https://nos.nl/artikel/23(...)et-voor-de-rest.htmlquote:Protest motorrijders: 'Een klein clubje verpest het voor de rest'
Zeker 700 motorrijders zijn gezamenlijk van Harmelen naar Den Haag en terug gereden om aandacht te vragen voor wat de laatste tijd steeds meer gebeurt: het afsluiten van wegen speciaal voor motorrijders. Dijkjes en andere idyllische weggetjes doorkruisen vaak kleine dorpjes, en vooral voor de bewoners van die dorpen is de overlast van voorbij brullende motoren groot.
Vandaag lieten motorrijders van zich horen. Tijdens de "tourrit voor vrije wegen" reden ze in groepen om de overige weggebruikers geen overlast te bezorgen. Geen hoge toerentallen en bijbehorend lawaai, maar een rustige rit om aandacht te vragen voor hun kant van het verhaal. "Het moet een respectvolle dag worden, bedoeld om de motorrijder in een goed daglicht te plaatsen," zei Erik Mul van Motor Collectief van te voren. Hij is een van de organisatoren van de protestrit. "Wilde stuntrijders zijn niet welkom."
Handhaving
Motor Collectief bestaat volgens Mul vooral uit ervaren motorrijders die op de motor naar hun werk gaan en af en toe tochtjes maken. Gekke capriolen en loeiende motoren, daar doen zij niet aan. "Motorrijders moeten hun rechterhand gewoon in bedwang houden, geluidsdempers in hun uitlaat laten zitten, en in de vierde versnelling rijden om geluidsoverlast te beperken", zei Mul. "Niet alleen vandaag, maar elke dag."
Zij die dat niet doen, mogen van de actiegroep harder worden aangepakt. "Wij zijn voorstanders van strakke handhaving door de politie", aldus Mul. Want ze willen niet dat alle andere motorrijders daarvan de dupe worden: "Er is een kleine groep motorrijders die het verpest voor de grotere groep."
Deelnemers aan de protestrit zeggen dat sommige luidruchtige motorrijders het verpesten voor de rest:
1:44
Protest motorrijders: 'Te gek voor woorden dat we daar niet mogen rijden'
De organisatie zei rekening te houden met de coronamaatregelen: "Eigenlijk stond er een bijeenkomst gepland, maar dat kon door corona niet doorgaan. Als alternatief houden we deze protesttocht." Toch hadden de veiligheidsregio en politie het liever anders gezien, erkende Mul: "Die wilden dat we de tocht zouden afblazen, maar daartoe waren we niet bereid."
Langlopende discussie
Geluidsoverlast op dijkjes die populair zijn bij motorrijders, speelt al langer. "Ruim twintig jaar", stelt Arjan Everink van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Maar zolang motorrijders zich gewoon aan de regels houden en niet gaan knutselen aan hun uitlaat, zoals gaatjes boren of geluidsdempers verwijderen, is er niets aan de hand."
De KNVM startte samen met de Motorrijders Actie Groep (MAG) vorig jaar nog een bodemprocedure tegen de wegafsluiting voor motorrijders op de Lekdijk bij Lopik. Daarin gaf de Raad van State uiteindelijk de gemeente gelijk. Beide motororganisaties zijn overigens niet betrokken bij de actiedag van vandaag.
Volgens Tony Hardenberg van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (een verzameling van actiegroepen) worden veel bewoners "ernstig gehinderd door geluidsoverlast door motorfietsen". Hardenberg: De overlast is dusdanig dat gesprekken worden gestaakt, mensen naar binnen gaan en ramen sluiten, en dat sommigen hun woning in de weekenden ontvluchten."
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat beantwoordde begin deze maand Kamervragen over geluidsoverlast door motoren. Daarin stelde ze dat gemeenten de bevoegdheid hebben om "wegen gesloten te verklaren voor (bepaalde) motorvoertuigen al dan niet op bepaalde dagen of dagdelen". Er moet dan wel worden gemotiveerd dat het besluit van belang is voor omwonenden en andere weggebruikers.
Boetes
"In 2018 en 2019 zijn jaarlijks circa 230 boetes uitgeschreven voor het onnodig produceren van geluid zoals het niet voldoen aan het maximum geluidsniveau door motorfietsen", schreef minister Van Nieuwenhuizen begin deze maand aan de Tweede Kamer. "Dit jaar zijn tot nu toe circa 200 boetes voor deze feiten uitgeschreven."
Daarnaast kan de uitlaatdemper bij geluidsovertredingen in beslag worden genomen. Hetzelfde geldt voor de hele motor, indien er sprake is van grove snelheidsovertredingen of verkeersgevaarlijk gedrag.
Cijfers over het aantal klachten over geluidsoverlast, heeft het ministerie niet. "Ook de politie houdt geen aparte registratie bij van dergelijke klachten."
En nog steeds klagen we over andere mensen die andere dingen doen. Begrijp me niet verkeerd, bij overlast en hinder moet je optreden, maar de vraag is wanneer het in aanmerking komt voor één van die twee.quote:
Logischerwijs zul je altijd herrie horen als er 4 motoren langsrijden en om de hoek er zo'n herriemaker passeert.quote:Op zondag 20 september 2020 22:16 schreef MacorgaZ het volgende:
Verschrikkelijk dat geluid van sommige motoren die voorbij rijden. Je hoort ze letterlijk als ze in een rijden wijk op 300 meter afstand, en dan ook net als die scooter-sukkeltjes zo vaak mogelijk gas geven en weer loslaten
Ik merk er niks van dat dat maar een kleine groep is, maar goed... Een eerste stap tegen geluidsoverlast is er
ik vind 1 mooie oude harley op zijn tijd wel mooi, maar waar ik woon zijn er extreem veel motoren en dan daarbij ook nog eens van die snerpende scootertjes erbij dat ik wel eens zou willen verhuizenquote:
Eens met meneer de boswachter.quote:Op zondag 20 september 2020 22:35 schreef de_boswachter het volgende:
Motorrijders Wij hebben er zelf geen last van dus bestaat het niet. En dan maar weer demonstreren
Waarschijnlijk helemaal nooit. Elektrische aandrijving is totaal ongeschikt voor motoren en dat zal niet veranderen.quote:Op zondag 20 september 2020 23:09 schreef the-eye het volgende:
Ahjoh....waar hebben we het over, hoelang duurt het nou helemaal nog totdat die dingen allemaal elektrisch zijn?
Hoe dat zo?quote:Op zondag 20 september 2020 23:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarschijnlijk helemaal nooit. Elektrische aandrijving is totaal ongeschikt voor motoren en dat zal niet veranderen.
Ja, het gewicht en de grootte van het accupakket + electrische motor is gewoon te onhandig voor een tweewieler.quote:
quote:Op zondag 20 september 2020 23:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarschijnlijk helemaal nooit. Elektrische aandrijving is totaal ongeschikt voor motoren en dat zal niet veranderen.
Iets met (dan laten) horen dat het (me)er is en je er bij bent.quote:Op zondag 20 september 2020 23:56 schreef Scheepskok het volgende:
Waarom halen ze de geluidsdempers eruit?
en moet je je voorstellen dat dit soort geluiden per dag een keer of 200 langs je huis komen, op de meest vreemde tijdstippen. Wat zal dat genieten zijn voor die mensen jaquote:Op zondag 20 september 2020 23:55 schreef hebikweer het volgende:
Toen mijn buurman een tijd geleden zijn nieuwe Harley Davidson voor het eerst startte en ik in mijn achtertuin zat, wist ik even niet wat me overkwam. Het leek of er een kanonskogel werd afgeschoten, gevolgd door een geluid gelijkend op het braken van Godzilla. Glazen stuiterden van tafel en m'n vullingen rammelden m'n bek uit......maar wat was het gaaf!
Geluidsoverlast veroorzaakt d.m.v motoren is altijd zeer schadelijk voor medemensen en al helemaal voor armen omdat die de geluidsoverlast niet ontvluchten kunnen. Toch wordt tegen die geluidsoverlast nauwelijks opgetreden.quote:Op zondag 20 september 2020 22:17 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
En nog steeds klagen we over andere mensen die andere dingen doen. Begrijp me niet verkeerd, bij overlast en hinder moet je optreden, maar de vraag is wanneer het in aanmerking komt voor één van die twee.
Buiten dat je niet kunt lezen ben je blijkbaar ook een beetje dom. Geeft niet, maar dat is niet hoe we er tegenaan kijken.quote:Op zondag 20 september 2020 22:35 schreef de_boswachter het volgende:
Motorrijders Wij hebben er zelf geen last van dus bestaat het niet. En dan maar weer demonstreren
https://driving-dutchman.(...)jou-zit-er-iets-bij/quote:Op zondag 20 september 2020 23:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarschijnlijk helemaal nooit. Elektrische aandrijving is totaal ongeschikt voor motoren en dat zal niet veranderen.
Dit is één van de hoofdoorzaken. Elk mens wil graag een stukje vrijheid hebben, ook als dat dan soms FF een ander in de weg zit. Je kunt niet je hele leven willen inrichten om anderen niet tot last te hoeven zijn.quote:Op zondag 20 september 2020 22:28 schreef PzKpfw het volgende:
Dit land is gewoon veel te vol, mensen ergeren zich alleen maar aan elkaar.
Mij lijkt het de beste optie om wat te doen aan de tyfusherrie die er eigenlijk altijd uit motoren komt. Wat jij?quote:Op maandag 21 september 2020 14:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dit is één van de hoofdoorzaken. Elk mens wil graag een stukje vrijheid hebben, ook als dat dan soms FF een ander in de weg zit. Je kunt niet je hele leven willen inrichten om anderen niet tot last te hoeven zijn.
Wat dan ook vaak gebeurd dat iemand op een vermeend leuk plekje gaat zitten en dan geïrriteerd raakt wanneer anderen daar(om daar) ook gaan/willen komen. Het is dan makkelijk om een tastbare groep er uit te lichten en die dan te duiden als oorzaak.
De motorrijder wil graag een stukje tuffen met zijn "vrijheid" om de paden in en lanen uit te rijden van mooie vergezichten.
Zelf denk ik dat het een optie is om dan die plekjes om de week vooor haaks op elkaar staande groepen open te stellen. De ene week motorisch en het andere weekend niet. Dan weet je ook wat je kunt ver(w)achten.
Mja, ik ga bang zijn dat er daarna weer een subgroep in die selectie ontstaat die zich achteruit gesteld dan daar naar voren wil gaan dringen.
Een jaar of 20 wat ongeveer de normale levensduur is van een motorfiets. En vaak langer voor weekendfiets die onder dak staat.quote:Op zondag 20 september 2020 23:09 schreef the-eye het volgende:
Ahjoh....waar hebben we het over, hoelang duurt het nou helemaal nog totdat die dingen allemaal elektrisch zijn?
Momenteel & voorlopig idd een wensdroom van een visionair.quote:Op zondag 20 september 2020 23:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarschijnlijk helemaal nooit. Elektrische aandrijving is totaal ongeschikt voor motoren en dat zal niet veranderen.
Wat is dit voor onzin. . Je kunt ongeveer 200 tot 300km rijden. En dan in 30 minuten van 0 tot 100 opladen. Om over alle andere voordelen nog maar te zwijgen.quote:Op zondag 20 september 2020 23:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, het gewicht en de grootte van het accupakket + electrische motor is gewoon te onhandig voor een tweewieler.
Oh, er zijn best al electrisch aangedreven motoren hoor. Maar de range is verwaarloosbaar, ze zijn veel te zwaar en bovendien levensgevaarlijk bij een ongeluk vanwege de batterij. Er is weinig reden om aan te nemen dat daar nog veel grote stappen in genomen gaan worden. Vergelijkbaar met batterij aangedreven auto's.
Electrische aandrijving zal zich richten op dingen als scooters, daar is een enorme markt voor.
Een motorrijder is meestal niet op jacht is om iemand dwars te zitten. In tegendeel op jacht naar aanzien.quote:Op maandag 21 september 2020 14:38 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik woon aan een drukke straat in Groningen waar motorrijders het ook nodig vinden zoveel mogelijk herrie te maken. Iedere zonnige dag komen wel weer wat van die droeftoeters met een micropenis voorbij die zo veel mogelijk knallen en andere herrie moeten maken. Als je op straat staat kan het lekker galmen in de betonnen jungle en dan doet het gewoon pijn aan je oren. Ze komen vaak aan de achterkant aanrijden en je kan ze gewoon dwars door andermans woning aan de andere kant horen.
Flikker maar op met je losermobiel.
En helemaal eens dat er een immens verschil is tussen lawaai willen maken en gebruiksgeluid veroorzaken.quote:Op maandag 21 september 2020 14:34 schreef Samzz het volgende:
Dat voertuigen steeds stiller worden en dat dat problemen kan geven is een dingetje, ja.
Maar tussen voertuigen die (bijna) geen geluid maken en voertuigen die je in een straal van 10 km voor, tijdens en na passeren nog hoort zit wel een verschil. Dat laatste is echt onwenselijk, imo.
Je kan hier in de straat bijna niet parkeren. Het zijn volgens mij allemaal dagjesmensen op weg naar het centrum. Mij maak je niet wijs dat deze mensen niet weten waar ze mee bezig zijn. Aan de andere kant van m'n muur zit een studentenhuis. Kan in een dagje zomer vaker de tv/radio/laptop/telefoon helemaal niet meer horen door motoren, dan dat ik überhaupt de afgelopen twee jaar ook maar een beetje geluidsoverlast van de studenten heb gehad.quote:Op maandag 21 september 2020 15:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Een motorrijder is meestal niet op jacht is om iemand dwars te zitten. In tegendeel op jacht naar aanzien.
En ja sommige rijders zien hun motorfiets als een verlengstuk om zich wat eigenwaarde aan te meten.
Als ze in je buurt wonen zijn ze gelukkig vaak wel aanspreekbaar.
Ik zou het ergens wel een idee vinden om naar iemands kenteken, een melding te kunnen dat die ongepast bezig was. Soms besef je (ook ik) als rijder onvoldoende dat het voor jou "muzikale" geluid, anderen tot waanzin kan drijven.
[..]
En helemaal eens dat er een immens verschil is tussen lawaai willen maken en gebruiksgeluid veroorzaken.
Ik ken zo iemand die in het weekeinde zijn dempers versteld op maximaal ronken. Waarom kan/weet hij niet zo goed uitleggen. Gelukkig heeft hij het ingetimmerde besef om zijn motor pas op straat te starten ipv achter het huis.
Zeker leuk spul, voor een bepaalde doelgroep die gaat voor fast-furious uiterlijk.quote:Op maandag 21 september 2020 14:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzin. . Je kunt ongeveer 200 tot 300km rijden. En dan in 30 minuten van 0 tot 100 opladen. Om over alle andere voordelen nog maar te zwijgen.
Het enige grote probleem met elektrisch motorrijden is dat motorrijders elkaar wijsmaken dat het niet mannelijk genoeg is.
Dit is wel wat serieuzer dan een scooter:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet om goed te praten noch op te lossen; mensen zullen zich bij drukte onbewust gaan afsluiten van andersmans ergenissen om zo hun eigen doel - wat een ander kan zijn dan dat jij denkt - daarmee toch te kunnen bereiken.quote:Op maandag 21 september 2020 15:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je kan hier in de straat bijna niet parkeren. Het zijn volgens mij allemaal dagjesmensen op weg naar het centrum. Mij maak je niet wijs dat deze mensen niet weten waar ze mee bezig zijn. Aan de andere kant van m'n muur zit een studentenhuis. Kan in een dagje zomer vaker de tv/radio/laptop/telefoon helemaal niet meer horen door motoren, dan dat ik überhaupt de afgelopen twee jaar ook maar een beetje geluidsoverlast van de studenten heb gehad.
TLDR: liever boven, naast en onder studenten, dan een motor in de stad.
Zero heeft verschillende modellen en ik vind het fast-furious gehalte nogal meevallen.quote:Op maandag 21 september 2020 15:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zeker leuk spul, voor een bepaalde doelgroep die gaat voor fast-furious uiterlijk.
Kost ook wat, laa staan dat het er tweedehand is, en echt niet geschikt om dagelijks mee te rijden.
Opladen in 30min (snellader-issues) en actieradius neem ik met een grote korrel zout en is sws langzamer dan in 3 minuten overal je 15liter te kunnen tanken voor de volgende 300km.
Honden bezitters ? Die zijn tig keer socialer dan de gemiddelde katten bezitter. Schoppen iedere dag die beesten naar buiten zodat ze de tuinen van de buren en speeltuin kunnen vol schijten. Maar ff terug op topic. De grootste groep op de weg zijn toch de auto's en als ik dagelijks de levensgevaarlijke en agressieve capriolen van deze groep zie dan denk ik dat een relatieve kleine hoeveelheid motorrijders niet het probleem zijn. (ik zeg niet dat alle motorrijders braaf zijn)quote:Op maandag 21 september 2020 07:08 schreef vipergts het volgende:
Motorrijders zijn net als wielrenners en hondenbezitters, wassen allemaal hun handen in onschuld terwijl de rest van Nederland ze alleen kent als overlast gever.
Leuke marketingpraatquote:Op maandag 21 september 2020 14:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzin. . Je kunt ongeveer 200 tot 300km rijden. En dan in 30 minuten van 0 tot 100 opladen. Om over alle andere voordelen nog maar te zwijgen.
Het enige grote probleem met elektrisch motorrijden is dat motorrijders elkaar wijsmaken dat het niet mannelijk genoeg is.
Dit is wel wat serieuzer dan een scooter:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ligt er maar net aan waar je bent. Wegen genoeg zonder motorrijder, maar als je er toevallig langs eentje woont die ze mooi vinden, dan heb je eindeloos plezier van hun "muzikale klanken".quote:Op maandag 21 september 2020 15:51 schreef Six. het volgende:
[..]
Honden bezitters ? Die zijn tig keer socialer dan de gemiddelde katten bezitter. Schoppen iedere dag die beesten naar buiten zodat ze de tuinen van de buren en speeltuin kunnen vol schijten. Maar ff terug op topic. De grootste groep op de weg zijn toch de auto's en als ik dagelijks de levensgevaarlijke en agressieve capriolen van deze groep zie dan denk ik dat een relatieve kleine hoeveelheid motorrijders niet het probleem zijn. (ik zeg niet dat alle motorrijders braaf zijn)
Of zeiken bij de gemeente tot het gespuis de straat niet meer in kan. Scooters gaan binnenkort al voor de bijl. Kunnen ze meteen het grotere debiele broertje meenemen. Heb trouwens een noice canceling koptelefoon die best goed aangeschreven gaat, maar als zo'n micropenis voorbij komt werkt dat niet hoor.quote:Op maandag 21 september 2020 15:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet om goed te praten noch op te lossen; mensen zullen zich bij drukte onbewust gaan afsluiten van andersmans ergenissen om zo hun eigen doel - wat een ander kan zijn dan dat jij denkt - daarmee toch te kunnen bereiken.
Wanneer je vastzit op die plaats, kan je oordopjes of een noise-cancellation koptelefoon overwegen.
Argumenten als kansloos afdoen, ga ik niet op in. Ik zie zeker de overtuiging en ik ben niet tegen; doe mij er maar een paar.quote:Op maandag 21 september 2020 15:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Zero heeft verschillende modellen en ik vind het fast-furious gehalte nogal meevallen.
Verder kansloze argumenten. Zijn praktijktests. Kijk eens een willekeurig review filmpje van een Zero op youtube.
En ja, no shit dat het langzamer is dan benzine tanken. Het is ook stiller. En een enorm koppel. En milieuvriendelijk. En onderhoudsarm. En schakelvrij.
Ik heb een balkon en geen kinderen dus die katten schijten maar een end weg. Wel heb ik tokkies in het complex wonen die hun hond te laat uitlaten zodat hij zijn viezigheid in de lift laat lopen en het niet opruimen.quote:Op maandag 21 september 2020 15:51 schreef Six. het volgende:
[..]
Honden bezitters ? Die zijn tig keer socialer dan de gemiddelde katten bezitter. Schoppen iedere dag die beesten naar buiten zodat ze de tuinen van de buren en speeltuin kunnen vol schijten. Maar ff terug op topic. De grootste groep op de weg zijn toch de auto's en als ik dagelijks de levensgevaarlijke en agressieve capriolen van deze groep zie dan denk ik dat een relatieve kleine hoeveelheid motorrijders niet het probleem zijn. (ik zeg niet dat alle motorrijders braaf zijn)
Ah, jij spreekt namens alle motorrijders. Laat horen dan hoe JULLIE er tegenaan kijken. Met je kleine lul.quote:Op maandag 21 september 2020 12:03 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Buiten dat je niet kunt lezen ben je blijkbaar ook een beetje dom. Geeft niet, maar dat is niet hoe we er tegenaan kijken.
Ik was niet degene die alle motorrijders over dezelfde kam scheerde luldebehanger.quote:Op maandag 21 september 2020 21:00 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah, jij spreekt namens alle motorrijders. Laat horen dan hoe JULLIE er tegenaan kijken. Met je kleine lul.
Ah ook nog agressief. Zo herken ik jouw volk weer.quote:Op maandag 21 september 2020 21:05 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Ik was niet degene die alle motorrijders over dezelfde kam scheerde luldebehanger.
typischquote:Op maandag 21 september 2020 21:08 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah ook nog agressief. Zo herken ik jouw volk weer.
Om even in te gaan op je laatste punt, die van het verbod op beschermende kleding. Let eens goed op de kleding van de motorrijders die zich asociaal gedragen in het verkeer. Vaak sneakers, spijkerbroek en een H&M jasje en uiteraard geen handschoenen. Ik denk niet je idee gaat werken.quote:Op maandag 21 september 2020 19:21 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik heb een balkon en geen kinderen dus die katten schijten maar een end weg. Wel heb ik tokkies in het complex wonen die hun hond te laat uitlaten zodat hij zijn viezigheid in de lift laat lopen en het niet opruimen.
Nu heb ik daar o.a. Mijn 1000 euro per maand hondenbelastingplan voor om dat op te lossen
En voor motorijders is een helm en motorpakverbod wel handig om ze rustig te laten rijden.
Precies dit.quote:Op maandag 21 september 2020 21:24 schreef Six. het volgende:
[..]
Om even in te gaan op je laatste punt, die van het verbod op beschermende kleding. Let eens goed op de kleding van de motorrijders die zich asociaal gedragen in het verkeer. Vaak sneakers, spijkerbroek en een H&M jasje en uiteraard geen handschoenen. Ik denk niet je idee gaat werken.
Toevallig dit filmpje van de week gezien. Echt een bespottelijk debiel filmpje en verder van de werkelijkheid hadden ze niet kunnen zitten.quote:Op maandag 21 september 2020 21:27 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:
Ik woon langs een drukke weg en van mij mogen ze ook flink harder optreden tegen all dat lawaai.
Mijn idee gaat prima werken de goeie gaan echt de weg niet op zonder helm en pak. Dan blijven de slechte over die hoef je dan alleen maar te wachtenquote:Op maandag 21 september 2020 21:24 schreef Six. het volgende:
[..]
Om even in te gaan op je laatste punt, die van het verbod op beschermende kleding. Let eens goed op de kleding van de motorrijders die zich asociaal gedragen in het verkeer. Vaak sneakers, spijkerbroek en een H&M jasje en uiteraard geen handschoenen. Ik denk niet je idee gaat werken.
Marketingpraat is per definitie niet inhoudelijk dus dat klopt inderdaad wel jaquote:Op maandag 21 september 2020 19:51 schreef Kreator het volgende:
[..]
Oftewel, je lulde maar wat en hebt geen inhoudelijk verweer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |