en zal dus een (maar eigenlijk meerdere) nacht(en) moeten doorvliegen om bijv. een oceaan over te steken. Maar dan is er weer geen thermiek, dus zal je veel energie moeten verbruiken om op hoogte te blijven.

Ik vraag me af of je daar overdag voldoende energie voor kan opwekken met het huidige rendement van zonnepanelen, laat staan dat je mensen dezelfde vliegervaring kunt bieden als nu.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_195198252
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:35 schreef InTrePidIvity het volgende:
Een zweefvliegtuig heeft een veel lagere snelheid (=langere vlucht) en zal dus een (maar eigenlijk meerdere) nacht(en) moeten doorvliegen om bijv. een oceaan over te steken. Maar dan is er weer geen thermiek, dus zal je veel energie moeten verbruiken om op hoogte te blijven.

Ik vraag me af of je daar overdag voldoende energie voor kan opwekken met het huidige rendement van zonnepanelen, laat staan dat je mensen dezelfde vliegervaring kunt bieden als nu.
Dat laatste zou even ondergeschikt zijn aan het doel zo goed als klimaatneutraal vliegen.

Maar het op hoogte blijven met zo’n groot vleugeloppervlak zou toch juist relatief weinig energie moeten kosten?
pi_195198272
Ook zult je de vliegtuig ontwerp radicaal herontwerpen. Want huidige vliegtuig is effectief voor vliegen met motor, niet zwevend.
Daarom hebben men Bijvoorbeeld deze onlangs nieuwe ontwerp van groep studenten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195198308
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:23 schreef mstx het volgende:

[..]

Of je zou die motor altijd op een constante snelheid kunnen laten draaien zodat je niet continu hoeft te dalen en stijgen, wat veel efficiënter is. Zeg maar zoals elk ander vliegtuig het doet.
Dat is juist niet waar. Een zweefvliegtuig heeft juist geen motor nodig om op hoogte te blijven, omdat het stijgt en voortstuwing vindt uit de luchtdruk. Door een motor standaard te laten draaien verlies je juist het hele efficiënte van het concept.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 13:55:00 ]
pi_195198328
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ook zult je de vliegtuig ontwerp radicaal herontwerpen. Want huidige vliegtuig is effectief voor vliegen met motor, niet zwevend.
Bijvoorbeeld deze onlangs nieuwe ontwerp van groep studenten.
Jaa dat is sowieso het hele punt. Kijk dat je er niet mee de oceanen over kan vliegen oke, maar voor continentale vluchten binnen Europa zou dit zweefvliegen prima mogelijk moeten zijn toch?
pi_195198408
Ze hebben toch al een keer met een zonnevliegtuig rond de wereld gevlogen? Dus echt een nieuw idee lijkt me dit niet. Alleen het opschalen moet nog gebeuren. ^O^

https://www.scientias.nl/(...)randstof-verbruiken/
pi_195198451
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:51 schreef Basp1 het volgende:
Ze hebben toch al een keer met een zonnevliegtuig rond de wereld gevlogen? Dus echt een nieuw idee lijkt me dit niet. Alleen het opschalen moet nog gebeuren. ^O^

https://www.scientias.nl/(...)randstof-verbruiken/
Oh nice, ff goed bekijken
  dinsdag 22 september 2020 @ 13:56:47 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195198490
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:02 schreef feitcepsrep het volgende:
Er schoot me zojuist iets te binnen wat ongetwijfeld te mooi is om waard te zijn, maar waarvan ik het toch eens bij jullie wil peilen. Gewoon een ideetje.

Iedereen weet hoe vervuilend de luchtvaart is hoe dit ter discussie staat. Ook lawaai speelt hierbij een belangrijke rol.

Ik zat te denken. Wat nu, als je een vliegtuig zo ver uitvergroot in dusdanig de proporties van een zweefvliegtuig met de bijbehorende vliegeigenschappen, zodat je er 200-300 man in kan vervoeren. Dan zet je er een elektromotor in die enkel de voortstuwing regelt om tot een bepaalde hoogte te klimmen, om vervolgens voornamelijk vooruit te komen met behulp van dr zweefeigenschappen van het vliegtuig. Tijdens deze daling laad het vliegtuig bij door het gigantische vleugeloppervlakte te gebruiken als immens zonnepaneel. Eenmaal op lagere hoogte zet je de elektromotor weer bij om op hoogte te komen.

Bijkomend voordeel: wanneer de motor uit zou vallen, kan het vliegtuig nog steeds landen. Immers heeft een zweefvliegtuig geen actieve voortstuwing nodig om te kunnen landen.

Natuurlijk zullen vliegvelden 5 keer zo breed moeten worden om zo’n idioot groot joekel van een zweefvliegtuig te kunnen landen, maar afgezien daarvan: waarom zou het niet kunnen?
Omdat bij vergroting van een vliegtuig het draagvermogen (oppervlakte van de vleugel) met kwadratisch toeneemt en het gewicht (inhoud) tot de macht drie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195198597
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat bij vergroting van een vliegtuig het draagvermogen (oppervlakte van de vleugel) met kwadratisch toeneemt en het gewicht (inhoud) tot de macht drie.
Moet een vleugel dan ook 2* zo dik worden als hij groter wordt, zo nee dan neemt de inhoud niet tot de 3e macht toe. :P

Verder hebben vleugels bij conventionele vliegtuigen ook de functie van brandstoftank. Moeten die wel zo dik zijn?

Bij een zonnenvliegtuig wat we alleen bij daglicht zouden laten vliegen hebben we alleen accu's nodig om boven de wolken uit te komen daarna zou het vliegtuig door zonnecellen autonoom moeten kunnen zijn.

Maar dat zal wel niet gaan gebeuren in de 24 hrs economie waarin het dogma is dat alles altijd moet kunnen.
pi_195198663
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:02 schreef feitcepsrep het volgende:
Er schoot me zojuist iets te binnen wat ongetwijfeld te mooi is om waard te zijn, maar waarvan ik het toch eens bij jullie wil peilen. Gewoon een ideetje.

Iedereen weet hoe vervuilend de luchtvaart is hoe dit ter discussie staat. Ook lawaai speelt hierbij een belangrijke rol.

Ik zat te denken. Wat nu, als je een vliegtuig zo ver uitvergroot in dusdanig de proporties van een zweefvliegtuig met de bijbehorende vliegeigenschappen, zodat je er 200-300 man in kan vervoeren. Dan zet je er een elektromotor in die enkel de voortstuwing regelt om tot een bepaalde hoogte te klimmen, om vervolgens voornamelijk vooruit te komen met behulp van dr zweefeigenschappen van het vliegtuig. Tijdens deze daling laad het vliegtuig bij door het gigantische vleugeloppervlakte te gebruiken als immens zonnepaneel. Eenmaal op lagere hoogte zet je de elektromotor weer bij om op hoogte te komen.

Bijkomend voordeel: wanneer de motor uit zou vallen, kan het vliegtuig nog steeds landen. Immers heeft een zweefvliegtuig geen actieve voortstuwing nodig om te kunnen landen.

Natuurlijk zullen vliegvelden 5 keer zo breed moeten worden om zo’n idioot groot joekel van een zweefvliegtuig te kunnen landen, maar afgezien daarvan: waarom zou het niet kunnen?
nog een oplossing. Als alle woke'ers nu niet meer gaan vliegen en hun instagram plaatjes gewoon vanuit hun 20 M^2 appartement schieten dan is het ook opgelost.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  dinsdag 22 september 2020 @ 14:08:48 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195198682
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Moet een vleugel dan ook 2* zo dik worden als hij groter wordt, zo nee dan neemt de inhoud niet tot de 3e macht toe. :P

Verder hebben vleugels bij conventionele vliegtuigen ook de functie van brandstoftank. Moeten die wel zo dik zijn?

Bij een zonnenvliegtuig wat we alleen bij daglicht zouden laten vliegen hebben we alleen accu's nodig om boven de wolken uit te komen daarna zou het vliegtuig door zonnecellen autonoom moeten kunnen zijn.

Maar dat zal wel niet gaan gebeuren in de 24 hrs economie waarin het dogma is dat alles altijd moet kunnen.
Punt is dat het 1op1 vergroten van een vliegtuigontwerp dus niet kan.
Daarom ziet een olifant er ook anders uit dan een hooiwagen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195198717
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Punt is dat het 1op1 vergroten van een vliegtuigontwerp dus niet kan.
Daarom ziet een olifant er ook anders uit dan een hooiwagen
Punt is dus dat je weer eens van een klok en klepel hebt gehoord maar nu niet inhoudelijk kan antwoorden op mijn niet moeilijke vragen. :D
pi_195198779
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:18 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Dat laatste is in ieder geval niet waar. Het is maar net hoe groot je de vleugels maakt.
Nee, want je kan de vleugels niet onbeperkt groter maken. Dat neemt ook gewicht met zich mee. En dus weer de noodzaak om meer accu's te hebben. En daarmee zit je in een cirkel waar je niet uit komt.
pi_195198795
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Punt is dat het 1op1 vergroten van een vliegtuigontwerp dus niet kan.
Daarom ziet een olifant er ook anders uit dan een hooiwagen
Joh hehe. Je snapt toch wat ik bedoel te zeggen? Of ben je echt een autist dat je alles letterlijk volgens de letter van het woord moet interpreteren? :') :D
pi_195198831
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Punt is dus dat je weer eens van een klok en klepel hebt gehoord maar nu niet inhoudelijk kan antwoorden op mijn niet moeilijke vragen. :D
Lol
pi_195199457
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:14 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Nee, want je kan de vleugels niet onbeperkt groter maken. Dat neemt ook gewicht met zich mee. En dus weer de noodzaak om meer accu's te hebben. En daarmee zit je in een cirkel waar je niet uit komt.
Maar dat kan net zo goed niet kloppen als wel. Dus daar kan je van beide kanten niets over zeggen.

Uiteindelijk heeft een vliegtuigontwerp een maximaal liftvermogen en die gewichtswinst kun je halen uit de efficiëntie van accu's ter vervanging van brandstof e.d. De technologie van efficiëntie van zonnepanelen en accus staat ook niet stil natuurlijk.

Laat staan technologische doorbraken op nanoniveau m.b.t. ultralichte koolstofverbindingen
  dinsdag 22 september 2020 @ 14:58:48 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195199536
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:15 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Joh hehe. Je snapt toch wat ik bedoel te zeggen? Of ben je echt een autist dat je alles letterlijk volgens de letter van het woord moet interpreteren? :') :D
Jij snapt niet wat ik schrijf. Het is dus niet mogelijk een zweefvliegtuig ‘gewoon’ te vergroten totdat dit dezelfde capaciteit heeft als een verkeersvliegtuig. Gewoon natuurkundig niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195199732
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jij snapt niet wat ik schrijf. Het is dus niet mogelijk een zweefvliegtuig ‘gewoon’ te vergroten totdat dit dezelfde capaciteit heeft als een verkeersvliegtuig. Gewoon natuurkundig niet.
Dat is ook niet wat ik zeg. Maar daarvoor moet je niet alles letterlijk interpreteren zoals het er staat.
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:13:14 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195199846
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:06 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Dat is ook niet wat ik zeg. Maar daarvoor moet je niet alles letterlijk interpreteren zoals het er staat.
Je komt met een 'oplossing' voor de CO2-uitstoot van de luchtvaart en opent een topic om te 'peilen' hoe men er over denkt. Dan moet je het niet raar vinden als je commentaar krijgt wanneer je 'oplossing' niet haalbaar is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195199958
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je komt met een 'oplossing' voor de CO2-uitstoot van de luchtvaart en opent een topic om te 'peilen' hoe men er over denkt. Dan moet je het niet raar vinden als je commentaar krijgt wanneer je 'oplossing' niet haalbaar is.
In jouw ogen niet, op basis van wat ik niet bedoel en met onderbouwing die niet relevant is.

Vind je het heel erg als ik jouw mening dan niet zo serieus meeneem in deze discussie? :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')