abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195170744
Gisteren werd in Amsterdam op het Museumplein de demonstratie voor het basisinkomen gehouden. Ik heb het helemaal gefilmd. Hier is de link: . Onderaan kun je doorklikken naar het volgende deel. Er zijn in totaal 4 delen.

Zowel de bijstand als toeslagen werken erg discriminerend. Zodra je gaat werken in een laagbetaalde baan vanuit de bijstand schiet je er niets mee op omdat je minder toeslagen krijgt. Hierdoor ga je per saldo bijna niets extra verdienen. Werken is totaal niet lonend. Mensen die wat gespaard hebben raken hun spaargeld kwijt in de bestand tot een bepaalde grens. Dit is zeker voor mensen die wat meer gespaard hebben zowel emotioneel als financieel een ramp.

Al deze problemen worden opgelost bij een basisinkomen.


Ik citeer Jan-Atze Nicolai van GroenLinks:
"Is het basisinkomen de oplossing voor alles? Nou dat vind ik eigenlijk wel. Het is in ieder geval zeker zo dat het zonder basisinkomen allemaal niet gaat lukken en het veel moeilijker wordt. Is basisinkomen een wondermiddel? Nou dat vind ik eigenlijk ook. Het is erg moeilijk om een beter middel te vinden om armoede te bestrijden, de armoedeval te vermijden, om alle arbeid te belonen en om te zorgen dat alle mensen zich beter en meer gewaardeerd en beloond te voelen. Gewoon dat we er zijn en gewoon dat iedere stem evenveel waard is." (Zie deel 2 06:20 minuten)

Graag wil ik weten wat de meningen over het basisinkomen zijn na de film bekeken te hebben in grote lijnen en de tekst hierboven gelezen te hebben. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe mensen nu over het basisinkomen denken en wat men van de demonstratie vindt.

[ Bericht 28% gewijzigd door Willemvoorubi op 20-09-2020 22:23:38 ]
pi_195170932
quote:
Wie is er voor?
Dat ligt er aan hoe hoog dat basisinkomen is :+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195170941
Met 2000 netto zou ik geen dag meer werken in elk geval.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 20 september 2020 @ 22:28:37 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_195171197
Ik vind het idee goed, ik vrees alleen dat het niet werkt en dat er een brede onderlaag armen ontstaat. Uiteindelijk gaan de vaste lasten zich aanpassen aan dat inkomen, dus je komt net niet rond. Als je er niet bij werkt dan ben je arm.

Dat is puur een gevolg van hoe onze economie in elkaar zit: een geldelijke transactie van werkenden naar het kapitaal. Dat basisinkomen, die uitkering, zal uiteindelijk in de zakken belanden van de rijken, de mensen met bezit, de aandeelhouders.
pi_195171244
Basisinkomen is een sympathiek idee maar zal denk ik gaan werken als een soort inflatieturbo.
pi_195171252
Het moet net genoeg zijn om van te leven. In dat geval blijft het interessant om te blijven werken.Vaak wordt de hardwerkende nederlander op een voetstuk gezet. Maar ik ben van mening dat mensen niet zo hard hoeven te werken. Bij een basisinkomen kan men minder uren maken. Dan kan iemand die nu geen werk heeft die andere uren samen met een basisinkomen doen. Bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur hoeft niet al die overuren meer te maken. Voor iemand die nu werkloos is komt er dan werkgelegenheid vrij. Part time werk wordt interessanter.Er gaan meer mensen werken. Basisinkomen kan ook een middel zijn om meer werkgelegenheid te krijgen. Omdat elk werk lonend is zal elk baantje interessant kunnen zijn. Minder aantrekkelijk fysiek werk kan door meer mensen met minder uren worden gedaan. We krijgen misschien ook een meer kandidaat gedreven arbeidsmarkt. Die situatie moet je hebben. Niet dat mensen volledig afhankelijk zijn van de markt en eindeloos tevergeefts door moeten solliciteren.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:32:23 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171268
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:28 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het idee goed, ik vrees alleen dat het niet werkt en dat er een brede onderlaag armen ontstaat. Uiteindelijk gaan de vaste lasten zich aanpassen aan dat inkomen, dus je komt net niet rond. Als je er niet bij werkt dan ben je arm.

Dat is puur een gevolg van hoe onze economie in elkaar zit: een geldelijke transactie van werkenden naar het kapitaal. Dat basisinkomen, die uitkering, zal uiteindelijk in de zakken belanden van de rijken, de mensen met bezit, de aandeelhouders.
Het hele idee achter het basisinkomen is dat iedereen het krijgt en ja, in Nederland zit 78% in de economische middenklasse, wat je vergeet is dat alle andere toeslagen vervallen met een basisinkomen (althans dat was de originele gedachte erachter) en die komen vaak ook bij de werkenden terecht.

Dus per saldo zal het mischien minder kosten dan jij denkt. Het probleem met zo'n discussie is dat je dat alleen op een serieuze wijze kan doen als er harde cijfers voorhanden zijn.

Als we weten hoe hoog dat inkomen moet zijn en waar het voor in de plaats komt dan kunnen we mischien een echte afweging maken of het de moeite waard is. In principe ben ik er voor maar ik wil graag weten waar we exact over praten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171298
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:28 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het idee goed, ik vrees alleen dat het niet werkt en dat er een brede onderlaag armen ontstaat. Uiteindelijk gaan de vaste lasten zich aanpassen aan dat inkomen, dus je komt net niet rond. Als je er niet bij werkt dan ben je arm.

Dat is puur een gevolg van hoe onze economie in elkaar zit: een geldelijke transactie van werkenden naar het kapitaal. Dat basisinkomen, die uitkering, zal uiteindelijk in de zakken belanden van de rijken, de mensen met bezit, de aandeelhouders.
Dat effect zag je ook niet bij andere uitkeringen als de AOW, Bijstand of het oerwoud aan arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (WAJONG, WAO, IAW etc. etc.) dus waarom zou het deze keer dan anders zijn? Doorgaans zie je dat eigenlijk alleen maar ontstaan bij uitkeringen of toeslagen die rechtstreeks aan een bepaald product/dienst gekoppeld zijn, met als ultieme voorbeeld de huurtoeslag.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:34:03 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171307
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:31 schreef Willemvoorubi het volgende:
Het moet net genoeg zijn om van te leven. In dat geval blijft het interessant om te blijven werken.Vaak wordt de hardwerkende nederlander op een voetstuk gezet. Maar ik ben van mening dat mensen niet zo hard hoeven te werken. Bij een basisinkomen kan men minder uren maken. Dan kan iemand die nu geen werk heeft die andere uren samen met een basisinkomen doen. Bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur hoeft niet al die overuren meer te maken. Voor iemand die nu werkloos is komt er dan werkgelegenheid vrij. Part time werk wordt interessanter.Er gaan meer mensen werken. Basisinkomen kan ook een middel zijn om meer werkgelegenheid te krijgen. Omdat elk werk lonend is zal elk baantje interessant kunnen zijn. Minder aantrekkelijk fysiek werk kan door meer mensen met minder uren worden gedaan. We krijgen misschien ook een meer kandidaat gedreven arbeidsmarkt. Die situatie moet je hebben. Niet dat mensen volledig afhankelijk zijn van de markt en eindeloos tevergeefts door moeten solliciteren.
Da's een beetje krom geredeneerd, we hebben in Nederland, buiten de COVID crisis, al meestal een situatie dat er meer banen zijn dan gegadigden. Meer banen is niet per se wat er nodig is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171311
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 22:31 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Basisinkomen is een sympathiek idee maar zal denk ik gaan werken als een soort inflatieturbo.
inflatie wordt kunstmatig veroorzaakt, het is beleid
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:42:36 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171465
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:34 schreef Willemvoorubi het volgende:

[..]

inflatie wordt kunstmatig veroorzaakt, het is beleid
Nou, nee...het blijkt de laatste jaren met beleid vrijwel onmogelijk om de inflatie te laten stijgen. Maar da's een andere discussie.

On topic, ik wil graag weten hoe hoog dat basisinkomen moet zijn, wat het vervangt, wie het krijgt en wat het kost.

Dan kun je een goede inhoudelijke discussie voeren zonder in algemeenheden te blijven steken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171485
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou, nee...het blijkt de laatste jaren met beleid vrijwel onmogelijk om de inflatie te laten stijgen. Maar da's een andere discussie.

On topic, ik wil graag weten hoe hoog dat basisinkomen moet zijn, wat het vervangt, wie het krijgt en wat het kost.

Dan kun je een goede inhoudelijke discussie voeren zonder in algemeenheden te blijven steken.
Op het afgelopen congres van GroenLinks is er een motie aangenomen om het door te laten rekenen door het CPB, dat zal dus ook wel ergens de komende weken gepubliceerd worden.
pi_195171499
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:42 schreef Tijger_m het volgende:
On topic, ik wil graag weten hoe hoog dat basisinkomen moet zijn, wat het vervangt, wie het krijgt en wat het kost.

Ik zou eigenlijk graag weten hoe we al die banen dan gaan opvangen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:46:25 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171534
quote:
14s.gif Op zondag 20 september 2020 22:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Op het afgelopen congres van GroenLinks is er een motie aangenomen om het door te laten rekenen door het CPB, dat zal dus ook wel ergens de komende weken gepubliceerd worden.
Dat zou fijn zijn. Ik ben daar heel benieuwd naar. En op zich ben ik er een voorstander van, voor mij makkelijk om te roepen omdat ik er netto natuurlijk wel leuk op vooruit ga gegeven dat wij nul komma nul van de overheid ontvangen behalve een klein bedrag aan HRA.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:46:46 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171539
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 22:44 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik zou eigenlijk graag weten hoe we al die banen dan gaan opvangen.
Welke banen bedoel je? De overheidsbanen?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171550
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Welke banen bedoel je? De overheidsbanen?
De banen van al die mensen die denken prima, doe mij dat basisinkomen maar, ik werk niet meer. Die banen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:48:32 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171575
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 22:47 schreef vosss het volgende:

[..]

De banen van al die mensen die denken prima, doe mij dat basisinkomen maar, ik werk niet meer. Die banen.
Waarom zouden ze? Die baan behouden levert meer geld op en dat motiveert mensen vrij aardig meestal.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171592
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Waarom zouden ze? Die baan behouden levert meer geld op en dat motiveert mensen vrij aardig meestal.
400 euro meer hebben maar wel elke dag 10 uur van huis zijn.

Ik denk dat de motivatie ver te zoeken is bij veel mensen om hun baan te behouden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195171631
Ik ben alleen voor als het uitbetaald wordt in Bitcoin.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:51:26 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171646
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 22:49 schreef vosss het volgende:

[..]

400 euro meer hebben maar wel elke dag 10 uur van huis zijn.

Ik denk dat de motivatie ver te zoeken is bij veel mensen om hun baan te behouden.
400 per week dan toch zeker? Mwah, als jij denkt dat mensen dan niet meer gaan werken, voor zover ik weet was dat niet wat er in Finland gebeurde, eerder het omgekeerde, mensen gingen iets meer werken.

https://www.kela.fi/web/e(...)and-mental-wellbeing
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171673
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

400 per week dan toch zeker? Mwah, als jij denkt dat mensen dan niet meer gaan werken, voor zover ik weet was dat niet wat er in Finland gebeurde.
Dat basisinkomen zal wel iets van 2000 per maand worden. Ging ik even van uit.

Iemand die met 40 uur werken er 2400 vangt zal dan niet heel erg gemotiveerd meer zijn gok ik zo.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:53:34 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171686
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 22:52 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat basisinkomen zal wel iets van 2000 per maand worden. Ging ik even van uit.

Iemand die met 40 uur werken er 2400 vangt zal dan niet heel erg gemotiveerd meer zijn gok ik zo.
Die persoon, als die blijft werken vangt dan 4400 per maand, he?

Maar ga eens alle toeslagen tellen die iemand met 2400 per maand krijgt? Kom je ook vaak aan een aardig bedrag.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 20 september 2020 @ 22:54:26 #23
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_195171697
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het hele idee achter het basisinkomen is dat iedereen het krijgt en ja, in Nederland zit 78% in de economische middenklasse, wat je vergeet is dat alle andere toeslagen vervallen met een basisinkomen (althans dat was de originele gedachte erachter) en die komen vaak ook bij de werkenden terecht.

Dus per saldo zal het mischien minder kosten dan jij denkt. Het probleem met zo'n discussie is dat je dat alleen op een serieuze wijze kan doen als er harde cijfers voorhanden zijn.

Als we weten hoe hoog dat inkomen moet zijn en waar het voor in de plaats komt dan kunnen we mischien een echte afweging maken of het de moeite waard is. In principe ben ik er voor maar ik wil graag weten waar we exact over praten.
Is dit een reactie op mijn post? Ik heb het niet over de kosten gehad. Ik denk dat een basisinkomen prijsopdrijvend gaat werken.
  zondag 20 september 2020 @ 22:56:15 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195171724
Als je een heel klein beetje kan rekenen met het aantal mensen dat geld kan verdienen en het aantal mensen dat geld zou moeten krijgen, dan weet je dat dit een onmogelijk idee is. En dat nog los van de grenzenproblematiek.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:56:49 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171728
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:54 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Is dit een reactie op mijn post? Ik heb het niet over de kosten gehad. Ik denk dat een basisinkomen prijsopdrijvend gaat werken.
De vraag is of dat zo bezwaarlijk is en wat de exacte kosten/baten zijn, zolang we dat niet weten is het een beetje in het donker tasten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 22:57:56 #26
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171738
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:56 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een heel klein beetje kan rekenen met het aantal mensen dat geld kan verdienen en het aantal mensen dat geld zou moeten krijgen, dan weet je dat dit een onmogelijk idee is. En dat nog los van de grenzenproblematiek.
Ja, dat is een goed punt, in de EU zou dat inhouden dat ook een Duitser die in Nederland woont of een Pool dat basisinkomen krijgt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 20 september 2020 @ 23:00:57 #27
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_195171772
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De vraag is of dat zo bezwaarlijk is en wat de exacte kosten/baten zijn, zolang we dat niet weten is het een beetje in het donker tasten.
Stel nou dat het goedkoper is he. Denk je dat dan de belastingen lager worden, of dat het verschil terecht komt bij de rijken die rijker worden?
pi_195171805
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:53 schreef Tijger_m het volgende:
Die persoon, als die blijft werken vangt dan 4400 per maand, he?
Lees jij niet of wat?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:04:24 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171812
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:00 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Stel nou dat het goedkoper is he. Denk je dat dan de belastingen lager worden, of dat het verschil terecht komt bij de rijken die rijker worden?
Dit snap ik in het geheel niet. Waarom moeten de belastingen lager worden? Als de overheid, zeg, 5 miljard overhoud aan zo'n basisinkomen dan zie ik liever dat die 5 miljard aan zorg of andere budgetten besteed worden.

Who cares of de rijken rijker worden? Ik zou het veel leuker vinden als een basisinkomen de 99.9% van de overige Nederlanders welvarender maakt, dat lijkt mij een hogere prioriteit.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171813
400 per maand dus.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195171824
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:53 schreef Tijger_m het volgende:
Die persoon, als die blijft werken vangt dan 4400 per maand, he?
Nee die vangt dan 400 euro bovenop de 2000 basisinkomen. En heeft dus net als voorheen 2400 euro.

De vraag is of die 400 euro motivatie genoeg is. Ik denk van niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:05:41 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171831
quote:
5s.gif Op zondag 20 september 2020 23:03 schreef vosss het volgende:

[..]

Lees jij niet of wat?
Basisinkomen krijg je bovenop je normale inkomen. Dus je kan thuis blijven voor 2000 per maand of gaan werken en 4400 per maand hebben. En zoals ik al zei, in Finland waar ze 2 jaar dit gedaan hebben gingen de mensen MEER werken en niet minder.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171832
Wordt die grenzenproblematiek echt zo groot trouwens? Dat kunnen we nu toch ook al aardig goed voorkomen als het om de bijstand of AOW gaat?
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:07:05 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171842
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 23:05 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee die vangt dan 400 euro bovenop de 2000 basisinkomen. En heeft dus net als voorheen 2400 euro.

De vraag is of die 400 euro motivatie genoeg is. Ik denk van niet.
Nee. Je krijgt ongeacht je inkomen het basisinkomen. Het is dus er bovenop, niet in plaats van of als aanvulling. Dus niet je krijgt 2000 als je thuis blijft en 2400 als je gaat werken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171846
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Basisinkomen krijg je bovenop je normale inkomen. Dus je kan thuis blijven voor 2000 per maand of gaan werken en 4400 per maand hebben. En zoals ik al zei, in Finland waar ze 2 jaar dit gedaan hebben gingen de mensen MEER werken en niet minder.
Is dit hoe dat werkt ja?

Iedereen krijgt gewoon het loon wat hij voorheen ook al had en krijgt daarbovenop nog een basisloon?
Echt?

Ik was in de veronderstelling dat je dan een basisloon had en dat je met werken wat meer kon verdienen en dat dat samen was wat je voorheen ook verdiende.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 20 september 2020 @ 23:09:10 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195171866
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee. Je krijgt ongeacht je inkomen het basisinkomen. Het is dus er bovenop, niet in plaats van of als aanvulling. Dus niet je krijgt 2000 als je thuis blijft en 2400 als je gaat werken.
Jij maakt het helemaal spannend. Dat wordt een cursusje Zimbabwaans geld bijdrukken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:09:15 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171867
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 23:07 schreef vosss het volgende:

[..]

Is dit hoe dat werkt ja?

Iedereen krijgt gewoon het loon wat hij voorheen ook al had en krijgt daarbovenop nog een basisloon?
Echt?

Ik was in de veronderstelling dat je dan een basisloon had en dat je met werken wat meer kon verdienen en dat dat samen was wat je voorheen ook verdiende.
Nee, dat is niet het voorstel van GL en dat is niet wat men in Finland heeft getest.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:09:28 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171870
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jij maakt het helemaal spannend. Dat wordt een cursusje Zimbabwaans geld bijdrukken.
Niet mijn idee :P

En Nederland kan geen geld bijdrukken dus dat gaat niet, we kunnen hooguit extra muntjes slaan :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195171885
Ok nu ik net geleerd heb hoe het werkt ben ik voor!

Gratis geld!! _O_

Ik ga dan nog partimerder werken dan nu en hou alsnog meer geld over dan nu win win _O_
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 20 september 2020 @ 23:13:56 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195171921
Om 18 miljoen mensen 2000 euro per maand basisinkomen te geven hebben we 432 miljard per jaar nodig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195171922
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jij maakt het helemaal spannend. Dat wordt een cursusje Zimbabwaans geld bijdrukken.
Wat GroenLinks nu laat doorrekenen was dacht ik het voorstel waar Robin Fransman ooit mee kwam: 600 per huishouden, 600 per volwassene en 300 per minderjarige. Dan zit je grofweg rond wat in het ambtenarenjargon van het SCP 'niet veel maar toereikend' wordt genoemd. Met de sigarendoosberekening die hij toen uitvoerde kwam hij op 17 miljard extra kosten per jaar uit. Nog steeds een hoop geld natuurlijk, maar verhoudingsgewijs is het niet meer als de invoering van de AOW vroeger.
  zondag 20 september 2020 @ 23:15:24 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195171930
quote:
zondag 20 september 2020 23:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wat GroenLinks nu laat doorrekenen was dacht ik het voorstel waar Robin Fransman ooit mee kwam: 600 per huishouden, 600 per volwassene en 300 per minderjarige. Dan zit je grofweg rond wat in het ambtenarenjargon van het SCP 'niet veel maar toereikend' wordt genoemd. Met de sigarendoosberekening die hij toen uitvoerde kwam hij op 17 miljard extra kosten per jaar uit. Nog steeds een hoop geld natuurlijk, maar verhoudingsgewijs is het niet meer als de invoering van de AOW vroeger.
En waar gaat een alleenstaande werkloze precies wonen van 600 euro?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195171956
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En waar gaat een alleenstaande werkloze precies wonen van 600 euro?
Die alleenstaande vormt een eenpersoonshuishouden, dus die krijgt dan 1200 euro.
  zondag 20 september 2020 @ 23:20:34 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195171979
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:18 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Die alleenstaande vormt een eenpersoonshuishouden, dus die krijgt dan 1200 euro.
Oh ja, dat las ik verkeerd. Maar:

10 miljoen huishoudens, 14,5 miljoen volwassenen en 3,5 minderjarigen kosten samen 189 miljard per jaar. Ik geloof er geen zak van dat dat maar 17 miljard meer kost dan wat we nu doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:21:33 #45
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195171989
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wat GroenLinks nu laat doorrekenen was dacht ik het voorstel waar Robin Fransman ooit mee kwam: 600 per huishouden, 600 per volwassene en 300 per minderjarige. Dan zit je grofweg rond wat in het ambtenarenjargon van het SCP 'niet veel maar toereikend' wordt genoemd. Met de sigarendoosberekening die hij toen uitvoerde kwam hij op 17 miljard extra kosten per jaar uit. Nog steeds een hoop geld natuurlijk, maar verhoudingsgewijs is het niet meer als de invoering van de AOW vroeger.
Ok, maar blijft dan de huidige toeslagen carrousel gewoon doordraaien?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 20 september 2020 @ 23:22:44 #46
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_195172004
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dit snap ik in het geheel niet. Waarom moeten de belastingen lager worden? Als de overheid, zeg, 5 miljard overhoud aan zo'n basisinkomen dan zie ik liever dat die 5 miljard aan zorg of andere budgetten besteed worden.
Dat is ook prima. Als het maar terecht komt bij de burger.

quote:
Who cares of de rijken rijker worden? Ik zou het veel leuker vinden als een basisinkomen de 99.9% van de overige Nederlanders welvarender maakt, dat lijkt mij een hogere prioriteit.
Ja en daar geloof ik dus niet in. Een basisinkomen gaat Nederlanders niet welvarender maken. Het wordt een instrument om nog meer geld van belastingbetalers naar kapitaalbezitters te schuiven. Gemiddeld wordt de Nederlander welvarender, maar onderling worden de verschillen groter.
Maar oke, we hebben geen cijfers en geen bewijs, maar dit is wel hoe de wereld in elkaar zit.
  zondag 20 september 2020 @ 23:23:21 #47
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_195172011
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:13 schreef Janneke141 het volgende:
Om 18 miljoen mensen 2000 euro per maand basisinkomen te geven hebben we 432 miljard per jaar nodig.
Misschien kan Italië wat overmaken?
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:31:06 #48
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195172080
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:22 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat is ook prima. Als het maar terecht komt bij de burger.
[..]

Ja en daar geloof ik dus niet in. Een basisinkomen gaat Nederlanders niet welvarender maken. Het wordt een instrument om nog meer geld van belastingbetalers naar kapitaalbezitters te schuiven. Gemiddeld wordt de Nederlander welvarender, maar onderling worden de verschillen groter.
Maar oke, we hebben geen cijfers en geen bewijs, maar dit is wel hoe de wereld in elkaar zit.
Ja, dat is zo. Ik kan je ook vertellen waarom dat zo is. Geld maakt geld. Met geld kan je nu eenmaal sneller en makkelijker geld verdienen dan met werken. En je hoeft er minder belasting over te betalen.

Heb ik verder niet zo veel moeite mee mits de Nederlander er gemiddeld welvarender op word. Ik doe niet aan jaloezie of afgunst.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195172219
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ok, maar blijft dan de huidige toeslagen carrousel gewoon doordraaien?
Nope. Het gaat dan wel gepaard met het afschaffen/verlagen van het gros van alle toeslagen, heffingskortingen en uitkeringen die er nu bestaan. Dat is overigens ook waar een groot deel van de financiële dekking vandaan komt.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:49:40 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195172257
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:46 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nope. Het gaat dan wel gepaard met het afschaffen/verlagen van het gros van alle toeslagen, heffingskortingen en uitkeringen die er nu bestaan. Dat is overigens ook waar een groot deel van de financiële dekking vandaan komt.
Zou voor mij heel positief zijn dus ik zeg doen ;)

Nee, geintje, ik ben in principe voorstander maar wel verantwoord qua uitgaven.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')