abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 september 2020 @ 22:04:40 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195170758
Wat zijn grondstoffen die in de nabije toekomst op zullen raken en grote effect zullen hebben op de mens?

Helium kan bijvoorbeeld niet hergebruikt worden en zodra het op is, zitten ze met niks. Wat is een alternatief en welke effecten gaat het hebben zodra helium naar verwachtingen ovet 30 jaar op is?
Het gevaarlijke waterstof als alternatief?

En wat als de uranium op raakt?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195170806
Persoonlijk denk ik dat we als mensheid zo achterlijk zijn om veel te laat te schakelen, waardoor straks (ergens in de toekomst) er ineens niks meer is. En dan zitten we met de gebakken peren (als die niet ook op zijn) en geen plan.

:'(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195170926
Fosfaat dacht ik. Is ook geen alternatief voor.
pi_195170982
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 22:06 schreef vosss het volgende:
Persoonlijk denk ik dat we als mensheid zo achterlijk zijn om veel te laat te schakelen, waardoor straks (ergens in de toekomst) er ineens niks meer is. En dan zitten we met de gebakken peren (als die niet ook op zijn) en geen plan.

:'(
Gaan wij echt niet meer meemaken dus wees maar niet bang schatje :*
pindazakje
pi_195170990
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:16 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Gaan wij echt niet meer meemaken dus wees maar niet bang schatje :*
Weet ik en ik ben geen schatje :(!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195171005
quote:
14s.gif Op zondag 20 september 2020 22:16 schreef vosss het volgende:

[..]

Weet ik en ik ben geen schatje :(!
Je bent een schatje en tevens een scheetje :* O+
pindazakje
pi_195171108
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:13 schreef Radegast het volgende:
Fosfaat dacht ik. Is ook geen alternatief voor.
Thermphos was ook op de goede weg met het Cradle to Cradle-principe. Uit afval wilden ze nieuwe fosfor halen. Ze hadden ambitieuze plannen," zegt Griet Aarnoutse van de dorpsraad.

Het enige bedrijf dat daar al op inspeelde is om zeep geholpen.
pi_195171206
Denk eerder dat schoon water steeds schaarser gaat worden en dus ook duurder ipv metalen of andere grondstoffen.
pi_195171596
Bwaaaa, helium voor ballonnen op te laten. Doe ik sowieso al niet, dus heb er ook geen last van.
Cindy De Vuyst
pi_195171683
quote:
11s.gif Op zondag 20 september 2020 22:04 schreef Mikeytt het volgende:
Wat zijn grondstoffen die in de nabije toekomst op zullen raken en grote effect zullen hebben op de mens?

Helium kan bijvoorbeeld niet hergebruikt worden en zodra het op is, zitten ze met niks. Wat is een alternatief en welke effecten gaat het hebben zodra helium naar verwachtingen ovet 30 jaar op is?
Het gevaarlijke waterstof als alternatief?

En wat als de uranium op raakt?
Uranium raakt niet op, tenminste, er komt gewoon een punt waarop het niet meer loont om het te "oogsten".
Het moment dat het meer energie kost om het uit de grond (of zee) te halen en te verrijken dan dat het ooit oplevert in een kerncentrale, dan stopt de winning.
pi_195172305
@Mikeytt

Natuurkundig gezien zijn er geen grondstoffen die op dreigen te raken op aarde. Alles wat we verbruiken kom in de atmosfeer terecht en is in theorie weer te filteren, of komt vroeg of laat weer naar beneden in de vorm van regen oid.

De enige 2 grondstoffen die ik zou kunnen verzinnen zijn dan waterstof en helium, omdat de soortgelijke massa zo laag is dat deze gemakkelijker kunnen ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde, en daarbij de atmosfeer.

Hierbij is waterstof an sich niet zo’n probleem, omdat deze grondstof relatief makkelijk te produceren is, maar zoals je zult weten is helium een edelgas die enkel onder extreem grote variabelen kan ontstaan, bijvoorbeeld in de zon die letterlijk de kernen van waterstof fuseert tot helium. In die zin is daarvan dus zelfs genoeg voorraad, de enorme hoeveelheden helium-3 op de maan zelfs buiten beschouwing gelaten.

Lang verhaal kort: er zijn geen grondstoffen, of elementen, op aarde die in de nabije toekomst opraken. Geen een.

Hooguit dat bepaalde grondstoffen (zoals vers drinkwater) schaars worden door vervuiling, of door een gebrek aan rentabiliteit deze genoeg te produceren om alle monden te voeden,l. Hetzelfde geldt voor andere basisbenodigdheden zoals rijst of fruit, maar echt grondstoffen in de vorm van elementen niet.
pi_195196896
Helium is belangrijk voor het gebruik van supergeleiders en gebrek daaraan kan nogal ernstige gevolgen hebben. Watersstoffusie zoals ITER of Wendelstein en supercolliders zoals The Large Hadron Collider kunnen wel eens onmogelijk worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')